Обн. ДВ. бр.66 от 18 Август 2009г., изм. ДВ. бр.10 от 5 Февруари 2010г., изм. ДВ. бр.38 от 21 Май 2010г.
(2) Дейността на ВСС се осъществява на принципите на законност, колегиалност, отговорност, публичност, откритост и политически неутралитет.
(3) Висшият съдебен съвет е юридическо лице със седалище в София. Той се представлява от един от изборните му членове, определен с решение на ВСС.
(2) Членове на ВСС по право са председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор.
(3) Единадесет от членовете на ВСС се избират от Народното събрание и единадесет - от органите на съдебната власт.
(4) Мандатът на изборните членове на ВСС е пет години. Те не могат да бъдат преизбирани веднага след изтичане на този срок.
(2) Висшият съдебен съвет осъществява сътрудничество със съсловните организации на съдиите, прокурорите и следователите, на съдебните служители и с други юридически лица с нестопанска цел.
1. обсъжда проекта на бюджет на съдебната власт, предложен от министъра на правосъдието, внася го в Министерския съвет за включване в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България и контролира изпълнението му;
2. определя броя, съдебните райони и седалищата на районните, окръжните, административните и апелативните съдилища по предложение на министъра на правосъдието, а на военните съдилища - съгласувано с министъра на отбраната;
3. определя броя на съдиите, прокурорите и следователите по съдилища, прокуратури и следствени органи, както и броя на съдебните служители - по предложение на административните ръководители на органите на съдебната власт;
4. организира и провежда конкурсите за съдийските, прокурорските и следователските длъжности;
5. определя броя на административните ръководители и на заместниците на административните ръководители за съответните органи на съдебната власт и ги назначава и освобождава, с изключение на председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд и главния прокурор;
6. предлага на президента на Република България за назначаване и освобождаване председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд и главния прокурор;
7. избира и освобождава директора на Националната следствена служба, който е и заместник на главния прокурор по разследването;
8. определя възнагражденията на съдиите, прокурорите и следователите;
9. проверява степента на натовареност на органите на съдебната власт;
10. извършва атестиране на съдиите, прокурорите, следователите и на административните ръководители;
11. води и съхранява кадровите дела на съдиите, прокурорите и следователите;
12. изготвя и одобрява Етичен кодекс на съдиите, прокурорите и следователите и Етичен кодекс на съдебните служители;
13. изисква и обобщава на всеки 6 (шест) месеца информация от съдилищата, прокуратурата и от Националната следствена служба за тяхната дейност;
14. изготвя и внася в Народното събрание до 31 май обобщен годишен доклад за своята дейност и дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет, както и годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор;
15. създава и поддържа електронен публичен регистър на всички свои решения и мотивите към тях;
16. одобрява автоматизираните информационни системи на органите на съдебната власт, осигурява системната им интеграция и оперативната им съвместимост и приема наредба за реда за тяхното изграждане, внедряване, използване и развитие;
17. организира, ръководи и контролира участието на съдии, прокурори и следователи в международното правно сътрудничество, включително участието им в националната съдебна мрежа;
18. предлага на Инспектората към Висшия съдебен съвет извършването на проверки, които са извън годишната програма за дейността му;
19. временно отстранява от длъжност съдия, прокурор и следовател, в случаите на чл. 230 ЗСВ;
20. предлага на президента на Република България за награждаване с ордени или медали съдии, прокурори и следователи за изключителни или за големи заслуги за осъществяване на съдебната власт;
21. приема решение за поощряване на съдии, прокурори и следователи с отличие или награда за проявени висок професионализъм, образцово изпълнение на служебните задължения и високи нравствени качества;
22. приема прогнози, програми и планове за развитие на съдебната власт;
23. подпомага органите на съдебната власт за дейностите по създаването и поддържането на Единната информационна система за противодействие на престъпността;
24. координира сътрудничеството на съдебната власт с други държавни и международни организации и осигурява представителството в тях;
25. приема решения по дисциплинарни дела срещу съдии, прокурори и следователи, както и срещу административни ръководители и техни заместници;
26. потвърждава, отменя или изменя наказанията на магистрати "забележка" и "порицание", наложени от административните ръководители;
27. издава Единен класификатор на длъжностите в администрацията на органите на съдебната власт за наименованията на длъжностите, минимална образователна степен и други изисквания към съответната длъжност, възнаграждения за длъжността и възнаграждение за ранг съгласно разпоредбата на чл. 341, ал. 1 ЗСВ;
28. приема Правила за осъществяването на вътрешния контрол;
29. приема Вътрешни правила за организация на работната заплата на магистрати и съдебни служители;
30. организира изграждането и функционирането на система за финансово управление и контрол в органите на съдебната власт и вътрешния одит при усвояването и администрирането на бюджетните ресурси.
(2) В изпълнение на Конституцията на Република България и Закона за съдебната власт осъществява своите правомощия, като приема решения, правилници и наредби.
(2) Организацията на дейността на Националния институт на правосъдието се урежда с правилник, приет от ВСС по предложение на управителния съвет на Националния институт на правосъдието.
(2) Представляващият ВСС в изпълнение на правомощията по чл. 16, ал. 2 ЗСВ:
1. представлява ВСС пред институциите в страната;
2. свиква заседания на ВСС, когато председателстващият отсъства;
3. председателства заседанията на ВСС, когато министърът на правосъдието отсъства;
4. информира обществото за дейността на ВСС;
5. представлява ВСС в международни форуми и институции;
6. подписва всички документи, свързани с изпълнението на длъжността "член на ВСС", с изборните членове на ВСС;
7. подписва всички документи, свързани с изпълнението на длъжността "главен инспектор на Инспектората към ВСС";
8. подписва всички документи, свързани с изпълнението на длъжността "главен секретар";
9. подписва всички документи, свързани с изпълнението на длъжностите "ръководител вътрешен одит" и "вътрешен одитор".
10. сключва договори, по които страна е ВСС, след решение на ВСС;
11. представлява ВСС в качеството му на възложител по реда на Закона за обществените поръчки;
12. след прието решение на ВСС за упълномощаване на експерти от дирекция "Правна" за процесуално представителство подписва акта на упълномощаването.
(3) Представляващият може да възлага изпълнението на някои от функциите си на други членове на ВСС или на главния секретар.
(4) При ползване на разрешен отпуск представляващият уведомява член на ВСС по старшинство.
(5) При невъзможност на представляващия да изпълнява функциите си по чл. 8, ал. 2 ВСС възлага на някой от изборните членове да го замества.
(2) Органите на съдебната власт имат самостоятелен бюджет, който се приема от Народното събрание, разпределен за Висшия съдебен съвет, Инспектората към ВСС, органите на съдебната власт и Националния институт на правосъдието.
(3) Бюджетът на съдебната власт включва всички приходи от дейността на органите на съдебната власт и на Националния институт на правосъдието, разходите за издръжка на органите на съдебната власт, Инспектората към Висшия съдебен съвет и на Националния институт на правосъдието с изключение на разходите, които по силата на Закона за съдебната власт се определят по бюджета на Министерството на правосъдието, взаимоотношенията с централния бюджет и други бюджети и финансирането на бюджетното салдо.
(4) Бюджетът на съдебната власт се състои от бюджетите на ВСС, на Инспектората към ВСС, на органите на съдебната власт, които са юридически лица, и на Националния институт на правосъдието.
(2) Проектът на годишен бюджет на съдебната власт, изготвен от ВСС, с подробна обосновка се внася в Народното събрание от Министерския съвет.
(3) При приемането на държавния бюджет Народното събрание изслушва доклад на ВСС, представен от член на комисия "Бюджет и финанси", непосредствено след доклада на Министерския съвет.
(2) Висшият съдебен съвет организира изпълнението на бюджета на съдебната власт чрез Инспектората към ВСС, Върховния касационен съд, Върховния административен съд, съдилищата, главния прокурор и Националния институт на правосъдието.
(3) Висшият съдебен съвет разпределя бюджета на съдебната власт по пълна бюджетна класификация и по тримесечия и утвърждава бюджетните сметки на органите на съдебната власт.
(2) Висшият съдебен съвет съставя годишен отчет за касовото изпълнение на бюджета на съдебната власт по пълна бюджетна класификация с подробна обосновка и го представя за включване в отчета за изпълнение на държавния бюджет, който се внася в Народното събрание.
(2) Постоянните комисии на ВСС са:
1. Комисия по предложенията и атестирането на съдии, прокурори и следователи;
2. Комисия "Бюджет и финанси";
3. Комисия по правни въпроси;
4. Комисия "Професионална етика и превенция на корупцията";
5. Комисия "Професионална квалификация, информационни технологии и статистика";
6. Комисия "Съдебна администрация";
7. Комисия "Международно правно сътрудничество";
8. Комисия по дисциплинарните производства;
9. Комисия по установяване и предотвратяване на конфликт на интереси;
10. Комисия по изпълнение на мерките за организация на работата по делата с особен обществен интерес.
(3) Постоянните комисии могат да създават от своя състав работни групи.
(4) Всяка комисия избира измежду членовете си председател.
(5) Всяка постоянна комисия има технически сътрудник и най-малко един експерт.
(2) Постоянните комисии имат редовни заседания един път седмично.
(3) Заседанията на комисиите се провеждат, ако присъстват повече от половината от общия брой на членовете им. Комисиите вземат решение с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.
(4) Комисията се свиква на заседание от нейния председател или по искане на една трета от членовете й.
(5) Комисиите могат да приемат вътрешни правила за работата си в съответствие с този правилник.
(2) Правилата за работа на постоянните комисии се прилагат и по отношение на временните комисии.
(3) Временните комисии преустановяват съществуването си с изтичането на срока, за който са създадени, или предсрочно - с решение на ВСС.
1. броя на съдиите, прокурорите, следователите, както и на административните ръководители и на техните заместници;
2. назначаване, повишаване в ранг или в длъжност и освобождаване на съдии, прокурори и следователи;
3. назначаване и освобождаване на административните ръководители и на заместниците на административни ръководители, с изключение на председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд, главния прокурор и директора на Националната следствена служба, който е и заместник на главния прокурор по разследването;
4. решения за придобиване статут на несменяемост на съдии, прокурори и следователи.
(2) Комисията по предложенията и атестирането провежда атестирането на съдии, прокурори и следователи, както и на административни ръководители и на техните заместници, и внася за разглеждане от ВСС резултатите от него.
(3) Комисията по предложенията и атестирането на съдии, прокурори и следователи обсъжда предложенията по чл. 38, ал. 2 и 3 ЗСВ заедно с приложенията към тях и ги внася за разглеждане от ВСС с мотивирано писмено становище по всяко от тях.
1. изготвя краткосрочни и дългосрочни бюджетни прогнози;
2. предлага правила и процедури за финансово управление и контрол в съдебната власт;
3. предлага на ВСС Вътрешни правила за организация на работната заплата на магистрати и съдебни служители;
4. изготвя проект на годишен бюджет на съдебната власт;
5. изготвя проект на разпределението на бюджетните средства на органите на съдебната власт по бюджетни сметки;
6. предлага разпределение на бюджетните средства на органите на съдебната власт по бюджетните сметки;
7. предлага правила и механизми за определяне размера на трудовите възнаграждения на членовете на ВСС, съдиите, прокурорите и следователите и на съдебните служители;
8. изготвя анализи за текущото финансово състояние на съдебната система и поддържа финансова статистика;
9. оказва методологическа помощ на органите на съдебната власт по въпросите на бюджета, финансовия мениджмънт и финансовото обслужване;
10. одобрява тригодишен стратегически план и годишния план за дейността по вътрешен одит, изготвени от дирекция "Вътрешен одит", и ги представя за утвърждаване от ВСС;
11. утвърждава проектни предложения и контролира усвояването на средства по спечелени програми по международни и вътрешни проекти, свързани с Висшия съдебен съвет и съдебната власт.
1. изготвя становища по проекти на закони и на нормативни актове на Министерския съвет и на други централни органи на изпълнителната власт, които се отнасят до съдебната система;
2. изготвя проект на доклад за дейността на ВСС и на Инспектората към ВСС, както и становища по внесените от Върховния касационен съд, от Върховния административен съд и от главния прокурор доклади;
3. изготвя становища по дела пред Конституционния съд, по които ВСС е страна;
4. изготвя становища по съдебни производства със значим обществен интерес, в които участва ВСС;
5. обобщава постъпили становища на съдиите, прокурорите и следователите, както и на съдебните служители при обсъждане на проекти на нормативни актове.
1. организира изпълнението на дейностите по приетата стратегия за борба с корупцията и плана за действие към нея;
2. анализира информации за наличие на корупционни явления в съдебната система;
3. разработва и предлага на ВСС мерки за превенция и противодействие на прояви на корупция в съдебната система;
4. сключва споразумения за съвместна дейност и обменя информация с Комисията за борба с корупцията на Народното събрание, Комисията за координация на работата с борбата с корупция към Министерския съвет, Сметната палата и други държавни и обществени структури, създадени за противодействие на корупцията;
5. осъществява сътрудничество с омбудсмана при осъществяване на компетентностите на ВСС и правно уредените правомощия на омбудсмана;
6. при сигнали на граждани и държавни органи за корупционни прояви, при публикации в медиите и пр. сигнализира компетентните органи и информира ВСС за резултатите от съответната проверка;
7. за получаване на сигнали за корупционни прояви разкрива електронен адрес в интернет страницата на ВСС;
8. ежегодно изготвя доклад за дейността си, който се публикува в интернет страницата на ВСС;
9. участва в съвместни прояви на ВСС и други държавни органи, правозащитни органи и юридически лица с нестопанска цел във връзка с проблемите на противодействие на корупцията;
10. своевременно сезира органите по чл. 311 ЗСВ за данни за корупционно поведение на съдии, прокурори, следователи, административни ръководители и техни заместници;
11. изпраща сигнали за извършване на проверки до Инспектората при ВСС с отговор до подателя и до комисията.
(2) Комисията препраща постъпилите предложения и сигнали извън компетентността на ВСС към съответните държавни органи.
1. определя задължителни квалификационни курсове в случаите на повишаване в длъжност на съдии, прокурори и следователи и назначаване на административни ръководители;
2. определя специализации на съдии, прокурори и следователи;
3. организира научното разработване на въпроси, свързани с дейността на ВСС;
4. организира подготовката и провеждането на научно-практически прояви по отделни проблеми на работата на ВСС;
5. обсъжда актуални проблемни въпроси от дейността на Националния институт на правосъдието, свързани с усъвършенстване дидактиката на учебния процес и прилагане на съвременните модерни технологии в обучението;
6. съдейства за координирането на научните и приложните изследвания на юридическите факултети в страната по проблемите на организацията и функционирането на съдебната власт;
7. способства за запознаване с чуждестранните научни постижения с оглед използването им за приемане достиженията на правото на Европейския съюз от органите на съдебната власт;
8. подпомага ВСС по организиране, съвместно с Министерството на правосъдието, изпълнението на Информационната стратегия на правораздавателните органи на Република България;
9. поддържа делови контакти със сродните звена (комисии и съвети) към висшите съдебни съвети в други държави.
10. събира и обработва статистическата информация.
1. изготвя методически указания за работата на съдебната администрация;
2. организира разработването на програми за повишаване квалификацията на съдебните служители;
3. определя броя на съдебните служители в органите на съдебната власт съобразно утвърдени критерии по предложения на съответните административни ръководители и в рамките на утвърдения бюджет;
4. провежда конкурс за главен секретар на ВСС;
5. изготвя и предлага на ВСС типови характеристики по длъжности за съдебните служители в органите на съдебната власт.
1. координира изпълнението на дейностите от компетентност на ВСС по Стратегията за реформа на съдебната система и програмата за нейното изпълнение и касаещо международноправното сътрудничество;
2. приема и предлага на ВСС за утвърждаване становища по докладите относно съдебната система, изготвени от институциите на Европейския съюз, Световната банка, неправителствени организации и др.;
3. участва със свои представители в междуведомствени срещи и други текущи инициативи в областта на международното сътрудничество и европейската интеграция;
4. утвърждава проектните предложения и координира разработването и изпълнението на международните проекти, свързани с ВСС и съдебната власт, включително по програма ФАР на Европейския съюз;
5. утвърждава информацията в електронния регистър на международните проекти и програми в областта на съдебната система;
6. участва в изготвянето и сключването на двустранни споразумения за сътрудничество между ВСС на Република България и съдебните органи на други страни;
7. участва със свои представители в работата и инициативите на Европейската мрежа на съдебните съвети, както и в дейността на други международни организации, на които България е член след приемането й в ЕС.
1. разглежда преписките и заповедите на административните ръководители за налагане на дисциплинарни наказания "забележка" и "порицание" на съдии, прокурори и следователи;
2. внася предложения до ВСС да потвърди, отмени или измени наказанията по т. 1;
3. извършва проверка на допустимостта на предложенията за налагане на дисциплинарни наказания;
4. обобщава резултатите по дисциплинарните производства и ги докладва на ВСС;
5. своевременно сезира органите по чл. 311 ЗСВ за данни за дисциплинарни нарушения на съдии, прокурори и следователи;
6. предлага на ВСС да възлага на Инспектората към ВСС извършване на проверки при данни за дисциплинарни нарушения;
1. извършва проверка за установяване на конфликт на интереси по своя инициатива и по сигнали, постъпващи във ВСС по реда на чл. 24 и сл. от Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси (ЗПРКИ);
2. изготвя доклад за проверката в сроковете и по реда на ЗПРКИ;
3. внася доклада в заседание на ВСС за окончателно решение.
1. координира и контролира изпълнението на приетите от ВСС мерки за организацията на работата в съдилищата и прокуратурата по делата с особен обществен интерес;
2. въз основа на разработените критерии определя делата с висок обществен интерес и ги обобщава в списък, осъществява наблюдение, а при необходимост извършва проверки;
3. определя групите, които извършват проверка по движението на всяко конкретно дело; в състава на групата задължително влиза поне един член от комисията;
4. изисква от административните ръководители писмени справки по движението на дела;
5. обобщава и анализира причините, водещи до забавяне движението на делата от особен обществен интерес, и докладва пред ВСС резултатите от извършените проверки;
6. организира дискусии и срещи с други комисии на ВСС, със съдии, прокурори и следователи от органите на съдебната власт, както и с представители на досъдебното производство, адвокатурата и обществеността по въпросите, свързани с движението на делата с особен обществен интерес;
7. осъществява взаимодействие с компетентните държавни органи, както и с органите на адвокатурата по повод движението на делата, като при констатирани нарушения ги уведомява;
8. прави предложения пред ВСС за законодателни промени и организационни мерки за преодоляване на факторите, водещи до забавяне на делата с висок обществен интерес.
(2) Заседанията на ВСС са публични, с изключение на заседанията по чл. 33, ал. 4 ЗСВ.
(3) Заседанията на ВСС се свикват от председателстващия, а когато той отсъства от представляващия ВСС.
(4) Заседанията на ВСС се провеждат в сградата му.
(5) По решение на ВСС заседанията могат да се провеждат и в друго населено място или друга сграда.
(2) Заседания на ВСС може да се насрочват и чрез уведомяване на членовете му на предходното заседание.
(2) Министърът на правосъдието организира и ръководи провеждането на заседанията на ВСС.
(3) Когато министърът на правосъдието отсъства, заседанията се председателстват от представляващия ВСС, а когато и той отсъства от член на ВСС по старшинство.
(4) В случаите по ал. 3 министърът на правосъдието предварително уведомява заместващия го, за да организира провеждането на заседанието. В тези случаи на заседанието може да присъства определен от министъра заместник-министър.
(2) Проектът на дневен ред за заседанията се изготвя от главния секретар.
(2) Органите на съдебната власт и министърът на правосъдието внасят въпроси за разглеждане съобразно правомощията си.
(3) Главният секретар може да внася въпроси, които са от неговата компетентност.
(2) Комисиите към ВСС и главният секретар носят отговорност за изготвените и внесени в заседание материали.
(3) Координацията по подготовката на материалите за разглеждане на заседание на ВСС се осъществява от главния секретар.
(2) Допълнителни въпроси могат да бъдат включени в приетия дневен ред само по решение на ВСС, прието с мнозинство повече от половината от присъстващите с явно гласуване.
(2) Главният инспектор от Инспектората към ВСС участва в заседанията на ВСС, но не участва в гласуването.
(3) По решение на ВСС на заседанията могат да се изслушват и лица, които имат отношение към разглеждания въпрос.
(4) Поканените да присъстват на заседанието могат да участват в дискусията и да представят справки по обсъжданите проблеми. Те се вписват в протокола от заседанието.
(2) Пълният стенографски протокол се изготвя в срок пет работни дни след приключване на заседанието. Протоколът се подписва от председателстващия ВСС, който отговаря за достоверността му.
(3) След приключване на заседанието в срок най-късно до края на следващия работен ден се изготвя кратък вариант на пълния стенографски протокол, в който се отразяват всички приети решения. Краткият протокол се съгласува с главния секретар след подпис от стенографа/ите. Поправки на явни фактически грешки в него могат да се правят само по решение на ВСС.
(4) След подписването на пълния и краткия протокол могат да се правят само технически поправки след съгласуване с председателстващия и представляващия ВСС.
(5) Пълният стенографски протокол, както и записаните аудионосители се съхраняват от главния секретар и се ползват само в сградата на ВСС. Сроковете за съхранение са посочени във Вътрешните правила за документооборота.
(2) Преписи от приетите решения на ВСС се предоставят по искане на трети заинтересовани лица след разрешение на главния секретар.
(2) Печатът се полага от главния секретар или от определено от него лице от администрацията на ВСС.
(2) Времето, през което членовете на ВСС изпълняват своите функции, се зачита за стаж по чл. 164, ал. 1 - 5 ЗСВ.
(3) Членовете на ВСС се командироват по реда на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за командировките в страната.
(4) Членовете на ВСС ползват материалната база на органите на съдебната власт.
(2) Изборен член на ВСС няма право да упражнява търговска дейност или да е съдружник, както и да участва в управителни или надзорни органи на търговски дружества и кооперации.
(2) Член на ВСС е длъжен да участва в една постоянна комисия.
(3) Член на ВСС може да бъде председател само на една постоянна комисия.
(4) Всеки член на ВСС може да участва в постоянна комисия, на която не е член, без право да гласува.
Глава четвърта.
ПРОЦЕДУРА ЗА ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ПРАВОМОЩИЯТА НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ ПО ЧЛ. 6, АЛ. 1, 10 и 11
(2) Предложения за решение по ал. 1 могат да правят не по-малко от една пета от членовете на ВСС, както и министърът на правосъдието, при откриване на процедура за това по реда на чл. 173 ЗСВ.
(2) При определяне на дисциплинарното наказание се вземат предвид тежестта на нарушението, формата на вината, обстоятелствата, при които е извършено нарушението, и поведението на нарушителя.
(2) Дисциплинарното производство приключва в срок до три месеца от образуването му, като изтичането на срока не е основание за отпадане на отговорността.
1. съответния административен ръководител;
2. всеки висшестоящ административен ръководител;
3. Инспектората към ВСС;
4. не по-малко от една пета от членовете на ВСС;
5. министъра на правосъдието.
Глава шеста.
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЧЛЕНОВЕТЕ НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ И ИНСПЕКТОРАТА ПРИ ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ
(2) Дейността на Инспектората се основава на принципите на законосъобразност, обективност и публичност.
(3) Главният инспектор участва в заседанията на Висшия съдебен съвет, но не участва в гласуването.
(4) Главният инспектор или определен от него инспектор може да участва в заседанията на комисиите към ВСС, но не участва в гласуването.
(2) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на ВСС и осъществява дейността по вътрешен одит в съответствие със Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Дирекцията осъществява вътрешния одит на всички структури, програми, дейности и процеси във ВСС, Инспектората към ВСС, органите на съдебна власт и Националния институт по правосъдие - разпоредители с бюджетни кредити от по-ниска степен, в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(4) Вътрешният одит се осъществява чрез изпълнение на конкретни одитни ангажименти за даване на увереност или консултиране.
(5) Директорът на дирекцията за вътрешен одит докладва за резултатите от извършените одитни ангажименти и за цялостната дейност на дирекцията на ВСС чрез съответната компетентна комисия в зависимост от съдържанието на резултатите.
Раздел II.
Състав, функции и организация на работата на дирекция "Вътрешен одит" във Висшия съдебен съвет
1. планират, извършват и докладват дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит в публичния сектор, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на дирекция "Вътрешен одит" и правилата за организация на дейността на дирекция "Вътрешен одит", утвърдени от ВСС с решение;
2. изготвят на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от ВСС;
3. изготвят одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. предоставят на ВСС и административните ръководители на органите на съдебната власт независима и обективна оценка за състоянието на процес, система или друг обект на одита;
5. проверяват и оценяват съответствието на дейността със законите, подзаконовите нормативни актове, вътрешните актове и договорите; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията, ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
6. консултират ВСС и административните ръководители на органите на съдебната власт по тяхно искане, като дават съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контрола, без да поемат управленска отговорност за това;
7. ръководителят на одитния екип и вътрешните одитори обсъждат с административните ръководители на органите на съдебната власт, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и изготвят одитен доклад;
8. ръководителят на вътрешния одит и вътрешните одитори дават препоръки в одитните доклади за подобряване на дейността на одитираните обекти, адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол и извършват проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
9. изготвят и предоставят на ВСС годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40, ал. 5 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор, който се включва в доклада по чл. 20, ал. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор;
10. повишават професионалната си квалификация и осъществяват контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
(2) При осъществяване на дейността по вътрешен одит в системата на съдебната власт ръководителят на вътрешния одит и вътрешните одитори имат правата и спазват задълженията, предвидени в глава трета, раздел ІІ от ЗВОПС.
(3) Ръководителят на вътрешния одит осъществява административното ръководство на вътрешните одитори за изпълнение на одитните ангажименти и цялостната дейност на дирекцията.
(2) Функционалната характеристика, длъжностното разписание и типовите характеристики на ръководителя и вътрешните одитори са неразделна част от този правилник.
(3) При служебна необходимост вътрешните одитори са длъжни да изпълняват служебните си задължения извън работно време.
(2) (Отм., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 38 от 2010 г.) Администрацията на ВСС се ръководи от главен секретар.
(3) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 38 от 2010 г.) При осъществяване на своите функции администрацията на ВСС взаимодейства с органите на съдебната власт и с други държавни институции, невключени в съдебната система.
(2) Главният секретар се назначава с решение на ВСС след провеждане на конкурс от комисия "Съдебна администрация" при ВСС.
(3) Главният секретар осъществява административното ръководство на администрацията за изпълнение актовете на ВСС.
(4) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията, като:
1. назначава, освобождава и командирова в страната и в чужбина служителите в администрацията на ВСС;
2. организира и провежда конкурсите, атестирането и повишаването в ранг на съдебните служители от АВСС съгласно Вътрешни правила, утвърдени от него;
3. осъществява методическо ръководство и контрол по отношение на съдебните администратори;
4. организира подготовката на заседанията на ВСС;
5. предлага на председателстващия проекта на дневен ред за заседанията на ВСС;
6. осъществява непосредствен контрол върху дейността на сектор "Стенографи" по изготвянето на пълния и краткия стенографски протокол от заседанията на ВСС;
7. съхранява протоколите и стенограмите от заседанията на ВСС;
8. организира изпълнението на решенията на ВСС;
9. участва в заседанията на ВСС и представя становища по въпроси от дневния ред от неговата компетентност;
10. изисква от органите на съдебната власт, от централните и териториалните органи на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление, както и от други органи и организации информация и материали, необходими за осъществяване правомощията на ВСС;
11. може да участва в заседанията на постоянните комисии при ВСС, без право да гласува;
12. участва в срещи и комисии с представители на други органи или организации по тяхна покана или по възлагане от ВСС;
13. осъществява контакти с представители на органите на съдебната власт, законодателната власт, централните и териториалните органи на изпълнителната власт и органите на местното самоуправление, на международни органи и организации, както и с граждани;
14. контролира разходите на администрацията на ВСС;
15. отговаря за създаването на условия за нормална и ефективна работа на членовете на ВСС и на администрацията;
16. контролира и отговаря за работата с документите, за тяхното съхраняване и архивиране и за опазването на служебната информация;
17. определя реда за документооборота, деловодната и архивната дейност в администрацията;
18. организира и отговаря за поддържането на интернет страницата;
19. организира и провежда малки обществени поръчки по реда на НВМОП след решение на ВСС;
20. (нова - ДВ, бр. 38 от 2010 г.) организира и контролира дейностите по поддържане на складовото стопанство, осигуряване хигиената на сградата и техническата поддръжка на инсталациите и съоръженията в сградния фонд;
21. (нова - ДВ, бр. 38 от 2010 г.) организира и контролира дейностите по транспортното обслужване, поддръжката и ремонта на транспортните средства;
22. (предишна т. 20 - ДВ, бр. 38 от 2010 г.) изпълнява и други функции, възложени му от ВСС.
(5) Главният секретар при отсъствие може да делегира свои правомощия на съдебен служител от администрацията и да определя неговите функции със заповед.
1. дирекция "Правна";
2. дирекция "Финанси и бюджет";
3. дирекция "Съдебна дейност и информационни технологии";
4. дирекция "Връзки с обществеността и протокол";
5. дирекция "Организационно-административна дейност".
(2) Дирекциите осъществяват функции чрез отдели и/или сектори.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 38 от 2010 г.)
(3) (Отм. - ДВ, бр. 38 от 2010 г.)
(4) (Отм. - ДВ, бр. 38 от 2010 г.)
(2) Директорите на дирекции своевременно информират главния секретар за възникнали проблеми във връзка с осъществяването на функциите им.
1. във връзка с нормативната дейност:
а) участва в подготовката на проекти на нормативни актове по прилагането на ЗСВ;
б) участва в изготвянето на становищата на ВСС по нормативни актове, които се отнасят до съдебната система и са внесени за утвърждаване или съгласуване от ВСС;
в) изготвя предложения и становища по принципни въпроси и решения, методически указания и стратегии за съдебната система;
г) изготвя анализи, становища, доклади и проекторешения по възложени от ВСС въпроси, свързани с упражняване на правомощията му;
д) организира поддържането и обобщаването на правната информация в администрацията на ВСС;
2. във връзка с процесуалното представителство на ВСС:
а) изготвя искови молби, жалби, възражения и писмени бележки по съдебни производства, в които ВСС е страна и участва в тях по пълномощие на съвета;
б) изготвя проекти на становища до Конституционния съд по дела, по които ВСС е конституиран;
в) изготвя проекти на становища по обсъждани въпроси от пленумите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд, свързани с организацията на съдебната власт;
3. във връзка с юридическото осигуряване дейността на комисиите при ВСС:
а) изготвя становища и проекти на решения по постъпилите предложения за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите;
б) изготвя становища и проекти на нормативни актове за условията и реда за провеждане на конкурси за магистрати;
в) изготвя становища и проекти на документи за условията и реда за провеждане на конкурсите за служители в администрацията на ВСС;
г) изготвя правни становища, проектодоговори, документации по процедури и дейности на ВСС и/или на другите структурни звена в администрацията на ВСС;
д) организира процедурите по възлагане на обществени поръчки и централизирани доставки, по които ВСС е възложител;
е) изготвя и съхранява досиетата на обществените поръчки, проведени от ВСС;
4. във връзка с международноправната дейност и европейските въпроси:
а) участва организационно в изпълнението на ангажиментите на съдебната власт по Общата позиция на страните - членки на Европейския съюз, по сътрудничеството в областта на правосъдието;
б) изготвя предложения за приемане, изменение и допълнение на актовете от компетентността на ВСС по международни проекти, отнасящи се до съдебната власт;
в) изработва по възлагане от ВСС становища по доклади, отнасящи се до съдебната власт, изготвени от институциите на Европейския съюз, междуправителствени организации, местни и чуждестранни юридически лица с нестопанска цел;
г) проучва и анализира актовете на европейските институции и своевременно информира ВСС за инициативите, които се отнасят към съдебната система;
д) подготвя информация и участва по възлагане от ВСС в дейността на междуведомствени работни групи по въпроси, свързани с международното сътрудничество в областта на съдебната система;
е) осъществява взаимодействие със структурите на съдебната власт и на държавната администрация, на централните и териториални органи на изпълнителната власт, местни и чуждестранни юридически лица с нестопанска цел и международни институции по въпроси, свързани с прилагането на Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки и Република България;
ж) координира техническата помощ от европейските и международните институции, директно насочена към ВСС и органите на съдебната власт;
з) изготвя, поддържа и актуализира регистър за състоянието на международните програми и проекти за съдебната система;
и) подпомага разработването и изпълнението на програми и проекти за международно сътрудничество във връзка с нуждите на ВСС, съдебната система и съдебната администрация;
й) води международната кореспонденция на ВСС.
1. във връзка с финансовите разчети и анализи:
а) разработва средносрочни и дългосрочни прогнози за бюджет на съдебната власт;
б) съставя проект на бюджета на съдебната власт за съответната календарна година на основата на приетите прогнози;
в) обосновава проекта на бюджет на ВСС;
г) изготвя анализи и доклади по становищата на компетентните държавни органи за бюджета на съдебната власт;
д) поддържа регистри по основните показатели на единната бюджетна класификация за нуждите на съдебната и финансовата статистика;
е) ежемесечно изготвя информация за изпълнението на бюджета на съдебната власт;
ж) осъществява предварителен контрол при поемане на задължения съгласно вътрешните правила и процедури за осъществяване на предварителен контрол в АВСС;
з) приема, обобщава и съхранява доклади за дейността на органите на съдебната власт;
2. във връзка с бюджетното финансиране:
а) организира текущото финансиране на второстепенните разпоредители по бюджета на съдебната власт;
б) наблюдава изпълнението на бюджета на съдебната власт по месеци и тримесечия и анализира заявките за текущо финансиране на органите на съдебната власт;
в) изготвя и актуализира проекта на бюджетните сметки на второстепенните разпоредители;
г) изготвя класификатора на длъжностите за съдебни служители и таблицата за възнагражденията на съдиите, прокурорите и следователите, наблюдава, анализира и контролира щатните разписания на органите на съдебната власт;
д) изготвя предложения и становища по прилагането на нормативната уредба в областта на заплащането на труда и осигурителните отношения;
е) предлага корекции на бюджетните сметки на органите на съдебната власт и своевременно изпраща актуализираните бюджетни сметки на второстепенните разпоредители по бюджета на съдебната власт;
ж) ежемесечно изпраща заявки за субсидия до Министерството на финансите съгласно ЗДБРБ;
з) събира и съхранява постъпилата документация от органите на съдебната власт във връзка с дължими обезщетения на магистрати и съдебни служители и дължими суми по изпълнителни листове;
и) ежедневно обработва инициираните платежни нареждания по системата СЕБРА (система за електронни бюджетни разплащания);
3. във връзка с финансово-счетоводната дейност:
а) организира съставяне и представяне на периодичните отчети за касовото изпълнение на бюджета и годишния финансов отчет на съдебната власт;
б) осъществява контрол по трансфера на собствените приходи на второстепенните разпоредители към ВСС;
в) осъществява контрол върху финансовата и нефинансовата информация, представена в периодичните отчети за касовото изпълнение на бюджетните сметки и годишните финансови отчети на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и анализирането им;
г) осъществява контрол при отчитането на утвърдените с бюджета годишни средства и изготвяне на годишен баланс и на всички счетоводни отчети към баланса;
д) организира единна счетоводна отчетност в системата на ВСС, изготвя единен индивидуален сметкоплан на ползваните счетоводни сметки и подсметки;
4. организира съдействие на Министерството на правосъдието за съставяне и изпълнение на инвестиционната програма за осигуряване на материалните условия за дейността на органите на съдебна власт и ефективно използване на средствата за капиталови разходи в бюджета му;
5. изготвя и изпраща текущо през годината указания по изпълнението на бюджета на съдебната власт до всички второстепенни разпоредители с бюджетни кредити;
6. организира изграждането и осигурява функционирането на система за финансово управление и контрол в органите на съдебната власт.
1. във връзка със съдебната дейност, конкурсите на магистрати и съдебната статистика:
а) води и съхранява кадровите дела на съдиите, прокурорите и следователите;
б) осигурява техническата организация при провеждане на конкурсите за магистрати;
в) води и съхранява дисциплинарните дела;
г) изпраща до районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища, прокуратури и следствени служби актуализираните статистически формуляри и методически указания за попълването им;
д) събира и обработва статистическата информация;
е) извършва анализи на крайните резултати след приключване на периодичната обработка на статистическата информация;
2. във връзка с внедряването на съвременните информационни технологии и комуникации:
а) разработва и изпълнява програми за внедряване на съвременни информационни технологии и комуникации в администрацията на ВСС;
б) подпомага ВСС при осъществяване на правомощията му по реализацията на стратегията за компютризация на съдебната власт;
в) подготвя становища по представените във ВСС проекти за изграждането на информационни технологии и комуникации;
г) координира и подпомага планирането на осигуряването на необходимия им хардуер и софтуер в органите на съдебната власт;
д) осигурява поддържането и използването на техническото и програмното оборудване в администрацията на ВСС;
е) поддържа и актуализира интернет страницата на ВСС;
ж) организира компютърно обучение на служителите в администрацията на ВСС.
1. по отношение на връзките с обществеността:
а) осигурява експертното обслужване на ВСС в областта на работата с медиите и обществените организации;
б) разработва и осъществява медийната стратегия на ВСС;
в) осигурява провеждането на информационната политика на ВСС и координацията по нейното реализиране;
г) осигурява прозрачност и публичност на дейността на ВСС и на неговата администрация и организира нормативно установения достъп до информация;
д) осъществява мониторинг на публикациите в пресата, свързани със съдебната власт, и ги анализира;
е) осигурява координацията и взаимодействието с органите на съдебната власт при осъществяване на тяхната информационна дейност и им оказва методическа помощ при изработване и провеждане на медийната им политика;
ж) анализира ефективността на медийната стратегия на ВСС, изготвя периодични отчети за членовете на ВСС;
з) организира, при необходимост, след завършване на заседание пресконференция (брифинг) на членовете на ВСС и информира по разглежданите в заседанието въпроси;
и) поддържа архив на медийното отразяване на работата на ВСС;
й) организира, обобщава, подбира и предоставя периодична информация на медиите по въпросите от дневния ред и работата на ВСС;
к) осигурява достъп до информация на медиите до работата на комисиите и администрацията на ВСС по ред, определен с решение на ВСС;
л) организира, координира и подпомага изявите на членовете на ВСС в средствата за масово осведомяване;
м) изготвя експертни становища при участие в работни групи и срещи по международни и междуведомствени проекти, свързани с връзките с обществеността;
н) при необходимост посредничи между ВСС или отделни негови членове при връзката им с други държавни и международни институции, както и с обществени организации;
о) подпомага представляващия ВСС при осъществяването на функциите му пред медиите и обществените организации;
п) представя пред медиите официални изявления от името на съвета след упълномощаване;
2. по отношение на протоколната дейност на ВСС:
а) подготвя проекти на програмите за пребиваването на чуждестранни делегации и гости;
б) подпомага организацията на протоколни представяния на членовете на ВСС;
в) организира командировките на членовете на ВСС;
г) организира приема на граждани в администрацията на ВСС;
д) изпълнява и други протоколни дейности по възлагане от ВСС и от главния секретар.
1. във връзка с административното обслужване на заседанията:
а) осигурява организационно заседанията на ВСС и други негови дейности;
б) съхранява актовете на ВСС и материалите към тях;
в) осигурява организационно и технически дейностите на комисиите към ВСС и на създадените от тях подкомисии, работни и експертни групи;
г) оформя технически приетите решения на ВСС;
д) осигурява изготвянето и изпращането в срок 3 дни след заседанието на препис-извлечения от решенията на ВСС на съответните заинтересовани органи и лица;
е) координира изпълнението на задачите, произтичащи от решенията на ВСС;
ж) осигурява обработване на постъпилите във ВСС документи от органите на съдебната власт, министъра на правосъдието и от други държавни органи и организации;
з) отговаря за работата с класифицирана информация;
и) осъществява и други специализирани стенографски дейности по документооборота;
2. по отношение на човешките ресурси:
а) изготвя и актуализира щатното разписание и длъжностните характеристики на служителите в администрацията;
б) подготвя актовете, свързани с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения;
в) води и съхранява кадровите дела на членовете на ВСС и служителите от администрацията;
г) изготвя документите за командировки на съдебните служители;
3. във връзка с деловодното обслужване и материално-техническото осигуряване:
а) организира, осъществява и контролира движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция;
б) систематизира и съхранява документите от текущия архив;
в) осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;
г) експедира входящата и изходящата кореспонденция;
д) комплектува, съхранява, обработва и организира използването на текущия и архивния документационен фонд на ВСС;
е) (зал. - ДВ, бр. 38 от 2010 г.)
ж) (зал. - ДВ, бр. 38 от 2010 г.)
(2) Съдебните служители в администрацията на ВСС осъществяват своята дейност в съответствие със ЗСВ, Кодекса на труда и нормативните актове, свързани с тях, въз основа на длъжностни характеристики, утвърдени от главния секретар.
(2) Командироването на служители в страната и ползването от тях на платен или неплатен отпуск се разрешава от главния секретар.
(2) За образцово и точно изпълнение на служебните задължения съдебните служители имат право на отличия и награди в съответствие с правила, приети от ВСС.
(2) При служебна необходимост съдебните служители са длъжни да изпълняват служебните си задължения извън работно време.