ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 107 ОТ 8 МАЙ 2007 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ДОКУМЕНТИ ЗА САМОЛИЧНОСТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 61 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1999 Г. (ДВ, БР. 33 ОТ 1999 Г.)
В сила от 18.05.2007 г.
Обн. ДВ. бр. от 18 Май 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 19 Юни 2007г.
изм. ДВ. бр. от 19 Юни 2007г.
Преходни и Заключителни разпоредби
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. се изменя така:
"Чл. 1. С правилника се регламентират условията и редът за издаване на българските документи за самоличност, организацията на тази дейност и редът за предоставяне на данни от информационните фондове по чл. 70 от Закона за българските документи за самоличност (ЗБДС)."
§ 2. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 2 думите "удостоверителен документ за това" се заменят с "удостоверение за издаден указ".
2. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват компетентните органи на Министерството на вътрешните работи (МВР) за настъпилите събития и факти по ал. 1 не по-късно от 7 дни, след като са им станали известни, и изпращат с първата дипломатическа поща получените документи за самоличност на органите, които са ги издали."
§ 3. се изменя така:
"Чл. 5. (1) Българските граждани декларират притежаваните от тях документи за самоличност, издадени от друга държава, в срок до 60 дни от придобиването им пред българските дипломатически или консулски представителства в чужбина или пред компетентните органи на МВР.
(2) Дипломатическите и консулските представителства уведомяват компетентните органи на МВР чрез Министерството на външните работи в срок до 7 дни за приетата декларация. Оригиналът на декларацията се изпраща с първата дипломатическа поща."
§ 4. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. (В сила от 31.10.2007 г.) Създават се ал. 2 и 3:
"(2) Заявленията по ал. 1 за издаване на български документи за самоличност се предоставят от:
1. областните дирекции "Полиция" (ОД "П"), Столичната дирекция "Полиция" (СД "П"), районните полицейски управления (РПУ), отдел "Български документи за самоличност" ("БДС") при Главна дирекция "Противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и превенция" в Национална служба "Полиция" на Министерството на вътрешните работи (отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР), дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР;
2. Министерството на външните работи и дипломатическите и консулските представителства на Република България;
3. Изпълнителна агенция "Морска администрация" към министъра на транспорта.
(3) Образецът на заявленията по ал. 1 се публикува и на интернет страницата на МВР."
§ 5. В се изменят така:
"(1) Данните в заявленията за издаване на български документи за самоличност на българските граждани, на членовете на семейството на гражданин на Европейския съюз и на чужденците се попълват на български език с техническо средство или четливо на ръка.
(2) Имената се изписват без съкращения съгласно представеното удостоверение за раждане, удостоверение за сключен граждански брак, удостоверение за придобиване на българско гражданство или влязло в сила съдебно решение.
(3) Имената на гражданите на друга държава - членка на Европейския съюз, които не са български граждани, и на чужденците се изписват, както са изписани в документите им за самоличност или за пътуване."
§ 6. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) Заявленията за издаване на лична карта и/или паспорт се подават в РПУ, СД "П" или в съответната ОД "П" по постоянен адрес, или в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР."
2. В ал. 2, изречение първо думите "представят и удостоверителни" се заменят с "удостоверяват самоличността си и представят изискващите се".
3. Алинея 5 се отменя.
4. Алинея 6 се изменя така:
"(6) Към заявлението за издаване на първи български документ за самоличност на лице, което е придобило българско гражданство, се прилага копие от притежавания документ за самоличност или за пътуване."
§ 7. (В сила от 31.10.2007 г.) В думите "(8 работни часа)" и "(3 работни дни)" се заличават.
§ 8. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се отменя.
2. (В сила от 31.10.2007 г.) Създава се ал. 4:
"(4) Снимка по ал. 1 не се представя в пунктовете за приемане на заявления, в които има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето."
§ 9. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 2, 3 и 4 се изменят така:
"(2) При издаване на паспорт или заместващ го документ лицата до 14-годишна възраст не полагат подпис, а навършилите 14 години, но ненавършили 18 години, полагат подпис под снимката и подписват заявлението лично.
(3) Подписът се полага от гражданина лично според възприетия от него начин с предоставено от длъжностното лице пишещо средство в контурите на определеното в заявлението поле за подпис.
(4) (В сила до 31.10.2007 г.) Когато лицето не може да се яви, за да подпише заявлението, неговият подпис върху лицевата страна на заявлението се полага предварително и лично пред нотариус, който заверява снимката и подписа на заявителя с печат, дата и подпис, в полето за служебна информация на заявлението. Заявлението се подава от упълномощено лице с нотариално заверено изрично пълномощно."
2. Алинеи 5 и 6 се отменят.
3. Досегашната ал. 7 става ал. 5.
4. Създават нови ал. 6, 7 и 8:
"(6) Заявленията за издаване на паспорт или на заместващ го документ на лица, ненавършили 14-годишна възраст, се подават и подписват от техните родители, настойници или попечители.
(7) Родителите, настойниците или попечителите на лица, навършили 14-години, но ненавършили 18 години, изразяват съгласието си за издаване на паспорт или на заместващ го документ в присъствието на длъжностно лице, като подписват заявлението.
(8) При отсъствие на родител, настойник или попечител подписът се полага от лице, упълномощено от него с изрично нотариално заверено пълномощно, или се представя някой от следните документи:
1. влязло в сила съдебно решение за разрешение за издаване паспорт на лице, ненавършило 18-годишна възраст, без съгласие на отсъстващия родител;
2. влязло в сила съдебно решение за лишаване на единия родител от родителски права;
3. препис-извлечение от акт за смърт."
5. Алинея 9 се изменя така:
"(9) В пунктовете за приемане на заявления, в които има техническа възможност, подписът на заявителя се снема чрез специално техническо средство."
6. Създават се ал. 10 и 11:
"(10) Незрящите, както и лица с физически недъзи на горните крайници, които по обективни причини не са в състояние да подпишат заявленията и са представили удостоверителни документи, не полагат подписи върху тях. В тези случаи длъжностното лице прочита съдържанието на заявлението на глас в присъствието и на двама свидетели. При одобрение свидетелите подписват заявлението.
(11) Неграмотните, които не могат да се подписват, не полагат подпис. В тези случаи длъжностното лице прочита съдържанието на заявлението на глас в присъствието и на двама свидетели. При одобрение заявлението се подписва от свидетелите, а неграмотният полага пръстов отпечатък от десния показалец върху него."
7. Досегашната ал. 8 става ал. 12.
§ 10. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. когато не е попълнено съгласно изискванията на чл. 7 или е с поправки, зачертаване и изтриване;".
2. Създава се т. 5:
"5. когато не представи всички необходими документи съгласно изискванията на ЗБДС."
§ 11. В думите "и в случаите по чл. 2, т. 1" се заличават.
§ 12. се изменя така:
"Чл. 16. При приемане на заявление за издаване на документ за самоличност длъжностното лице го завежда в регистър и връчва на гражданина талон за приемането му."
§ 13. се изменя така:
"Чл. 17. (1) В случаите на загубване, кражба, повреждане или унищожаване на български документ за самоличност лицето подава в срок до 3 дни писмена декларация по образец съгласно приложение № 5 относно тези обстоятелства в най-близкото РПУ, ОД "П", СД "П" или в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР.
(2) В случаите на загубване, кражба, повреждане или унищожаване на дипломатически или служебен паспорт декларацията по ал. 1 се подава в Министерството на външните работи, а на моряшки паспорт - в Министерството на транспорта. Министерството, пред което е подадена декларацията, изпраща копие в срок до 7 дни на отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР.
(3) Пребиваващите на територията на друга държава подават декларацията по образец съгласно приложение № 5 в най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, което изпраща копие в срок до 7 дни на отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, чрез Министерството на външните работи. Оригиналът на декларацията се изпраща с първата дипломатическа поща.
(4) Декларациите по приложение № 5 се предоставят от органите и от техните структурни звена, посочени в чл. 6."
§ 14. В се изменя така:
"1. при загубване, кражба, повреждане или унищожаване - декларация по образец съгласно приложение № 5 и удостоверителен документ, издаден от компетентните органи;".
§ 15. и се отменят.
§ 16. се изменя така:
"Чл. 25. (1) За издаване на дипломатически и служебен паспорт лицето попълва и лично подава заявление до упълномощените от министъра на външните работи длъжностни лица.
(2) Дипломатическите и служебните паспорти се издават от Министерството на външните работи, като се персонализират в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" и се изпращат по служебен път в Министерството на външните работи за връчване на лицата.
(3) Срокът на валидност на дипломатическите и служебните паспорти се определя от Министерството на външните работи по заявление на ведомството или организацията, по чието искане са издадени. Максималният срок на валидност е срокът, установен в чл. 36, ал. 2 ЗБДС.
(4) Упълномощените от министъра на външните работи длъжностни лица по ал. 1 осъществяват контрол върху ползването на дипломатическите и на служебните паспорти."
§ 17. се отменя.
§ 18. се изменя така:
"Чл. 28. (1) Българските граждани, които пребивават в чужбина, могат да подадат заявление по образец съгласно приложение № 1 за издаване на паспорт и/или лична карта в дипломатическо или консулско представителство на Република България, което го препраща по служебен път чрез Министерството на външните работи до отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР.
(2) По искане на български гражданин консулското длъжностно лице в дипломатическото или консулското представителство на Република България може да удостовери неговия подпис и снимка върху заявлението за издаване на паспорт и/или лична карта. В този случай заявлението се подава в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно.
(3) По реда на ал. 1 може да се подават и заявления за издаване на свидетелства за управление на моторно превозно средство до отдел "Пътна полиция" при ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, а по реда на ал. 2 - в звената "Пътна полиция" на СД "П" и ОД "П" по постоянен адрес на заявителя.
(4) В дипломатическите и консулските представителства на Република България, в които са създадени необходимите технически възможности, се снемат цифрови пръстови отпечатъци, снимка и подпис на заявителя съгласно ЗБДС.
(5) Длъжностните лица в дипломатическото и консулското представителство на Република България, в което е прието и/или обработено заявлението по ал. 1 - 4, въвеждат личните данни от заявлението и данните за приложените документи, включително снимката, пръстовите отпечатъци и подписа на гражданина, в автоматизираната информационна система и ги регистрират под формата на "Искане за издаване на български документи за самоличност".
(6) Заявленията по ал. 1 и 3 и приложените към тях документи се изпращат с първата дипломатическа поща чрез Министерството на външните работи до отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, а искането по ал. 5 - по електронен път, в срок до 2 работни дни от датата на приемане на заявлението.
(7) Органите по ал. 1 или 3 уведомяват чрез Министерството на външните работи дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието заявлението, за несъответствия или за отказ за издаване на искания документ за самоличност.
(8) Отдел "БДС", съответно отдел "Пътна полиция" при ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, изпраща издадените паспорти, лични карти и свидетелства за управление на моторни превозни средства чрез Министерството на външните работи до съответното дипломатическо или консулско представителство на Република България, което уведомява писмено гражданина за тяхното получаване в срок до 3 работни дни.
(9) Издадените паспорти, лични карти и свидетелства за управление на моторни превозни средства се получават по реда на правилника. Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват чрез Министерството на външните работи органа, издал документа, за неговото получаване в срок до 3 работни дни.
(10) В случай че гражданинът не се яви да получи издадения документ в срок 6 месеца от датата на изпращане на съобщението, той се връща на органа, който го е издал.
(11) Дипломатическите и консулските представителства на Република България предоставят необходимата информация за изискванията към снимките за български документи за самоличност на физически и юридически лица, които са лицензирани да изготвят снимки за документи за самоличност съгласно местното законодателство."
§ 19. (В сила от 31.10.2007 г.) се изменя така:
"Чл. 29. (1) Дипломатическите и консулските представителства на Република България издават въз основа на подадено заявление по образец съгласно приложение № 1 временни паспорти със срок на валидност до 12 месеца на български граждани, които пребивават в чужбина и не притежават валидни документи за пътуване или за самоличност поради това, че те са загубени, унищожени, повредени или са с изтекъл срок на валидност, както и на новородени.
(2) Дипломатическите и консулските представителства на Република България издават временни паспорти със срок на валидност, съобразен с необходимото време за завръщането в Република България на български граждани, които пребивават в чужбина и не притежават валидни документи за пътуване или за самоличност поради други причини освен посочените по ал. 1.
(3) Заявленията за издаване на временен паспорт се подават по реда на глава първа. Временните паспорти по ал. 1 и 2 се издават след получаване на разрешение от отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, чрез Министерството на външните работи.
(4) При подаване на заявление за издаване на временен паспорт по ал. 1 се подава и заявление за издаване на паспорт, а ал. 2 се прилага и по искане на чужд орган, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна.
(5) В дипломатическите и консулските представителства на Република България, в които са създадени необходимите технически възможности, се снемат цифрова снимка и цифров подпис на заявителя съгласно ЗБДС.
(6) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието и обработено заявление по ал. 1 - 5, въвеждат личните данни от заявлението и данните за приложените документи, включително биометричните данни и подписа на заявителя, в информационната система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на временен паспорт" и ги изпращат за съгласуване с органа по ал. 3 в срок до два работни дни от датата на приемане на заявлението.
(7) Органът по ал. 3 уведомява чрез Министерството на външните работи дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието заявлението, за даване на съгласие за издаване или за отказ за издаване на искания временен паспорт.
(8) Дипломатическото или консулското представителство на Република България уведомява гражданина за решението.
(9) Издадените временни паспорти се получават по реда на правилника. Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват незабавно органа по ал. 3 за неговото издаване чрез Министерството на външните работи.
(10) В случай че гражданинът не се яви да получи временен паспорт в срок до 3 месеца, а в случаите по ал. 2 - в разрешения срок на валидност, искането се анулира, за което се уведомява органът по ал. 3."
§ 20. Създава се :
"Чл. 29а. (1) Заявление за издаване на временен документ за пътуване по чл. 39б ЗБДС се подава от гражданин на държава - членка на Европейския съюз, който не е български гражданин, в дипломатическо или консулско представителство на Република България.
(2) Лицата по ал. 1 прилагат към заявлението снимка и документи, с които могат да удостоверят своята самоличност и гражданство.
(3) Заявлението за издаване на временен документ за пътуване на гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, се попълва с технически средства или на ръка, с печатни букви, на английски език, на официалния език на държавата на акредитация на дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което той подава заявлението, или на официалния език на държавата - членка на Европейския съюз, чието гражданство притежава.
(4) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието заявление по ал. 1, въвеждат личните данни от заявлението и данните за приложените документи, включително снимката и подписа на заявителя, в информационната система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на временен документ за пътуване" и ги изпращат не по-късно от два работни дни от датата на приемане на заявлението до Министерството на външните работи за съгласуване.
(5) Временен документ за пътуване на гражданин на държава - членка на Европейския съюз, който не е български гражданин, се издава само с изричното съгласие на компетентните органи на държавата на неговото гражданство, а при необходимост - и на компетентните органи на държавата на обичайното му местопребиваване или на компетентните органи на държавата - цел на пътуването му, след съгласуване с Министерството на външните работи.
(6) Срокът на валидност на временния документ за пътуване се определя от минималния разумен срок, който е необходим, за да бъде започнато и завършено пътуването по най-краткия маршрут и в най-кратък срок. Срокът на валидност не може да бъде по-дълъг от 12 месеца.
(7) Дипломатическото или консулското представителство на Република България уведомява лицето за полученото съгласие за издаване на временен документ за пътуване или за отказ за неговото издаване.
(8) Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват незабавно органите по ал. 5 за издаване на временен документ за пътуване.
(9) Ако лицето не се яви да получи временен документ за пътуване в срок до 3 месеца от датата на подаване на заявлението, временният паспорт се унищожава, за което се уведомяват органите по ал. 5."
§ 21. В се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) На българските граждани - служебни лица, се издава граничен пропуск въз основа на лично подадено заявление, когато това е предвидено в международни договори, по които Република България е страна."
2. В ал. 2 думите "съответната спогодба" се заменят със "съответния международен договор".
3. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Граничният пропуск се персонализира от ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР". Готовият документ се получава лично от мястото, където е прието заявлението."
§ 22. В се изменя така:
"(2) Заявлението за издаване на временен паспорт за окончателно напускане на Република България се подава лично в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР. Към заявлението се прилага удостоверение от Министерството на правосъдието за издаден указ за загубване на българското гражданство."
§ 23. В след думите "чл. 29" се поставя запетая и се добавя "29а".
§ 24. В думите "по реда на правилника" се заличават.
§ 25. (В сила от 01.07.2007 г.) Създава се :
"Чл. 38а. (1) На гражданите на друга държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, които не са български граждани и притежават българско удостоверение за продължително пребиваване или удостоверение за постоянно пребиваване, се издава свидетелство за управление на МПС, ако са придобили правоспособност съгласно Закона за движението по пътищата.
(2) Свидетелството за управление на МПС на лицата по ал. 1, които притежават правоспособност за управление на МПС, придобито в друга държава - членка на Европейския съюз, или в друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или в Конфедерация Швейцария, се подменя с българско свидетелство за управление на МПС без полагане на изпит и представяне на медицински удостоверения, ако отговаря на изискванията на Приложение № 6 към Конвенцията за движение по пътищата.
(3) На членовете на семейството на български гражданин, които притежават разрешение за продължително пребиваване или за постоянно пребиваване по реда на Закона за чужденците в Република България, както и на членовете на семейството на гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, които не са български граждани и притежават карта за продължително пребиваване или за постоянно пребиваване, свидетелството за управление на МПС се издава или подменя по реда на ал. 1 и 2.
(4) Издадените свидетелства за управление на МПС по ал. 1 - 3 не удостоверяват самоличността на притежателя.
(5) При подмяна на свидетелство за управление на МПС по ал. 2 и 3 издадените от други държави свидетелства за управление на МПС се изземват и се изпращат чрез Министерството на външните работи на държавата, която ги е издала."
§ 26. В се изменят така:
"(2) Чужденци с разрешено продължително пребиваване в Република България подават заявления по ал. 1 лично в дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, и в звената "Миграция" при ОД "П" и СД "П" по настоящ адрес.
(3) Чужденци с разрешено постоянно пребиваване в Република България подават заявления по ал. 1 лично в дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, и в звената "Миграция" при ОД "П" и СД "П" по постоянен адрес."
§ 27. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 т. 1 и 2 се изменят така:
"1. копие на редовен документ за задгранично пътуване или друг заместващ го документ, или на български документ за самоличност;
2. (В сила от 31.10.2007 г.) цветна снимка, която да съответства на изискванията съгласно приложение № 3; снимка не се прилага, когато има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето;".
2. В ал. 2 след думата "представят" съюзът "и" се заличава, а след думите "в регистрите на населението" се добавя "и удостоверение за постоянен адрес".
§ 28. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. загубване, кражба, повреждане или унищожаване;".
2. Създават се т. 5 и 6:
"5. при промяна на настоящ адрес на чужденец с разрешено продължително пребиваване;
6. в други случаи, определени със закон."
§ 29. се отменя.
§ 30. Създават се чл. 46а - 46г:
". (1) Заявлението за издаване на карта на акредитирани служители в дипломатически или консулски представителства на други държави или в международни организации със седалище на територията на Република България се подава в Министерството на външните работи.
(2) Картата по ал. 1 се персонализира в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, и се изпраща на Министерството на външните работи за връчване.
Чл. 46б
(2) Документите по ал. 1 удостоверяват правото на пребиваване в Република България и правата, произтичащи от Директива 38 от 2004 г.
Чл. 46в
(2) Картата на постоянно пребиваващ член на семейство на гражданин на Европейския съюз, който не е гражданин на Европейския съюз, се персонализира в ГД "ППООРПР" - НС "П" - МВР.
(3) Картата на продължително пребиваващ член на семейство на гражданин на Европейския съюз, който не е гражданин на Европейския съюз, се персонализира в съответните звена "БДС" при ОД "П" и СД "П".
(4) Документите по чл. 46в, ал. 1 и 2 се изпращат в звената "Миграция" при ОД "П" и СД "П" за връчване.
Чл. 46г
(2) Декларацията по ал. 1 се изпраща на органа, който е издал документа."
§ 31. (В сила от 31.10.2007 г.) В се изменя така:
"2. цветна снимка, която да съответства на изискванията на приложение № 3; снимка не се прилага, когато има техническа възможност за цифрово заснемане на лицето;".
§ 32. В думите "относно обстоятелствата" се заменят със "съгласно приложение № 5".
§ 33. В се изменя така:
"(1) В случаите на загубване, кражба, повреждане или унищожаване на български документ за самоличност лицето подава в срок до 3 дни писмена декларация по образец съгласно приложение № 5 относно тези обстоятелства в най-близкото РПУ, ОД "П", СД "П" и в отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, а в чужбина - в най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България."
§ 34. Създава се :
"Чл. 52а. (1) Удостоверение за завръщане в Република България на чужденец се издава от дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина на:
1. лице без гражданство, което е загубило в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на лице без гражданство;
2. на бежанец, загубил в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на бежанец;
3. чужденец с хуманитарен статут, загубил в чужбина българското си удостоверение за пътуване зад граница на чужденец с хуманитарен статут;
4. чужденец по чл. 34, ал. 3 и чл. 58, ал. 5 от Закона за убежището и бежанците, който не притежава валидни национални документи за пътуване.
(2) За издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец лицата подават по реда на глава първа заявления по образец съгласно приложение № 2 със снимка. Към заявлението се прилагат и документи, които могат да удостоверят тяхната самоличност и основанията за заявлението.
(3) В дипломатическите и консулските представителства на Република България, в които са създадени необходимите технически възможности, се снемат цифрова снимка и цифров подпис на заявителя съгласно ЗБДС.
(4) Длъжностните лица в дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието и обработено заявление по ал. 1 - 3, въвеждат личните данни от заявлението и данните от приложените документи, включително биометричните данни и подписа на заявителя, в информационната система, регистрират ги под формата на "Искане за издаване на удостоверение за завръщане в Република България на чужденец" и ги изпращат за съгласуване чрез Министерството на външните работи в срок до два работни дни от датата на приемане на заявлението.
(5) В случаите по ал. 1, т. 1 съгласуването се извършва с дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, а в останалите случаи - с Държавната агенция за бежанците.
(6) Органът по ал. 5 извършва необходимите проверки и уведомява чрез Министерството на външните работи дипломатическото или консулското представителство на Република България, в което е прието заявлението, за даване на съгласие за издаване или отказ за издаване на искания документ за самоличност.
(7) Дипломатическото или консулското представителство на Република България уведомява лицето за взетото решение в срок до 3 работни дни.
(8) Издадените удостоверения за завръщане в Република България на чужденци се получават по реда на правилника. Дипломатическите и консулските представителства на Република България уведомяват чрез Министерството на външните работи органа по ал. 5 за получаването на издадените удостоверения за завръщане.
(9) В случай че заявителят не се яви да получи удостоверението за завръщане в Република България на чужденец в разрешения срок на валидност, искането се анулира, за което се уведомява органът по ал. 5."
§ 35. В се правят следните изменения:
1. Основният текст се изменя така:
"Чл. 53. Персонализираният документ за самоличност се получава лично от заявителя и по изключение - от упълномощено лице, след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно и:".
2. (В сила от 31.10.2007 г.) Точка 2 се отменя.
§ 36. се изменя така:
"Чл. 54. Документите за самоличност на малолетните, непълнолетните и на поставените под запрещение лица се получават от родител, настойник, попечител или от упълномощено лице след представяне на изрично нотариално заверено пълномощно."
§ 37. се изменя така:
"Чл. 55. Получаването на персонализираните документи за самоличност от лицата по чл. 11, ал. 10 и 11 се извършва по установения в тях ред."
§ 38. Създава се глава седма:
"Глава седма
ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДАННИ ОТ ИНФОРМАЦИОННИТЕ ФОНДОВЕ, СВЪРЗАНИ С ИЗДАВАНЕТО И ПОЛЗВАНЕТО НА БЪЛГАРСКИ ДОКУМЕНТИ ЗА САМОЛИЧНОСТ
Чл. 57
(2) Данните по ал. 1 се предоставят в устен или в писмен вид или на други информационни носители в срок до 14 дни след регистриране на лично подадено писмено заявление или искане.
(3) При подаване на писменото заявление се прилага и документ за платена държавна такса.
(4) Дипломатическите или консулските представителства на Република България предоставят информация за приетите и обработените заявления за издаване на български документи за самоличност след съгласуване с Министерството на външните работи.
(5) Притежателите на валидно удостоверение за универсален електронен подпис могат да подават заявления за получаване на данни по ал. 1 и по интернет.
Чл. 58
1. от ОД "П" и СД "П" по седалището на искателя - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 1 ЗБДС;
2. от ОД "П" и СД "П" по постоянен или настоящ адрес на заявителя - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 2 ЗБДС;
3. от ОД "П" и СД "П" по местонахождението на органа на съдебната власт - за данните по чл. 70, ал. 1, т. 3 ЗБДС;
4. от ОД "П" и СД "П" по постоянен или настоящ адрес на заявителя или по местонахождението на органа на съдебната власт - за данните по чл. 70, ал. 3 ЗБДС;
5. данните по т. 1 - 4 се предоставят и от дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР.
(2) данните по чл. 57, ал. 1 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 2 ЗБДС могат да бъдат предоставени и от отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, в случаите, когато заявителят е български гражданин и живее преимуществено извън страната.
(3) Отдел "БДС" - ГД "ППООРП" - НС "П" - МВР, и дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, предоставят данни по чл. 57, ал. 1 на Администрацията на Президента на Република България, на Конституционния съд, на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, на Върховната касационна прокуратура и на Върховната административна прокуратура, на Военно-апелативния съд и Военно-апелативната прокуратура, на главния прокурор на Република България, на Националната следствена служба и на органите на изпълнителната власт по чл. 19, ал. 2 и 4 от Закона за администрацията.
Чл. 59
§ 39. В преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. (В сила от 31.10.2007 г.) се отменя.
2. Създава се :
"§ 5а. Временният документ за пътуване по чл. 29а е по единен образец на Европейския съюз, а образецът на заявление се утвърждава от министъра на външните работи."
3. В накрая думите "в съответните министерства" се заличават.
§ 40. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието думите "чл. 6" се заменят с "чл. 6, ал. 1".
2. В графа "Вид на искания документ за самоличност":
а) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 7 думите "за завръщане в Република България" се заличават;
б) (В сила от 31.10.2007 г.) точка 10 се отменя.
3. В указанията за попълване на заявлението:
а) в т. 2, буква "в" думите "Главна дирекция" се заменят с "Изпълнителна агенция";
б) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 2, буква "д" думите "(пасаван) за завръщане в Република България" се заличават;
в) в т. 2, буква "е" думите "до съответните структурни звена на Министерството на транспорта" се заменят с "в организациите, определени по силата на международни договори";
г) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 3 накрая се поставя запетая и се добавя "освен в случаите, когато заявлението се подава в пункт, в който има възможност за цифрово заснемане на лицето";
д) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 4 и 5 изречение второ се заличава.
§ 41. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието думите "чл. 6" се заменят с "чл. 6, ал. 1".
2. В графа "Вид на искания документ за самоличност" се създават т. 11, 12 и 13:
"11. удостоверение за завръщане в Република България на чужденец;
12. карта на продължително пребиваващ член на семейството на гражданин на Европейския съюз;
13. карта на постоянно пребиваващ член на семейството на гражданин на Европейския съюз."
3. В указанията за попълване на заявлението:
а) в т. 2 се създават букви "к", "л" и "м":
"к) удостоверение за завръщане в Република България на чужденец - до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина;
л) карта на продължително пребиваващ член на семейството на гражданин на Европейския съюз" - до дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, и звената "Миграция" при ОД "П" и СД "П";
м) карта на постоянно пребиваващ член на семейството на гражданин на Европейския съюз - до дирекция "Миграция" - НС "П" - МВР, и звената "Миграция" при ОД "П" и СД "П".";
б) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 3 накрая се поставя запетая и се добавя "освен в случаите, когато заявлението се подава в пункт, в който има възможност за цифрово заснемане на лицето";
в) (В сила от 31.10.2007 г.) в т. 4 изречение второ се заличава;
г) точка 5 се изменя така:
"5. Имената на чужденците се изписват, както са изписани в документите им за самоличност или за пътуване."
§ 42. В се правят следните изменения и допълнения:
1. След заглавието "Изисквания към снимките" се добавя:
"Раздел I. Изисквания към снимките по чл. 10, ал. 1".
2. Точка 5 се изменя така:
"5. Височината на изобразеното лице върху снимката, измерено от долната част на брадата до върха на главата (включително косата), да е между 30 и 35 мм, а за лицата до 14 години - между 25 и 35 мм."
3. (В сила от 31.10.2007 г.) Точка 17 се отменя.
4. (В сила от 31.10.2007 г.) Създава се раздел II:
"Раздел II
Изисквания към снимките по чл. 10, ал. 4
1. Снимките да са цветни.
2. Височината на изобразеното лице върху снимката, измерено от долната част на брадата до върха на главата (включително косата), да е между 30 и 35 мм, а за лицата до 14 години - между 25 и 35 мм.
3. Изобразеното лице в снимката да е фронтално (анфас), като главата на лицето е центрирана. Погледът да е насочен към камерата, да се виждат и двете очи, като изражението на лицето е неутрално и устата е затворена.
Не се разрешава изобразените лица да са с десен или ляв полуанфас.
4. Снимките да са направени без ракурс - оста на обектива да е хоризонтална и да се намира на височината на очите.
5. Фонът на снимките да е неутрален, светлосив - 20 % сива плътност. Фонът може да варира между 15 и 25 % от сивата скала.
6. Осветяването на лицето върху снимките да е равномерно, без сенки, отблясъци и дефекти.
Не се разрешават снимки с дефект "заешко око" в зениците или с контрово осветление.
7. Експонацията на снимките да е нормална.
Не се разрешават преекспонирани и недоекспонирани снимки.
8. Цветността на снимката да е нормална, а цветовете - балансирани.
Не се разрешават снимки в червеникав, синьо-зелен или жълтеникав нюанс.
9. Лицата върху снимките да са без шапки и забрадки.
Разрешават се снимки на лица с шапка или забрадка, ако се виждат брадата, двете уши и най-малко 1 см от косата на сниманото лице.
10. Допускат се очила само ако се носят постоянно от сниманото лице и през тях се виждат двете очи без затъмняване или отблясъци. Рамките на очилата трябва да са тънки и да не закриват очите на снимката.
11. Разрешават се снимки на лица с бради или мустаци, ако те се носят постоянно. При премахване на брадата или мустаците се прави нова снимка и се подменя документът за самоличност.
12. Разрешават се снимки на лица с перука, ако тя се носи постоянно.
13. Всички детайли от образа на лицето върху снимката трябва да са ясно видими и различими.
14. Снимката да е на фокус и да няма замърсяване."
§ 43. Създава се :
"Приложение № 5 към чл. 17, ал. 1
Array