ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 100 ОТ 10 МАЙ 2003 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 100 ОТ 10 МАЙ 2003 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

Обн. ДВ. бр. от 20 Май 2003г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В Устройствения правилник на Министерството на образованието и науката, приет с Постановление № 216 на Министерския съвет от 1999 г. (обн., ДВ, бр. 104 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 77 и 94 от 2001 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В :
а) алинея 2 се изменя така:
"(2) Инспекторатът осъществява предварителен, текущ и последващ контрол върху дейността на министерството, неговите териториални звена и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити.";
б) създават се ал. 3, 4, 5 и 6:
"(3) Инспекторатът:
1. извършва проверки на звената в министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити относно:
а) правилното и законосъобразното събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности и при разпореждането с активи;
б) спазването на нормативните актове при възлагане на поръчки по Закона за обществените поръчки от министъра на образованието и науката и от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
в) извършването на основни ремонти;
г) правилното превеждане на определените с нормативните актове отчисления;
д) изпълнението на проекти и програми, финансирани от Европейския съюз, от международни финансови институции и от национални източници;
е) срочното и законосъобразното изпълнение на задълженията по Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите и по Закона за достъп до обществена информация;
ж) спазването на нормативната уредба при регистрационните и лицензионните дейности;
з) спазването на трудовото и уреждащото държавната служба законодателство;
2. извършва предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност, който се осъществява чрез проверки от финансов контрольор, назначен в съответствие със Закона за държавния вътрешен финансов контрол;
3. осъществява контрол по изпълнението на индивидуалните административни актове, издавани от министъра;
4. контролира спазването на предписанията, дадени от компетентните органи, при извършени проверки и ревизии;
5. осъществява дейности по разкриване и борба с корупцията в администрацията на министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
6. изготвя годишен отчет за резултатите от извършваната от него контролна дейност и за нарушения на финансовата и друга дисциплина, като анализира причините и условията за нарушенията и предлага мерки за отстраняването им.
(4) Инспекторатът извършва цялостни и тематични проверки по утвърден от министъра годишен план.
(5) Инспекторатът осъществява проверките въз основа на писмена заповед на министъра. За резултатите от проверките се изготвя доклад, който се представя на министъра.
(6) Министърът може да възлага извънредни проверки по отношение на дейността на определени звена или дейности."
2. В се изменя така:
"(2) Общата администрация е организирана в 3 дирекции: "Административно обслужване и човешки ресурси", "Стопански и счетоводни дейности" и "Връзки с обществеността и протокол"."
3. се изменя така:
"Чл. 18. Дирекция "Административно обслужване и човешки ресурси" осъществява следните дейности:
1. във връзка с административното и деловодното обслужване:
а) дейностите по контрола за движението на документите в администрацията на министерството;
б) извършва административни услуги по списък, утвърден от министъра;
в) организира цялостната дейност по движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция;
г) предоставя информация на всички заинтересувани лица относно необходимите документи, процедурата и сроковете, свързани с осъществяването на отделните административни услуги;
д) поддържа и попълва електронния архив и електронната деловодна система на министерството;
е) организира обучението на техническия персонал съобразно изискванията за работа с информационната система за документообората и електронния архив;
ж) комплектува, съхранява и организира ползването на документите от архива на министерството в съответствие с изискванията на Закона за Държавния архивен фонд;
2. във връзка с управлението на човешките ресурси:
а) организира и осъществява контрол по дейностите, свързани с изготвянето на индивидуалните административни актове и документи по възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в администрацията на министерството, директорите на държавните училища, на държавните обслужващи звена и на директорите на организационни структури и административни звена към министерството;
б) образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите; отговаря за правилното отчитане на отпуските; издава и заверява служебни и трудови книжки; издава служебни бележки и документи за пенсиониране; приема болнични листове и ги предава в счетоводството;
в) планира, организира и контролира дейностите по програмата за обучение и развитие на служителите в министерството и в административните структури към министерството;
г) организира дейността по атестиране чрез оценка на трудовото изпълнение на служителите в администрацията на министерството и в поделенията му;
д) осигурява навременна правна консултация във връзка с постъпили жалби и сигнали, свързани с трудовите и служебните правоотношения, административното и деловодното обслужване;
е) дава методически указания във връзка с правилното прилагане и тълкуване на нормативната уредба в областта на подбора, назначаването, квалификацията и атестирането на служителите;
ж) организира и подпомага контрола при осъществяването на дисциплинарна отговорност на служителите по трудови правоотношения в министерството и на ръководителите на административни структури към министерството по смисъла на чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията;
з) организира и подпомага контрола при осъществяването на дисциплинарна отговорност на държавните служители в министерството и в поделенията му;
и) организира дейността по изготвянето и представянето на решенията на дисциплинарния съвет пред наказващия орган;
3. във връзка с осигуряване на отбранително-мобилизационната подготовка:
а) разработва план за действия на министерството при извънредни обстоятелства и провежда съответните мероприятия;
б) оказва методическа помощ на териториалните органи на управление и на администрациите към министерството при разработването на планове за действия при екстремни обстоятелства;
в) осъществява връзки и взаимодействие с националните служби по отношение на мобилизационните дейности и гражданската защита;
г) планира, разпределя и отчита бюджетните средства по отбранително-мобилизационната подготовка;
д) създава организация по опазване на информацията, съставляваща служебна и държавна тайна;
е) организира и контролира работата с документи, съдържащи класифицирана информация;
ж) организира денонощното дежурство за оповестяване на служителите от централната администрация при привеждането на страната от мирно във военно положение, при мобилизация, бедствия и аварии."
4. се изменя така:
"Чл. 19. Дирекция "Стопански и счетоводни дейности" осъществява следните дейности:
1. във връзка със стопанските дейности:
а) организира и осъществява материално-техническото снабдяване на министерството с машини и съоръжения, резервни части, инвентар, организационна техника, консумативни материали и обзавеждане;
б) отговаря за правилното, законосъобразното и ефективното ползване, управление и опазване на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени на министерството;
в) осигурява поддръжката на сградния фонд, ведомствения жилищен фонд, инсталациите и съоръженията и организира сключването на договори с външни изпълнители;
г) осъществява контрол по сключените договори за капитални вложения и за наем на имоти;
д) участва в подготовката на процедури във връзка с прилагането на Закона за обществените поръчки;
е) организира и контролира транспортното обслужване на министерството;
ж) организира пропускателния режим и охраната в сградата на министерството;
з) подпомага организирането на почивното дело на служителите;
и) изготвя предложения за разпределяне на наличния ведомствен жилищен фонд на министерството;
2. във връзка със счетоводните дейности:
а) организира и осъществява финансово-счетоводните дейности в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия, Единната бюджетна класификация и приложимите за бюджетните предприятия счетоводни стандарти и указания;
б) обслужва плащанията и транзитните сметки на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;
в) анализира и администрира разходите, извършвани от администрацията на министерството;
г) осигурява данните и изготвя годишния финансов отчет на министерството и обобщен финансов отчет за поделенията му;
д) осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции."
5. се отменя.
6. В след думите "Връзки с обществеността" се добавя "и протокол".
7. В след думата "администрация" се добавя "е организирана в 16 дирекции, като".
8. се изменя така:
"Чл. 21. Дирекция "Политика в общото образование" осъществява следните дейности:
1. участва в изпълнението на държавната политика в областта на предучилищното възпитание и подготовка, на основното и средното общо образование;
2. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани със съдържанието на общообразователната подготовка;
3. организира и участва в разработването, внедряването, оценяването и актуализирането на държавните образователни изисквания за учебно съдържание и на учебните програми по учебните предмети;
4. участва в създаването на нови учебни планове, програми и концепции за развитието на средното образование;
5. организира, създава и експериментира учебно-изпитни програми;
6. съдържателно осигурява организацията по приема на ученици след седми и осми клас;
7. участва в разработването и въвеждането на дистанционно обучение в системата на средното образование;
8. участва в създаването на национална програма за превенция и разрешаване на проблема с учениците, които не посещават училище;
9. организира и осигурява провеждането на състезания и олимпиади по съответните учебни предмети;
10. организира и контролира методическата работа на експертите по учебни предмети в национален план;
11. участва в оценъчни комисии по проблеми, свързани с текущи и иновационни проблеми в средното образование;
12. участва в разработването и управлението на национални и международни проекти и програми, свързани с проблемите на организацията и съдържанието на общообразователната подготовка."
9. В се правят следните изменения и допълнения:
а) точка 2 се изменя така:
"2. подпомага министъра при осъществяване на координацията и контрола върху дейността на регионалните инспекторати по образованието, училищата и обслужващите звена;"
б) точки 5 и 6 се изменят така:
"5. участва в разработването и прилагането на държавното образователно изискване за инспектиране;
6. организира разработването и провеждането на държавната политика в областта на развитието на училищната система - откриване, преобразуване, закриване, промени в статута и именуване на държавните детски градини, държавните и общинските училища и обслужващи звена, българските държавни училища в чужбина, частните детски градини и училища, българските детски градини и училища с чуждестранно участие, чуждестранните детски градини и училища и духовните училища;"
в) създават се т. 9, 10 и 11:
"9. поддържа регистър на държавните детски градини, държавните и общинските училища и обслужващи звена, българските държавни училища в чужбина, частните детски градини и училища, българските детски градини и училища с чуждестранно участие, чуждестранните детски градини и училища и духовните училища;
10. координира и контролира дейността на българските държавни училища в чужбина;
11. организира и контролира чрез регионалните структури на министерството провеждането на приема на ученици след седми и осми клас."
10. Създава се :
"Чл. 23. Дирекция "Образователна и културна интеграция" осъществява следните дейности:
1. организира и осъществява държавната политика за развитие на формите на интегриране чрез образователни средства и методи в системата на специалните училища - за деца със специални образователни потребности и за деца, лишени от родителски грижи;
2. разработва стратегии за прилагане на европейските изисквания в областта на интеграцията на децата и учениците от малцинствените етнически общности чрез осигуряване на еднакви образователни възможности и десегрегация на ромските училища;
3. осъществява държавната политика в областта на духовното развитие на децата и учениците със средствата на изкуството, религията, спорта, нравственото и патриотичното възпитание и етнокултурния обмен;
4. разработва стратегии и организира работата за откриването и развитието на талантливи деца в областта на изкуството, науката и спорта; координира провеждането на националните и международните ученически олимпиади; инициира и спомага за провеждането на международни, национални и регионални конкурси, свързани с творческата реализация на учениците;
5. определя приоритетите и осъществява контрол в областта на извънкласните и извънучилищните дейности;
6. организира и контролира дейностите, свързани с опазване на психическото и физическото здраве на подрастващите чрез здравно образование;
7. разработва стратегии и контролира изпълнението на дейностите, свързани с формиране на отношение към проблемите на гражданското общество и европейската интеграция чрез гражданско образование; осъществява активно взаимодействието между училищната, семейната и социалната среда;
8. организира и контролира обучението по религия в българското училище; изготвя учебните програми по предмета; осъществява връзката с официалните религиозни институции."
11. Създават се чл. 23а и 23б:
" Дирекция "Политика в професионалното образование и продължаващо обучение" осъществява следните дейности:
1. осигурява изпълнението на държавната политика в областта на професионалното образование, непрекъснатото професионално обучение и ориентирането;
2. разработва стратегически цели и приоритети за националната система на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение с цел хармонизирането му с европейските стандарти за професионалните квалификации;
3. организира, ръководи и контролира методически дейността в системата на професионалното образование;
4. методически ръководи непрекъснатото професионално обучение;
5. организира разработването на учебната документация в съответствие с държавните образователни изисквания за системата на народната просвета;
6. организира, координира и контролира разработването и прилагането на национални изпитни програми и единни критерии за държавните изпити за придобиване на професионална квалификация;
7. организира разработването на критерии за оценяване качеството на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение;
8. участва в разработването на нормативни актове за системата на професионалното образование и непрекъснатото професионално обучение;
9. предлага за утвърждаване програми за квалификация в системата на професионалното образование и обучение, списък на професиите за професионално образование и обучение и държавните образователни изисквания за придобиване на квалификация по професия;
10. синхронизира на базата на анализите на пазара на труда информацията и дава становище по държавния план-прием;
11. работи по създаването и управлението на национални и международни проекти за професионално образование и непрекъснато професионално обучение;
12. участва в разработването и управлението на национални и международни проекти и програми, свързани с проблемите на организацията и съдържанието на професионалното образование и непрекъснатото обучение.
Чл. 23б
1. участва в разрабоването на проекти на нормативни актове за системата на народната просвета;
2. участва в подготовката на информационни бюлетини, съдържащи нормативни актове за системата на народната просвета;
3. участва в разработването на нормативни актове, уреждащи квалификацията на учителите;
4. консултира и контролира дейностите на участниците в системата на народната просвета по изпълнението на държавната политика за развитие на квалификацията на учителите;
5. участва в създаването и управлението на национални и международни проекти и програми, свързани с дейността на средното образование."
12. В се правят следните изменения:
а) думите "Висше образование" се заменят с "Политика във висшето образование";
б) точки 6, 7, 8 и 9 се изменят така:
"6. изготвя анализи и предложения на основата на представени от висшите училища материали и информация;
7. участва в разработването на документи във връзка с евроинтеграцията и в евроинтеграционния процес в областта на висшето образование;
8. осъществява следакредитационен мониторинг за изпълнението и спазването на препоръките на НАОА;
9. упражнява контрол върху висшите училища по спазването на Закона за висшето образование и на държавните изисквания;"
в) точка 11 се изменя така:
"11. участва в създаването и управлението на международни проекти и програми, свързани с висшето образование.";
г) точка 12 се заличава.
13. Създава се :
"Чл. 25. Дирекция "Студенти и специализанти" осъществява следните дейности:
1. организира разпределянето на ресурсите във висшето образование и изготвя ежегодно проекти за броя на приеманите студенти и докторанти във висшите училища и в научните организации;
2. разработва и осигурява изпълнението на програми за модернизация на висшето образование и за висококачествено непрекъснато обучение, както и за допълнителна квалификация и специализация на кадрите в образованието и науката;
3. участва в разработването на стандарти за формиране на реалната издръжка на студентите и докторантите по професионални направления;
4. участва в подготовката на документи, свързани с евроинтеграцията в областта на висшето образование;
5. участва в изготвянето на проектите на програми за образователен обмен и разработва и осъществява процедурата по приема на чуждестранни граждани за студенти, докторанти и специализанти във висшите училища и в научните организации на Република България и на български граждани - в чужбина;
6. участва в разработването на нормативни актове за социалните дейности, отнасящи се до правото на стипендии за студенти и докторанти, ползването на общежития и столово хранене, и във взаимодействието със студентски организации;
7. участва в разработването на нормативни актове за физическото възпитание и спорта на студентите;
8. участва в създаването и управлението на международни проекти и програми, свързани със студентите, специализантите и докторантите."
14. се изменя така:
"Чл. 26. Дирекция "Научни програми" осъществява следните дейности:
1. разработва и предлага за утвърждаване национални научни програми в съответствие с националните приоритети и приоритетите, свързани с присъединяването на Република България към Европейския съюз, както и програми с регионално значение;
2. организира дейността по провеждането на политиката за по-нататъшно развитие и оптимизиране на научната и технологичната инфраструктура;
3. прави анализи и подготвя предложения за състоянието на научния потенциал, съществуващата материална база и инфраструктура;
4. организира поддържането на специализирани информационни бази данни;
5. управлява договорната дейност по програми за научни и научно-приложни изследвания;
6. координира разработването на правила за приемане, финансиране и оценка на резултатите от изследователски двустранни, регионални и международни програми;
7. подпомага участието на българските учени в различни регионални и трансрегионални научни програми, разпространява информация, резултати, нови инициативи, инициирани от европейските и трансевропейските институции, организира специализирани информационни инициативи и консултации;
8. осъществява постоянен мониторинг и анализ на резултатите от участието на българските научни колективи в международните научни програми;
9. осигурява консултантска дейност при подготовката и реализацията на международни научни програми;
10. проучва и анализира връзката: наука - образование - икономика - общество;
11. поддържа база данни за реферирани национални научни издания;
12. поддържа база данни за специализирана информация относно националната научна продукция, измерима чрез индикатори за научна дейност."
15. Членове 28, 29 и 30 се изменят така:
". Дирекция "Научни изследвания и проекти" осъществява следните дейности:
1. разработва критерии за работа на Националния съвет "Научни изследвания" по приоритетни области;
2. разработва критерии за работа на научно-експертните комисии по приоритетни области;
3. предлага актуализиране на съществуващата и разработва нова нормативна уредба за въвеждане на непреки стимули за науката и на пазарни механизми за продажба на научния продукт;
4. организира и провежда конкурси за проектно финансиране на фундаментални, научно-приложни и рискови изследвания, национална научна периодика и монографии;
5. стимулира участието на млади кадри в науката, като организира и подпомага провеждането на конкурс "Млади таланти" и конкурс "Млади учени";
6. проучва и анализира европейското законодателство в областта на научните изследвания;
7. разработва правила и провежда текущ контрол върху изпълнението на договорите за изследвания, провеждани със средства от държавния бюджет и от фондовете на Европейския съюз;
8. управлява договорната дейност по проекти за научни и научно-приложни изследвания и разработва експертни становища за нивото на научните резултати от проведените изследвания;
9. осигурява адекватно разпространение на получените резултати от изследванията с оглед прилагането им в полза на обществото и държавата;
10. разработва правила за приемане, финансиране и оценка на резултатите от изследователски проекти;
11. разработва правила за приемане, финансиране и оценка на резултатите от изследователски проекти;
12. организира и провежда конкурси за финансиране на научноизследователски проекти, анонимното и независимото рецензиране (национално и международно), оценката и класирането им;
13. въвежда механизъм за съвместна работа на български научни екипи с регионалните и европейските центрове по компетентност и интегрирането им в специализирани мрежи;
14. координира и финансово подпомага (при възможностите на бюджетната рамка) участието на български учени и научни организации в международни научни проекти и международни конференции на конкурсна основа;
15. организира дейността по провеждането на политиката за преструктуриране и обновяване на фундаменталните, научно-приложните и рисковите изследвания;
16. организира и осигурява осъществяването на функциите на министерството в областта на изследванията и реализацията на резултатите от тях, като поддържа специализирана база данни за изследванията и продуктите на индустриалната собственост с цел трансфер чрез лицензиране в страната и в чужбина;
17. организира и административно обслужва дейността на научно-експертните комисии и на Националния съвет "Научни изследвания".
Чл. 29.
1. разработва самостоятелно или участва в изготвянето на нормативната уредба по планирането и управлението на финансовите средства в системата на народната просвета, висшето образование и науката;
2. планира и обосновава размера на средствата от републиканския бюджет, необходими за развитието на образованието и науката;
3. организира и контролира текущото изпълнение на бюджета на министерството;
4. определя лимити за разходите и плащанията на разпоредителите с бюджетни кредити;
5. координира и контролира финансирането при изпълнението на националните програми и проекти за образование и наука;
6. проучва възможностите за реализиране на допълнителни приходи;
7. анализира финансовото състояние и финансовите резултати на разпоредителите с бюджетни кредити и предлага мерки и програми за законосъобразно, целесъобразно и икономично разходване на бюджетните средства;
8. дава методически указания за изготвяне на периодичните отчети за изпълнението на бюджетните сметки и съставя консолидиран отчет на министерството на базата на предоставени данни от териториалните структури и самостоятелните администрации.
Чл. 30.
1. разработва мерки и прави анализи, свързани с провеждането на инвестиционната политика на министерството;
2. координира дейността и подпомага министъра при осъществяването на правомощията му по изпълнението на бюджета за капиталовите разходи, като подготвя и предлага проекти на поименни списъци на обектите за строителство и ремонт за съответната година, които ще се финансират от министерството;
3. организира и изпълнява дейността по възлагане на обществените поръчки;
4. организира дейността за инвеститорски контрол;
5. организира поддържането на информационна система за основните фондове в науката и образованието."
16. Създава се :
"Чл. 30а. Дирекция "Държавна собственост" осъществява следните дейности:
1. организира дейността по провеждане на политиката за управлението и разпореждането с недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
2. изготвя предложение за решаване на проблемите, свързани с промяната на собствеността;
3. осъществява дейности по сключването и изпълнението на договори;
4. поддържа цялостната документация на собствеността."
17. В се правят следните изменения и допълнения:
а) думите "Нормативно осигуряване и правно регулиране на системата на образованието и науката" се заменят с "Правна";
б) създават се т. 7, 8, 9 и 10:
"7. разработва проекти на нормативни актове, свързани с дейността на министерството, дава становища по проекти на нормативни актове и контролира законосъобразното съставяне на административните актове;
8. участва при воденето на преговори и сключването на договори, по които страна е министерството, и предприема необходимите правни действия за събиране на вземанията на министерството;
9. подготвя становища по представени проекти на индивидуални административни актове във връзка с прилагането на Закона за обществените поръчки;
10. участва със свои представители в работата на комисиите и следи за законосъобразността на процедурите по прилагането на Закона за обществените поръчки."
18. се изменя така:
"Чл. 35. Дирекция "Информационно обслужване и технологии" осъществява следните дейности:
1. проучва информационните потребности на специализираните дейности в министерството и в самостоятелните звена;
2. извършва анализи и предлага решения за развитие на информационните системи в системата на образованието;
3. разработва, обосновава и провежда политиката на министерството в държавното регулиране на дейностите в областта на информационните технологии;
4. изготвя анализи и доклади въз основа на предоставени от администрациите и другите самостоятелни структури информация и отчети;
5. разработва стратегии, програми и механизми за създаване на информационна система, обслужваща образованието и науката;
6. координира и осигурява съвместимостта на системите за управление на базите данни, касаещи образованието във всичките му степени и форми на науката;
7. разработва, съгласува и актуализира методическата и нормативната база по отношение на информационните технологии;
8. осъществява информационното обслужване, като:
а) извършва текущото поддържане и ремонт на изчислителната техника;
б) осигурява информационните връзки и комуникации в министерството и с други институции и ведомства."
19. от устройствения правилник се изменя така:
"Приложение към чл. 13, ал. 3
Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на образованието и науката - 315 щатни бройки
Array
§ 2. В на Министерския съвет от 1999 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на образованието и науката (обн., ДВ, бр. 104 от 1999 г.; попр., бр. 106 от 1999 г.; изм., бр. 28 от 2000 г. и бр. 59 от 2001 г.) се създава т. 6:
"6. Център "Конкурентна система за обучение и управление на висшето образование"."
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив