Страните членки на Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14 часови преговори. Предложението предвижда седмична почивка на водачите извън шофьорската кабина и завръщане в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици.
Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Позицията на страната ни е, че предлаганите текстове могат да доведат до фалит на много български фирми.
екстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френският министър Елизабет Борн.
Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.
Държави като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в страни членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува). Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици освен в някои особени случаи.