Регистрация на обменно бюро

Юридическа характеристика
Съгласно легалната дефиниция на § 1, т. 12 от Валутния закон обменно бюро е търговец, който извършва по занятие сделки с валута в наличност. Обменните бюра осъществяват дейността си при условията на регистрационен режим. В Министерството на финансите се води и поддържа публичен регистър на лицата, осъществяващи дейност като обменно бюро.
Тази процедура описва реда и условията, при които лицата, желаещи да осъществяват дейност като обменно бюро, могат да получат нужното им за целта удостоверение.
 
Извършване на процедурата
Компетентният орган, който извършва регистрацията е Агенцията за финансово разузнаване към министъра на финансите (Към настоящия момент АФР влиза в състава на Държавна агенция Национална сигурност – ДАНС, вж. Закона за ДАНС).
I. Изисквания за извършване на регистрацията

  1. Дейност като обменно бюро могат да осъществяват само лица, вписани като търговци по смисъла на Търговския закон. Съдебната регистрация на търговеца винаги предхожда регистрацията му като обменно бюро. В търговския регистър трябва да е вписан задължително предмет на дейност - обмяна на валута;
  2. Физическите лица - търговци, както и членовете на управителните или контролните органи и неограничено отговорните отговорни съдружници в юридическите лица не трябва да са осъждани за умишлено престъпление от общ характер и да са били членове на управителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, обявено в несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори.


II. Необходими документи

За вписване в регистъра се подава писмено заявление по образец, което съдържа следните данни:

  1. дата на подаване;
  2. пълно юридическо наименование на лицето по съдебната му регистрация, седалище и адрес на управление и номер на фирменото дело;
  3. адрес за кореспонденция на търговеца;
  4. лица, представляващи търговеца по съдебна регистрация;
  5. лице за контакти с посочена длъжност и телефон;
  6. единен идентификационен номер по БУЛСТАТ;
  7. идентификационен номер от Националния данъчен регистър;
  8. открити банкови сметки в страната и в чужбина (номер на сметка, име на банката и банков код);
  9. пунктовете, в които се извършва обмяната на валута, точен адрес и телефон.

При промяна в някое от обстоятелствата по т. 2-9 лицата са длъжни да уведомят Министерството на финансите в 14-дневен срок от настъпване на промяната.
Към заявлението за вписване се прилагат следните документи в оригинал или официално заверено копие:

  1. копие от решението на окръжния съд по седалище на лицето за вписване в търговския регистър и удостоверение за актуално състояние, валидно към датата на подаване на заявлението за вписване;
  2. регистрационно удостоверение или карта за идентификация по регистър БУЛСТАТ;
  3. удостоверение за данъчна регистрация;
  4. удостоверение, издадено от съответната териториална данъчна дирекция, удостоверяващо следните обстоятелства:
  1. размера на платените данъци през последните три години, ако лицето е извършвало дейност;
  2. че на лицето не са налагани санкции през последната година за укриване на доходи, подлежащи на данъчно облагане;
  3. наличие или липса на данъчни задължения;

5. списък на съдружниците (акционерите) на юридическите лица и данни за размера на дяловото (акционерното) им участие;
6. в случаите, когато в юридическите лица участват като съдружници (акционери) лица, регистрирани в чужбина чрез номинални директори или тръстийс - удостоверения от съответния регистър по мястото на регистрация относно истинските собственици на капитала;
7. свидетелства за съдимост на физическите лица - търговци, членовете на управителните и контролните органи и неограничено отговорни съдружници в юридическите лица;
8. документ от Националната следствена служба, удостоверяващ, че срещу физическите лица - търговци, членовете на управителните и контролните органи и неограничено отговорни съдружници в юридическите лица, няма образувани предварителни производства за престъпления от общ характер;
9. декларации от физическите лица - търговци, както и от членовете на управителните и контролните органи и неограничено отговорни съдружници в юридическите лица по образец, удостоверяващи следните обстоятелства:

  1. че лицето не е било член на управителен или контролен орган или неограничено отговорен съдружник в дружество, прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;
  2. че през последните пет години, предхождащи датата на решението за обявяване на банка или друга финансова институция в несъстоятелност, лицето не е било член на неин управителен или контролен орган;
  3. че не е било лишавано от право да заема материалноотговорна длъжност;
  4. че не е обявявано за неплатежоспособно, съответно несъстоятелно или в принудителна ликвидация като едноличен търговец през последните десет години;
  5. че срещу него не са били образувани искови или изпълнителни производства за неиздължени кредити през последните десет години;
  6. размера на платените от лицето данъци през последните три години и че не са му налагани глоби за укриване на данъци;

10. удостоверения, издадени от съответната областна дирекция на вътрешните работи, че в пунктовете за обмяна на валута са изпълнени изискванията на Наредба за системите за физическа защита на строежите;
11. сертификати за противопожарна безопасност на пунктовете за обмяна на валута;
12. документ за платена държавна такса.
Лицата, които са регистрирани като обменни бюра могат да откриват и други пунктове за обмяна на валута извън посочените в регистрацията. Самият пункт за обмяна на валута подлежи на отделна регистрация, като за целта лицата подават писмено заявление по образец.
Документите, представени от лицето при подаване на заявлението за вписване, са служебна тайна. Не са служебна тайна следните обстоятелства: юридическото наименование на лицето по съдебната му регистрация, седалище и адрес на управление и номер на фирменото дело и промените в тях; факта дали на лицето е наложена мярка за въздействие по чл. 17, ал. 1, буква "в" от ВЗ, както и адресите на пунктовете за обмяна на валута.
Всички документи, представени в Министерството на финансите във връзка с вписването в публичния регистър на обменните бюра, образуват партидата на обменното бюро, която се води по регистрационен номер и се съхранява 5 години след прекратяване на регистрацията.
В случай, че заявлението за вписване на отговаря на установената форма или към него не е приложен някой от изискуемите документи, длъжностното лице по регистрацията писмено уведомява заявителя в 7-дневен срок от приемане на документите. В 7-дневен срок от получаване на съобщението заявителят е длъжен да представи необходимия документ или да отстрани недостатъка, посочен от длъжностното лице по регистрацията.
Вписването в публичния регистър на обменните бюра се извършва от длъжностното лице по регистрацията в 14-дневен срок от постъпването на всички изискуеми документи или от отстраняване на недостатъците.
В регистъра се вписват следните обстоятелства: пълното юридическо наименование на лицето по съдебната му регистрация, седалище и адрес на управление и номер на фирменото дело и промените в тях; факта дали на лицето е наложена мярка за въздействие по чл. 17, ал. 1, буква "в" от ВЗ, както и адресите на пунктовете за обмяна на валута.
Гореизложените правила и срокове се прилагат и при разглеждане на заявленията за регистрация на пункт за обмяна на валута.
Не се извършва вписване в регистъра на обменните бюра, а извършеното вписване се заличава служебно от длъжностното лице по регистрацията, когато:

  1. не е представен или е признат за недействителен някой от документите, изисквани съгласно тази наредба;
  2. лицето е укривало доходи, подлежащи на данъчно облагане;
  3. на лицето е била налагана санкция по Валутния закон през последните две години;
  4. лицето има просрочени данъчни задължения;
  5. физическите лица - търговци, членовете на управителните и контролните органи и неограничено отговорни съдружници в юридическите лица са били осъждани за престъпление от общ характер или срещу тях има образувано предварително производство за престъпление от общ характер;
  6. физическите лица - търговци, членовете на управителните и контролните органи и неограничено отговорни съдружници в юридическите лица:
  1. са били членове на управителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;
  2. през последните пет години, предхождащи датата на решението за обявяване на банка или друга финансова институция в несъстоятелност, са били членове на неин управителен или контролен орган;
  3. са били лишавани от право да заемат материалноотговорна длъжност;
  4. са обявявани за неплатежоспособни, съответно несъстоятелни или в принудителна ликвидация като едноличен търговец през последните пет години;
  5. има образувани срещу тях искови или изпълнителни производства за неиздължени кредити през последните десет години;

7. в случаите по § 2 от преходните и заключителните разпоредби на Валутния закон.
 
ІІІ. Удостоверение
Министерството на финансите издава удостоверение за вписване в регистъра по образец. При промяна на някое от обстоятелствата, свързани със съдебната регистрация на лицето (наименование, седалище, адрес на управление, представителство) се издава ново удостоверение за вписване в регистъра, в което се удостоверява настъпилата промяна.
При издаване на ново удостоверение за регистрация или на ново приложение регистрираното лице е длъжно да върне старото при получаване на новото.
Удостоверението за регистрация и приложенията към него се съставят в четири еднообразни екземпляра, един от които се връчва или изпраща с обратна разписка на регистрираното лице, вторият се прилага към неговата партида, третият се съхранява в общия архив на Министерството на финансите, а четвъртият се изпраща в териториалната данъчна дирекция по регистрацията на лицето.
Вписването в регистъра се заличава при прекратяване дейността на лицето като обменно бюро, при заличаване от търговския регистър на едноличен търговец или при прекратяване на юридическото лице. При настъпване на някое от обстоятелствата, които са основания за заличаване на регистрацията, вписаното в регистъра лице е длъжно да уведоми Министерството на финансите в 7-дневен срок, като към уведомителното писмо се прилагат удостоверението за регистрация и приложенията към него.

Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив