Обн. ДВ. бр.40 от 18 Април 2008г.
(2) Фондът е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика.
1. целева ежегодна субсидия от държавния бюджет в размер, определян ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България;
2. суми от фонд "Трудова злополука и професионална болест" на държавното обществено осигуряване, предвидени по бюджета на фонда за финансиране на дейности за намаляване на честотата и тежестта на осигурените социални рискове "трудова злополука и професионална болест";
3. суми от фонд "Трудова злополука и професионална болест" на държавното обществено осигуряване, предвидени по бюджета на фонда за финансиране на дейности за диагностика на професионалните болести;
4. доброволни вноски, дарения и завещания от български и чуждестранни граждани и от юридически лица;
5. приходи от прояви с благотворителна цел;
6. рекламна дейност;
7. други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) Набраните средства от фонда се разходват за финансиране на дейностите по чл. 46, ал. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд за:
1. финансиране на проекти и програми за подобряване на условията на труд с браншова значимост и приложимост на резултатите;
2. участие във финансирането на проекти за подобряване условията на труд с висок социален ефект на резултатите в отделните предприятия, определени чрез конкурс; финансовото участие е в размер до 30 на сто от стойността на проекта;
3. диагностика на професионалните болести;
4. разработване на нормативни актове, правила, норми и изисквания;
5. организиране и провеждане на специализации в областта на здравословните и безопасните условия на труд;
6. организиране и провеждане на специализирани обучения, семинари и конференции в областта на здравословните и безопасните условия на труд;
7. наблюдение и контрол на условията на труд и факторите на работната среда;
8. разработване и издаване на учебни и информационни материали;
9. издръжка на дейността на фонда.
(3) Фондът организира и осъществява счетоводната си дейност съгласно Закона за счетоводството и подготвя счетоводна информация, както следва:
1. по периоди;
2. финансов отчет за цялостната дейност;
3. източници на приходи;
4. направления на изразходване;
5. друга отчетност по решение на управителния съвет.
(2) Фондът формира финансов резултат от извършваната дейност.
1. управителният съвет;
2. управителят.
(2) Управителят и трима от членовете на управителния съвет се назначават от министъра на труда и социалната политика.
(3) Националният съвет по условия на труд избира от своя състав четирима от членовете на управителния съвет (по двама от национално представителните организации на работещите и на работодателите), единият от които за подуправител.
(4) Представителят на Националния осигурителен институт в Националния съвет по условия на труд е член и на управителния съвет.
(5) Членовете на управителния съвет получават месечно възнаграждение в размер, определен от министъра на труда и социалната политика.
(6) Дейността на управителния съвет се урежда с правилник, утвърден от министъра на труда и социалната политика.
(2) Управителят на фонда се назначава от министъра на труда и социалната политика за срок 4 г. без ограничение на броя на мандатите, за които едно лице може да заема тази длъжност.
1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на фонда;
2. представлява фонда пред съдилищата, пред държавните органи и пред други лица в страната и в чужбина;
3. се отчита за своята дейност пред управителния съвет и пред министъра на труда и социалната политика;
4. представя на министъра на труда и социалната политика ежегоден доклад за дейността и състоянието на фонда;
5. сключва договори, свързани с дейността на фонда;
6. командирова със заповед служителите от фонда в страната и в чужбина;
7. назначава експертни комисии, свързани с дейността на фонда;
8. осъществява сътрудничество с български и международни институции и организации по въпроси, свързани с дейността на фонда;
9. организира обучението, квалификацията и преквалификацията на служителите във фонда;
10. организира, ръководи и контролира и другите дейности, които подпомагат, съпътстват и/или допълват основния предмет на дейност на фонда;
11. организира разработването на вътрешните нормативни актове за дейността на фонда съгласно законодателството;
12. сключва и прекратява трудовите договори с работниците и служителите във фонда;
13. утвърждава длъжностните характеристики и щатното разписание след приемането му от управителния съвет;
14. награждава и налага дисциплинарни наказания на служителите от фонда;
15. предлага на управителния съвет решения за промени в структурата и състава на фонда в зависимост от конкретните пазарни условия и промяната на публичните му задачи;
16. изпълнява и други функции, възложени му с нормативни актове.
(2) В своята дейност управителят се подпомага от администрация.
(3) При отсъствие на управителя той се замества от подуправителя.
(2) Фондът възлага обществени поръчки в случаите, предвидени в Закона за обществените поръчки.
(2) Фондът може да привлича извънщатни сътрудници по граждански договор.
(2) Служителите на фонда се назначават по трудов договор.
1. изготвя длъжностното разписание на администрацията; организира и участва в разработването, актуализирането и утвърждаването на длъжностните характеристики; организира и провежда конкурси, подбор и назначаване на служителите; изготвя документи по назначаването, преназначаването и освобождаването на служителите съгласно законодателството;
2. образува, води и съхранява трудовите досиета на служителите;
3. организира деловодната обработка, архивирането и съхраняването на кореспонденцията и документацията на фонда;
4. прилага системата за атестиране на служителите; планира и подпомага организацията по обучение на служителите с цел повишаване на квалификацията им и кариерното развитие;
5. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с дейността на фонда;
6. изготвя проекти на договори и дава становища по законосъобразността на предложения, изготвени от други организации, физически и юридически лица;
7. контролира законосъобразното съставяне на административните актове и другите документи, свързани с дейността на управителя и на управителния съвет на фонда;
8. оказва правна помощ и подпомага дейността на фонда, като дава мотивирани становища по правни въпроси;
9. осъществява процесуално представителство пред съдилищата по съдебни дела, по които фондът е страна, и при обжалване на актове на управителя на фонда, издадени в кръга на неговата компетентност, и осигурява с правни средства своевременното събиране на вземанията на фонда;
10. организира дейностите по работа с предложенията, сигналите, жалбите и молбите на граждани и по административното обслужване на физически и юридически лица; предоставя писмени отговори по молби и запитвания на граждани, физически и юридически лица;
11. информира обществеността за политиките на фонда и за осъществяваните от него програми и дейности;
12. изготвя месечните ведомости за работни заплати и извършва плащанията във фонда;
13. изготвя отчет за заетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд, както и документи за пенсиониране, свързани с осигурителния доход;
14. осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството;
15. участва при организацията, изграждането и функционирането на системите за финансово управление и контрол с цел законосъобразно и ефективно управление на бюджетните средства;
16. разработва проекта на годишен бюджет и проекта на тригодишна бюджетна прогноза на фонда;
17. следи за ефективното и законосъобразното разходване на бюджетните, извънбюджетните и целевите средства съгласно отпуснатите лимити при спазване на финансовата дисциплина;
18. осигурява данните и изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на фонда, които представя в Министерството на труда и социалната политика;
19. отговаря за спазването на нормативните актове при експлоатацията и осигурява поддръжката на собствеността на фонда;
20. организира придобиването, съхраняването, стопанисването и експлоатацията на дълготрайните и краткотрайните материални активи на фонда;
21. изпълнява и други дейности и задачи, възложени от управителя и от управителния съвет на фонда.
(2) Работното време е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с обедна почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(2) Насочването на преписките по ал. 1 се извършва от управителя или от директора на фонда, като във входящия регистър се отбелязва адресатът на преписката.
(3) Насочването на служебните преписки за работа се извършва веднага след постъпването им във фонда.
(4) Управителят или от директорът на фонда разпределят служебните преписки с резолюция до съответните служители. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис.
1. регистър на предложенията за финансиране на проекти и програми за подобряване условията на труд;
2. регистър на сключените договори;
3. счетоводна документация според законовите изисквания;
4. заповедни книги;
5. дневник на входяща и изходяща кореспонденция.