Тарифа за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”

МС

Държавен вестник брой: 2

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 14.01.2008

Раздел I
Пристанищни такси, събирани в морските пристанища

Чл. 1.
(1) За целите на тарифата българските морски пристанища за обществен транспорт и пристанищата по чл. 107 - 109 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ) се разделят на следните райони:
1. северно от нос Емине:
а) район 1 - на изток от: 27° 45' 54" Е;
б) район 2 - на запад от: 27° 45' 54" Е;
2. южно от нос Емине:
а) район 3 - на изток от: 27° 27' 95" Е;
б) район 4 - на запад от: 27° 27' 95" Е.
(2) Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" събира пристанищни такси от корабите, които посещават пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
(3) Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" събира канални, тонажни и светлинни такси от корабите, посещаващи пристанищата за обществен транспорт с регионално значение и пристанищата по чл. 107 - 109 ЗМПВВППРБ, в случаите, когато обезпечава достъп до тях чрез поддържане на акваторията или подходните канали, както и когато собствениците на пристанищата по чл. 107 - 109 използват пристанищна инфраструктура на пристанища за обществен транспорт с национално значение.

Чл. 2.
(1) За преминаване на кораби през морски плавателни канали и подходи се събират канални такси за един бруто тон (БТ), както следва:
1. за район 1 - 0,01 евро;
2. за район 2 - 0,10 евро;
3. за район 3 - 0,01 евро;
4. за район 4 - 0,05 евро.
(2) За трето и всяко следващо преминаване на кораб през морските плавателни канали и подходи в рамките на една календарна година таксите по ал. 1 се редуцират с коефициент 0,8.
(3) За пътнически кораб таксите по ал. 1 се редуцират с коефициент 0,5.
(4) За преминаване на чуждестранен военен кораб през морските плавателни канали и подходи каналните такси по ал. 1 се събират за всеки започнат тон пълна водоизместимост.

Чл. 3.
(1) За навигационно осигуряване на корабоплаването се събират светлинни такси, както следва:
1. за кораби с големина до 40 БТ включително - годишна такса за посещенията в пристанище за обществен транспорт:
а) за кораби с големина до 10 БТ - 5 евро;
б) за кораби с големина от 11 до 40 БТ - 10 евро;
2. за кораби с големина над 40 БТ - при всяко посещение в пристанище за обществен транспорт:
а) за кораби с големина от 41 до 500 БТ - 15 евро;
б) за кораби с големина от 501 до 1000 БТ - 40 евро;
в) за кораби с големина от 1001 до 5000 БТ - 70 евро;
г) за кораби с големина от 5001 до 10 000 БТ - 110 евро;
д) за кораби с големина над 10 000 БТ - 150 евро.
(2) За пътнически кораби размерът на таксите по ал. 1 се редуцира с коефициент 0,5.
(3) За всяко посещение на чуждестранен военен кораб в пристанище за обществен транспорт се събират светлинни такси в размер 0,15 евро за всеки започнат тон пълна водоизместимост, но не повече от 150 евро на кораб.
(4) За четвърто и всяко следващо посещение на кораб в пристанище за обществен транспорт в рамките на една календарна година таксите по ал. 1, т. 2 се редуцират с коефициент 0,7.

Чл. 4.
(1) За всяко посещение на кораб в пристанище за обществен транспорт, освен в случаите по ал. 2 и ал. 6 - 9, се събира тонажна корабна такса за един бруто тон, както следва:
1. за район 1 - 0,55 евро;
2. за район 2 - 0,40 евро;
3. за район 3 - 0,55 евро;
4. за район 4 - 0,55 евро.
(2) За всяко посещение на нефтен танкер в пристанище за обществен транспорт се събира тонажна корабна такса в размер 0,50 евро за един бруто тон за всички райони.
(3) За четвърто и всяко следващо посещение на кораб в пристанище за обществен транспорт в рамките на една календарна година тонажната корабна такса по ал. 1 или 2 се редуцира с коефициент 0,7.
(4) За кораби, посещаващи пристанище за обществен транспорт за снабдяване с гориво, вода и провизии, необходими за техните собствени нужди, за наемане и освобождаване на екипаж, за получаване и доставяне на поща, както и за кораби, извършващи докуване и ремонт, без да извършват товарно-разтоварна дейност, тонажната корабна такса по ал. 1 се редуцира с коефициент 0,65.
(5) За пътнически, ро-ро, хладилни кораби и контейнеровози тонажната корабна такса по ал. 1 се редуцира с коефициент 0,6.
(6) За кораби, посещаващи пристанищата по чл. 109 ЗМПВВППРБ, се събира тонажна корабна такса в размер 0,05 евро за един бруто тон за всички райони.
(7) За кораби за спорт и развлечения, ползвани с нетърговска цел, се събира тонажна корабна такса в размер 0,10 евро за един бруто тон за всички райони.
(8) За всяко посещение на чуждестранен военен кораб в пристанище за обществен транспорт се събира тонажна корабна такса в размер 0,25 евро за всеки започнат тон пълна водоизместимост.
(9) За специални кораби по смисъла на чл. 5 от Кодекса на търговското корабоплаване (КТК), за буксири, нефтосъбирачи, бункировчици, за добиващи кораби (риболов, инертни материали, експлоатация на морски богатства и др.), за строителни кораби и за корабите, предназначени за помощни (спомагателни) дейности (плаващи кранове, плаващи работилници, маневрени влекачи, катери, баржи за лимбиране и др.), се събира тонажна корабна такса в размер 0,50 евро за един бруто тон за всеки започнат месец престой в пристанище за обществен транспорт.

Чл. 5.
(1) За престой на кораб на кей в пристанище за обществен транспорт с национално значение се събира линейна кейова такса в размер 0,10 евро за всеки започнат линеен метър от максималната дължина на кораба, обявена в корабните документи.
(2) Таксата по ал. 1 се събира за всеки започнат час престой на кораба от момента на завързването до момента на отвързването му.
(3) За кораби, посещаващи пристанище за обществен транспорт с национално значение за снабдяване с гориво, вода, провизии, необходими за техните собствени нужди, за наемане и освобождаване на екипаж, за получаване и доставяне на поща, както и за кораби, извършващи докуване и ремонт, без да извършват товарно-разтоварна дейност, линейната кейова такса по ал. 1 се редуцира с коефициент 0,5.
(4) Чуждестранни военни кораби, посещаващи пристанище за обществен транспорт с национално значение, заплащат линейна кейова такса в размер 0,5 евро за всеки започнат линеен метър от максималната дължина на кораба, обявена в корабните документи, за всяко започнато денонощие.

Чл. 6. Фериботните кораби, посещаващи Фериботен комплекс - Варна, заплащат пристанищна такса, включваща канална, тонажна корабна, линейна кейова и светлинна такса, в размер 750 евро за всяко посещение.

Чл. 7.
(1) За нефтени танкери и химикаловози с танкове за изолиран баласт размерът на таксите по този раздел, които се определят въз основа на бруто тонажа, се изчислява, като за стойност на тонажа се приема намаленият бруто тонаж, така както е вписан в международното свидетелство за тонаж (1969 г.).
(2) За контейнеровози тип "open-top" размерът на таксите по този раздел, които се определят въз основа на бруто тонажа, се изчислява, като за стойност на тонажа се приема намален бруто тонаж, изчислен по формулата БТр = 0,9 х БТ, където БТр е редуцираният бруто тонаж, а БТ е бруто тонаж на кораба, така както е вписан в международното свидетелство за тонаж (1969 г.).

 

Чл. 8.
(1) (Изм., ДВ, бр. 2 от 2008 г.) Всички кораби, които имат престой или оперират в пристанище за обществен транспорт с национално значение, независимо от това дали ползват пристанищни приемни съоръжения или не, заплащат такса за приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателната дейност, определена в евро, както следва:
1. за всяко посещение в пристанище за обществен транспорт с национално значение корабите, включително чуждестранните военни кораби, когато се използват с търговска цел, заплащат следната такса, определена в зависимост от бруто тонажа, съответно от водоизместването - за военните кораби:

(в евро)

Бруто тон/водоизмест-
ване (само за чуждестранни
военни кораби)
Административ-
ни такси
Отпадъци от нефто-
продукти (Анекс I на
МАРПОЛ 73/78)
Максимална сума, до която корабът може да предаде,
без да заплаща допълнително
Твърди отпадъци
(Анекс V на МАРПОЛ 73/78)
Максимална сума, до която корабът може да предаде, без да запла-
ща допълнително


А Б А1 Б1
0 - 2000 10 15,00 575,00 20,00 75,00
2001 - 3000 10 45,00 700,00 42,50 80,00
3001 - 6000 10 55,00 700,00 52,50 90,00
6001 - 10 000 10 85,00 1000,00 70,00 165,00
10 001 - 20 000 10 90,00 1300,00 95,00 185,00
20 001 - 30 000 10 105,00 1400,00 145,00 225,00
30 001 - 40 000 10 185,00 1800,00 235,00 350,00
40 001 - 50 000 10 330,00 1900,00 385,00 500,00
> 50 001 10 485,00 2000,00 545,00 750,00

В колони А и А1 е посочен размерът на таксата в евро за съответния вид отпадъци.
В колони Б и Б1 е посочено максималното количество отпадъци, изразено в евро, до което корабът има право да предаде отпадъци от съответния вид, без да заплаща допълнително.
(2) За предадени отпадъци над посочените в колони Б и Б1 корабът заплаща директно на съответните оператори на отпадъци.
(3) Таксите по ал. 1 представляват индиректно заплащане на услугите по приемане, транспортиране, съхранение и обезвреждане на отпадъците и обхващат следните видове:
1. Твърди отпадъци:
а) битови отпадъци - хранителни, медицински, пакетиращи материали - пластмаса, консервени кутии, стъклени съдове, съдове за храна, хартия, картон и др. - резултат от експлоатацията на кораба;
б) други отпадъци - резултат от експлоатацията на кораба - батерии, бои, омаслени парцали и др.
2. Отпадъци от нефтопродукти - сантинни води, използвани масла, шлам (слъдж) и др.
(4) Лимитът, посочен в колони Б и Б1, покрива разходите за престой на мобилното приемно съоръжение до 3 часа от започването на операцията по предаване на отпадъци. След изтичане на трите часа корабът заплаща разходите за престоя директно на оператора на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, съгласно определена от оператора тарифа.
(5) За отпадъци, които не са обхванати от системата за индиректно заплащане по ал. 1, се заплаща директно на операторите на отпадъци. Такива са:
1. всички отпадъци по анекси II и IV на Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби (МАРПОЛ 73/78) (ДВ, бр. 12 от 2005 г.), ратифицирана със закон (ДВ, бр. 94 от 2004 г.);
2. всички остатъци от товари и отпадъци, свързани с товарите - миячни води, баластни води, твърди остатъци от товари, материали за укрепване на товара и др.

Чл. 9.
(1) (Изм., ДВ, бр. 2 от 2008 г.) Генералният директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" освобождава от заплащане на таксата по чл. 8, ал. 1 кораб, който е освободен по установения в наредбата по чл. 371 от КТК ред от задължение за предаване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, поради наличието едновременно на следните условия:
1. оперира установена корабна линия, и
2. има сключен договор с пристанищен оператор за предаване на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, в някое от пристанищата по линията и заплаща такси в това пристанище или на оператора за услугата.

Чл. 10. Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" освобождава кораба от претенции при изходяща контрола с удостоверение, издадено от съответното териториално поделение.

Раздел II
Пристанищни такси, събирани в речните пристанища

Чл. 11.
(1) За посещение на кораб в пристанище за обществен транспорт с национално значение се събира тонажна корабна такса, както следва:
1. за самоходни и несамоходни речни плавателни съдове - 25 евро;
2. за речно-морски и морски кораби - 100 евро;
3. за пътнически кораби, ро-ро и фериботни кораби - 15 евро;
4. за плавателни съдове за спорт и развлечение, ползвани с нетърговска цел - 10 евро.
(2) За кораби, посещаващи пристанище за обществен транспорт с национално значение за снабдяване с гориво, вода, провизии, необходими за техните собствени нужди, за наемане и освобождаване на екипаж, за получаване и доставяне на поща, както и за кораби, извършващи докуване и ремонт, без да извършват товарно-разтоварна дейност, се събира тонажна корабна такса в размер 20 евро.
(3) За посещение на ро-ро състав или пътнически кораб в пристанище за обществен транспорт с национално значение, когато плавателните съдове обслужват корабна линия между граничните пунктове по българо-румънския участък на р. Дунав, се събира обща за всеки състав или кораб тонажна корабна такса в размер 10 евро.

Чл. 12.
(1) За ползване на кей или понтон в пристанище за обществен транспорт с национално значение за разтоварване и натоварване от или на кораб се събира линейна кейова такса за всеки започнат тон товар, както следва:
1. за насипни и наливни товари - 0,20 евро;
2. за други товари - 0,40 евро.
(2) Теглото на товара се определя въз основа на данните, посочени в товарителницата или в коносамента.
(3) За ползване на ро-ро гнездо, кей или понтон в пристанище за обществен транспорт с национално значение, когато корабите обслужват корабна линия между граничните пунктове по българо-румънския участък на р. Дунав, се събира обща за всеки състав или кораб линейна кейова такса в размер 5 евро.
(4) За кораби, извършващи претоварване от един кораб на друг (трансборд) в пристанище за обществен транспорт с национално значение, линейната кейова такса се редуцира с коефициент 0,50.

Чл. 13. За специални кораби по смисъла на чл. 5 КТК, за добиващи (инертни материали, дърводобив и др.), за строителни кораби и за корабите, предназначени за помощни (спомагателни) пристанищни дейности (плаващи кранове, маневрени влекачи, катери, баржи за лимбиране и др.), се заплаща само тонажна корабна такса по 10 евро за всеки кораб за започнат месец престой в пристанище за обществен транспорт с национално значение.

Чл. 14. За кораби, включени в състав, тонажната корабна такса се събира за всеки кораб поотделно.

Раздел III
Общи правила

Чл. 15. Корабите по чл. 4, ал. 9 не заплащат канални, светлинни и линейни кейови такси.

Чл. 16. Когато за един кораб се полагат две и повече намаления за една и съща такса, прилага се само едно, което е по-благоприятно.

Чл. 17. За кораби, плаващи между български пристанища за обществен транспорт с национално значение, линейната кейова такса се редуцира с коефициент 0,5.

Чл. 18. (Изм., ДВ, бр. 56 от 2007 г.) За кораби, плаващи между български пристанища за обществен транспорт, тонажната корабна такса се редуцира, както следва:
1. за морски пристанища - с коефициент 0,1;
2. за речни пристанища - с коефициент 0,5.

Чл. 19. Редуцирането на тонажната корабна такса по чл. 4, ал. 5 се прилага само за:
1. пътнически кораби, превозващи пътници и акостиращи на пътнически терминали;
2. ро-ро и контейнеровози, използвани по предназначение и акостиращи на съответстващите за вида им терминали;
3. хладилни кораби, използвани по предназначение.

Чл. 20. Таксите по тарифата се заплащат преди отплаването на кораба от пристанището.

Чл. 21. Дължимите суми по тарифата се закръгляват към цяло евро.

Чл. 22. Дължимите пристанищни такси се заплащат в евро или в левовата равностойност по централния курс на Българската народна банка в деня на издаване на фактурата.

Допълнителни разпоредби

§ 1. За целите на тази тарифа корабите се делят на следните типове в зависимост от технологията на превози и обработка на товара: кораби за генерални, насипни, контейнерни, ро-ро и наливни товари. Корабите за превоз на живи животни, корабите за комбинирани товари и др., както и тези, превозващи повече от един тип товари, се считат като кораби за генерални товари.

§ 2. За нуждите на тарифата:
1. "Пътнически кораб" е всеки кораб, включително високоскоростен плавателен съд, по смисъла на Международната конвенция за безопасността на човешкия живот по море (SOLAS) (ДВ, бр. 12 от 2005 г.), ратифицирана с Указ № 2250 от 1983 г. (ДВ, бр. 61 от 1983 г.), който може да превозва повече от 12 пътници.
2. "Военен кораб" е всеки кораб, който принадлежи към въоръжените сили на някоя държава, има външни знаци за различаване на неговата националност, намира се под командването на офицер на кадрова военна служба, името на когото е вписано в списъка на офицерите от военноморските сили на държавата или в друг подобен документ, и има екипаж, подчинен на военна дисциплина.
3. "Контейнеровоз" е специализиран кораб, предназначен за превоз на контейнери.
4. "Контейнеровоз тип "open-top" е контейнеровоз, отговарящ на изискванията съгласно Резолюция на Комитета по Морска безопасност MSC 234(82) "Препоръки относно тонажното измерване на контейнеровозите тип "open-top", приета на 82-ата сесия на Комитета - 2006 г.
5. "Ро-ро пътнически кораб" е кораб, предназначен за превоз на пътници и товари, с товарни помещения, с хоризонтален начин за натоварване и разтоварване.
6. "Специален кораб по смисъла на чл. 5 КТК" е кораб, употребяван за научни, учебни, културни, противопожарни, съобщителни, митнически и санитарни цели, за пилотаж, за упражняване на надзор, за разбиване на ледове, за търсене и спасяване, за ликвидация на последствия и щети от погинало имущество и др.
7. "Нефтен танкер" е кораб, построен или приспособен основно за превозване на нефт или нефтопродукти в наливно състояние в неговите товарни помещения. В това определение се включват комбинирани товарни кораби и всеки танкер - химикаловоз, когато превозва нефт или нефтопродукти в наливно състояние като товар или част от товара.
8. "Танкер химикаловоз" е кораб, построен или приспособен за превозване на товар, представляващ вредни течни вещества в наливно състояние. Това определение включва и нефтен танкер, превозващ товар, напълно или частично състоящ се от вредни течни вещества в наливно състояние.
9. "Танк за изолиран баласт" е танк, използван единствено за превоз на изолиран баласт.
10. "Посещение на кораб" е периодът от време между контрола на пристигане на кораба в пристанището и контрола на неговото заминаване, оформено от органите на Изпълнителна агенция "Морска администрация".
11. "Количество обявен за обработка товар" е посоченото в генералния акт или в митническия манифест количество товар при разтоварване и/или в товарния ордер - при натоварване на кораба в морско пристанище за обществен транспорт с национално значение. В речно пристанище за обществен транспорт с национално значение това е количеството, посочено в коносамента или в митническия манифест при разтоварване и/или в акта за натоварване от пристанищния оператор - при натоварване на кораба.
12. "Кораби в състав" е временно формирование от влачени/тласкани кораби и влекач/тласкач.
13. "Брутен тонаж" е тонажната стойност на целия обем на един кораб, определена съгласно Международната конвенция за тонажно измерване на корабите 1969 г. (ДВ, бр. 15 от 2003 г.) и вписана в корабните документи.
14. "Максимална дължина" (LОА) на кораба е дължината, определена като разстояние в права линия между най-предната точка на носа на кораба и най-задната точка на кърмата, където:
а) носът включва водоплътните конструкции на корпуса, бака, форщевена, фалшборда (ако има), но изключва леерни ограждения и бушприт;
б) кърмата включва водоплътните конструкции на корпуса, транеца, трална рампа, фалшборд, но изключва леерни ограждения, рейки пропулсивни средства, рулни и кормилни приводи, водолазни стълби и платформи.
15. (изм., ДВ, бр. 2 от 2008 г.) "Отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност" са всички отпадъци, включително отпадъчните води и отпадъците, различни от остатъците от корабни товари, които са получени по време на експлоатацията на кораба и попадат в приложното поле на анекси I, IV и V от МАРПОЛ 73/78, както и отпадъците, свързани с товара, както са определени в насоките за прилагане на Анекс V от МАРПОЛ 73/78.
16. "Тип товар" е съвкупността от различни по вид товари, които се обработват по съпоставими технологии: насипни, наливни, контейнерни, генерални, ро-ро, фериботни и други.
17. "Час" е периодът от време между определена минута на астрономическия час и същата минута на следващия астрономически час.
18. "Денонощие" е периодът от време между определен час от едно астрономическо денонощие и същия час на следващото астрономическо денонощие.
19. "Месец" е периодът от време между определено число на един календарен месец и същото число на следващия календарен месец.

Заключителни разпоредби

§ 3. Тарифата се приема на основание чл. 103в, ал. 4 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 148 ОТ 29 ЮНИ 2007 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ТАРИФАТА ЗА ПРИСТАНИЩНИТЕ ТАКСИ, СЪБИРАНИ ОТ ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ "ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА", ОДОБРЕНА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 97 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2007 Г.
(Обн., ДВ, бр. 56 от 2007 г.)

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив