ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 247 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 21 ДЕКЕМВРИ 1995 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ТЕРИТОРИАЛНО И СЕЛИЩНО УСТРОЙСТВО

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 247 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 21 ДЕКЕМВРИ 1995 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ТЕРИТОРИАЛНО И СЕЛИЩНО УСТРОЙСТВО

Обн. ДВ. бр. от 5 Януари 1996г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В чл. 1 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, изречение второ изразът "за стопанските и обществените организации и за гражданите" се заменя със "за органите на местното самоуправление, за юридическите и физическите лица".
2. В ал. 2 думите "народните съвети" се заменят с "общините".
3. Алинея 3 се изменя така:
"(3) Службите в областните и общинските администрации, изпълняващи функции и задачи по териториалното и селищното устройство, се намират под методическото ръководство на Министерството на териториалното развитие и строителството."
§ 2. Алинея 1 на чл. 2 се изменя така:
"(1) Помощен орган на Министерството на териториалното развитие и строителството е Върховният съвет за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура, който изпълнява и експертни функции на национално, областно и местно равнище в областта на устройството на територията, населените места, строителството, архитектурата и благоустройството."
§ 3. Член 5 се отменя.
§ 4. Член 7 се изменя така:
"Чл. 7. Решенията на Върховния съвет за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура подлежат на утвърждаване от министъра на териториалното развитие и строителството. Върховният съвет за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура разглежда и приема решения по проекти не по-късно от 30 дни след постъпването им и предлага решенията си на министъра на териториалното развитие и строителството за утвърждаване не по-късно от 7 дни след заседанието си. Утвърдените от министъра на териториалното развитие и строителството решения са задължителни за държавните и общинските органи, юридическите лица и гражданите, за които се отнасят."
§ 5. Член 8 се изменя така:
"Чл. 8. (1) Помощен орган на общините при осъществяване на функциите им по чл. 1, ал. 2 са архитектурно-градоустройствените комисии, които са и съвети за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура по смисъла на чл. 4, ал. 2 от Закона за териториално и селищно устройство. При всяка община със заповед на кмета се назначава архитектурно-градоустройствена комисия в състав:
1. главния архитект на общината, който е и председател на комисията;
2. началника на геодезическото звено към общинската техническа служба;
3. юрисконсулта на общината или техническата служба;
4. главния инженер на общината;
5. представител, определен от Министерството на териториалното развитие и строителството;
6. представител, определен от Съюза на архитектите в България и Камарата на архитектите в България;
7. представител, определен от Федерацията на научно-техническите дружества и от Строителната камара.
(2) За отделни случаи председателят на комисията може да покани външни специалисти като членове със съвещателен глас, както и проектанта на одобрения устройствен план за съответната територия.
(3) Комисията заседава винаги в пълен състав на длъжностните лица по ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4. При уважителни причини те могат да бъдат замествани от техните служебни помощници, ако за това има издадена заповед от прекия им началник. Отсъствието на останалите членове от заседанието на комисията не спира работата й. При трикратно последователно неявяване на член или негов заместник по ал. 1, т. 5, 6 и 7 председателят на комисията изисква от съответните ведомства и организации да посочат друг представител.
(4) За Столичната община и градовете, в които са създадени райони по реда на Закона за административно-териториалното устройство на Република България и Закона за териториалното деление на Столичната община и големите градове, в районите могат да се създават районни архитектурно-градоустройствени комисии.
(5) Съставът на комисиите по ал. 4 и разпределението на правомощията между тях и градската архитектурно-градоустройствена комисия се определят с решение на общинския съвет.
(6) Заседанията на комисията се протоколират в специална протоколна книга, която се съхранява от председателя на комисията.
(7) Комисията заседава в определен със заповед на кмета ден от седмицата. Тя се произнася по проблемите на одобряването, измененията и прилагането на териториалноустройствените и градоустройствените планове, включително и одобряването на архитектурно-строителни проекти най-късно в 30-дневен срок от внасянето на проекта, освен когато има специални причини за отлагането, които в еднодневен срок се отбелязват в постоянната протоколна книга на комисията.
(8) Когато трима или повече членове на комисията имат особено мнение по одобряването на внесен проект, той се връща за преработка и ново разглеждане, без да се предлага за утвърждаване от кмета, като особените мнения се вписват в протоколната книга.
(9) Решенията на комисията по проблемите на териториалноустройствените и градоустройствените планове подлежат на утвърждаване от кмета на общината. В големите общини над 200 000 жители и за градове над 50 000 жители кметът на общината може да възложи със заповед функциите си по тази алинея на свой заместник.
(10) Кметът може мотивирано да откаже утвърждаване на решенията по ал. 9. В този случай в 14-дневен срок проектът се разглежда отново от комисията. При повторно внасяне и при повторен отказ кметът внася спорния въпрос за окончателно решаване в общинския съвет.
(11) Утвърдените от кмета на общината решения на комисията са задължителни за всички юридически и физически лица по отношение на техните инвестиционни идеи и намерения.
(12) Решенията на комисията по архитектурно-строителни проекти се привеждат в изпълнение от главния архитект на общината в едноседмичен срок."
§ 6. Член 9 се изменя така:
"Чл. 9. (1) Оперативен орган на общините при осъществяване на функциите им по чл. 4, ал. 1 от закона са общинските технически служби. Към всяка община има техническа служба, която има задачи по:
1. възлагането, изготвянето и прилагането на проекти за териториалноустройствени и градоустройствени планове на общината;
2. изготвянето и прилагането на годишни инвестиционни програми на общината;
3. изработването на проекти, поемни и тръжни книжа за търгове за общински имоти и търгове за строителство, експлоатация, ремонт и поддръжка на общински обекти и съоръжения;
4. поддържането въз основа на кадастъра на информация за терените, сградните фондове и съоръженията и извършване на услуги по ползването на тази информация. За тази цел към общинската техническа служба се сформира геодезическо звено;
5. проверката на проектите и исканията за разрешение за строеж, одобряването и издаването на такова разрешение, ако се изисква;
6. откриването и отстраняването на нарушенията по Закона за териториално и селищно устройство.
(2) Задълженията по ал. 1, т. 2 и 3 могат да се изпълняват и от други специализирани звена на общинската администрация. В този случай техническата служба подпомага работата по изпълнение на тези задължения.
(3) Общинската техническа служба се състои най-малко от:
1. главен архитект с най-малко 3 години трудов стаж по специалността;
2. главен инженер;
3. геодезическо звено;
4. участъкови архитекти или техници;
5. инженер или група инженери;
6. деловодство.
(4) При градове с вътрешно райониране могат да се създават районни технически служби със състав съгласно ал. 3 и с функции, определени от общинския съвет.
(5) Назначаването и освобождаването на главния архитект се извършва от кмета на общината след съгласуване с министъра на териториалното развитие и строителството.
(6) Отклонения от изискванията на ал. 3 се допускат по изключение при малки общини и при недостиг на квалифицирани кадри след съгласуване с министъра на териториалното развитие и строителството.
(7) Ежегодно ръководителят на общинската техническа служба внася писмен доклад до кмета на общината за дейността на техническата служба."
§ 7. Член 10 се изменя така:
"Чл. 10. За решаване на проблеми от общ интерес при недостиг на квалифицирани кадри или по други причини две или повече общини могат да се групират и да имат обща архитектурно-градоустройствена комисия и/или обща техническа служба. Взаимното съгласие и условията на групиране се изразяват и определят в споразумителен протокол, подписан от кметовете на групиращите се общини."
§ 8. В чл. 11 думите "съветите за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура" се заменят с "архитектурно-градоустройствените комисии", а думите "народните съвети" се заменят с "общините".
§ 9. Член 23 се отменя.
§ 10. Член 24 се изменя така:
"Чл. 24. Общодържавните териториалноустройствени планове се създават от Министерството на териториалното развитие и строителството със съдействието и участието на министерствата, другите ведомства, областните администрации и общините."
§ 11. Член 25 се изменя така:
"Чл. 25. Районните териториалноустройствени планове и плановете по чл. 5, ал. 1, т. 2 и 3 от закона се изработват от технически правоспособни лица или от проектантски фирми и дружества чрез възлагане, конкурс или търг при условия и по ред, определени с наредба, одобрена от министъра на териториалното развитие и строителството."
§ 12. Член 26 се отменя.
§ 13 Членове 28б и 28в се отменят.
§ 14. Член 28г се изменя така:
"Чл. 28г. Общите градоустройствени планове и застроителните и регулационните планове на отделните населени места се съобразяват с показателите и нормативите, както и с предвидените инфраструктурни обекти и съоръжения в одобрените териториалноустройствени планове."
§ 15. В чл. 33 думите "на Държавния комитет за планиране, на Националния аграрно-промишлен съюз" се заличават, а думите "изпълнителните комитети на окръжните народни съвети" се заменят с "областните администрации и общините".
§ 16. Подраздел 3 от раздел II, глава трета се отменя.
§ 17. Заглавието на подраздел 4 от раздел II на глава трета "4. Общи градоустройствени планове" се изменя така
"3. Териториалноустройствени планове на общини и общи градоустройствени планове".
§ 18. Създава се нов чл. 36:
"Чл. 36. (1) Териториалноустройствените планове на общините и общите градоустройствени планове определят предназначението на териториите и терените според преобладаващото функционално предназначение и общия начин на тяхното ползване като:
1. населени места;
2. земеделски земи;
3. гори;
4. защитени територии;
5. нарушени територии.
(2) Териториалноустройствените планове на общините и общите градоустройствени планове определят предназначението на терените в строителните граници на населените места:
1. според преобладаващото функционално предназначение и общия начин на тяхното строително ползване като:
а) жилищни;
б) със смесено предназначение;
в) производствено-складови;
г) за отдих;
2. според специфичния начин на ползване като:
а) общественообслужващи;
б) за транспортна инфраструктура;
в) за инженерно-техническа инфраструктура и комунално обслужване;
г) за културно-историческо наследство;
д) курортно-рекреационни;
е) за паркове и зелени площи;
ж) със специално предназначение;
з) с друго предназначение.
(3) Според преобладаващото предназначение и застрояване по т. 1 на ал. 2 територията на населените места се обособява в устройствени зони."
§ 19. Член 37 се изменя така:
"Чл. 37. Кметът на общината обявява изработения проект за териториалноустройствен план на общината, респективно за общ градоустройствен план на населеното място, с обявление в "Държавен вестник" и го предоставя на разположение на заинтересуваните юридически лица и граждани за проучване и изразяване на становище в срок от един месец. Преди одобряването на плана от общинския съвет проектът заедно с постъпилите мнения, предложения и възражения се разглежда от архитектурно-градоустройствената комисия. По искане на кмета на общината проектът може да се разгледа и от Върховния съвет за териториално и селищно устройство, строителство и архитектура."
§ 20. Членове 38 и 39 се отменят.
§ 21. Член 42 се изменя така:
"Чл. 42. Плановете по чл. 37 могат да се изменят и допълват в интерес на собствениците на имоти и в обществен интерес, когато са налице условията по чл. 19 от закона. Исканията за изменения и допълнения се правят чрез архитектурно-градоустройствената комисия."
§ 22. Член 43 се изменя така:
"Чл. 43. Плановете по чл. 37 от правилника се изменят и допълват по реда на тяхното създаване, обявяване и одобряване."
§ 23. В ал. 1 на чл. 48 се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. устройствените зони по чл. 36, ал. 3,"
2. Точка 2 се изменя така:
"2. дворищнорегулационните парцели с предназначението им и допустимите в тях дейности и строежи;".
3. В т. 3 думата "селскостопански" се заменя със "стопански".
4. Създават се нови т. 5 и 6:
"5. плътността и интензивността на застрояването;
6. строителните линии;".
5. Досегашните т. 5, 6, 7 и 8 стават съответно т. 7, 8, 9 и 10.
§ 24. Членове 49 и 50 се отменят.
§ 25. Член 71 се изменя така:
"Чл. 71. (1) След изтичане на срока за възражения и искания проектите заедно с кадастралния план и разписния списък и придружаващите ги материали се разглеждат от архитектурно-градоустройствената комисия на общината.
(2) При разглеждане на проекти за населени места или на части от тях, в които се намират паметници на културата, в архитектурно-градоустройствената комисия участва и представител на Министерството на културата или на съответния упълномощен от него орган по опазване на паметниците на културата.
(3) При разглеждането на проектите за подробни градоустройствени планове в архитектурно-градоустройствената комисия се поканват представители на районните инспекции за опазване на природната среща, за държавен санитарен контрол и за противопожарна охрана. Всеки упълномощен за случая представител на ведомство или обществена организация може мотивирано да изрази становище и предложение в рамките на определения ред за работа на съответната архитектурно-градоустройствена комисия."
§ 26. В чл. 77 изразът "по чл. 74 и 75" се заличава, а накрая се добавят думите "по предложение на съответния общински съвет".
§ 27. Член 83 се изменя така:
"Чл. 83. Одобрените подробни градоустройствени планове подлежат на обжалване пред съответния окръжен съд по реда на чл. 138 от закона."
§ 28. В ал. 1 на чл. 86 изречение второ се заличава.
§ 29. Алинея 5 на чл. 105 се отменя.
§ 30. Член 106 се изменя така:
"Чл. 106. (1) Конкретното застрояване на населените места се предвижда с подробните градоустройствени планове, както следва:
1. в дворищнорегулационни парцели, групирани в зони за застрояване;
2. в парцели за комплексно застрояване.
(2) Границите на парцелите се определят (очертават) с регулационни линии, както следва:
1. с уличнорегулационна линия - лицето на парцела към улицата;
2. с вътрешни регулационни линии - към другите граници на парцела.
(3) Застрояването (взаимното разположение на строежите) в парцелите е:
1. свободно застрояване, при което строежите в парцелите се разполагат на разстояние един от друг;
2. свързано застрояване, при което строежите се разполагат допрени един до друг; свързаното застрояване е:
а) групово - при което два или повече парцела се застрояват с допрени един до друг самостоятелни строежи, като двата края на групата се разполагат свободно към регулационните линии;
б) сключено - при което строежите по цялото протежение на улицата между две напречни улици се застрояват допрени един до друг.
(4) Характерът на застрояването в зависимост от броя на етажите на основното застрояване е:
1. многоетажно - 6 и повече етажи;
2. средноетажно - 4 и 5 етажа;
3. малкоетажно - до 3 етажа включително;
4. вилообразно - до 2 етажа включително.
(5) Застрояването спрямо регулационните линии и съседните строежи и неговият характер се определят с подробните градоустройствени планове или съобразно правилата за съответната зона за застрояване."
§ 31. Член 107 се отменя.
§ 32. Член 108 се изменя така:
"Чл. 108. Извън строителните граници на населените места строежи могат да се извършват, както следва:
1. в земеделски земи - съгласно Наредба № 2 за застрояване в земеделски земи;
2. в други територии - съгласно нормите и реда за застрояване на такива територии и в съответствие с одобрено частично застроително решение."
§ 33. Член 109а се изменя така:
"Чл. 109а. (1) Във всички случаи при съдебна делба по чл. 62, ал. 2 от закона съдът изисква, а техническата служба на общината дава становище относно техническата възможност за разделяне на обекта.
(2) При явна неподеляемост в едноседмичен срок след получаване на съответната техническа документация общината уведомява страните, че отказва разделянето на обекта.
(3) При наличие на техническа възможност, доказана с проект, общината одобрява и повече от един вариант за делба.
(4) Решенията на органите на общината се съобщават на страните по реда на Гражданския процесуален кодекс, които имат право да ги обжалват по реда на чл. 138 от закона.
(5) След влизане в сила на тези решения общината изпраща на съда съответните екземпляри от одобрените проекти или съобщение за отказа да се утвърди проектът.
(6) При съдебна делба на съсобствени сгради или жилища съгласно чл. 62, ал. 2 от закона страните са длъжни по искане на органите на общината да предоставят в определен срок архитектурните и другите проекти, по които обектът - предмет на делбата, е изграден."
§ 34. В чл. 110 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думата "предимно" се заменя със съюза "и".
2. Алинея 4 се отменя.
3. Досегашната ал. 5 става ал. 4 и в нея след думата "устройват" се добавя "предимно".
§ 35. Член 113 се отменя.
§ 36. В чл. 116 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
"(1) При комплексно застрояване между жилищните и общественообслужващите сгради може да се изграждат гаражи и паркинги на основание на одобрен застроителен и регулационен план."
2. В ал. 2 изречение първо се заличава.
§ 37. В чл. 120 се правят следните изменения:
1. Алинея 4 се изменя така:
"(4) По изключение, във връзка с временни нужди главният архитект (инженер§ на общината може да разрешава в незастроени терени да се изграждат необходими временни постройки. Такива постройки могат да се изграждат и в държавни, в общински и в чужди имоти със съгласие на съответния собственик, изразено в писмено заявление до службата при общината. В разрешението за строеж на временни постройки специално се отбелязва срокът на ползването им. След изтичането на този срок или при заемане на терена за предвиденото по плана строителство временните постройки се събарят от ползвателя им, без да се заплащат. Временните постройки могат да се свързват и захранват с инженерни мрежи с временни връзки."
2. Създава се ал. 5:
"(5) Не се считат за временни постройки съоръжения за търговия, като маси, павилиони, кабини и др., които са преместваеми. За тези съоръжения не се издава разрешение за строеж, а разрешение за поставяне по ред, установен от общината въз основа на схема, одобрена от главния архитект на общината."
§ 38. Членове 122, 123, 124, 127, 146 и 147 се отменят.
§ 39. Член 194 се изменя така:
"Чл. 194. Помпени станции за питейни и отпадъчни води, както и хидрофорни уредби за жилищни и обществени сгради могат да се разполагат в сградите при спазване на допустимите норми за шум и вибрации."
§ 40. В ал. 1 на чл. 208 думите "учреждения, стопански и обществени организации" се заменят с "физически и юридически лица".
§ 41. Алинея 3 на чл. 215 се отменя.
§ 42. Член 216 се изменя така:
"Чл. 216. (1) Проектите за строителство се съгласуват със:
1. органите по опазване на околната среда, които издават решение - за строежите, за които се изисква оценка на въздействието върху околната среда съгласно Закона за опазване на околната среда;
2. органите на санитарния контрол, които издават хигиенна оценка на строежа;
3. органите на Националната служба за противопожарна охрана, които издават оценка за противопожарната осигуреност на строежа;
4. органите на Държавния технически надзор към Комитета по стандартизация и метрология за техническата обезопасеност и надеждността на подлежащите на държавен технически надзор съоръжения с повишена степен на опасност за строежите, в които се предвиждат такива съоръжения;
5. специализираните органи на министерствата и другите ведомства, които са оправомощени с нормативен акт да съгласуват проектите на определени видове строежи.
(2) Срокът за съгласуване на проектите не може да бъде по-дълъг от един месец освен в случаите, когато с нормативен акт е определен по-дълъг срок."
§ 43. Член 217 се изменя така:
"Чл. 217. (1) Проектите за устройствени планове и строежи, финансирани изцяло или частично с държавни средства, се подлагат на държавна експертиза от Върховния експертен съвет при Министерството на териториалното развитие и строителството.
(2) Проектите на всички останали строежи може да се подлагат на държавна експертиза по предложение на инвеститора.
(3) Държавната експертиза се извършва в едномесечен срок след внасянето на проекта. В този срок не се включва времето, през което проектът е върнат за преработване по законосъобразност.
(4) Експертизата на проекта е за сметка на инвеститора, който я договаря по предварително обявени от органа на експертизата цени."
§ 44. Член 218 се изменя така:
"Чл. 218. (1) Съгласуването по чл. 216 се извършва от инвеститора на проекта или от упълномощено от него лице чрез възлагане.
(2) Съгласуването може да се извърши и от органите на Държавната инспекция за териториалноустройствен и строителен контрол чрез възлагане от инвеститора.
(3) Съгласуването по ал. 2 се извършва в едномесечен срок по ред и по цени, определени от министъра на териториалното развитие и строителството."
§ 45. Член 220 се изменя така:
"чл. 220. (1) На одобряване подлежат идейните проекти, въз основа на които се издава разрешението за строеж.
(2) Проектите се одобряват от главния архитект на общината или от упълномощено от него длъжностно лице въз основа на:
1. предоставени три копия от проекта, който съдържа най-малко архитектурна и конструктивна част - за сградите и съоръженията, технологична част - за строежите, в които се предвижда производствена или друга технология, и необходимите проектни части на инсталациите, без които строежът не може да се ползва по предназначение;
2. документацията по съгласуването на проекта от компетентни органи;
3. заключение на държавната експертиза - за строежите, за които се изисква такава експертиза;
4. необходимите в зависимост от вида, спецификата и местоположението на строежа разрешения от съответните служби за ползване на вода за питейни, производствени и противопожарни нужди, за изпускане на отпадъчни води, за ползване на електроенергия, за съобщителни връзки, за топлинна енергия, за газоснабдяване, за изграждане на отклонения от републиканската пътна или железопътна мрежа и др., които се изискват с нормативен акт;
5. проверка за съответствието на проекта с действащия подробен градоустройствен план, издадената скица за проектиране и нормите за застрояване.
(3) За одобряване на проектите главният архитект не може да изисква допълнителни документи, други строителни книжа и провеждане на процедури извън посочените в ал. 2.
(4) Проектите се одобряват в едномесечен срок от деня на внасянето им. В срока не се включва времетраенето, през което проектите се връщат за извършване на промени или за преработка по законосъобразност.
(5) Всички части на одобрения проект се подпечатват, в т. ч. текстовите разработки, чертежите и изчисленията.
(6) За одобряването на проекта или отказа се съобщава писмено на инвеститора в 7-дневен срок след изтичане на срока по ал. 4. Отказът може да се прави само по законосъобразност, като се мотивира с конкретно посочване на причините.
(7) За издаденото разрешение за строеж или за отказа се съобщава на заинтересуваните съсобственици и непосредствените съседи по реда на чл. 41, ал. 3 от Гражданския процесуален кодекс. Отказът се мотивира с конкретно посочване на причините.
(8) Проектите за републиканска инфраструктура се одобряват по установения ред в специалните нормативни актове."
§ 46. Член 224 се изменя така:
"Чл. 224. (1) Строителните работи в страната се извършват при спазване на закона и действащите правила, норми и наредби въз основа на разрешение за строеж, издадено от общинската техническа служба.
(2) Разрешението за строеж за обектите от техническата инфраструктура за повече от една община се издава от органите на областната администрация, а за обектите от национално значение - от съответния инвеститор, съгласувано с министъра на териториалното развитие и строителството.
(3) Разрешение за нов строеж в парцел или имот, в който съществува незаконен строеж, не се издава, докато незаконният строеж не бъде премахнат или узаконен."
§ 47. Член 225 се изменя така:
"Чл. 225. (1) При издаване на разрешение за строеж не се изисква одобрен проект за следните строежи:
1. едноетажни второстепенни, стопански, селскостопански, спомагателни или обслужващи постройки, когато те се предвиждат с действащия подробен градоустройствен план и които не съдържат помещения за обитаване или санитарни помещения; в тези постройки не се включват гаражите;
2. монтаж на инсталации, съоръжения и уредби с изключение на съоръженията с повишена степен на опасност, подлежащи на държавен технически надзор;
3. оранжерии с площ до 200 кв. м;
4. водни басейни с обем до 100 куб. м в оградени имоти;
5. подпорни стени с височина до 2 м над нивото на прилежащия в основата им терен, когато се намират в частни имоти и не са елемент на транспортни обекти;
6. паметници и надгробни плочи и кръстове с височина до 3 м;
7. огради с височина до 2 м;
8. изкопи и насипи с дълбочина или височина до 1 м и с площ до 30 кв.м;
9. пневматични (надуваеми) складове или покрития над басейни с площ до 100 кв. м;
10. градински и паркови строителни съоръжения с височина до 1 м над прилежащия терен;
11. места за паркиране в частни имоти;
12. вътрешни преустройства на сгради и помещения, с които не се изменят функцията и строителната конструкция и не се увеличават натоварванията в помещенията;
13. остъкляване на балкони и лоджии;
14. външно боядисване на сгради, постройки и съоръжения.
(2) Общинският съвет може да определя за някои от включените в ал. 1 строежи да не се изисква и разрешение за строеж."
§ 48. Член 226 се изменя така:
"Чл. 226. (1) Разрешението за строеж се издава по писмено заявление на собственика или на упълномощено от него лице. Заявлението се подава до общинската техническа служба и се придружава от:
1. документи за собственост;
2. скица-копие от действащия подробен устройствен план или в случаите по чл. 65 - скица-копие от кадастъра с указаната зона за застрояване;
3. одобрен архитектурен проект в мащаб 1:100 или 1:50;
4. конструктивен проект и инсталационни проекти;
5. обяснителна записка;
6. декларация за осигуряване на техническото ръководство.
(2) Книжата по т. 2 и 3 от ал. 1 се представят в 3 екземпляра, изработени и подписани от правоспособен архитект и инженер, а декларацията по т. 6 трябва да бъде подписана от правоспособен технически ръководител.
(3) При подаване на заявлението се внасят една трета от дължимите такси, а останалите две трети - при получаване на одобрените проекти и разрешението за строеж.
(4) Книжата по ал. 1 се разглеждат в едноседмичен срок от архитектурно-градоустройствената комисия на общината. Ако комисията ги прецени за редовни или има малки лесно отстраними забележки, тя ги предава със заключението си на главния архитект на общината, който одобрява проектите и при поискване издава разрешението за строеж
(5) Архитектурно-градоустройствената комисия при констатиране на нарушения и отклонения от закона, правилника и нормите може да върне проектите за преработване. Преработените проекти се разглеждат и одобряват по същия ред.
(6) За обекти до 2 етажа с разгъната застроена площ до 200 кв. м, намиращи се предимно в жилищна зона или в производствена зона, преглеждането на проектите и одобряването им може да се извърши по служебен ред от общинската техническа служба, без да се внасят и разглеждат от архитектурно-градоустройствената комисия. Същото се отнася и за проекти и разрешения за строеж на второстепенни и временни постройки.
(7) Утвърдените проекти, съответно изменени и допълнени при утвърждаването, съставляват неразделна част от разрешението за строеж. То се подписва от главния архитект на общината.
(8) В разрешението за строеж се вписват всички условия, свързани с изпълнението на строежа, включително премахването на сградите без режим на застрояване, възможността им да останат до завършване на строежа или срока на временното им запазване."
§ 49. Член 227 се изменя така:
"Чл. 227. (1) В случай, че в едногодишен срок от уведомяването инвеститорът не направи необходимото за получаване на разрешението за строеж, проектът губи правно действие.
(2) За случаите, за които не се изисква представяне на проект, разрешението за строеж се издава само въз основа на искането за разрешение и документ за собственост или учредено право на строеж. В разрешението се вписват видовете строителни и монтажни работи, които ще бъдат изпълнени. За случаите, за които не се изисква проект, но представляват здравен риск, се изисква съгласие на органите на Държавния санитарен контрол.
(3) Разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на 3 години от неговото издаване строителството не е започнало или когато в продължение на 5 години от издаването му не е завършен грубият строеж, включително покривът на сградите.
(4) Незавършените строежи, за които разрешението за строеж е загубило действието си по смисъла на ал. 1, могат да бъдат завършени след презаверяване или издаване на ново разрешение за строеж.
(5) При презаверяване или издаване на ново разрешение за строеж за случаите по ал. 1 и 2 се заплаща необходимата такса.
(6) Техническите служби на общините уведомяват писмено за издадените от тях разрешения за нови строежи и за преустройства на съществуващи строежи съответните:
1. районни инспекции по териториалноустройствен и строителен контрол;
2. районни инспекции по труда при Министерството на труда и социалните грижи - за строежите с производствено, търговско и общественообслужващо предназначение, в които се предвиждат работни места."
§ 50. Член 228 се изменя така:
"Чл. 228. (1) Разрешението за строеж се издава за целия строеж.
(2) Разрешението за строеж може да се издава и за отделни етапи или части на строежите, които могат да се изпълняват и използват самостоятелно, а за жилищните сгради - и за отделни етажи от сградата, при условие, че се завършва архитектурно-пространственото и фасадното оформяне на всеки етап от строителството."
§ 51. Член 229 се изменя така:
"Чл. 229. (1) Издаденото разрешение за строеж може да се отменя само при незаконосъобразност, когато:
1. е издадено въз основа на проект, който е одобрен в нарушение на изискванията;
2. при изпълнението на строежа са извършени незаконосъобразни отклонения от одобрения проект.
(2) Разрешението за строеж се отменя със заповед на кмета на общината въз основа на констативен акт на държавен контролен орган или орган на техническата служба на общината."
§ 52. Член 230 се изменя така:
"Чл. 230. (1) Оригиналът на разрешението за строеж се съхранява безсрочно в архива на техническата служба на общината, която го е издала.
(2) Към разрешението за строеж се прилага заверено копие от одобрения проект. Проектът се съхранява до замяната му с екзекутивната документация на строежа. Екзекутивната документация се съхранява безсрочно.
(3) За обектите на техническата инфраструктура от надобщинско значение оригиналът за разрешението за строеж се съхранява от органа, който го е издал, а екзекутивната документация се съхранява в съответните регионални служби за поддръжка."
§ 53. Член 231 се изменя така:
"Чл. 231. (1) Въз основа на издаденото разрешение за строеж длъжностното техническо лице от техническата служба на общината трасира на място строителната линия и нивото на строежа и съставя протокол за строителна линия и ниво с означение на регулационните и нивелетните репери. Препис от протокола се предава на инвеститора.
(2) Протоколът за строителна линия и ниво се съхранява безсрочно в архива на техническата служба на общината, която го е издала.
(3) Определянето на строителната линия и ниво и издаването на протокол за строителна линия и ниво се извършват в 7-дневен срок след депозиране на заявление от инвеститора.
(4) Предприемачът, съответно строителят, е задължен да поиска от техническата служба на общината проверка за спазване на строителната линия, "ниво цокъл" и "ниво корниз", преди да продължи изпълнението на последващите ги строителни и монтажни работи. Техническата служба на общината извършва проверката в 3-дневен срок от уведомлението и отразява резултата от проверката в протокола за строителна линия и ниво. Когато след изтичане на 3-дневния срок проверката не е извършена, строителството може да продължи, без да се налагат санкции за това.
(5) За обектите от техническата инфраструктура от подобщинско значение опорният полигон, осовите полигонови точки, върхове на криви и репери се определят от проектанта на обекта, който съставя протокол с отразени в него координати и коти. Копие от този протокол се предава на инвеститора за безсрочно съхранение."
§ 54. Член 231а се изменя така:
"Чл. 231а. (1) При жалба по разрешение за строеж общинската техническа служба или контролният орган са длъжни в едноседмичен срок да извършат проверка и могат да спрат строежа при констатирани нарушения със съответен констативен акт. Въз основа на този акт кметът може да отмени разрешението за строеж.
(2) При жалба, в която изрично се иска незабавно спиране на строежа, жалбоподателят декларира, че носи отговорност за нанесени щети в случай, ако се докаже, че няма нарушения, които са били основание за спиране на строежа. При наличие на такава декларация общинската техническа служба незабавно спира и запечатва строежа, уведомява полицията и след това в едноседмичен срок извършва проверка.
(3) Декларацията по ал. 2 се заверява нотариално."
§ 55. Създава се чл. 231б:
"Чл. 231б. (1) Разрешение за ползване на завършени строежи се издава след преглеждане и приемане по ред, установен с наредба, одобрена от министъра на териториалното развитие и строителството.
(2) След разрешаване ползването на строежа общинската техническа служба предоставя данните за сградата на органите по кадастъра.
(3) Когато одобрените архитектурни и други проекти, по които е изградена сграда, са загубени, те могат да се възстановят с проект - заснемане на сградата. Той се одобрява от техническия орган, който е компетентен да одобри проекта за изграждането й. Вместо разрешение за строеж се съставя акт за узаконяване. В тези случаи собствениците заплащат таксите, предвидени за узаконяване на строежи."
§ 56. Членове 232, 233, 234, 236, 237, 238, 239 и 240 се отменят.
§ 57 Член 241 се изменя така:
"Чл. 241. (1) Строежи в съсобствен имот могат да се разрешават по искане на един или повече от съсобствениците без съгласие на останалите въз основа на архитектурен проект за цялостно застрояване, по който всеки от съсобствениците да може да получи отделна сграда, отделен обект в една сграда или други допустими за застрояване обекти, при условие, че строежът може да се осъществи на етапи.
(2) Когато в имот по ал. 1, който не е застроен, не могат да се построят обекти в сградата за всички собственици, съсобствеността може да бъде прекратена чрез делба. В този случай по реда на чл. 288, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс парцелът се поставя в дял или се възлага на съделителя, който не притежава друг недвижим имот или чиято нужда е по-голяма.
(3) Проектираният строеж по ал. 1 не може да засяга заварени жилищни, вилни или други масивни сгради в имота, които не са изцяло собственост на лицето, което желае да строи. По този ред не могат да се надстрояват или пристрояват заварени в имота сгради, които не са изцяло собственост на заявител, освен при пристрояване, когато останалите съсобственици вече са застроили полагаемата им се част.
(4) Съсобственик по ал. 1 и 2 без нотариално заверено съгласие на другите съсобственици не може да застроява или да пристроява строеж върху площ, по-голяма от съответстващата на идеалната му част от имота.
(5) С архитектурния проект по ал. 1 се определя за кои съсобственици се предоставят отделните обекти в сградата, както и последователният ред на тяхното изграждане."
§ 58. Членове 242, 243, 244 и 245 се изменят така:
"Чл. 242. Разрешението за строеж в съсобствен имот (парцел) се издава при условията и по реда на чл. 226. То трябва да съдържа и данни за:
1. имената и адресите на останалите съсобственици на имота;
2. вида, застроената площ и височината на съществуващите строежи с означения на имената и адресите на собствениците им;
3. отделните сгради или отделните обекти в една сграда в общия парцел, предназначени за всеки от съсобствениците по архитектурния проект за цялостното застрояване на парцела.
Чл. 243. (1) Техническата служба на общината връчва по реда на Гражданския процесуален кодекс препис от искането за строеж на останалите съсобственици. В 14-дневен срок от съобщението съсобствениците могат да подават писмено възражение по искането за строеж, както и по разпределението на обектите съгласно представения от молителя архитектурен проект.
(2) След изтичане на срока по ал. 1 техническата служба дава предписание за архитектурния проект.
Чл. 244. (1) Одобреният архитектурен проект се съобщава на всички съсобственици по реда на Гражданския процесуален кодекс и те могат да го обжалват по реда на чл. 138, ал. 1 от закона.
(2) С архитектурния проект се определя за кои съсобственици се предназначават отделните обекти, както и последователният ред за тяхното изграждане.
Чл. 245. (1) При застрояване на отделни жилища или други обекти в една сграда молителят строи пръв съгласно одобрения проект и издаденото разрешение за строеж. В този случай молителят, както и другите съсобственици при следващите етапи на строежа са длъжни да изградят съответните общи части на сградата и да вземат необходимите мерки за опазването им.
(2) Всеки съсобственик е длъжен да изгради в 2-годишен срок определения за него обект в груб строеж с всички конструктивни, изолационни и други части, необходими за осъществяване на следващия етап на строителство на сградата. Този срок започва да тече за молителя от деня, в който е могъл да получи разрешението за строеж, а за следващите съсобственици - от деня на завършване на съответната предходна част от сградата.
(3) Когато задълженията по ал. 2 не се изпълнят, неизправните съсобственици по решение на съда по местонахождението на имота се заместват от следващите съсобственици съгласно разпределението по плана. Редът на заместването може да се определи и със съгласието на останалите съсобственици, изразено в нотариално заверено заявление до общината. За строителните работи, които са извършили до деня на заместването им, неизправните съсобственици се обезщетяват от лицата, които са ги заместили.
(4) След построяване на жилищата или другите обекти в сградата разходите по изграждане на общите части и другите общи разходи се разпределят между съсобствениците съразмерно на дяловете им от общите части на сградата. Споровете по тези въпроси се решават от съда.
(5) За вредите, които произлизат от преместване, повреждане или събаряне на второстепенни, стопански и временни постройки, съоръжения и други обекти във връзка със застрояване на общия парцел, правоимащите се обезщетяват от останалите съсобственици. Когато между заинтересуваните не се постигне съгласие относно обезщетението, спорът се решава от съда. Съгласието на заинтересуваните относно обезщетението се изразява в заявление до общината с нотариално заверени подписи."
§ 59. В чл. 298 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Министерството на териториалното развитие и строителството и Държавната инспекция за териториалноустройствен и строителен контрол разглеждат жалби против актове и действия по териториалното и селищното устройство, по проектирането и строителството на:
1. кметове на общини;
2. главни архитекти на общини."
2. Създава се нова ал. 3:
"(3) Жалбите срещу актове и действия на други органи се изпращат на компетентните органи на местната администрация."
§ 60. В ал. 4 на чл. 302 накрая се добавя ново изречение: "Актът за узаконяване се издава след привеждане на строежа в съответствие с одобрения за узаконяване проект. За неизвършените до момента части на строежа се одобряват проекти и се издава разрешение за строеж по общия ред."
§ 61. В чл. 304 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1:
"(1) В 7-дневен срок от издаване на протокол за определяне на строителна линия инвеститорът уведомява районната инспекция за териториалноустройствен и строителен контрол за разрешения строеж и представя за заверяване заповедната книга на строежа."
2. Досегашните ал. 1, 2, 3 и 4 стават съответно ал. 2, 3, 4 и 5.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив