Правилник за дейността на Националната агенция за оценяване и акредитация (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 19

Година: 2005

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 01.03.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат устройството, дейността, управлението, финансирането и организацията на работа на Националната агенция за оценяване и акредитация, наричана по-нататък "агенцията".

Чл. 2.
(1) Агенцията е специализиран държавен орган към Министерския съвет за:
1. признаване на съответствието на дейностите и качеството на обучението в системата на висшето образование със Закона за висшето образование и с държавните изисквания;
2. стимулиране на висшите училища да развиват своя потенциал и да повишават и поддържат качеството на дейността си;
3. подпомагане формирането на политиката на държавата във висшето образование;
4. оценяване на проекти за откриване и преобразуване на висши училища, техни основни звена и специалности;
5. осигуряване на информация за резултатите от извършените процедури за оценяване и акредитация.
(2) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с обща численост на персонала 20 щатни бройки, разпределени по структурни звена съгласно приложението.
(3) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на образованието и науката.

Чл. 3.
(1) Агенцията се финансира от:
1. субсидия от държавния бюджет;
2. собствени приходи от:
а) процедури за оценяване на проекти;
б) процедури за оценяване и акредитация;
в) издателска дейност;
г) други източници, свързани с дейността й.
(2) Разходите по процедурите за оценяване на проекти, за оценка и акредитация се определят по нормативи, утвърдени от министъра на финансите.

Глава втора
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ И АКРЕДИТАЦИЯ

Чл. 4. Органи на управление на агенцията са акредитационният съвет и неговият председател.

Чл. 5. Акредитационният съвет се състои от председател и 8 членове - хабилитирани лица от основните научни области, определени при условията и по реда на Закона за висшето образование.

Чл. 6.
(1) Акредитационният съвет:
1. изработва и утвърждава критерии за оценяване и акредитация;
2. изработва и утвърждава конкретните процедури за оценяване и акредитация и свързаната с тях документация;
3. взема решения за откриване на процедури за акредитация и процедури за оценяване на проекти;
4. създава постоянни комисии по професионални области и експертни групи към тях;
5. утвърждава състава и задачите на експертните групи в съответствие със заявените процедури по предложение на постоянните комисии;
6. взема решения за акредитация или за оценяване на проекти въз основа на докладите на постоянните комисии;
7. информира министъра на образованието и науката, както и висшите училища за извършените оценки и акредитации;
8. ръководи дейността на постоянните комисии и експертните групи;
9. утвърждава вътрешни правила за дейността си;
10. разработва Правилник за дейността на Националната агенция за оценяване и акредитация и го внася за приемане от Министерския съвет.
(2) Акредитационният съвет заседава най-малко веднъж на месец по 6-месечен график, утвърден от неговия председател.
(3) Заседанията на акредитационния съвет се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко 2/3 от списъчния му състав.

Чл. 7.
(1) Председателят на агенцията се назначава от министър-председателя по предложение на министъра на образованието и науката.
(2) Председателят на акредитационния съвет е и председател на Националната агенция за оценяване и акредитация.
(3) Председателят:
1. ръководи цялостната дейност на агенцията и я представлява в страната и в чужбина;
2. осъществява връзките и взаимоотношенията на агенцията с Министерския съвет и с институциите от системата на висшето образование;
3. сключва договори във връзка с дейностите по оценяване и акредитация;
4. ръководи заседанията на акредитационния съвет;
5. назначава членовете на постоянните комисии по професионални области;
6. уведомява в писмена форма министър-председателя за необходимостта от освобождаване на член на акредитационния съвет и за попълване на състава му;
7. сключва, прекратява и изменя трудовите договори с работещите в общата и специализираната администрация на агенцията;
8. издава административните актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните правоотношения с лица - държавни служители в администрацията на агенцията.

Чл. 8.
(1) Мандатът на председателя и на членовете на акредитационния съвет е 6 години.
(2) Половината от състава на акредитационния съвет се обновява по квоти на всеки 3 години.
(3) Положението на председател и на член на акредитационния съвет е несъвместимо със заемане на длъжностите ректор, заместник-ректор и декан във висше училище, съответно председател, заместник-председател и директор на институт в Българската академия на науките и в Националния център за аграрни науки.
(4) Председателят или член на акредитационния съвет се освобождава преди изтичането на мандата:
1. по негово писмено искане;
2. при системно неизпълнение на задълженията;
3. при фактическа невъзможност за изпълняване на длъжността, продължила повече от 6 месеца;
4. при несъвместимост с длъжностите по ал. 3.
(5) Предложението за освобождаване на председател или член на акредитационния съвет по ал. 4, т. 2 и 3 се взема с мнозинство от списъчния състав на съвета.
(6) Попълването на акредитационния съвет се извършва по реда на чл.84 от Закона за висшето образование.

Чл. 9.
(1) Акредитационният съвет създава постоянни комисии по професионални области и определя състава им.
(2) Постоянните комисии се ръководят от председател, който е от състава на постоянната комисия.
(3) Председателят и членовете на постоянните комисии се назначават от председателя на акредитационния съвет за срок 3 години.
(4) Постоянните комисии:
1. предлагат за утвърждаване от акредитационния съвет състава и задачите на експертните групи в съответствие със заявената процедура;
2. контролират работата и приемат докладите на експертните групи;
3. подготвят и внасят в акредитационния съвет доклад за резултатите от извършеното оценяване.

Чл. 10.
(1) Експертните групи за оценяване и акредитация са временни и се създават с решение на акредитационния съвет по предложение на постоянните комисии.
(2) В експертните групи по ал. 1 не могат да бъдат привличани лица, които:
1. са представители на оценяваните висши училища или на техни структурни звена;
2. преподават или са извършвали преподавателска дейност в оценяваните висши училища през последните 18 месеца, считано от датата на откриване на акредитационната процедура или на процедурата за оценяване.
(3) Експертната група подготвя и в посочения в договора срок внася в постоянната комисия за утвърждаване доклад в 3 екземпляра за резултатите от всяко оценяване, като за целта:
1. систематизира и анализира постъпилите материали и при необходимост изисква от заявителя допълнителна информация или документи, свързани с провежданата процедура за оценяване или за акредитация;
2. по съгласуван с ръководните органи на оценяваната институция план я посещава и извършва детайлно проучване на състоянието и дейността й.

Чл. 11.
(1) При осъществяване на своите правомощия акредитационният съвет и председателят на агенцията се подпомагат от администрация.
(2) Според разпределението на дейностите администрацията е обща и специализирана.

Чл. 12.
(1) Административното ръководство на звената в администрацията се осъществява от главен секретар, назначен от председателя на агенцията за срок 5 години.
(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията, следи за спазването на нормативните актове и за изпълнението на законните разпореждания на председателя на агенцията. (3) Главният секретар:
1. отговаря за условията на работа на агенцията и на нейната администрация;
2. осъществява оперативните връзки с ръководствата на институциите от системата на висшето образование;
3. подготвя заседанията на акредитационния съвет и участва в тях с право на съвещателен глас;
4. организира деловодството, документооборота, архива на агенцията и информационното осигуряване;
5. подготвя и съгласува актовете за възникване, изменяне и прекратяване на служебните и трудовите правоотношения;
6. отговаря за управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията.

Чл. 13.
(1) Общата администрация е организирана в отдел "Административно, финансово, правно-нормативно и информационно обслужване".
(2) Отдел "Административно, финансово, правно-нормативно и информационно обслужване":
1. подпомага с юридически консултации дейността на агенцията с оглед на законосъобразното изпълнение на нейните функции;
2. осигурява процесуално представителство пред съдилищата след писмено упълномощаване от председателя на агенцията;
3. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на агенцията;
4. отговаря за осигуряването на цялостното финансово-счетоводно обслужване на агенцията в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и другите нормативни актове;
5. своевременно и надлежно оформя всички документи по сметките на агенцията;
6. организира завеждането, съхраняването и отчитането на материалните активи на агенцията;
7. изготвя проектите на длъжностните разписания в агенцията;
8. организира и отговаря за воденето и съхраняването на документите, свързани с назначаването и освобождаването на служителите;
9. организира ремонта и поддръжката на материалната база;
10. осигурява транспортното обслужване на агенцията;
11. организира охраната на сградата и работните помещения;
12. организира обработката на документите, осъществява деловодната дейност и съхранява деловодния архив на агенцията;
13. осигурява информационното обслужване.

Чл. 14.
(1) Специализираната администрация е организирана в дирекция "Оценяване и акредитация".
(2) Дирекция "Оценяване и акредитация":
1. обслужва органите на управление на агенцията и дейността на постоянните комисии и експертните групи;
2. събира информация и поддържа информационна база от данни, свързана с дейностите по оценяване и акредитация;
3. консултира институциите в системата на висшето образование при изготвянето на материалите за оценяване и акредитация.

Глава трета
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРОЦЕСИТЕ НА ОЦЕНЯВАНЕ И АКРЕДИТАЦИЯ

Чл. 15. Процедура за акредитация или процедура за оценяване на проект се открива по искане на:
1. висше училище, организация по чл.47 от Закона за висшето образование или учредители по смисъла на чл. 14 от Закона за висшето образование;
2. министъра на образованието и науката.

Чл. 16. Исканията по чл. 15, т. 1 и 2 трябва да съдържат:
1. заявление на ръководителя на институцията за откриване на процедура;
2. информация (доклад) съгласно чл.87, ал. 4 от Закона за висшето образование за изпълнението на критериите на агенцията;
3. информация от висшето училище за изпълнението на задължителните препоръки на акредитационния съвет, дадени с решение от предходна процедура;
4. документ, удостоверяващ, че висшето училище е привело структурата си в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование;
5. протокол от заседание на академичния (научния) съвет с обсъждане и приемане на документацията по т. 2, 3 и 4.

Чл. 17.
(1) Постъпилите в агенцията искания по чл. 15 се регистрират и се насочват от председателя на акредитационния съвет към съответната постоянна комисия за проучване.
(2) Акредитационният съвет въз основа на доклад на постоянната комисия взема решение за откриване на процедура в едномесечен срок от постъпване на искането.
(3) Решението на акредитационния съвет за откриване на процедура за оценяване или за акредитация се включва в графика на агенцията и се изпълнява по реда на завеждането му.
(4) По откритите процедури акредитационният съвет назначава експертни групи по предложение на постоянните комисии.
(5) Когато искането за откриване на процедура не отговаря на условията по чл. 16, заявителят се уведомява писмено от председателя на акредитационния съвет.

Чл. 18. Процедурите за оценяване и за акредитация приключват на заседание на акредитационния съвет, на което:
1. председателят на постоянната комисия прочита доклада си;
2. наблюдаващият процедурата предоставя писмено мнение за работата в подготвителните етапи;
3. след обсъждането в зависимост от вида на процедурата всеки член на акредитационния съвет дава поименно своята оценка по четирибалната система съгласно чл.77, ал. 1 от Закона за висшето образование поотделно за всеки критерий или по двубалната система съгласно чл.77, ал. 4 от Закона за висшето образование;
4. на базата на общата оценка акредитационният съвет приема мотивирано решение в определения от Закона за висшето образование срок.

Чл. 19. В решението за положителна оценка на проект се посочва и срокът, в който трябва да бъде поискана акредитация след откриването на висшето училище, на негово основно звено или специалност.

Чл. 20. Акредитацията се удостоверява с издаден от агенцията акредитационен документ.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА АГЕНЦИЯТА

Чл. 21. Организацията на работата на агенцията се осъществява в съответствие с разпоредбите на правилника и с Инструкцията за документооборота, утвърдена от председателя на агенцията по предложение на главния секретар.

Чл. 22. Структурните звена на агенцията осъществяват своите функции в съответствие с утвърдените с правилника функционални характеристики.

Чл. 23. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват възложените им задачи въз основа на длъжностните характеристики, утвърдени от председателя.

Чл. 24.
(1) Документите, изпратени до агенцията от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.
(2) При завеждането на документите във входящия регистър съответното длъжностно лице извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка, която се разпределя според адресата или съдържанието.

Чл. 25.
(1) Председателят или главният секретар разпределя преписките с резолюция до съответните ръководители на структурни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изпълнение, дата и подпис

(2) Ръководителите на звената възлагат с резолюция проверката и изпълнението на преписките на един или повече служители, като посочват изрично отговорния от тях.

Чл. 26. Изходящите от агенцията документи се съставят в 2 екземпляра, като вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

Чл. 27. По предложение на председателя служителите в агенцията могат да бъдат награждавани с парични и предметни награди на стойност до 3 минимални работни заплати.

Чл. 28. Работното време на агенцията е от 9 до 17 ч. и 30 мин. с почивка от 12 до 12 ч. и 30 мин.

Чл. 29. Пропускателният режим и другите специфични дейности, свързани с управлението на агенцията, се определят с вътрешни правила, утвърдени от председателя.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. За допускане, откриване и извършване на процедури за акредитация на научни специалности, по които се провежда обучение на образователна и научна степен "доктор" в Българската академия на науките, в Националния център за аграрни науки и в други научни организации, не се изисква институционална акредитация.

§ 2. Процедурите за оценяване на проекти и за акредитация на институции и специалности, които са от системата на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на транспорта и съобщенията и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, се съгласуват със съответния министър.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 3.
(1) Акредитационният съвет продължава спрените по § 57, ал. 2 от Закона за висшето образование процедури, с изключение на процедурите за:
1. институционална акредитация на основни звена на висши училища (факултети, филиали, институти и колежи);
2. програмна акредитация и оценяване на проекти за откриване на основни звена (факултети, филиали, институти и колежи) и специалности във висши училища, които не са получили институционална акредитация.
(2) Процедурите по ал. 1, т. 1 и 2 се прекратяват.
(3) Акредитационният съвет определя реда и начина, по който продължава всяка конкретна процедура съгласно ал. 1 в съответствие с етапа, до който е достигнала.
(4) Разходите, които се заплащат от заявителя за продължаване на спрените процедури, се определят по решение на акредитационния съвет на базата на утвърдени от министъра на финансите нормативи, като се вземе предвид неизразходваната част от средствата, внесени от висшите училища преди спирането на процедурите.

§ 4. Правилникът се издава на основание чл.9, ал. 3, т. 12 от Закона за висшето образование.

Приложение към чл. 2, ал. 2
(Изм., ДВ, бр. 89 от 2004 г.)

Численост на персонала на Националната агенция за оценяване и акредитация - 30 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 89 от 2004 г.)

Акредитационен съвет 11
Главен секретар 1
Обща администрация
Отдел "Административно, финансово, правно-нормативно и информационно обслужване"
6
Специализирана администрация
Дирекция "Оценяване и акредитация"
12
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив