Решение № 8438 от 29 септември 2005 г. по административно дело № 6755 от 2005 г.

ВАС

Държавен вестник брой: 80

Година: 2005

Орган на издаване: ВАС

Дата на обнародване: 07.10.2005

Върховният административен съд в състав: председател: Венета Марковска, и членове: Светлозара Анчева, Йордан Константинов, Теодора Николова, Атанаска Дишева, при участието на секретар-протоколиста Милка Ангелова разгледа административно дело № 6755 по описа на Върховния административен съд - петчленен състав, за 2005 г., докладвано от председателя Венета Марковска.

Производството е образувано по жалби, подадени от "Софком" - ООД, Костинброд, "Б.Н.К." - ООД, София, "Кореком - Принцес" - АД, София, "Денеб" - АД, "Панчатантра" - ЕООД, София, и "Белатур" - АД, Петрич, за отменяне на Наредба № 5 от 10.6.2005 г. за безмитна търговия. Изложени са доводи за нейната нищожност с оглед липсата на компетентност на лицето, издало същата, както и липсата на основание за нормативна регламентация на съответния вид обществени отношения.

Ответната страна - министърът на финансите, оспорва жалбата.

Върховният административен съд в сегашния 5-членен състав приема за установено следното:

Наредба № 5 от 10.6.2005 г. за безмитна търговия (ДВ, бр. 54 от 2005 г.) е издадена на основание чл.12в, ал. 5 от Закона за акцизите и е влязла в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Съгласно чл.5 ЗВАС в рамките на компетентността на ВАС е да разгледа по същество подадените жалби, които са процесуално допустими, като се има предвид, че с тази наредба като подзаконов нормативен акт се засягат законните права и интереси на неограничен брой правни субекти. С наредбата се определят условията и редът за извършване и организиране на безмитна търговия, както и контролът върху продажба на стоки в обектите за безмитна търговия, т.е. всеки от жалбоподателите би могъл да бъде участник в предвидения конкурс с този подзаконов нормативен акт, което обуславя и правния интерес на жалбоподателите от разглеждане на спора и отмяната на същия.

При издаването на един подзаконов нормативен акт следва да се съблюдават изискванията на Конституцията на Република България, както и разпоредбите на Закона за нормативните актове. В чл.115 от Конституцията е предвидено, че министрите издават правилници, наредби, инструкции и заповеди. Наредбата, предмет на съдебен контрол в това производство, по своята същност е подзаконов нормативен акт и следва да се подчинява на всички изисквания, предвидени в Конституцията и специалните закони. Съгласно чл.2, ал. 1 от Закона за нормативните актове те могат да бъдат издавани само от органите, предвидени от Конституцията, от закон или указ, т.е. предвидена е специална компетентност относно субектите на съставянето на акта и това не е случайно - с нормативните актове се създават и формират правила за поведение, с тях се създават правни норми, поради което в чл.2, ал. 2 от Закона за нормативните актове изрично е предвидено, че компетентността да се издават нормативни актове не може да се прехвърля.

В конкретния случай Наредба № 5 от 10.6.2005 г. е издадена по законова делегация на чл.12в от Закона за акцизите, като овластен да издаде същата е министърът на финансите. Наредбата обаче е издадена от лице, различно от определеното в Закона за акцизите - от зам.-министър на финансите. Ответната страна в производството пред ВАС се позовава на заповед № ЗМФ-533 от 20.5.2005 г., с която на основание чл.4, ал. 3 от Устройствения правилник на Министерството на финансите е наредено от министъра за периода от 25.5.2005 г. до 24.6.2005 г. е наредено функциите на министър на финансите да бъдат изпълнявани от негов заместник - Любомир Дацов. Твърди се, че е приложима разпоредбата на чл.26, ал. 2 от Закона за администрацията, съгласно която министърът при отсъствие може да възложи функциите си и да делегира правомощията си на свой заместник.

Върховният административен съд приема обаче, че министърът може да делегира права именно по реда на този закон, касаещи единствено административните му функции, но не и относно издаване на подзаконови нормативни актове. Изключителната компетентност за издаване на такива е посочена в Конституцията на Република България - чл.115, този принцип е залегнал в нормата на чл.2, ал. 1 и 2 от Закона за нормативните актове, който е специален спрямо Закона за администрацията - чл.26, ал. 2, и това не е случайно. Министерският съвет, респ. неговите членове, ръководят и осъществяват функциите, предвидени в Конституцията, и една от тези функции е нормотворческата им дейност с издаването на подзаконови нормативни актове. Нормата на чл.2, ал. 2 ЗНА е императивна и тя съдържа изрична забрана компетентността на определените органи да бъде прехвърляна на други лица и след като в Закона за акцизите не е предвидено делегиране на права и на други лица да издават подобни актове, имащи характер на нормативни, обжалваната наредба е нищожна с оглед липсата на материална компетентност на зам.-министъра на финансите да издаде същата. Орган на изпълнителната власт е Министерският съвет, респ. отделните министри, които съгласно Конституцията и Закона за нормативните актове са овластени да издават подзаконови нормативни актове, и след като нормотворческата дейност е предоставена изключително на тях, правомощията им не могат да бъдат делегирани в тази им дейност на други органи и лица, какъвто е този случай.

Останалите основания, посочени в жалбите за отмяна на Наредба № 5 от 2005 г. на зам.-министъра на финансите, не следва да бъдат обсъждани от съда, след като въз основа на изложеното ВАС приема, че е налице един нищожен подзаконов нормативен акт, непораждащ правни последици. На основание изложеното ВАС - 5-членен състав,

РЕШИ:

Обявява за нищожна Наредба № 5 от 10.6.2005 г. за безмитна търговия, издадена от зам.-министър на финансите.

Решението влиза в сила след обнародването му в "Държавен вестник" съгласно чл.31 ЗВАС.

Председател: К. Пенчев

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив