Решение № 221 от 29 юли 2004 г. за групово освобождаване от забраната по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията на определен вид вертикални споразумения и съгласувани практики в сектора на моторните превозни средства, когато...

КЗК

Държавен вестник брой: 80

Година: 2004

Орган на издаване: КЗК

Дата на обнародване: 30.09.2004

Решение № 221 от 29 юли 2004 г. за групово освобождаване от забраната по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията на определен вид вертикални споразумения и съгласувани практики в сектора на моторните превозни средства, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 ЗЗК
(Обн., ДВ, бр. 80 от 14.09.2004 г. - в сила от 01.01.2005 г.)

Като взе предвид:

член 14, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията, който оправомощава Комисията за защита на конкуренцията с решение да обяви, че забраната по чл.9, ал. 1 не се прилага за определен вид договори, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 от същия закон;

членове 69 и 70 от Европейското споразумение за асоцииране между Европейските общности и техните страни членки, от една страна, и Република България, от друга страна, които определят сближаването на законодателството на Република България, включително и в областта на конкуренцията, с това на Общността като важно условие за интеграцията на България с Европейския съюз;

член 6 от Правилата за въвеждане и прилагане на разпоредбите в областта на конкуренцията, предвидени в чл.64, ал. 1, точки i и ii и ал. 2 ЕСА, който задължава Комисията за защита на конкуренцията да се информира за всяка процедура, свързана с приемането, премахването или промяната от страна на Общността на освобождаването по категории, както и да следи за цялостното спазване на принципите за освобождаване по категории, които са в сила в Общността;

Регламент № 1400/2002/ЕС на Комисията на Европейските общности за приложението на чл.81 (3) от Договора за създаване на Европейската икономическа общност към категориите вертикални споразумения и съгласувани практики в сектора на моторните превозни средства, в сила от 1 октомври 2002 г.;

това, че по отношение на вертикалните споразумения и съгласувани практики в сектора на моторните превозни средства следва да се прилагат по-строги правила от тези, предвидени в Решение № 44 от 2001 г. на Комисията за защита на конкуренцията за групово освобождаване, от забраната по чл.9, ал. 1 от Закона за защита на конкуренцията на определен вид договори, когато те отговарят на изискванията по чл.13, ал. 1 от същия закон (ДВ, бр. 44 от 2001 г.).

Тези по-строги правила за освобождаване от забраната по чл.9, ал. 1 ЗЗК следва да се прилагат за вертикални споразумения за покупка или продажба на нови моторни превозни средства, резервни части за моторни превозни средства и за услуги за сервиз или гаранционно обслужване на превозните средства, когато са сключени между предприятия, които не са конкуренти, между конкуренти в определени случаи или от сдружения на търговци на моторни превозни средства, или на предприятия за гаранционно и сервизно обслужване. Те се прилагат и за вертикални споразумения, сключени между дистрибутор или оторизирано лице за извършване на сервизно обслужване и (под)дистрибутор или сервиз. Това решение се прилага и за вертикални споразумения, които съдържат допълнителни клаузи за прехвърляне или ползване на права на интелектуална собственост.

Освобождаването трябва да се ограничи до онези вертикални споразумения, за които може с достатъчна сигурност да се приеме, че отговарят на условията по чл.13, ал. 1 ЗЗК.

Вертикалните споразумения от вида, посочен в това решение, могат да допринесат за подобряване на икономическата ефективност в рамките на веригата на производство или дистрибуция, като улеснят по-добрата координация между предприятията - участници в споразуменията. Те могат да доведат до намаляване на разходите на страните по сделките и да оптимизират продажбите и инвестициите.

Вероятността подобряването на икономическата ефективност да има превес над отрицателното въздействие върху конкуренцията в резултат на ограничения, които съдържат вертикалните споразумения, зависи от пазарната сила на предприятията - участници в споразумението, и съответно от интензитета на конкуренцията от други доставчици на стоки или услуги, които потребителите приемат за взаимозаменяеми.

Праговете на пазарен дял, при които може да се приеме, че предимствата от вертикалните споразумения имат превес над отрицателното въздействие върху конкуренцията, трябва да са различни за различните видове вертикални споразумения. Може да се приеме, че вертикалното споразумение като цяло има такива предимства, когато доставчикът има пазарен дял не по-голям от 20 на сто на съответния пазар на дистрибуция на нови моторни средства или резервни части и не по-голям от 30 на сто - при количествена селективна дистрибуция на нови моторни превозни средства. По отношение на услугите, извършвани след продажбата на моторните превозни средства, може да се приеме, че предимствата имат превес, когато доставчикът разполага с мрежа от оторизирани сервизи с пазарен дял не по-голям от 20 на сто и когато определя начина на осъществяване на гаранционното и сервизно обслужване на моторните превозни средства, като осигурява необходимото оборудване и обучение на персонал. По отношение на вертикални споразумения, които съдържат задължение за изключителна доставка към единствен купувач, цялостният ефект се определя в съответствие с пазарния дял на купувача.

В случаите на качествена селективна дистрибуция могат да се очакват предимства независимо от пазарния дял.

За да се предотврати необоснованото прекратяване на договор от страна на доставчика, поради това че дистрибуторът или сервизът развиват конкурентна дейност, като извършват активни или пасивни продажби на други марки автомобили или на резервни части освен тези на доставчика или прехвърлят на подизпълнители сервизното обслужване, е необходимо да се предвиди задължение за предварително уведомяване за прекратяване, което да е писмено и ясно мотивирано. За да се осигури независимост на дистрибуторите и предприятията за ремонт и сервизно обслужване от техните доставчици, в споразуменията трябва да се предвидят минимални срокове, в които следва да се отправи уведомлението, че споразумението няма да бъде продължено за нов срок или че ще бъде прекратено преди изтичането на срока.

За да се позволи на дистрибуторите или оторизираните сервизи да се възползват от възможността за извършване на допълнителна стопанска дейност, те трябва да могат да придобиват предприятия, които продават или осъществяват сервизно обслужване на същите марки моторни превозни средства като тези от мрежата за дистрибуция. За тази цел вертикалното споразумение между доставчик и дистрибутор или оторизиран сервиз трябва да дава право на последния да прехвърля всички свои права и задължения на всяко предприятие от мрежата за дистрибуция, което продава или ремонтира същата марка моторни превозни средства.

С оглед улесняване на бързото разрешаване на спорове, които могат да възникнат между страните по споразумението за дистрибуция и да препятстват ефективната конкуренция, от освобождаване следва да се ползват само онези споразумения, които предвиждат, че всяка страна има право да отнесе спора за разглеждане и решаване от независим арбитраж.

Независимо от това, че предприятията - страни по споразумението, имат по-нисък пазарен дял, не могат да бъдат освободени от забраната по чл.9 ЗЗК споразумения, които съдържат определени видове, ограничаващи конкуренцията клаузи, които не са абсолютно необходими за постигане на положително въздействие върху съответния пазар. Това се отнася преди всичко до вертикалните споразумения, които съдържат ограничения, като минимални или фиксирани цени за препродажба или с някои изключения ограничения на територията, или клиентите, на които дистрибуторът или сервизът могат да продават стоките или услугите.

Необходимо е да се гарантира, че ефективната конкуренция между дистрибуторите няма да се ограничи, в случай че доставчикът използва селективна дистрибуция на едни пазари и други форми на дистрибуция на други. Това означава, че освобождаването от забрана не трябва да се прилага за споразумения за селективна дистрибуция, които ограничават пасивните продажби на краен потребител или на неоторизиран дистрибутор, намиращи се на територия, определена за изключителна дистрибуция на друг дистрибутор.

Освобождаването не трябва да се прилага и за споразумения за селективна дистрибуция, с които са ограничават пасивните продажби на група клиенти, които са определени изключително за друг дистрибутор, намиращ се на пазари, където се използва селективна дистрибуция.

Предимствата на груповото освобождаване не се прилагат за споразумения за изключителна дистрибуция, които ограничават активната или пасивната продажба на краен потребител или на неоторизиран дистрибутор, намиращ се на пазари, където се прилага селективна дистрибуция.

Правото на дистрибутора да продава нови моторни превозни средства пасивно или активно трябва да включва възможността той да продава превозните средства на крайни потребители, които са възложили на посредник или агент да закупи, достави, транспортира или държи на склад за тяхна сметка превозното средство.

Правото на дистрибутора на нови моторни превозни средства или резервни части или на оторизирания сервиз да продава пасивно или активно стоките или услугите на всеки краен потребител трябва да включва възможността да се използва интернет или да се препраща към съответни интернет страници.

Вертикалните споразумения, които съдържат клауза - оторизираните сервизи в рамките на мрежата за дистрибуция на доставчика да не извършват гаранционно или сервизно обслужване на моторни превозни средства от съответнaтa марка, продадено от други доставчици, водят до косвено ограничаване на продажбите и не следва да се освобождават от забрана. Това не лишава доставчика на моторните превозни средства от правото да задължи дистрибутора да осигури по отношение на новите моторни превозни средства, които е продал, изпълнение на гаранционните задължения и безплатен сервиз, а ако е договорено, подизпълнение от оторизиран(и) сервиз(и). В тези случаи потребителите трябва да могат да се обърнат към дистрибутора, ако оторизираният сервиз, с който дистрибуторът е сключил договор за подизпълнение, не изпълни добросъвестно задълженията си.

На пазарите, на които се прилага селективна дистрибуция, освобождаването обхваща забраната, наложена на дистрибутор да се установява на място извън определената му територия и да оперира оттам, доколкото дейността му е свързана с моторни превозни средства извън категорията на пътническите и лекотоварните. Подобно ограничение обаче не подлежи на освобождаване, ако препятства разрастването на дейността на дистрибутора в рамките на определената му територия, като например го ограничава при развитието или придобиването на инфраструктура, необходима за увеличаване на обема на продажбите, включително и чрез продажби по интернет.

Не следва да се освобождава от забрана вертикално споразумение, което ограничава възможността членовете на системата за дистрибуция да продават оригинални резервни части или резервни части със съответстващо качество на независими сервизи, които използват тези части за гаранционно и сервизно обслужване. Без достъп до резервните части независимите сервизи няма да могат ефективно да конкурират оторизираните сервизи, тъй като няма да могат да предложат на потребителите услуги с добро качество.

Моторните превозни средства са скъпи и технически сложни стоки, които изискват периодичен преглед и обслужване, както и ремонт за отстраняване на възникнали дефекти при експлоатацията им. Не е абсолютно необходимо обаче самите дистрибутори на нови моторни превозни средства да извършват гаранционното и сервизно обслужване. Интересите на доставчиците и крайните потребители могат да бъдат адекватно защитени, ако дистрибуторът възложи извършването на тези услуги на един или повече сервизи в рамките на системата за дистрибуция на доставчика. В този случай доставчикът може да изисква от дистрибуторите, които са сключили договор за подизпълнение, да информират крайните потребители за наименованието и адреса на съответния сервиз или сервизи. Ако някой от тези сервизи е отдалечен от мястото на продажба, доставчикът може да изиска дистрибуторът да съобщава на крайните потребители на какво разстояние се намира сервизът или сервизите.

Доброто гаранционно и сервизно обслужване не налага оторизираните сервизи да извършват и продажба на нови моторни превозни средства. Поради това вертикалните споразумения, които съдържат пряко или косвено задължение или стимул за свързване на дейността по продажбите с тази по извършването на услуги или които правят извършването на една от дейностите зависима от осъществяването на другата, не следва да бъдат освобождавани от забрана. Такъв е случаят, в който възнаграждението на дистрибуторите или оторизираните сервизи зависи от покупката или продажбата на стоки или услуги, свързани с другата дейност, или когато възнаграждението или отстъпките за двата вида дейности се начисляват и събират общо.

За да се осигури ефективна конкуренция на пазарите за гаранционно и сервизно обслужване и се позволи на сервизите да предлагат на крайните потребители както оригинални, така и резервни части със сходно качество, освобождаването от забрана не следва да се прилага за вертикални споразумения, които ограничават възможността на оторизираните сервизи в рамките на една система за дистрибуция, независимите дистрибутори на резервни части, независимите сервизи или крайните потребители да получават резервни части от производителя на резервни части или от трети лица. Това не засяга гражданската отговорност на производителя на резервните части.

За да могат оторизираните и независимите сервизи, както и крайните потребители, да установят кой е произвел компонентите за моторни превозни средства или резервните части, освобождаването не следва да се прилага за споразумения, с които производителят на моторни превозни средства ограничава възможността производителят на компоненти или оригинални резервни части да поставя на видно място върху тях търговската си марка или лого. За да се улеснят изборът и продажбата на резервни части, произведени в съответствие със спецификациите и стандартите за производство и качество на производителя на превозното средство, се приема, че резервните части са оригинални, ако производителят на частите издава сертификат, че те са със същото качество като на вложените в моторното превозно средство. Резервни части, за които производителят им може във всеки един момент да издаде сертификат, че съответстват по качество на използваните в моторното превозно средство, се определят като резервни части със сходно качество.

Освобождаването не следва да се прилага за вертикални споразумения, които ограничават възможността оторизираните сервизи да използват при ремонта или сервизното обслужване на моторните превозни средства резервни части със сходно качество. При договорено участие на производителите на моторни превозни средства в гаранционното обслужване на автомобилите освобождаването от забрана следва да се прилага за споразумения, с които оторизираните сервизи се задължават да използват при ремонтите оригинални резервни части, доставени от производителя на превозното средство.

За да се защити ефективната конкуренция на пазара на услугите за гаранционно и сервизно обслужване и се предотврати изолирането на независимите сервизи от участие на този пазар, е необходимо производителите на моторни превозни средства да осигурят на всички независими оператори достъп до техническата документация, диагностициращите и други уреди, специализирани инструменти, включително до съответния софтуер и обучение, необходими при гаранционното и сервизно обслужване на моторните превозни средства.

Условията за достъп не трябва да създават неравнопоставеност между оторизираните и независимите сервизи. Достъпът трябва да се предоставя при поискване, без необосновано закъснение, а цената на информацията да не препятства получаването.

Доставчикът не може да задължава независимите оператори да закупуват повече информация от необходимата за осъществяване на дейността. Трябва да бъде осигурен достъп и до техническата информация, необходима за препрограмиране на електронните прибори в моторното превозно средство. Основателно е обаче да не се предоставя достъп до техническа информация, която може да позволи на трето лице да блокира или да преодолее аларменото устройство срещу кражба или да промени електронната настройка на някои уреди, например на тези, които ограничават скоростта на моторното превозно средство. Правата на интелектуална собственост и ноу-хау, включително тези, свързани с изброените прибори, трябва да се упражняват по начин, който гарантира, че няма да се злоупотреби с право.

За да се осигури достъп до съответните пазари и се предотврати появата на тайни споразумения на тези пазари, като се даде възможност на дистрибуторите да продават превозни средства от марки на повече от двама производители, които не са свързани, споразуменията се освобождават от забрана, когато отговарят на определени специфични условия. Не се прилага освобождаване на клауза за неконкуриране и по-контретно на каквато и да е забрана за продажба на модели на доставчици - конкуренти. Това обаче не лишава доставчика от възможността, за да се избегне объркване, да изисква от дистрибутора да излага моторните превозни средства от дадена марка в обособена част от магазина. Той би могъл да задължи да не се излага цялата гама от моторни превозни средства, ако това ще направи продажбата или предлагането на превозни средства невъзможно или неоправдано трудно. Задължението на дистрибутора да разполага със специализиран персонал за продажби за всяка отделна марка се счита за косвено задължение за неконкуриране и следователно по отношение на него не се предвижда освобождаване. Изключение е допустимо само в случай, че дистрибуторът назначи специализиран персонал, за който доставчикът заплаща всички допълнителни разходи.

За да се осигури възможност на сервизите да извършват гаранционно и сервизно обслужване на различни моторни превозни средства, освобождаването не следва да се прилага за задължения, които ги ограничават да извършват гаранционно или сервизно обслужване на моторни превозни средства на доставчици - конкуренти.

Някои специфични условия, налагани в контекста на споразуменията за селективна дистрибуция, не следва да се ползват от освобождаването. Такива са задълженията, които не позволяват на членовете на системата за селективна дистрибуция да продават марки на доставчици - конкуренти. Подобно ограничение може да доведе до затваряне на пазарите за определени марки.

Освобождаването не трябва да се прилага за споразумения, които ограничават дистрибутора да продава лизингови услуги за моторни превозни средства.

Целта на предвидените в това решение ограничения за пазарен дял и на условията, на които трябва да отговарят споразуменията, е да не се допусне предприятията участници да ограничат конкуренцията на значителна част от съответния пазар.

Когато споразумения, предвидени в това решение, имат ефект, който не съответства на изискванията на чл.13, ал. 1 ЗЗК, Комисията за защита на конкуренцията може да постанови, че груповото освобождаване от забрана е неприложимо и да възстанови забраната по чл.9 ЗЗК. Такъв ще е например случаят, в който купувачът има значителна сила на съответния пазар или в който съществуват паралелни мрежи от вертикални споразумения със сходен ефект, което съществено ограничава достъпа до съответния пазар или конкуренцията на него.

Въз основа на изложеното Комисията за защита на конкуренцията прие това решение за групово освобождаване от забрана.

Раздел I
Освободени вертикални споразумения

1. Обхват
1.1. Освобождават се от забраната по чл.9, ал. 1 ЗЗК вертикалните споразумения, които се отнасят до условията, при които страните могат да закупуват, продават или препродават нови моторни превозни средства, резервни части за моторни превозни средства или услуги за гаранционно и сервизно обслужване на моторни превозни средства.
1.2. Освобождаването се прилага, доколкото споразуменията съдържат вертикални ограничения на конкуренцията.
1.3. Освобождават се следните категории вертикални споразумения:
а) вертикални споразумения между сдружения на предприятия и неговите членове или между сдружение и неговите доставчици; освобождаването се прилага само ако членовете на сдружението са дистрибутори на моторни превозни средства, диструбутори на резервни части или сервизи и ако нито един от тях заедно със свързаните предприятия няма общ годишен оборот, който надвишава 100 млн. лв.;
б) вертикални споразумения, които съдържат клаузи, свързани с възложените на купувача или използвани от него права на интелектуална собственост, при условие че тези клаузи не са основна цел на споразуменията и се отнасят до употребата, продажбата и препродажбата на стоките или услугите от купувача или от неговите клиенти; освобождаването ще се прилага при условие, че тези клаузи не съдържат ограничения на конкуренцията по отношение на стоките и услугите - предмет на договора, които имат същата цел или ефект, каквито имат вертикалните ограничения, които не са освободени от забрана по силата на това решение.
1.4. Освобождаването не се прилага за вертикални споразумения, в които участват предприятия конкуренти. То ще се прилага обаче, когато предприятията конкуренти участват в нереципрочни вертикални споразумения и когато:
а) купувачът има общ годишен оборот, който не надвишава 150 млн. лв.;
б) доставчикът е производител и дистрибутор на стоки, докато купувачът е дистрибутор и не произвежда стоки, които конкурират стоките, предмет на договора, или
в) доставчикът осигурява услуги на различни нива на търговията, докато купувачът не предлага услуги, които се конкурират на нивото на търговия, на което той закупува услугите, предмет на договора.

2. Общи условия за освобождаване
2.1. Освобождаването се прилага при условията, предвидени в т. 2.2 - 2.7, ако пазарният дял на доставчика не надвишава 20 на сто от пазара, на който той продава нови моторни превозни средства, резервни части за моторни превозни средства или услуги по гаранционно и сервизно обслужване.
2.2. Освобождаването се прилага и за споразумения, които създават системи за количествена селективна дистрибуция за продажба на нови моторни превозни средства при условие, че пазарният дял на доставчика не надвишава 30 на сто.
2.3. Праговете по т. 2.1 и 2.2 не се прилагат за споразумения, които създават системи за качествена селективна дистрибуция.
2.4. За вертикални споразумения, които съдържат задължения за изключителна доставка към единствен купувач, освобождаването се прилага при условие, че пазарният дял на купувача не надвишава 20 на сто от съответния пазар, на който той оперира.
2.5. Освобождаването се прилага при условие, че доставчикът се съгласява да предостави на всеки един дистрибутор или сервиз от системата за дистрибуция такива права и задължения, с каквито разполагат останалите. В същото време всеки дистрибутор или сервиз трябва да има право да прехвърли своите права и задължения, произтичащи от споразумението, на което и да е друго предприятие от системата за дистрибуция.
2.6. Освобождаването се прилага при условие, че вертикалното споразумение с дистрибутор или сервиз предвижда задължение за доставчика, който желае да прекрати споразумението преди изтичане на срока, да изпрати писмено уведомление до другата страна, в което да посочи обективни и ясни причини за това.
2.7. Освобождаването се прилага при условие, че вертикалното споразумение между доставчика на нови моторни превозни средства и дистрибутора или оторизирания сервиз предвижда:
а) че споразумението се сключва за срок не по-кратък от пет години; в този случай всяка страна се задължава да даде на другата страна предизвестие за намерението си да не поднови споразумението не по-късно от шест месеца преди изтичането на срока;
б) че споразумението е сключено за неопределен срок; в този случай предизвестието за прекратяване на споразумението трябва да бъде отправено от съответната страна най-малко две години предварително; срокът за предизвестие е една година, когато доставчикът е задължен по закон или въз основа на договор да заплати съответно обезщетение при прекратяване на споразумението или когато доставчикът прекратява споразумението, за да реорганизира цялата или значителна част от мрежата си за дистрибуция.
2.8. Освобождаването се прилага при условие, че вертикалното споразумение предвижда, че всяка една от страните има правото да отнесе спора във връзка с изпълнение на договорните задължения пред независим арбитраж. Такива спорове могат да се отнасят до:
а) задължения във връзка с доставката;
б) определяне или постигане на търговските цели;
в) изпълнение на складови изисквания;
г) изпълнение на задължение да се предостави или използва моторното превозно средство за демонстрация;
д) условия за продажба на различни марки;
е) доколко забраната за осъществяване на дейност извън определената територия ограничава възможността на дистрибутора да разшири дейността си, или
ж) доколко прекратяването на споразумението е оправдано с оглед причините, посочени в предизвестието. Това право не се отразява на възможността на всяка от страните да отнесе спора към съответния съд.

Раздел II
Споразумения и условия, които не подлежат на групово освобождаване

3. Споразумения за продажба на нови моторни превозни средства, услуги за гаранционно и сервизно обслужване и продажба на резервни части
3.1. Освобождаването не се прилага за вертикални споразумения, които пряко или косвено, самостоятелно или в комбинация с други фактори имат за цел:
3.1.1. ограничаване възможността на дистрибутора или сервиза да определя продажни цени; това не влияе на възможността на доставчика да определи максимална или препоръчителна продажна цена при условие, че тя не е фиксирана или определена като минимална;
3.1.2. ограничаване на територията или клиентите, на които дистрибуторът или сервизът може да продаде договорните стоки или услуги; освобождаване ще се прилага независимо от това в случай на:
а) ограничаване на активните продажби в изключителната територия или на изключителна група клиенти, запазена за доставчика или определена от доставчика за друг дистрибутор или сервиз, когато това не ограничава възможността на клиентите на дистрибутора или на сервиза да продават;
б) ограничаване на дистрибутор на едро да продава на крайни потребители;
в) ограничаване на членовете на система за селективна дистрибуция да продават нови моторни превозни средства и резервни части на неоторизирани дистрибутори;
г) ограничаване на възможността на дистрибутора да продава компоненти на клиенти, които ще ги използват за производството на същия вид стоки като тези, произвеждани от доставчика;
3.1.3. ограничаване на кръстосаните доставки между дистрибутори или сервизи в рамките на системата за селективна дистрибуция, включително между дистрибутори или сервизи, действащи на различни нива на търговия.
3.1.4. ограничаване на активните или пасивни продажби на нови пътнически превозни средства и лекотоварни превозни средства, резервни части за всякакви превозни средства или услуги за сервиз и сервизно обслужване от страна на дистрибутор на дребно за крайни потребители; освобождаването обаче ще се прилага за ограничения, наложени на членовете на системата за селективна дистрибуция да се установяват извън територията, която им е определена по споразумението;
3.1.5. ограничаване на активните или пасивни продажби на нови моторни превозни средства, извън посочените в т. 3.1.4, от страна на дистрибутор на дребно за крайни потребители; освобождаването обаче ще се прилага за ограничения, наложени на членовете на системата за селективна дистрибуция да се установяват извън територията, която им е определена по споразумението.

4. Споразумения за продажба на нови моторни превозни средства
4.1. Освобождаването не се прилага за вертикални споразумения, които пряко или косвено, самостоятелно или в комбинация с други фактори имат за цел:
4.1.1. ограничаване на възможността на дистрибутора да продава каквото и да е ново моторно превозно средство, съответстващо на модела, предмет на споразумението;
4.1.2. ограничаване възможността на дистрибутора да договори с оторизиран сервиз извършването на услуги за гаранционно и сервизно обслужване като подизпълнител; това не влияе на възможността на доставчика да изисква от дистрибутора да информира крайните потребители за името и адреса на оторизирания сервиз или сервизи преди сключване на договора за продажба и ако някой от тези упълномощени сервизи са отдалечени от мястото на продажбата, да съобщава на какво разстояние се намират; такива задължения обаче могат да се налагат при условие, че подобни задължения са наложени на дистрибутори, чийто сервиз е отдалечен от магазина за продажба.

5. Споразумения за услуги, свързани с гаранционно и сервизно обслужване, както и за продажба на резервни части
5.1. Освобождаването не се прилага за вертикални споразумения, които пряко или косвено, самостоятелно или в комбинация с други фактори имат за цел:
5.1.1. ограничаване на възможността на оторизирания сервиз да извършва само дейности, свързани с гаранционно и сервизно обслужване и дистрибуция на резервни части;
5.1.2. ограничаване на членовете на системата за селективна дистрибуция да продават резервни части за моторни превозни средства на независими сервизи, които използват тези части за гаранционно и сервизно обслужване;
5.1.3. ограничение, договорено между доставчика на оригинални резервни части или резервни части със сходно качество, инструменти за ремонт или оборудване за диагностика или друго оборудване и производителя на моторни превозни средства, което ограничава възможността на доставчика да продава тези стоки или услуги на оторизирани или независими дистрибутори или на крайни потребители;
5.1.4. ограничаване на възможността на дистрибутора или на сервиза да получи оригинални резервни части или резервни части със сходно качество от трето лице по негов избор и да ги използва за гаранционно или сервизно обслужване на моторно превозно средство; това не влияе на възможността на доставчика на нови превозни средства да изисква да бъдат използвани оригинални резервни части, доставени от него, за гаранционното или сервизното обслужване;
5.1.5. ограничение, договорено между производителя на моторни превозни средства, който използва компоненти при първоначалния монтаж на моторните превозни средства, и доставчика на тези компоненти, което ограничава възможността на последния да постави търговската си марка или лого на видно място върху доставените компоненти или резервни части.
5.2. Освобождаването не се прилага, когато доставчикът на моторни превозни средства откаже да предостави на независимите оператори достъп до техническа информация, диагностициращо или друго оборудване, инструменти, включително до съответен софтуер или обучение, необходими за гаранционно и сервизно обслужване на моторните превозни средства или за изпълнение на мерки за опазване на околната среда:
5.2.1. достъпът трябва да включва и възможност за неограничено използване на електронен контрол и системи за диагностика на моторното превозно средство, програмирането на тези системи в съответствие със стандартните на доставчика, инструкции за ремонт и обучение, както и на информацията, необходима за използване на оборудването за диагностика и инструментите за ремонт;
5.2.2. достъпът трябва да се предоставя на независимите оператори своевременно и по недискриминационен начин, а информацията - в подходящ за използване вид; ако информацията е свързана с права на интелектуалната собственост или с ноу-хау, тя се предоставя със съответните гаранции, че с нея няма да се злоупотребява.

6. Специфични условия по споразуменията, които не подлежат на групово освобождаване от забрана
6.1. По отношение на продажбите на нови моторни превозни средства, услуги за гаранционно и сервизно обслужване или на продажбите на резервни части освобождаването няма да се прилага за следните задължения, които се съдържат във вертикално споразумение:
6.1.1. всяко пряко или косвено задължение за неконкуриране;
6.1.2. всяко пряко или косвено задължение, което ограничава възможността на оторизирания сервиз да предоставя сервизно или гаранционно обслужване на моторни превозни средства на конкуренти на доставчика;
6.1.3. всяко пряко или косвено задължение, в резултат на което членовете на система за дистрибуция не могат да продават моторни превозни средства или резервни части на определени доставчици - конкуренти, или да не могат да предоставят гаранционно или сервизно обслужване на моторни превозни средства - конкуренти на доставчика;
6.1.4. всяко пряко или косвено задължение, в резултат на което след прекратяване на споразумението дистрибуторът или оторизираният сервиз да не могат да произвеждат, купуват, продават или препродават моторни превозни средства или да предоставят услуги за гаранционно и сервизно обслужване.
6.2. По отношение на продажбата на нови моторни превозни средства освобождаването няма да се прилага за всяко пряко или косвено задължение, в резултат на което търговецът на едро да не може да продава лизингови услуги, свързани с договорените стоки.
6.3. По отношение на услугите за гаранционно и сервизно обслужване или за продажба на резервни части освобождаването няма да се прилага за което и да е пряко или косвено задължение, свързано с мястото на изграждане на оторизирания сервиз, в случай на селективна дистрибуция.

Раздел III
Оттегляне на груповото освобождаване от забрана

7. Комисията за защита на конкуренцията може да оттегли груповото освобождаване от забрана, ако установи във всеки конкретен случай, че дадено вертикално споразумение, макар и да е от категорията на освободените по реда на това решение, въпреки това има ефект, който е несъвместим с изискванията по чл.13, ал. 1 ЗЗК, и по-специално, когато:
7.1. достъпът до съответен пазар или конкуренцията на същия са значително ограничени от кумулативния ефект на паралелни мрежи от сходни вертикални споразумения, които се прилагат от конкуриращи се доставчици или купувачи, или
7.2. конкуренцията е ограничена на пазар, на който доставчикът не е изложен на ефективна конкуренция от други доставчици.

Раздел IV
Изчисляване на пазарен дял и оборот

8. Изчисляване на пазарен дял
8.1. Пазарните дялове, предвидени в това решение, се изчисляват, както следва:
8.1.1. за дистрибуция на нови моторни превозни средства - според обема на продажбите на стоките, предмет на споразумението, и на съответстващите, както и на другите стоки, продавани от доставчика, които потребителят приема като взаимозаменяеми по отношение на техните характеристики, цени и предназначение;
8.1.2. за дистрибуция на резервните части - според стойността на стоките, предмет на споразумението, както и на други стоки, продавани от доставчика, които потребителят приема като взаимозаменяеми по отношение на техните характеристики, цени и предназначение;
8.1.3. за гаранционно и сервизно обслужване - според стойността на услугите, продадени от членовете на мрежата за дистрибуция, както и на другите видове услуги, продавани от тези членове, които потребителят приема за взаимозаменяеми поради тяхната характеристика, цени и предназначение.
8.2. Ако няма данни за обема на продажбите, при изчисляването на пазарния дял могат да се използват данни за стойността и обратно. Ако липсва и такава информация, може да се ползва друга надеждна информация за пазара. В случая по т. 2.4 изчисляването на пазарния дял се извършва въз основа на информация за обема или стойността на продадените от купувача стоки.
8.3. Изчисляването на прага на пазарния дял става при спазване на следните правила:
8.3.1. ползват се данни за последната календарна година;
8.3.2. включват се всички стоки или услуги, доставяни на дистрибутори от мрежата с цел продажба;
8.3.3. ако пазарният дял първоначално не е надвишавал 20 на сто или съответно 30 на сто, но впоследствие се повиши над това ниво, без да надхвърля 25 на сто или съответно 35 на сто, освобождаването ще продължи да се прилага за период от две последователни календарни години след годината, в която прагът на пазарния дял е бил надвишен за първи път;
8.3.4. ако пазарният дял първоначално не е надвишавал 20 на сто или съответно 30 на сто, но впоследствие се повиши над 25 на сто или съответно 35 на сто, освобождаването ще продължи да се прилага за период от една календарна година след годината, в която прагът на пазарния дял е бил надвишен за първи път;
8.3.5. не може да се прилага удължаване на срока по двете предходни точки едновременно, за да не се допусне освобождаване за период, по-дълъг от две календарни години.

9. Изчисляване на общия оборот
9.1. Изчисляването на общия годишен оборот, предвиден в това решение, се извършва, като се сумира постигнатият от участника в съответното вертикално споразумение оборот за предходната финансова година и оборотите на свързаните с него предприятия.
9.2. Оборотът по предходната точка е "нетният" оборот, получен след приспадане на данък добавена стойност и други данъци, директно отнасящи се към оборота. Не се включва "вътрешният оборот" в резултат на сделки между страната по вертикалното споразумение и свързаните с нея предприятия, както и на сделки между свързаните предприятия.
9.3. Освобождаването ще продължи да се прилага, когато за период от две последователни финансови години прагът на общия годишен оборот е надхвърлен с не повече от 10 на сто.

Раздел V
Дефиниции

10. По смисъла на това решение за групово освобождаване от забрана
10.1. "Предприятия конкуренти" са действителните или потенциалните доставчици на един и същи продуктов пазар. Продуктовият пазар включва всички стоки или услуги, които купувачите приемат за взаимозаменяеми на стоките или услугите - предмет на споразумението, по отношение на техните характеристики, цени и предназначение.
10.2. "Задължение за неконкуриране" е всяко пряко или косвено задължение, по силата на което купувачът не може да произвежда, купува, продава или препродава стоки или услуги, които се конкурират със стоките или услугите - предмет на споразумението, или всяко пряко или косвено задължение на купувача да купува от доставчика или от друго предприятие, определено от доставчика, повече от 30 на сто от общото количество стоки или услуги, изчислени въз основа на стойността на закупеното от него през предходната календарна година. Задължението дистрибуторът да продава моторни превозни средства от други доставчици в обособени части от магазина с цел да се избегне объркване между различните модели, не представлява задължение за неконкуриране по смисъла на това решение. Задължението на дистрибутора да разполага със специализиран персонал за продажбата на различни марки моторни превозни средства представлява задължение за неконкуриране по смисъла на това решение освен ако доставчикът не заплаща всички допълнителни разходи за това.
10.3. "Вертикални споразумения" са споразумения или съгласувани практики между две или повече предприятия, всяко от които действа на различно ниво във веригата производство - разпределение.
10.4. "Задължение за изключителна доставка" е всяко пряко или косвено задължение на доставчика да продава стоките или услугите - предмет на споразумението, само на един купувач с цел да бъдат препродадени.
10.5. "Селективна" е системата за дистрибуция, при която доставчикът поема пряко или косвено задължението да продава стоките или услугите - предмет на споразумението, само на определени по специфични критерии дистрибутори или сервизи, а те от своя страна се задължават да не продават стоките или услугите на неоторизирани дистрибутори или независими сервизи.
10.6. "Количествена система за селективна дистрибуция" е системата, при която доставчикът използва критерии за избор на дистрибутори или сервизи, които директно ограничават техния брой.
10.7. "Система за качествена селективна дистрибуция" е система за селективна дистрибуция, при която доставчикът използва критерии за подбор на дистрибутори или сервизи, които по своята характеристика са качествени и произтичат от естеството на договорeните стоки или услуги, установени са еднакво за всички дистрибутори или сервизи, които желаят да се включат в системата за дистрибуция, прилагат се по недискриминационен начин и не ограничават пряко броя на дистрибуторите или сервизите.
10.8. "Нереципрочно" е споразумението, по силата на което - например един производител е дистрибутор за продуктите на друг производител, без последният обаче да е дистрибутор за продуктите на първия.
10.9. "Активни" са продажбите, когато продавачът отправя от свое име предложения за продажби.
10.10. "Пасивни" са продажбите, извършени по заявки на индивидуални потребители, които не са в отговор на оферта, отправена конкретно към тях.
10.11. "Права на интелектуална собственост" са правата за индустриална собственост, авторските и сродните им права.
10.12. "Ноу-хау" е пакет от непатентована практическа информация, получена в резултат на практическа работа или изпитване. Тази информация трябва да е секретна, съществена и определена.
"Секретна" означава, че не е широкоизвестна или леснодостъпна.
"Съществена" е информацията, която е необходима на купувача с оглед използването, продажбата или препродажбата на стоки или услуги.
"Определена" означава, че информацията е описана достатъчно пълно, за да може да се провери дали отговаря на критериите "секретна" и "съществена".
10.13. "Купувач" е дистрибутор или сервиз, който продава стоки или предоставя услуги от името на друго предприятие.
10.14. "Оторизиран сервиз" е този, който предоставя гаранционно и сервизно обслужване на моторните превозни средства в рамките на дистрибуторската система, изградена от доставчика на моторните превозни средства.
10.15. "Независим сервиз" е този, който предоставя гаранционно и сервизно обслужване на моторни превозни средства, които са извън дистрибуторската мрежа, изградена от доставчика на моторните превозни средства.
10.16. "Моторно превозно средство" е превозно средство, предназначено за придвижване по обществени пътища и снабдено с три или повече колела.
10.17. "Пътническо" е моторно превозно средство, предназначено за превозване на пътници, в което броят на местата за сядане без мястото на водача не надвишава осем.
10.18. "Лекотоварно превозно средство" е моторно превозно средство, предназначено за превозване на товари и пътници, с максимално допустима обща маса, която не надвишава 3,5 тона.
10.19. "Моторно превозно средство, съответстващо на модела, предмет на споразумението" е превозно средство, което е произведено или сглобено от друг производител и е идентично по форма, управление, шаси и тип мотор с превозното средство, предмет на споразумението.
10.20. "Резервни части" са стоки, които се влагат в моторното превозно средство така, че да заместят съответните компоненти. Понятието включва и стоки, като смазочни материали и специални течности, които са необходими за употребата на моторното превозно средство, с изключение на горивото.
10.21. "Оригинални" са резервни части със същото качество каквото имат компонентите, използвани при сглобяването на моторното превозно средство, и които са произведени съгласно спецификациите и стандартите на производителя на превозното средство. Приема се, освен ако не се докаже обратното, че частите са оригинални, ако производителят на резервните части удостовери, че те съответстват на качеството на компонентите, използвани при сглобяването на превозното средство, и са произведени съгласно спецификациите и стандартите на производителя на превозното средство.
10.22. "Със сходно качество" са резервните части, произведени от предприятие, което може във всеки един момент да удостовери, че те съотвестват на качеството на компонентите, които се използват или са използвани при сглобяването на моторното превозно средство.
10.23. "Предприятия в дистрибуторската мрежа" са производителят и предприятията, упълномощени от производителя или имат неговото съгласие да дистрибутират, ремонтират или поддържат стоките, предмет на споразумението.
10.24. "Краен потребител" са и лизингови компании освен ако лизинговите договори предвиждат прехвърляне на собствеността или възможност за закупуване преди изтичането на договора. 10.25. В термините "предприятие", "доставчик", "купувач", "дистрибутор" и "сервиз" се включват и съответните свързани предприятия.

Това решение влиза в сила от 1.I.2005 г. В съответствие с чл.14, ал. 4 ЗЗК вертикалните споразумения и съгласувани практики в сектора на моторните превозни средства, които съществуват към датата на влизане в сила на това решение, следва да бъдат приведени в съответствие с изискванията на решението в срок до 1.IV.2005 г.

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив