1) В широк см.: всяка форма на съзнателно въздействие върху адресата чрез средствата за масова комуникация за постигане на предварително планирана цел. В такъв см. се говори напр. за политическа реклама.
2) В тесен см. Р. е елемент от комуникационната подсистема на маркетинга, чиято крайна цел е пласментът на рекламираната стока или услуга. Според Американската асоциация по маркетинг Р. представлява форма на нелично представяне и придвижване на търг. идеи, стоки и услуги, заплащана от ясно установен рекламодател (1948). Следователно от Р. се изключват такива форми като устната реклама. Р. може да се разглежда и като стопанска комуникация, провеждана от фирми, които не осъществяват маркетинг, т.е. като диахронна реклама. Тогава според Росър Рийвз Р. може да се определи като "изкуство за внедряване на един изключителен потребителски мотив в главите на най-голям брой хора при минимални разходи" (1961). Възможни са различни класификации на Р. според множество признаци, поради което съществуват над 200 термина за различни видове Р., най-важните от които са дадени в настоящото издание.
3) В най-тесен, прагматичен см. под Р. се разбира самото рекл. дело, поместването на рекл. послания в печата или разпространяването им чрез др. комуникационни канали.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |