Обн. ДВ. бр.66 от 18 Август 2009г.
(2). Председателят на ВКС определя, изменя и допълва структурата, вида, наименованието на съответните звена, числеността и длъжностите в тях.
(2) За главен секретар се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" по специалностите "Право", "Публична администрация" или висше икономическо образование, с не по-малко от 8 години професионален стаж, не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление, независимо от това, че е реабилитирано и притежава необходимите нравствени и професионални качества.
(3) Докато упражнява длъжността си, главният секретар не може да членува в политическа партия или коалиция, организация с политически цели, както и да извършва политическа дейност.
1. организира и ръководи цялостната дейност на администрацията на ВКС;
2. осигурява организационната връзка между председателя на съда, неговите заместници, съдиите и администрацията на съда;
3. организира разпределението на дейностите между отделните звена на администрацията и изпълнението на задълженията на съдебните служители;
4. въвежда програмни решения по дългосрочното планиране, бюджетната политика, финансите, автоматизацията, снабдяването с оборудване и връзките с обществеността;
5. създава условия за нормална и ефективна работа на съдебните служители;
6. организира провеждането на конкурси за назначаване на съдебните служители;
7. организира обучението на съдебните служители и повишаването на тяхната квалификация;
8. съгласува времето за ползване на отпуските от съдебните служители и тяхното персонално заместване от друг служител;
9. организира атестиране на съдебните служители по реда, предвиден в този правилник, и предлага промяна в ранговете и в трудовото им възнаграждение;
10. предлага служителите за поощрение или за налагане на дисциплинарни наказания;
11. ръководи работата по изготвянето на проекта за бюджет на съда и го представя за одобрение на председателя на съда;
12. организира процедурите по възлагане на обществени поръчки за нуждите на ВКС;
13.отговаря за управлението на административната дейност в съда;
14. организира процесуалното представителство по дела, по които ВКС е страна;
15. изпълнява и други задължения, възложени му от председателя на съда.
(2) При отсъствие главният секретар се замества от определен от председателя съдебен служител.
(2) Съдебните служители могат да оспорят незабавно пред председателя разпорежданията на главния секретар във връзка с изпълнение на служебните им задължения. Решението е окончателно.
(2) Конкурсът се провежда от комисия в състав от трима членове, назначена с писмена заповед на председателя.
(3) Главният секретар получава основно месечно възнаграждение в размер 80 на сто от основното възнаграждение на съдия във ВКС.
(2) Кабинетът на председателя се състои от началник на кабинета, административно звено "Пресслужба и връзките с обществеността", административно звено "Протокол и международна дейност".
1.организира и координира работната програма на председателя;
2.организира връзките на председателя с държавните органи, обществени организации и с други институции;
3. организира кореспонденцията на председателя;
4. поддържа архив на медийните изяви на председателя;
5. осъществява непосредствената оперативна работа по подготовката на материалите за участие на председателя в международни и национални срещи;
6. организира и контролира работата на служителите от кабинета на председателя;
7. изпълнява и други задължения, възложени му от председателя.
1. подготвя и осигурява информационната политика на съда;
2. информира средствата за масово осведомяване за образуването и приключването на дела от значим обществен интерес;
3. организира въвеждането на информацията по предходната точка в интернет страницата на ВКС;
4. подготвя, провежда и ръководи пресконференции, интервюта и брифинги с участието на председателя и неговите заместници;
5. организира и провежда информационни кампании за дейността на ВКС;
6. съгласува и подготвя изявите на председателя и неговите заместници;
7. анализира ефективността на медийното представяне на ВКС;
8. поддържа архив за медийните изяви на съдиите;
9. анализира публикациите в медиите на общественото мнение за дейността на ВКС и информира ежедневно председателя и неговите заместници;
10. осигурява координацията и взаимодействието с пресслужбите на други органи на съдебната власт;
11. изпълнява и други задачи, възложени от председателя.
(2) За служител в административно звено "Пресслужба и връзки с обществеността" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование по специалностите "Право", с образователно-квалификационна степен "магистър", "Журналистика" или "Филология", с образователно-квалификационна степен "бакалавър", с не по-малко от 5 години трудов стаж и професионален опит, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
1.осигурява организационно връзките на ВКС с международни институции и неправителствени организации;
2. осъществява наблюдение и подготвя отчети за международните връзки на ВКС;
3. участва в работни групи и комисии в изпълнение на програми и проекти, по които ВКС е страна;
4. координира техническата помощ от европейските и международните институции, директно насочена към ВКС;
5. анализира ефективността на международните проекти, по които ВКС е страна;
6. осъществява взаимодействие с другите органи на съдебната система и на държавната администрация, неправителствени организации и международни институции по въпроси, свързани с правната интеграция;
7. координира международните връзки на ВКС;
8. изготвя проекти на програми и организира пребиваването на чуждестранни делегации и гости;
9. организира мероприятия и форуми с международно участие;
10. изготвя проекти на заповеди за задграничните командировки и организира издаването и оформянето на паспорти и визи на участниците от ВКС;
11. поддържа актуална информация, необходима за осъществяването на международните контакти;
12. осигурява преводите при провеждане на международни срещи.
(2) За служител на административно звено "Международна дейност и протокол" се назначава лице, което е български гражданин, има завършено висше образование по специалностите "Право" с придобита правоспособност като юрист, с образователно-квалификационна степен "магистър", или "Международни отношения", с не по-малко от 5 години стаж и професионален опит, което да не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо дали е реабилитирано и притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(2) Съдебните помощници подпомагат съдиите в тяхната работа.
(3) Съдебните помощници нямат право да изготвят съдебни актове.
(4) Съдебните помощници се назначават след провеждане на конкурс.
1. проверява предпоставките за образуване на производство пред ВКС по постъпилите дела и изготвя писмени проекти за разпореждания, които докладва на съответния заместник на председателя или на председателя на отделението;
2. изготвя проекти за съдебни актове;
3. проучва правната доктрина по конкретни въпроси на гражданското, търговското и наказателното право и процес;
4. проучва практиката по приложението на закона на отделни съдебни състави и при установяване на противоречия уведомява съответния заместник на председателя;
5. изготвя проекти за отговори на писма и сигнали, за които се изискват специални правни знания;
6. подпомага съответния заместник на председателя и председателите на отделенията при анализ на съдебната практика и при водене на международната кореспонденция;
7. изпълнява и други задачи, възложени от председателя на съда, от неговите заместници, от председателите на отделения или други съдии.
(2) Във връзка със служебната си дейност съдебните помощници нямат право да дават правни съвети и мнения на страните, на процесуалните им пълномощници или на трети лица.
(3) При изпълнение на служебните си задължения в съда и в обществения живот съдебните помощници трябва да имат поведение, съобразено с професионалната етика, и да не уронват престижа на съдебната власт.
(4) Съдебните помощници задължително се застраховат срещу злополука за сметка на бюджета на съдебната власт.
1. е български гражданин;
2. има завършено висше юридическо образование;
3. е преминало изискуемия се стаж и е придобило юридическа правоспособност;
4. не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер, независимо че е реабилитирано;
5. притежава необходимите нравствени и професионални качества;
6. не страда от психическо заболяване.
(2) Общата администрация е организирана в дирекции:
1. дирекция "Управление и стопанисване на съдебното имущество";
2. дирекция "Финанси и счетоводство";
3. дирекция "Административноправно и информационно обслужване".
(3) В дирекциите могат да се създават отдели и сектори.
(2) Специализираната администрация е организирана в следните служби:
1. "Регистратура";
2. "Съдебни секретари";
3. "Съдебно деловодство";
4. "Архив".
(2) За директор на дирекция се назначава лице, което:
1. е български гражданин;
2. не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление, независимо от реабилитацията;
3. не страда от психическо заболяване;
4. притежава необходимите професионални и нравствени качества;
5. има завършено висше образование с не по-малко от 8 години трудов стаж.
(3) Директорът:
1. създава условия и отговаря за законосъобразна, бърза и ефективна работа на служителите в дирекцията;
2. разпределя задачите по отдели и сектори;
3. предлага на главния секретар мерки за подобряване управлението на дейността на дирекцията;
4. предприема мерки за подобряване на професионалната квалификация на съдебните служители в дирекцията;
5. прави обосновани предложения за създаването или съкращаването на структурни звена, както и разкриването и закриването на щатни бройки в дирекцията;
6. одобрява и подписва всички документи, изходящи от дирекцията;
7. изготвя необходимите справки за дейността на дирекцията и ги представя на главния секретар;
8. дава мнение по проекти на индивидуални длъжностни характеристики на съдебните служители в дирекцията;
9. прави предложения пред главния секретар за стимулиране или налагане на дисциплинарни наказания на служителите от дирекцията;
10. участва в комисии по назначаване, атестиране, повишаване в ранг и длъжност или налагане на наказание на служителите;
11. изработва след съгласуване със служителите график за ползването на отпуските на съдебните служители от дирекцията;
12. извършва и други дейности, възложени от главния секретар.
(2) За началник отдел се назначава лице, което отговаря на условията по чл. 25, ал. 2.
(3) Началникът на отдел:
1. организира, координира, контролира и отговаря за работата на служителите в отдела;
2. осигурява изпълнението на задачите, възложени на отдела;
3. осигурява връчването срещу подпис на индивидуалните длъжностни характеристики на служителите от отдела, следи изпълнението на длъжностните задължения;
4. предлага за атестиране, повишаване в ранг, поощрение и налагане на дисциплинарно наказание на служители в отдела;
5. разпределя задачите между служителите в отдела, определя сроковете за тяхното изпълнение и съгласува изготвените проекти на документи и материали;
6. съгласува ползването на отпуските на служителите от отдела;
7. изготвя необходимите справки за дейността на отдела и ги представя на прекия си ръководител;
8. извършва и други дейности, възложени от прекия ръководител.
(2) За ръководител на сектор се назначава лице, което отговаря на условията по чл. 25, ал. 2.
(3) Ръководителят на сектор:
1. подпомага началника на отдела в изпълнението на задачите в съответната област на дейност;
2. организира и отговаря за изпълнението задълженията на служителите от сектора;
3. разпределя задачите между служителите от сектора и контролира тяхното изпълнение;
4. изготвя необходимите справки за дейността на сектора и ги представя на прекия си ръководител;
5. извършва и други дейности, възложени от прекия ръководител.
(2)За ръководител на служба се назначава лице, което:
1. е български гражданин;
2. не е осъждано на лишаване от свобода за умишлено престъпление, независимо от реабилитацията;
3. не страда от психическо заболяване;
4. притежава необходимите професионални и нравствени качества.
(3)Ръководителят на служба:
1. създава условия за законосъобразна, бърза и ефективна работа на служителите в службата;
2. разпределя задачите съобразно естеството и спецификата им;
3. предлага на зам.-председателите на съда и главния секретар мерки за подобряване на организацията и качеството на работа на службата;
4. предприема мерки за подобряване на професионалната квалификация на съдебните служители в службата;
5. предлага статистически обосновано разкриването и закриването на щатни бройки в службата;
6. утвърждава и подписва всички документи, изходящи от службата;
7. изготвя необходимите справки за дейността на службата и ги представя на зам.-председателите на съда и главния секретар;
8. дава мнение по проекти на индивидуални длъжностни характеристики на съдебните служители в службата;
9. предлага за стимулиране или налагане на дисциплинарни наказания на служителите от службата;
10. участва в комисии по назначаване, атестиране, повишаване в ранг и длъжност или налагане на наказание на служителите;
11. изработва, след съгласуване със служителите, график за ползването на отпуските на съдебните служители в службата;
12. изработва, след съгласуване със служителите, график за ползването на обедната почивка на съдебните служители в службата с цел осигуряване непрекъснат режим на работа;
13. извършва и други дейности, възложени от административния секретар, главния секретар и заместник-председателите на съда.
(4) Ръководителят на служба е пряко подчинен на административния секретар
(2) Дирекция "Управление и стопанисване на съдебното имущество":
1. стопанисва и поддържа цялостно сградата на Съдебната палата - София;
2. подготвя и организира поддръжката и експлоатацията на инженерните системи и съоръжения в сградата на Съдебната палата и на други бази на ВКС;
3. разработва планове, бюджети, програми за ремонт и поддържане, въз основа на които прави обосновани предложения пред министъра на правосъдието за основни ремонти на сградите;
4. ръководи, организира, координира и контролира дейностите по текущите ремонти и поддържането на обектите на ВКС;
5. оперативно взаимодейства с администрацията на всички институции, ползващи Съдебната палата, при възникване и отстраняване на проблеми от инженерно-технически и административен характер;
6. отговаря и се грижи за опазване на сградния фонд, движимото имущество, нормалното функциониране и текущото поддържане на системите на техническата инфраструктура;
7. оперативно отчита и контролира изразходваната електрическа и топлинна енергия;
8. организира и поддържа в изправност системата от телефонни връзки;
9. организира и контролира дейността по почистване и хигиенизиране на помещенията и сградата на Съдебната палата, вътрешните дворове и принадлежащите пространства;
10. съвместно с органите на СДВР, Противопожарната охрана и Гражданската защита разработва инструкции и планове за действие и организира тяхното изпълнение;
11. взаимодейства с органите на МВР при възникване на противообществени прояви, нападения над служители и граждани, кражби на имущество, заплахи от терористични актове; при необходимост организира евакуация на служителите и гражданите от сградата;
12. организира труда и режима на "лишените от свобода", работещи в обект "Съдебна палата", съгласно Закона за изтърпяване на наказанията и упражнява контрол за недопускане на нарушения;
13. поддържа и организира транспортната дейност съобразно нуждите на съда;
14. разработва и поддържа картотека на сградния и жилищния фонд;
15.отговаря за стопанисването и ефективното функциониране на почивните бази на ВКС;
16. организира изпълнението на дейностите, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
17. извършва и други дейности, възложени от главния секретар.
Чл. 30. Дирекция "Финанси и счетоводство" организира и ръководи финансовата дейност на ВКС, счетоводната отчетност и текущия финансов контрол, като:
1. подпомага председателя на съда за правилното и законосъобразното разходване на финансовите ресурси;
2. съставя и обосновава проекта на бюджетната сметка за разходите на ВКС;
3. разпределя, контролира и анализира разходването на финансови средства;
4. разработва краткосрочни прогнози за бюджетните приходи, разходи и натурални показатели;
5. участва в изготвянето на щатното разписание на ВКС;
6. разработва счетоводната политика на ВКС при спазване на принципите, установени в Закона за счетоводството, изискванията, заложени в сметкоплана на бюджетните предприятия и в счетоводните стандарти;
7. съставя индивидуален сметкоплан на ползваните счетоводни сметки и подсметки съгласно Закона за счетоводството;
8. извършва счетоводно отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от индивидуалния сметкоплан;
9. изготвя ежемесечни и годишни оборотни ведомости на ВКС;
10. съставя месечни и тримесечни касови отчети за изпълнението на бюджетната и набирателната сметка на съда;
11. изготвя годишен финансов отчет на ВКС, включващ годишен счетоводен баланс и приложенията към него;
12. участва в изготвянето на поименните списъци и разчетите за финансиране на капиталовите разходи;
13. осигурява съхранението на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството;
14. осигурява условия за проверки и финансов контрол от компетентните органи;
15. участва при подготовката на проекти на договори и осигурява финансирането и разплащанията по тях;
16. упражнява контрол по разходите на лекия и лекотоварния ведомствен транспорт;
17. организира функционирането на система за финансово управление и контрол при усвояването и администрирането на бюджетните ресурси съобразно изискванията на ЗФУКПС;
18. изготвя и прилага вътрешни правила за организацията на работната заплата във ВКС;
19. отговаря за снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на стоково-материалните ценности при спазване на разпоредбите на действащото законодателство;
20. оперативно осъществява материално- техническото снабдяване на сградата на Съдебната палата;
21. отговаря за съхраняването и стопанисването на стоково-материалните ценности;
22. води складова отчетност за постъпилите и изразходваните материали и движимите вещи.
1.изготвя и актуализира длъжностното и поименното щатно разписание на съда;
2. изготвя проекти на индивидуалните длъжностни характеристики на съдебните служители;
3. създава, актуализира и съхранява кадровите дела на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители;
4. изготвя необходимата документация за назначаване, преназначаване, освобождаване и повишаване в ранг на съдии от ВКС;
5. следи и контролира набирането, обработването, класирането и съхранението на информация относно служебния статут на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители;
6. изготвя и вписва обстоятелства, свързани с трудовата дейност на съдии и служители, в трудови книжки;
7. организира и изготвя актовете, свързани с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите;
8. изготвя и изпраща в законоустановения срок уведомленията до териториалното поделение на Националния осигурителен институт за възникването, изменянето или прекратяването на трудовите правоотношения;
9. подпомага подбора на кандидати за незаети длъжности за съдебни служители;
10. участва при атестирането на съдебните служители;
11. изготвя кадрови справки;
12. подпомага организацията на дейността, свързана с повишаване на професионалната квалификация на съдебните служители;
13. изготвя документи, необходими за пенсиониране;
14. извършва дейности по техническо изпълнение;
15. следи за правилното протичане и за спазването на договорната дейност, осъществява предварителен контрол относно законосъобразност при сключване на договори и ги съгласува;
16. разработва проект на документацията по процедурите за възлагане на обществени поръчки;
17. организира дейността по изготвяне и съхранение на досиетата на обществените поръчки;
18. осъществява дейност по контрол на изпълнението на сключените договори за възлагане на обществени поръчки;
19. организира и провежда процедурите по Закона за държавната собственост и по Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост съвместно с административно звено "Управление и стопанисване на съдебното имущество";
20. осъществява процесуално представителство по дела, страна по които е съдът;
21. съгласува проектите на заповеди и разпореждания, свързани с работата на администрацията;
22. дава мнения и становища по правни въпроси, свързани с работата на администрацията
23. участва в разработването на вътрешни актове, касаещи администрацията;
24. предприема правни действия по събиране вземания на съда;
25. извършва софтуерна поръчка, която включва:
а) осигуряване правилното функциониране и актуализиране на използваните от ВКС правноинформационни системи, на деловодната система и на интернет страницата на съда;
б) публикуване на страницата на съда в интернет на постановените съдебни актове при спазване на Закона за защита на личните данни и Закона за защита на класифицираната информация;
в) поддържане на информационните бази данни и на изправността на компютърната мрежа в съда;
г) осигуряване функционирането на антивирусния софтуер;
д) осигуряване функционирането на пощенския сървър на ВКС;
е) администриране на операционните системи и приложения на сървърите;
ж) инсталиране, преинсталиране и настройка на софтуер;
з) изготвяне на указания и методика за работа, обучаване и подпомагане на съдиите, съдебните помощници и съдебните служители при работата с програмни продукти;
26. извършва хардуерна поддръжка на компютърната техника и периферните устройства, свързани с нея, която включва:
а) поддържане на наличната компютърна и периферна техника в изправност и подмяна на дефектирали устройства и части за тях;
б) поддържане на мрежовите устройства и структурната кабелна система на съда;
в) въвеждане в експлоатация на нови устройства и свързването им към мрежата на съда;
г) предаване и приемане на неизправна гаранционна и извънгаранционна техника на сервизите по поддръжката на хардуера;
д) организиране закупуването на нов хардуер;
27. изготвя статистическата информация за съдебната дейност;
28. организира дейността на ВКС във връзка с Единната информационна система за противодействие на престъпността;
29. подготвя актовете на ВКС за публикуване на страницата на ВКС в интернет;
30. подпомага дейността по проучване и съдейства за систематизиране на съдебната практика;
31. обезпечава нуждите на съдиите и служителите от специализирана литература;
32. изготвя библиографски и тематични справки по заявка на съдиите;
33. попълва и съхранява библиотечния фонд на ВКС;
34. събира и съхранява решенията на ВКС;
35. извършва дейности по осигуряване на отбранително-мобилизационната подготовка в съда;
36. изпълнява и други задачи, възложени от главния секретар.
1. следи за спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицирана информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицирана информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. извършва обикновено проучване по смисъла на Закона за защита на класифицираната информация;
6. осъществява процедурата по обикновеното проучване във ВКС и води регистър на проучените лица;
7. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) за изтичане на срока на разрешенията при напускане или преназначаване на служител, имащ разрешение за достъп до класифицирана информация, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;
8. информира незабавно в писмена форма ДКСИ за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;
9. води на отчет случаите за нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира ДКСИ;
10. следи за правилното определяне нивото на класифицирана информация;
11. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, военно или друго извънредно положение;
12. организира и провежда обучение на служителите, работещи с класифицирана информация;
13. при наличието на обстоятелства по т. 7, 8 и 9 незабавно уведомява председателя на ВКС.
1. притежава само българско гражданство;
2. получило е разрешение за достъп до съответното ниво на класифицирана информация за ВКС - ниво "строго секретно";
3. притежава необходимите нравствени и професионални качества.
(2) Съдебните дела и документи, съдържащи класифицирана информация, се съхраняват в метални каси.
1. да защитават класифицираната информация от нерегламентиран достъп;
2. да уведомяват служителя по сигурността на информацията за всички случаи на нерегламентиран достъп до класифицираната информация;
3. да уведомяват служителя по сигурността на информацията за всички случаи на промени на класифицираните материали и документи, при които не е налице нерегламентиран достъп.
(2) Съдебен служител, получил разрешение за достъп до класифицирана информация на ниво на класификацията "строго секретно", е длъжен да информира служителя по сигурността на информацията за всяко частно задгранично пътуване преди датата на заминаване, освен ако пътуването е в държави, с които Република България има сключени споразумения за взаимна защита на класифицираната информация.
1. организира, контролира и отговаря за работата на съдебните служители от специализираната администрация;
2. приема жалби, свързани с дейността на специализираната администрация, извършва необходимите проверки по тях и докладва за резултата на главния секретар;
3. изготвя и предлага на главния секретар за одобрение от председателя проекти за длъжностните характеристики на съдебните служители от специализираната администрация;
4. контролира спазването на трудовата дисциплина на съдебните служители от специализираната администрация;
5. подготвя предложения за усъвършенстване на деловодната система;
6. участва в комисии за проверка и изготвяне на предложения за предаване на архивни документи на Държавния архивен фонд;
7. участва в комисии за проверка и установяване наличността, правилната организация и условията за съхраняване на делата и документите съгласно сроковете, посочени в одобрената номенклатура на делата на ВКС;
8. извършва и други дейности, възложени му от главния секретар.
1. организира и контролира работата на съдебните деловодители и съдебните секретари в съответната колегия;
2. организира провеждането на общите събрания на колегията;
3. участва като секретар в заседанията на общите събрания на съдиите от съответната колегия;
4. води и съхранява срочните книги за откритите заседания на общите събрания на съответната колегия;
5. участва като съдебен секретар в съдебните заседания по дела, образувани пред тричленен и петчленен състав в съответната колегия;
6. изготвя списъци по образуваните и насрочени пред петчленния състав дела;
7. обявява постановените решения от общото събрание на колегията или от петчленния състав;
8. подрежда в канцеларски дела и съхранява постъпващите книжа, които не се образуват в съдебни дела или не се отнасят до образувани дела, и изготвя отговори по повод постъпила в съответната колегия кореспонденция;
9. изготвя сведения за дейността на колегията;
10. изготвя необходимите книжа по съдебни поръчки;
11. обучава новопостъпилите в колегията съдебни служители;
12. участва в комисии за проверка и изготвяне на предложения за предаване на архивни документи на Държавния архивен фонд.
(2) При отсъствие на секретаря на съответната колегия неговите функции се поемат от съдебен служител, назначен на длъжност "секретар", който се определя от административния секретар.
(2) Съдебните деловодители и секретари от съответната колегия са подчинени пряко на секретаря на колегията.
1. приема и регистрира входящата кореспонденция;
2. изпраща изходящата кореспонденция;
3. въвежда и осигурява на книжен и електронен носител информацията за входящата и изходящата кореспонденция;
4. регистрира и разпределя постъпилите дела и книжа;
5. извършва справки за постъпилата и изпратената кореспонденция.
1. входящ регистър за постъпващите за разглеждане във ВКС дела;
2. входящ регистър на постъпващата кореспонденция;
3. изходящ регистър на експедираните от ВКС дела и преписки до всички съдилища в страната, извън тези на територията на София;
4. разносна книга за върнатите на други съдебни инстанции на територията на София дела или преписки;
5. разносна книга за разпределената поща по колегии и отделения;
6. книга за получените по пощата и от бюро "Призовки" при Софийския градски съд призовки и съобщения, изпратени от ВКС;
7. книга за предаване на постъпилата кореспонденция в отделенията на ВКС.
(2) За всяка календарна година се завежда отделна регистърна книга.
1. дата на регистриране;
2. входящ номер;
3. изходящ номер, с който делото е изпратено;
4. инстанция или ведомство, от което делото пристига;
5. номер на делото, което се изпраща;
6. описание на приложенията;
7. данни за колегията, в която делото постъпва;
8. данните за номера на обратната разписка, в случай че книжата са получени по пощата, и датата на пощенското клеймо.
(2) Входящият номер и датата на регистриране се вписват върху съпроводителното писмо, с което е изпратено делото.
(3) Регистрирането и обработването на класифицираната информация се извършва от длъжностно лице, имащо разрешение за достъп по Закона за защита на класифицираната информация.
(4) Регистрирането на дела, съдържащи класифицирана информация, се извършва в съответствие с изискванията на Закона на защита на класифицираната информация.
(2) Входящият номер се поставя на първата страница на подадения или получен по пощата документ.
(3) При получаване на пощенска пратка се запазва пликът с пощенското клеймо.
1. входящ номер;
2. дата и час на постъпване;
3. име на подателя;
4. описание на приложените книжа и данни за направлението им.
1. изходящ номер;
2. дата на изпращане;
3. номер на делото във ВКС;
4. описание на приложенията;
5. адресат.
1. номер на делото и отделението, в което то е било образувано;
2. дата на изпращане, дата на предаване;
3. име и подпис на получаващия.
1. дата на получаване;
2. институция, откъдето се получава съобщението;
3. номерът на образуваното във ВКС дело;
4. направлението в службите при ВКС.
1. присъстват при открити съдебни заседания и писмено оформят протоколите по делата в тридневен срок от деня на съдебното заседание;
2. въвеждат данни в деловодната система за лицата, които се призовават по делата;
3. изготвят списък за призоваване на страните по делата, вещи лица и свидетели;
4. подреждат приетите по делото доказателства и предават делото на съдията докладчик; отложените дела се предават срещу подпис на деловодителя на отделението за изпълнение на протоколните определения на съда;
5. изготвят съобщения до страните по делата за дадените от съда указания;
6. изготвят съдебни удостоверения;
7. изготвят необходимата документация за призоваване на страните по делото по реда на ГПК чрез публикация в "Държавен вестник"; в обявите по реда на ГПК за насрочените за разглеждане пред ВКС дела задължително се въвеждат датата на съдебното заседание, отделението, в което е образувано, номерът на делото във ВКС и годината на образуването му, номерът на делото, срещу което е подадена касационна жалба, имената на всички касатори и имената на всички ответници по касационната жалба;
8. изготвят списъците за насрочените по дати дела и ги поставят на определените за това места;
9. един ден преди съдебното заседание нанасят в срочната книга: дата на съдебното заседание, съдебен състав, име на съдебния секретар, номер на делото, основание за образуване пред ВКС и страни;
10. отразяват в деловодната система резултата от съдебното заседание: номера на решението, когато делото е обявено за решаване; номера на определението при прекратяване на делото; причини за отлагане на делото;
11. изготвят "дубликати" на делата при предоставяне на делото на вещи лица - експерти, и прилагат в дубликата списък за призоваване на страните за следващо съдебно заседание и разписка, предоставена от вещото лице - експерт;
12. вписват глоби, наложени с протоколни определения;
13. издават изпълнителни листове въз основа на разпореждане на председател на отделение или съдия докладчик за присъдени в полза на съда държавни такси; издаденият изпълнителен лист се изпраща на Агенцията за държавни вземания;
14. изготвят необходимите книжа за съдебни поръчки;
15. изготвят искания на съда за събиране на доказателства по Регламент ЕО № 1206 от 2001 г. на Съвета относно сътрудничеството между съдилища на държавите членки при събиране на доказателства по граждански и търговски дела;
16. съставят документи за изплащане на суми за разноски, възнаграждения на вещи лица, свидетели, служебни защитници;
17. изпълняват разпорежданията на съда, дадени в открито или закрито съдебно заседание;
18. най-малко 10 дни преди съдебно заседание секретарят, който ще участва в откритото съдебно заседание, проверява редовността на призоваване на страните по делата и докладва да съдията докладчик;
19. отразяват в деловодната система диспозитива на съдебните актове;
20. изготвят съпроводителните писма, прошнуроват, прономероват и подпечатват крайния лист на делото преди връщането му на инстанцията, от която е получено;
21. издават преписи от постановени от ВКС съдебни актове след разпореждане на председателя на отделението или на съдията докладчик;
22. изготвят сведения за постъпилите във ВКС дела по показатели, утвърдени от председателя на съда;
23. участват в годишни инвентаризации и изготвят опис на несвършените в края на отчетния период дела и предоставят необходимите статистически данни на административно звено "Информационни системи, комуникации и съдебна статистика";
24. изготвят и изпращат писма до началниците на местата за задържане и лишаване от свобода за довеждане на лишени от свобода, призовани по наказателни дела;
25. изготвят и изпращат писма с искания за определяне на служебни защитници.
(2) Съдебни секретари, получили разрешение за достъп до класифицирана информация, издадено съгласно изискванията на Закона за достъп до класифицирана информация, изготвят съдебните протоколи и обработват делата, съдържащи класифицирана информация.
1. срочна книга за открити съдебни заседания;
2. книги за закрити заседания;
3. книга за наложените глоби.
(2) За всяка календарна година се завежда отделна книга.
1. дата на съдебното заседание;
2. състав на съда;
3. докладчик по делото;
4. номер на делото;
5. страни по делото и номер на делото, чийто акт се атакува;
6. номер на решение или определение, постановено в открито съдебно заседание;
7. дата на обявяване на съдебния акт;
8. причини за отлагане на делото в случай на отлагане.
(2) Номерата на постановените в една календарна година решения са във възходящ ред.
1. пореден номер;
2. номер на делото;
3. страни по делото и номер на делото, чийто акт се атакува;
4. съдебен състав и докладчик;
5. номер на съдебния акт;
6. дата на обявяване;
7. диспозитив на постановения съдебен акт;
8. данни къде е изпратено делото и подпис на длъжностното лице.
(2) За постановените в закрито заседание определения по допускане на касационното обжалване по граждански и търговски дела се води отделна книга.
(2) На всяка страница в горния десен ъгъл на копието от съдебното решение или определение съдебните секретари слагат печат, удостоверяващ, че документът е копие, полагат подпис и го предават на съдебния архивар срещу подпис.
(3) Образуваните пред ВКС дела по реда на чл. 47, ал. 1 ЗМТА след постановяване на решението се предават от съдебния секретар на служба "Архив", като на връщане подлежи само приложеното арбитражно дело. На корицата на всяко дело съдебният секретар поставя отметка, че същото е архивирано, и полага подпис.
(4) При изпращане на образувано пред ВКС дело, по което съдът се е произнесъл за подсъдността на спора, делото се изпраща на инстанцията, която е определена да разгледа делото, а копие от определението на съда ведно със съпроводително писмо се изпраща и на инстанцията, от която делото е постъпило.
1. оформят изготвените от съдията докладчик на чернова съдебни решения и в окончателен вид ги представят за проверка, като полагат инициалите си за достоверност на съдържанието с предоставената чернова от акта;
2. изготвят различни документи по задачи, възложени от административния секретар.
1. води азбучния указател;
2. обработва образуваните дела;
3. въвежда данни в деловодната система за образуваните в отделението дела и създава на книжен носител описна книга;
4. води и съхранява книгата за веществени доказателства;
5. докладва постъпилите книжа по делата;
6. следи движението на делата и тяхната наличност в отделението, в което са образувани;
7. отразява в деловодната система момента на изпращане на делото на доклад, причината за неговото докладване и дата на връщане от доклад;
8. изпраща призовки за насрочените дела;
9. участва при извършване на годишни инвентаризации;
10. осигурява информация на страните по делата и на техните процесуални пълномощници по образуваните дела; справки могат да се извършват и по телефон.
1. азбучен указател за образуваните в колегиите и отделенията граждански, търговски, наказателни дела и частни производства;
2. описни книги;
3. книга за веществените доказателства;
4. докладна книга.
(2) Азбучният указател се подрежда по азбучен ред по собственото име на страната, инициирала образуването на съответното производство, на подсъдимия или осъдения.
1. пореден номер;
2. дата на постъпване;
3. номер на делото, по което са приложени веществените доказателства;
4. описание на веществените доказателства и подпис на длъжностното лице, което ги е получило.
(2) За веществените доказателства се попълва и картон, съдържащ данни за лицата, извършвали справка или проучвали веществените доказателства.
(2) В докладната книга се вписват датите на изпращане и връщане на делото и причините за неговото изпращане.
(2) След разпореждане на председателя на отделението за образуване делата се разпределят на принципа на случайния подбор чрез електронно разпределение съобразно поредността на постъпването им.
1. съпроводителното писмо с данни за входящия номер и датата на постъпване в съда;
2. квитанцията за внесена държавна такса;
3. подадената касационна жалба, молби за отмяна на влезли в сила решения, исковите молби за отмяна на арбитражни решения;
4. постъпилите отговори срещу подадени касационни жалби или молби за отмяна.
1. номера на делото;
2. страните;
3. датата на образуване.
(2) При постановяване на решение или определение за връщане на делото за ново разглеждане от тричленен състав делото се образува под нов номер след въвеждане на входящ номер и дата.
1. датата на образуване;
2. номерът на образуваното във ВКС дело;
3. колегията и отделението, в което се образува;
4. инстанцията, от която делото идва;
5. номерът на делото, чийто акт се атакува;
6. първоинстанционният съд, където делото е образувано;
7. номерът на делото в първата инстанция;
8. датата на насрочване;
9. основанието за образуване;
10. текстът от закона, предмет на спора;
11. регистрираните имена на страните в процеса.
(2) Съобщения за всички насрочени граждански и търговски дела, образувани по касационна жалба, подадена срещу решение на въззивен съд, се обнародват за датата на съдебното заседание в "Държавен вестник" не по-късно от първо число на предходния насрочването на делото месец.
(3) По производствата по отмяна на влезли в сила решения по граждански и търговски дела или при отлагане на такива дела, както и по наказателни дела, страните се призовават с призовки.
(2) Приемането на веществените доказателства се удостоверява със стикер, трайно прикрепен към опаковката на вещественото доказателство. Върху стикера се вписват номерът на делото и регистрацията в книгата за веществени доказателства и той се подписва от приемащия и предаващия служител.
(3)Деловодителят описва веществените доказателства по начин, гарантиращ точна идентификация.
(2) При направено искане от други органи от съдебната власт след разпореждане на съдията докладчик делото може да бъде изпратено на друг съд или прокуратура.
1. правят отметки и зачертавания по делото;
2. изваждат приложения или доказателства от кориците на делото;
3. изнасят дела от съответната канцелария, в която към момента делото се намира на съхранение.
(2) Върнатите в цялост съобщения и призовки незабавно се докладват на съдията докладчик.
(3) При призоваване по телефон съдебният служител, извършил тези действия, прави отбелязване в списъка за призоваване на лицата на коя дата и в колко часа е извършен телефонният разговор, както и името на лицето, получило съобщението, и се подписва.
(4) Когато се призовават затворници или служещи във войската или в поделения на МВР, призовките със съответните съпроводителни писма се изпращат до съответния началник или командир.
(5) Призовките и съпроводителните писма, изходящи от ВКС, се подписват от длъжностното лице, извършващо призоваването, а съпроводителните писма - и от председателя на съответното отделение.
(6) В съпроводителното писмо за призоваване на арестанти се указва задължително ли е явяването на лицето.
(2) Съпроводителното писмо се подписва от председателя на отделението или съдия докладчик и от съдебния секретар.
(3) В деловодството остава на съхранение направеният дубликат, който съдържа копие от писмото и копие от списък за призоваване на страните.
(4) На корицата на дубликата се вписват номерът на делото и данни, че представлява дубликат.
(2) След проверката, в случай че делото не се намери, се съставя акт от секретаря на колегията, където делото е било образувано.
(3) Съставеният акт се докладва на председателя на отделението, след което делото се изпраща на първоинстанционния съд за провеждане на процедура по възстановяване на първоинстанционното производство.
1. дава справки по архивираните описни и срочни книги, азбучни указатели;
2. приема молби за издаване на преписи от съдебни решения и определения, постановени от ВКС, и незабавно ги докладва;
3. след разпореждане на председател на отделението или съдия и внасяне на държавна такса издава преписа;
4. предоставя за четене постановени от ВКС съдебни актове.
(2) Молбата за издаване на препис от решение ведно с квитанцията за внесена държавна такса остава на съхранение във ВКС.
1. номер на връзката;
2. архивен номер;
3. номер на образуваното във ВКС дело;
4. отделението, в което е било образувано делото.
(2) Екземплярите от описите за предадени дела се подреждат в книга, която се съхранява в служба "Архив".
(2) Един от одобрените описи остава на съхранение във ВКС, а другите две копия се изпращат на Централния държавен архив за утвърждаване.
(3) Архивните материали се унищожават след утвърждаване от Централния държавен архив по предложение на експертната комисия.
(4) Не подлежат на унищожаване материали, които имат научно или историческо значение, както и постановленията на ВКС и решенията на общите събрания на колегиите.
(2) Броят на съдебните служители за ВКС се определя от ВСС, по предложение на председателя на ВКС
(2) Назначаването на главен секретар се извършва след провеждане на конкурс, организиран от председателя на ВКС.
(3) За съдебен помощник се назначава лице, издържало конкурс за съдебен служител.
(4) При назначаване на съдебен служител на друга длъжност в администрацията на ВКС, както и при преместването му от администрацията на друг орган на съдебната власт, конкурс не се провежда.
(2) Конкурсът се провежда от комисия, назначена с писмена заповед на председателя на ВКС.
(3) Комисията заседава в пълния си състав и приема решения с обикновено мнозинство.
(4) За заседанията си комисията води протокол, който се подписва от всички членове.
(5) Въз основа на проведения конкурс комисията класира до трима от кандидатите, получили най-висок резултат.
(6) Председателят провежда събеседване с класираните на първите три места и определя спечелилия кандидат.
1. длъжността, за която се провежда конкурсът;
2. минималните и специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на длъжността;
3. специфичните изисквания за заемане на длъжността, определени от председателя на съда;
4. начинът на провеждане на конкурса и за оценяване на кандидатите;
5. необходимите документи, мястото и срокът за подаването им;
6. общодостъпно място, на което ще се обявяват списъците или други съобщения във връзка с конкурса.
(2) Обявлението по ал. 1 се публикува в един централен ежедневник и се поставя на общодостъпното място по ал. 1, т. 6.
(3) В обявлението се съдържат всички данни от заповедта по ал. 1, кратко описание на длъжността съгласно типовата длъжностна характеристика и информация за минималния размер на основната заплата за длъжността.
(2) Комисията заседава в пълния си състав и взема решения с обикновено мнозинство.
(3) За заседанията си комисията води протокол, който се подписва от всички членове.
1. длъжността, за която се провежда конкурсът;
2. минималните и специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на длъжността;
3. специфичните изисквания за заемане на длъжността, определени от председателя на съда;
4. начинът на провеждане на конкурса и за оценяване на кандидатите;
5. необходимите документи, мястото и срокът на подаването им;
6. общодостъпно място, на което ще се обявяват списъците или други съобщения във връзка с конкурса.
(2) Обявлението за конкурса се публикува в един централен ежедневник и се поставя обявление на общодостъпното място по ал. 1, т. 6.
(3) В обявлението се съдържат всички данни от заповедта по ал. 1, кратко описание на длъжността съгласно типовата длъжностна характеристика и информация за минималния размер на основната заплата за длъжността.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. декларация от кандидата, че е пълнолетен български гражданин, не е поставен под запрещение, не е осъждан за умишлено престъпление, не е лишен от правото да заема определена длъжност;
2. копия от документи за придобита образователно-квалификационна степен, допълнителна квалификация и правоспособност, които се изискват за длъжността;
3. копие от документите, удостоверяващи продължителността на професионалния опит;
4. други документи, свързани с изискванията за заемане на длъжността, определени в заповедта за откриване на конкурс.
(2) До участие в конкурса се допускат кандидатите, които напълно отговарят на посочените в обявата изисквания.
(3) Решението на комисията относно допускането до конкурса се оформя в протокол и се изготвят списъци на допуснатите и недопуснатите кандидати, които се подписват от членовете на комисията.
(4) В списъка на допуснатите кандидати се посочват датата на провеждане на конкурса, която не може да бъде по-рано от 14 дни от изнасянето на списъка, началният час и мястото на провеждане на конкурса.
(5) В списъка на недопуснатите до конкурса кандидати се посочват основанията за недопускането им.
(6) Списъците с допуснатите и недопуснатите кандидати се поставят на общодостъпно място в сградата на съда и се публикуват в неговата интернет страница не по-късно от 7 дни след изтичане на срока за подаване на заявленията за участие в конкурса.
(7) Недопуснатите кандидати могат да подадат жалба до председателя на съда в 7-дневен срок от обявяването на списъците. Председателят на съда се произнася окончателно. Жалбата не спира конкурсната процедура.
(2) Конкурсът се провежда по обявения начин и когато допуснатият кандидат е само един.
(3) Въз основа на проведения конкурс комисията класира до трима от кандидатите, получили най-висок резултат.
(2) Председателят на съда провежда събеседване с класираните от комисията кандидати.
(3)Трудовото правоотношение възниква с лицето, определено от председателя след събеседването.
(4) На назначения служител се връчва лично срещу подпис длъжностна характеристика, съобразена с условията на типовите длъжностни характеристики на служителите в администрацията на ВКС.
(2) Съдебните служители са длъжни да спазват работното време в изпълнение на служебните си задължения.
(3) Допълнителни задължения могат да се възлагат на съдебния служител временно - до 45 работни дни в годината, при служебна необходимост.
(4) При служебна необходимост съдебният служител е длъжен да изпълнява служебните си задължения и извън работното време.
(2) Спазват Етичния кодекс на съдебните служители, одобрен от ВСС.
(3) Съдебните служители са политически неутрални при изпълнение на служебните си задължения.
(4) При работа с лични данни на физически лица спазват изискванията на Закона за защита на личните данни и подзаконовите актове.
(2) Съдебните служители са длъжни да изпълняват служебните си задължения в делово облекло и да носят табелка с името и длъжността си.
(2) Атестирането на съдебните служители има за цел:
1. установяване равнището на професионалната квалификация на служителите и нейното съответствие с изискванията на длъжностната характеристика;
2. справедливо възнаграждение на съдебните служители;
3. подобряване на служебните взаимоотношения и работата в екип;
4. осъществяване на прозрачна и справедлива процедура за професионално развитие.
(2) При преминаване на съдебен служител на същата длъжност от един орган на съдебната власт в друг той запазва придобития ранг, а при преместване на друга длъжност му се присъжда минималният ранг за съответната длъжност.
(2) За прослужено време по ал. 1 се счита и прослуженото време на длъжност с променено наименование, но със същите функционални задължения
(3) Служителите, прослужили по-малко от шест месеца на съответната длъжност в съда, се атестират през следващата календарна година.
(2) Съдебните служители, с изключение на посочените в ал. 1, се атестират от постоянно действаща комисия, назначена от председателя на съда.
1. изготвяне на работен план;
2. обсъждане на постигнатите до средата на периода цели и набелязване на мерки за осъществяването им;
3. изготвяне на оценка в края на периода и вписване на резултатите в атестационен формуляр.
(2) Етапите за извършване на атестирането се провеждат в срокове, както следва:
1. изготвянето на работния план - в периода до 1 март;
2. междинна среща за обсъждане на постигнатите резултати - 15 юни;
3. изготвяне на оценка в края на периода - до 1 ноември.
1. срочно и качествено изпълнение на задълженията - до 5 точки;
2. спазване на професионалната етика - до 5 точки;
3. поведение при работа с граждани - до 4 точки:
- услужливост при работа с клиенти;
- равнопоставено отношение към клиентите;
4. способност за самостоятелна работа - до 4 точки;
5. способност за работа в екип - до 3 точки;
6. инициативност и поемане на извънредна работа, проява на творчество в работата - до 3 точки;
7. организационни умения - до 3 точки;
8. степен на подготвеност и способност за работа с нормативни актове - до 3 точки;
9. възможности за комуникация - до 3 точки:
- устно;
- писмено;
- в електронна форма;
10. оценка на прекия ръководител - до 3 точки.
(2) При атестирането се вземат предвид и постъпилите сигнали и предложения.
1. оценка 1 - "изключително изпълнение" - атестираният изключително ефективно изпълнява работата си, значително над изискванията за длъжността;
2. оценка 2 - "изпълнението е над изискванията" - атестираният редовно изпълнява задълженията си над изискванията;
3. оценка 3 - "изпълнението отговаря на изискванията" - атестираният като цяло изпълнява работата си на нивото на изискванията за длъжността, но не ги надминава;
4. оценка 4 - "изпълнението не отговаря напълно на изискванията, необходимо е подобрение" - атестираният изпълнява задълженията си под нивото на изискванията за длъжността;
5. оценка 5 - "неприемливо изпълнение" - атестираният системно изпълнява задълженията си под нивото на изискванията за длъжността.
(2) Предсрочно повишаване в ранг се извършва при оценка "изключително изпълнение".
(3) Председателят на съда издава заповед за повишаване в ранг на съдебния служител.
(2) Повишаването в ранг се извършва със заповед на председателя на съда.