Решение № 10738 от 2 ноември 2006 г. по административно дело № 4892 от 2006 г.

ВАС

Държавен вестник брой: 91

Година: 2006

Орган на издаване: ВАС

Дата на обнародване: 10.11.2006

Върховният административен съд в състав: председател: Венета Марковска, и членове: Бисерка Коцева, Йордан Константинов, Румяна Монова, Мирослав Мирчев, при участието на секретар-протоколиста Милка Ангелова разгледа административно дело № 4892 по описа на Върховния административен съд - петчленен състав, за 2006 г., докладвано от съдията Бисерка Коцева.
Производството е по чл.23, пр. първо ЗВАС.
Образувано е по жалба на "СОМАТ" - АД, със седалище София, кв. Горубляне, за частична отмяна на раздел V от Наредба № 12 от 10.ХII.2002 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и техническите изисквания към тях, издадена от министъра на транспорта и съобщенията (МТС) и председателя на Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН) (ДВ, бр. 1 от 2003 г.), като незаконосъобразен, противоречащ на чл.4, ал. 1 и 2 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (Закона).
По-конкретно жалбоподателят счита, че с раздел V от Наредба № 12 - "Регистрация на лицата, които извършват монтаж или монтаж и ремонт на тахографи", са въведени допълнителни изисквания от ДАМТН за регистрация на лицата, осъществяващи тази дейност, а именно с чл.25, ал. 2 е поставено допълнително изискване за регистрацията, започването и осъществяването на тази дейност - лицата трябва да имат сключен договор с производителя или с негов упълномощен представител за извършване на дейността, което именно жалбоподателят счита, че противоречи на чл.4, ал. 1 и 2 от Закона. Според него липсва законова норма, която да установява регистрационен режим за този вид дейност, както и да определя изискванията, които са въведени за пръв път и единствено в чл.25, ал. 2 от наредбата. Наредбата е издадена на основание чл.89 от Закона за автомобилните превози и чл.25 от Закона за измерванията, в които не съществува изискване за регистрация на лицата, както и допълнителни изисквания към тях за осъществяване на процесната дейност - монтаж или монтаж и ремонт на тахографи. Моли да се отмени раздел V от Наредба № 12.
Ответникът - министърът на транспорта, чрез юрк. Геренска е взел становище за неоснователност на жалбата. Счита, че тахографите, монтирани на автомобилите като средство за измерване и проверка, се монтират от лица, оправомощени от ДАМТН, а изискванията към тях са уредени в чл.46 и сл. от Закона за измерванията. Освен това в чл.9 от приложението към Спогодбата за международни автомобилни превози (ДВ, бр. 99 от 1995 г.) е регламентирано, че единствените, които могат да извършват монтаж и ремонт, са лица, оправомощени от органите, който регистрационен режим е повторен в раздел V от наредбата.
Ответникът - Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), в писмено становище е развил теза за неоснователност на искането за частична отмяна на наредбата по съображения, общо свеждащи се до това, че при издаването на Наредба № 12 няма нарушения на общите правила. Независимо от това счита, че Законът, уреждащ общите правила за въвеждане на лицензионен и регистрационен режим за извършване на стопанска дейност, е в сила от 18.ХII.2003 г., т.е. приет е в един по-късен момент след приемането на Наредба № 12, като ДАМТН е отчела факта на приемането на Регламент (ЕО) № 1360/2002 г. и необходимостта от въвеждането му в българското законодателство, което от своя страна налага изменението на действащата Наредба № 12.
Жалбата е допустима като подадена от юридическо лице с правен интерес и е основателна.
Наредба № 12/10.ХII.2002 г., в сила от 3 януари 2003 г., е издадена на основание чл.89, ал. 1 от Закона за автомобилните превози, според която разпоредба министърът на транспорта и председателят на ДАМТН определят с наредба изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите (тахографи), както и функционалните и техническите изисквания към тях. Алинея 2 от същата разпоредба регламентира кои пътни превозни средства (ППС) трябва да бъдат оборудвани с контролни уреди за регистриране данните за движението на автомобилите и работата на екипажите (тахографи) от одобрен тип.
Член 25 от Закона за измерванията (ЗИ) пък регламентира, че на контрол подлежат и средствата за измерване, предназначени за измервания в случаите по чл.5, за които в други нормативни актове са определени технически и метрологични изисквания към тях. Член 5 от ЗИ касае други области (здравеопазване, обществена безопасност и др.), в които се осъществява дейността, с цел осигуряване на точност и достоверност на измерванията. Раздел VI от ЗИ - Оправомощаване на лица за проверка на средства за измерване - чл.47 и сл., регламентира реда и изискванията по чл.46 от същия закон за оправомощаване на лицата, извършващи тази проверка, както и правомощията на председателя на ДАМТН да издава заповед за оправомощаване на лицата, респ. да отказва оправомощаване с мотивиран отказ, а също и да отнема оправомощаване.
Член 4, ал. 1 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (Закона), уреждащ общите правила за въвеждане на лицензионен и регистрационен режим за извършване на стопанска дейност, гласи: Лицензионен и регистрационен режим за извършване на стопанска дейност, както и изискване за издаване на разрешение и удостоверение или за даване на уведомление за извършване на отделна сделка или действие, се установяват само със закон. Алинея 3 от същия чл.4 гласи: С подзаконов нормативен акт, посочен в закон, могат да се конкретизират изискванията по ал. 2, като се осигури спазването на чл.3, ал. 3.
Алинея 2 на разпоредбата на чл.4 регламентира, че всички изисквания, необходими за започването и за осъществяването на дадена стопанска дейност, както и за извършването на отделна сделка или действие, се уреждат със закон.
Безспорно дейността по започването и осъществяването на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи като вид стопанска дейност се регулира от общите правила на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, съгласно който, както се посочи, лицензионен и регистрационен режим за извършване на стопанската дейност се установяват само със закон.
Специалният закон - Законът за измерванията, в чл.46 и 47 и сл. въвежда изисквания към лицата, извършващи проверка на средствата за измерване, да се оправомощават от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор чрез издаване на заповед от същия за извършване на тази дейност при наличие на задължителните условия по чл.47, ал. 1, т. 1 до 3 ЗИ, между които не попадат условията за регистрация на лицата, които извършват монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, въведени в раздел V от наредбата.
В този специален спрямо наредбата закон няма изискване за условия, каквито са поставени в чл.25, ал. 1 и 2 от наредбата - за регистрационен и лицензионен режим на лицата. В нормата на чл.55 от ЗИ е регламентирано, че в официалния бюлетин на ДАМТН се публикува информация за оправомощените лица и списък на лицата, на които е отнето оправомощаването, докато в разглежданата подзаконова норма на чл.25 е въведен първоначален регистрационен режим и нещо повече - допълнително изискване по отношение лицата, които ще извършват разглежданата дейност, да имат сключен договор с производителя или с негов упълномощен представител за извършване на съответната дейност за одобрените типове тахографи, при това, които производителят произвежда - т.е. лицензионен режим.
Изискването за договор с производителя по чл.25, ал. 2 за регистрацията за започване на съответната дейност от лицата по чл.25, ал. 1 от наредбата съпътства самия регистрационен режим - съответно чл.27, ал. 1, чл.28, ал. 1, като липсата на такъв е въведен в наредбата като основание за мотивиран отказ на председателя на ДАМТН за регистрация на лицата за монтаж или монтаж и ремонт на тахографите.
Следователно с разглежданите разпоредби на раздел V от Наредба № 12/10.XII.2002 г., в сила от 3.I.2003 г., издадена за прилагане на нормативен акт от по-висока степен - Закона за автомобилните превози и Закона за измерванията, са въведени допълнителни изисквания за регистрационен и лицензионен режим на лицата, които извършват монтиране и ремонт на тахографите като средство за измерване и проверка, в противоречие на общите правила за въвеждане на такъв режим, въведен в чл.4, ал. 1, 2 и 3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Както вече се посочи, такъв режим се установява само със закон.
Ето защо разпоредбите на раздел V са в противоречие с нормативен акт от по-висока степен - Закона, което пък е нарушение на принципа на чл.15, ал. 1 ЗНА, че нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.
Ето защо 5-членният ВАС счита, че раздел V от наредбата, с която са въведени изисквания за регистрационен и лицензионен режим на лицата, следва да се отмени като незаконосъобразен, противоречащ на нормативни актове от по-висока степен - Закона, Закона за измерванията и Закона за автомобилните превози, в изпълнение на който е издадена разглежданата наредба. Възникналите правни последици от отменения нормативен акт се уреждат от органа, който го е издал - чл.27, ал. 2 ЗВАС.
При тези съображения и на основание чл.23, пр. първо във вр. с чл.27, ал. 1 и 2 и чл.31 ЗВАС 5-членният състав на ВАС

РЕШИ:

Отменя раздел V от Наредба № 12/10.ХII.2002 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и техническите изисквания към тях (ДВ, бр. 1 от 3.I.2003 г.), в сила от 3 януари 2003 г., издадена от министъра на транспорта и съобщенията и председателя на Държавната агенция за метрология и технически надзор, като незаконосъобразен.
Решението е окончателно.

Председател: Константин Пенчев

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив