ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 327 ОТ 17 ОКТОМВРИ 2014 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
В сила от 24.10.2014 г.
Обн. ДВ. бр. от 24 Октомври 2014г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В , приета с Постановление № 156 на Министерския съвет от 2003 г. (обн., ДВ, бр. 66 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 69 и 78 от 2005 г., бр. 40 от 2006 г., бр. 76 от 2007 г., бр. 93 от 2009 г., бр. 36 от 2011 г. и бр. 55 и 103 от 2012 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В :
а) в ал. 1:
аа) точка 6 се изменя така:
"6. горива за извънпътна техника и трактори;"
бб) в т. 7 съюзът "и" се заменя със запетая, накрая се поставя запетая и се добавя "горива за кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, и за плавателни съдове за отдих";
б) в ал. 2, т. 5 думата "технологии" се заменя с "методи".
2. В :
а) в т. 6 думите "газьоли за извънпътна техника, кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, трактори и плавателни съдове за отдих" се заменят с "горива за извънпътна техника и трактори";
б) в т. 7:
аа) в буква "б" думите "1,0 % (m/m)" се заменят с "1,5 % (m/m)" и текстът след тях се заличава;
бб) създава се буква "г":
"г) горива за кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, и за плавателни съдове за отдих съгласно техническите спецификации на производителите със съдържание на сяра до 10 mg/kg;".
3. Създава се
"Чл. 6а. (1) Като алтернатива на изискванията за качеството на корабните горива, определени в чл. 6, т. 7, се разрешава използването на методи за намаляване на емисиите от кораби, плаващи под всякакво знаме, които се намират в пристанищата на Република България, във вътрешните морски води, в териториалното море и в изключителната икономическа зона, наричани "морските пространства на Република България", ако са спазени следните изисквания:
1. корабите, използващи методи за намаляване на емисиите, трябва да постигат трайни намаления на емисиите на серен диоксид, които са поне еквивалентни на намаленията, които могат да се постигнат чрез използването на корабни горива, съответстващи на изискванията за качество; еквивалентните норми на емисиите са определени в приложение № 11, таблица 1;
2. методите за намаляване на емисиите съответстват на критериите, определени в приложение № 11, таблица 2.
(2) Като алтернатива за намаляване на емисиите се насърчава корабите на котва или на кей да използват електрозахранване от брега."
4. В след думите "чл. 30б" се поставя запетая и се добавя "ал. 1".
5. В след думите "корабните горива" се добавя "и за замърсяването на въздуха в съответствие с еквивалентните норми на емисиите, определени в приложение № 11, таблица 1" и се поставя запетая.
6. В :
а) в ал. 1:
аа) точка 4 се изменя така:
"4. периодично и с достатъчна честота вземат представителна проба от корабното гориво при неговата доставка, като се спазват изискванията на "Ръководство за вземане на проби от течни горива за определяне съответствието им с изискванията на изменения Анекс VI към МАРПОЛ", прието с Резолюция MEPC. 182 (59) на Международната морска организация, или от горивните танкове на кораба в присъствието на капитана на кораба и/или друг офицер от корабния екипаж;"
бб) в т. 6 се създава изречение второ:
"При изпитването се използва "Процедура за проверка на горивото въз основа на горивни проби", установена в Допълнение VI към Анекс VI към МАРПОЛ.";
б) в ал. 2, изречение второ накрая се добавя "за замърсяване на въздуха от кораби";
в) създават се нови ал. 3 и 4:
"(3) Ако при извършване на контрола се установи, че корабното гориво не отговаря на изискванията на наредбата, длъжностните лица от ИА "МА" имат право да изискат от кораба:
1. да представи данни за действията, извършени за постигане на съответствие на горивото;
2. да представи доказателства, че е направил опит за закупуване на корабно гориво, което е в съответствие с изискванията на наредбата, в зависимост от планирания маршрут на пътуването;
3. да представи доказателства, че е направил опит за намиране на алтернативни източници на корабно гориво, но въпреки положените усилия такова гориво не е предлагано за закупуване.
(4) От кораба не се изисква да се отклонява от планирания маршрут на пътуването или да забавя неоправдано пътуването си, за да осигури корабно гориво, което е в съответствие с изискванията на наредбата.";
г) създава се ал. 5:
"(5) Ако корабът представи информацията, посочена по ал. 3, длъжностните лица от ИА "МА" определят последващите действия по реда на наредбата и ЗЧАВ, включително могат да вземат решение за непредприемане на мерки.";
д) досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ал. 6 и 7.
7. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
а) в :
аа) в т. 1 думите "тарифни номера 2710 11 41, 2710 11 45 и 2710 11 49" се заменят с "тарифни номера 2710 12 45 и 2710 12 49";
бб) в т. 2 думите "от нефтен произход" се заменят с "получено от нефт" и пред тях се поставя запетая, думите "БДС ISO 3405" се заменят с "БДС EN ISO 3405" и думите "тарифни номера 2710 19 41 и 2710 19 45" се заменят с "тарифни номера 2710 19 47 и 2710 20 17";
вв) точка 3 се изменя така:
"3. "Гориво за дизелови двигатели" е течно гориво, получено от нефт, използвано за задвижване на самоходни превозни средства, включено в тарифни номера 2710 19 43 и 2710 20 11 по Комбинираната номенклатура на ЕС.";
гг) в т. 4 навсякъде думите "от нефтен произход" се заменят с "получено от нефт" и пред тях се поставя запетая;
дд) точка 4а се изменя така:
"4а. "Леко корабно дизелово гориво" е корабно гориво с характеристики, попадащи в границите на марките DMX, DMA и DMZ от таблица № 1 на ISO 8217, с изключение на посочената в стандарта стойност за съдържанието на сяра.";
ее) точка 4б се изменя така:
"4б. "Корабно дизелово гориво" е корабно гориво с характеристики, попадащи в границите на марката DMB от таблица № 1 на ISO 8217, с изключение на посочената в стандарта стойност за съдържанието на сяра.";
жж) в т. 5, буква "а" думите "тарифен номер 2710 19 45" се заменят с "тарифен номер 2710 19 47";
зз) точка 5а се изменя така:
"5а. "Горива за извънпътна техника и трактори" са течни горива, получени от нефт, предназначени за двигатели с компресионно запалване за извънпътна техника и трактори, включени в тарифен номер 2710 19 43 по Комбинираната номенклатура на ЕС.";
ии) в т. 6 думите "включено в тарифни номера 2710 19 61 до 2710 19 69" се заменят с "включено в тарифен номер 2710 19 64";
кк) в т. 7 думите "от нефтен произход" се заменят с "получено от нефт" и пред тях се поставя запетая, думите "тарифни номера от 2710 19 61 до 2710 19 69" се заменят с "тарифни номера 2710 19 62 и 2710 19 64" и думите "БДС ISO 3405" се заменят с "БДС EN ISO 3405";
лл) точка 27 се изменя така:
"27. "Метод за намаляване на емисиите" е всеки монтиран на кораб възел, материал, устройство, апарат или друга процедура, алтернативно гориво или метод за осигуряване на съответствие, използван като алтернатива на нискосернистите корабни горива, отговарящи на изискванията на наредбата, който е приложим, нормативно определен и подлежащ на проверка.";
б) в накрая се добавя "и на Директива 2012/33/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 21 ноември 2012 г. за изменение на Директива 1999/32/ЕО на Съвета по отношение на съдържанието на сяра в корабните горива".
8. от преходните и заключителните разпоредби се изменя така:
"§ 6. Всяка година до 30 юни Министерството на околната среда и водите съвместно с Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, Министерството на икономиката и енергетиката, Агенция "Митници", Изпълнителна агенция "Морска администрация" и Националния статистически институт на базата на прилагането на изискванията на тази наредба и на БДС EN 14274, съответно на Директива 98/70/ЕО и на Директива 99/32/ЕО, изготвя годишни доклади до Европейската комисия с обобщени национални данни за качеството на течните горива за предходната календарна година. Форматът на докладите се определя от Европейската комисия."
9. В се правят следните изменения:
а) таблица 1 се изменя така:
"Таблица 1
Array
______________________
(1) Стойностите, посочени в приложението, представляват "реални стойности". Те са установени въз основа на процедурите на БДС EN ISO 4259 "Нефтопродукти. Определяне и прилагане на данните за прецизност относно методите за изпитване", като при определяне на съответните минимални стойности е отчетена минималната поправка от 2R (различна и по-висока от 0), където R е възпроизводимостта на резултатите от изпитването. Резултатите от отделните изпитвания следва да се интерпретират на базата на съответните критерии, определени в БДС EN ISO 4259.
(2) RON и MON са съгласно национално приложение към БДС ЕN 228. Стойността на октановото число не може да е по-ниска от стойността за обявената марка.
(3) В съответствие с БДС EN 228 при изчисляване на крайните резултати за RON и MON преди вписването им в протокола трябва да се извади корекционният коефициент 0,2.
(4) Арбитражен метод.
(4*) Арбитражен метод само при определяне на метанол.
(5) Клас А - лято, от 16 април до 15 октомври.
(6) Клас С - зима, от 16 октомври до 15 април.
(7) Показателите с по-тъмен шрифт (Bold) задължително се изпитват при пускането на горивата на пазара и се докладват в Европейската комисия съгласно изискванията на Решение 2002/159/ЕС и на Директива 98/70/ЕС, изменена и допълнена с директиви 2003/17/ЕС, 2009/30/ЕС и 2011/63/ЕС.
(8) Методите за изпитване са определени в БДС EN 228:2013. Може да се използват други методи за изпитване вместо тези, посочени в БДС EN 228:2013, ако може да се докаже, че те дават най-малко същата точност и най-малко същото ниво на прецизност като методите, които заменят.
(9) Прилаганите методи за изпитване трябва да отговарят на последната публикувана версия на съответния стандарт.
(10) Трябва да отговаря на БДС EN 15376.
(11) Други моноалкохоли и етери с температура на край на кипене не по-висока от тази, определена в БДС EN 228:2013.
(12) В случай на спор БДС EN 238 е неподходящ като арбитражен метод.
(13) Стойността се отнася за бензини, несъдържащи биоетанол. За бензини, съдържащи биоетанол, към стойността се добавя допустимото превишение на налягането на парите през летния период от таблица 2. Виж § 8 от преходните и заключителните разпоредби на наредбата.
(14) При арбитраж се използва автоматичният уред по БДС EN ISO 3405.
(15) Преходен период "зима - лято" - от 16 април до 31 май, не важи за производители и вносители.
(16) Преходен период "лято - зима" - от 16 октомври до 30 ноември, не важи за производители и вносители.
(17) Прилага се само за периода 16 октомври - 15 април.
(18) Виж § 7a от преходните и заключителните разпоредби на наредбата.";
б) в текста след таблица 2 навсякъде думите "БДС EN ISO 4259:2006" се заменят с "БДС EN ISO 4259".
10. се изменя така:
"Приложение № 2 към чл. 6, т. 2
Горива за дизелови двигатели
Array
____________________________
(1) Стойностите, посочени в приложението, представляват "реални стойности". Те са установени въз основа на процедурите на БДС EN ISO 4259 "Нефтопродукти. Определяне и прилагане на данните за прецизност относно методите за изпитване", като при определяне на съответните минимални стойности е отчетена минималната поправка от 2R (различна и по-висока от 0), където R е възпроизводимостта на резултатите от изпитването. Резултатите от отделните изпитвания следва да се интерпретират на базата на съответните критерии, определени в БДС EN ISO 4259.
(2) Арбитражен метод.
(3) Клас А - лято, от 16 април до 15 октомври.
(4) Клас Е - зима, от 16 октомври до 15 април.
(5) FAME трябва да отговаря на изискванията на БДС EN 14214. Виж § 10 от преходните и заключителните разпоредби.
(6) Показателите с по-тъмен шрифт (Bold) задължително се изпитват при пускането на горивата на пазара и задължително се докладват в Европейската комисия съгласно изискванията на Решение 2002/159/ЕС и на Директива 98/70/ЕС, изменена и допълнена с директиви 2003/17/ЕС, 2009/30/ЕС и 2011/63/ЕС.
(7) Полицикличните арени се определят като общо съдържание на арени минус съдържанието на моноарени, като и двата типа са определени по БДС EN 12916.
(8) Методите за изпитване са определени в БДС EN 590:2014. Може да се използват други методи за изпитване вместо тези, посочени в БДС EN 590:2014, ако може да се докаже, че дават най-малко същата точност и най-малко същото ниво на прецизност като методите, които заменят.
(9) Прилаганите методи за изпитване трябва да отговарят на последната публикувана версия на съответния стандарт.
(10) При арбитраж се използва автоматичният уред по БДС EN ISO 3405.
(11) Преходен период "лято - зима" - от 16 октомври до 30 ноември, не важи за производители и вносители.
(12) Стандартът позволява превръщането на резултатите в еквивалентни на тези, получени по БДС EN ISO 3405.
(13) Определянето на показателя се извършва след разработване на методология за изпитване."
11. В се правят следните изменения и допълнения:
а) на ред "сяра":
аа) в колона "DMB" цифрата "1,0" се заменя с "1,5" и индекс (11) се заличава;
бб) в колона "Методи за изпитване" се добавя "БДС EN ISO 14596";
б) индекс (11) след таблицата се заличава.
12. В в индекс (11) накрая се създава изречение второ:
"Горива с по-високо съдържание на сяра от посоченото в приложението могат да се употребяват само от кораби, които използват одобрени методи за намаляване на емисиите и работят при затворен режим."
13. В на ред "*Вид гориво:" се правят следните изменения и допълнения:
а) в т. 6 думите "газьоли за извънпътна техника, кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, трактори и плавателни съдове за отдих" се заменят с "горива за извънпътна техника и трактори";
б) създава се нова т. 10:
"10. горива за кораби, плаващи по вътрешните водни пътища, и за плавателни съдове за отдих";
в) досегашните т. 10 и 11 стават съответно т. 11 и 12.
14. Създава се :
"Приложение № 11 към чл. 6а
Таблица 1
ЕКВИВАЛЕНТНИ НОРМИ ЗА ЕМИСИИ ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА МЕТОДИ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ЕМИСИИТЕ
Максимални допустими стойности за съдържанието на сяра в корабните горива, определени в чл. 6, т. 7, и съответстващите им норми за емисии:
Максимално допустимо съдържание на сяра в корабните горива (тегловни проценти - % m/m) | Съотношение на емисиите на SО2 (изразени в милионни части - ррm) спрямо емисиите на СО2 (изразени в обемни проценти - % v/v) |
3,50 | 151,7 |
1,50 | 65,0 |
1,00 | 43,3 |
0,50 | 21,7 |
0,10 | 4,3 |
Забележки:
1. Използването на съотношението на емисиите се прилага само при използване на получени от нефт дестилатни или остатъчни горива.
2. В обосновани случаи, когато съдържанието на СО е намалено чрез системата за пречистване на отработени газове (ЕGС), съдържанието на СО може да се измери на входа на системата за ЕGС, при условие че точността на този метод може да бъде категорично доказана.
Таблица 2
КРИТЕРИИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА МЕТОДИ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ЕМИСИИТЕ
Методите за намаляване на емисиите, посочени в чл. 6а, съответстват най-малко на критериите за използване, според това доколко са приложими:
Метод за намаляване на емисиите | Критерии за използване |
Смесване на корабното гориво с изпаряващите се количества втечнен природен газ (boil-off gas) | Решение 2010/769/ЕС на Комисията от 13 декември 2010 г. за формулиране на критерии за прилагането в танкери за втечнен природен газ на алтернативни технологични методи вместо използването на нискосернисти корабни горива, отговарящи на изискванията на чл. 46 от Директива 1999/32/ЕО на Съвета относно намаляването на съдържанието на сяра в определени течни горива, изменена с Директива 2005/33/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно съдържанието на сяра в корабните горива (ОВ, L 328, 14.12.2010 г.). |
Системи за пречистване на отработени газове | Резолюция на МЕРС. 184(59), приета на 17 юли 2009 г. |
"Промивната вода от системите за пречистване на отработени газове, които използват химикали, добавки, препарати и съответни химикали, създадени намясто", посочени в точка 10.1.6.1 от Резолюция МЕРС. 184(59), не се изхвърля в морето, включително в намиращи се в заливи пристанища, пристани и речни устия, освен ако операторът на кораба докаже, че изхвърлянето на тази промивна вода няма значителни отрицателни въздействия и не поражда рискове за здравето на човека и околната среда. Ако използваният химикал е сода каустик, достатъчно е промивната вода да отговаря на критериите, предвидени в Резолюция МЕРС. 184(59), и нейното рН да не надвишава 8,0. | |
Биогорива | Използването на биогорива по смисъла на Закона за енергията от възобновяеми източници (обн., ДВ, бр. 35 от 2011 г.; изм., бр. 65 от 2014 г.), които отговарят на съответните стандарти CEN и ISO. |
Смесите от биогорива и корабни горива трябва да съответстват на нормите за максимално допустимо съдържание на сяра, определени в чл. 6, т. 7 от наредбата. | |
"
§ 2. В (обн., ДВ, бр. 76 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 36 от 2011 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. се изменя така:
"§ 31. (1) Методите за намаляване на емисиите, които попадат в приложното поле на Наредба № 54 от 12 юли 2004 г. за техническите изисквания и оценяване съответствието на оборудването на морските кораби (обн., ДВ, бр. 76 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 39 от 2009 г.; попр., бр. 44 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 32 от 2010 г., бр. 94 от 2011 г., бр. 84 от 2012 г. и бр. 104 от 2013 г.), подлежат на одобряване по реда на наредбата.
(2) Методите за намаляване на емисиите, извън тези по ал. 1, подлежат на одобряване съгласно процедурата, посочена в чл. 3, параграф 2 от Регламент (ЕО) 2099/2002 на Европейския парламент и на Съвета от 5 ноември 2002 г. за създаване на Комитет по морската безопасност и предотвратяване на замърсяването от кораби (КМБПЗК) и за изменение на регламентите относно безопасността на морския транспорт и предотвратяването на замърсяването от кораби (ОВ, L 324, 29.11.2002 г.), като се вземат под внимание:
1. указанията на Международната морска организация;
2. резултатите от изпитванията на нови методи за намаляване на емисиите;
3. ефектите върху околната среда, включително постижимите намаления на емисиите, и въздействията върху екосистемите в пристанища, разположени в заливи или речни устия;
4. възможностите за мониторинг и проверка."
2. В :
а) създава се нова ал. 2:
"(2) На екипажите на тези кораби се предоставя достатъчно време, за да извършат всички необходими операции за промяна на използваното гориво възможно най-скоро след заставането на котва или на кей и най-късно преди отплаването, като в корабните дневници се записва времето за промяна на използваното гориво.";
б) досегашната ал. 2 става ал. 3.
3. се изменя така:
"§ 33. (1) Изискването на чл. 6, т. 7, буква "б" за съдържание на сяра в корабните дизелови горива се прилага до 1 януари 2020 г. към горивата, използвани от пътнически кораби, плаващи под българско знаме извън зоните за контрол на емисиите на серни оксиди, както и от пътнически кораби, обслужващи редовни рейсове до или от пристанища в Европейския съюз, плаващи под всякакво знаме, които се намират в морските пространства на Република България.
(2) До 31 декември 2014 г. максималното съдържание на сяра в корабните горива, използвани от кораби, плаващи под българско знаме в зоните за контрол на емисиите на серни оксиди, е 1,0 % (m/m), а от 1 януари 2015 г. - 0,1 % (m/m). Изискването се прилага и за кораби, плаващи под българско знаме, които са започнали пътуването си извън Европейския съюз.
(3) Изискването на приложение № 7 към чл. 6, т. 7, буква "в" за съдържание на сяра в корабните остатъчни горива се прилага към горивата, използвани от кораби, плаващи под всякакво знаме, включително кораби, които са започнали пътуването си извън Европейския съюз, които се намират в морските пространства на Република България."