УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА АГЕНЦИЯ "МИТНИЦИ"

В сила от 15.12.2009 г. Приет с ПМС № 302 от 15.12.2009 г.
Обн. ДВ. бр.100 от 16 Декември 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Агенция "Митници", наричана по-нататък "агенцията", както и числеността на персонала в Централното митническо управление.

 

Чл. 2. Агенцията е централизирана административна структура към министъра на финансите.

 

Чл. 3. Агенцията е юридическо лице - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на финансите, със седалище София, ул. "Георги С. Раковски" № 47.

 

Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА ДИРЕКТОРА НА АГЕНЦИЯТА

Чл. 4. (1) Агенцията се ръководи и представлява от директор. При осъществяване на своите функции директорът на агенцията се подпомага от трима заместник-директори.

(2) Директорът делегира със заповед правомощия на заместник-директорите и определя техните функции.

(3) Функциите на директора в негово отсъствие или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-директор.

 

Чл. 5. (1) Директорът на агенцията:

1. представлява агенцията;

2. осъществява ръководство и контрол върху изпълнението на нейните функции и задачи;

3. ръководи пряко дейността на Централното митническо управление;

4. планира, разпределя и администрира предоставените бюджетни средства на агенцията;

5. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях;

6. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи в агенцията по трудово правоотношение;

7. разрешава отпуските и командирова служителите на агенцията;

8. утвърждава правила за организацията и дейността, вътрешния ред, работната заплата и наградите в агенцията;

9. утвърждава длъжностното разписание на агенцията;

10. издава удостоверения за завършен курс на обучение за повишаване професионалната квалификация на служителите в митническата администрация;

11. издава наказателни постановления в случаите, определени със закон;

12. издава индивидуални административни актове в рамките на своите правомощия;

13. предлага на министъра на финансите или на определен от него заместник-министър мерки по провеждане на митническата политика;

14. предлага на министъра на финансите или на определен от него заместник-министър сключване на международни договори и присъединяване към международни конвенции в митническата област;

15. осъществява сътрудничество с други органи по формирането, изпълнението и контрола на дейностите, засягащи митническите въпроси;

16. изпълнява други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.

(2) Директорът на агенцията със заповед може да възложи правомощията си по ал. 1, т. 7 на началниците на митници.

(3) Директорът на агенцията със заповед може да възложи правомощията си по ал. 1, т. 10 на директора на дирекция "Национален учебен център".

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА

Раздел I.
Общи разпоредби

Чл. 6. Агенцията е структурирана в Централно митническо управление и в митници Аерогара София, Бургас, Варна, Лом, Пловдив, Свиленград, Свищов, Столична, Русе и Югозападна.

 

Чл. 7. (1) Общата численост на персонала на агенцията е 3370 щатни бройки.

(2) Числеността на персонала в Централното митническо управление е 664 щатни бройки съгласно приложението.

(3) В рамките на общата численост на персонала на агенцията се определя по един представител на агенцията в Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз в Брюксел, Белгия, в Световната митническа организация в Брюксел, Белгия, и в Регионалния център за борба с трансграничната престъпност към Инициативата за сътрудничество в Югоизточна Европа със седалище Букурещ, Румъния.

(4) Служителите по ал. 3 осъществяват дейността си въз основа на заповед на директора на агенцията за дългосрочно командироване, издадена след съгласуване с министъра на външните работи. По предложение на директора на агенцията министърът на външните работи определя на служителите по ал. 3 временен дипломатически ранг за срока на задграничния им мандат в зависимост от спецификата на поставените задачи и служебния им стаж по реда на Закона за дипломатическата служба.

(5) За времето на командировката на служителите по ал. 3 се прилагат разпоредбите на Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат, приета с Постановление № 188 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 70 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 101 от 2008 г. и бр. 57 от 2009 г.). Разходите за издръжка, медицинско обслужване и обучение на живеещите заедно с командирования служител членове на семейството му са за негова сметка, доколкото в нормативен акт не е предвидено друго.

 

Чл. 8. Администрацията на Централното митническо управление на агенцията е организирана в 4 дирекции обща администрация, 9 дирекции специализирана администрация, инспекторат, звено по сигурността и звено за вътрешен одит.

 

Чл. 9. Организацията и дейността на митниците се определят с правилници, приети от министъра на финансите, предложени от директора на агенцията.

 

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 10. (1) Административното ръководство на агенцията се осъществява от главен секретар.

(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира дейността на администрацията в изпълнение на законните разпореждания на директора на агенцията за точното спазване на нормативните актове и:

1. осигурява организационната връзка между директора и административните звена в агенцията, както и между административните звена;

2. организира разпределението на задачите за изпълнение между административните звена на агенцията;

3. създава условия за нормална и ефективна работа на звената на агенцията;

4. контролира изпълнението на възложените на администрацията задачи;

5. контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване;

6. утвърждава вътрешни правила за организация на административното обслужване;

7. контролира изпълнението на задачите, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка и военновременното планиране;

8. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в агенцията;

9. изпълнява и други задачи, възложени му от директора на агенцията.

(3) Главният секретар може да упълномощи началниците на митници с правата си по ал. 2, т. 8.

 

Раздел III.
Инспекторат

Чл. 11. (1) Инспекторатът е на пряко подчинение на директора на агенцията и е структуриран в отдели.

(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на митническата администрация, като:

1. извършва комплексни, тематични и целеви проверки за спазване на служебната и трудовата дисциплина, както и за спазване на митническото и акцизното законодателство;

2. предоставя на директора на агенцията констатациите от направените проверки и предлага мерки във връзка с установените пропуски и нарушения, включително прави предложения за предприемане на действия с цел ангажиране дисциплинарната отговорност на виновните длъжностни лица;

3. следи за предприетите действия за отстраняване на слабостите и нарушенията, констатирани при проверките;

4. осъществява дейности по разкриване, превенция и противодействие на корупцията и други правонарушения в митническата администрация;

5. дава методически указания на звената "Инспекторат" при митниците;

6. приема, регистрира и извършва проверка на сигналите, молбите и жалбите срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията;

7. извършва проверки за установяване на конфликт на интереси по Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси за митнически служители;

8. изготвя проекти на решения за наличието или липсата на конфликт на интереси и следи за осъществяване на всички последващи действия, свързани с процедурата по установяване наличието на конфликт на интереси;

9. при установяване на административно нарушение по Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси предприема действия по реализиране административнонаказателната отговорност на виновните митнически служители, включително изготвя проект на наказателно постановление.

(3) Инспекторатът упражнява контрол:

1. по утвърдена от директора на агенцията годишна програма, предложена от ръководителя на инспектората;

2. в изпълнение на заповед на директора на агенцията, като осъществява внезапни и специализирани проверки.

 

Раздел IV.
Звено по сигурността

Чл. 12. (1) Звеното по сигурността е организирано в отдел, който е на пряко подчинение на директора на агенцията.

(2) Началникът на отдел "Звено по сигурността" изпълнява функциите на служител по сигурността на информацията и на ръководител на звеното по управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка.

(3) Звеното по сигурността подпомага началника на отдела при изпълнението на функциите му, като:

1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;

2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;

3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;

4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;

5. осъществява процедурата по обикновеното проучване съгласно чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;

6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в агенцията;

7. организира, координира и методически ръководи дейностите, свързани с акредитирането на автоматизираните информационни системи или мрежи за класифицирана информация;

8. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;

9. организира и провежда обучението на служителите в агенцията в областта на защитата на класифицираната информация;

10. участва в разработването на план за защита при бедствия;

11. прави предложения във връзка с планирането и разпределянето на бюджетни средства за осигуряване сигурността на информацията, защитата при бедствия и отбранително-мобилизационна подготовка;

12. организира и участва в изготвянето на доклади и информация за състоянието и дейността по осигуряване сигурността на информацията, защитата при бедствия и отбранително-мобилизационната подготовка;

13. организира, осигурява и контролира охранителния и пропускателния режим в Централното митническо управление на агенцията;

14. организира развитието, поддръжката и ремонта и осъществява контрол при използването на техническите средства за охрана, пожароизвестяване, пожарогасене и видеонаблюдение;

15. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка, както и със защитата на класифицираната информация.

(4) Звеното по сигурността води регистратура за класифицираната информация и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицирана информация.

 

Раздел V.
Звено за вътрешен одит

Чл. 13. (1) Звеното за вътрешен одит е организирано в отдел на пряко подчинение на директора и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Звеното по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в агенцията и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към директора на агенцията в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(3) Звеното по ал. 1 докладва пряко на директора.

(4) Звеното по ал. 1:

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от директора на агенцията, като годишният план се координира с годишния план на звеното за вътрешен одит на Министерството на финансите;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. дава на директора на агенцията независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от изпълнителния директор;

6. извършва одит на дейностите и системите по управление на администрираните от агенцията традиционни собствени ресурси като елемент от системата на собствените ресурси на Европейските общности в Република България;

7. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

8. консултира директора на агенцията по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;

9. докладва и обсъжда с директора на агенцията и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;

10. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага директора на агенцията при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

11. изготвя и представя на директора на агенцията годишен доклад за дейността по вътрешен одит, който го изпраща на министъра на финансите в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;

12. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

 

Раздел VI.
Обща администрация

Чл. 14. Общата администрация в Централното митническо управление на агенцията е организирана във:

1. дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността";

2. дирекция "Правно-нормативна";

3. дирекция "Организация и управление на човешките ресурси";

4. дирекция "Административно обслужване".

 

Чл. 15. Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността":

1. осигурява финансово-счетоводното обслужване на Централното митническо управление;

2. участва в разработването на нормативната уредба по планирането и управлението на финансовите средства и бюджета в агенцията;

3. разработва обобщен проект на бюджет на агенцията;

4. изготвя, обосновава и предлага за утвърждаване в съответствие с бюджетната процедура разпределението на бюджетните кредити на третостепенните разпоредители на агенцията и контролира разходите им;

5. осъществява методическо ръководство в отчетността на митническата администрация и прилагането на финансовото законодателство;

6. организира и контролира текущото изпълнение на утвърдения бюджет;

7. изготвя периодични отчети и подготвя годишния отчет и баланс на агенцията;

8. организира дейността по събирането и отчитането на държавните вземания за републиканския бюджет;

9. разработва методически указания по събирането и отчитането на приходите от държавни вземания, контролирани от митническите органи;

10. обобщава и анализира ежемесечните отчети на взетите под отчет държавни вземания;

11. изготвя проекти на разрешения за улеснения на плащането, различно от отложеното плащане, на основание чл. 229 от Регламент на Съвета (EEC) № 2913/92 от 12 октомври 1992 г. за приемане на Митническия кодекс на Европейската общност (OB, L 302, 19.10.1992 г., стр. 1 - 50, специално българско издание: глава 02, том 05, стр. 58 - 107);

12. координира и организира в рамките на агенцията установяването, събирането, възстановяването, предоставянето и контрола на митните сборове като част от традиционните собствени ресурси;

13. изготвя и предава периодичните отчети за сметки "А" и "Б" за митните сборове в координационното звено за собствените ресурси на Министерството на финансите;

14. ръководи методически и подпомага дейността на митническите учреждения при обявяване на суми за несъбираеми и подлежащи на отписване във връзка с чл. 17 (2) и (3) от Регламент на Съвета (EC, Евратом) № 1150/2000 от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/EC, Евратом, за системата на собствените ресурси на Общностите (OB, L 130, 31.5.2000 г., стр. 1 - 12, специално българско издание: глава 01, том 02, стр. 184 - 195);

15. отговаря за осъществяването на контактите с отговорните институции за прилагането на системата за собствените ресурси на Европейските общности в Република България;

16. събира и обменя информация с компетентните служби по традиционните собствени ресурси на държавите - членки на Европейския съюз, и службите на Европейската комисия;

17. осъществява обмен на информация и координация с Българската народна банка и с търговските банки, обслужващи сметките на митническите учреждения;

18. участва по компетентност в заседанията на Консултативния комитет по собствените ресурси към Европейската комисия;

19. контролира отчитането на обезпеченията с парични депозити и банкови гаранции;

20. упражнява превантивен, текущ и последващ вътрешнофинансов контрол на агенцията;

21. организира и осъществява материално-техническото снабдяване на агенцията;

22. отговаря за правилното използване, стопанисване и управление на собствеността на агенцията;

23. организира и координира дейността на митническите учреждения по събирането на полагащите се пътни такси и глоби;

24. обобщава резултатите от събраните пътни такси и глоби.

 

Чл. 16. Дирекция "Правно-нормативна":

1. оказва правна помощ при прилагане на митническото и акцизното законодателство и на другите нормативни актове, в които са посочени задължения и отговорности за митническите органи;

2. осъществява методическото ръководство и подпомага митническите учреждения в областта на митническото задължение;

3. оказва правна помощ при вземането на решения по възникването, обезпечаването, погасяването, възстановяването, опрощаването и принудителното събиране на публични държавни вземания, възложени за администриране на митническата администрация;

4. осъществява процесуалното представителство пред органите на съдебната власт по производства, по които страна е агенцията;

5. анализира съдебната практика по прилагането на митническото и акцизното законодателство и осъществява методическо ръководство по правилното им прилагане;

6. подготвя становища по правни въпроси във връзка с дейността и функциите на митническите учреждения, поставени от юридически или физически лица, и по обжалвани административни актове;

7. участва в процедурите по назначаване на служители в агенцията и следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, както и с реализирането на дисциплинарната отговорност на служителите;

8. участва и следи за законосъобразното провеждане на процедурите по Закона за обществените поръчки и по Закона за държавната собственост;

9. изготвя и съгласува по законосъобразност проекти на договори, по които страна е агенцията;

10. изготвя проекти на решения за предоставяне или отказ на достъп до обществена информация въз основа на представено становище от съответната дирекция за наличието на информацията и нейния характер;

11. дава становища по законосъобразността на проекти на индивидуални административни актове на директора;

12. съгласува по законосъобразност издавани от директора или от оправомощените от него длъжностни лица административни актове, подготвяни от специализираната администрация при упражняване на специалната й функционална компетентност;

13. оказва правна помощ за законосъобразното осъществяване на правомощията на директора на агенцията;

14. изготвя и съгласува проекти на нормативни актове, както и изразява правни становища по представени за съгласуване нормативни актове;

15. участва със свои представители в междуведомствени работни групи за подготовка на проекти на нормативни актове.

 

Чл. 17. Дирекция "Организация и управление на човешките ресурси":

1. организира и администрира всички дейности, свързани с управлението на човешките ресурси в агенцията;

2. разработва прогнози и планове за човешките ресурси в митническата администрация;

3. разработва проекти и дава становища за вътрешни процедури и правила по управление на човешките ресурси;

4. дава методически указания на митническите учреждения с цел единно прилагане на действащите процедури и правила;

5. консултира ръководителите и служителите в агенцията по въпроси, свързани с управлението на човешките ресурси;

6. изработва или участва със свои представители в изработването на проекти на вътрешноведомствени актове в областта на човешките ресурси;

7. изготвя и актуализира длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и работните заплати на служителите в агенцията;

8. осъществява методическа и организационна помощ при разработването и актуализирането на длъжностните характеристики;

9. организира атестирането на служителите в агенцията и израстването им в кариерата;

10. организира процесите по назначаването на служителите в агенцията, включително провеждането на конкурси по реда на Закона за държавния служител и Кодекса на труда, и изготвяне на необходимата документация;

11. изготвя заповедите и съпътстващите ги документи, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения;

12. образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите в съответствие с нормативните изисквания;

13. поддържа регистър на декларациите по чл. 12 от Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси;

14. организира разработването на правила за определяне възнагражденията на служителите и координира прилагането на държавните изисквания за нормиране и заплащане на труда в агенцията;

15. отчита и заверява заявленията за ползването на отпуски, издава и води на отчет служебните карти на служителите в агенцията, изготвя специфични справки в областта на човешките ресурси;

16. организира разработването и координира прилагането на нормативните актове за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;

17. при необходимост организира провеждането на психологически тестове във връзка с изпълнението на служебните задължения на митническите служители.

 

Чл. 18. Дирекция "Административно обслужване":

1. организира и координира дейността по административното обслужване на физическите и юридическите лица и по работата с жалбите, предложенията и сигналите на гражданите и организациите;

2. организира и осъществява деловодната дейност, като осигурява съхраняването и отчетността на документите и кореспонденцията;

3. приема, регистрира, разпределя и насочва входящата служебна кореспонденция към адресатите, извежда и изпраща по предназначение изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;

4. регистрира заповедите на директора, заместник-директорите и главния секретар с изключение на заповедите в областта на човешките ресурси;

5. осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;

6. извършва справки и изготвя заверени копия на документите, които се съхраняват в деловодния архив;

7. систематизира документите за текущо съхраняване в деловодния архив;

8. разработва и предлага за съгласуване проекти на правила за документооборота на агенцията;

9. организира и контролира дейността по подготовката и разпространението на печатни и електронни издания на агенцията;

10. организира връзките с обществеността; приема и регистрира предложения и сигнали на граждани и представители на организации; разработва информационната политика на агенцията, планира и координира реализирането й;

11. подготвя, координира и осъществява организирането, провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи на ръководството на агенцията и поддържа протоколната кореспонденция.

 

Раздел VII.
Специализирана администрация

Чл. 19. (1) Специализираната администрация в Централното митническо управление на агенцията е организирана във:

1. дирекция "Митнически режими и процедури";

2. дирекция "Акцизи";

3. дирекция "Тарифна политика";

4. дирекция "Последващ контрол";

5. дирекция "Митническо разузнаване и разследване";

6. дирекция "Митническа статистика и автоматизация";

7. дирекция "Международни отношения";

8. дирекция "Централна митническа лаборатория";

9. дирекция "Национален учебен център".

(2) Дирекциите по ал. 1 в рамките на своята компетентност участват в работата на органите на Европейската комисия и на Европейския съвет.

 

Чл. 20. Дирекция "Митнически режими и процедури":

1. участва в разработването на митническата политика в областта на митническите режими и направления и на данъците при внос на стоки, наричани по-нататък "митнически режими и процедури";

2. ръководи методически и подпомага митническите учреждения в областта на митническите режими и процедури;

3. изработва или участва със свои представители в изработването на проекти на нормативни актове, свързани с митническите режими и процедури, включително по мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и Общата рибарска политика на Европейския съюз;

4. изготвя становища по проекти на нормативни актове, подготвени в други ведомства, засягащи митническите режими и процедури, включително по мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и Общата рибарска политика на Европейския съюз;

5. предоставя информация относно прилагането на митническото законодателство в рамките на компетенциите на дирекцията;

6. изготвя проекти на решения за прилагане на митническите разпоредби, свързани с митническите режими и процедури;

7. поддържа при необходимост бази данни, свързани с компетенциите на дирекцията;

8. следи за измененията в общностното митническо законодателство и разработва указания във връзка с неговото прилагане;

9. участва в провеждането на работни срещи, дискусии, преговори и други подобни по въпроси, касаещи компетенциите на дирекцията;

10. администрира дейности, като:

а) общи гаранции при транзит на територията на страната;

б) разрешения за митнически агенти;

в) разрешения за определени митнически складове;

г) разрешения за одобрени превозвачи по Конвенция ТИР;

д) освобождаване от обезпечения при митнически икономически режими;

е) обмен с другите държави - членки на Европейския съюз, и със страните на Конвенцията за общ транзитен режим на документите, използвани при режим транзит;

11. осъществява координация, наблюдение и надзор върху дейността на митническите учреждения по прилагане на нормативните и административните актове, касаещи компетенциите на дирекцията;

12. участва в работата на комитети, сесии, работни групи и други подобни форуми, провеждани в рамките на Европейската икономическа комисия на ООН (WP 30), Световната митническа организация, Конвенцията за общ транзитен режим и други международни прояви съобразно компетенциите на дирекцията;

13. участва в дейността на работните органи към институциите на Европейския съюз съобразно компетенциите на дирекцията;

14. оказва съдействие в дейността по квалификация на митнически служители и търговски оператори.

 

Чл. 21. Дирекция "Акцизи":

1. участва в разработването на политиката относно осъществяване контрола на територията на страната върху производството, складирането, движението и облагането на акцизните стоки;

2. изработва или участва със свои представители в изработването на проекти на нормативни и вътрешноведомствени актове, свързани с облагането и контрола на акцизните стоки;

3. осъществява координация, наблюдение и надзор върху дейността на митническите учреждения по прилагане на нормативните и административните актове, свързани с компетенциите на дирекцията;

4. ръководи методически и подпомага митническите учреждения в областта на акцизите;

5. предоставя информация относно прилагането на нормативните и административните актове, свързани с компетенциите на дирекцията;

6. изготвя проекти на решения за прилагане на нормативните и административните актове, свързани с компетенциите на дирекцията;

7. участва в провеждането на работни срещи, дискусии и други по въпроси, свързани с компетенциите на дирекцията;

8. участва в дейността на работните органи към институциите на Европейския съюз съобразно компетенциите на дирекцията;

9. събира и обменя информация с други държавни органи;

10. събира и обменя информация с компетентните служби по акцизите на държавите - членки на Европейския съюз;

11. подпомага директора на агенцията при издаването на лицензи за управление на данъчни складове;

12. води регистрите по Закона за акцизите и данъчните складове;

13. осъществява централизирано управление на бандеролите;

14. оказва съдействие в дейността по квалификация на митнически служители и търговски оператори.

 

Чл. 22. Дирекция "Тарифна политика":

1. участва в разработването на митническата политика в областта на стоковите номенклатури на Европейския съюз, тарифното класиране, митническата стойност, произхода на стоките, привилегированите операции, тарифните и нетарифните мерки, както и мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и от Общата рибарска политика на Европейския съюз;

2. ръководи методически митническите учреждения в областта на тарифното класиране, митническата стойност, произхода на стоките, привилегированите операции, тарифните и нетарифните мерки, мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и от Общата рибарска политика на Европейския съюз;

3. изработва на национално ниво и участва в работата на органите на Европейската комисия, Съвета на Европейския съюз, Световната митническа организация и други международни организации по изработването на проекти на нормативни актове, свързани с компетентността на дирекцията;

4. дава становища по проекти на нормативни актове, засягащи въпроси от компетентността на дирекцията, изпратени за съгласуване от други държавни органи;

5. дава становища по превода на български език на нормативни актове на Европейския съюз, засягащи въпроси от компетентността на дирекцията;

6. предоставя на заинтересуваните лица информация по прилагане на митническото законодателство в областта на тарифното класиране, митническата стойност, произхода на стоките, привилегированите операции, тарифните и нетарифните мерки, както и мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и от Общата рибарска политика на Европейския съюз;

7. изготвя обвързваща тарифна информация и обвързваща информация за произхода и администрира националните информационни подсистеми за обвързващите информации;

8. участва в създаването и поддържа информационната подсистема за класирането на химикалите;

9. изготвя становища, свързани с прилагането на митническото законодателство по въпроси от компетентността на дирекцията;

10. изготвя проекти на решения за прилагане на митническото законодателство в областите от компетентността на дирекцията;

11. идентифицира стоки с висока степен на риск по отношение на елементите от компетентността на дирекцията и оказва съдействие при контрола им;

12. извършва анализи на определяната от митническите учреждения митническа стойност по конкретни случаи;

13. изготвя проекти на разрешения за безмитен внос на стоки в случаите, които се разрешават от Централното митническо управление;

14. организира изпълнението на задълженията за освобождаване от вносни сборове във връзка с привилегии и имунитети, предвидени в многостранни и двустранни международни договори и конвенции;

15. изготвя проекти на разрешителни за "одобрени износители" по смисъла на правилата за произход към преференциалните договорености на Европейския съюз;

16. осъществява последваща проверка на доказателствата за произход в изпълнение на процедурите за административно сътрудничество с чуждестранните митнически администрации;

17. участва по компетентност в дейността на работните групи към Съвета по европейските въпроси към Министерския съвет;

18. анализира съществуващото европейско и национално законодателство, свързано с нетарифни мерки на търговската политика и други ограничения и забрани, въведени за защита на живота и здравето на хора и животни, опазване на околната среда, защита на културните ценности и други, както и съгласува въвеждането на нови с цел осигуряване на унифицирано и коректно прилагане;

19. разработва и поддържа националните мерки на Интегрираната митническа тарифа и участва в работата на Комитета по Интегрираната митническа тарифа към министъра на финансите;

20. администрира тарифните квоти, управлението на които се извършва на принципа "пръв пристигнал - пръв обслужен", и връзката с информационната система за управление на тарифните квоти на Европейската комисия;

21. оказва съдействие в дейността по квалификацията на митническите служители;

22. участва по компетентност в разработването на инструкции и споразумения за взаимодействие с националните органи, компетентни по прилагането на нетарифните мерки и мерките по надзора на пазара.

 

Чл. 23. Дирекция "Последващ контрол":

1. ръководи методически и подпомага митническите учреждения в областта на последващия контрол;

2. следи за измененията в общностното митническо законодателство, свързано с последващия контрол, и разработва указания във връзка с неговото прилагане;

3. изработва или участва със свои представители в изработването на проекти на нормативни актове, свързани с последващия контрол;

4. планира и извършва проверки в рамките на последващия контрол, включително по мерките, произтичащи от Общата селскостопанска политика и от Общата рибарска политика на Европейския съюз;

5. планира и извършва контрол в митническите учреждения относно осъществените от икономическите оператори вносни и износни операции, като проверява данните за декларираните стоки, представените търговски документи и др.;

6. ръководи методически и подпомага митническите учреждения при осъществяване на последващи проверки за спазване на акцизното законодателство и на ревизии за установяване на акцизни задължения;

7. извършва последващи проверки за спазване на акцизното законодателство и ревизии за установяване на акцизни задължения;

8. дава становища след извършване на предварителни проверки за изпълнение на изискванията за издаване на лицензи за управление на данъчни складове;

9. дава становища след извършване на предварителни проверки за изпълнение на изискванията за издаване на разрешения, свързани с прилагането на митническите режими и процедури;

10. отчита резултатите от контролната дейност, анализира предпоставките за извършване на нарушения на законодателството и предлага мерки за тяхното отстраняване;

11. създава и поддържа база данни във връзка с последващия контрол;

12. осъществява контрол върху установените и събираните държавни вземания в резултат на извършена проверка;

13. идентифицира и анализира рисковете от неспазване на митническото и акцизното законодателство, като в резултат селектира лица за целите на последващия контрол;

14. организира, координира, ръководи и контролира дейностите, свързани с прилагането на разпоредбите, отнасящи се до опростените процедури за деклариране, като:

а) разработва методически указания, отнасящи се до опростените процедури за деклариране на внасяните и изнасяните стоки, с цел тяхното актуализиране и осъществява контрол по прилагането им;

б) съгласува проектите на разрешения за прилагане на опростените процедури на деклариране - "облекчено деклариране и оформяне на място", изготвяни от компетентното митническо учреждение; извършва проверка на условията за разрешаване на процедурата съгласно информацията в приложените документи и данните, посочени в предоставения проект на разрешение;

в) оказва методическо ръководство на митническите учреждения при извършването на последващи проверки на икономически оператори, получили разрешение за прилагане на опростените процедури на деклариране - "облекчено деклариране и оформяне на място";

15. организира, координира, ръководи и контролира дейностите, свързани с прилагането на разпоредбите, отнасящи се до одобрените икономически оператори;

16. оказва съдействие в дейността по квалификацията на митническите служители и информираността на икономическите оператори в областта на митническото и акцизното законодателство чрез провеждане на работни срещи, обучения, семинари и др.

 

Чл. 24. Дирекция "Митническо разузнаване и разследване":

1. участва в разработването на митническата политика в областта на превенцията, разследването и разузнаването на митническите, валутните и акцизните нарушения;

2. ръководи методически, подпомага и контролира дейността на митническите учреждения в областта на:

а) противодействието на митническите, акцизните и валутните нарушения и престъпления;

б) противодействието на незаконния трафик на наркотични вещества, прекурсори, оръжия и изделия и технологии с двойна употреба;

в) противодействието на незаконния трафик на движими паметници на културата;

г) контрола върху производството, складирането, движението, реализацията и потреблението на акцизни стоки;

д) контрола върху пренасяните през държавната граница парични средства, благородни метали, скъпоценни камъни и изделия със и от тях;

е) прилагането на мерки за защита на правата върху интелектуалната собственост;

ж) установяването на административни нарушения и налагането на административни наказания;

з) разпореждането с изоставени и отнети в полза на държавата стоки;

3. събира, обработва, анализира, съхранява и предоставя специализирана и разузнавателна информация във връзка с дейността по митническото разузнаване и разследване;

4. осъществява управление и анализ на риска и свързания с тях информационен обмен;

5. организира и осъществява проверки чрез мобилни митнически групи;

6. планира и разпорежда извършване на проверки, като при необходимост осъществява прякото им оперативно ръководство;

7. организира, координира и участва в специализирани национални и международни операции;

8. осъществява правно обезпечаване на дейността по т. 1, включително при изработването на проекти на съответните нормативни и вътрешноведомствени актове;

9. осъществява контрол по събирането на традиционните собствени ресурси на Европейските общности, като регистрира случаите на измами и нередности с митни сборове над 10 000 евро;

10. осъществява взаимодействие с органите на досъдебното производство, прокуратурата, съда, Министерството на вътрешните работи, Държавна агенция "Национална сигурност", както и с други държавни органи в областта на разузнаването и разследването на митническите, акцизните и валутните нарушения и престъпления;

11. осигурява взаимодействието с компетентните органи във връзка с разпореждането с изоставени и отнети в полза на държавата стоки;

12. участва в дейността на Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейската общност (АФКОС);

13. осъществява дейности по административна взаимопомощ и сътрудничество в митническата област;

14. участва в работата на органите на Европейската комисия и на Съвета на Европейския съюз;

15. участва в дейността на специализирани международни организации и проекти в областта на митническото разузнаване и разследване;

16. съдейства за повишаване квалификацията на митническите служители в областта на митническото разследване и разузнаване;

17. осъществява дейностите по разузнаване, разследване, регистриране на случаите на измами и нередности във връзка с прилагането на нетарифните мерки на Европейския съюз;

18. приема, съхранява и унищожава наркотични вещества и прекурсори;

19. контролира и ръководи методически внедряването, експлоатацията и поддръжката на специализираното митническо оборудване.

 

Чл. 25. Дирекция "Митническа статистика и автоматизация":

1. участва в разработването на стратегията и приоритетите за информационното осигуряване на агенцията;

2. определя насоките за развитието, организира и контролира внедряването на нови информационни, комуникационни и управленски технологии в агенцията;

3. осигурява взаимодействието с автоматизираните информационни системи, функциониращи в други държавни органи и институции;

4. планира и организира изпълнението на информационните проекти и техните промени;

5. осигурява съответствието на информационните системи на митническата администрация с изискванията на Европейския съюз;

6. разработва основните принципи за развитие на страницата на агенцията в интернет с цел предлагане на услуги на информационното общество;

7. проучва информационните потребности на агенцията, извършва анализи и предлага решения за развитието на информационните системи на митническата администрация и изграждането на интегрираната митническа информационна система;

8. прави предложения за модернизиране на съществуващото програмно-техническо осигуряване;

9. координира, ръководи и участва в изграждането на бизнес моделите на информационните системи на митническата администрация;

10. организира, ръководи и осигурява дейностите по изграждане на информационните системи на митническата администрация;

11. осигурява непрекъснато техническо наблюдение и контрол на работоспособността на информационните системи на митническата администрация;

12. участва в изготвянето на документите по сигурността, необходими за акредитиране на автоматизираните информационни системи или мрежи за класифицирана информация, в администрирането им и в процеса на тяхното развитие и експлоатация;

13. организира, ръководи и осигурява дейностите в областта на митническата статистика и изготвя информации, разработва анализи и прогнози за дейността на митническата администрация;

14. осъществява връзките и координацията с другите ведомства в областта на статистиката, обмен на информация с други държавни органи, международен обмен на данни с други митнически администрации;

15. осъществява методическото ръководство на архивирането на специфични митнически документи в митническите учреждения и организира функционирането на централния архив на агенцията;

16. осъществява методическо ръководство и подпомага митническите учреждения в областта на декларирането пред митническите органи;

17. участва в разработването и дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с процеса на митническото деклариране.

 

Чл. 26. Дирекция "Международни отношения":

1. участва в разработването и следи за прилагането на основни и стратегически документи и оперативни планове, свързани с изпълнението на задълженията, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз, в частта им от компетентността на агенцията;

2. координира участието на Република България в програми на Европейските общности в частта им от компетентността на агенцията;

3. участва в работата на Работна група № 24 "Митнически съюз" и в работата на други работни групи към Съвета по европейските въпроси към Министерския съвет;

4. координира изготвянето на проектите на позиции по въпроси от компетентността на агенцията, които се разглеждат от Съвета на Европейския съюз и неговите спомагателни органи в процеса на комитология;

5. координира дейността на служителите по чл. 7, ал. 3 и участието на служители на агенцията в работата на органите на Европейската комисия и Съвета на Европейския съюз и на други международни организации;

6. участва в процеса на присъединяване на Република България към международни митнически конвенции и спогодби и подпомага останалите дирекции при изпълнението на ангажиментите, произтичащи за митническата администрация от тези международни договори;

7. осъществява и координира сътрудничеството на агенцията с други митнически администрации; участва в процеса на подготовка, съгласуване и сключване на двустранни митнически спогодби;

8. подготвя позицията на Република България и участва в работата на Световната митническа организация и координира участието на другите дирекции;

9. участва и координира представителството на агенцията в регионални инициативи и проекти;

10. подготвя материалите и участва в работата с международни организации и институции, доколкото те осъществяват дейност, свързана с компетенциите на агенцията;

11. участва в процеса на програмиране на програми на Европейския съюз и на други международни организации и институции и организира разработването на документация за изпълнение на проектите по тези програми в частта от компетентността на агенцията;

12. координира и контролира изпълнението на текущите проекти по програмите на Европейския съюз и на други международни организации и институции от компетентността на агенцията;

13. изготвя отчетните документи за проектите по програмите на Европейския съюз и на други международни организации и институции от компетентността на агенцията;

14. организира и координира участието на агенцията в международни прояви;

15. изготвя и извършва превода на международната кореспонденция на агенцията, както и осигурява превод на международни форуми, работни групи и срещи.

 

Чл. 27. Дирекция "Централна митническа лаборатория":

1. изследва, анализира и идентифицира стоки за целите на митническия надзор и контрол;

2. изследва, анализира и идентифицира стоки, подлежащи на облагане с акциз;

3. изследва, анализира и идентифицира стоки, за които се прилагат мерките на Общата селскостопанска политика и на Общата рибарска политика на Европейския съюз;

4. изследва, анализира и идентифицира стоки за нуждите на класирането им в Комбинираната номенклатура на Европейския съюз;

5. изследва, анализира и идентифицира стоки, които са обект на специални мерки, включително и нетарифни, съобразно действащото законодателство;

6. събира, обработва, систематизира и съхранява документи и специализирана научно-техническа информация, свързани с предмета на дейност;

7. усвоява, разработва и внедрява стандартни, нови, модифицирани и алтернативни методи за изследване, анализ и идентификация на стоките;

8. осигурява и съхранява стандартни образци, сертифицирани сравнителни материали и еталони;

9. организира, координира и отчита дейността на другите митнически лаборатории;

10. оказва експертна научно-техническа помощ на митническата администрация;

11. сътрудничи с български и чуждестранни лаборатории, организации, физически и юридически лица, свързани с предмета на дейност;

12. изготвя и издава по искане на митническите учреждения техническа информация за опасни и вредни материали и продукти;

13. осъществява методическо ръководство и подпомага митническите учреждения при създаването на организация за вземането на проби от митническите органи.

 

Чл. 28. Дирекция "Национален учебен център":

1. участва в разработването на стратегията на агенцията за обучение и квалификация на митническите служители;

2. разработва годишна програма за обучение на служителите в митническата администрация;

3. организира и провежда обучението и квалификацията по длъжностни нива на служителите;

4. води регистър на издадените по чл. 5, ал. 1, т. 10 удостоверения за завършен курс на обучение;

5. анализира необходимостта от повишаване на професионалните познания на митническите служители, необходими им за осъществяване на служебните им задължения, организира провеждането на свързаните с това курсове и други форми на обучение, анализира ефективността им и оценява постигнатите резултати;

6. координира и контролира всички форми и дейности на обучение, осъществявани от регионалните учебни центрове;

7. събира, систематизира и съхранява библиотечен фонд, свързан с обучението и квалификацията на митническите служители;

8. осъществява сътрудничеството със сходни български и чуждестранни учебни звена с цел обмяна на информация и опит;

9. осъществява методическо ръководство и упражнява контрол върху дейността на националната школа за обучение на митническите кучета в системата на агенцията.

 

Раздел VIII.
Организация на работата на Централното митническо управление

Чл. 29. Директорите на дирекции в Централното митническо управление на агенцията ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция по изпълнението на определените в правилника функции.

 

Чл. 30. Освен определените с правилника функции дирекциите изпълняват и други задачи, възложени им от директора на агенцията в кръга на тяхната компетентност.

 

Чл. 31. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват задълженията си точно, добросъвестно и безпристрастно в съответствие със законите и другите нормативни актове в страната и съобразно длъжностните си характеристики.

 

Чл. 32. Писмената кореспонденция и работните срещи с представители на министерствата и другите ведомства се осъществяват от директора на агенцията или от определени от него длъжностни лица.

 

Чл. 33. (1) Работното време на служителите от Централното митническо управление на агенцията при 5-дневна работна седмица е 8 часа дневно и 40 часа седмично.

(2) Работното време е от 9,00 до 17,30 ч с обедна почивка от 12,30 до 13,00 ч.

(3) Разпределението на работното време на служителите от митниците и включените в тях митнически учреждения, както и на служителите от Централното митническо управление, изпълняващи специфични задачи, се определя от директора на агенцията или от упълномощени от него служители на ръководна длъжност.

 

Чл. 34. (1) Предложенията и сигналите, подадени до директора на агенцията, се разглеждат по реда на глава осма "Предложения и сигнали" от Административнопроцесуалния кодекс.

(2) Предложенията или сигналите - писмени или устни - може да са подадени лично или чрез упълномощен представител. Подадените предложения и сигнали се регистрират, като се отразяват подателят, датата на постъпване и въпросът, изложен в предложението или сигнала, както и служителите, на които е възложена подготовката на решението по тях.

(3) Не се образува производство по анонимни предложения или сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.

(4) Предложенията или сигналите, които не са в рамките на компетентността на директора на агенцията, се препращат не по-късно от 7 дни от постъпването им на компетентните органи, освен когато има данни, че въпросът вече е отнесен и до тях. За препращането се уведомява направилият предложението или сигнала.

(5) Приемът на граждани и представители на организации и изслушването на техните предложения и сигнали се извършва всеки вторник и четвъртък от 14,00 до 16,00 ч в сградата на Централното митническо управление на агенцията.

 

Глава четвърта.
СЛУЖИТЕЛИ В АГЕНЦИЯТА

Чл. 35. (1) Дейността на агенцията се осъществява от държавни служители и от лица по трудово правоотношение.

(2) Новоназначените служители в специализираната администрация задължително завършват базов курс за обучение на митнически инспектори в дирекция "Национален учебен център".

 

Чл. 36. Митническите служители при изпълнение на служебните си задължения се легитимират със служебна карта.

 

Чл. 37. (1) Митническите служители имат право на униформено облекло.

(2) Директорът на агенцията определя длъжностите и работните места в митническите учреждения, за които служителите са длъжни да носят униформено облекло при изпълнение на служебните си задължения.

(3) Униформеното облекло не може да се предоставя за ползване от други лица.

(4) Видът, материята, цветът, моделът и отличителните знаци на униформеното облекло се определят от директора на агенцията.

 

Чл. 38. (1) Стойността и сроковете за износване на униформеното облекло на митническите служители се определят от директора на агенцията съгласувано с министъра на финансите.

(2) При прекратяване на трудовото правоотношение по чл. 325, т. 9 и 11, чл. 327, т. 1, 2 и 3 и чл. 328, ал. 1, т. 1, 2, 3, 6, 7, 8 и 10 от Кодекса на труда, както и при прекратяване на служебното правоотношение по чл. 103, ал. 1, т. 3, 7, 8 и 9, чл. 106, ал. 1, т. 1, 2 и 5 и чл. 107, ал. 1, т. 6 от Закона за държавния служител униформеното облекло не се връща и не се заплаща за недоизносената част.

(3) В останалите случаи на прекратяване на трудовото и служебното правоотношение униформеното облекло не се връща, а се заплаща стойността му за срока на доизносване.

(4) При прекратяване на трудовото или служебното правоотношение отличителните знаци на униформеното облекло подлежат на връщане.

(5) Средствата за униформеното облекло се осигуряват от бюджета на агенцията.

 

Чл. 39. (1) Унищоженото или повреденото униформено облекло по време на служебни задължения не по вина на лицето, което се установява с протокол, утвърден от началника на митницата, се възстановява със средства от бюджета на агенцията.

(2) Загубеното, унищоженото или повреденото униформено облекло по вина на лицето се възстановява с негови средства.

(3) Отличителните знаци на униформеното облекло се предоставят безплатно на имащите право на това облекло. Загубените, унищожените или повредените отличителни знаци на униформеното облекло по вина на лицето се възстановяват с негови средства.

(4) В случаите по ал. 1, 2 и 3 ръководителят на митническото учреждение може да премести лицето да работи на друго работно място до възстановяване на униформеното му облекло.

 

Чл. 40. (1) За образцово изпълнение на служебните си задължения държавните служители и лицата по трудово правоотношение могат да бъдат награждавани от директора на агенцията. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка директорът на агенцията може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда. Общият размер на наградите за една календарна година не може да надвишава три основни заплати на служителя.

(2) Директорът на агенцията утвърждава образец на златен и сребърен почетен знак на митническата администрация.

(3) Средствата за награди се изплащат от бюджета на агенцията.

 

Чл. 41. Индивидуалните основни месечни заплати на служителите в агенцията могат да се увеличават до максималния размер за съответната длъжност по ред, определен с Вътрешните правила за работна заплата.

 

Заключителни разпоредби

§ 1. Правилникът се приема на основание чл. 11, ал. 1 от Закона за митниците и чл. 11 от Закона за администрацията.

 

§ 2. Изпълнението на правилника се възлага на директора на агенцията.

 

Приложение към чл. 7, ал. 2
Приложение към чл. 7, ал. 2

Численост на персонала в Централното митническо управление на Агенция "Митници" - 664 щатни бройки
 

Директор 1
Заместник-директори 3
Главен секретар 1
Инспекторат 21
Звено по сигурността 4
Звено за вътрешен одит 6
Обща администрация 123
в т.ч.:  
дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" 56
дирекция "Правно-нормативна" 25
дирекция "Организация и управление на човешките ресурси" 15
дирекция "Административно обслужване" 27
Специализирана администрация 505
в т.ч.:  
дирекция "Митнически режими и процедури" 34
дирекция "Акцизи" 32
дирекция "Тарифна политика" 38
дирекция "Последващ контрол" 49
дирекция "Митническо разузнаване и разследване" 136
дирекция "Митническа статистика и автоматизация" 149
дирекция "Международни отношения" 24
дирекция "Централна митническа лаборатория" 25
дирекция "Национален учебен център" 18
   

 

Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив