До 1 януари 2007 г. хотелите, ресторантите и заведенията (предлагащи храни) трябва да въведат или да са започнали внедряването на т.нар. система за самоконтрол на качеството - HACCP. Тя е задължително изискване на Европейския съюз (ЕС) с цел спазването на хигиенни норми, осигуряване на безопасността на храните и качествено обслужване. Това обяви във вторник Илиян Иванов, председател на Националния хотелиерски мениджмънт клуб.
Въвеждането на HACCP е предвидено в Закона за храните и наредба №7 към него, като няма даден преходен период за хотелиерския и ресторантьорския бранш. "Сега е времето да започне внедряването на системата, а не да се чака в последния момент, защото в противен случай няма да успеят всички обекти да влязат в срок", заяви Иванов. Според него досега са единици хотелите и заведенията, които са изпълнили изискванията. Процесът по въвеждането на HACCP отнема до една година, но може и да надхвърли 12 месеца, защото е свързан с инвестиции в ремонт на помещения и купуване на оборудване.
В повечето хотели, ресторанти и заведения в момента има изключително лоша хигиена, смята Ангел Сапаревски от консултантската компания "АДС прайвит кампъни". Той допълни, че разговаря с доста собственици и мениджъри, но досега никой не проявява желание да покрие евростандартите. "Всеки изчаква да види какво ще се случи, което е грешка", каза Сапаревски. След 1 януари 2007 г. на обектите, които не са покрили нормите, ще бъдат налагани санкции, обясни президентът на Българския институт по стандартизация Ивелин Буров. Глобите за физически лица са от 200 до 1500 лв., а при повторно нарушение - от 1500 до 3000 лв. За юридически лица санкциите са в двойни размери. По-крайните санкции стигат до ограничаване на достъпа до заведения и дори до затварянето им.
"Ако искаме да се конкурираме на европейския пазар, трябва да възприемем изискванията", каза Елена Иванова, председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг и собственик на хотел "Амфора" в курорта. Според нея в момента повечето морски бази подлежат на проверки от чуждите туроператори за хигиената, качеството на храната и обслужването. Иванова смята, че до 2007 г. всички ще свикнат със стандартите и ще са ги изпълнили. Тя твърди, че изискванията не са тежки, но са свързани с внедряването на ново и модерно оборудване и обучение на персонала.
Националният хотелиерски мениджмънт клуб смята, че само с постепенно повишаване на качеството на обслужване във всеки обект българската туристическа индустрия ще стане конкурентоспособна.
Председателят на организацията Илиян Иванов предупреди, че цените на услугите по въвеждането на евростандартите ще растат с наближаването на 2007 г., тъй като консултантските компании са едва 50, а сертифициращите организации - около 10. В момента в страната има над 12 хил. обекта за хранене - ресторанти, пицарии, бирарии и др. заведения, включително по хотелите. За да информира бизнеса как се внедряват НАССР, клубът организира две конференции в края на месеца - в София и във Варна. След тях ще се излезе с обща декларация към Министерството на икономиката, с молба за отпускането на държавни субсидии за въвеждането на системата, за което вече имаме предварителни разговори със зам.-министър Димитър Хаджииванов, каза Иванов.
Ведомството на Лидия Шулева вече подпомогна с 1 млн. лв. от бюджета месопреработвателния бранш по пилотен проект с финансиране за консултантски услуги - обучение на персонала и инвестиционен елемент - за закупуване на необходимата техника.
Консултантските услуги по въвеждането на HACCP излизат около 7300 лв. за обект с персонал от 30-50 човека. За внедряването на системата трябва да се мине през няколко етапа, посочи Ангел Сапаревски. Първо собственикът трябва да реши, кога ще въвежда стандартите. След това да избере консултантска компания, което е трудно, защото има фирми и лица - фантоми, които работят в сивия сектор и лъжат предприемачите, твърди Сапаревски. С консултанта се преминава към разработването на системата, като се обучава и персоналът. Накрая започва самото прилагане на системата. Отделно по желание на собственика може да се извърши и сертифициране по ИСО, което не е задължително за хотелиерския и ресторантьорския бранш. /dnevnik.bg