Първото съвместното учение между ИА „Морска администрация" и Европейската агенция по морска безопасност (EMSA) за предотвратяване на последиците от мащабни нефтени разливи в морето се проведе тази сутрин във Варна.
Нуждаем се от по-голяма защита в Черно море отбеляза Вилем де Рютер, изпълнителен директор на базираната в Лисабон EMSA.
Крайбрежните зони в региона са известни със своята "крехка" околна среда, но регионът играе важна роля при търговските отношения на Централна Европа чрез връзката си с р. Дунав, допълни още Рютер. Освен това в Черно море се намират важни точки на петролопроводи, като Босфора и Керченския проток. В региона на Черно море се намират държави, които произвеждат или преработват петрол и по тази причина нефтен разлив е напълно вероятен.
В помощ на държавите при изтичане от петрол EMSA е разположила един нефтен събирач с капацитет 1 330 куб. метра. GSP Orion, базиран в Констанца, може да реагира и в рамките на 24 часа и да предпази бреговете на България и Румъния от разлив на нефтопродукти. Нещо повече - до 48 часа корабът може да достигне до всяка точка в Черно море и да предотврати екологична катастрофа.
В днешното учение във Варна са взели участие два кораба на агенцията - Santa Maria, нефтен събирач с капацитет 2 420 куб. м, който с позициониран в Малта и GSP Orion. В учението се включи и българският кораб "Русалка" с капацитет 128 куб. метра.
Предварителният сценарий на учението е разиграна следната ситуация: В следствие на сблъсък между танкер и товарен кораб в български териториални води на около 65 мили североизточно от Варна в морето са били изпуснати между 11 и 12 хил. т. суров петрол. Образувало се е голямо нефтено петно според квалификацията на нефтените петна в Националния авариен план.
Регламентът на учението беше представен на пресконференция в морския град. При подобна ситуация бяха представени прогнозите за посоката и скоростта на дрейфа на нефтеното петно. Присъстващите бяха уведомени за взетите решения от Щаба на морския аварийно-спасителен отряд и стратегиите за противодействие на нефтеното замърсяване - мобилизиране на наличните средства и искане на международна помощ от EMSA.
От българска страна в учението участват два катера на ИА Морска администрация, граничен полицейски катер, два нефтени събирача и бонозаградител на „Поддържане на чистотата на морските води" АД, а от страна на EMSA - два специализирани кораба, оборудвани с най-съвременни средства за борба с нефтените разливи. В готовност ще бъдат два нефтосъбирача и един моторен кораб, допълват от транспортното министерстгво.