Има вероятност Българската държавна железница (БДЖ) да се сдобие с локомотиви и вагони от Франция. Предложението идва от компанията SNCF. Въпросните съоръжения са втора ръка, спрени са от движение, но са в добро състояние. Това коментира Антон Гинев, зам.-министър на транспорта в оставка пред в. „Труд“. Решението дали сделката ще бъде осъществена е в ръцете на следващото правителство.
По думите на Гинев, покупка на нов подвижен състав може да има само след договаряне с кредиторите. Въпреки усилията от българска страна обаче все още не е постигнато споразумение с тях.
"Когато това стане, ще бъде обявена обществена поръчка за покупка на нов подвижен състав. Тогава трябва да се вземе и решение колко влака ще купи БДЖ и дали те да са нови, или втора употреба", допълни зам.-министърът на транспорта.
Въпросните влакове са произведени в периода от 1995 до 2001 г. Тъй като Франция започна изграждането на скоростни железници преди няколко години обаче се е наложила подмяна на старите влакове с далеч по-модерни, които могат да се движат с над 400 км/ч. Това е и причината сега от френските железници да изпратят до БДЖ много изгодна оферта за продажба на старите си локомотиви и вагони.
Припомняме, че последните нови влакове, с които се снабдиха българските железници, бяха мотрисите “Дезиро” от “Сименс”. Те бяха доставени при управлението на Симеон Сакскобургготски.
Днес се очаква да има нова среща с кредиторите на БДЖ, на която би следвало да се обсъдят различните варианти за преструктурирането на втория облигационен заем. Непогасената сума е 168 млн. лв., а просрочията са 76 млн. лв. Едно от предложенията от българска страна е задълженията да бъдат намалени с 30% а останалото да бъде погасено за срок от 6 години.
Кредиторите са най-настойчиви по отношение на просрочените плащания. На общо събрание през май те гласуваха разпродаване на част от активите на БДЖ. Става въпрос за близо 3400 товарни вагона и за 25-те дизелови мотриси “Сименс”. Засега обаче не са предприети действия по продажбата им.
Припомняме, че миналата седмица (22 юли) преговорите между БДЖ и кредиторите се провалиха. Причината за провала бе, че част от тях не били готови за вземане на решение и не присъствали на срещата, а именно германската банка FMS Wertmanagement (която наследи германо-ирландската DEPFA) и българската Корпоративна търговска банка (КТБ). Това заяви транспортният министър Данаил Папазов.