Всяка видима характеристика на обекта на рекламата, която може да се защитава правно. О.м. биват две големи групи: изобразителни (картинни) и пространствени (пластични). Изобразителните марки в зависимост от рекл. средство също могат да имат пластично решение, когато се оформят релефно, когато са вдлъбнати или изпъкнали, когато имат самостоятелни пространствени решения и др. Изобразителните марки са: а) картинни - преобладават количествено и качествено над др. изобразителни марки, чийто образ е свързан с предприятието или изделието му; запаметяват се лесно и създават силни и трайни асоциации; марки с прости, лесноразбираеми символи и създадени по правилата на хералдиката; марки, изобразяващи инструменти на работния процес - трудно се създават поради необходимостта да се олицетвори инструментът, да се придаде характерен облик на производствения процес и да се внуши дадена идея на адресата; марки, изработени по принципа "pars pro toto" (част от цяло); б) монограми; в) запазени надписи; г) серийни марки - различни или еднакви графични знаци, служещи за отличаване на отделни стоки, като едновременно подчертават и връзката с производителя - намират широко приложение в сферата на услугите, в стопанската информация и др. (например системата от пиктограми и надписи за вътрешномагазинна информация); д) цветни марки.
Важно изискване към О.м. - да е насочена към адресата. Чрез проучване трябва да се установи кое е за предпочитане - създаване на марка за целева група специалисти или използване на по-елементарен, но понятен на всички образ. Марката трябва да бъде с високохуд. качества, с трайна стойност, но и съвременна и да отговаря на худ. вкус на обществото. О.м. постепенно стареят, което налага периодичното им "подмладяване".
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |