Постановление № 171 от 2 август 2002 г. за създаване на Координационен съвет по Националния план за развитие и за координация на процеса на подготовка на програмните документи.. ( Отм. ДВ. бр.103/2008г.)

МС

Държавен вестник брой: 103

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 04.12.2008

Постановление № 171 от 2 август 2002 г. за създаване на Координационен съвет по Националния план за развитие и за координация на процеса на подготовка на програмните документи за участие на Република България в Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

Чл. 1. (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Създава Координационен съвет по Националния план за развитие (НПР) към Министерския съвет, наричан по-нататък "съвета".

Чл. 2. Съветът има следните функции и задачи:
1. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда и приема проект на анализ на социално-икономическото развитие на Република България по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
2. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда и приема проект на стратегическите цели и приоритети за развитието на икономиката на Република България за периода 2007 - 2013 г. по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
3. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда и приема проект на стратегически цели, приоритети за развитие и индикативното разпределение на финансовите средства за всеки от приоритетите въз основа на правителствената политика, политиката на Европейския съюз, принципа на допълняемост и капацитета за усвояване на предприсъединителната помощ от Европейския съюз;
4. (изм. и доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) приема проект на структура на НПР по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
5. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда, приема и актуализира проект на НПР за 2007 - 2013 г., съответстващ на изискванията на Европейската комисия, по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
5а. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда и приема проекти на оперативни програми (ОП) и програмни допълнения и на секторни стратегии, съобразени със стратегическите цели и приоритети за развитие на икономиката на Република България за периода до 2013 г.;
5б. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) разглежда и приема ръководства и методологии, свързани с програмирането на помощта от Структурните фондове и Кохезионния фонд, по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
5в. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) взема решения по проблемни въпроси, свързани с изработването на НПР, ОП и секторните стратегии, по предложение на ръководителя на работната група по НПР;
5г. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) отговаря да не се допусне дублиране на мерките в ОП и за взаимодействието на ОП с НПР;
5д. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) одобрява правилата за работа на работните групи по предложение на ръководителите на работните групи;
6. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) изпълнява и други задачи, свързани с НПР, възложени от Министерския съвет.

Чл. 3. Министърът на финансите внася за приемане от Министерския съвет приетия от съвета проект по чл. 2, т. 5 съгласно изискванията на Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

Чл. 4. (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.).

Чл. 5.
(1) Съветът се състои от председател и членове.
(2) Председател на съвета е министърът на финансите.
(3) (Доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.; изм., бр. 81 от 2004 г., бр. 51 от 2005 г., бр. 78 от 2005 г., бр. 89 от 2005 г., бр. 96 от 2005 г., бр. 14 от 2006 г.) Членове на съвета са: заместник-министър на финансите, заместник-министър на транспорта, заместник-министър на околната среда и водите, заместник-министър на външните работи, заместник-министър на земеделието и горите, заместник-министър на труда и социалната политика, заместник-министър на образованието и науката, заместник-министър на отбраната, заместник-министър на вътрешните работи, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, заместник-министър на икономиката и енергетиката, заместник-министър на културата, заместник-министър на здравеопазването, заместник-министър на правосъдието, заместник-председател на Държавната агенция за младежта и спорта, представител на министъра без портфейл, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози към министъра на финансите.
(4) (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) На заседанията си съветът може да кани като наблюдатели представители на други органи на изпълнителната власт, представители на териториалните органи на изпълнителната власт, представители на икономическите и социалните партньори, на неправителствени организации и др.
(5) (Доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Министрите определят поименно заместник-министър за постоянен представител на съответното министерство в съвета и уведомяват писмено председателя му.

Чл. 6.
(1) Съветът се свиква на заседание от председателя по негова инициатива или по искане най-малко на една трета от членовете.
(2) (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Дневният ред и материалите за заседанията се изпращат на членовете на съвета най-малко пет работни дни преди датата на заседанието. Мотивирани предложения за промени в дневния ред може да внася всеки член на съвета най-късно 3 работни дни преди заседанието. Предложенията за промени в дневния ред се гласуват от съвета на съответното заседание.
(3) Заседанията на съвета са редовни, ако на тях присъстват повече от половината от членовете му. Решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите на заседанието членове.
(4) За всяко заседание се съставя протокол, който се подписва от председателя и от секретаря. Взетите решения се отразяват в протокола и към него се прилагат материалите, разгледани на заседанието.
(5) (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.).
(6) Организационната работа и координацията, свързани с дейността на съвета, се осъществяват от секретар - държавен служител в Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози към министъра на финансите, определен от председателя на съвета по предложение на изпълнителния директор на агенцията.

Чл. 7.
(1) Председателят на съвета:
1. представлява съвета;
2. определя дневния ред на заседанията;
3. насрочва и ръководи заседанията и работата на съвета;
4. организира и контролира изпълнението на решенията на съвета;
5. (отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.);
6. представя на Министерския съвет или на заинтересуваните ведомства приетите от съвета решения, становища и предложения;
7. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) утвърждава ръководителите и състава на работните групи по решение на съвета;
8. (изм. и доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) отправя покани за участие като наблюдатели в работата на съвета на представители на други държавни органи, териториални органи на изпълнителната власт и други организации, невключени в състава му, имащи отношение към дейността на съвета;
9. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) представя на Министерския съвет годишен отчет за работата на съвета;
10. предлага на съвета да приеме допълнителни правила за работата си по неуредени в постановлението случаи;
11. (нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) внася за одобряване от Министерския съвет приетите от съвета проекти по чл. 2, т. 3 и 5.
(2) При отсъствие на председателя функциите му се изпълняват от заместник-министъра на финансите - член на съвета, или от друг член на съвета, определен от председателя за всеки конкретен случай.

Чл. 8. Членовете на съвета:
1. (изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) участват в заседанията на съвета и внасят за разглеждане актуални въпроси по проблеми, свързани с НПР, ОП и секторните стратегии;
2. (изм. и доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) информират съвета за извършената работа във връзка с НПР, ОП и секторните стратегии в представляваните от тях министерства и работни групи;
3. осигуряват на съвета необходимата за дейността му информация и експертна помощ по конкретни задачи от компетентността на съответните министерства;
4. носят лична отговорност за изпълнението на решенията на съвета.

Чл. 9. Секретарят на съвета:
1. организира подготовката и провеждането на заседанията на съвета;
2. изготвя протоколите от заседанията на съвета;
3. води отчетност за становищата и решенията, взети на заседанията на съвета;
4. координира изпълнението на решенията на съвета и необходимия обмен на информация между заинтересуваните страни;
5. подпомага председателя в неговата работа;
6. съхранява документацията на съвета.

Чл. 10. (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.).

Чл. 10а. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.)
(1) Към съвета функционират работна група по НПР, работни групи по ОП и секторните стратегии и други специализирани работни групи.
(2) Работната група по НПР се състои от ръководител и членове, като:
1. ръководител на работната група е изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози към министъра на финансите;
2. членовете на работната група по НПР се одобряват от съвета по предложение на ръководителя на работната група съгласувано със заинтересуваните ведомства;
3. (изм., ДВ, бр. 84 от 2005 г.) в състава на работната група по НПР влизат задължително ръководителите на работните групи по ОП и секторните стратегии, както и представители на дирекция "Национален план за развитие" на Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози, представители на дирекция "Управление на средствата от Европейския съюз" на Министерството на финансите и представител на дирекция "Икономическа и социална политика" на Министерския съвет.
(3) Съставът на работните групи по ОП и секторните стратегии включва ръководител и членове, като:
1. ръководителите на работните групи се определят от съвета по предложение на заместник-министъра от водещото министерство за съответната ОП или секторна стратегия;
2. членовете на работните групи се одобряват от съвета по предложение на ръководителите на работните групи съгласувано със заинтересуваните ведомства;
3. в състава на работните групи задължително се включват експерти от заинтересуваните ведомства в областите, обхванати от съответната ОП или секторна стратегия, и заинтересувани представители на икономическите и социалните партньори, на териториални органи на изпълнителната власт, на неправителствени организации и др.
(4) С решение на съвета се създават и други специализирани работни групи, като решението включва:
1. наименование и цел на работната група;
2. определяне на ръководителя и състава на работната група;
3. специфичните отговорности и организацията на работата;
4. срока и изискванията за качество на изпълнението на поставената задача.
(5) Работната група по НПР:
1. координира процеса по изработването на НПР;
2. осъществява хоризонталната координация по подготовка на ОП;
3. следи за избягване на припокривания в ОП;
4. следи за съответствието на НПР с политиките на Общността в областта на равноправието на половете, държавните помощи, околната среда и обществените поръчки;
5. организира информационната кампания за популяризиране на НПР пред обществеността.
(6) Работните групи за ОП и секторните стратегии:
1. координират изработването на ОП, програмните допълнения и секторните стратегии;
2. взаимодействат помежду си и с работната група по НПР;
3. внасят за одобряване от съвета приоритетите за съответната ОП или секторна стратегия;
4. подготвят проекти на ОП, програмните допълнения и секторните стратегии и ги съгласуват с работната група по НПР преди внасянето им в съвета;
5. анализират приоритетите на Република България в съответните области, покрити от ОП и секторните стратегии, и изготвят мотивирано предложение за включване на приоритети и мерки от ОП и секторните стратегии в НПР;
6. осъществяват мониторинг на промените в европейското законодателство, като отразяват необходимите промени и актуализират проектите на ОП и секторните стратегии;
7. осигуряват да няма припокриване на мерките по ОП, като съгласуват с работната група по НПР проектите на ОП и секторните стратегии преди внасянето им за разглеждане в съвета;
8. следят за съответствието на ОП с политиките на Общността в областта на равноправието на половете, държавните помощи, околната среда и обществените поръчки;
9. организират провеждането на информационната кампания за популяризиране пред обществеността на ОП и секторните стратегии и участват в информационната кампания за НПР.
(7) Ръководителите на работните групи се отчитат за работата си пред съвета и носят отговорност за качественото и своевременно изготвяне на проектите на НПР, ОП и секторните стратегии.
(8) Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози изготвя Методология за изработване на НПР и Методология за изработване на ОП, в които се определят специфичните отговорности на работните групи. Методологиите се представят за обсъждане и одобрение от съвета.
(9) Правилата за организация и работа на работните групи се одобряват от съвета по предложение на ръководителя на съответната работна група.
(10) Секретариат на работната група по НПР е дирекция "Национален план за развитие" в Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози.
(11) Секретариати на работните групи по ОП и секторните стратегии са дирекциите, определени за управляващ орган на съответната ОП, и дирекциите по програмиране на секторните стратегии. Секретариатите:
1. подготвят заседанията, извършват дейността по съгласуване на дневния ред, подготвят и изпращат поканата и материалите за заседанията до всички членове на работната група;
2. водят протоколите от заседанията, съгласуват съдържанието им с всички членове на работната група и изпращат копие от протокола на секретариата на съвета;
3. изпълняват задачи, възложени им от ръководителя на работната група.

Чл. 10б. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.)
(1) Ръководителят на работната група по НПР внася в съвета проект на стратегически цели, приоритети за развитие и индикативно разпределение на средствата за всеки от приоритетите.
(2) Ръководителите на работните групи внасят проектите на НПР, ОП и секторните стратегии в съвета.
(3) Всяка оперативна програма съдържа:
1. приоритети на програмата;
2. оценка на съгласуваността на програмата със стратегическите цели и приоритети за развитие на икономиката на Република България до 2013 г.;
3. анализ на силните и слабите страни, възможностите и опасностите, които мотивират прилагането на оперативната програма;
4. специфични цели на програмата;
5. мерки за реализиране на приоритетите на програмата;
6. анализ на ползите и разходите от реализирането на програмата;
7. информация за съответствие на мерките с българското законодателство и с актовете на Европейския съюз;
8. индикативен финансов план, който съдържа информация за необходимите средства, източниците на средства и разпределението им по години;
9. информация за администрирането на оперативната програма;
10. система от показатели за контрол и оценка на изпълнението на програмата;
11. други - в съответствие с Методологията за изработване на ОП.
(4) Всяка секторна стратегия съдържа:
1. преглед на състоянието на сектора;
2. икономически и социален анализ на сектора;
3. оценка на съгласуваността на секторната стратегия със стратегическите цели и приоритети за развитие на икономиката на Република България до 2013 г.;
4. анализ на силните и слабите страни, възможностите и заплахите, който да мотивира прилагането на секторната стратегия;
5. приоритети на стратегията;
6. специфични цели на секторната стратегия;
7. мерки за реализиране на приоритетите на секторната стратегия;
8. информация за съответствие на мерките с българското законодателство и с актовете на Европейския съюз;
9. индикативен списък на проекти, който съдържа необходимите средства, източниците на средства и разпределението им по години;
10. информация за администрирането на секторната стратегия;
11. система от показатели за контрол и оценка на изпълнението на секторната стратегия.
(5) Всяка оперативна програма по ал. 2 съдържа програмно допълнение. То се изготвя след одобряването на ОП от ЕК.

Чл. 10в. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Националният план за развитие, оперативните програми, програмните допълнения и секторните стратегии се подготвят на български и на английски език.

Чл. 10г. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.)
(1) Ръководителите на работни групи подготвят проектите на необходимите документи в срока, определен с решение на съвета.
(2) При неспазване на сроковете, определени с решение на съвета, се изготвя доклад до председателя на съвета с копие до съответния министър, в който се посочват причините за забавянето и срокът, в който документите ще бъдат изготвени.

Чл. 10д. (Нов, ДВ, бр. 8 от 2004 г.)
(1) Механизмът за участие на партньори в процеса на подготовка на програмните документи за участие на Република България в Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз включва:
1. изработване на методология от Управляващия орган на Рамката за подкрепа от Общността за критериите за определяне на партньори;
2. изготвяне на списък от министерствата, определени да изпълняват ролята на Управляващ орган на ОП и за Кохезионния фонд, съгласуван със заинтересуваните ведомства, с предложения кои социално-икономически организации, териториални органи на изпълнителната власт и неправителствени организации да бъдат включени като партньори в процеса на разработване и мониторинг на съответния програмен документ, в който те имат интереси или отговорности;
3. изготвяне на списък от Управляващия орган на Рамката за подкрепа от Общността въз основа на представените предложения от Управляващите органи на ОП с предложения на партньори, които да участват в подготовката на НПР;
4. внасяне на предложенията за разглеждане и одобряване от съвета;
5. приемане на решение от съвета за одобряване на партньорите, които да бъдат включени в работните групи по изработване на всеки програмен документ.
(2) При наличие на няколко партньорски организации с еднакъв/сходен предмет на дейност, отговарящи на критериите по ал. 1, т. 1, тяхното участие се осигурява на ротационен принцип за период 6 месеца, като редът се определя от самите организации.
(3) Одобрените от съвета партньорски организации определят своите упълномощени представители, които да бъдат включени в работните групи за програмните документи, и информират ръководителя на съответната работна група.

Чл.11. (1) Разходите, свързани с дейността на съвета, се осигуряват от бюджета на Министерството на финансите. (2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Членовете на съвета и на работните групи не получават възнаграждение за участието си в тяхната работа.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на постановлението:
1. (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.). 2. (Изм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Национален план за развитие (НПР)" е основен програмен документ на Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз. Състои се от анализ на социално-икономическата обстановка в светлината на целите на Структурните фондове и Кохезионния фонд, приоритетите за достигане на тези цели заедно със стратегията на развитие, планираните приоритетни дейности, специфичните им цели и свързаните с тях индикативни финансови ресурси.
2а. (Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Оперативна програма (ОП)" е документ за изпълнение на Рамката за подкрепа от общността, който включва приоритети, многогодишни мерки, които могат да бъдат осъществявани със съфинансиране на Структурните фондове на Европейския съюз и други финансови инструменти на Европейската инвестиционна банка.
2б. (Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Секторна стратегия" е набор от приоритети и многогодишни мерки, които са предвидени да се реализират със съфинансиране на Кохезионния фонд на Европейския съюз.
2в. (Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Програмно допълнение" е документ за изпълнение на стратегията на помощта от Структурните фондове и приоритетите и съдържа детайлно описание на ниво мерки.
2г. (Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Управляващ орган на Рамката за подкрепа от Общността" е органът, който отговаря за ефикасността и правомерността на управлението и изпълнението на Структурните фондове в Република България.
2д. (Нова, ДВ, бр. 8 от 2004 г.) "Принцип на допълняемост" е основен принцип за използване на помощта от Структурните фондове, при който средствата от ЕС допълват източниците на финансиране на страната за изпълнението на НПР.
3. (Изм. и доп., ДВ, бр. 8 от 2004 г.) Икономически и социални партньори са представителни организации на работници, служители и на работодатели и други неправителствени организации, които са заинтересувани от прилагането и наблюдението на програмните документи.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.).

§ 3. (Отм., ДВ, бр. 8 от 2004 г.).

§ 4. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на финансите и на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози към министъра на финансите.

§ 5. Постановлението се приема на основание чл.21 от Закона за администрацията.

§ 6. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив