Производството на оловен бензин спира в целия свят след като и последната рафинерия е изчерпала запасите си от горивото, което е отравяло въздуха в продължение на почти век, съобщава Bloomberg.
Решението относно токсичното гориво беше постигнато след интензивните дипломатически усилия на САЩ и Организацията на обединените нации (ООН) през последните 20 години, се казва в изявление на Програмата на ООН за околната среда. Глобалната забрана ще предотврати около милион преждевременни смъртни случаи годишно от сърдечни заболявания, инсулти и рак, както и ще защити децата, които са особено уязвими към него.
Оловният бензин се използва главно в Африка и в други страни с ниски доходи, според Програмата на ООН за околна среда. Към 2002 г. повече от 100 държави все още използваха отровното гориво. Краят на употребата му в световен мащаб ще има положителни последици за хората и за всички живи същества, смята международната организация. Това също е голяма крачка напред в екологизирането на транспорта. Последно оловен бензин беше произвеждан в Алжирската рафинерия, управлявана от Sonatrach, държавната алжирска петролна компания.
„Оловното гориво е от типа грешки, които човечеството прави през всеки един период“, каза пред репортери в понеделник изпълнителният директор на Програмата на ООН за околната среда Ингер Андерсен.
„Това е грешката, която ни доведе до кризата с климата, кризата с биологичното разнообразие и тази със замърсяването.“
Отровното гориво е довело до по-голямо излагане на олово от всеки друг продукт по света, според Световната здравна организация. Оловният бензин замърсява въздуха, праха, почвата, питейната вода и хранителните култури. Той е допринесъл за опасно високи нива на олово в човешката кръв, което причинява намаляване на коефициента на интелигентност при децата, както и по-ниски академични постижения.
„Знаем, че излагането на олово е сериозен проблем, който засяга най-уязвимите хора, особено децата“, каза Джанет Маккейб, заместник-администратор в Агенцията за опазване на околната среда на САЩ.
"Не можем да позволим тези ефекти да продължат, у дома в САЩ или някъде другаде по света."
Тетраетил оловото е добавено за първи път към бензина в началото на 20-те години на миналия век за подобряване на работата на автомобилните двигатели. Употребата му продължава в продължение на десетилетия въпреки предупрежденията от органите за общественото здраве. Докато компонентът беше забранен в САЩ и много европейски страни в края на 20-ти век, употребата му продължи в развиващите се страни в продължение на десетилетия след това.
Люк Гнакаджа, който беше министър на околната среда, жилищното строителство и градоустройството на Бенин между 1999 и 2005 г., призова за по-голям контрол върху вноса на употребявани превозни средства от развитите страни в африканските държави.
„В момента повечето превозни средства, внесени в Африка, са такива, които се налага да бъдат разглобявани в техните страни на произход.“