Обн. ДВ. бр.34 от 1 Април 2008г., изм. ДВ. бр.48 от 23 Май 2008г., изм. ДВ. бр.58 от 27 Юни 2008г., изм. ДВ. бр.42 от 5 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.31 от 23 Април 2010г.
(2) Агенцията е администрация, която подпомага председателя при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.
(2) Получените дарения и помощи, както и средствата по международни и национални програми, проекти и споразумения постъпват в агенцията по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.
(2) Председателят ръководи и представлява агенцията.
(3) Председателят се определя с решение на Министерския съвет и се назначава от министър-председателя.
(2) Председателят:
1. осигурява изработването на проекти на закони и на подзаконови нормативни актове, свързани с особената закрила, предоставяна на чужденци в Република България;
2. организира разработването и контролира изпълнението на национални и международни програми, свързани с особената закрила на чужденци;
3. създава работни групи за изпълнение на конкретни задачи в областта на особената закрила на чужденците;
4. предоставя статистическа информация и осъществява административно сътрудничество с други държави - членки на Европейския съюз (ЕС), когато за Република България като държава членка съществува такова задължение съгласно акт на ЕС;
5. определя длъжностните лица или звената за контакт, когато това е необходимо с оглед изпълнение на задължение на Република България като държава - членка на ЕС;
6. осъществява контакти и взаимодейства с органите на държавната власт и на местното самоуправление и местната администрация;
7. осъществява контакти и сътрудничи с европейски бежански служби и с неправителствени организации в други държави, както и с международни организации и институции;
8. взаимодейства с неправителствени организации;
9. утвърждава длъжностното разписание, правилата за работната заплата и наградите;
10. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях, сключва и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение;
11. разрешава отпуските и командирова служителите на агенцията;
12. утвърждава правилата за вътрешния ред и за документооборота в агенцията;
13. управлява имуществото на агенцията;
14. обявява списъка на информацията, подлежаща на класификация като служебна тайна в съответствие със Закона за защита на класифицираната информация;
15. представя пред Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на агенцията;
16. изпълнява други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(3) Председателят организира предоставянето на редовна информация на средствата за масово осведомяване и на правителствената информационна служба за работата на агенцията.
(2) Заместник-председателите се назначават от министър-председателя по предложение на председателя на агенцията.
(3) Председателят определя функциите на заместник-председателите.
(4) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от определен от него заместник-председател.
(2) В политическия кабинет се включват заместник-председателите и експертът, отговарящ за връзките с обществеността.
(3) За реализирането на програмата на Министерския съвет политическият кабинет предлага на председателя за утвърждаване стратегически приоритети, цели и решения, свързани с неговата компетентност, и следи за тяхното изпълнение.
(4) Политическият кабинет организира и осъществява връзките на председателя с Народното събрание, Министерския съвет, с другите държавни органи и с правителствени и неправителствени организации.
(5) Политическият кабинет организира и осъществява връзките на председателя с обществеността, със средствата за масово осведомяване и организира срещи и интервюта с представителите на медиите.
(6) Политическият кабинет събира, обобщава и анализира информацията, необходима за разработването на политиката в областта на особената закрила на чужденците.
(2) Главният секретар се назначава от председателя.
1. осигурява организационната връзка между председателя и административните звена, както и между административните звена в рамките на своите правомощия;
2. разработва ежегодните цели на администрацията и план за тяхното изпълнение въз основа на утвърдените от председателя стратегически приоритети;
3. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена;
4. създава условия за нормална и ефективна работа и осъществява контрол по изпълнението на възложените задачи;
5. ръководи административното и финансово-стопанското обслужване;
6. ръководи дейността по управление на човешките ресурси;
7. ръководи процеса по въвеждането на автоматизирани системи в работата на администрацията;
8. организира подготовката на проекта на бюджет на агенцията;
9. организира и отговаря за провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;
10. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
11. утвърждава длъжностните характеристики на служителите;
12. контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна;
13. контролира дейността по управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;
14. контролира вписванията в Административния регистър и в Системата за самооценка на административното обслужване;
15. координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет и с други органи на изпълнителната власт;
16. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на председателя;
17. представлява агенцията в случаите, когато е упълномощен изрично от председателя;
18. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
(2) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от председателя директор на дирекция.
(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на агенцията, като:
1. извършва цялостни и тематични проверки по заповед на председателя за:
а) правилното и законосъобразното събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности;
б) спазването на нормативните актове при управлението и разпореждането с дълготрайни активи;
в) спазването на Закона за обществените поръчки и на подзаконовите нормативни актове в тази област при възлагането на обществени поръчки;
г) спазването на трудовата дисциплина;
д) спазването на вътрешните правила за организацията на работата в администрацията;
е) наличие на корупционни прояви в администрацията;
2. предоставя на председателя информация за констатациите от направените проверки и дава становища за отстраняване на допуснатите пропуски и нарушения;
3. контролира спазването на предписанията на компетентните органи при извършени проверки и вътрешни одити;
4. контролира спазването на задълженията по Закона за достъп до обществена информация и по предложенията и сигналите на гражданите;
5. разглежда постъпили сигнали за конфликт на интереси;
6. изготвя ежегоден отчет, съдържащ информация за резултатите от извършваната от него контролна дейност;
7. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
(2) Финансовият контрольор се назначава съгласно Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор и е на пряко подчинение на председателя на агенцията.
(3) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност при осъществяването на цялостната дейност на агенцията, като писмено изразява мнение относно законосъобразността на:
1. решенията или действията, свързани с разпореждане с активи и средства, включително поемането на задължение и извършване на разход;
2. решенията или действията, свързани с управление и стопанисване на имуществото на агенцията, включително отдаване под наем с цел получаване на приходи;
3. други решения, от които се пораждат права, съответно задължения, за агенцията и/или за нейните служители;
4. финансовият контрольор не може да съвместява отговорности по одобряване, изпълнение и осчетоводяване съгласно чл. 13, ал. 3, т. 2 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор.
(2) Транзитните центрове:
1. организират и осъществяват дейностите по регистрацията и настаняването на чужденците, подали молба за статут;
2. организират и координират дейностите по задължителното медицинско изследване на чужденците, подали молба за статут;
3. провеждат производството по глава шеста, раздел Iа от Закона за убежището и бежанците;
4. провеждат ускорено производство, като интервюиращите органи вземат решения по молби за статут в рамките на своите правомощия;
5. организират и координират дейността на преводачите в административните производства по Закона за убежището и бежанците;
6. комплектуват личните дела на чужденците, подали молба за статут; организират и поддържат картотека;
7. организират реда за ползването и отговарят за съхраняването на личните дела на чужденците до приключване на производството с влязло в сила решение;
8. въвеждат данни в Автоматизираната информационна система "Бежанци" и издават регистрационни карти;
9. организират и осъществяват дейността по издаването на удостоверителни документи;
10. организират дейностите по изхранването и по осигуряването на медицинска и психологическа помощ на настанените в центровете чужденци;
11. осъществяват процесуално представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на интервюиращите органи в ускорено производство;
12. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на директора на съответния транзитен център;
13. организират и осигуряват дейността по извършване оценка на възрастта на непридружени малолетни и непълнолетни чужденци, подали молба за статут, и съдействат за учредяване на настойничество или на попечителство.
(2) Регистрационно-приемателните центрове:
1. организират и осъществяват дейностите по регистрацията и настаняването на чужденците, подали молба за статут, и по настаняването на чужденци, подали молба за убежище;
2. организират и координират дейностите по задължителното медицинско изследване на чужденците, подали молба за статут;
3. провеждат производството по глава шеста, раздел Iа от Закона за убежището и бежанците;
4. провеждат ускорено производство, като интервюиращите органи вземат решения по молби за статут в рамките на своите правомощия;
5. извършват процесуални действия и изготвят предложения и становища в производствата по глава шеста, раздели III и IV от Закона за убежището и бежанците;
6. организират и координират дейността на преводачите в административните производства по Закона за убежището и бежанците;
7. комплектуват личните дела на чужденците, подали молба за статут; организират и поддържат картотека;
8. организират реда за ползването и отговарят за съхраняването на личните дела на чужденците до приключване на производството с влязло в сила решение;
9. въвеждат данни в Автоматизираната информационна система "Бежанци" и издават регистрационни карти;
10. организират и осъществяват дейността по издаването на удостоверителни документи;
11. организират дейностите по изхранването и по осигуряването на медицинска и психологическа помощ на настанените в центровете чужденци;
12. организират и осъществяват подпомагането с материални и финансови средства на настанените чужденци съобразно утвърдените разходни норми;
13. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на интервюиращите органи в ускорено производство;
14. осъществяват процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решения на директора на съответния регистрационно-приемателен център;
15. организират и осигуряват дейността по извършване оценка на възрастта на непридружени малолетни и непълнолетни чужденци, подали молба за статут, и съдействат за учредяване на настойничество или на попечителство.
(2) Директорите планират, организират, координират и контролират дейността на съответното териториално поделение.
(3) Директорите вземат решение за осигуряване на подслон и храна на чужденците, подали молба за статут.
(4) Директорите представят ежегоден доклад пред председателя на агенцията.
(5) При отсъствие на директор неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от него началник на отдел или служител.
(2) Работното време е от 8,30 до 17,00 ч с почивка от 12,30 до 13,00 ч.
(3) Председателят на агенцията утвърждава списък на длъжностите, на които служителите работят при ненормирано работно време.
(4) Служителите при необходимост полагат дежурства на работното си място и са на разположение по домовете си по график, утвърден от главния секретар.
(5) Транзитните и регистрационно-приемателните центрове при необходимост осигуряват 24-часов режим на работа по график, утвърден от директора на центъра.
(6) За положените дежурства служителите ползват компенсации, почивки или допълнителни възнаграждения при условията, по реда и в размерите, определени със Закона за държавния служител, Кодекса на труда и съответните подзаконови нормативни актове.
1. възлагат задачи на служителите в ръководеното от тях административно звено, контролират и отговарят за срочното и качественото им изпълнение;
2. осигуряват взаимодействието с другите административни звена в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;
3. периодично отчитат дейността на административното звено и предлагат конкретни мерки за подобряването й.
(2) При встъпването си в длъжност служителите на агенцията подписват декларация за съхраняване и неразпространяване на информацията и данните по ал. 1.
(2) При завеждането на документите по ал. 1 се извършва проверка на наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Изходящите от агенцията документи се съставят на бланка в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, изготвил документа, и на съответното административно звено, като се посочва и датата.
(4) Организацията, редът и начинът на движение на служебните преписки се определят с правила за документооборота в агенцията.
(2) Служителят може да бъде награден едновременно с отличие и с предметна награда.
(3) За постигнати високи резултати служителите на агенцията могат да получават и допълнителни възнаграждения по ред и критерии, установени с вътрешните правила за работната заплата.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 106 ОТ 17 МАЙ 2008 Г. ЗА ОТКРИВАНЕ НА ТРАНЗИТЕН ЦЕНТЪР В С. ПЪСТРОГОР, ОБЩИНА СВИЛЕНГРАД, ОБЛАСТ ХАСКОВО - ТЕРИТОРИАЛНО ПОДЕЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 3. Средствата за числеността на персонала на центъра се осигуряват от бюджета на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет.
§ 5. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 144 ОТ 20 ЮНИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.
§ 4. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник"
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 125 ОТ 25 МАЙ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА БЕЖАНЦИТЕ ПРИ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.
§ 5. Постановлението влиза в сила в деня на обнародването му в "Държавен вестник".