Обн. ДВ. бр.76 от 21 Септември 2007г.
1. задължително първоначално обучение на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи, както и в останалите случаи на първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт;
2. поддържане и повишаване на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите, на държавните съдебни изпълнители, съдиите по вписванията, съдебните служители, на инспекторите от Инспектората към министъра на правосъдието по ЗСВ и на други служители от Министерството на правосъдието;
3. подготовка на съдиите, прокурорите и следователите за прилагане на правото на Европейския съюз (acquis communautaire) и достигане на европейските стандарти за качествено правосъдие;
4. дейност като Европейски документационен център, съобразно изискванията на Европейската комисия;
5. дистанционно обучение;
6. оценка на резултатите от обучението на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи, както и на участниците в дейността по поддържане и повишаване на квалификацията;
7. събиране и обработка на информация за нуждите от обучение за изготвяне на годишните учебни програми;
8. проучване и изследване на съдебната практика;
9. разпространяване на добри практики относно администрирането на правораздаването;
10. публикации и издателска дейност, имащи отношение към обучението;
11. участие в дейността на Лисабонската мрежа на Съвета на Европа, Европейската мрежа за съдебно обучение и други сродни организации;
12. създаване и поддържане на връзки с български и чуждестранни институции, университети, професионални организации на юристи, адвокатски колегии и други организации, чиито дейности са свързани с целите и дейностите на НИП.
(2) Председателят на Върховния касационен съд е член по право на УС от квотата на ВСС и негов председател.
(3) Останалите трима представители на ВСС са съдии, прокурори или следователи. Те могат и да не са членове на ВСС.
(4) Министърът на правосъдието е член по право на УС от квотата на Министерството на правосъдието. Той определя останалите представители на Министерството на правосъдието.
(2) Член на УС не може да е бил осъждан за умишлено престъпление от общ характер или лишен по съдебен ред от правото да заема съответната длъжност.
(2) Мандатът на член на УС може да бъде прекратен предсрочно от представлявания орган:
1. при подаване на оставка;
2. при обективна и трайна невъзможност да изпълнява функциите си повече от 6 месеца;
3. когато бъде освободен като съдия, прокурор или следовател - за представителите на ВСС;
4. с мотивирана заповед на министъра на правосъдието, когато има основателни причини за това, свързани с качеството на изпълнение на функциите му - за представителите на Министерството на правосъдието.
(3) При изтичане или предсрочно прекратяване мандата на член на УС съответният представляван орган е длъжен в едномесечен срок да избере на негово място нов свой представител, който довършва мандата.
(4) Членовете на УС запазват правомощията си след изтичане на редовния мандат до определянето на техни заместници.
1. назначава и освобождава директора и заместник-директорите;
2. приема учебните програми;
3. одобрява проекта на бюджет и го представя пред ВСС;
4. приема вътрешните правила, предвидени в този правилник;
5. одобрява състава на Програмния съвет;
6. определя числеността на служителите;
7. приема тригодишен стратегически план за развитие на НИП;
8. приема годишния план за дейността на НИП;
9. организира, ръководи и контролира участието на НИП в Европейската мрежа за съдебно обучение;
10. определя броя и одобрява постоянните преподаватели;
11. приема решения по други въпроси съгласно този правилник или вътрешните правила;
12. извършва други дейности, необходими за ефективното функциониране на НИП.
(2) Предложенията по т. 2 - 10 се правят от директора на НИП.
(2) Заседанията се свикват от председателя на УС с писмена покана не по-късно от 7 дни преди датата на заседанието. В поканата се посочват времето и мястото на заседанието и се прилага дневният ред за провеждането му. Поканата се придружава и от писмени материали по въпросите, които са включени в дневния ред.
(3) За решаването на неотложни проблеми свикването на заседание може да се извърши в по-кратки срокове и по друг по-бърз начин с потвърждение за уведомяването, включително по телефон, факс, електронна поща или SMS. В този случай членовете на УС следва задължително да бъдат уведомени за конкретния проблем, във връзка с чието решаване се свиква заседанието.
(4) Председателят на УС е длъжен да свика заседание по искане на всеки негов член или на директора на НИП. При невъзможност да изпълни това свое задължение заседанието се свиква от директора.
(2) Присъстващо е и лице, с което има двустранна телефонна или друга връзка, гарантираща установяването на самоличността му и позволяваща участието му в обсъждането и вземането на решения. Гласуването на този член на УС се удостоверява в протокола от ръководещия заседанието.
(2) Управителният съвет не може да приема решения по чл. 11, т. 1 - 4, ако тези въпроси не са включени в предварително обявения дневен ред.
(3) На заседанието се води протокол, който се подписва от ръководещия заседанието и от лицето, което води протокола. По време на заседанието може да се извършва и звуко- или видеозапис.
(4) Управителният съвет може да приема решения и без да бъде провеждано заседание, ако протоколът за приетото решение бъде подписан без забележки и възражения за това от всички членове на УС.
(2) Директорът и заместник-директорите участват в заседанията без право на глас.
(3) На откритите заседания могат да присъстват и други лица с одобрението на УС или по покана на неговия председател.
(4) Управителният съвет може да провежда и закрити заседания за разглеждане на въпроси, които счита за поверителни съобразно Конституцията и законите на страната. Директорът и заместник-директорите имат право да присъстват на закритите заседания, освен ако УС не реши друго.
(2) Квалифицирано мнозинство от 2/3 от всички членове се изисква за решения по чл. 11, т. 1 - 4.
(3) Решенията на УС се приемат с явно гласуване, освен ако не се реши гласуването да е тайно.
(2) За директор на НИП може да бъде назначено лице, което:
1. има висше юридическо образование и юридическа правоспособност;
2. притежава високи професионални и нравствени качества и практически опит в съдебната система;
3. отговаря на изискванията за стаж по чл. 164, ал. 5 ЗСВ;
4. не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер или лишавано по съдебен ред от правото да заема съответната длъжност.
(2) Управителният съвет определя правилата за назначаване на директора при спазване принципите на прозрачност, публичност и равен достъп.
(3) Директорът се освобождава от УС:
1. по негова писмена молба;
2. в случай на невъзможност да изпълнява своите задължения за повече от 6 месеца;
3. при осъждане за умишлено престъпление от общ характер или отнемане на правото да заема съответната длъжност;
4. за грубо или системно нарушение на този правилник;
5. за системно неизпълнение на задълженията си.
1. изпълнява решенията на УС;
2. организира дейността на НИП и го управлява;
3. разработва и представя за одобрение от УС:
а) учебната програма;
б) проекта на годишен бюджет;
в) проекти на вътрешни правила;
г) годишни и други отчети, изисквани от УС;
д) тригодишен стратегически план на НИП, прогнози за годишните бюджети и други документи;
4. назначава и освобождава служителите;
5. управлява имуществото;
6. участва в гражданския оборот от името на института;
7. извършва други задачи, необходими за осъществяването на дейността на НИП.
(2) Директорът може писмено да възлага упражняването на отделни свои правомощия на заместник-директорите.
(3) В отсъствие на директора неговите правомощия се упражняват от писмено оправомощен от него заместник-директор.
(2) В случай че за директор бъде назначен съдия, прокурор или следовател, той запазва възнаграждението, което е получавал за длъжността, която е заемал в съответния орган на съдебната власт, ако то е по-високо от възнаграждението по ал. 1.
(2) За заместник-директор на НИП може да бъде назначено лице, което:
1. има висше юридическо образование и юридическа правоспособност;
2. отговаря на изискванията за стаж по чл. 164, ал. 4 ЗСВ;
3. притежава практически опит в съответната област;
4. не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер или лишавано по съдебен ред от правото да заема съответната длъжност.
(2)Заместник-директорите получават основно месечно възнаграждение, равно на възнаграждението на съдия в апелативен съд.
(2) Програмното направление включва звената, които извършват учебната дейност на НИП и Учебно-информационния център.
(3) Административното направление включва звената, които осигуряват административно, финансово и технически дейността на НИП.
(2) По отношение на служителите се прилага класификаторът по чл. 341, ал. 1 ЗСВ. Длъжностите, специфични за дейността на НИП, се включват в класификатора от ВСС по предложение на УС.
(3) Служителите получават възнаграждения и имат трудови, социални и осигурителни права, приравнени към тези на служителите в администрацията на ВСС.
1. при необходимост да изпълняват служебните си задължения извън работното време, в почивни и празнични дни;
2. да пазят като служебна тайна сведенията, които са им станали известни в кръга на служебните им задължения и засягат интересите на гражданите, юридическите лица и държавата;
3. при изпълнение на служебните си задължения и в обществения живот да имат поведение, което не уронва престижа на съдебната власт.
(2) Участието на лицата по ал. 1 в различните учебни дейности на НИП е част от техните служебни задължения. Разходите за участието им в различните учебни дейности се покриват от бюджета на НИП, от международни и други проекти и програми.
(2) Програмите и дейностите за повишаване на квалификацията на държавните съдебни изпълнители, на съдиите по вписванията, на съдебните служители, на инспекторите от Инспектората към министъра на правосъдието по ЗСВ и на други служители от Министерството на правосъдието се съгласуват с министъра на правосъдието.
(2) Други курсове и програми се реализират при наличието на средства от бюджета и от международни и други програми и проекти.
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя периодично или при поискване от ВСС, от Инспектората към ВСС или от министъра на правосъдието.
(3) Националният институт на правосъдието издава удостоверения за участието на лицата по ал. 1 в съответните учебни курсове.
1. на ефективно обучение за поддържане и разширяване на техните знания и умения, необходими за изпълняване на задълженията им;
2. да бъдат оценявани по еднообразни критерии и информирани за резултатите от оценката;
3. да ползват услугите, помещенията и оборудването на НИП по установения ред;
4. да отправят предложения и жалби, свързани с дейността на НИП, до неговите органи на управление и до ВСС.
(2) За нарушаване на реда и организацията на учебния процес се уведомяват административните ръководители на съответните органи на съдебната власт и ВСС, съответно министъра на правосъдието.
1. се отстраняват от съответния курс или не получават удостоверение за участие в него;
2. възстановят разходите по обучението им, направени от НИП за съответния курс.
Раздел II.
Задължителен курс на първоначално обучение за младши съдии, младши прокурори и младши следователи (първоначално обучение)
(2) Курсът на обучение е шест месеца с прекъсване през август по време на съдебната ваканция. През това време обучаваните получават възнаграждението за длъжността, на която са назначени, и се освобождават от правоприлагане.
(3) Издръжката на обучаваните за периода на обучението се покрива от тяхното възнаграждение. Разходите за обучението са за сметка на НИП.
(2) В края на обучението младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи полагат изпит, който се оценява с "издържал" или "неиздържал". При оформяне на оценката се взема предвид и оценката по ал. 1.
(3) Младшият съдия, младшият прокурор или младшият следовател се счита за "издържал" при успех от изпита, не по-нисък от много добър "4,50" по шестобалната система.
(4) При оценка "неиздържал" младшият съдия, младшият прокурор или младшият следовател се явява повторно на изпит след 3 месеца. При получена оценка "неиздържал" лицето се освобождава от заеманата длъжност.
(5) За успешното завършване на първоначално обучение НИП издава на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи удостоверение, съдържащо текущата оценка и оценката от изпита, което се изпраща и на административните ръководители на съответните органи на съдебната власт и на ВСС и се взема предвид при по-нататъшното им атестиране.
(6) Управителният съвет на НИП приема вътрешни правила за реда и организацията на задължителното първоначално обучение, включително за провеждането на изпита и критериите за оценяване.
Раздел III.
Задължителен курс за повишаване на квалификацията при първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт (начална квалификация)
(2) Курсът е с обща продължителност най-малко 10 дни. Той е съставен от отделни нива, всяко от които с продължителност до 5 дни.
(3) Лицата по ал. 1 се командироват за участие в обучението за сметка на НИП.
(2) Резултатите от оценката се изпращат на административните ръководители на съответните органи на съдебната власт и на ВСС.
(2) Лицата по ал. 1 се командироват за участие в обучението за сметка на НИП.
(2) Участието на съдебните служители в съответните квалификационни курсове на НИП се взема предвид при повишаването им.
1. повишаване в длъжност;
2. назначаване за административен ръководител;
3. специализация.
(2) Курсовете по ал. 1 се провеждат след финансовото им обезпечаване от ВСС, когато средствата за тях не са осигурени по бюджета на НИП.
(2) Редът за организацията на курсовете по ал. 1 и размерът на таксите се определя от УС.
1.притежават високи професионални и нравствени качества;
2. имат най-малко 5 години стаж;
3. имат опит в обучението на магистрати и/или на съдебни служители;
4. са преминали специализиран курс за обучение на обучители.
(2) Постоянните преподаватели се подбират при спазване принципите на компетентност, прозрачност, публичност и равен достъп.
(3) Постоянните преподаватели се одобряват от УС по предложение на директора.
(2) Съдиите, прокурорите и следователите, привлечени като постоянни преподаватели, ползват служебен отпуск или могат да бъдат командировани от ВСС по предложение и за сметка на НИП за времето, през което извършват преподавателска дейност.
(3) Съдиите, прокурорите и следователите, които ползват неплатен служебен отпуск, получават от НИП възнаграждение по граждански договор в размер не по-малък от възнаграждението за длъжността, която заемат в съответния орган на съдебната власт.
(4) Постоянните преподаватели, които не са съдии, прокурори или следователи, работят по трудово правоотношение. За този период те получават от НИП възнаграждение в размер на възнаграждението на съдия в окръжен съд.
(5) Средствата за възнагражденията на постоянните преподаватели задължително се включват в бюджета на НИП.
1. преподават в курсовете за задължително първоначално обучение и начална квалификация;
2. подготвят учебни материали и пособия;
3. участват в изготвянето и актуализирането на учебната програма;
4. дават текуща оценка на обучаваните;
5. участват в провеждането на изпита по чл. 258, ал. 3 ЗСВ;
6. могат да преподават и в курсовете за текуща квалификация.
1. са специалисти в конкретната област, в която ще преподават;
2. притежават високи професионални и нравствени качества;
3. имат преподавателски опит или са преминали специализиран курс за обучение на обучители.
(2) Временните преподаватели се подбират при спазване принципите на компетентност, прозрачност, публичност и равен достъп.
(2) Основните функции на съдиите, прокурорите и следователите наставници са:
1. да обучават и подпомагат професионалното развитие на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи под методическото ръководство на НИП;
2. да оценяват периодично младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи по правила, приети от УС на НИП, като резултатите от оценката се вземат предвид при атестирането им;
3. да дават препоръки до НИП за подобряване и актуализиране на учебните програми;
4. да участват в дейностите на НИП за подготовка на следващата учебна година.
(3) Националният институт на правосъдието организира работни срещи и обучения на съдиите, прокурорите и следователите наставници, подпомага тяхната дейност и следи за изпълнение на техните задължения като наставници предвид задълженията си по чл. 258, ал. 5 ЗСВ.
(4) За дейността си като наставници съдиите, прокурорите и следователите получават възнаграждение в размер, определен с акт на УС.
(2) За дейността си като кореспонденти и координатори съдиите, прокурорите и следователите сключват договор с НИП и получават възнаграждение в размер, определен с акт на УС.
(2) Съставът на ПС се одобрява от УС по предложение на директора и включва изтъкнати специалисти в областта на правната теория и практика. По решение на УС при необходимост неговият състав може да бъде променян.
(3) Постоянните преподаватели са членове по право на ПС, докато изпълняват тези функции.
(4) За участието си в заседания членовете на ПС получават възнаграждение при условия и в размер, определени от УС.
1. участват в изготвянето и актуализирането на учебните програми;
2. консултират органите на управление на НИП по различни въпроси от областта на правната наука и практика;
3. създават и поддържат контакти с български и чуждестранни институции, университети, професионални организации на юристи, адвокатски колегии и други организации, чиито дейности са свързани с целите и дейностите на НИП.
1. организира дистанционно обучение;
2. събира, систематизира и разпространява всички решения на върховните съдилища, както и решенията на останалите съдилища, които представляват интерес за развитието на правната доктрина и практика, при спазване изискванията на чл. 64 ЗСВ; извършва проучване и изследване на съдебната практика, включително на практиката по администриране на правораздаването, за нуждите на обучението;
3. осъществява дейността на НИП като Европейски документационен център;
4. обобщава информацията относно нуждите от обучение при изготвяне на годишните учебни програми;
5. събира, систематизира, изготвя и разпространява учебни материали;
6. поддържа и развива специализирана библиотечна колекция;
7. извършва консултации и справки по конкретни запитвания от съдии, прокурори, следователи, съдебни служители и от администрацията на Министерството на правосъдието, ВСС и Инспектората към ВСС; извършва публикации и издава информационни материали;
8. поддържа информационни бази данни за дейността на НИП;
9. поддържа страницата на НИП в интернет;
10. осъществява други дейности по събиране, обработване и разпространяване на информация за нуждите на обучението, възложени от УС и от директора.
(2) Управителният съвет приема правила за реда и организацията на дистанционното обучение.
(2) За осъществяване на дейността си по проучване и изследване на съдебната практика НИП поддържа база-данни с актовете на съдилищата при спазване изискванията на чл. 64 ЗСВ.
(3) Управителният съвет на НИП приема вътрешни правила, в които се определят редът и начинът за предоставяне на актовете от съдилищата и на тяхното систематизиране и разпространяване от НИП.
1. преподавателите и участниците в обученията, провеждани от НИП;
2. съдиите, прокурорите, следователите, държавните съдебни изпълнители, съдиите по вписванията и съдебните служители;
3. инспекторите от Инспектората към министъра на правосъдието по ЗСВ и други служители от администрацията на Министерството на правосъдието, членовете и служителите от администрацията на ВСС и на Инспектората към ВСС, ръководните органи и служителите на НИП;
4. други лица, определени от УС.
(2) Информацията, която представлява обществен интерес, е достъпна за всички заинтересувани лица и организации чрез страницата на НИП в интернет.
(3) Управителният съвет приема вътрешни правила, в които определя реда, начина и условията за предоставяне на информация и услуги по ал. 1 и 2.
(4) Достъпът до информацията на Европейския документационен център се извършва съобразно утвърдените стандарти на Европейската комисия.
(2) Останалите разходи могат да бъдат покривани от международни и други програми и проекти.
(2) Годишният отчет за касовото изпълнение на бюджета на НИП се включва в обобщения отчет на ВСС като съставна част от годишния отчет за касовото изпълнение на бюджета на съдебната власт.
(3) Вътрешният одит в НИП се осъществява от звеното за вътрешен одит във ВСС.
(2) Вътрешните финансови правила се приемат от УС след приемането на съответните правила от ВСС и в съответствие с тях.
(2) Управителният съвет може при необходимост да приема вътрешни правила от своята компетентност.