Обн. ДВ. бр.9 от 29 Януари 2008г.
(2) Администрацията на Инспектората се ръководи от главен секретар.
(3) При осъществяване на своите функции администрацията на Инспектората взаимодейства с ВСС, с органите на съдебната власт и с други държавни институции, невключени в съдебната система.
(2) Администрацията на Инспектората се състои от главен секретар, от административни звена, които се създават със заповед на главния инспектор, и от самостоятелни длъжности.
(3) Длъжностите в администрацията на Инспектората са в съответствие с длъжностно разписание и типови длъжностни характеристики.
(4) Главният инспектор сключва и прекратява трудовите договори с главния секретар, с експертите и с другите съдебни служители.
(2) Главният секретар се назначава със заповед на главния инспектор след провеждането на конкурс.
(3) Главният секретар е пряко подчинен на главния инспектор на Инспектората.
(4) Главният секретар не може да членува в политическа партия или коалиция, организация с политически цели, както и да извършва политическа дейност.
(5) Главният секретар получава основно възнаграждение в размер 80 на сто от възнаграждението на съдия във Върховния касационен съд.
(6) Времето, прослужено като главен секретар на Инспектората, се зачита за стаж по чл. 164, ал. 1 - 5 ЗСВ.
1. планира, организира и ръководи дейността на служителите в администрацията на Инспектората;
2. подпомага главния инспектор при планиране и организиране работата на експертите;
3. отговаря за управлението на административната дейност и осъществява ръководство по отношение на човешките ресурси;
4. въвежда програмни решения по дългосрочното планиране, бюджетната политика, финансите, автоматизацията, снабдяването с оборудване и връзките с обществеността;
5. представлява Инспектората в случаите, когато е упълномощен изрично от главния инспектор;
6. координира дейностите по събирането, съхраняването и обобщаването на информация относно дейността на органите на съдебната власт във връзка с образуването, движението и приключването на делата и преписките;
7. осигурява прозрачност и публичност на дейността на администрацията и организира достъпа до информация в съответствие с конституционните права на гражданите;
8. осигурява публикуването на ежегодния доклад за дейността на Инспектората на страницата на ВСС в интернет;
9. определя реда за документооборота и координира деловодната и архивната дейност;
10. контролира разходите на администрацията.
(2) При отсъствие на главния секретар главният инспектор със заповед определя негов заместник от служителите в администрацията.
(2) Административните звена осигуряват дейността на Инспектората по въпроси от неговата компетентност и взаимодействат с администрациите в системата на съдебната и изпълнителната власт.
(2) Специализираната администрация е структурирана в административно звено "Експерти".
(3) Общата администрация е структурирана в следните административни звена и самостоятелни длъжности:
1. "Финанси и бюджет";
2. "Административно-организационна дейност";
3. "Връзки с обществеността и протокол";
4. служител по сигурността на информацията.
1. участие в проверки по организацията на административната дейност на съдилищата, прокуратурите и следствените органи;
2. участие в проверки относно организацията по образуването и движението на съдебните, прокурорските и следствените дела, както и по приключването на делата в установените срокове;
3. изготвяне на анализ и обобщаване на дела, приключени с влязъл в сила съдебен акт, както и на приключени преписки и дела на прокурорите и следователите;
4. изработване на предложения до компетентните органи за изготвяне на искане за приемане на тълкувателни решения или тълкувателни постановления при противоречива съдебна практика, установена при осъществяване на дейността по т. 3;
5. изготвяне на сигнали и предложения до административните ръководители на органите на съдебната власт и до ВСС в случаите на констатирани нарушения, установени при осъществяване на дейностите по т. 1 - 3;
6. изготвяне на предложения за налагане на дисциплинарни наказания на съдии, прокурори, следователи и на административни ръководители на органите на съдебната власт;
7. изготвяне на сигнали, предложения и доклади до други държавни органи във връзка с констатации при осъществяване на дейностите по т. 1 - 3;
8. изготвяне на проект на годишна програма за извършване на планови проверки от Инспектората;
9. изготвяне на всеки три месеца проект на доклад за резултатите от извършени проверки, направени по постъпили сигнали от граждани и юридически лица, с цел предоставянето му на ВСС;
10. участие при изготвяне на проект на годишен отчет за дейността на Инспектората;
11. изготвяне на становища по въпроси, възложени от главния инспектор и инспекторите, свързани с упражняване на правомощията им;
12. съгласуване за законосъобразност и/или изготвяне проекти на договори, по които страна е Инспекторатът;
13. изготвяне на правни становища, документации по процедури и дейности на администрацията на Инспектората;
14. изготвяне на молби, жалби, възражения и писмени бележки по съдебни дела, по които страна е Инспекторатът, и участие в дела по пълномощие от главния инспектор.
(2) Административно звено "Експерти" е на пряко подчинение на главния инспектор.
1. осъществява цялостната финансово-счетоводна дейност в съответствие със Закона за счетоводството;
2. обработва и съхранява счетоводната документация и информация за дейността на Инспектората;
3. прилага, приключва и отчита бюджетните сметки;
4. изготвя месечните и годишните финансово-счетоводни отчети и баланси;
5. обсъжда предложения от министъра на правосъдието проект на бюджет на съдебната власт в частта му относно бюджетната сметка на Инспектората и представя на главния инспектор и на инспекторите мотивирано становище;
6. съставя проект на годишния бюджет на Инспектората;
7. осигурява дейностите по набиране и разходване на парични средства, включително изплащане на възнагражденията;
8. организира и отговаря за разходването на материални ресурси, осчетоводяването на документи и воденето на ведомости;
9. участва в изготвянето на поименните списъци и разчетите за финансиране на капиталовите разходи;
10. осигурява финансирането и разплащането по изпълнението на договорите, съхранява техническата и счетоводната документация по обществените поръчки;
11. участвува в изготвянето на длъжностното разписание.
1. Административна дейност:
а) във връзка с административното обслужване на заседанията:
аа) осигурява организационно заседанията на Инспектората;
бб) съхранява актовете на Инспектората и материалите към тях;
вв) оформя технически приетите решения на Инспектората;
гг) координира изпълнението на задачите, произтичащи от решенията на Инспектората;
дд) осигурява обработване на постъпилите в Инспектората документи от ВСС, от органите на съдебната власт, от министъра на правосъдието и от други органи, организации и лица;
ее) изготвя пълен протокол от заседанията на Инспектората;
жж) съхранява протоколите от заседанията;
б) във връзка с деловодното обслужване:
аа) организира, осъществява и контролира движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция;
бб) систематизира и съхранява документите от текущия архив;
вв) осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;
гг) експедира входящата и изходящата кореспонденция;
дд) комплектува, съхранява, обработва и организира използването на текущия и архивния документационен фонд на Инспектората;
в) във връзка с материално-техническото осигуряване:
аа) осъществява дейности по поддържане на складовото стопанство, осигуряване хигиената на сградата и техническа поддръжка на инсталациите и съоръженията в сградния фонд;
бб) осъществява дейности по транспортното обслужване, поддръжката и ремонта на транспортните средства;
г) във връзка с управлението, техническото обслужване и поддръжката на сградата на Инспектората:
аа) отговаря за строителните и ремонтните работи в сградата на Инспектората;
бб) осигурява условията за снабдяването на Инспектората с техника, консумативи и обзавеждане.
2. Човешки ресурси:
а) подпомага главния инспектор при управлението на човешките ресурси;
б) изготвя и актуализира проектите на длъжностното разписание и на длъжностните характеристики на съдебните служители;
в) събира, обработва и съхранява служебна информация и трудовите досиета;
г) изготвя заповедите и удостоверителните документи относно трудовите правоотношения на съдебните служители;
д) участва в процедурите за назначаване на служители, атестиране и повишаване в ранг и в длъжност и налагане на дисциплинарни наказания.
1. Връзки с обществеността:
а) разработва и осъществява медийната стратегия на Инспектората;
б) осигурява провеждането на информационната политика на Инспектората и координацията по нейното реализиране;
в) осигурява прозрачност и публичност на дейността на Инспектората и на неговата администрация и организира нормативно установения достъп до информация;
г) осъществява мониторинг на публикациите в пресата, свързани с дейността на Инспектората, както и с дейността на органите на съдебната власт, и ги анализира;
д) поддържа архив на медийното отразяване на работата на Инспектората;
е) организира, обобщава, подбира и предоставя периодична информация на медиите по въпросите на работата на Инспектората;
ж) подпомага главния инспектор при осъществяването на контактите му с медиите;
з) представя пред медиите официални изявления от името на главния инспектор след упълномощаване;
и) осигурява публикуването на годишния отчет за дейността на Инспектората на интернет страницата на Инспектората и на ВСС.
2. Протоколната дейност:
а) подпомага организацията на протоколни представяния на Инспектората;
б) организира командировките на главния инспектор и на инспекторите;
в) изпълнява и други протоколни дейности по възлагане от главния инспектор.
(2) В изпълнение на възложените му със ЗЗКИ задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на ЗЗКИ;
2. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
3. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;
4. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
5. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
(2) Главният инспектор сключва и прекратява трудовите договори с главния секретар, с експертите и с другите съдебни служители.
1. е народен представител, кмет или общински съветник;
2. заема длъжност в държавни или общински органи;
3. упражнява търговска дейност или да е съдружник, управител или да участва в надзорни, управителни съвети или съвети на директорите или в контролни органи на търговски дружества, кооперации или юридически лица с нестопанска цел, които осъществяват стопанска дейност;
4. получава възнаграждение за извършване на дейност по договор или по служебно правоотношение с държавна или обществена организация, търговско дружество, кооперация, юридическо лице с нестопанска цел, физическо лице или едноличен търговец, с изключение на научна и преподавателска дейност или за упражняване на авторски права;
5. упражнява свободна професия или друга платена професионална дейност;
6. членува в политически партии или коалиции, в организации с политически цели, извършва политическа дейност, както и членува в организации или извършва дейности, които засягат независимостта му;
7. членува в синдикални организации извън системата на съдебната власт;
8. е осъждано за извършено престъпление независимо от реабилитацията, както и е освобождавано от наказателна отговорност за умишлено престъпление;
9. е съпруг, роднина по права линия, по съребрена линия до четвърта степен или по сватовство - до трета степен включително или във фактическо съпружеско съжителство с главния инспектор или с инспектор от Инспектората, с административен ръководител на орган на съдебната власт или с министъра на правосъдието.
(2) Не може да бъде сключен трудов договор за работа като съдебен служител в администрацията на Инспектората с лице, което:
1. би се оказало в йерархическа връзка на ръководство и контрол със съпруг или съпруга, с роднина по права линия без ограничения или по съребрена линия до втора степен включително;
2. е едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител или изпълнителен член на търговско дружество, търговски пълномощник, търговски представител (прокурист), ликвидатор или синдик;
3. е народен представител;
4. заема ръководна или контролна длъжност на национално равнище в политическа партия.
(2) Комисията заседава в пълния си състав и приема решения с обикновено мнозинство.
(3) За заседанията си комисията води протокол, който се подписва от всички членове.
1. длъжността, за която се провежда конкурсът;
2. минималните и специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на длъжността;
3. начинът на провеждане на конкурса и за оценяване на кандидатите;
4. необходимите документи, мястото и срокът на подаването им;
5. общодостъпно място, на което ще се обявяват списъците или други съобщения във връзка с конкурса.
(2) Оповестяването на конкурса става с обявление в един централен или местен ежедневник и поставяне на обявлението на общодостъпното място по ал. 1, т. 5.
(3) В обявлението се съдържат всички данни от заповедта по ал. 1 и кратко описание на длъжността съгласно типовата длъжностна характеристика.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. декларация от кандидата, че не е поставен под запрещение и че не е лишен от правото да заема определена длъжност;
2. декларация от кандидата, че не членува в политическа партия;
3. копия от документи за придобита образователно-квалификационна степен, допълнителна квалификация и правоспособност, които се изискват за длъжността;
4. копие от документите, удостоверяващи продължителността на професионалния опит и трудовия стаж;
5. свидетелство за съдимост и медицинско свидетелство;
6. други документи, свързани с изискванията за заемане на длъжността.
(2) До участие в конкурса се допускат кандидатите, които напълно отговарят на посочените в обявата изисквания.
(3) Решението на комисията относно допускането до конкурса се оформя в протокол и се изготвят списъци на допуснатите и недопуснатите кандидати, които се подписват от членовете на комисията.
(4) В списъка на допуснатите кандидати се посочват датата на провеждане на конкурса, която не може да бъде по-рано от 7 дни от изнасянето на списъка, началният час и мястото на провеждане на конкурса.
(5) В списъка на недопуснатите до конкурса кандидати се посочват основанията за недопускането им.
(6) Списъците с допуснатите и недопуснатите кандидати се поставят на общодостъпно място в сградата на Инспектората и се публикуват в интернет страницата не по-късно от 7 дни след изтичане на срока за подаване на заявленията за участие в конкурса.
(7) На недопуснатите кандидати се съобщават писмено съображенията за отказа.
(8) Недопуснатите кандидати могат да подадат възражение до главния инспектор в 7-дневен срок от съобщението. В 3-дневен срок главният инспектор се произнася с окончателно решение.
(2) Конкурсът се провежда по обявения начин и когато допуснатият кандидат е само един.
(2) Резултатът от конкурса се съобщава на участващите в него лица в 3-дневен срок от провеждането му.
(2) Трудовото правоотношение възниква с лицето, предложено от главния инспектор измежду лицата по чл. 22, ал. 1.
(3) По възникване на трудовото правоотношение се прилагат разпоредбите на Кодекса на труда.
(2) Работното време на съдебните служители е от 9,00 до 17,30 ч. с половин час обедна почивка.
(3) Съдебните служители са длъжни да спазват установеното работно време и да го използват за изпълнение на възложените им задачи.
(4) Допълнителни задължения могат да се възлагат на съдебния служител временно - до 45 работни дни в годината, при служебна необходимост.
(5) При служебна необходимост съдебният служител е длъжен да изпълнява служебните си задължения и извън работното време.
(2) При изпълнение на служебните си задължения и в обществения живот съдебните служители трябва да имат поведение, което да не уронва престижа на съдебната власт.
(2) Съдебните служители задължително се застраховат срещу злополука за сметка на бюджета на съдебната власт и имат право на ежегоден профилактичен медицински преглед.
1. установяване равнището на професионална квалификация на съдебните служители, както и съответствието й с изискванията на длъжностната характеристика;
2. справедливо възнаграждение на съдебните служители;
3. подобряване на служебните взаимоотношения и работата в екип;
4. осъществяване на прозрачна и справедлива процедура за професионално развитие.
(2) Атестирането на експерти се извършва от комисия от трима членове, назначена от главния инспектор.
(3) Атестирането на съдебни служители се извършва от главния секретар.
1. срочно и качествено изпълнение на служебните задължения - от 1 до 5 точки;
2. спазване на професионалната етика - от 1 до 4 точки;
3. поведение при работа с граждани - от 1 до 4 точки;
4. способност за самостоятелна работа - от 1 до 4 точки;
5. организационни и управленски умения - от 1 до 3 точки;
6. степен на подготвеност и способност за работа с нормативни актове - от 1 до 3 точки;
7. възможности за комуникация - от 1 до 3 точки;
8. умения за работа в екип - от 1 до 3 точки;
9. инициативност, поемане на извънредна работа, проява на творчество в работата - от 1 до 3 точки;
10. оценка на прекия ръководител - от 1 до 3 точки.
(2) При атестирането се вземат предвид и получените сигнали, жалби и предложения, отнасящи се до съдебния служител.
1. оценка 1 "Изключително изпълнение" при получени от 30 до 35 точки - атестираният изключително ефективно изпълнява работата си значително над изискванията за длъжността;
2. оценка 2 "Изпълнението е над изискванията" при получени от 25 до 29 точки - атестираният редовно изпълнява работата си над изискванията за длъжността;
3. оценка 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" при получени от 20 до 24 точки - атестираният като цяло изпълнява работата на нивото на изискванията за длъжността, но не ги надминава;
4. оценка 4 "Изпълнението не отговаря напълно на изискванията, необходимо е подобрение" при получени от 15 до 19 точки - атестираният изпълнява работата под нивото на изискванията за длъжността;
5. оценка 5 "Неприемливо изпълнение" при получени от 10 до 14 точки - оценяваният системно изпълнява работата си под нивото на изискванията за длъжността.
(2) Резултатите от атестирането, отразени в атестационни протоколи, се представят на главния инспектор.
(2) Ранговете на съдебните служители имат пет степени, подредени в йерархичен ред, като най-ниският ранг е V (пети), а най-високият - I (първи). При първоначално назначаване съдебният служител получава минималния ранг за съответната длъжност, който е определен по класификатора на длъжностите в администрацията на органите на съдебната власт.
(3) Притежаването на по-висок ранг е условие за възнаграждение с по-висок размер, определен от ВСС.
(2) Предсрочно повишаване в ранг може да се извърши извън установения срок при оценка 1 - "изключително изпълнение".
(3) Повишаването в ранг се извършва със заповед на главния инспектор.
(2) При преназначаване на съдебен служител на друга длъжност се запазва придобитият ранг, освен ако не е по-нисък от определения за новата длъжност минимален ранг.
(3) При преминаване от Инспектората в орган на съдебната власт съдебният служител запазва придобития ранг, освен ако не е по-нисък от определения за новата длъжност минимален ранг.
(2) Проверките, предвидени в годишната програма, се извършват от определени чрез жребий екипи, които включват проверяващия инспектор и експертите, които го подпомагат.
(3) Жребият се провежда от главния инспектор в присъствието на всички инспектори непосредствено след определянето на годишната програма.
1. органа на съдебната власт, съдията, прокурора или следователя, който ще бъде проверяван, задачите и срока за извършване на проверката;
2. името на проверяващия инспектор;
3. поименния състав на експертите, които го подпомагат;
4. срока за съставяне на акта с резултатите от проверката.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Организацията, редът и начинът на движение на служебните преписки се определят от Правила за документооборота, утвърдени от главния инспектор.
(2) Видът на наградата се определя в заповедта на главния инспектор, с която се награждава служителят.
(2) След подписването на протокола могат да се правят само технически поправки след съгласуване с главния инспектор.
(3) Протоколът се съхранява от главния секретар и се ползва само в сградата на Инспектората. Сроковете за съхранение са посочени във вътрешните правила за документооборота.