България все още не отговаря на европейските изисквания за речна безопасност и е заплашена от сериозни санкции, ако до края на 2009 година не изпълни ангажиментите си към Брюксел. Това съобщи Златко
Кузманов от Министерството на транспорта на семинар за усвояването на европейските пари.
„У нас е все още почти невъзможно да се проследи дистанционно кораб в река Дунав. Страната ни дълго време отлагала инвестиция в информационна система за речна безопасност и това е довело до
закъснение спрямо другите европейски градове”, обясни Златко Кузманов от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура”.
Брюксел настоява до края на 2009 година България да изпълни минималните действия за създаването на такава система, иначе ни чакат санкции от 3000 до 4000 евро за всеки ден забавяне, съобщи Дарик
радио. За целта държавното предприятие ще похарчи 30 млн. лева от европейските структурни фондове и ще изгради речна информационна система на три фази до 2013 година.
В същото време подобен проблем не съществува за морския ни транспорт, който вече работи с модерна система за безопасност, обясни Златко Кузманов. Общата й стойност е 12.5 млн. евро, като първите две
фази са изградени по линия на програма ФАР, а третата част от системата ще се създаде с пари по оперативна програма „Транспорт”.
Кузманов демонстрира възможностите на системата, като проследи в реално време местоположението на произволно избран кораб във варненското или бургаското пристанище. Технологията дава възможност да се
разбере какви маневри е правил корабът, къде е пускал котва, както и къде точно е спрял в пристанището.
Системата изчисли още, че за последните 72 часа в двете най-големи морски пристанища у нас са акостирали по около 20 кораба, докато лидера в региона – румънското пристанище Констанца, е приел е
приело за това време повече от 100 плавателни съда.