Обн. ДВ. бр.71 от 1 Септември 2006г.
1. малолетни над 8-годишна възраст и непълнолетни, извършили противообществени прояви, към които възпитателните мерки по чл. 13, ал. 1, т. 1 - 10 и т. 12 от Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните не са се оказали достатъчни и за нормалното им възпитание няма подходяща социална среда;
2. непълнолетни, спрямо които съдът е наложил такава мярка по реда на чл. 61 и 64 от Наказателния кодекс.
1. за момичета;
2. за момчета;
3. за момичета и момчета.
(2) Учениците, настанени във възпитателно училище-интернат и в социално-педагогически интернат, живеят в общежитие към училището. За времето на престоя им се осигуряват средства за създаване на условия за възпитание и обучение, за самоподготовка, нощуване, облекло, медикаменти, учебници, учебни помагала и безплатна храна.
(3) Към възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати се организират работилници и помощни стопанства.
1. влязло в сила решение или определение на съд или влязла в сила присъда - оригинал и копие;
2. доклад по възпитателното дело от съответната местна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, а при наличие - и социален доклад от съответния отдел за закрила на детето;
3. сведение-характеристика, изготвена от съответния инспектор на детската педагогическа стая по образец (приложение № 1) - 2 броя;
4. акт за раждане;
5. актуална снимка;
6. удостоверение за завършен клас или етап или свидетелство за основно образование и удостоверение за преместване на ученик, подлежащ на задължително обучение;
7. служебна бележка от общината за учениците, които не са посещавали училище;
8. медицинско свидетелство по образец (приложение № 2);
9. лична амбулаторна карта на малолетния или непълнолетния, здравноосигурителна книжка, имунизационен паспорт и медицинска бележка за липса на контакт с болни от остри заразни болести.
(2) Когато се установи липсата на някой от документите, посочени в чл. 9, Министерството на образованието и науката го изисква в определен срок от съответната местна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
1. педагогическия съвет на възпитателното училище-интернат или на социално-педагогическия интернат;
2. местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, направила предложението за налагане на възпитателната мярка, и местната комисия по местонахождение на училището;
3. инспектора на детската педагогическа стая;
4. родителите или лицата, които ги заместват.
(2) За всяко предложение за преместване Министерството на образованието и науката може да изиска становище и от другите органи и лица по ал. 1.
(2) Времето на бягствата от възпитателните училища-интернати и от социално-педагогическите интернати, както и на незавръщане в определения срок от ваканции, почивни дни и други случаи на разрешено отсъствие, не се зачита за престой.
(3) Настанените във възпитателните училища-интернати или в социално-педагогически интернати остават в тях за възпитание и обучение, включително и за придобиване на професионална квалификация, до навършване на 16 години, а ако те изявят писмено желание - и до навършване на 18 години.
(2) Престоят по ал. 1 се удължава с решение на педагогическия съвет след писмено изразено желание на ученика.
(3) Решението на педагогическия съвет за удължаване на престоя се взема с участието на прокурор по местонахождението на възпитателното училище-интернат или социално-педагогическия интернат, където е настанен ученикът, и представител на местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, направила предложението за налагане на възпитателната мярка.
(2) В случаите, когато оценката е положителна, педагогическият съвет изпраща доклад до местната комисия, направила предложението за налагане на възпитателната мярка по чл. 13, ал. 1, т. 11 или 13 от Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, която изготвя предложение до районния съд за прекратяването на престоя на ученика.
(3) Престоят на ученика може да бъде прекратен по изключение и преди края на учебната година в следните случаи:
1. по предложение на местната комисия, направила предложението за налагане на възпитателната мярка по чл. 13, ал. 1, т. 11 или 13 от Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните;
2. по здравословни причини с протокол на лекарска консултативна комисия;
3. при изтичане на максималния срок;
4. при навършване на 18 години.
(4) В случаите по чл. 17, ал. 2 и ал. 3, т. 1 и 2 престоят се прекратява с решение на районния съд по местонахождението на училището въз основа на направено предложение на съответната местна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
(2) Придобиването на професионална квалификация се организира по учебни планове за професионално образование или за професионално обучение.
(3) Организацията на обучението и придобиването на професионална квалификация се осъществява съгласно Закона за народната просвета, Правилника за прилагане на Закона за народната просвета, Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, Закона за професионалното образование и обучение, държавните образователни изисквания за придобиването на квалификация по професии.
(2) Учебните програми по ал. 1 се разработват от комисия, определена със заповед на директора.
(2) Индивидуалната програма за обучение и развитие се изработва от училищна комисия съгласувано с екипа за комплексно педагогическо оценяване в регионалния инспекторат по образованието.
(3) Училищната комисия се назначава от директора на училището, като в състава й задължително се включват психологът и класният ръководител.
(2) Пространството на всяка интернатна група включва спални с по две до четири легла, санитарен възел и баня, помещения за учебна работа, за отдих, за хранене, за документация и работа на училищните комисии и екипи.
(3) Всички битови дейности, отнасящи се до храненето, хигиената на помещенията и хигиената на тялото, се организират в пространството на групата.
1. подпомагане и мотивиране на учениците в овладяването на общочовешките ценности и култура, в положително отношение към труда, в придобиване на социални умения за интегриране в обществото;
2. възпитаване на учениците в спазване на законите, в толерантност и зачитане на правата на другите, тяхната култура, език и религия.
3. коригиране на поведението;
4. насърчаване на инициативността, поощряване и подкрепа на учениците за придобиване на умения и знания, необходими за успешното им реинтегриране в обществото;
5. придобиване на начална грамотност, степен на образование, професионална квалификация.
(2) Съдържанието на корекционно-възпитателния процес и конкретните дейности за всяка група се определят в програма за възпитателната работа.
(3) Програмата по ал. 2 се обсъжда и приема на среща на груповите възпитатели и екипа за психолого-педагогическа оценка и се утвърждава от директора на училището.
(4) Програмата по ал. 2 се допълва и актуализира периодично с цел повишаване на ефективността на планираните дейности.
1. осигуряването на постоянен денонощен надзор над учениците;
2. осъществяването на контакти с инспекторите на детските педагогически стаи, районните полицейски управления, местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, Централната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, районната прокуратура, Главна дирекция "Противодействие на престъпността, охрана на обществения ред и превенция" в Национална служба "Полиция", отделите за закрила на детето и др.;
3. писменото уведомяване на районните полицейски управления, инспекторите на детските педагогически стаи и местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните за бягствата на учениците, в срок до 24 часа;
4. разрешаването на учениците да напускат училището за почивните дни, празниците, ваканциите и през учебно време след писмено съгласуване с местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, инспекторите на детските педагогически стаи, отдела за закрила на детето по местоживеенето му, родителите или лицата, които ги заместват;
5. определянето и спазването на процедура за предаване на учениците на родителите или на лицата, които ги заместват.
1. ученик е напуснал без разрешение възпитателното училище-интернат или социално-педагогическия интернат;
2. ученик е закъснял с повече от два часа след разрешеното време за пребиваване в селището, в което се намира училището;
3. ученик не се е завърнал от ваканция в определения срок.
(2) Във възпитателните училища-интернати и в социално-педагогическите интернати не се допускат лица, които:
1. са в нетрезво състояние;
2. внасят спиртни напитки, упойващи и наркотични вещества и цигари;
3. подтикват учениците към бягство или неспазване на установения ред в училището;
4. застрашават или нарушават сигурността или спокойствието на учениците или персонала на училището;
5. пречат по какъвто и да е начин на нормалното осъществяване на дейността на училището.
1. екип за психолого-педагогическа оценка, който се състои от психолог или педагогически съветник, учител, ресурсен учител, възпитател; в състава могат да бъдат включени лекар и логопед;
2. екип от възпитатели за всяка интернатна група, като определя един от тях за групов ръководител на екипа.
1. прави предложения до Министерството на образованието и науката за преместване на ученици;
2. взема решения за удължаването и за прекратяването на престоя на учениците;
3. обсъжда предложения на екипа за психолого-педагогическа оценка, свързани с корекционно-възпитателната работа с учениците;
4. предлага на директора на училището състава на училищните комисии по чл. 20, ал. 2 и чл. 22, ал. 3;
5. обсъжда предложенията за даване разрешения на учениците за пребиваване извън училището по време на ваканции, почивни и празнични дни, както и през учебно време;
6. изготвя доклад относно постигнатите резултати от корекционно-възпитателната дейност за всеки ученик.
(2) Индивидуалният план за работа с ученика се разработва въз основа на психолого-педагогическо изследване. В плана се определят целта, която е необходимо да бъде постигната при реализирането му, отговорностите, възможностите за общуване на ученика със семейството, близките и други лица.
(3) Екипът по ал. 1 съвместно с груповия ръководител коригира и подпомага изпълнението на плана, проследява развитието на учениците и прави предложения до педагогическия съвет за наказания или награди на ученика.
(4) Екипът по ал. 1 освен функциите по ал. 1, 2 и 3 има и консултативни функции по отношение на персонала, учениците и техните родители или лицата, които ги заместват, близки, роднини.
(5) Екипът по ал. 1 проучва възможностите за сътрудничество с отделите за закрила на детето за реинтеграция на ученика в семейна среда или в семейството на близки и роднини.
1. извършва диагностична дейност с учениците за изготвяне на индивидуалния план по чл. 49, ал. 1 и участва в изработване на същия;
2. извършва психологична оценка на случая;
3. участва в седмичните заседания на екипите на групите по чл. 42, т. 2;
4. оказва консултативна помощ на учениците, учителите, възпитателите, груповите ръководители на екипи, на родителите или лицата, които ги заместват;
5. проучва взаимоотношенията във възпитателните училища-интернати и в социално-педагогическите интернати, влиянието на обкръжаващата среда върху ученика, неговата мотивация и ценностна система;
6. организира и провежда обучения за учениците;
7. провежда обучителни квалификационни тренинги за учителите и възпитателите;
8. консултира директора в рамките на своята компетентност относно вземането на управленски решения;
9. подпомага при необходимост директора за подбора на персонала в училището.
(2) Психологът спазва професионалната етика и нормативните изисквания за защита на личните данни, като не разпространява сведения, получени в резултат на диагностична и консултативна работа, зачита честта и защитава личното достойнство на учениците.
1. участват в седмичните заседания на екипа на групата;
2. изпълняват решенията на екипа за психолого-педагогическа оценка и на груповия ръководител на екипа по чл. 42, т. 2;
3. спазват етичния кодекс на работещите с деца.
1. изучават целенасочено, всестранно и задълбочено поведението на учениците от групата си и въз основа на получените резултати организират учебната и корекционно-възпитателната работа; в края на учебната година изготвят подробна психолого-педагогическа характеристика на всеки ученик от групата;
2. изискват от учениците да спазват установения ред в училището и да опазват училищната собственост;
3. възпитават в учениците позитивно отношение към учебния процес и физическия труд;
4. провеждат инициативи за изграждане на здравни, хигиенни и културни навици в учениците;
5. организират и ръководят самостоятелната учебна подготовка, като оказват навременна и диференцирана помощ на учениците;
6. водят необходимата документация, в която се отразява цялостното развитие и промени в поведението на учениците;
7. поддържат непосредствени връзки с местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, инспекторите на детските педагогически стаи и родителите на учениците или лицата, които ги заместват, с дирекциите за социално подпомагане и др.;
8. търсят съдействие от общинските детски комплекси, от центровете за работа с деца, читалищата и други институции за организиране на разнообразна и съдържателна извънкласна и извънучилищна дейност с учениците.
1. ръководи седмичната екипна среща;
2. контролира работата на възпитателите в екипа;
3. изработва и отчита работния график на екипа, който ръководи;
4. отговаря за правилното водене на документацията на групата;
5. отговаря за имуществото в групата.
1. нарушава правата на ученика, да накърнява личното му достойнство, както и да прилага форми на физическо, психическо и религиозно насилие върху неговата личност.
2. разпространява лична информация за ученика, с която биха се нарушили неговите права или интереси.
1. да бъдат поощрявани с предметни награди;
2. да посещават културни събития и мероприятия;
3. да бъде заличено или отменено наложеното им наказание по чл. 60;
4. да имат лична кореспонденция и телефонна връзка.
1. задължаване да се извини на пострадалия;
2. задължаване да извърши определена работа в полза на училището;
3. задължаване да отстрани със свой труд причинената вреда, ако това е в неговите възможности;
4. лишаване от участие в представителни изяви на училището.
(2) Наказанията по ал. 1, т. 1 - 4 се налагат със заповед на директора по предложение на педагогическия съвет при спазване на разпоредбите по чл. 139, ал. 3, 4 и 5 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета.
(2) Необходимите средства за организиране на свободното време и ваканционния отдих на учениците от възпитателните училища интернати и социално-педагогическите интернати не могат да надхвърлят размера, определен съгласно чл. 5 от Наредбата за държавното образователно изискване за едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена (ДВ, бр. 76 от 2004 г.).
ДЕТСКА ПЕДАГОГИЧЕСКА СТАЯ В |
ГРАД ... ... ... ... ... ОБЩИНА ... ... ... ... ... ... ОБЛАСТ... ... ... ... ... . |
Ул. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . № ... ... ... . тел. ... ... ... ... ... ... ... |
СВЕДЕНИЕ - ХАРАКТЕРИСТИКА |
За ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(трите имена и ЕГН на малолетния/непълнолетния) |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(постоянен и настоящ адрес, при кого живее) |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(къде учи и в кой клас) |
Баща (роден, втори): име, презиме, фамилия, адрес, възраст, образование, месторабота. |
Майка (рождена, мащеха): име, презиме, фамилия, адрес, възраст, образование, месторабота. |
Характеристика на семейството. Жилищни условия. |
Характерови особености на малолетния/непълнолетния. Положителни и отрицателни качества. |
Как се развива в училище, успех и поведение. Отношение към учебната работа и труда, любими и трудни предмети, интереси и увлечения. Особености в поведението. Другарска среда. |
Начало на противообществените прояви. |
Какви противообществени прояви има, кога ги е вършил и с кого (опишете подробно по години). |
Причини и условия за противообществените деяния на малолетния/непълнолетния. Информация за употреба на упойващи вещества. |
Какви мерки са предприемани по отношение на малолетния/непълнолетния, за да се поправи. |
Къде да бъде настанен малолетният/непълнолетният: по-близо или по-далече от настоящия му адрес. |
Инспектор на детска | |
педагогическа стая | |
Дата: ... ... ... ... . | ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
МЕДИЦИНСКО СВИДЕТЕЛСТВО |
за настаняване на малолетни/непълнолетни във възпитателни училища-интернати или социално-педагогически интернати |
I. АНАМНЕЗА И СТАТУС |
(Попълва се от личния или училищния лекар по данни на родителите) |
Име, презиме, фамилия: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. |
род. ... ... ... ... ... год. |
Постоянен адрес: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
(област, община, град, |
улица № , вх., ет., ап.) |
1. ПАТОЛОГИЧНА НАСЛЕДСТВЕНОСТ: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
2. ЗАБОЛЯВАНИЯ ПРЕЗ ПЪРВАТА ГОДИНА: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
3. ЗАБОЛЯВАНИЯ В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
4. ОСОБЕНОСТИ в развитието до 7 години: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
5. ЗАБОЛЯВАНИЯ ИЛИ ТРАВМИ, придружени с безсъзнание: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
6. ДАННИ ОТ СОМАТИЧНИЯ СТАТУС (само патологични отклонения): |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
7. ЛАБОРАТОРНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПРЕГЛЕД ОТ СПЕЦИАЛИСТИ (при нужда): |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
8. ИНФОРМАЦИЯ ЗА УПОТРЕБА НА УПОЙВАЩИ ВЕЩЕСТВА: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
9. ЗАКЛЮЧЕНИЕ ЗА СОМАТИЧНОТО СЪСТОЯНИЕ: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
10. ИМА ЛИ ПРОТИВОПОКАЗАНИЯ ЗА ПОСТЪПВАНЕ: |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Личен лекар: ... ... ... ... ... ... ... |
(подпис, печат) |
Дата: ... ... ... ... ... . |
Име и длъжност: ... ... ... ... ... . |
II. ПСИХОНЕВРОЛОГИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ |
(Попълва се задължително от детски психиатър) |
1. НЕВРОЛОГИЧЕН СТАТУС: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
2. ПСИХИЧЕН СТАТУС: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
3. ДИАГНОЗА: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Лекар: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(подпис, печат) |
Дата: ... ... ... ... ... . |
Име и длъжност: ... ... ... ... ... .. |
МИНИСТЕРСТВО |
НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА |
ДИРЕКЦИЯ "ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА |
И ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНТЕГРАЦИЯ" |
ДО | ||
ДИРЕКТОРА | ||
НА ВЪЗПИТАТЕЛНО | ||
УЧИЛИЩЕ-ИНТЕР- | ||
НАТ/СОЦИАЛНО- | ||
ПЕДАГОГИЧЕСКИ | ||
ИНТЕРНАТ | ||
гр.(с.) | ||
община | ||
област | ||
Копие: | Местна комисия за бор- | |
ба срещу противооб- | ||
ществените прояви на | ||
малолетните и непъл- | ||
нолетните | ||
гр.(с.) | ||
област | ||
Копие: | Районен съд | |
На дело № | ||
гр. | ||
област | ||
Копие: | Инспектора на Дет- | |
ската педагогическа | ||
стая към РПУ | ||
гр. | ||
област | ||
Копие: | Директора на Възпита- | |
телно училище-интер- | ||
нат/Социално-педаго- | ||
гически интернат/Дом | ||
за отглеждане и възпи- | ||
тание на деца, лишени | ||
от родителска грижа | ||
гр. | ||
област | ||
Копие: | Родител/настойник |
Уведомяваме Ви, че ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .., ученик в ... ... ... ... ... ... клас, роден на ... ... ... ... ... ... ... ... ... г., се РАЗПРЕДЕЛЯ/ПРЕМЕСТВА във ВЪЗПИТАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ-ИНТЕРНАТ/СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНТЕРНАТ в гр. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., обл. ... ... ... ... ... ... ... ... |
На ... ... ... ... ... .. г. ученикът да се яви в училището, придружен от родител или лице, което го замества. |
Ученикът да носи със себе си дрехи и лични принадлежности. |
Приложения: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
(изброяват се документите по чл. 9) |
Забележка: ... ... ... ... ... .. | ... ... ... ... ... ... ... .. |
ДИРЕКТОР | |
НА ДИРЕКЦИЯ | |
СВЕДЕНИЕ |
за движението на учениците от ВЪЗПИТАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ-ИНТЕРНАТ/СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ |
ИНТЕРНАТ "... ... ... ... ... ... ..." гр./с. ... ... ... ... ... . към ... ... ... ... . г. |
Клас | Пара- | Брой | Присъст- | Ученици, | Непос- | Ученици | Ученици, |
лелки | на уче- | ващи | неза- | тъпили | в бяг- | отсъст- | |
ниците | ученици | върнали | ново- | ство | ващи | ||
по доку- | се от | наста- | по други | ||||
менти | вакан- | нени | причини | ||||
ция | ученици | ||||||
всичко |
Забележка: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |
Приложение: Поименен списък на учениците в бягство за периода от ... до ... (списъкът съдържа трите имена на ученика, ЕГН, адрес, № на изх./вх. писмо до/от РПУ-гр. ... ... ... ...). |
Забележка: |
... ... ... ... ... .. | ДИРЕКТОР: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . |
дата | Име, подпис и печат |
Изготвили: | |