ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ИМУЩЕСТВО, ПРИДОБИТО ОТ ПРЕСТЪПНА ДЕЙНОСТ

Издаден от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност
Обн. ДВ. бр.43 от 29 Април 2008г., изм. ДВ. бр.47 от 20 Май 2008г., изм. ДВ. бр.83 от 20 Октомври 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С този правилник се уреждат устройството, дейността на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, наричана по-нататък "комисията", съставът, районите на действие и организация на работа на териториални дирекции на комисията.

 

Чл. 2. Комисията е:

1. специализиран държавен орган за извършване на проверка на имущество на лица, за които са налице условията по чл. 3 ЗОПДИППД, за установяване на имущество, което е придобито от престъпна дейност;

2. комисията е юридическо лице със седалище София, първостепенен разпоредител с бюджетни средства.

 

Чл. 3. Дейността на комисията се осъществява с помощта на централна (обща и специализирана) администрация и териториални звена, които са със статут на териториални дирекции.

 

Чл. 4. Финансовото осигуряване на дейността на комисията се осъществява чрез:

1. субсидии от държавния бюджет;

2. участие в международни програми;

3. други приходи, свързани с дейността на комисията.

 

Глава втора.
УСТРОЙСТВО И ФУНКЦИИ НА КОМИСИЯТА

Раздел I.
Състав и правомощия на комисията

Чл. 5. Комисията е колегиален орган, който се състои от петима членове, включително председател и заместник-председател, избрани и назначени по ред и за срок по чл. 12 ЗОПДИППД.

 

Чл. 6. (1) Членовете на комисията не могат да упражняват търговска дейност или да са неограничено отговорни съдружници, управители или да участват в надзорни, управителни или контролни органи на търговски дружества, кооперации, държавни предприятия или юридически лица с нестопанска цел.

(2) Членовете на комисията не могат да получават възнаграждения за извършване на дейности по договор или по служебно правоотношение с държавни или обществени организации, търговски дружества, кооперации или юридически лица с нестопанска цел, физически лица или еднолични търговци, с изключение на научна или преподавателска дейност или за упражняване на авторски права.

(3) Времето, през което членовете на комисията изпълняват своите функции, се зачита за стаж по специалността им.

 

Чл. 7. Членовете на комисията:

1. са равнопоставени;

2. осъществяват дейността си съобразно функциите, определени им от комисията.

 

Чл. 8. (1) Председателят на КУИППД получава основно месечно възнаграждение в размер 90% от основното месечно възнаграждение на председателя на Народното събрание.

(2) Заместник-председателят на КУИППД получава основно месечно възнаграждение в размер 90% от основното месечно възнаграждение на председателя на КУИППД.

(3) Членовете на КУИППД получават основно месечно възнаграждение в размер 85% от основното месечно възнаграждение на председателя на КУИППД.

(4) Основното месечно възнаграждение се преизчислява всяко тримесечие, като се взема предвид средномесечната работна заплата за последния месец от предходното тримесечие.

 

Чл. 9. Комисията в съответствие с разпоредбите по чл. 13 ЗОПДИППД взима решения за:

1. (отм., предишна т. 2 - ДВ, бр. 47 от 2008 г.) образуване на производство за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;

2. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 47 от 2008 г.) внасяне в съда на мотивирано искане за налагане на обезпечителни мерки, включително и когато се отнася за имущество, придобито от престъпна дейност, когато то се намира на територията на Република България и е отправено искане от компетентните органи на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;

3. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 47 от 2008 г.) внасяне в съда на мотивирано искане за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност;

4. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 47 от 2008 г.) образуване на производство за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, което се намира в чужбина, и е направено искане пред компетентните органи на страната, в която се намира имуществото, за неговото обезпечение и/или отнемане по съответния ред;

5. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 47 от 2008 г.) назначаване на директорите на териториалните дирекции и по тяхно предложение определяне на инспекторите в тях.

 

Чл. 10. Комисията:

1. утвърждава и предоставя за обнародване в "Държавен вестник" образец на декларация по чл. 17, ал. 7 ЗОПДИППД;

2. утвърждава вътрешните правила за работа и инструкция за документооборота в комисията и нейната администрация;

3. приема вътрешни правила за организация на работната заплата;

4. приема инструкции за извършване на съвместни действия с органите на прокуратурата, следствието, МВР, МФ и други държавни органи за постигане на целите на ЗОПДИППД;

5. осъществява във връзка с дейността си чрез упълномощени свои представители взаимодействие с Върховната касационна прокуратура, Върховната административна прокуратура, Националната следствена служба, Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи, Държавната агенция "Национална сигурност", Агенцията за държавна финансова инспекция, Сметната палата, Агенцията за приватизация, Агенцията за следприватизационен контрол, Агенция "Митници", Националната агенция за приходите, окръжните съдилища, Агенцията по вписванията към Министерството на правосъдието и съответните служби на общинската и областната администрация;

6. поддържа публично достъпна интернет страница;

7. съгласува проекти на нормативни актове за съответствието им със законодателството за издирване, установяване и отнемане на облаги, придобити в резултат на престъпление, както и препоръки за приемане, отменяне, изменение и допълнение на нормативни актове;

8. осъществява наблюдение и предприема мерки за съответствие на българското законодателство относно издирването, установяването и отнемането на облаги, придобити от престъпна дейност, с правото на ЕС и международноправните актове;

9. осъществява и други правомощия, предвидени в този правилник.

 

Чл. 11. При осъществяване на своите правомощия комисията се произнася с решения. Решенията по чл. 9, т. 1, 2, 3 и 4 се мотивират.

 

Чл. 12. (1) Комисията ежегодно изготвя и до края на месец март на следващата година предоставя на Народното събрание, Президента на републиката и Министерския съвет доклад за дейността си.

(2) Докладът се публикува на страницата на комисията в интернет.

 

Чл. 13. Председателят, заместник-председателят и членовете на комисията, служителите и експертите са длъжни добросъвестно да изпълняват своите задължения.

 

Чл. 14. Информацията, която е станала известна на органите за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, при осъществяване на правомощията им по този закон, е служебна тайна.

 

Чл. 15. Заместник-председателят, членовете на комисията и служителите от администрацията могат да правят изявления по въпроси, свързани с дейността на комисията, пред средствата за масово осведомяване само ако са изрично упълномощени за това от председателя.

 

Раздел II.
Председател и кабинет към председателя

Чл. 16. Председателят на комисията:

1. представлява комисията или оправомощава други членове, които да я представляват;

2. организира и ръководи дейността;

3. насрочва и ръководи заседанията;

4. контролира и отговаря за изпълнението на бюджета;

5. организира привеждането в изпълнение на решенията на комисията и контролира тяхното спазване;

6. утвърждава методически указания, свързани с дейността на функционалните и териториалните дирекции;

7. обменя информация за целите на дейността си с други държави и с международни организации въз основа на международни актове и международни договори, които са в сила за Република България;

8. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в администрацията;

9. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите от администрацията;

10. сключва и прекратява гражданските договори с външни експерти;

11. командирова членовете на комисията, служителите от администрацията и външните експерти в страната и в чужбина;

12. възлага изработването на становища по законопроекти и по проекти за подзаконови нормативни актове, изготвени от органите на властта;

13. информира обществеността за дейността на комисията чрез средствата за масово осведомяване;

14. издава наказателни постановления за извършени нарушения по ЗОПДИППД.

 

Чл. 17. Кабинетът към председателя го подпомага при изпълнение на функциите му по чл. 16, като:

1. подготвя и организира срещи на комисията, свързани с изпълнение на правомощията й;

2. подготвя заседанията и изготвя проект на дневен ред;

3. следи за изпълнение на разпорежданията на председателя и сроковете за тяхното изпълнение.

 

Раздел III.
Заместник-председател

Чл. 18. Заместник-председателят:

1. подпомага председателя на комисията;

2. замества председателя на комисията при негово отсъствие, освен в случаите, когато председателят е упълномощил друг член на комисията.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

Чл. 19. (1) Численият състав на комисията и нейната администрация е 294 души.

(2) Дейността на комисията се осъществява с помощта на главен секретар, обща и специализирана администрация, която е организирана във функционални и териториални дирекции, звено за вътрешен одит, финансов контрольор и самостоятелни отдели.

 

Раздел I.
Главен секретар

Чл. 20. (1) Главният секретар се назначава от председателя на комисията и се отчита за дейността си пред комисията. Главен секретар може да бъде само лице с висше икономическо или юридическо образование.

(2) Главният секретар ръководи административното осигуряване на комисията, като:

1. организира и координира задачите между отделните звена на администрацията;

2. организира и координира дейността между различните звена и комисията;

3. докладва на председателя постъпилите в комисията жалби на засегнати лица и сигнали на физически и юридически лица, на държавни и общински органи;

4. обезпечава работата в отделните звена на комисията;

5. организира и отговаря за управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на комисията;

6. изпълнява и други задачи, възложени му от комисията и председателя.

 

Раздел II.
Звено за вътрешен одит

Чл. 20а. (1) Вътрешният одит се осъществява от звено за вътрешен одит, състоящо се от ръководител и вътрешни одитори, които са на пряко подчинение на председателя на КУИППД и са нейни служители. Звеното за вътрешен одит осъществява вътрешен одит на КУИППД по реда на Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Ръководителят на вътрешния одит е отговорен за цялостната дейност на звеното за вътрешен одит и е задължен пред председателя на КУИППД да представя:

1. годишен доклад за дейността по вътрешен одит и оценка на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол;

2. докладва резултатите от одитните ангажименти по всички значими въпроси, породени от тях, дадените препоръки и предприетите действия за подобряване дейността на организацията;

3. представя доклади за изпълнението на годишния план за дейността по вътрешен одит;

4. докладва за адекватността на ресурсите за вътрешен одит;

5. докладва за всички случаи, в които е била ограничена дейността на ръководителя на вътрешен одит и на вътрешните одитори;

6. координира взаимодействието с външните одитори.

(3) Ръководителят на вътрешния одит и вътрешен одитор се назначават от председателя на КУИППД при спазване на изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

 

Раздел III.
Финансово управление и контрол

Чл. 20б. (1) Финансовият контрольор се назначава съгласно ЗФУКПС и е на пряко подчинение на председателя на КУИППД.

(2) Финансовият контрольор осъществява своята дейност съгласно ЗФУКПС по ред, определен от председателя на КУИППД, в съответствие с указанията на министъра на финансите.

 

Раздел IV.
Дирекция "Правна" (Загл. изм. - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.)

Чл. 20в. (Изм. - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) Дирекция "Правна" е на пряко подчинение на председателя на КУИППД и осигурява юридическото обслужване на комисията, като осъществява следните функции:

1. правно-нормативно обслужване и осъществяване на процесуално представителство на юридическото лице КУИППД;

2. подготвя заповеди в изпълнение на разпореждания на председателя на комисията;

3. отговаря за законосъобразността на вътрешноадминистративните актове и предлага мерки за предотвратяване на нарушения;

4. установява имущество със значителна стойност в чужбина, придобито от престъпна дейност, извършена на територията на Република България;

5. установява имущество със значителна стойност, придобито от престъпна дейност, извършена в чужбина, която не попада под наказателната юрисдикция на Република България;

6. установява имущество, придобито от престъпна дейност, когато то се намира на територията на Република България и е отправено искане от компетентните органи на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;

7. организира взаимодействието на комисията със съответните служби на други държави;

8. организира и осъществява сътрудничеството на комисията с международни организации;

9. събира, обработва, анализира и предоставя информация за двустранното и многостранното сътрудничество на комисията;

10. съвместно с други служби извършва подготовката, анализа и оценката на международните споразумения от името на комисията и предлага сключването им;

11. съгласува международната дейност на комисията с други държавни органи.

 

Раздел IV.
"а" Звено "Инспекторат" (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.)

Чл. 20г. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) (1) Звено "Инспекторат" е на пряко подчинение на председателя на КУИППД и осъществява контролните му правомощия, като извършва вътрешен контрол върху дейността на служителите на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност.

(2) Звено "Инспекторат" се състои от ръководител и четирима служители. Ръководителят и служителите на звеното могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование. Със заповед на председателя при необходимост в звеното могат да вземат участие и други служители на комисията.

(3) Звено "Инспекторат" осъществява дейността си в съответствие със задачите и функциите, произтичащи от ЗОПДИППД, Правилника за устройството и дейността на КУИППД и други нормативни актове, както и от заповеди на председателя на комисията.

(4) Дейността на звено "Инспекторат" е насочена към всеобхватно, обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване.

(5) Звено "Инспекторат" извършва проверките си въз основа на писмена заповед на председателя на комисията. Плановите проверки се извършват въз основа на утвърден годишен план от председателя на комисията, който е задължителен за изпълнение.

(6) За изпълнение на задачите по осъществяване на вътрешния контрол върху дейността на служителите на КУИППД звено "Инспекторат":

1. извършва планови и внезапни проверки на дейността във функционалните, териториалните дирекции, структурните звена на комисията и/или на дейността на отделни служители на КУИППД;

2. осъществява предварителен и последващ контрол за спазването на нормативните актове, регламентиращи дейността на комисията;

3. разработва методики и критерии за извършване на контролната дейност;

4. анализира ефективността на дейността на служителите на комисията и предлага мерки за подобряване организацията и ефективността на работа в КУИППД;

5. констатира извършените нарушения при проверките, анализира причините и условията за тях, представя на председателя на комисията констатациите от извършените проверки и предлага мерки за отстраняване на нарушенията;

6. упражнява контрол върху предприетите действия за отстраняване нарушения и слабости, констатирани при проверките;

7. следи за наличие на конфликт на интереси и на корупционни практики с оглед превенцията, контрола и разкриването им;

8. проверява и анализира информация за наличие на корупционни явления в КУИППД, установява случаи на корупционни действия и прояви на служители от КУИППД и предлага мерки за отстраняване на предпоставки за корупционни явления;

9. извършва самостоятелно или съвместно със служителя по сигурността на информацията на КУИППД и с други държавни органи информационна и организационна дейност за противодействие на корупционни явления в комисията, както и за разкриване на други форми на неправомерно поведение на служители на КУИППД;

10. изготвя писмени становища и отговори на постъпили в КУИППД жалби, молби и сигнали срещу служители на комисията от физически и юридически лица;

11. осъществява и други дейности и задачи, произтичащи от нормативни актове или възложени със заповед на председателя на комисията.

 

Чл. 20д. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) При изпълнение на задачите, свързани с извършване на конкретно възложена проверка, служителите на звено "Инспекторат" имат право:

1. на свободен достъп във функционалните и териториалните дирекции на КУИППД и до всички документи и информационни масиви в тях;

2. да изискват документи, данни, сведения, справки, други носители на информация и писмени обяснения за установяване на факти и обстоятелства от служителите на комисията;

3. при необходимост да провеждат срещи и разговори със служители на КУИППД и да обсъждат представени от тях доказателства;

4. след извършване на проверките да представят на председателя на комисията доклад за направени констатации.

 

Чл. 20е. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) При изпълнение на възложените задачи служителите на звено "Инспекторат":

1. носят отговорност за цялостно изпълнение на проверката, за верността на констатациите и обосноваването им;

2. изпълняват своите задължения в пълна самостоятелност, обективност, безпристрастност и конфиденциалност;

3. съобщават на проверяваните служители направените констатации вследствие на извършената проверка и правят препоръки до председателя на КУИППД за отстраняване на констатираните нередности и за предотвратяването им в бъдеще.

 

Чл. 20ж. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) Служителите на КУИППД са длъжни да осигуряват пълно съдействие на звено "Инспекторат" при осъществяване на правомощията им.

 

Чл. 20з. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) Ръководителят на звено "Инспекторат" ежегодно представя на председателя на комисията доклад за дейността на звеното.

 

Чл. 20и. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) Редът за извършване на проверките се урежда с правила за осъществявания от звено "Инспекторат" контрол върху дейността на администрацията на КУИППД.

 

Раздел V.
Обща администрация

Чл. 21. (1) Общата администрация подпомага технически дейността на Комисията и на специализираната администрация.

(2) Общата администрация е организирана в следните дирекции:

1. "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността";

2. "Информационно обслужване и деловодна система".

 

Чл. 22. (1) Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" е организирана в два отдела: "Финансово-счетоводен" и "Управление на собствеността и техническо обслужване".

(2) Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността":

1. отговаря за организацията на финансовата дейност, вътрешнофинансовия контрол, счетоводството и отчетността в комисията в съответствие с разпоредбите на закона;

2. организира отчитането на приходите и разходите на комисията по единната бюджетна класификация в съответствие с определения бюджет;

3. изготвя годишен проект за разпределение на бюджета на комисията;

4. съставя месечни и годишни отчети за изпълнение бюджета на комисията;

5. изготвя ежемесечни оборотни ведомости, както и годишния счетоводен баланс;

6. изготвя месечни ведомости за заплатите на служителите;

7. отговаря за ремонтните работи на сградата на комисията, както и за поддържането, застраховането и съхранението на материалната база;

8. организира транспортното обслужване, регистрира и застрахова превозните средства на комисията, поддръжка, ремонт и прегледи;

9. приема, съхранява и предоставя на членовете на комисията данни за материалите, постъпили във и от звената на администрацията, съобразно вътрешните правила за дейността на комисията;

10. подготвя справки за държавни органи.

 

Чл. 23. (1) Дирекция "Информационно обслужване и деловодна система" е организирана в три отдела: "Обща канцелария и деловодство", "Човешки ресурси" и "Протокол и връзки с обществеността".

(2) Отдел "Обща канцелария и деловодство":

1. организира и поддържа деловодната система и архива на комисията съобразно вътрешните правила за дейността на комисията;

2. изгражда информационната и системната среда, необходими за функционирането на създадените автоматизирани информационни фондове;

3. осъществява взаимодействието с автоматизираните информационни системи на други държавни органи и институции;

4. изготвя проекти на вътрешноведомствени актове на комисията в областта на информационно-аналитичната дейност и компютърните информационни технологии;

5. организира и контролира служебната кореспонденция на комисията, както и изпълнението на нормативните изисквания за работа с документи и други информационни носители на класифицирана информация;

6. изгражда, поддържа и актуализира страницата на комисията в интернет;

7. (нова - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) организира процедури по възлагане на обществени поръчки.

(3) Отдел "Човешки ресурси":

1. подпомага комисията при управлението на човешките ресурси;

2. организира провеждането на кадровия процес в съответствие с устройството и управлението на администрацията на комисията;

3. осъществява централизирано методическо ръководство по подбора, изучаването и развитието на служителите;

4. планира и организира професионалната подготовка на служителите;

5. разработва и предлага за утвърждаване проекти на структурата, щата и поименното щатно разписание;

6. изготвя договори и заповеди във връзка с възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения;

7. разработва и предлага за утвърждаване методика за атестиране;

8. организира и подпомага процеса по атестиране;

9. образува, води и съхранява служебните досиета на служителите в комисията;

10. разглежда жалби и молби на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения за решаването им;

11. издава удостоверителни документи.

(4) Отдел "Протокол и връзки с обществеността":

1. осъществява връзките на комисията със средствата за масово осведомяване;

2. организира редовни брифинги, пресконференции и семинари;

3. подготвя всекидневен преглед на печата;

4. поддържа връзка с други информационни центрове от държавни органи и осигурява информация за дейността на комисията;

5. подготвя съобщения и справки за средствата за масово осведомяване и други държавни и граждански организации след съгласуване с председателя;

6. обработва и съхранява библиотечния фонд на комисията;

7. организира участието на членове на комисията, служители и експерти в международни форуми, програми и проекти за обучение в страната и в чужбина;

8. организира задграничните командировки;

9. организира преводаческа работа.

 

Раздел VI.
Защита на класифицираната информация

Чл. 24. (1) Служителят по сигурността на информацията се назначава на основание чл. 20, ал. 2 ЗЗКИ е на пряко подчинение на председателя на комисията съгласно изискванията по чл. 20, ал. 4 ЗЗКИ.

(2) Служителят по сигурността на информацията се подпомага от административно звено отдел "Специално деловодство и защита на класифицираната информация", който е на пряко подчинение на председателя на комисията.

 

Чл. 25. (1) Служителят по сигурността на информацията:

1. ръководи съвместно с дирекция "Информационно обслужване и деловодна система" регистратура и архив за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация;

2. участва съвместно с дирекция "Установяване на имущество, анализи и отчети" в събирането, обработката, систематизирането, съхраняването и анализирането на информацията, която постъпва в комисията във връзка с дейността й.

(2) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:

1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация;

2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;

3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;

4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;

5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;

6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в комисията;

7. организира и провежда обучението на служителите в комисията в областта на защитата на класифицираната информация;

8. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.

 

Раздел VII.
Специализирана администрация

Чл. 26. (1) Специализираната администрация е организирана във функционални и териториални дирекции.

(2) Главен секретар, директори на функционални и териториални дирекции и инспектори в специализираната администрация могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование. Времето, през което изпълняват своите функции, се зачита за стаж по специалността им.

 

Чл. 27. Функционалните дирекции са: "Установяване на имущество, анализи и отчети", "Обезпечителни мерки", "Отнемане в полза на държавата", "Установяване на имущество в чужбина и международни връзки".

 

Чл. 28. Дирекция "Установяване на имущество, анализи и отчети" координира дейността и взаимодействието на териториалните звена и специализираната администрация, като:

1. подготвя, докладва и представя пред комисията, съвместно с директорите на териториалните дирекции, преписките за образуване на производството за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;

2. осъществява методическо ръководство и контрол върху дейността на териториалните дирекции по установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;

3. осигурява процесуалното представителство на комисията съвместно с териториалните дирекции пред компетентните съдилища във връзка с дейността на комисията и пред други държавни институции;

4. предоставя информация на комисията по движението на преписките и образуваните производства;

5. събира и обработва, систематизира, съхранява, анализира, оценява и предоставя информацията, която постъпва в комисията на председателя, заместник-председателя и членовете на комисията, като създава автоматизирана база данни;

6. извежда приоритетите за информационното осигуряване на комисията;

7. организира проучването на резултатите от прилагането на нормативните актове и прави предложения пред комисията за усъвършенствуването им или за вземане на мерки за правилното им прилагане.

 

Чл. 29. Дирекция "Обезпечителни мерки" подпомага териториалните дирекции, като:

1. съдейства за откриването и установяването на произхода и местонахождението на имущество, за което има данни, че е придобито от престъпна дейност на територията на Република България;

2. координира дейността по извършване на оценка на стойността на установеното имущество с оглед критериите на § 1, т. 2 ЗОПДИППД;

3. подготвя и представя пред комисията съвместно с директорите на териториалните дирекции предложенията за налагане на обезпечителни мерки;

5. осъществява процесуалното представителство на комисията пред компетентните органи във връзка с налагането на обезпечителните мерки и исканията до съда по чл. 23, ал. 5 и чл. 24, ал. 1 ЗОПДИППД;

6. систематизира, анализира и обобщава практиката на комисията и съдилищата по производствата по налагане на обезпечителни мерки;

7. съдейства на другите звена от администрацията във връзка с налагането на обезпечителни мерки по реда на ЗОПДИППД;

8. незабавно уведомява дирекция "Отнемане в полза на държавата" за наложените обезпечителни мерки.

 

Чл. 30. Дирекция "Отнемане в полза на държавата":

1. координира дейността по извършване на оценка на стойността на подлежащото на отнемане имущество;

2. координира взаимодействието между териториалните дирекции, комисията и органите на досъдебното производство и другите държавни органи във връзка с производството по отнемане на имуществото, придобито от престъпна дейност;

3. подготвя, представя и докладва пред комисията съвместно с директорите на териториалните дирекции преписките по делата за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;

4. осъществява съвместно с териториалните дирекции процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища в съдебното производство по отнемане на имуществото, придобито от престъпна дейност;

5. сезира и координира действията на комисията с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите в случаите по чл. 31 ЗОПДИППД, като в тези случаи съхранява събраните в производството по закона доказателства и при необходимост участва в съвместни действия с органите на Министерството на финансите;

6. систематизира, анализира и обобщава практиката на комисията и съдилищата по производствата по отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;

7. съдейства на другите звена от администрацията във връзка с отнемане на имуществото, придобито от престъпна дейност.

 

Чл. 31. (Отм. - ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.)

 

Чл. 32. Комисията има териториални звена - дирекции (ТД) с териториални бюра (ТБ) към тях, които са с райони на действие по области, както следва:

1. София - град;

2. София - област;

3. Благоевград - ТБ Благоевград, ТБ Кюстендил, ТБ Перник;

4. Бургас - ТБ Бургас, ТБ Сливен, ТБ Ямбол;

5. Варна - ТБ Варна, ТБ Добрич, ТБ Шумен;

6. Видин - ТБ Видин, ТБ Монтана, ТБ Враца;

7. Велико Търново - ТБ Велико Търново, ТБ Габрово, ТБ Търговище;

8. Ловеч - ТБ Ловеч, ТБ Плевен;

9. Пловдив - ТБ Пловдив, ТБ Пазарджик, ТБ Смолян;

10. Русе - ТБ Русе, ТБ Разград, ТБ Силистра;

11. Хасково - ТБ Хасково, ТБ Стара Загора, ТБ Кърджали.

 

Чл. 33. Териториалните дирекции:

1. извършват проверки на лица и имущество за установяване на връзката им с извършена престъпна дейност по влезли в сила присъди и по получени уведомления по реда на чл. 3 ЗОПДИППД и съдържащите се в тях данни;

2. събират и съхраняват доказателства за установяване на произхода и местонахождението на имуществото, за което има данни, че е придобито пряко или косвено от престъпна дейност;

3. определят проверявания период въз основа на постъпилите по реда на чл. 3 ЗОПДИППД данни;

4. приемат, съхраняват и проверяват съобщения от длъжностни лица, извън тези по чл. 3 ЗОПДИППД, за обстоятелства относно придобиването (пряко или косвено) на имущество от престъпна дейност;

5. искат съдействие и сведения от всички държавни и общински органи във връзка с проверяваното лице или имущество;

6. отправят искания до комисията за еднократно удължаване на срока на извършваната проверка по реда на чл. 15, ал. 2 ЗОПДИППД;

7. подготвят и представят пред комисията доклади за образуване на производство, за налагане на обезпечителни мерки, мотивирани заключения за отнемане на имущество или за прекратяване на образувано производство, като представят пред комисията всички събрани от тях по реда на ЗОПДИППД доказателства;

8. извършват съвместни действия с органите на Държавна агенция "Национална сигурност", Министерството на вътрешните работи, прокуратурата, следствието и Министерството на финансите;

9. изискват и съхраняват предоставените от проверяваните физически лица и лицата, които представляват, управляват или контролират юридическите лица декларации по чл. 17 ЗОПДИППД;

10. осъществяват процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища във връзка с производството по налагането на обезпечителни мерки и/или отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;

11. на основание чл. 19 ЗОПДИППД отправят искания до съда за разкриването на банковата тайна по чл. 62, ал. 6, т. 4 от Закона за кредитните институции и тайната по чл. 71 и 133 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа, когато това е необходимо за целите на дейността на комисията;

12. осъществяват и други функции, регламентирани с нормативни актове или възложени от комисията.

 

Глава четвърта.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА

Раздел I.
Организация на работата на комисията

Чл. 34. Организацията на работата на комисията се осъществява съгласно устройствения правилник и вътрешните правила за дейността на комисията.

 

Чл. 35. Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания, свикани от председателя по предварително оповестен от него дневен ред.

 

Чл. 36. (1) Заседанията на комисията се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко трима от членовете на комисията.

(2) Материалите по дневния ред на заседанията по правило се предоставят на членовете на комисията от служителите към кабинета на председателя най-късно в 5-дневен срок преди заседанията.

(3) В заседанията на комисията участва и стенограф-протоколчик. По решение на председателя на комисията с оглед фактическата или правна сложност на преписката в заседанията й може да участва директор на териториална или функционална дирекция, който докладва пред комисията и не участва в гласуването.

(4) Заседанията на комисията се водят от председателя, а когато той отсъства - от заместник-председателя.

(5) Заседанията на комисията започват с установяване на необходимия кворум за вземане на решения.

(6) Комисията се произнася с решения с явно гласуване, взети с мнозинство повече от половината от членовете, като не могат да се делегират правата на отсъстващ член на друг. Решенията по чл. 9, т. 1, 2, 3 и 4 се мотивират.

(7) Решенията на комисията се подписват от всички членове, участвали в гласуването.

(8) Решенията се считат за взети, след като са подписани от присъстващите членове.

(9) Член на комисията, който не е съгласен с решенията по чл. 9, т. 1, 2 и 3, ги подписва с особено мнение. Особеното мнение се мотивира в тридневен срок от вземане на решението и се прилага към него. В случай, че такова особено мнение не е постъпило, се счита, че е съгласен.

(10) На заседанията се води стенографски протокол.

(11) Протоколите на заседанията на комисията се изготвят най-късно до три дни след провеждане на заседанието и се подписват от членовете на комисията, присъствали на заседанието, и стенограф-протоколчика.

(12) Всеки член на комисията може да поиска поправка на протокола в тридневен срок от изготвянето му.

 

Раздел II.
Организация на работата на администрацията

Чл. 37. (1) Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция.

(2) Директорите на дирекции:

1. докладват на председателя на комисията или на съответните членове на комисията въпросите, включени във функциите им по чл. 7, т. 2;

2. участват в съвещания и заседания на комисията при условията, предвидени в този правилник;

3. насочват и подписват документи по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции, съгласно предоставените им правомощия;

4. разпределят задълженията, работата и преписките между служителите в дирекциите и контролират хода на преписките и срока по чл. 15, ал. 2 ЗОПДИППД;

5. в рамките на утвърдения от комисията числен състав и бюджетни средства определят конкретните задачи и функционалните връзки на звената в дирекциите;

6. изготвят проекта на годишния бюджет на дирекцията и отчета на неговото изпълнение и ги представят на председателя на комисията;

7. упражняват контрол и осъществяват организация по спазването на вътрешните актове на комисията.

(3) Директорите на териториалните дирекции представят в срок до 31 януари на съответната година отчет за работата на дирекцията за преходната година.

(4) Директорите на дирекции изпълняват и други задачи, възложени им от комисията или нейния председател в кръга на дейността им.

 

Чл. 38. Служителите в комисията изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

 

Чл. 39. Председателят, членовете и служителите на комисията са длъжни да не разгласяват обстоятелства и факти, станали им известни при или по повод изпълнение на служебните им задължения.

 

Чл. 40. (1) При осъществяването на своите правомощия органите по чл. 12, ал. 10 ЗОПДИППД имат право да изискват от всички лица, държавни и общински органи сведения и документи, както и извършването на определени действия във връзка с установяването на произхода и стойността на имуществото. Предоставянето на поисканата информация не може да бъде отказано или ограничено по съображения за служебна или търговска тайна.

(2) При осъществяване на правомощията си членовете на комисията и служителите в администрацията й удостоверяват това си качество със служебна карта. Видът на служебната карта се определя от председателя на комисията.

(3) Пропускателният режим, противопожарната охрана и другите специфични разпоредби, свързани с организацията на работа на администрацията на комисията, се определят със заповед на председателя на комисията.

 

Чл. 41. Редът за образуване, разпределяне и ползване на средствата за работната заплата, на допълнителните трудови възнаграждения и допълнителното материално стимулиране на комисията и на нейната администрация се определя във вътрешни правила за организация на работната заплата в КУИППД, които се приемат с решение на комисията.

 

Чл. 42. На членовете и служителите на комисията ежегодно се осигуряват средства за представително облекло в размер, по ред и при условия, определени с Вътрешните правила за работа на комисията.

 

Заключителни разпоредби

§ 1. Правилникът е приет на основание чл. 12, ал. 11 ЗОПДИППД от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност на 16 април 2008 г.

 

§ 2. Правилникът отменя правилника на КУИППД, приет на 1 септември 2005 г., изм. с решение от 26.10.2005 г., решение от 31.05.2006 г., взето с протокол № 36, решение от 7.06.2006 г., взето с протокол № 37, решение от 28.06.2006 г., взето с протокол № 41, решение от 27.09.2006 г., взето с протокол № 48; доп. с решение от 13.12.2006 г., взето с протокол № 57, изм. с решение от 17.01.2007 г., взето с протокол № 59; изм и доп. с решение от 24.01.2007 г., взето с протокол № 60; изм. с решение от 14.02.2007 г., взето с протокол № 63, изм и доп. с решение от 20.06.2007 г., взето с протокол № 81; решение от 5.03.2008 г., взето с протокол № 112; решение от 9.04.2008 г., взето с протокол № 118 (необнародван).

 

ПРАВИЛНИК ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ИМУЩЕСТВО, ПРИДОБИТО ОТ ПРЕСТЪПНА ДЕЙНОСТ

(ОБН. - ДВ, БР. 83 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 24.09.2009 Г.)

§ 2. Приетите изменения и допълнения на Правилника за устройството и дейността на КУИППД влизат в сила от 24.IХ.2009 г.

 

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив