Регулаторна политика за управление на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър

КРС

Държавен вестник брой: 53

Година: 2005

Орган на издаване: КРС

Дата на обнародване: 28.06.2005

Въведение

Настоящата Регулаторна политика за управление на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър (Регулаторна политика) се изготвя от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) в изпълнение на разпоредбата на чл.28, ал. 1, т. 1, б. "а" от Закона за далекосъобщенията (ЗД).
При изработването на Регулаторната политика са взети предвид тенденциите за развитие на далекосъобщителния сектор в световен и европейски мащаб, отчитайки необходимостта от управление на радиочестотния спектър съгласно разпоредбите на Радиорегламента на Международния съюз по далекосъобщения, решенията и препоръките на Европейската комисия, Комитета за електронни съобщения към Европейската конференция по пощи и далекосъобщения, с цел осигуряване на ефективното му използване. Регулаторната политика определя основните цели и механизми за управление на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър в средносрочен план - до края на 2008 г.

1. Основни цели
Ръководейки се от своите принципи за управление и разпределение на радиочестотния спектър за граждански нужди, КРС си поставя следните цели:

  • осигуряване ефективно управление и разпределение на ограничения ресурс - радиочестотен спектър за граждански нужди;
    • стимулиране създаването на дългосрочни условия за развитие на конкурентен далекосъобщителен сектор и осигуряване на условия за развитие на бизнеса;
    • осигуряване на условия за достъпни, съвременни, технологично ефективни и качествени съобщителни и информационни услуги;
    • гарантиране на механизми за защита интересите на крайните потребители.

      2. Механизми за управление на спектъра
      Комисията за регулиране на съобщенията управлява разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър, спазвайки принципите на прозрачност, равнопоставеност, предвидимост, пропорционалност, обективност и публичност, чрез следните регулаторни механизми:
      2.1. Лицензиране
      Съгласно ЗД далекосъобщителни дейности се извършват:

    • въз основа на индивидуални лицензии, когато се осъществяват далекосъобщения чрез далекосъобщителна мрежа с предоставен индивидуално определен ограничен ресурс - радиочестотен спектър, като предоставянето на ресурс се извършва след честотно планиране, изследване за електромагнитна съвместимост, национално координиране и съгласуване с всички заинтересовани ведомства и международно координиране и/или регистриране на радиочестоти и радиочестотни ленти в случаите, когато е необходимо;
    • въз основа на регистрация по обща лицензия, когато се осъществяват далекосъобщения чрез далекосъобщителна мрежа или радиосъоръжения чрез използване на радиочестотен спектър за общо ползване, определен с решение на КРС;
    • свободно - без индивидуална лицензия и регистрация по обща лицензия, когато се осъществяват далекосъобщения чрез радиосъоръжения и мрежи от радиосъоръжения за собствени нужди чрез използване на радиочестотен спектър за общо ползване. 2.2. Такси за ползване на ограничен ресурс - радиочестотен спектър
      Формирането на таксите за ползване на ограничения ресурс - радиочестотен спектър, е един от съществените регулаторни лостове за управление на спектъра. Таксите за ограничен ресурс осигуряват предпоставки за ефективното му използване, развитието на конкуренцията и предоставянето на нови услуги.
      В тази връзка високите такси водят до намаляване на използването на честотен ресурс, редуциране на част от техническите възможности на съобщителните и информационните услуги, а като следствие и до възможно понижаване на качеството им и сравнително висока цена на услугите, предоставяни на крайните потребители.
      Ниските такси водят до невъзможност покриването на разходите за създаване и поддържане на ефективна система за управление на спектъра, до недостиг на средства за контрол на използването му, а като следствие и до нарушаване на нормите за електромагнитна съвместимост, понижаване качеството на предоставяните услуги, неефективно използване на радиочестотния спектър и забавяне въвеждането на нови по-ефективни технологии. К
      ато отчита посочените последици от налагането на високи или ниски такси за използване на радиочестотен спектър, КРС прилага тарифна политика, мотивираща съвместното използване на радиочестотен ресурс и използването на по-свободни честотни обхвати с цел осигуряване на ефективно разпределение и използване на радиочестотния спектър. Имайки предвид европейския опит по отношение на определяне на таксите за ползването на ограничения ресурс - радиочестотен спектър, и отчитайки ръста на инфлация в страната, КРС ежегодно до 30 септември на текущата година предлага на Министерския съвет да приеме тарифа за таксите, които се събират от КРС по ЗД.
      2.3. Преразпределение на радиочестотния спектър
      Този механизъм се прилага постоянно в зависимост от промените в технологиите и честотните предназначения в световен и европейски мащаб. В нашата страна голяма част от радиочестотния ресурс се използва с приоритет за нуждите на националната сигурност и отбраната. В момента радиочестотният спектър се преразпределя по радиослужби и ползватели с цел осигуряване и защита на ресурс за граждански нужди и постигане на по-висока степен на хармонизация с европейските честотни разпределения, споразумението на НАТО за радиочестотния спектър за военно и гражданско ползване и Радиорегламента на Международния съюз по далекосъобщения, което води до преназначения на честоти и честотни ленти. Някои от тях са сложни за реализиране поради необходимост от финансови средства за закупуване на съвременно и ефективно радиооборудване от лицата, извършващи далекосъобщителни дейности.
      Преразпределението на радиочестотния спектър във всеки конкретен случай е свързано със сериозни технически проучвания и анализи, изследвания за електромагнитна съвместимост, международно и национално координиране на радиочестоти и радиочестотни ленти.
      2.4. Контрол и мониторинг
      Ефективното и без радиосмущения използване на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър се осигурява чрез контрол на действителното използване на радиочестотите и радиочестотните ленти, като се извършват необходимите за управление на спектъра дейности по мониторинг, проверка, анализ на резултатите и контрол за спазването на действащите нормативни актове, определените технически и експлоатационни характеристики на предаваните сигнали и условията на издадените индивидуални лицензии. Контролът, осъществяван от КРС, е насочен към спазване на изискванията за използването на радиочестотите и радиочестотните ленти за граждански нужди, осигуряване на нормална работа и равнопоставеност на законните ползватели на радиочестотния спектър и гарантиране на определено качество на предоставяните далекосъобщителни услуги на крайните потребители.
      Контролът е насочен към предприемане на превантивни мерки за осигуряване на информация за целите на управлението на спектъра, за ефективното му и без радиосмущения използване и осигуряване на електромагнитна съвместимост.
      За извършване на ефективен контрол и мониторинг на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър КРС изгражда национална система за мониторинг, състояща се от стационарни, мобилни и дистанционно управляеми станции за наблюдение на спектъра, оборудвани със специализирани системи за мониторинг, измерване и радиопеленговане в съответствие с изискванията на Международния съюз по далекосъобщения.
      В международен план договореностите със съседните страни целят провеждане на едновременни кампании по мониторинг и разработване на общоприети методики за измерване на трансграничните замърсявания и взаимно признаване на резултатите. В по-дългосрочен план предстои обсъждане на възможности за взаимно дистанционно управление на станциите за мониторинг в пограничните райони при разрешаване на проблеми с радиосмущения и трансгранични замърсявания.

      3. Управление на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър
      3.1. Далекосъобщителни мрежи от подвижна радиослужба
      За извършване на далекосъобщителни дейности чрез далекосъобщителни мрежи от подвижна радиослужба за професионални цели - персонално повикване, TETRA (Trans European Trunked Radio) и PMR (Professional Mobile Radio)/PAMR (Public Access Mobile Radio), се определят радиочестотни ленти в диапазона 29.7 - 470 MHz.
      Далекосъобщителните оператори осъществяват далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от подвижна радиослужба за професионални цели - персонално повикване и PMR/PAMR след предоставяне на индивидуално определен от КРС ограничен ресурс - радиочестотен спектър на първия, заявил искането си, или след регистрация по обща лицензия при използване на радиочестотен спектър, определен от КРС за общо ползване. В случай на по-голямо търсене на спектър в конкретни радиочестотни обхвати, водещо до недостиг на ресурс, е възможно стартиране на състезателни процедури.
      С цел хармонизация на радиочестотните разпределения и във връзка с предстоящото частично освобождаване на радиочестотен спектър от националната сигурност и отбраната за граждански нужди се извършва честотно планиране на радиочестотния диапазон 406.1 - 470 MHz за използването му за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от подвижна радиослужба за професионални цели, като се определят радиочестотни ленти за теснолентови и широколентови цифрови/аналогови PMR/PAMR приложения. Отделни честоти в радиочестотния диапазон 300 - 344 MHz, който съгласно европейските разпределения е част от хармонизиран военен обхват, са предоставени с издадените индивидуални лицензии на оператори за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от подвижна радиослужба за професионални цели PMR с национално и местно покритие. Предстои тяхното заменяне с равностойни честоти от обхвати 420 MHz и 460 MHz след освобождаването им от националната сигурност и отбраната.
      През 2004 г. КРС обяви търг с тайно наддаване за издаване на индивидуална лицензия за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена далекосъобщителна подвижна мрежа по стандарт TETRA с национално покритие със срок 15 години. Само един от заявилите намерение 9 кандидата подаде заявление за участие в търга, в резултат на което е издадена една индивидуална лицензия, с която е предоставен индивидуално определен ограничен ресурс в честотни ленти 411 - 414 MHz и 421 - 424 MHz. Поради липса на интерес за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи по стандарт TETRA ще бъдат предприети действия за осигуряване на възможност за въвеждане и на теснолентови/широколентови цифрови PMR/PAMR приложения в останалия свободен ресурс в ленти 412.5 - 414 MHz и 422.5 - 424 MHz.
      С цел ефективно използване на радиочестотния спектър при възможност се извършва привеждане на честотните назначения в съответствие с Препоръка ERC REC T/R 25-08 за критериите за планиране и координиране на честотите за земна подвижна радиослужба в радиочестотния обхват 29.7 - 921 MHz и ще се предприемат действия, свързани с провеждане на тарифна политика за стимулиране използването на обхват 80 MHz за подвижни приложения, чрез въвеждане на по-ниски такси за ползване на ограничен ресурс - радиочестотен спектър в този обхват.
      Съгласно Препоръка 2003/203/ЕС на Европейската комисия и решения ERC/DEC/(01)07 и ECC/DEC/(04)08 на Комитета за електронни съобщения радиочестотни ленти 2400 - 2483.5 MHz, 5150 - 5350 MHz и 5470 - 5725 MHz са определени за използване от локални радиомрежи за широколентов пренос на данни RLAN (Radio Local Area Network). КРС измени и допълни Обща лицензия № 220 за осъществяване на далекосъобщения чрез обществени мрежи RLAN от подвижна радиослужба, с което осигури използването освен на радиочестотна лента 2400 - 2483.5 MHz и на ленти 5150 - 5350 MHz и 5470 - 5725 MHz за широколентов пренос на данни.
      3.2. Далекосъобщителни клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба
      За извършване на далекосъобщителни дейности чрез далекосъобщителни клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба по стандарт GSM (Global System Mobile) са определени радиочестотните ленти 880.1 - 914.9 MHz, 925.1 - 959.9 MHz, 1710 - 1785 MHz и 1805 - 1880 MHz, като пълното им освобождаване от националната сигурност и отбраната за граждански нужди приключи в края на 2004 г. Това дава възможност при заявен интерес и при спазване изискванията на ЗД да бъдат предоставени допълнителни радиочестотни ленти на лицензираните GSM далекосъобщителни оператори. След извършване на проучване на далекосъобщителния пазар на далекосъобщителните клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба по стандарт GSM и предоставянето на услуги чрез тях и при заявен интерес ще се проведат процедури, в съответствие с разпоредбите на ЗД, и за издаване на нови индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт GSM.
      С издадените три индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителни клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба по стандарт GSM равнопоставено е предоставен радиочестотен спектър от обхвати 900 MHz и 1800 MHz. Останалият свободен ресурс в обхват 900 MHz е недостатъчен за лицензиране на нови оператори. Освободеният от националната сигурност и отбраната спектър в обхват 1800 MHz може да бъде предоставен за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт GSM. Извършването на далекосъобщителната дейност само в обхват 1800 MHz поставя в неравностойно положение бъдещите GSM оператори по отношение на конкурентоспособността им на пазара и необходимите инвестиции за изграждане на мрежите им в сравнение с действащите оператори.
      Радиочестотните ленти 876 - 880/921 - 925 MHz ще бъдат определени за въвеждане и развитие на далекосъобщителни клетъчни мрежи за нуждите на жп транспорта GSM-R (Global System Mobile - Railway) след освобождаването им от национална сигурност и отбрана.
      Радиочестотният спектър, определен за далекосъобщителни клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба по стандарт UMTS (Universal Mobile Telecommunications System), е 1900 - 1980 MHz, 2010 - 2025 MHz и 2110 - 2170 MHz, като поетапното му освобождаване за граждански нужди следва да приключи до края на 2007 г.
      След проведени тръжни процедури КРС издаде една индивидуална лицензия от Клас А за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена далекосъобщителна подвижна клетъчна мрежа по стандарт UMTS с национално покритие със срок 20 години, с която е предоставен индивидуално определен ограничен ресурс - 2 x 10 MHz в честотни ленти 1920 - 1930 MHz и 2110 - 2120 MHz + 1 x 5 MHz в честотна лента 2010 - 2015 MHz, и две индивидуални лицензии от Клас Б за осъществяване на далекосъобщения чрез обществена далекосъобщителна подвижна клетъчна мрежа по стандарт UMTS с национално покритие със срок 20 години, с всяка от които е предоставен индивидуално определен ограничен ресурс - 2 x 5 MHz в честотни ленти 1930 - 1935 MHz и 2120 - 2125 MHz + 1 x 5 MHz в честотна лента 2015 - 2020 MHz и 2 x 5 MHz в честотни ленти 1935 - 1940 MHz и 2125 - 2130 MHz + 1 x 5 MHz в честотна лента 2020 - 2025 MHz.
      С поетапното освобождаване на радиочестотния ресурс от националната сигурност и отбраната за граждански нужди (1940 - 1960 MHz - до 31 декември 2005 г.; 1960 - 1980 MHz - до 31 декември 2006 г.; 1900 - 1920 MHz - до 31 декември 2007 г.) и при заявен интерес, спазвайки изискванията на ЗД, ще се предоставят допълнителни радиочестотни ленти на лицензираните UMTS далекосъобщителни оператори. След извършване на проучване на далекосъобщителния пазар на далекосъобщителните клетъчни мрежи от земна подвижна радиослужба по стандарт UMTS и предоставянето на услуги чрез тях и при заявен интерес ще се проведат и процедури в съответствие с разпоредбите на ЗД за издаване на нови индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт UMTS.
      За осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт NMT (Nordic Mobile Telephone) 450 е предоставен честотен ресурс в ленти 452.5 - 457.4 MHz и 462.5 - 467.4 MHz със срок до 2013 г. Продължава тенденцията към намаляване на броя на абонатите на аналоговата клетъчна подвижна мрежа NMT 450 и отслабването на търговския интерес на оператора, поради което ще се даде възможност за цифровизиране на аналоговата мрежа и за въвеждане на технологията CDMA 450 като фиксирано приложение в рамките на предоставения радиочестотен спектър, посредством изменение на издадената индивидуална лицензия за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт NMT.
      Търсят се допълнителни възможности за освобождаване на честотен ресурс и провеждане на състезателни процедури в съответствие с разпоредбите на ЗД за издаване на индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна клетъчна мрежа от земна подвижна радиослужба по стандарт CDMA 450.
      3.3. Далекосъобщителни мрежи за наземно аналогово и наземно цифрово радиоразпръскване
      Комисията за регулиране на съобщенията планира и предоставя радиочестотен спектър за осъществяване на далекосъобщения чрез налични и/или нови далекосъобщителни мрежи при условията на обвързана компетентност със Съвета за електронни медии и при спазване на изискванията на ЗД и Закона за радиото и телевизията.
      Ултракъсовълновото честотно модулирано (УКВ-ЧМ) радиоразпръскване се извършва в глобално хармонизирания обхват 87.5 - 108 MHz. Ресурсът на този обхват е почти изчерпан поради големия брой действащи радиостанции. Предвижда се освобождаване на една 8 MHz-ова лента след преустановяване излъчването на V телевизионен канал в Североизточна България. Бъдещето на УКВ-ЧМ обхвата ще се определи от успеха на внедряване на цифровата технология за наземно радиоразпръскване T_DAB (Terrestrial Digital Audio Broadcasting). България е защитила в международен план 5 честотни блока в III обхват (174 - 230 MHz) и 14 честотни блока в L обхвата (1452 - 1479.5 MHz) за въвеждане на наземно цифрово радиоразпръскване T_DAB. С цел осигуряване на пълно национално покритие при въвеждането на T_DAB технологията е необходимо да се планират и защитят на втората сесия на регионалната радиоконференция RRC-06 поне още 3 честотни блока в III обхват.
      Аналоговото телевизионно разпръскване в страната ни е планирано в III обхват (174 - 230 MHz), IV обхват (470 - 582 MHz) и V обхват (582 - 862 MHz). За някои градове са планирани и предоставени на националните телевизионни оператори по повече от един канал. С цел ефективно използване на радиочестотния спектър и във връзка с международните процедури по планиране в преходния период за преминаване от аналогово към цифрово телевизионно разпръскване се извършва преоценка на съществуващото честотно разпределение и оптимизиране на използването на честотния ресурс за аналогово телевизионно разпръскване чрез минимизиране на броя на каналите, предоставени на един оператор за обслужване на една и съща зона, анализ на антенните системи на основните предаватели и обсъждане на резултатите със заинтересованите ведомства и телевизионни оператори и изменения, при необходимост, в плана на първичната и вторичната телевизионна мрежа.
      Преобладаващата част от телевизионните канали в IV и V обхват са с ограничено ползване за граждански нужди, поради което в момента не могат да бъдат планирани за телевизионно разпръскване. Предстои освобождаване на тези обхвати само за граждански нужди, което ще даде възможност за тяхното цялостно планиране за наземно цифрово телевизионно разпръскване DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial).
      На втората сесия на регионалната радиоконференция RRC 04/06, май 2006 г., ще бъдат определени честотните разпределения в Регионалния честотен план за въвеждане на наземно цифрово радио- и телевизионно разпръскване в Регион 1, включващ и нашата страна. Република България ще положи усилия, за да планира, съгласува и защити честотни разпределения, които правят възможно осигуряването на условия за пълноценно изграждане на 4 национални, 12 регионални и 30 местни мрежи за наземно цифрово телевизионно разпръскване. До приключването на RRC 04/06 би могло да се предоставят радиочестотни канали за наземно цифрово телевизионно разпръскване само при условие, че същите не могат да бъдат използвани за аналогово телевизионно разпръскване. От техническа гледна точка и във връзка с ефективното използване на ограничения ресурс наземното цифрово телевизионно разпръскване ще се извършва чрез ограничен брой синхронни едночестотни мрежи с териториално покритие на едно населено място, като се спазва принципът за изграждане на далекосъобщителната структура приоритетно от най-големите населени места към по-малките. Радиочестотен спектър за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна мрежа за наземно цифрово телевизионно разпръскване се предоставя след провеждане на състезателна процедура по реда на действащото законодателство.
      В края на 2004 г. КРС обяви намерение да издаде индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителна мрежа за наземно цифрово телевизионно разпръскване за територията на осем града (Бургас, Варна, Габрово, Добрич, Пловдив, Русе, Сливен и Стара Загора). Предстои финализиране на процедурата по издаване на лицензиите.
      3.4. Далекосъобщителни мрежи от неподвижна радиослужба
      Осъществяването на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от неподвижна радиослужба от вида "точка към точка" и "точка към много точки" се извършва в честотни обхвати, определени в Наредбата за определяне на процедурните правила и техническите параметри за работа на далекосъобщителни мрежи от неподвижната радиослужба, приета с ПМС № 214 от 2004 г. (ДВ, бр. 75 от 2004 г.).
      3.4.1. Мрежи от вида "точка към точка"
      Изборът на честотни обхвати за конкретна мрежа от вида "точка към точка" следва да бъде съобразен с дължините на трасетата и техния характер. С цел ефективно използване на радиочестотния спектър в обхватите, предназначени за широколентов магистрален пренос със скорости n x 155 Mbit/s (n x STM1), мрежите се планират при спазване на принципите за използване на подходящи високи нива на модулация, прилагане на ефективно управление на поляризацията на излъчвания сигнал, недопускане повишаване на нивото на нежеланите излъчвания в радиорелейните станции вследствие използването на антени с ниски експлоатационни характеристики и при необходимост с цел постигане на по-ефективно използване на спектъра по географски признак изграждане на нови станции на далекосъобщителните оператори извън съществуващата инфраструктура.
      За разширяване и развитие на магистралните и периферните мрежи със синхронна цифрова йерархия (SDH) и скорости n x 52 Mbit/s (n x STM0), съответно n x 155 Mbit/s (n x STM1), и на мрежите с плезиохронна цифрова йерархия (PDH) със скорости n x 2 Mbit/s, 34 Mbit/s и 140 Mbit/s се предприемат действия, свързани с провеждане на тарифна политика за стимулиране освобождаването от аналогови приложения на честотните обхвати 3.8 - 4.2 GHz, 5.9 - 6.4 GHz и 8.1 - 8.5 GHz. С цел осигуряване на условия за ефективно използване на честотния ресурс се стимулира използването на по-високочестотните обхвати.
      Допълнителен честотен ресурс за увеличаване капацитета на изградени мрежи се предоставя на обществени оператори само след изчерпване на възможностите за максимално ефективно използване на вече предоставения спектър.
      3.4.2. Мрежи от вида "точка към много точки"
      За извършване на далекосъобщителни дейности чрез далекосъобщителни мрежи от вида "точка към много точки" е определен честотен ресурс в обхвати 3 GHz и 26 GHz. Далекосъобщителните мрежи от вида "точка към много точки" са предназначени основно за осигуряване на безжичен широколентов достъп на крайните потребители, включително за достъп до отдалечени, слабо населени и труднодостъпни райони.
      Предстои издаването на пет индивидуални лицензии за осъществяване на далекосъобщения чрез обществени далекосъобщителни мрежи от вида "точка към много точки" с национално покритие, с които ще се предостави ограничен ресурс 2 x 21 MHz и 3 x 10.5 MHz дуплексно спрегнати честотни блока в честотния обхват 3.4 - 3.6 GHz. При предоставяне на радиочестотен спектър за обществените мрежи с национално покритие не се предвиждат защитни честотни ленти между блоковите разпределения. В този случай не се извършва предварителна координация на мрежите, а се дава възможност на операторите да планират ефективно мрежата си в рамките на предоставения ресурс в съответствие с документите на Комитета за електронни съобщения. Операторите осъществяват взаимна координация на мрежите си, като при непостигане на съгласие КРС определя защитни ленти в рамките на предоставените им честотни блокове, при условие че операторите са спазили изискванията на лицензиите си и действащите нормативни актове.
      Предоставеният честотен ресурс в обхват 3.4 - 3.6 GHz не се използва за изграждане на инфраструктурни мрежи. Осъществяването на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от вида "точка към много точки" в този обхват не се обвързва с определена технология и не ограничава въвеждането на WiMAX (Worldwide Interoperability for Microwave Access).
      В радиочестотния обхват 26 GHz е определен ресурс и за осъществяване на далекосъобщения чрез обществени далекосъобщителни мрежи от вида "точка към много точки" с национално или регионално покритие, като условията за координация са различни в зависимост от покритието. Координирането на мрежите в този обхват се извършва чрез определяне на защитни ленти в рамките на предоставените честотни блокове или чрез въвеждане на ограничения за ползване само на една поляризация в крайните ленти на предоставените блокове.
      Радиочестотната лента 3.6 - 3.8 GHz е определена за осъществяване на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от вида "точка към точка" и далекосъобщителни мрежи от вида "точка към много точки" за собствени нужди. За осигуряване на честотен ресурс за обособените мрежи от вида "точка към много точки" се издават индивидуални лицензии без конкурс или търг при спазване принципите на прозрачност и равнопоставеност.
      В честотни ленти, в които има недостатъчен свободен честотен спектър, с цел съхраняване на компактен ресурс за обществените мрежи КРС извършва анализ за честотна съвместимост и при необходимост териториално разделяне с мрежите от вида "точка към точка".
      3.5. Далекосъобщителни мрежи от неподвижна спътникова радиослужба
      Осъществяването на далекосъобщения чрез далекосъобщителни мрежи от неподвижна спътникова радиослужба е уредено с международните технически договорености на база на предварително регламентирано честотно разделяне на посоките "Земя - Космос" и "Космос - Земя".
      Извършването на далекосъобщителни дейности чрез далекосъобщителни мрежи от неподвижна спътникова радиослужба е въз основа на индивидуална лицензия, а в случай на използване на ограничен ресурс от радиочестотни ленти 12.5 - 12.75 GHz (Космос - Земя) и 14.00 - 14.25 GHz (Земя - Космос) далекосъобщения се осъществяват чрез:

    • обществени далекосъобщителни мрежи от неподвижна спътникова радиослужба въз основа на индивидуална лицензия;
    • обособени VSAT мрежи и станции от неподвижна спътникова радиослужба въз основа на регистрация по обща лицензия при спазване на съответни технически характеристики;
    • обособени далекосъобщителни мрежи от неподвижна спътникова радиослужба въз основа на индивидуална лицензия в случай на несъответствие с техническите характеристики, посочени в съответната обща лицензия. 3.6. Позиции на геостационарна орбита, определени за Република България с международни споразумения
      В международните планове за Република България са определени две позиции на геостационарна орбита. Едната е за национална система за спътниково радиоразпръскване (радио- и телевизионно разпръскване) на позиция 1,2° западна дължина на геостационарна орбита, а втората е за национална система в неподвижната спътникова радиослужба на позиция 50,4° източна дължина. За позиция 50,4° източна дължина има и извънпланова заявка за система за спътниково радиоразпръскване (радио- и телевизионно разпръскване).
      КРС обяви намерение за издаване на индивидуални лицензии за предоставяне на ограничен ресурс - позиции от геостационарната орбита, както следва:
    • една лицензия за планова позиция BUL 0200 на 1,2° западна дължина в честотни обхвати 11,7 - 12,5 GHz (Космос - Земя)/17,3 - 18,1 GHz (Земя - Космос) с честотен ресурс 10 спътникови канала по 27 МHz лента и покритие над Република България;
    • една лицензия за планова позиция BUL 0000 на 50.4°±10° източна дължина в честотни обхвати 4500-4800 МHz (Космос - Земя)/6725-7025 МHz (Земя - Космос) с честотен ресурс 300 МHz и в честотни обхвати 10,7 - 10,95 GHz и 11,2 - 11,45 GHz (Космос - Земя)/12,75 - 13,25 GHz (Земя - Космос) с честотен ресурс 500 МHz и покритие над Република България;
    • една лицензия за извънпланова позиция на 50.4° източна дължина в честотни обхвати 11,7 - 12,5 GHz (Космос - Земя)/17,3-18,1 GHz (Земя - Космос) с честотен ресурс 40 спътникови канала по 27 MHz лента и покритие над Балканския полуостров.
      Предстои финализиране на процедурата по издаване на лицензиите.
      3.7. Радиослужби радиоастрономия, морска подвижна и въздушна подвижна
      Радиочестотният спектър за морска подвижна, въздушна подвижна радиослужба и радиослужба радиоастрономия е осигурен в съответствие с Радиорегламента на Международния съюз по далекосъобщения и международни споразумения.
      Осигуряват се необходимите условия за извършване на далекосъобщителна дейност за целите на морското и въздушното търсене и спасяване, както и за разпространяване на текуща информация за осигуряване на безопасност на корабоплаването и въздухоплаването, включително и необходимия за това радиочестотен спектър, който се предоставя с издаване на съответните индивидуални лицензии.
      КРС създава и условия за защита от радиосмущения и за електромагнитна съвместимост между радиослужби радиоастрономия, морска подвижна и въздушна подвижна и другите радиослужби.

      4. Защита на интересите на крайните потребители
      Комисията за регулиране на съобщенията гарантира механизми за защита интересите на крайните потребители чрез възлагане на задължения на далекосъобщителните оператори за предоставяне на качествени далекосъобщителни услуги на всички потребители при условия на равнопоставеност, както и задължения за поддържане и използване на далекосъобщителните мрежи, чрез които се предоставят услугите по такъв начин, че и при нормална работа, и в условия на неизправност да е гарантирана защитата на околната среда, живота и здравето на хората в съответствие с действащите в Република България нормативни актове, стандарти и технически спецификации.
      Създаването на условия за развитие на далекосъобщителна инфраструктура в отдалечени, слабонаселени и икономически слаборазвити райони ще доведе до осигуряването на равни права за всички крайни потребители за достъп до разнообразни далекосъобщителни услуги.
      Комисията за регулиране на съобщенията предприема действия, целящи развитие на далекосъобщителния пазар чрез осигуряване на условия за навлизане на нови оператори и насърчаване на конкуренцията, което води до възможност за избор на крайните потребители по отношение на качество и цена на услугите.

      5. Заключение
      Комисията за регулиране на съобщенията управлява разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър в съответствие със Закона за далекосъобщенията, подзаконовите нормативни актове по прилагането му, принципите за управление и разпределение на радиочестотния спектър за граждански нужди и настоящата регулаторна политика, спазвайки принципите на прозрачност, равнопоставеност и публичност.

      Забележка.
      При необходимост Регулаторната политика за управление на разпределения за граждански нужди радиочестотен спектър се привежда в съответствие с държавната политика по планиране и разпределение на радиочестотния спектър след приемането й от Министерския съвет.

  • Предложи
    корпоративна публикация
    ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
    Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
    Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
    Резултати | Архив