Спогодба между правителството на Република България и правителството на Ливанската република за международни автомобилни превози на пътници и товари

MTС

Държавен вестник брой: 83

Година: 2004

Орган на издаване: MTС

Дата на обнародване: 19.02.2005

Правителството на Република България и правителството на Ливанската република, наричани по-долу "договарящи страни", желаейки да си сътрудничат за улеснение и развитие на автомобилните превози на пътници и товари между двете страни, както и транзит през техните територии, се споразумяха за:

Раздел I
ОСНОВНИ РАЗПОРЕДБИ

Член 1
Обхват

1. Тази спогодба се прилага за международни автомобилни превози на пътници и товари от или до територията на една от договарящите страни, както и транзит през нейната територия с превозни средства, регистрирани на територията на другата договаряща страна.
. Тази спогодба не засяга правата и задълженията, произтичащи от други международни споразумения, в които участват двете договарящи страни.

Член 2
Определения

В тази спогодба:
1. "Превозвач" означава всяко физическо лице, гражданин на една от договарящите страни, или всяко юридическо лице, регистрирано на територията на една от договарящите страни, което е оторизирано да извършва превози на пътници или товари в съответствие със законите, наредбите и разпоредбите на договарящите страни.
2. "Превозно средство" означава: - единично или комбинация от превозни средства; - предназначено за автомобилен превоз на пътници или товари, на разположение на превозвача като негова собственост или наето от него, или по лизингов договор; - всеки автомобил, автомобил с ремарке или влекач с полуремарке, конструиран за превоз на товари и регистриран на територията на една от договарящите страни.
3. "Регистрация" означава предоставяне на регистрационен номер на превозното средство от компетентните органи. В случай на комбинация от превозни средства моторното превозно средство е определящ фактор за издаване или освобождаване от разрешителни.
4. "Превоз" означава пробег на превозно средство, празно или натоварено, дори ако превозното средство, ремаркeто или полуремаркето се превозват с влак или кораб за част от пътуването.
5. "Каботаж" означава превоз между товарни и разтоварни пунктове на територията на договарящата страна домакин от превозвач, регистриран на територията на другата договаряща страна. Началният или крайният вътрешен етап от международен комбиниран превоз не трябва да бъде приеман за каботаж.
6. "Превоз за собствена сметка" е превоз на пътници и товари, предназначен единствено за или произтичащ от собствена стопанска дейност или в услуга на собствените служители, или който се извършва от организация с идеална цел за превоз на своите членове в съответствие със социалните й цели, извършва се без заплащане, при условие че: - транспортната дейност представлява единствено спомагателна дейност за предприятието или организацията; - използваните превозни средства са собственост на предприятието или организацията, наети са или са получени по силата на дългосрочен договор или на лизинг и се управляват от водач, който е член на персонала на предприятието или организацията.
7. "Комбиниран превоз'' означава превозът на товари, при който товарният автомобил, ремаркето, полуремаркето, сменяемата каросерия или контейнерът - с влекач или без влекач, пътуват по шосе в началния или крайния етап на превоза и по железница, вътрешни водни пътища или море - за останалата част от маршрута.
8. "Територия на договаряща страна" означава територията съответно на Република България и територията на Ливанската република.
9. "Страна на регистрация" означава територията на договарящата страна, в която са регистрирани превозвачът и превозното средство.
10. "Страна домакин" означава територията на договарящата страна, в която превозното средство се експлоатира, без то и превозвачът да са регистрирани там.
11. "Автобус" означава превозно средство, конструирано и оборудвано да превозва повече от девет пътници, включително водача.
12. "Автомобил под наем" означава превозно средство, конструирано и оборудвано да превозва до девет пътници и багажа им, включително водача, и се използва за превоз срещу заплащане за сметка на трето лице.
13. "Пътнически превоз по редовна линия" означава превозна услуга, при която се превозват пътници по определени маршрути, разписание и установени цени. Пътниците се качват и слизат на предварително определени спирки и услугата е достъпна за всеки, независимо че в някои случаи е необходима предварителна резервация.
14. "Совалков превоз" означава такава превозна услуга, която се извършва с цел да се превозят с няколко отивания и връщания групи от пътници, които предварително се съставят в един и същ отправен пункт за превоз до един и същ пункт на местоназначението. Всяка група, състояща се от пътници, които са били превозени на отиване при правия курс на автобуса, се връщат обратно на мястото, откъдето са били качени, при един от следващите обратни курсове. Под "отправен пункт" и "пункт на местоназначението" се разбира съответно мястото, откъдето започва, и мястото, където завършва пътуването, както и населените места, които се намират в радиус от 50 километра от тях. Първото обратно пътуване и последното право пътуване от серията совалки се извършват без пътници. Определянето на една услуга като совалкова не се влияе от факта, че някои пътници извършват обратно пътуване с друга група, нито от факта, че първото пътуване до пункта на местоназначение и последното пътуване до отправния пункт са извършени без пътници. Този вид совалков превоз се нарича "обратна совалка".
15. "Случаен превоз" означава такава превозна услуга, която не съответства нито на определението за превоз на пътници по редовна линия, нито на определението за совалков превоз.
16. "Контролен документ" означава пътническа ведомост за автобуси, чийто образец се съгласува и утвърждава от Смесената комисия съгласно чл.15.

Раздел II
ПРЕВОЗ НА ПЪТНИЦИ

Член 3
Превози на пътници по редовни линии

1. Превозите на пътници по редовни линии, извършвани с автобуси между двете страни и транзит през техните територии, са подчинени на система от разрешения, издавани от компетентния орган в страната на отпътуване, местоназначение и транзит.
2. Искането за разрешение трябва да бъде направено пред компетентния орган в страната на регистрация на превозвача. Ако компетентният орган приеме искането, разрешението се предава на компетентния орган на другата договаряща страна. Ако не е осигурена взаимност, може да бъде отказано разрешение за двустранен превоз по редовна линия. Смесената комисия, създадена в съответствие с чл.15, решава какъв вид трябва да има формата на искането за разрешение, реда за съгласуване, както и изискващите се придружаващи документи.
3. Разрешенията се издават по общо споразумение от компетентните органи на договарящите страни. Решението за даване или отказ на разрешение се взема в срок до три месеца, освен ако няма специални условия.
4. Промени в условията за работа и анулирането на услугата се решават в процедура, обяснена в т. 2 и 3.
5. Ако търсенето на услугата се преустанови, превозвачът може да откаже изпълнението й, давайки триседмично предизвестие до компетентния орган, издаващ разрешението, и до клиентите.

Член 4
Совалкови превози

1. Совалковите превози на пътници със и без настаняване, извършвани с автобус, са подчинени на система от разрешения, издавани от компетентния орган на страната на отпътуване, местоназначение или транзит.
2. Искането за разрешение трябва да бъде направено пред компетентния орган в страната на регистрация на превозвача. Смесената комисия, създадена по чл.15, решава какви трябва да бъдат формата и съдържанието на искането за разрешение, редът и сроковете за съгласуване, както и изискващите се придружаващи документи.
3. Смесената комисия може да въвежда по-либерален режим за совалковите превози.

Член 5
Случайни превози

1. Случайните превози, извършвани с автобус, се подчиняват на система от разрешителни, издадени от компетентния орган в страната на отпътуване, местоназначение или транзит.
2. Като изключение от параграф 1 изброените по-долу услуги са освободени от разрешителни на територията на страната домакин:
2.1. обиколки при затворени врати, при които едно и също превозно средство се използва за превоз на една и съща група пътници, които в края на пътуването се връщат в началния пункт на отпътуване;
2.2. превози, които в права посока са натоварени, а в обратна са ненатоварени;
2.3. превози, които в права посока са ненатоварени, а в обратна са натоварени и при условие че пътниците:
а) образуват група, съставена чрез договор за превоз, влязъл в сила преди тяхното пристигане на територията на договарящата страна, където са взети и превозени до територията на страната на регистрация;
б) са били предварително превозени от същия превозвач на територията на договарящата страна, където са взети отново и са превозени на територията на страната на регистрация;
в) са били поканени да пътуват на територията на страната на регистрация и разноските за превоза са поети от лицето, отправило поканата;
2.4. превози за собствена сметка.
3. Качването на пътници за пътуване при либерализирана услуга не е разрешено, освен ако има специално разрешение. Смесената комисия, определена в чл.15, може да разшири обхвата на освобождаване от разрешение и за други категории случайни превози.
4. Смесената комисия съгласно чл.15 определя начина за издаване на разрешенията.
5. Случайните превози на пътници с автобуси, които са освободени от изисквания за разрешение, трябва да са снабдени с контролен документ. Условията за използване и съдържанието на контролния документ се формулират от Смесената комисия, определена в чл.15.

Член 6
Общи положения за пътническите превози

1. Разрешенията за превоз се издават на името на превозвача и не се преотстъпват на друг превозвач.
2. Извършването на каботажни превози е забранено. Местни пътувания, организирани само за група от пътници, превозени до това място от един и същи превозвач, не се считат за каботажни, при условие че са записани в пътническа ведомост.

Раздел III
ПРЕВОЗ НА ТОВАРИ

Член 7
Система на разрешителни

1. Превозвачи, регистрирани на територията на едната договаряща страна, могат чрез договорената система на разрешителни да предприемат:
а) превоз между териториите на двете договарящи страни и транзит през тях;
б) превоз за/от трети страни.
2. Каботаж е разрешен само при наличие на специално разрешително от страната домакин.

Член 8
Освобождаване от разрешителни

1. Като изключение от чл.7 следните категории превози са освободени от изискването за разрешително:
1.1. превоз с превозни средства, чиято максимално допустима обща маса, включително ремаркетата, не превишава 6 тона или когато максималният допустим полезен товар, включително ремаркетата, не превишава 3,5 тона;
1.2. случаен превоз на товари до или от летища при екстремно отклоняване на полети;
1.3. превоз на повредени и аварирали превозни средства, както и превоз на превозни средства, нуждаещи се от ремонт;
1.4. празни пробези на превозно средство, изпратено да замени превозно средство, което е аварирало в друга страна, а също и обратният пробег на авариралото превозно средство, след като е било ремонтирано;
1.5. превоз на живи животни в специално построени или трайно преобразувани превозни средства за тези превози и признати като такива от компетентните органи в страната на регистрация;
1.6. превоз на резервни части и провизии за океански, морски и речни кораби и самолети;
1.7. превоз на товари, предназначени за оказване на спешна помощ, и по-специално при природни бедствия и за хуманитарни помощи;
1.8. превоз на произведения и предмети на изкуството за панаири и изложби или за нетърговски цели;
1.9. превоз за нетърговски цели на реквизит, принадлежности и животни до или от театрални, музикални, филмови, спортни или циркови представления, панаири, както и тези, предназначени за радиозаписи или за филмова или телевизионна продукция;
1.10. първият пробег на новозакупени превозни средства;
1.11. превоз на тленни останки;
1.12. автомобилен превоз - международен и вътрешен - в началния и крайния етап от комбиниран превоз, при условие че е използван най-близкият до пункта на товарене или разтоварване подходящ железопътен терминал или речното или морското пристанище за товарене и разтоварване е разположено на 150 км от пункта на товарене и разтоварване на стоката;
1.13. превоз на покъщнина при преселване;
1.14. пощенски превози.
2. Превозът на лесно разваляеми продукти се подчинява на специална квота - система от безплатни разрешителни.
3. Създадената съгласно чл.15 Смесена комисия може да освободи от задължение за разрешително и други превози на отделни или всички товари по определени релации.
4. Превозите, извършвани от предприятия със специален режим и оборудване, са предмет на специална безплатна квота разрешителни, формата и условията за използването на която се определят от Смесената комисия съгласно чл.15.

Член 9
Условия за издаване на разрешителни

1. Компетентните органи на двете договарящи страни си разменят всяка година определена квота разрешителни. Разрешителните се издават на местните превозвачи от компетентния орган или от организация, оторизирана от споменатия орган.
2. Разрешителните се издават на името на превозвача и не се преотстъпват на трета страна.
3. Разрешителните могат да бъдат използвани за едно превозно средство за определения срок. Разрешителните ще са с валидност до 31 януари на следващата календарна година. В случай на комбинация от превозни средства моторното превозно средство е определящият фактор при издаване на разрешителни или освобождаване от разрешителни.
4. Смесената комисия, създадена в съответствие с чл.15, съгласува броя и вида на разрешителните съгласно чл.7, които всяка година ще се разменят между договарящите страни, както и всички други условия, регулиращи издаването на разрешителните.

Раздел IV
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Член 10
Облагане с такси

1. Горивото, съдържащо се в нормалните резервоари на превозното средство, монтирани от производителя, предназначено за движението и експлоатацията на превозното средство, както и смазочните материали и резервните части са освободени от всички вносни мита на територията на страната домакин, при условие че са спазени съответните митнически разпоредби.
2. Превозите, обхванати в тази спогодба, са обект на заплащане на данъците и таксите за използването на пътната мрежа и мостовете в страната домакин. Смесената комисия, създадена съгласно чл.15, има право на взаимна основа да освобождава определени превози от заплащане на пътни такси в съответствие с националното законодателство на договарящите страни.

Член 11
Маси и размери

1. Максимално допустимата маса, натоварването на ос и размерите на превозните средства не трябва да надвишават записаните в регистрационните документи, нито допустимите граници, които са в сила на територията на договарящите страни.
2. Превозът с превозни средства, чиито маса, размери или товар надвишават допустимите граници в страната домакин, се извършва само със специално разрешително, което се издава от компетентните органи на страната домакин.

Член 12
Оборудване и други характеристики

1. Превозните средства, превозващи опасни товари или лесно разваляеми товари, трябва да бъдат снабдени и оборудвани в съответствие с изискванията на Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR) от 30 септември 1957 г. и Конвенцията за международните превози на лесно разваляеми хранителни продукти и специалните транспортни средства, предназначени за тези превози (ATP) от 1 септември 1970 г.
2. Оборудването, използвано за контрол на времето за работа и почивка на екипажа на превозното средство, трябва да съответства на разпоредбите на Европейската спогодба за работата на екипажите на моторните превозни средства, извършващи международни превози по пътищата (АЕТR) от 1 юли 1970 г.
3. Договарящите страни се задължават да съдействат в рамките на тази спогодба за използването на превозни средства, отговарящи на стандартите за безопасност и опазване на околната среда. Смесената комисия, създадена по чл.15, може при определянето на квотите и бъдещата либерализация да даде предпочитания на превозни средства, отговарящи на най-съвременните стандарти за безопасност и опазване на околната среда.

Член 13
Транспортни документи

Документите, изискващи се съгласно тази спогодба, трябва да се намират при всички пътувания в превозното средство и да се представят при поискване от страна на компетентните власти, осъществяващи контрола. Смесената комисия уточнява документа, издаван от страната на регистрация на превозвача, който ще представлява доказателство за статуса на превозвача, за собствена сметка.

Член 14
Нарушения

1. Превозвачите от едната договаряща страна са длъжни на територията на другата договаряща страна да изпълняват задълженията, произтичащи от многостранни спогодби, по които двете страни са договарящи страни, от тази спогодба, както и от други двустранни спогодби и от вътрешното законодателство, особено правилата за движение, митническите разпоредби и други условия и ограничения.
2. Компетентните органи в страната на регистрация могат в случай на сериозни или повтарящи се нарушения, извършени на територията на страната домакин, и по молба на съответните власти да предприемат следните административни действия:
- предупреждение;
- забрана за достъп на територията на договарящата страна, където е(са) било(и) извършено(и) нарушението(ята). В особено сериозни случаи компетентните власти на договарящите страни могат временно да забранят на превозвача да извършва превоз на територията на договарящата страна, в която е било извършено нарушението. Договарящите страни взаимно ще се информират за взетите решения.

Член 15
Сътрудничество и Смесена комисия

1. Компетентните органи на договарящите страни ще предприемат необходимите стъпки за изпълнение и приложение на тази спогодба и за взаимна размяна на всяка полезна информация. Компетентните органи своевременно взаимно ще се информират за всяка промяна във вътрешното законодателство, регламентираща задълженията на превозвачите на нейна територия. Компетентните органи взаимно ще си оказват съдействие с цел изпълнение на тази спогодба.
2. В съответствие с т. 1 ще бъде създадена Смесена комисия, включваща представители от всяка договаряща страна. Смесената комисия е отговорна за изпълнението на чл.2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12 и 13 и изобщо за разглеждане на всички въпроси, засягащи отношенията между договарящите страни в областта на автомобилния транспорт.

Раздел V
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Член 16
Компетентни органи

Компетентни органи според тази спогодба са:
- за Република България - Министерството на транспорта и съобщенията;
- за Ливанската република - Министерството на благоустройството и транспорта.

Член 17
Влизане в сила и срок на действие на спогодбата

1. Тази спогодба влиза в сила тридесет дни след получаване на втората от дипломатическите ноти, с които договарящите страни взаимно се уведомяват за изпълнението на техните вътрешнодържавни процедури за влизането на спогодбата в сила.
2. Тази спогодба се сключва за неопределен срок, като всяка от договарящите страни може да я денонсира в писмена форма. Действието на спогодбата се прекратява шест месеца след датата на получаване на дипломатическата нота, с коята другата договаряща страна се уведомява за акта на денонсирането.

Съставена в София на 19 юни 2003 г. в два екземпляра на български, арабски и английски език, като всички текстове имат еднаква сила. В случай на разногласия за меродавен ще се счита английският текст.

За правителството на
Република България:
Пламен Петров,
министър
на транспорта
и съобщенията
За правителството на
Ливанската република:
Исам Фарес,
заместник
министър-председател
на Ливанската република
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив