ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 71 ОТ 3 АПРИЛ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ПОМОЩИ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 117 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2004 Г. (ДВ, БР. 59 ОТ 2004 Г.)

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 71 ОТ 3 АПРИЛ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ПОМОЩИ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 117 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2004 Г. (ДВ, БР. 59 ОТ 2004 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 11 Април 2006г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В раздел III се създава :
"Чл. 15а. Държавни помощи под формата на компенсация за услуги от обществен интерес се оценяват съгласно приложение № 45."
§ 2. В се създава ал. 7:
"(7) Когато не се променят условията или срокът на предоставената помощ, увеличението до 20 на сто на първоначално одобрения от комисията бюджет на определена схема за помощ не се счита за изменение по смисъла на чл. 7 от закона и не е необходимо повторно уведомяване на комисията."
§ 3. В се изменя така:
"22. Държавна помощ, предоставяна по одобрена в съответствие с това приложение схема за помощ, подлежи на индивидуално уведомяване, ако размерът на помощта за конкретно предприятие по даден проект за обучение надхвърля левовата равностойност на 1 млн. евро."
§ 4. В се създава раздел Х:
"Х. Помощ, подлежаща на индивидуално уведомяване
Държавна помощ, предоставена на отделно предприятие, брутният размер на която надвишава левовата равностойност на 15 млн. евро за период 3 години, подлежи на индивидуално уведомяване."
§ 5. В накрая думите "Наредба № 6 от 2002 г. на министъра на финансите" се заменят с "Наредба № 6 от 2002 г. за реда за наблюдение и осигуряване на прозрачност на държавните помощи (обн., ДВ, бр. 77 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 29 от 2004 г. и бр. 2 от 2006 г.)".
§ 6. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се т. 2.6:
"2.6. В случаите, в които не съществува частен застрахователен пазар, търговските и политическите рискове, свързани с държавни и недържавни длъжници, установени в страните, включени в приложения списък, се считат за временно непазарни, ако на тези рискове са изложени малки и средни предприятия с общ годишен експортен оборот, който не надхвърля левовата равностойност на 2 млн. евро. При тези обстоятелства един държавен или ползващ се с държавна подкрепа застраховател на експортни кредити изравнява в максимална степен размера на своите премии за тези "непазарни" рискове с размерите, начислявани от други застрахователи на експортни кредити за този вид рискове, отчитайки ограниченото разпространение на чуждестранни купувачи, характеристиките на застрахованите предприятия и свързаните с това разходи. Ако правителството възнамерява да използва тази клауза, това може да стане при условията и по реда на т. 4.4."
2. Думите "Наредба № 6 от 2002 г., изменена и допълнена през 2004 г." накрая се заменят с "Наредба № 6 от 2002 г. за реда за наблюдение и осигуряване на прозрачност на държавните помощи".
§ 7. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В раздел I думите "държавната собственост" и "държавна собственост" се заменят съответно с "държавната и общинската собственост" и "държавна и общинска собственост", а след думите "държавните органи" се добавя "и органите на местното самоуправление".
2. В раздел II, т. 2, буква "а" след думите "държавните органи" се добавя "и органите на местното самоуправление".
§ 8. В думите "държавни помощи под каквато и да е форма" се заменят с "компенсации за извършване на услуги от обществен интерес".
§ 9. Създава се :
"Приложение № 45 към чл. 15а
Държавна помощ под формата на компенсация за услуги от обществен интерес
1. ВЪВЕДЕНИЕ
1.1. Компенсацията за услуга от обществен интерес не представлява държавна помощ по смисъла на чл. 1, ал. 3 от закона, ако отговаря на определени условия, посочени в това приложение. В случай че компенсацията за услуга от обществен интерес не отговаря на тези условия и общите критерии за помощ по чл. 1, ал. 3 от закона са налице, компенсацията представлява държавна помощ.
1.2. Държавната помощ, предоставяна на определени предприятия, на които е възложено извършването на услуги от общ икономически интерес, попада в приложното поле на чл. 1, ал. 4 от закона. Целта на това приложение е да се посочат условията, при които някои видове компенсации за услуга от обществен интерес може да се приемат за съвместими с принципите на свободната конкуренция във връзка с чл. 1, ал. 4 от закона.
1.3. Това приложение обхваща държавната помощ под формата на компенсация за услуга от обществен интерес, предоставяна на предприятията, с изключение на тези от отрасъл транспорт и от отрасъл обществено разпространение на радио- и телевизионни програми - предмет на приложение № 15.
1.4. Това приложение се прилага, без да се засегне действието на специалните разпоредби относно задълженията при предоставяне на услуги от обществен интерес съгласно отрасловите нормативни актове и мерки и действащата в страната правна уредба в областта на обществените поръчки и конкуренцията.
2. УСЛОВИЯ ЗА СЪВМЕСТИМОСТ НА КОМПЕНСАЦИЯТА ЗА УСЛУГА ОТ ОБЩЕСТВЕН ИНТЕРЕС С РАЗПОРЕДБИТЕ НА ЗАКОНА
2.1. Общи разпоредби
2.1.1. Условията, при които компенсацията за услуга от обществен интерес не представлява държавна помощ, са следните:
а) на предприятието получател да е възложено ясно формулирано задължение за извършване на услуга от обществен интерес;
б) параметрите, на базата на които е изчислена компенсацията, трябва да са установени предварително по обективен и прозрачен начин, за да не се допусне предоставяне на икономическо предимство на предприятието получател, което да го постави в по-благоприятно положение спрямо предприятията конкуренти. В случаите, когато впоследствие се окаже, че предоставянето на определени услуги във връзка с изпълнението на задължението за услуга от обществен интерес е било икономически неизгодно, изплащането от държавата на компенсация за понесените от предприятието загуби при липса на предварително установени параметри за такава компенсация представлява финансова мярка, която се разглежда като държавна помощ съгласно чл. 1, ал. 3 от закона;
в) компенсацията не може да надвишава необходимото за покриването на всички или на част от разходите, понесени при изпълнение на задължението за услуга от обществен интерес, като се отчитат съответните постъпления и разумна печалба;
г) когато предприятието, на което е възложено да предоставя услуга от обществен интерес, не е било определено чрез процедура за възлагане на обществена поръчка, размерът на необходимата компенсация се определя на основата на анализ на разходите, които едно типично, добре ръководено и осигурено с необходимото оборудване за изпълнение на изискванията за предоставяне на услугата от обществен интерес предприятие би направило при изпълнение на задълженията, като се отчитат съответните приходи и една разумна печалба във връзка с изпълнението на задълженията.
2.1.2. Когато условията по т. 2.1.1 са спазени, компенсацията за услуга от обществен интерес не представлява държавна помощ и чл. 1, ал. 3 от закона не се прилага. Ако органите, предоставящи държавни помощи, не спазват тези условия и са налице общите критерии за приложимост на чл. 1, ал. 3 от закона, компенсацията за услуга от обществен интерес представлява държавна помощ.
2.1.3. На сегашния етап на развитие на свободната конкуренция тази държавна помощ може да бъде обявявана за съвместима съгласно чл. 1, ал. 4 от закона, при положение че помощта е необходима за предоставянето на услугите от общ икономически интерес и не оказва в прекомерна степен неблагоприятен ефект върху свободната конкуренция. За да се постигне този баланс, трябва да бъдат спазени условията в следващите разпоредби.
2.2. Услуга от общ икономически интерес по смисъла на чл. 1, ал. 4 от закона
2.2.1. С изключение на отраслите, в които действат нормативни актове и мерки, свързани с тази материя, държавните органи и органите на местното самоуправление имат възможност за собствена преценка относно характера на услугите, които могат да бъдат класифицирани като услуги от обществен интерес.
2.2.2. По смисъла на чл. 1, ал. 4 от закона предприятията, на които е възложено предоставянето на услуги от общ икономически интерес, са предприятията, натоварени с конкретна задача.
2.3. Необходимост от инструмент, определящ задълженията за услуга от обществен интерес и методите за изчисляване на компенсацията
2.3.1. "Услуга от общ икономически интерес" по смисъла на чл. 1, ал. 4 от закона означава, че държавата е възложила на съответните предприятия конкретна (специфична) задача. Държавните органи и органите на местното самоуправление остават отговорни (с изключение на отраслите, за които важат съответните отраслови правила по тази материя) за определяне на критериите и условията за предоставяне на услуги, независимо от правния статут на изпълнителя и от това, дали услугата се предоставя на базата на свободната конкуренция. При възлагането на услугата от обществен интерес е необходимо да се определят задълженията на съответните предприятия, на държавните органи и органите на местното самоуправление.
2.3.2. Отговорността за изпълнение на услугата от общ икономически интерес трябва да бъде възложена на съответното предприятие с правен акт (нормативен акт, индивидуален административен акт или договор) с посочване на:
а) конкретния характер и срок на задълженията за услуга от обществен интерес;
б) предприятията и територията, за които се отнасят тези задължения;
в) вида на евентуалните изключителни или специални права, предоставени на предприятието;
г) параметрите за изчисляване, контрол и преразглеждане на компенсацията;
д) мерки за недопускане на свръхкомпенсиране и ред за възстановяване на евентуално изплатените свръхкомпенсации.
2.4. Размер на компенсацията
2.4.1. Размерът на компенсацията не може да надвишава необходимото за покриване на разходите, понесени при изпълнение на задълженията за предоставяне на услуга от обществен интерес, като се отчитат съответните постъпления и една разумна печалба за изпълнението на тези задължения. Размерът на компенсацията включва всички предимства, предоставени от държавата или за сметка на държавни и общински ресурси, независимо от формата на предоставянето. Разумната печалба може да включва всички или някои от подобренията на производителността, постигнати от предприятието през предварително договорен и ограничен период, без да се намалява качеството на услугите, възложени на предприятието от държавата.
2.4.2. Компенсацията трябва реално да се използва за изпълнение на съответната услуга от общ икономически интерес. Компенсацията, предоставена за извършване на съответна услуга от общ икономически интерес, но реално използвана за дейности в други пазарни сектори, е неоправдана и представлява недопустима държавна помощ. Предприятието, което получава компенсация, може обаче да формира разумна печалба.
2.4.3. Разходите, които трябва да бъдат взети предвид, включват всички разходи, понесени при изпълнението на услугата от общ икономически интерес. Когато дейността на предприятието се свежда само до услугата от общ икономически интерес, тогава могат да се вземат предвид всичките му разходи. Когато предприятието извършва и дейност извън обхвата на услугата от общ икономически интерес, се вземат предвид само разходите, свързани с услугата от общ икономически интерес. Разходите, отнесени към услугата от общ икономически интерес, могат да включват всички променливи разходи, направени при предоставянето на услугата от общ икономически интерес, съответната част от постоянните разходи, които се явяват общи за услугата от общ икономически интерес и другите дейности, и съответната норма за рентабилност върху частта от собствения капитал, придадена към услугата от общ икономически интерес. Разходите, които са свързани с инвестиции, по-специално в инфраструктурата, могат да бъдат взети предвид, когато са необходими за функционирането на услугата от общ икономически интерес.
2.4.4. Разходите, свързани с други дейности извън обхвата на услугата от общ икономически интерес, трябва да включват всички променливи разходи, съответна част от общите постоянни разходи и възвръщаемост на капитала. Тези разходи в никакъв случай не могат да се отнасят към услугата от общ икономически интерес. Разходите се изчисляват по предварително определени критерии и въз основа на общоприети принципи за осчетоводяване на разходите, за които комисията трябва да бъде информирана с уведомлението по чл. 7 от закона.
2.4.5. Приходите, които трябва да бъдат взети предвид, включват задължително всички приходи, реализирани от услугата от общ икономически интерес. Ако съответното предприятие има специални или изключителни права, свързани с услуга от общ икономически интерес, което генерира печалба над разумната, или ако държавата му е предоставила други предимства, всички те се вземат предвид, независимо как са класифицирани за целите на чл. 1, ал. 3 от закона, и се добавят към приходите на предприятието. Органът, предоставящ държавната помощ, може да разпореди печалбите от други дейности извън обхвата на услугата от общ икономически интерес да бъдат използвани изцяло или частично за финансиране на услугата от общ икономически интерес.
2.4.6. Разумната печалба следва да се разбира като норма на рентабилност на собствения капитал с отчитане на риска или с липсата на риск за предприятието във връзка с намесата от страна на органа, предоставящ държавната помощ, особено ако той предоставя изключителни или специални права. По правило тази норма не трябва да надвишава средната норма за съответния отрасъл през последните години. Ако в отрасъла няма предприятия, съпоставими с предприятието, на което е възложена услугата от общ икономически интерес, прави се съпоставка с предприятия от други отрасли, отчитайки специфичните особености на всеки отрасъл. При определяне на разумната печалба органът, възлагащ задълженията за предоставяне на услуги от обществен интерес, може да въведе стимулиращи критерии, свързани например с качеството на предоставяната услуга или с повишаване на производствената ефективност.
2.4.7. Когато едно дружество извършва дейности както в обхвата на услугата от общ икономически интерес, така и извън него, счетоводните му сметки трябва да показват разходите и приходите от услугата от общ икономически интерес отделно от тези за останалите услуги, както и параметрите за разпределяне на тези разходи и приходи. Когато на едно предприятие са възложени няколко услуги от общ икономически интерес поради това, че възлагащите органи са различни или самите услуги от общ икономически интерес са различни, счетоводните му сметки трябва да осигуряват възможност за установяване на липсата или наличието на свръхкомпенсиране за всяка отделна услуга от общ икономически интерес. Тези принципи не ограничават разпоредбите на Наредба № 6 от 2002 г. за реда за наблюдение и осигуряване на прозрачност на държавните помощи.
3. СВРЪХКОМПЕНСИРАНЕ
3.1. Органите, предоставящи помощта, трябва да извършват или да организират редовни проверки с цел установяване на обстоятелството, че съответното предприятие не е било свръхкомпенсирано. Тъй като свръхкомпенсирането не е необходимо за предоставянето на услугата от общ икономически интерес, предоставената свръхкомпенсация представлява неправомерно предоставена държавна помощ и подлежи на възстановяване на държавата, като едновременно с това се прави корекция на параметрите за изчисляване на компенсацията в бъдеще.
3.2. Когато размерът на свръхкомпенсацията не превишава 10 на сто от сумата на годишната компенсация, тя може да бъде пренесена за следващата година. Разходите за някои услуги от общ икономически интерес се различават значително през отделните години, особено при определени видове инвестиции. В тези случаи по изключение свръхкомпенсация над 10 на сто в определени години може да се окаже необходима за изпълнението на услугата от общ икономически интерес. Специалните обстоятелства, които могат да оправдаят свръхкомпенсации над 10 на сто, следва да бъдат изложени в уведомление до комисията. Необходимо е тези обстоятелства да бъдат преразглеждани периодично съобразно спецификата на отделните отрасли, но поне веднъж на 4 години. Всички свръхкомпенсации, установени в края на разглеждания период, се считат за незаконосъобразно предоставена държавна помощ и подлежат на възстановяване.
3.3. Евентуалното свръхкомпенсиране може да се използва за финансиране на друга услуга от общ икономически интерес, предоставяна от същото предприятие, но това прехвърляне задължително се отразява в сметките на предприятието и в съответствие с правилата и принципите на това приложение, особено по отношение на предварителното уведомление до комисията. Органите, предоставящи помощта, са длъжни да установят необходимия контрол върху тези прехвърляния. В този случай се прилагат правилата на Наредба № 6 от 2002 г. за реда за наблюдение и осигуряване на прозрачност на държавните помощи.
3.4. Сумата на свръхкомпенсацията не може да остане на разположение на предприятието въз основа на това, че то допуска възможността тя да бъде счетена за допустима помощ по смисъла на закона (например помощ за защита и опазване на околната среда, помощ за насърчаване на заетостта или помощ за малки и средни предприятия). Когато определен орган има намерение да предостави подобна помощ, той е длъжен да уведоми предварително за това комисията съгласно чл. 7 от закона.
4. УСЛОВИЯ И ЗАДЪЛЖЕНИЯ, ПОСТАНОВЕНИ С РЕШЕНИЯ НА КОМИСИЯТА
В съответствие с разпоредбите на чл. 15 от закона в положителните си решения комисията има право да определи условия, при изпълнението на които помощта може да бъде оценена за съвместима с принципите на свободната конкуренция, както и задължения за осигуряване на наблюдение върху изпълнението на съответното решение. В сферата на услугите от общ икономически интерес целта на определянето на условия и задължения е да не се допусне помощта за съответните предприятия на практика да доведе до свръхкомпенсиране. Комисията може да наложи изискване за периодични отчети или да определи други задължения в зависимост от конкретната услуга от общ икономически интерес."
§ 10. се прилага и за проекти, за които Комисията за защита на конкуренцията е уведомена преди влизането в сила на постановлението.
§ 11. Допустимостта на помощи под формата на компенсация на услуги от обществен интерес, за които Комисията за защита на конкуренцията не е уведомена, се оценява съгласно разпоредбите на постановлението, ако помощите или част от тях са предоставени след влизането му в сила.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив