Голямо
периодично стоково тържище, провеждано в определено време и
място, където за кратък срок и при относително невисоки разходи се
осъществяват връзки между стопански партньори за сключване на
сделки или обмен на информация. Възникването на П. датира от ранния
феодализъм, когато обменът на стоки и услуги не е постоянен поради
особеностите на натуралното стопанство, несигурността на търг.
пътища
и разпокъсаността на пазарите. Край по-големите селища или
замъци, разположени по търг. кръстопътища се събират кервани от търговци,
отделни производители и местни хора и обменът на стоки се
регулира и разширява. Манастирите, а по-късно феодалите са
първите организатори на П., а правото за провеждане на П. започва да се
смята за важна привилегия на господстващата класа. С развитието на
градовете и на градските занаяти се увеличава и значението на П. през Х-XI
в., засилено допълнително от по-гъстата пътна мрежа и по-добрите превози.
Първите П. с междунар. значение възникват в края на XII в. - през 1165 се провежда
първият Лайпцигски П., в XIII-XIV в. важно търг. значение имат П. в Шампан (Франция). В XIV-XV в.
голямо значение за развитието на междунар. търговия и паричните
операции придобиват П. в Брюге (Фландрия), Женева (споменат за първи път през
1262), Лион, Франкфурт на Майн, а през XV - XVI в. и П. в Милано (организиран от 1420) и
особено - в Антверпен. Подемът на едрото машинно производство,
което се нуждае от суровини и пазари за продажба на произведените
изделия, рязко повишава ролята, значението и броя на П. Но с
усъвършенстването на съобщителните средства, с
развитието на транспорта и най-вече с разширяването на
средствата и формите на търговия (поява на търг. фирми, на
специализирани магазини, на стокови тържища като борси и
търгове), с разцвета на рекламата и на търг. марки значението на
стоковите панаири бързо намалява и в началото на ХХ в. мострата
вече замества физическото присъствие и прякото преминаване на
стоката от продавача към купувача непосредствено след
покупката. Продажбите по стандарт ограничават още повече стоковия
характер на П. и основен вид междунар. панаири стават мострените,
особено след Първата световна война (1914-1918), докато др. форми и видове П.
постепенно западат. Най-голям и известен мострен П. през XIX в. и до 30-те г. на ХХ в. е
Лайпцигският П. През периода след Втората световна война (1939-1945) се
утвърждава превесът на многоотрасловите, отрасловите и
специализираните за сметка на универсалните П., особено в
промишлено развитите държави. Същевременно броят на междунар. П.
непрекъснато се увеличава - освен традиционните европейски П.
междунар. значение придобиват много азиатски, африкански и
латиноам. П. По вида на изложителите П. се делят на: местни (областни),
национални (където се излагат стоки или мостри от национални
производители) и междунар. (на които се представят и
чуждестранни експонати и се договарят външнотърг. сделки). Според
обхвата на излаганите експонати П. са: универсални (напр. в
Казабланка, Мароко), многоотраслови (Лайпциг, Германия, Париж,
Франция), отраслови (Бърно, Чехия, Милано, Италия) и специализирани (за
спортни стоки в Мюнхен,Германия, за транспортни съоръжения в Базел,
Швейцария). Според периодичността на провеждането си: ежегодни и
провеждани два пъти годишно.
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |