ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 249 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2 НОЕМВРИ 1994 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА АГЕНЦИЯТА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 156 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 1992 Г.
Обн. ДВ. бр. от 11 Ноември 1994г.
Чл. 1.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 19. Агенцията за приватизация е:
1. специализиран орган за приватизация на държавни предприятия;
2. експертен и контролен орган по въпросите на приватизацията;
3. координатор на приватизационния процес;
4. орган за осъществяване на методическото ръководство по приватизацията на държавни и общински предприятия.
Чл. 20. Агенцията за приватизация като специализиран орган за осъществяване на приватизационния процес изпълнява следните функции:
1. разработва предложения и проекти за приватизиране на държавни предприятия и обособени техни части от съответния отрасъл;
2. проучва и анализира предложенията за приватизация по чл. 4 и 35 ЗППДОбП;
3. осъществява приватизационни сделки за предприятия от нейната компетентност;
4. проверява платежоспособността на купувачите;
5. упълномощава при необходимост отрасловите министерства за осъществяване на приватизационната процедура съгласно чл. 3, ал. 3 ЗППДОбП;
6. съвместно с Министерството на околната среда възлага изготвянето на екологични експертизи и оценки на въздействието на околната среда;
7. одобрява програмите и дава разрешения за провеждане на специализирани курсове за оценители и определя изискванията към участниците в курсовете;
8. провежда изпитите на кандидатите за оценители и издава лицензии на успешно издържалите изпитите кандидати;
9. при нарушение на изискванията на Наредбата за оценка на обектите, подлежащи на приватизация, приета с Постановление № 105 на Министерския съвет от 1992 г. (обн., ДВ, бр. 50 от 1992 г.; изм., бр. 9 и 30 от 1993 г. и бр. 53 и 63 от 1994 г.), отнема издадените лицензии;
10. създава и поддържа информационна банка за местните и чуждестранните оценители;
11. създава специализиран софтуер за нуждите на приватизационния процес в Република България.
Чл. 21. Агенцията за приватизация като експертен и контролен орган изпълнява следните функции:
1. периодично изготвя анализи и прогнози за състоянието и перспективите на приватизацията в Република България;
2. разработва стратегия за приватизация и дългосрочни програми;
3. проучва интереса в страната и в чужбина към приватизацията в България и към отделните сектори и обекти;
4. дава становища за преобразуване на държавни предприятия в търговски дружества;
5. осъществява функциите по реализиране на административнонаказателната отговорност по ЗППДОбП;
6. разработва становища във връзка с трансферите на дълг срещу собственост;
7. управлява финансовите фондове, поверени и или създадени в нея, с оглед на най-целесъобразното им използване;
8. осъществява превантивен и текущ контрол по приватизационни сделки за държавни предприятия и за изпълнението на задълженията по сключените приватизационни договори;
9. контролира състоянието на оценителската дейност в страната, като получава и анализира копията на извършените оценки.
Чл. 22. Агенцията за приватизация осъществява следните функции по координацията и методическото ръководство на приватизационния процес в страната:
1. изготвя проект на годишната програма за приватизация и след одобряване от Надзорния съвет представя програмата в Министерския съвет и в Народното събрание;
2. изготвя отчети за изпълнението на годишната програма за приватизация;
3. поддържа контакти с чуждестранни и национални организации с цел да се привличат надеждни инвеститори;
4. извършва проучвания за привличане на чужди инвестиции;
5. координира национални, отраслови и регионални приватизационни програми;
6. разработва схеми за отделните начини на приватизация;
7. подготвя типови договори за възлагане на оценки;
8. участва в разработването на проекти за приватизация, включващи открита продажба на акции, и поддържа връзки със съответните финансови посредници;
9. определя изискванията, на които следва да отговарят провежданите курсове за оценители, одобрява програмите и периодично проверява квалификацията на кандидатите;
10. координира и методически осигурява приватизацията на общинските предприятия.
Чл. 23. (1) Агенцията за приватизация има следната структура:
1. главен секретар;
2. управление "Правно";
3. управление "Финансово";
4. управление "Приватизационни сделки";
5. управление "Подготовка и отчет на приватизационния процес";
6. регионални бюра.
(2) В рамките на управленията изпълнителният директор създава отдели и звена. По същия ред могат да бъдат създавани и самостоятелни отдели."
§ 1. Член 4 се изменя така:
"Чл. 4. Служителите на агенцията са длъжни да съхраняват и да не разпространяват информация, определена с акт на Министерския съвет като служебна тайна."
§ 1. Членовете на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация, встъпили в длъжност преди влизането в сила на това постановление, подписват декларация по чл. 12, ал. 2 от Устройствения правилник на Агенцията за приватизация в 2-седмичен срок след влизането в сила на постановлението.
§ 2. Член 5 се изменя така:
"Чл. 5. (1) Служителите на агенцията не могат да представляват потенциалните купувачи по приватизационни сделки, както и да им оказват консултантски услуги по тях извън изпълнението на служебните си задължения.
(2) Изпълнителният директор, заместник изпълнителните директори, началниците на регионалните бюра и членовете на техните семейства нямат право да придобиват имущество, дялове или акции в предприятия, намиращи се в процес на приватизиране, по време на трудовото им правоотношение с агенцията и в едногодишен срок от прекратяването му освен в случаите на чл. 5, ал. 2 и на глава осма от Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия (ЗППДОбП)."
§ 3. Изречение второ на чл. 7 се изменя така:
"Членовете на Надзорния съвет се освобождават от органа, който ги е избрал или назначил, съгласно чл. 12, ал. 2 и 3 ЗППДОбП."
§ 4. В изречение трето на чл. 8 думите "или болест" се заличават.
§ 5. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. В изречение трето на ал. 1 думите "най-малко 24 часа предварително" се заменят с "предишния работен ден".
2. Създават се нови ал. 2 и 3:
"(2) Заседанията на Надзорния съвет могат да се провеждат, когато на тях присъстват повече от половината от членовете му съгласно чл. 7.
(3) Изпълнителният директор присъства на заседанията на Надзорния съвет. За въпросите, по които следва да докладва пред Надзорния съвет, той трябва да бъде уведомен най-малко 3 работни дни предварително."
3. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 4 и 5.
§ 6. Алинея 2 на чл. 10 се изменя така:
"(2) Надзорният съвет приема решения, ако за тях са гласували повече от половината от присъстващите на заседанието, но не по-малко от 5 негови членове."
§ 7. Изречение първо на т. 4 от ал. 1 на чл. 11 се изменя така: "одобрява приватизационни договори, продажната цена по които е над 500 млн. лв."
§ 8. Член 12 се изменя така:
"Чл. 12. (1) Членовете на Надзорния съвет могат по всяко време да получават от изпълнителния директор интересуващата ги информация и документация от агенцията.
(2) Членовете на Надзорния съвет при встъпването си в длъжност подписват декларация за съхраняване и неразспространяване на информация, определена с акт на Министерския съвет като служебна тайна.
(3) Отделни членове на Надзорния съвет могат да присъстват на преговорите по приватизационни сделки само въз основа на решение на Надзорния съвет, съобщено на изпълнителния директор най-късно предишния работен ден."
§ 9. В чл. 13 накрая се добавят думите "освен в случаите на чл. 5, ал. 2 и глава осма ЗППДОбП".
§ 10. В чл. 16 се създават ал. 2 и 3:
"(2) Изпълнителният директор може да разпредели между заместниците си свои задачи, които по закон не са от неговата изключителна компетентност.
(3) При продължително отсъствие на изпълнителния директор неговите функции и правомощия се упражняват от заместник изпълнителните директори."
§ 11. В чл. 18 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 7 думите "след проведен търг" се заличават.
2. В т. 8 думите "с поверителен характер" се заменят с "представляващи служебна тайна съгласно разпоредбите на Наредбата за условията и реда за предоставяне на информация при продажбите по Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, приета с Постановление № 10 на Министерския съвет от 1993 г. (обн., ДВ, бр. 9 от 1993 г.; изм., бр. 74 от 1994 г.)".
3. Точка 10 се изменя така:
"10. изпълнява други функции, възложени му с нормативен акт."
§ 12. Заглавието на раздел III се изменя така:
"Функции и устройство на Агенцията за приватизация".
§ 13. Глава трета се изменя така:
"Глава трета
Функции и структура на Агенцията
за приватизация
§ 14. В глава четвърта се правят следните изменения:
1. В т. 8 на чл. 36 думите "при приватизация" се заменят със "за приватизация на предприятия в съответния регион".
2. Членове 34, 35, 36, 37 и 38 стават съответно чл. 24, 25, 26, 27 и 28.