Обн. ДВ. бр.40 от 16 Май 2006г., изм. ДВ. бр.33 от 28 Март 2008г., изм. ДВ. бр.53 от 10 Юни 2008г., изм. ДВ. бр.98 от 11 Декември 2009г.
(2) Българският институт по метрология е специализиран институт за изпълнение на държавната политика в областта на измерванията и за:
1. изпълнение на възложените му функции със Закона за измерванията и други нормативни актове;
2. подпомагане органите на държавната власт при осъществяване на техните правомощия по въпроси, свързани с измервания;
3. провеждане на метрологични изследвания и предоставяне на услуги, свързани с измервания и със средства за измерване, в области от обществен, научен и икономически интерес;
4. провеждане на дейности по международно признаване на резултатите от извършваните в Република България измервания.
(3) Българският институт по метрология е администрация, която подпомага председателя на БИМ при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на физически и юридически лица.
(2) Дейността на БИМ се финансира от държавния бюджет и от собствени приходи.
(3) Българският институт по метрология администрира по бюджета си средствата от таксите, събрани по Закона за измерванията и от собствени приходи от:
1. измервания, метрологични изследвания и консултации;
2. калибриране и оценяване съответствието на средства за измерване;
3. отпечатване и разпространение на официалния бюлетин на БИМ и други специализирани в областта на измерванията печатни материали (списание, ръководства, методически указания и др.);
4. отпечатване и разпространение на преводи на документи на международните органи и организации по метрология;
5. курсове и семинари, провеждани в учебния център по метрология;
6. дарения;
7. лихви;
8. средства по национални и международни програми, проекти, договори и споразумения;
9. други източници.
(2) Като орган на управление в областта на измерванията председателят на БИМ:
1. изпълнява определената от Министерския съвет държавна политика в областта на измерванията;
2. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г., в сила от 11.12.2009 г.) подпомага министъра на икономиката, енергетиката и туризма при разработването на държавната политика в областта на измерванията;
3. предлага на Министерския съвет утвърждаването на националните еталони на Република България;
4. предлага за приемане от Министерския съвет дългосрочна програма за развитие на националните еталони;
5. приема дългосрочна програма за развитие на националната система за сертифицирани сравнителни материали, координира нейното изпълнение и издава сертификати за сертифицираните сравнителни материали;
6. одобрява и отнема одобряването на типа на средства за измерване;
7. представлява Република България пред международните органи и организации по метрология;
8. изпълнява и координира изпълнението на задълженията на Република България, произтичащи от членството й в международните органи и организации по метрология;
9. сключва, изменя и прекратява двустранни и многостранни споразумения за сътрудничество и взаимно признаване в областта на измерванията;
10. издава указания и препоръки за прилагането на документите на международните органи и организации по метрология;
11. организира издаването на официалния бюлетин на БИМ;
12. определя със заповед състава на Научния съвет по метрология и ръководи заседанията му;
13. може да създава със заповед работни групи и експертни съвети във връзка със създаването и усъвършенстването на националните еталони.
(3) По искане на председателя на БИМ служители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), предложени от нейния председател, могат да вземат участие по изпълнение на задълженията на Република България, произтичащи от членството й в международни органи и организации по метрология. Правата и задълженията на служителите се определят от председателя на БИМ и от председателя на ДАМТН за всеки конкретен случай.
(4) Председателят на БИМ:
1. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на института;
2. определя размера на цените за предоставяните от БИМ услуги;
3. награждава служителите в БИМ по определения в Закона за държавния служител ред;
4. определя със заповед служителите, които имат право на допълнително материално стимулиране;
5. издава индивидуални административни актове в рамките на предоставените му правомощия;
6. изпълнява и други задачи, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) Когато председателят отсъства от страната или ползва законоустановен отпуск, той делегира правомощията си със заповед на заместник-председателя за всеки конкретен случай.
(3) Извън случаите по ал. 2 председателят на БИМ може да делегира със заповед част от своите правомощия по чл. 4 на заместник-председателя.
(2) Специализираната администрация е организирана в Главна дирекция "Национален център по метрология" и Главна дирекция "Мерки и измервателни уреди".
(2) Разпределението на персонала в отделните административни звена е посочено в приложението.
(2) Териториалните звена на Главна дирекция "Мерки и измервателни уреди" са регионалните отдели със седалища в Бургас, Варна, Плевен, Пловдив, Русе и София.
(3) Председателят със заповед определя обхвата на териториална компетентност на регионалните отдели по ал. 2 при спазване разпоредбите на § 6 от допълнителните разпоредби на Закона за административно-териториалното устройство на Република България.
(4) Председателят със заповед създава, преобразува и закрива отдели и сектори в рамките на дирекциите по чл. 8, с която се определя и разпределението на функциите на тези звена.
(2) Главният секретар:
1. ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията на БИМ;
2. осигурява необходимите условия за нормална и ефективна работа на административните звена в института на организационно и техническо равнище;
3. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в БИМ и ръководи и контролира цялостната организация по провеждане атестирането на служителите в администрацията и за обучението на персонала;
4. осъществява общия контрол за изпълнението на заповедите на председателя;
5. организира и контролира работата с документите и другите носители на информация и съхраняването им;
6. организира ползването на недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост, предоставени на БИМ;
7. организира изготвянето на вътрешни правила относно реда и организацията на административното обслужване на физическите и юридическите лица;
8. координира оперативното взаимодействие на администрацията на БИМ с администрацията на Министерския съвет и на другите органи на изпълнителната власт;
9. организира и координира връзките с обществеността по отношение на дейността на БИМ;
10. изготвя проект на бюджет на БИМ в частта му относно средствата, необходими за административното осигуряване на дейността му;
11. изготвя ежегодно доклад за състоянието на администрацията и го представя на председателя;
12. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
(3) Функциите на главния секретар при негово отсъствие или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от директора на дирекция "Административно-правно обслужване, финансово-стопански дейности, управление на собствеността, информационно обслужване и международно сътрудничество".
(2) Служителят по сигурността на информацията се назначава при спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на БИМ чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване съгласно чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията;
7. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
8. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира незабавно Държавната комисия по сигурността на информацията;
9. организира и провежда обучението на служителите в БИМ по защита на класифицираната информация и за действие при кризи от военен и невоенен характер;
10. организира пропускателния режим и охраната в сградите на БИМ;
11. организира и отговаря за дейностите по управление при кризи и отбранително-мобилизационната подготовка в БИМ;
12. разработва и поддържа плана за привеждане на БИМ в готовност за работа във военно време, плана за разсредоточаване и евакуация и плана на БИМ за действие при кризи от военен и невоенен характер;
13. организира денонощно дежурство в БИМ за оповестяването при привеждане на страната от мирно на военно положение и при кризи;
14. организира и отговаря за дейностите и изискванията на Закона за управление при кризи;
15. осъществява връзки и взаимодействия с националните служби по отношение на мобилизационните дейности и при кризи;
16. изпълнява и други задачи, свързани със защитата на класифицираната информация, отбранително-мобилизационната подготовка и управлението при кризи.
(2) Инспекторатът:
1. извършва цялостни и тематични проверки по нареждане на председателя относно осъществяваната от института дейност;
2. осъществява контрол за изпълнението на заповедите на председателя, когато това му е възложено;
3. дава становища за отстраняване на допуснатите нарушения и пропуски в работата на административните звена;
4. извършва проверки и дава становища по постъпили жалби, сигнали и предложения на граждани и организации;
5. периодично подготвя информация за резултатите от контролната си дейност, като анализира причините и условията за нарушенията и предлага мерки за отстраняването им.
1. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с дейностите БИМ, и дава становища по проекти на нормативни актове съвместно с дирекциите от специализираната администрация;
2. осъществява взаимодействието на БИМ с правните дирекции на Министерския съвет, на министерствата и на другите ведомства и с дирекция "Съвет по законодателството" на Министерството на правосъдието;
3. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейностите на института, и участва в работата на комисиите, свързани с процедурите по възлагане на обществени поръчки;
4. следи за законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения;
5. извършва проверки, дава становища по постъпили жалби, сигнали и предложения на граждани и организации и осъществява процесуално представителство на БИМ пред съдилищата;
6. изготвя и актуализира длъжностното разписание на БИМ и поименното разписание на длъжностите, изготвя статистически справки за работната заплата и за движението на кадрите;
7. осигурява методическа, организационна и техническа помощ по разработването, актуализирането и утвърждаването на длъжностните характеристики на служителите в БИМ;
8. изготвя актовете и документите, свързани с възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, оформя и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите;
9. осигурява цялостната организация по провеждане атестирането на служителите в администрацията на БИМ и обучението на персонала;
10. планира и организира обучението, повишаването и поддържането на професионалната квалификация и преквалификация на служителите и организира провеждането на курсове и семинари в учебния център на БИМ;
11. извършва дейностите по охрана на труда и медицинско обслужване на персонала във връзка с здравословните и безопасни условия на труд;
12. обработва входящите и изходящите документи, осъществява деловодната дейност и съхранява деловодния архив;
13. организира приемането на заявки за административни услуги, изготвя справки и отчети за дейността на БИМ по Закона за административното обслужване на физическите и юридическите лица;
14. подпомага технически дейността на Научния съвет по метрология към председателя на БИМ;
15. планира развитието на информационната система на БИМ, организира обслужването й, администрира достъпа до нея и предлага, внедрява и поддържа информационни и комуникационни продукти (бази данни, електронни регистри) и поддържа информационната страница на БИМ в интернет;
16. осигурява синхрона и съвместимостта на информационната система на БИМ с информационната система на държавната администрация, както и обмена на информация по електронен път;
17. организира осъществяването на публичните изяви на председателя на БИМ или на упълномощени от него длъжностни лица, поддържа връзки с административните звена за информация и връзки с обществеността на Народното събрание, Министерския съвет и други централни органи на изпълнителната власт и с неправителствени организации;
18. организира отпечатването и разпространението на официалния бюлетин на БИМ и други специализирани в областта на измерванията печатни материали (списания, ръководства, методически указания), както и на преводи на документи на международните органи и организации по метрология;
19. съставя проекта на бюджет на БИМ, контролира правилното разходване на средствата и отчита изпълнението на бюджета и изготвя периодично финансови анализи и прогнози за дейността на БИМ;
20. осигурява финансово-счетоводното обслужване на БИМ в съответствие със Закона за счетоводството и другите нормативни актове;
21. следи за ефективното и законосъобразното разходване на бюджетни средства при спазване на финансовата дисциплина;
22. организира завеждането и отчитането на материалните активи на института и редовното извършване на инвентаризации;
23. извършва снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на материалните активи при спазване разпоредбите на действащото законодателство;
24. организира и осигурява стопанисването, включително поддръжката и ремонта, на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени на БИМ и съхранява документите за тях;
25. организира и участва в провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки и съхранява досиетата за тях и следи за изпълнението на договорите, сключени от председателя за осигуряване на дейностите в БИМ;
26. осигурява сервизната поддръжка на използваните еталони и средства за измерване и организира изпращането на еталони в чужбина за калибриране, сравняване или ремонт;
27. организира и осигурява транспортното обслужване;
28. снабдява администрацията на БИМ с материали и консумативи и организира и осигурява почистването в административните сгради;
29. организира и координира сътрудничеството с международни, регионални и национални организации по метрология в областите на дейност на БИМ и следи за своевременното превеждане на членския внос към международни органи и организации;
30. организира и координира подготовката и воденето на преговори за сключването на междуправителствени и междуведомствени споразумения за сътрудничество в областта на метрологията и координира изпълнението им;
31. организира, координира и ръководи дейностите по изпълнение на програми и проекти, финансирани със средства на Европейския съюз, или по двустранни програми за сътрудничество, включително мониторинг и оценка на резултатите от изпълнението;
32. организира и представя в международните и регионалните организации по метрология, както и на двустранна основа предложения за специализации и научни посещения, учебни курсове и семинари, за участие в международни конференции, симпозиуми, семинари и съвещания на технически комитети, консултативни и експертни групи по метрологични проблеми;
33. води международната кореспонденция, подготвя и координира плановете за международната дейност на БИМ и съдейства за провеждане на международни прояви по метрология в Република България;
34. издава ежемесечна справка и осигурява информация и материали, свързани с европейската интеграция и международното сътрудничество;
35. организира международните изяви на председателя на БИМ, на заместника му и на другите служители, подготвя задграничните командировки и оформянето на необходимите документи.
1. разработва проекти на дългосрочни програми за създаване и усъвършенстване на националните еталони на Република България;
2. създава, съхранява и усъвършенства националните еталони в изпълнение на дългосрочните програми;
3. подготвя за утвърждаване националните еталони и води регистър на утвърдените;
4. осигурява проследимост на националните еталони до международни еталони или еталони на държави - членки на Конвенцията за метъра;
5. предприема мерки за осигуряване проследимостта на измерванията в случаите, когато в страната няма утвърден национален еталон, или при повреда или унищожаване на национален еталон и координира дейността на лицата, които притежават национални еталони;
6. извършва дейности за изпълнение на изискванията на Споразумението на Международния комитет по мерки и теглилки (CIPM) за взаимно признаване на националните еталони и на сертификатите от измерване и калибриране, издадени от националните метрологични институти;
7. участва в работни групи и проекти на Международния комитет по мерки и теглилки (CIPM), Европейското сътрудничество в областта на еталоните (EUROMET) и Организацията за евро-азиатско сътрудничество между държавните метрологични институти (COOMET);
8. организира и участва в международни сравнения за установяване степента на еквивалентност на националните еталони;
9. поддържа система за управление по изискванията на БДС EN ISO/IEC 17 025;
10. разпространява чрез калибриране единиците от националните еталони към следващите по точност еталони в страната;
11. изпитва и валидира софтуер за обработка на резултати от измервания;
12. извършва и/или организира сертификация на сравнителни материали и координира изпълнението на дългосрочната програма за развитие на системата за сертифицирани сравнителни материали;
13. води регистър на сертифицираните сравнителни материали и подготвя информация за тях за публикуване в официалния бюлетин на БИМ;
14. извършва измервания и метрологични изследвания съобразно техническите възможности на националните еталонни лаборатории;
15. участва като лаборатории, осигуряващи международно проследими референтни стойности за междулабораторни сравнения на акредитираните лаборатории;
16. участва с лектори в курсове и семинари, организирани в учебния център на БИМ;
17. предоставя консултации в областта на измерванията.
1. осъществява координация и методическо ръководство на дейността на регионалните отдели "Мерки и измервателни уреди";
2. извършва изследване и подготвя предложения за одобряване типа на средства за измерване, които подлежат на контрол съгласно Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането му, чрез изпитване на средствата за измерване и използвания в тях софтуер;
3. води регистър на одобрените за използване типове средства за измерване и подготвя информация за тях за публикуване в официалния бюлетин на БИМ;
4. извършва първоначална и последващи проверки на средства за измерване, които подлежат на контрол съгласно Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането му;
5. извършва метрологична експертиза на средства за измерване, които подлежат на контрол съгласно Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането му;
6. извършва калибриране на еталони и средства за измерване, които не подлежат на контрол съгласно Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането му;
7. участва в работата на Международната организация по законова метрология (OIML), Организацията за евро-азиатско сътрудничество между държавните метрологични институти (COOMET), Европейската организация за сътрудничество в областта на законовата метрология (WELMEC) и във връзка с Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR), в работата на Икономическата комисия за Европа в ООН;
8. извършва изпитване и подготвя предложения за одобряване типа на игрални съоръжения;
9. извършва първоначални и периодични проверки на игрални съоръжения;
10. извършва изпитване и подготвя предложения за одобряване типа на фискални устройства, касови апарати, системи с фискална памет за продажба на течни горива и локални мрежи от фискализирани терминални интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност;
11. води регистър на одобрените типове фискални устройства, компютърни мрежи и системи и подготвя информация за тях за публикуване в официалния бюлетин на БИМ;
12. извършва експертизи на фискални памети или контролни изпитвания на фискални устройства;
13. участва с лектори в курсове и семинари, организирани в учебния център на БИМ;
14. предоставя консултации в областта на измерванията.
(2) Председателят на БИМ може да утвърждава процедури и инструкции, свързани с работата на специализираната администрация, по предложение на директорите и на главните директори.
(2) Директорите и главните директори:
1. ръководят, организират, контролират и дават отчет за дейността на ръководените от тях дирекции или главни дирекции на председателя;
2. докладват на председателя, на неговия заместник или на главния секретар, материалите по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции или главни дирекции;
3. насочват и подписват материали, подготвени по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции или главни дирекции;
4. разпределят и координират работата между административните звена, включени в ръководените от тях дирекции или главни дирекции;
5. изпълняват и други задачи, възложени им от председателя, от заместник-председателя или от главния секретар.
(3) При отсъствие директорите и главните директори се заместват от определен със заповед на председателя на БИМ за всеки конкретен случай служител в съответното административно звено.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на материалите, посочени в тях, и се образува преписка.
(2) На молбите и жалбите се отговаря в едномесечен срок от получаването им, ако в закон не е установен друг срок. Ако се налага да бъде извършена проверка, срокът може да бъде продължаван, но за не повече от два месеца.
(2) Награждаването на служителите се извършва със заповед на председателя на БИМ. В заповедта се определя видът отличие или награда, като по преценка на председателя на БИМ служителят може да се награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда, чийто размер не може да надвишава размера на основната месечна заплата на държавния служител.
(2) Допълнителното материално стимулиране на служителите се извършва тримесечно по направени предложения за:
1. служител - от съответния директор;
2. директор - от заместник-председателя и/или от главния секретар;
3. главен секретар - от заместник-председателя на института.
(3) Индивидуалният размер на сумата за материално стимулиране на всеки служител се определя със заповед от председателя на БИМ въз основа на показателите, посочени в Наредбата за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация.
(4) Индивидуалният размер на допълнителното материално стимулиране на председателя и заместник-председателя се определя върху индивидуалните им средства за работна заплата за съответното тримесечие в размер, равен на средния процент на допълнителното материално стимулиране на служител от специализираната администрация.
(5) В случаите на вътрешно съвместителство или вътрешно заместване съответният служител има право само на допълнителното материално стимулиране, което му е определено за извършване на работата по основното му служебно или трудово правоотношение.
(6) Допълнителното материално стимулиране се получава в дните, определени за получаване на работните заплати в администрацията на института.
(7) Начисляването и изплащането на средствата за допълнително материално стимулиране се извършват на базата на действително отработени дни през съответното тримесечие.
(8) За отработени дни по ал. 7 се считат и дните, през които служителите ползват редовен и допълнителен платен годишен отпуск.
(9) Нямат право на допълнително материално стимулиране служителите, които:
1. не са изпълнили показателите съгласно ал. 3;
2. са новоназначени след провеждане на конкурс - за срок 3 месеца от датата на назначаване;
3. са със срочен договор за срок, по-кратък от 3 месеца;
4. са в неплатен годишен отпуск;
5. са в отпуск по чл. 63 от Закона за държавния служител и по чл. 162 - 167 от Кодекса на труда.
(10) Председателят и заместник-председателят нямат право на допълнително материално стимулиране в случаите по ал. 9, т. 4 и 5.
(11) Със заповед на председателя се лишават от допълнително материално стимулиране служителите от администрацията в случаите на нарушения по служебното или трудовото правоотношение.
(2) Работното време на служителите, които работят в среда на йонизиращи лъчения, е 7 часа - от 9,00 до 16,30 ч.
(2) Приемното време за предаване и получаване на еталони и средства за измерване за калибриране, изследване на типа и проверка се оповестява на специално обозначени места в сградите на съответните главни дирекции на БИМ.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 57 ОТ 21 МАРТ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 16. Постановлението влиза в сила от 1 април 2008 г.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 121 ОТ 2 ЮНИ 2008 Г. ЗА ЗАКРИВАНЕ НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "СЕРТИФИКАЦИЯ И ИЗПИТВАНЕ" КЪМ МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА И НА НАЦИОНАЛНИЯ ИНСТИТУТ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВИНО И СПИРТНИ НАПИТКИ КЪМ МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА
§ 9. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 3, т. 1, буква "в" и т. 2, буква "в", които влизат в сила от 21 март 2008 г.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 286 ОТ 3 ДЕКЕМВРИ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 9. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
(Изм. - ДВ, бр. 33 от 2008 г., в сила от 01.04.2008 г., изм. - ДВ, бр. 53 от 2008 г., в сила от 10.06.2008 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г., в сила от 11.12.2009 г.)
Численост на персонала в административните звена на Българския институт по метрология - 326 щатни бройки
Председател | 1 |
Заместник-председател | 1 |
Главен секретар | 1 |
Служител по сигурността на | 1 |
информацията и управление при | |
кризи | |
Инспекторат | 2 |
Обща администрация | 34 |
в т.ч.: | |
дирекция | 34 |
"Административно-правно | |
обслужване, финансово-стопански | |
дейности, управление на | |
собствеността, информационно | |
обслужване и международно | |
сътрудничество" | |
Специализирана администрация | 286 |
в т.ч.: | |
Главна дирекция "Национален | 58 |
център по метрология" | |
Главна дирекция "Мерки и | 228 |
измервателни уреди", | |
включително регионалните отдели |