ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 8 ОТ 25 ЯНУАРИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ В ЕНЕРГЕТИКАТА, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 124 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2004 Г. (ДВ, БР. 53 ОТ 2004 Г.)

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 8 ОТ 25 ЯНУАРИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБАТА ЗА ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ В ЕНЕРГЕТИКАТА, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 124 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2004 Г. (ДВ, БР. 53 ОТ 2004 Г.)

Обн. ДВ. бр. от 5 Февруари 2008г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В думите "по чл. 98, 146, 149, 150 и 183 ЗЕ" се заменят с " по чл. 98а, 98б, 149, 150, 183а и 183б ЗЕ".
§ 2. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 5:
"(5) Решенията на комисията се обявяват на заявителите по реда, определен в Устройствения правилник на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и на нейната администрация, приета с Постановление № 122 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 92 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 49 и 83 от 2005 г. и бр. 48 от 2006 г.)."
2. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
§ 3. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 4 се изменя така:
"4. издаване на лицензии за пренос, разпределение, обществена доставка с електрическа енергия, съответно снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители, управление на електроенергийната система и организиране на пазар на електрическа енергия, за пренос, транзитен пренос, съхраняване, обществена доставка, снабдяване с природен газ от крайни снабдители и разпределение на природен газ в случаите по § 15, ал. 2, 3 и 4, § 17, ал. 2 и 4 и § 23, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на ЗЕ и § 129, ал. 1 и § 130, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на ЗЕ (обн., ДВ, бр. 74 от 2006 г.; изм., бр. 49 и 55 от 2007 г.)."
2. Създава се т. 5:
"5. провеждане на конкурс по чл. 43, ал. 9 и чл. 46, ал. 1 и 2 ЗЕ."
§ 4. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) точки 13 и 14 се отменят;
б) създават се т. 17, 18 и 19:
"17. за снабдяване с електрическа енергия или природен газ от крайни снабдители;
18. за управление на електроенергийната система;
19. за разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителни мрежи на железопътния транспорт."
2. Създава се ал. 4:
"(4) Когато лицето, което е подало заявление за издаването на лицензия за някоя от дейностите по ал. 1, т. 1 - 6 и т. 8, 9, 11, 12, 15 - 18 или притежава такава лицензия, отговаря на изискванията за координатор на балансираща група съгласно чл. 96а ЗЕ, в съответната лицензия се записват правата и задълженията, свързани с дейността на координатор на балансираща група."
§ 5. В се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 след думите "освен в случаите по" се добавя "чл. 43, ал. 9 и".
2. В ал. 3 след думите "В случаите по" се добавя "чл. 43, ал. 9 и".
§ 6. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 се създава нова т. 11:
"11. доказателства от лицата по чл. 39, ал. 5 ЗЕ относно изпълнението на изискванията за координатор на балансираща група по чл. 96а ЗЕ;".
2. Досегашната т. 11 става т. 12.
3. В ал. 4, т. 3, буква "в" думите "включително разрешение за водоползване, когато това се изисква съгласно Закона за водите" се заменят с "решения, разрешения и/или разрешителни по околна среда".
4. В ал. 5 думите "лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 5, 11 - 14" се заменят с "лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 2, т. 5, 8, 9, 11, 12, 17 и 18".
§ 7. Създава се :
"Чл. 13а. (1) Когато заявителят е част от вертикално интегрирано предприятие и иска издаване на лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 4, 6 - 9 или 18 или когато заявителят е част от вертикално интегрирано предприятие и има издадена лицензия поне за една от дейностите по чл. 11, ал. 1, т. 6, 7 или 10, към заявлението за издаване на лицензия се прилага и програма с мерките за гарантиране независимостта на дейността на заявителя от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие.
(2) Когато заявителят не представи програмата по ал. 1, заявлението за издаване на лицензия не се разглежда.
(3) Програмата по ал. 1 задължително съдържа:
1. мерки, гарантиращи независимост при вземането на решения на лицата, отговорни за управлението на дейността по лицензията, както и по отношение на решенията, свързани с експлоатацията, поддръжката и развитието на мрежата;
2. задължителни правила за поведение за оперативния персонал, гарантиращи равнопоставеност и недопускане на дискриминационно поведение при изпълнение на задълженията по ЗЕ;
3. условията и реда за обучение на оперативния персонал за изпълнение на програмата;
4. подробно регламентиране на поверителната информация и начина, по който тя следва да се третира;
5. условията и реда за достъп на оперативния персонал до търговска поверителна информация, осигуряващи сигурността на информацията;
6. процедура за достъп на оперативния персонал до съответните помещения и системите за запис, обработка и съхранение на поверителна информация, гарантираща недопускането до тези системи на други лица освен пряко ангажираните с осъществяването на съответната дейност;
7. процедура за контрол на изпълнението на програмата, включваща и правата, и задълженията на лицата, които ще осъществяват контрола.
(4) При разглеждане на програмата по ал. 1 комисията може да изисква от заявителя допълнителна информация и да дава задължителни указания за изменение и допълнение в определен срок на програмата с оглед привеждането й в съответствие с изискванията и целта на ЗЕ.
(5) Когато заявителят не отстрани нередовностите в програмата в срока по чл. 4, ал. 2 или не изпълни указанията на комисията по ал. 4, заявлението за издаване на лицензия не се разглежда."
§ 8. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 6:
"6. прогнозни годишни финансови отчети."
2. В ал. 2, т. 2 накрая се поставя запетая и се добавя "както и срокът на въвеждането им в експлоатация и ефектът от извършените инвестиции като натурални измерителни стойности".
§ 9. В накрая се поставя запетая и се добавя "или на юридическо лице, регистрирано по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство."
§ 10. В глава трета се създава раздел IIа:
"Раздел IIа
Издаване и изменение на лицензии без провеждане на конкурс по чл. 43, ал. 8 и 10 ЗЕ
Чл. 22а
(2) Производството по този раздел се открива по писмено заявление за издаване или изменение на лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 9 или 17 за територия, която е извън определените в чл. 4, ал. 2, т. 6 ЗЕ.
(3) Заявлението по ал. 2 съдържа:
1. документите и данните по чл. 19, ал. 2, чл. 19, ал. 4, т. 1 - 9, 11 - 14;
2. доказателства, че предложеният проект за газоснабдяване е съгласуван със съответната община в случаите по чл. 43, ал. 8 ЗЕ;
3. искане от съответната община за присъединяване на нейната територия към обособена територия за разпределение на природен газ и доказателства, че общината е съгласувала проекта за газоснабдяване в случаите по чл. 43, ал. 10 ЗЕ;
4. програма по чл. 13а, когато заявителят е част от вертикално интегрирано предприятие, освен когато към съответната разпределителна мрежа са присъединени по-малко от 100 000 крайни потребители на природен газ.
Чл. 22б
1. въз основа на данните в заявлението определя границите на територията, за която се иска лицензия, и проверява дали тя е извън определените в чл. 4, ал. 2, т. 6 ЗЕ, и
2. извършва проверка дали за територията по т. 1 в комисията има подадено и друго заявление за издаване на лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 9 и/или 17, което отговаря на формалните изисквания на чл. 22а, ал. 3.
(2) Когато територията, за която се иска издаването на лицензия, е включена в определените в чл. 4, ал. 2, т. 6 ЗЕ и/или за същата територия има подадено и друго заявление за издаване на лицензия по чл. 11, ал. 1, т. 9 или 17, което отговаря на изисквания на чл. 22а, ал. 3, комисията обявява конкурс по реда на раздел IV от тази глава.
(3) Когато в хода на производството по заявлението за издаване на лицензия за същата територия бъде подадено заявление по чл. 22в, което отговаря на изискванията на чл. 22а, ал. 3, комисията с решение спира производството и уведомява заявителя в 3-дневен срок от решението.
(4) Когато спре производството, комисията пристъпва към разглеждане на преписката по чл. 22в.
(5) Комисията възобновява производството по заявлението за издаване на лицензия, когато не са налице основанията по чл. 22в за изменение на съществуваща лицензия за разпределение на природен газ.
(6) Комисията в закрито заседание взема решение по заявлението за издаване на лицензия без конкурс, с което:
1. издава лицензия за дейностите по чл. 11, ал. 1, т. 9 и/или 17, когато заявителят отговаря на условията по ЗЕ и по раздел I от тази глава;
2. отказва да издаде лицензия.
Чл. 22в
(2) Комисията обсъжда искането на съответната община за присъединяване на нейната територия към обособена територия за разпределение на природен газ в съвкупност с другите документи по преписката. Искането на общината не обвързва комисията.
(3) Комисията в закрито заседание взема решение по заявлението за изменение на лицензия, с което:
1. изменя лицензията, като присъединява територията на общината, която е извън определените в чл. 4, ал. 2, т. 6 ЗЕ, към обособената територия за разпределение на природен газ;
2. отказва да измени лицензията.
Чл. 22г
(2) Доколкото в този раздел не е предвидено друго, съответно се прилагат разпоредбите на глава втора."
§ 11. В глава трета наименованието на раздел III се изменя така: "Издаване на лицензии при определяне на лицензиант след провеждане на конкурс по чл. 43, ал. 9 и чл. 46 ЗЕ".
§ 12. В се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 2 думите "по чл. 43, ал. 7" се заменят с "по чл. 43, ал. 8 и 11".
2. В ал. 2 думите "чл. 43, ал. 7" се заменят с "чл. 43, ал. 9".
§ 13. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 9 след думите "специалните изисквания" се добавя "в т. ч. за координатор на балансираща група" и се поставя запетая.
2. В ал. 2:
а) в т. 6 накрая се добавя "и програма за постигане и гарантиране на целевите стойности";
б) създава се т. 8:
"8. програма по чл. 13а с мерките за гарантиране независимостта на дейността на лицензианта от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие."
3. В ал. 3 думите "по ал. 2, т. 3 - 7" се заменят с "по ал. 2, т. 3 - 8".
§ 14. В се създават т. 4 и 5:
"4. информация относно изпълнението на показателите за качество на енергията, за непрекъснатост на снабдяването и за качество на обслужването;
5. информация относно изпълнението на програмата по чл. 13а с мерките за гарантиране независимостта на дейността на лицензианта от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие."
§ 15. В се изменя така:
"2. изпълнението на показателите за качеството на енергията, за непрекъснатост на снабдяването, за качество на обслужването и платените обезщетения;".
§ 16. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
"(2) Показателите за качество, включени в групите по ал. 1, и техните целеви стойности (норми) се определят с методики и/или указания за отчитане изпълнението на целевите показатели за качеството на енергията, за непрекъснатост на снабдяването и за качество на обслужването, които се приемат с решение на комисията."
2. Алинея 4 се изменя така:
"(4) Показателите за качество, които се вземат предвид при прилагане на наредбите за регулиране цените на електрическата енергия, на топлинната енергия и на природния газ, са обобщените показатели за качеството на енергията, за непрекъснатост на снабдяването и за качество на обслужването."
3. Създават се ал. 8 и 9:
"(8) Лицензиантите съхраняват цялата информация за показателите за качеството на енергията, за непрекъснатост на снабдяването и за качество на обслужването по начин и в срокове, определени от комисията.
(9) Комисията има право да извършва мониторинг на изпълнението на показателите за качество на обслужването, както и на процеса по събиране и съхраняване на предоставената информация."
§ 17. В глава шеста, в наименованието на думите "за битови нужди" се заличават.
§ 18. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите "по чл. 98, 150 и 183 ЗЕ" се заменят с "по чл. 98а, 98б, 150 и 183а".
2. В ал. 2:
а) в т. 1 думите "обществените снабдители" се заменят с "крайните снабдители";
б) в т. 2 след думите "топлинна енергия" се добавя "за битови нужди";
в) в т. 3 думите "обществените снабдители" се заменят с "крайните снабдители";
г) създава се т. 4:
"4. електроразпределителното предприятие - за пренос на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на потребителите на крайния снабдител."
§ 19. В се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) точка 3 се изменя така:
"3. информацията, която се предоставя на потребителите от енергийното предприятие, включително информация за участието на всеки енергиен източник в общия горивен състав при производството на електрическата енергия, доставена през предходната година, както и информация за въздействието върху околната среда относно емисиите от въглероден диоксид и радиоактивните отпадъци, получени при производството на електрическа енергия през предходната година или препращане към интернет страници, където такава информация е публикувана;"
б) създава се т. 9:
"9. реда и сроковете за предоставяне и получаване от потребителите на индивидуалните им сметки за разпределение на топлинна енергия, както и определяне на момента, от който тече срокът за възражение."
2. Създава се ал. 4:
"(4) Производителите на електрическа енергия, съответно общественият доставчик на електрическа енергия, са длъжни да предоставят на крайните снабдители с електрическа енергия информацията, необходима за изпълнение на задълженията им по ал. 1, т. 3."
§ 20. В се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1 - 4 се изменят така:
"(1) Проектите на изготвените общи условия се оповестяват по подходящ начин от енергийното предприятие на потребителите поне 30 дни преди представянето им за одобряване от комисията. В същия срок проектите на общи условия задължително се обявяват и в центровете за работа с потребителите.
(2) Енергийните предприятия обявяват в центровете за работа с потребителите и при оповестяването по ал. 1 телефон, на който ще се приемат предложения за изменение на проекта, както и адреси за кореспонденция.
(3) Енергийните предприятия насрочват публично обсъждане и обявяват в центровете за работа с потребителите и при оповестяването по ал. 1 деня, часа и мястото на неговото провеждане.
(4) Енергийните предприятия задължително канят на публично обсъждане представители на организациите на потребителите."
2. Създават се ал. 5 - 7:
"(5) Енергийните предприятия водят писмен протокол от публичното обсъждане.
(6) Енергийните предприятие представят на комисията за одобряване проектите на общи условия с писмено заявление.
(7) Към писменото заявление по ал. 6 се прилагат:
1. становищата и бележките по проекта, получени в хода на публичното обсъждане на общите условия, както и протоколът по ал. 5;
2. становище на енергийното предприятие по получените коментари и бележки в хода на публичното обсъждане на общите условия;
3. решение на управителните органи на енергийното предприятие за приемане на общите условия."
§ 21. В числото "14" се заменя със "7".
§ 22. се изменя така:
"Чл. 94. (1) Общите условия могат да се изменят и/или допълват с решение на комисията:
1. по искане на лицензианта;
2. по инициатива на комисията.
(2) Комисията има право на инициатива за изменение и/или допълнение на общите условия при промяна на законодателството, както и при влизане в сила на решения на държавни или съдебни органи, постановени във връзка с общите условия.
(3) За изменение и допълнение на общите условия се прилага процедурата, предвидена за първоначалното им приемане."
§ 23. В глава шеста наименованието на се изменя така:
"Писмени договори при общи условия"
§ 24. В се изменят така:
"(1) Комисията одобрява общи условия на писмените договори за:
1. продажба на топлинна енергия по чл. 149 ЗЕ;
2. за възлагане за извършване на услугата дялово разпределение на топлинна енергия по чл. 139в ЗЕ;
3. пренос по разпределителните мрежи на природен газ по чл. 183б ЗЕ.
(2) Общите условия по ал. 1 се изготвят:
1. от топлопреносното предприятие:
а) за продажба на топлинна енергия на потребители за стопански нужди;
б) за изкупуване на топлинна енергия от производителите;
в) за възлагане на лице по чл. 139б ЗЕ извършване на услугата дялово разпределение на топлинна енергия;
г) за продажба на топлинна енергия на доставчик;
д) за продажба на топлинна енергия на асоциация на потребителите в сграда - етажна собственост;
2. от производител на топлинна енергия - за продажба на топлинна енергия за стопански нужди на пряко присъединени потребители;
3. от доставчика на топлинна енергия:
а) за продажба на топлинна енергия на потребителите в сграда - етажна собственост;
б) за възлагане на лице по чл. 139б ЗЕ извършване на услугата дялово разпределение на топлинна енергия;
4. от газоразпределителните предприятия - за пренос по газоразпределителните мрежи на потребявания от потребителите на крайния снабдител природен газ."
§ 25. Създава се :
"Чл. 95а. (1) Общите условия могат да се изменят и/или допълват с решение на комисията:
1. по искане на лицензианта;
2. по инициатива на комисията.
(2) Комисията има право на инициатива за изменение и/или допълнение на общите условия при промяна на законодателството, както и при влизане в сила на решения на държавни или съдебни органи, постановени във връзка с общите условия.
(3) За изменение и допълнение на общите условия се прилага процедурата, предвидена за първоначалното им приемане."
§ 26. се изменя така:
"Чл. 96. (1) Писмените договори, сключени въз основа на одобрените общи условия, съдържат:
1. името, седалището и адреса на управление на енергийното предприятие/доставчика на топлинна енергия;
2. предоставените услуги;
3. условията и изискванията към качеството на услугата;
4. цена на услугите;
5. предлагани допълнителни услуги по поддържане на уредби и съоръжения на потребителите;
6. начините за получаване на достоверна, обективна и пълна информация относно действащите тарифи и цени на услугите;
7. реда за разглеждане на жалби и рекламации от потребителите;
8. отговорност на енергийното предприятие за нерегламентирано прекъсване и некачествено снабдяване;
9. срока на действие на договора и условията и реда за подновяване и прекратяване на договора, както и за прекъсване на присъединяването;
10. неустойки за нарушения на договора.
(2) При продажба на топлинна енергия от доставчик на потребители в сграда - етажна собственост, услугата дялово разпределение се извършва от и за сметка на доставчика самостоятелно или по сключен от него договор с лице, регистрирано по реда на чл. 139а ЗЕ. Неразделна част от договора между доставчика и потребителите в сграда - етажна собственост, са:
1. копие от договора с топлопреносното предприятие;
2. методика за дялово разпределение на потребената топлинна енергия;
3. протокол от общото събрание на етажната собственост.
(3) Всеки потребител има право предварително да се запознае с проекта на договор и с одобрените от комисията общи условия за този вид договори.
(4) Енергийните предприятия/доставчикът на топлинна енергия са длъжни да предложат на потребителите алтернативни начини за плащане по договорите."
§ 27. Създава се :
"Чл. 96а. Договорите при публично известни общи условия, които сключват потребителите с газоразпределителните предприятия за пренос по разпределителните мрежи на природен газ по чл. 183б ЗЕ, не са задължително в писмена форма."
§ 28. В думите "Закона за Върховния административен съд (ЗВАС)" се заменят с "Административнопроцесуалния кодекс (АПК)".
§ 29. В допълнителните разпоредби се създава :
"§ 1а. Релевантни актове от Европейското законодателство са: Директива 2003/54/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на електрическа енергия и Директива 2003/55/ЕС относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ."
§ 30. В срок до 31 януари 2008 г. комисията по своя инициатива открива с решение производство за изменение и/или допълване на издадените до датата на влизане в сила на постановлението лицензии за управление на електроенергийната система, пренос на електрическа енергия, пренос на природен газ и за разпределение на електрическа енергия с оглед допълване условията на тези лицензии с програма, представена от съответното енергийно предприятие, с мерките за гарантиране независимостта на дейността на лицензиантите от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие.
§ 31. (1) До 31 януари 2008 г. енергийните предприятия, на които до датата на влизане в сила на постановлението са издадени лицензии за управление на електроенергийната система, пренос на електрическа енергия, пренос на природен газ и за разпределение на електрическа енергия, представят в комисията програма с мерките за гарантиране независимостта на дейността на лицензиантите от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие, съответстваща на изискванията на .
(2) След одобряване от комисията на програмите по ал. 1 те стават приложение и неразделна част от условията на съответните изменени и/или допълнени лицензии по .
(3) Енергийните предприятия, на които са издадени лицензии за разпределение на природен газ, при подаване на заявление за разрешаване на преобразуване в изпълнение на изискванията на от преходните и заключителните разпоредби на ЗЕ, представят и програма с мерките за гарантиране независимостта на дейността на лицензиантите от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие, съответстваща на изискванията на .
(4) След одобряване от комисията на програмите по ал. 3 те стават приложение и неразделна част от условията на лицензиите за разпределение на природен газ.
§ 32. Разпоредбите на се прилагат към вертикално интегрирани предприятия за природен газ, когато към съответната разпределителна мрежа са присъединени повече от 100 000 крайни потребители на природен газ.
§ 33. Навсякъде в наредбата:
1. Думите "Държавната комисия за енергийно регулиране", "Държавна комисия за енергийно регулиране" и "ДКЕР" се заменят съответно с "Държавната комисия за енергийно и водно регулиране", "Държавна комисия за енергийно и водно регулиране" и "ДКЕВР".
2. Думите "удостоверение за актуално състояние", "съдебното решение за регистрация на заявителя" и "регистрирано по Търговския закон" се заменят съответно с "актуално удостоверение за вписване в търговския регистър", "актуален документ за вписване на заявителя в търговския регистър" и "вписано в търговския регистър".
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив