МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
РЕШИ:
1. Приема отчета за дейността на управителния съвет на Националния компенсационен жилищен фонд за периода 1 януари - 31 декември 2006 г. съгласно приложение № 1.
2. Приема отчета за приходите и разходите по бюджета на Националния компенсационен жилищен фонд за 2006 г. съгласно приложение № 2.
към т. 1
ОТЧЕТ
за дейността на управителния съвет на Националния компенсационен жилищен фонд при Министерския съвет за периода 1 януари - 31 декември 2006 г.
С чл. 9, ал. 1 от Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни жилищноспестовни влогове (ЗУЖВГМЖСВ) на управителния съвет (УС) на Националния компенсационен жилищен фонд (НКЖФ) е възложено изпълнението на следните функции:
1. Управление на имуществото на фонда.
2. Определяне на левовия индекс на спестовното число.
3. Определяне на преференциите при ползване на заеми по чл.7, ал.3 от закона.
4. Контрол върху дейността на местните комисии.
С § 19 от преходните и заключителните разпоредби на Правилника за прилагане на ЗУЖВГМЖСВ на УС на НКЖФ е възложено цялостното изпълнение на разпоредбите му.
I. Управление на имуществото на фонда
1. Организиране набирането на средствата на фонда, източниците на които съгласно чл. 6, ал. 1 от закона са следните:
а) 30 на сто от постъпленията по фонд "Жилищно строителство" на държавните предприятия;
б) субсидия в размер до 1 на сто от приходите на държавния бюджет;
в) постъпления от дарения и помощи от български и чуждестранни лица;
г) постъпления от продажба на жилища и вили, отнети в полза на държавата със съдебен акт;
д) възстановени средства от продавача, получил компенсации по този закон - §16 ППЗУЖВГМЖСВ.
През 2006 г. постъпилите средства по буква "а" са 317 934 лв. Набирането на средствата се извършва служебно от клоновете на "Банка ДСК" - ЕАД, които отчисляват съответния процент от фонд "Жилищно строителство" на задължените търговски дружества и държавни предприятия и сумите се превеждат служебно по сметката на НКЖФ.
Субсидията по буква "б" е всъщност най-големият приходоизточник. Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2006 г. и Постановление № 14 на Министерския съвет от 2006 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2006 г. по бюджета на Министерския съвет за 2006 г. за НКЖФ като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити бяха предвидени за обезщетения и помощи за домакинства (левови компенсации) в размер 16 050 000 лв.
Министерският съвет превеждаше редовно средства на фонда, като от предвидените не бяха усвоени 219 162 лв. поради липса на технологично време през декември 2006 г.
Приходоизточниците по букви "в" и "г" нямат реализация.
Постъпилите средства по буква "д" са 31 277 лв.
2. Целево изразходване на средствата на НКЖФ.
Съгласно чл.7, ал.1 ЗУЖВГМЖСВ средствата на фонда се изразходват за финансово компенсиране на жилищноспестовните влогове чрез левова компенсация на определените към 31 декември 1990 г. спестовни числа по тях съобразно действащия левов индекс.
През 2006 г. на местните комисии са преведени средства за компенсации общо в размер 15 830 838 лв., с които са компенсирани правоимащи спестители по 4420 влога, като средната компенсация по един влог е 3581,64 лв.
II. Определяне на левовия индекс на спестовното число
На основание чл. 7,ал.2 ЗУЖВГМЖСВ управителният съвет на НКЖФ определя периодично размера на левовия индекс на спестовното число, като основни критерии са: инфлационните процеси в страната, пазарните цени на жилищата и наличните средства по фонда.
При съобразяване с горните условия през 2004 г. УС на НКЖФ на основание чл.9, ал.1, т. 2 ЗУЖВГМЖСВ във връзка с чл. 11, ал. 3 от правилника за прилагането му определи нов левов индекс на спестовното число в размер 0,04 лв. считано от 1 април 2004 г., който действа и досега.
С така увеличения левов индекс на спестовното число се отговори макар и частично на исканията на жилищноспестовните вложители, обосновани от цените на пазара на жилища, на строителните материали и от инфлационните процеси.
III. Определяне на преференции при ползване на заеми по реда на чл. 7, ал. 3 от закона
През отчетния период искания за ползване на преференции по реда на чл.7, ал.3 ЗУЖВГМЖСВ не са постъпвали и УС не е вземал такива решения.
IV. Контрол на дейността на местните комисии
Контролът върху дейността на местните комисии се осъществява в трите му форми - предварителен, текущ и последващ.
1. Предварителен контрол.
Предварителният контрол се осъществява при утвърждаването на съставите на местните комисии (числен състав, председател и мандат) от страна на УС на НКЖФ, както и на промените в местните комисии. Контролът се изразява в проверка на спазването на изискванията на чл.8, ал.2 ЗУЖВГМЖСВ във връзка с чл.16, ал.1, 2 и 3 от правилника за прилагането му. Утвърдените състави и промени в съставите на местните комисии с решения на УС на НКЖФ за 2006 г. са общо 19.
2. Текущ контрол.
Текущият контрол се осъществява чрез проверки на място по цялостната дейност на съответната местна комисия по следните дейности: съставяне на списъци на правоимащи жилищноспестовни вложители; правилно определяне на полагащата се компенсация съобразно действащия левов индекс на спестовното число. Управителният съвет на НКЖФ осъществява методическа дейност чрез указания до местните комисии по конкретни въпроси с оглед еднаквото прилагане на разпоредбите на закона и правилника за прилагането му чрез експертна помощ за решаването на определени случаи.
През отчетния период бяха посетени 48 местни комисии и бе оказана методическа помощ за подобряване на дейността им.
3. Последващ контрол.
Последващият контрол се осъществява чрез проверка на решенията на местните комисии. Елемент на този контрол е проверката на тримесечните отчети за движението на средствата на НКЖФ на местните комисии, които се представят в изпълнителния орган на фонда заедно с поименните списъци на жилищноспестовни вложители, получили левова компенсация от фонда. С оглед подобряване на дейността и упражняване на ефективен контрол при финансовото компенсиране на гражданите и във връзка с чл.9 ЗУЖВГМЖСВ местните комисии по общини предоставят изготвените окончателни списъци по чл.7 ППЗУЖВГМЖСВ, както и компенсираните жилищноспестовни вложители за времето от влизането в сила на закона (3 август 1992 г.) на магнитен носител. Това дава възможност за бързо и точно обработване и обобщаване на информацията от цялата страна. Като резултат от предварителния и текущия контрол през отчетния период няма констатирани неправомерни решения на местните комисии.
V. Решения на УС на НКЖФ
В изпълнение на възложените му правомощия УС на НКЖФ е провел през отчетния период 12 заседания, на които са приети 151 решения, свързани със:
- приемането на годишния (за 2005 г.) и тримесечните отчети за движението на средствата на НКЖФ през 2006 г.;
- изготвянето и приемането на отчета за дейността на УС за 2005 г. и отчета за приходите и разходите по бюджета на фонда за същия период;
- приемането за сведение на утвърдения от министъра на държавната администрация и административната реформа бюджет за 2006 г. на НКЖФ, на промени в средната работна заплата на служителите от изпълнителния орган, както и други решения, свързани с дейността му;
- утвърждаването на числени състави, председатели и мандат на местните комисии;
- утвърждаването на промени в съставите на местни комисии;
- искания за едновременно изплащане на компенсации по отделни влогове на титуляр/титуляри - правоимащи по смисъла на ЗУЖВГМЖСВ, при придобиване на едно общо жилище по някой от установените способи;
- искания на търговски дружества и държавни предприятия за закриване на сметки по фонд "Жилищно строителство";
Отчетът за дейността на УС на НКЖФ за периода 1 януари - 31 декември 2006 г. и Отчетът за приходите и разходите по бюджета на НКЖФ за същия период са приети с решение на УС на НКЖФ по протокол № 2 от 28 февруари 2007 г.
Приложение № 2
към т. 2
ОТЧЕТ |
за приходите и разходите на Националния компенсационен жилищен фонд за 2006 г. |
Наименование на показателите |
Отчет за 2006 г. (в хил. лв.) |
1 |
2 |
I. Приходи |
349 |
1. Други неданъчни приходи - чл. 6, ал. 1, т. 2 ЗУЖВГМЖСВ |
318 |
2. Глоби, санкции, неустойки, наказателни лихви, обезщетения и начети - § 16 от ППЗУЖВГМЖСВ |
31 |
II. Разходи |
16 016 |
1. Заплати и възнаграждения за персонала, нает по трудови правоотношения, и други възнаграждения и плащания за персонала по извънтрудови правоотношения |
129 |
2. Осигурителни вноски от работодатели за държавното обществено осигуряване (ДОО), здравноосигурителни вноски от работодатели и вноски за допълнително задължително осигуряване от работодатели |
26 |
3. Издръжка |
27 |
4. Обезщетения и помощи за домакинства (левови компенсации по жилищноспестовни влогове) |
15 831 |
5. Придобиване на дълготрайни материални активи |
3 |
III - V. Трансфери (субсидии) |
15 667 |
1. Получени трансфери (+) |
15 977 |
2. Предоставени трансфери (-) |
-349 |
3. Трансфери за поети осигурителни вноски (в сила от 1 юли 2003 г.) |
39 |
VI. Дефицит/излишък = I - II + III + IV + V |
0 |
VII. Финансиране |
0 |