Новите текстове, които са поправки на предложението на Европейската комисия в сектора, имат две основни цели - да подобрят защитата за европейските потребители и да укрепят стабилността на европейския банков сектор. Те ще се разглеждат в Комисията по икономическите и паричните въпроси на ЕП на 29 февруари и едва след това ще стане ясно дали ще бъдат приети. Евродепутатите от Комисията са внесли над 800 предложения за изменения, става ясно от съобщението
По отношение на ипотечните кредити действат различни национални схеми, които гарантират правата на кредитополучателите, а лихвените нива, както и условията за отпускане на кредити, се различават значително между различните държави-членки. Затова и е необходимо урегулиране в тази насока.
"Тази директива е сериозна крачка в посока осигуряване на по-добра защита за гражданите при ползване на банков кредит за покупка на недвижим имот. Днес европейците често правят избора си на финансова институция и на оферта за ипотека на базата на рекламите и не винаги разбират условията, по които взимат кредит. Затова предложих въвеждането на стандартизиран европейски информационен формуляр, който да съдържа подробна преддоговорна информация. С това изменение ще се осигури оптимална защита за потребителя, който вече няма да прави своя избор само върху рекламите, а ще може да се базира на реалните условия, предлагани от банките". коментира българският евродепутат Илиана Иванова от ЕНП/ГЕРБ.
Сред ключовите предложения, които Йотова подкрепя, са: осигуряване на законово право за предсрочно погасяване за всички ипотечни кредити; предоставяне на пълна информация относно методиката на изчисляване на лихвените стойности, общите разходи по кредита и всички такси и комисионни начислявани от банките; увеличаване на обхвата на директивата - в нея да бъдат включени недвижимите имоти, които нямат статут на жилище като например земеделска земя; директивата ще обхваща договорите за кредит, гарантирани с ипотека или с друго обезпечение, заемите за покупка на имот и някои договори за кредит за ремонт на жилища.
Съгласно предложението промени се въвеждат общи принципи за маркетинговите и рекламни съобщения, както и ясни правила за формата и съдържанието на информацията, която трябва да бъде включена в рекламите.
Кредитните институции ще бъдат задължени да оценяват кредитоспособността на потребителя преди сключване на договор за кредит. Също така се предвижда справка в кредитните регистри, след уведомление на потребителя. Тази мярка ще доведе до значително намаляване на лошите кредити. Друго ключово изменение предвижда въвеждане на срок за размисъл. Потребителите ще има законов срок за сравняване на оферти и търсене на консултация. Всяка страна сама ще трябва да прецени дали този срок да бъде въведен преди или след сключването на договора за ипотечен кредит.