Обн. ДВ. бр.3 от 11 Януари 2008г., изм. ДВ. бр.5 от 20 Януари 2009г.
(2) Центровете 112 се изграждат в районите за планиране, определени със Закона за регионалното развитие, както следва:
1. в северозападен район за планиране - в Монтана;
2. в северен централен район за планиране - в Русе;
3. в североизточен район за планиране - във Варна;
4. в югоизточен район за планиране - в Бургас;
5. (изм. - ДВ, бр. 5 от 2009 г.) в южен централен район за планиране - в Кърджали;
6. в югозападен район за планиране - в София.
1. непрекъснатост на процеса на обслужване на спешните повиквания към единен европейски номер за спешни повиквания 112;
2. бързина и ефективност при осигуряване на спешно реагиране за оказване на помощ;
3. професионализъм на служителите, които трябва да притежават подходяща квалификация и да са специално обучени да обработват, анализират и класират спешните повиквания.
1. приемат и обработват спешни повиквания при непрекъснат режим на работа;
2. гарантират без прекъсване свободна линия за връзка;
3. събират информация за спешния случай, за вида и мястото на инцидента;
4. осигуряват приемането и изясняването на получените повиквания най-малко на два официални езика на Европейския съюз, освен на български език;
5. анализират и предават спешните повиквания на службите за спешно реагиране в зависимост от характера на инцидентите и последствията от тях;
6. проследяват развитието на инцидента, като получават обратно информация от съответните служби за спешно реагиране до приключване на работата им на мястото на инцидента;
7. съхраняват и архивират данните за спешните повиквания.
(2) Операторът локализира обаждащия се, като сравнява получената информация с географската информационна система.
(3) Операторът при необходимост осъществява конферентна връзка между обаждащия се в център 112 и службите за спешно реагиране.
(4) При лъжливи и злоумишлени повиквания главният директор на "Национална система 112" уведомява компетентните органи за предприемане на съответните мерки.
(2) Операторът не обработва лични данни, отнасящи се до психическа, икономическа, културна и социална идентичност, в случай че са предоставени такива.
(2) Класификаторът по ал. 1 се утвърждава от главния директор на главна дирекция "Национална система 112" след съгласуване със службите за спешно реагиране.
(3) Операторът записва информацията за инцидента в пълен обем в електронния картон на инцидента. При последващи обаждания за същия инцидент без допълнителна информация обаждането се свързва с вече създадения запис на инцидента.
(2) При заемане на работното си място координаторът се регистрира в системата и уведомява службите за спешно реагиране за започване на дежурната смяна.
(2) Координаторът проследява развитието на инцидента, като получава обратно информация от съответните служби за спешно реагиране до приключване на работата им на мястото на инцидента.
(3) Координаторът приключва инцидента в информационната система след получаване на информация от всички уведомени служби за спешно реагиране за завършване на работата им на мястото на инцидента.
(2) Службите за спешно реагиране по ал.1 приемат подадената от съответния център 112 информация за инцидента, незабавно реагират и връщат обратно информация към него за приключване работата си на мястото на инцидента.
(2) Обменът на информация между центровете 112 и службите за спешно реагиране се осъществява през информационно-комуникационната система по ал. 1. При необходимост за резервиране на комуникационната среда се ползват електронносъобщителните мрежи и/или услуги на предприятията, осъществяващи електронни съобщения.
(2) Служителите по ал. 1 получават информация от център 112 и управляват ресурсите на съответната служба в процеса по оказване на помощ при инцидент.
(3) Служителите по ал. 1:
1. получават информация за инциденти директно от информационната система на съответния център 112, а при необходимост обменят информация по телефон или чрез радио-връзка;
2. информират съответния център 112, като задължително маркират в информационната система приемането на инцидента и мобилизацията на ресурсите;
3. информират съответния център 112 за допълнителни обстоятелства по даден инцидент, свързани с координация между службите за спешно реагиране, които са станали известни в хода на действие на съответната служба за спешно реагиране;
4. приключват случая през информационната система, след като съответната служба за спешно реагиране завърши действията си на мястото на инцидента.
(4) Служителите на службите за спешно реагиране нямат право да отказват приемане на информация за инцидент, изпратена от съответния център 112.
(2) Координаторът в център 112 предава информацията на ОДЦ на Генералната дирекция "Полиция" в случаите, за които това е изрично определено в класификатора на спешните повиквания.
(3) При получаване на сигнал за пътнотранспортно произшествие без пострадал/и операторът в център 112 събира и предава информацията относно точното място на инцидента, име на водача/ите, номерата на автомобила/ите, вероятни щети, затруднение в движението на моторните превозни средства и друга информация, свързана с инцидента.
(2) Координаторът в център 112 предава информацията на ОДЦ на Генералната дирекция "ПБЗН" в случаите, за които това е изрично определено в класификатора на спешните повиквания.
(3) При получаване на сигнал, свързан с дейността на НС "ПБЗН", операторът в център 112 събира и предава на координатора информация относно точното място на инцидента, вида на инцидента, вероятна опасност за екипите на службите за спешно реагиране и/или за населението, необходимост от допълнителен ресурс и друга информация, свързана с инцидента.
(2) При получаване на сигнал, свързан с дейността на ЦСМП, операторът в център 112 събира и предава на координатора информация относно повода за повикването, име на пострадалия, точен адрес, на който е пострадалият, телефон за обратна връзка, ориентир за мястото, вероятна опасност за екипите и друга информация, свързана с инцидента.
(3) При получаване на информация за инцидент с четирима и повече от четирима пострадали, както и при големи катастрофи, аварии, бедствия или терористични актове, координаторът в център 112 предава информацията на НМКЦ.
(2) При получаване на сигнал за бедствия, аварии и други инциденти, свързани с дейността на Главна дирекция "Национална служба "Гражданска защита", операторът в център 112 събира и предава на координатора информация относно повода за повикването, точен адрес, телефон за обратна връзка, ориентир за мястото, опасност за живота, здравето и имуществото на гражданите и друга информация, свързана с инцидента.
(3) Координаторът в център 112 предава информацията на ОКИЦ на съответната областна дирекция "Гражданска защита".
(2) Координаторът от център 112 предава на дежурен служител в централния денонощен пост на Планинската спасителна служба (ЦДП на ПСС) информация за инцидент, свързан с дейността на службата. Конферентна връзка между обаждащия се в център 112 и дежурния служител в ЦДП на ПСС се осъществява незабавно от оператора.
(3) Дежурният служител в ЦДП на ПСС се задължава да информира координатора на център 112 за получаването на информацията за инцидента, за изпращането на спасителен екип и за приключването на работата в мястото на инцидента.
(2) В случаите по ал. 1 координаторът в център 112 осъществява координация и взаимодействие с други служби за спешно реагиране.
(2) Координаторът в център 112 предоставя на дежурния служител в ЦДП на ПСС постъпила в центъра информация, която не е свързана с инцидент, но е от съществено значение за обстановката в конкретен планински район.
(2) Службите за спешно реагиране съвместно с център 112 организират обучения, обсъждат случаи, реакции и други въпроси, възникнали в процеса на съвместната работа
(2) Операторът в център 112 подава на дежурния служител в общината информация за постъпили сигнали на територията на общината, свързани с проблеми с градския транспорт, лифтови съоръжения, улична и тротоарна настилка, разрушена пътна настилка, снегопочистване, опесъчаване, светофарни уредби, улично осветление, канализации, топлопреносната мрежа, паркинги, гаражи и други.
(2) В регистъра се вписват данните, които операторът събира и предава по повод повикването, и данните, които координаторът предава на службите за спешно реагиране и получава от тях.
(3) Център 112 е администратор на лични данни. Организацията на работа с регистъра на спешни повиквания е в съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни.
(2) Директният достъп до записите на разговорите е наличен за срок 4 месеца от момента на постъпване на информацията.
(3) Записите на разговорите се архивират след изтичане на срока по ал. 2 и се съхраняват в специално помещение с ограничен достъп за срок от три години, считано от момента на постъпване на информацията.
(2) Предаването на информацията по ал.1 на службите за спешно реагиране се извършва по искане на ръководителя на съответната служба. Информацията се предава през вътрешната мрежа на Националната система за спешни повиквания, през интернет чрез криптиране на данните или на електронен носител с подписване на приемо-предавателен протокол.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 5 от 2009 г.) Информация по искане на други компетентни органи се предоставя от длъжностни лица, определени със заповед на министъра на извънредните ситуации.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ИНСТРУКЦИЯ № 5 ОТ 9 ЯНУАРИ 2009 Г. ЗА РАДИАЦИОННА, ХИМИЧНА И БИОЛОГИЧНА ЗАЩИТА ПРИ ИНЦИДЕНТИ И АВАРИИ, СВЪРЗАНИ С ОПАСНИ ВЕЩЕСТВА И МАТЕРИАЛИ
§ 4. Навсякъде думите "Министерството на държавната политика при бедствия и аварии", "Министерство на държавната политика при бедствия и аварии", "министъра на държавната политика при бедствия и аварии" се заменят с думите "Министерството на извънредните ситуации", "Министерство на извънредните ситуации" и "министъра на извънредните ситуации" в следните актове, издадени от министъра на държавната политика при бедствия и аварии:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Правилник за организацията и дейността на центровете за приемане на спешни повиквания към единен европейски номер за спешни повиквания 112 (ДВ, бр. 3 от 2008 г.).