Обн. ДВ. бр.44 от 9 Май 2008г., изм. ДВ. бр.43 от 9 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.35 от 11 Май 2010г.
(2) Главната инспекция по труда се ръководи и се представлява от изпълнителен директор.
(2) Главната инспекция по труда е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика.
(3) Източници на собствени приходи са:
1. приходи от национални и международни програми;
2. приходи от отпечатване и разпространяване на материали, свързани с дейността на Главната инспекция по труда;
3. приходи от информационно обслужване и обучение;
4. приходи от провеждане на курсове и семинари;
5. приходи от глоби и имуществени санкции;
6. дарения;
7. други.
(4) Приходите от глоби и имуществени санкции се разпределят за:
1. подобряване на материално-техническата база на агенцията;
2. усъвършенстване и развитие на контролната дейност;
3. повишаване квалификацията на служителите;
4. реализиране на социални програми за служителите;
5. допълнително материално стимулиране на служителите.
1. контролира спазването на трудовото законодателство;
2. упражнява специализирания контрол по спазването на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, Закона за насърчаване на заетостта и на други нормативни актове, когато това е възложено със закон;
3. дава сведения и технически съвети на работодателите и на работниците и служителите за най-ефективните методи за спазване на трудовото законодателство и по прилагането на Закона за насърчаване на заетостта.
(2) Главната инспекция по труда уведомява компетентните органи за установени непълноти и недостатъци в действащото трудово законодателство.
(2) Главната инспекция по труда при осъществяване на своята дейност може да си сътрудничи с организациите на работниците и служителите и на работодателите, както и с други неправителствени организации.
(2) (Предишна ал. 1 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) Изпълнителният директор ръководи Главната инспекция по труда, като:
1. утвърждава след съгласуване с министъра на труда и социалната политика годишния план за дейността на Главната инспекция по труда и контролира изпълнението му;
2. утвърждава и предоставя на министъра на труда и социалната политика годишен доклад за дейността на Главната инспекция по труда;
3. информира министъра на труда и социалната политика, Националния съвет по условия на труд и Националния съвет за насърчаване на заетостта за прилагането на нормативните актове, по които Главната инспекция по труда осъществява контрол;
4. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) координира дейността на Главната инспекция по труда при осъществяване на взаимодействие и сътрудничество с органите на изпълнителната власт от националната система за инспектиране на труда по реда на чл. 7 от Закона за инспектиране на труда и с други органи, заинтересувани от осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, законосъобразното осъществяване на трудовите отношения и прилагането на Закона за насърчаване на заетостта;
5. координира дейността на Главната инспекция по труда при осъществяване на сътрудничество с неправителствени организации, заинтересувани от осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, законосъобразното осъществяване на трудовите отношения и прилагането на Закона за насърчаване на заетостта;
6. отговаря за разработването и поддържането на готовността за изпълнението на военновременния план на Главната инспекция по труда и комуникационно-информационната система за управление при кризи;
7. утвърждава процедури, методи и правила за осъществяване на контрола по спазване на трудовото законодателство, нормативните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, на Закона за насърчаване на заетостта и на други нормативни актове, контролът по чието спазване е възложен на Главната инспекция по труда;
8. утвърждава процедури, методи и правила за функциониране на системата за финансово управление и контрол на Главната инспекция по труда;
9. контролира законосъобразното и целесъобразното разходване на средства от бюджета на Главната инспекция по труда;
10. определя условията и реда за допълнително материално стимулиране на служителите на Главната инспекция по труда;
11. ръководи, организира и контролира дейността по защита на класифицираната информация и утвърждава вътрешни правила за работа с класифицирана информация;
12. определя списъка на длъжностите или задачите, за които се изисква достъп до съответното ниво на класифицирана информация, представляваща държавна тайна;
13. обявява със заповед списъка на категориите информация, подлежащи на класификация като служебна тайна;
14. издава разрешения и извършва съгласуване в случаите, определени с нормативни актове;
15. определя обхвата на дейност и компетентност на инспекторите по труда;
16. създава или закрива административни звена в рамките на дирекциите;
17. утвърждава длъжностното разписание на Главната инспекция по труда;
18. назначава държавните служители в Главната инспекция по труда и прекратява служебните правоотношения с тях;
19. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в Главната инспекция по труда;
20. назначава дисциплинарния съвет на Главната инспекция по труда и налага дисциплинарни наказания;
21. командирова служителите на Главната инспекция по труда в страната и в чужбина;
22. издава наказателни постановления по актове, съставени от служители на Главната инспекция по труда в случаите, определени от закона;
23. (нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) издава решения за одобряване на подписаните споразумения по чл. 415г от Кодекса на труда;
24. (нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) издава решения за разсрочване на задължения с размер над 5000 лв. съгласно чл. 415д, ал. 6, т. 2 от Кодекса на труда;
25. (предишна т. 23 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) представя на главния секретар на Министерския съвет ежегоден доклад за състоянието на администрацията по чл. 62, ал. 1 от Закона за администрацията;
26. (нова - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) управлява и се разпорежда с вещи - частна държавна собственост, предоставени и/или придобити за нуждите на Главната инспекция по труда;
27. (предишна т. 24 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., предишна т. 26 - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) изпълнява и други функции, определени с нормативни актове.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) Изпълнителният директор осъществява контакти и сътрудничество с международни организации и институции.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) Изпълнителният директор формира и провежда медийната политика на Главната инспекция по труда с оглед реалното представяне на дейността й.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., доп. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Изпълнителният директор може да предоставя на директорите на дирекции или на служители на агенцията, определени за ръководители на проекти отделни свои правомощия в съответствие с нормативните актове.
(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) Функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие се изпълняват от главния секретар или от директор на дирекция, определен със заповед на изпълнителния директор за всеки конкретен случай.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Общата численост на персонала и структурата на Главната инспекция по труда са посочени в приложение № 1.
1. ръководи, организира, координира и контролира функционирането на администрацията за спазването на нормативните актове;
2. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в администрацията;
3. организира и отговаря за провеждането на атестирането на служителите в администрацията и обучението им;
4. координира финансово-стопанската дейност на Главната инспекция по труда;
5. осигурява организационната връзка между изпълнителния директор и административните звена;
6. осигурява условия за ефективна и ефикасна работа на всички административни звена на Главната инспекция по труда;
7. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена и осъществява общ контрол за изпълнението им;
8. контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване;
9. организира, координира и контролира изготвянето на годишния доклад за състоянието на административната дейност в Главната инспекция по труда по чл. 45 от Закона за администрацията;
10. следи за точното спазване на административните актове;
11. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
12. подпомага изпълнителния директор при упражняване на правомощията по управление на държавната собственост, предоставена на Главната инспекция по труда.
(2) Главният секретар координира работата си с главния секретар на Министерството на труда и социалната политика.
(3) При отсъствие на главния секретар неговите функции се изпълняват от директор на дирекция, определен от изпълнителния директор за всеки конкретен случай.
(2) Финансовият контрольор извършва предварителен контрол за законосъобразност съгласно реда, предвиден в Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
(2) Общата администрация е организирана във:
1. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) дирекция "Управление на човешките ресурси";
2. дирекция "Финансово-стопански дейности".
3. (нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., отм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Дирекция "Управление на човешките ресурси":
1. подпомага изпълнителния директор при осъществяване на политиката и стратегията по управление на човешките ресурси;
2. изготвя концепция за развитието на човешките ресурси и кадровото осигуряване на Главната инспекция по труда;
3. изготвя длъжностното и поименното разписание на длъжностите на администрацията;
4. организира дейността по набиране и подбор на персонала и провеждането на конкурсни процедури за държавни служители;
5. изготвя актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в Главната инспекция по труда;
6. осъществява методическа, организационна и техническа помощ в процеса на атестиране на служителите и в процеса на разработване и актуализиране на длъжностните характеристики;
7. образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите на Главната инспекция по труда;
8. консултира ръководителите на административните звена и служителите по въпросите, свързани с управлението на човешките ресурси;
9. планира и организира обучението на служителите на Главната инспекция по труда с цел повишаване на квалификацията и кариерното развитие;
10. разработва вътрешни правила и процедури в областта на административното обслужване и управлението на човешките ресурси;
11. методически подпомага дирекциите "Инспекция по труда" в областта на административното обслужване и управлението на човешките ресурси;
12. изготвя концепция за развитието на административното обслужване в Главната инспекция по труда;
13. осъществява дейностите по административното обслужване на физически и юридически лица във връзка с искания, сигнали и предложения съобразно законодателството;
14. организира и осъществява деловодната обработка и обслужването на документооборота;
15. организира, координира и извършва дейност по предоставяне на електронни административни услуги съгласно Списъка на унифицираните наименования на административните услуги;
16. изпълнява всички дейности, свързани с издаването, използването и прекратяването на удостоверенията за електронен подпис в Главната инспекция по труда;
17. подпомага изпълнителния директор при формирането и провеждането на медийната политика в Главната инспекция по труда.
(4) Дирекция "Финансово-стопански дейности":
1. разработва методология на счетоводната и финансовата политика на Главната инспекция по труда по Закона за счетоводството и нормативните актове по бюджетната политика като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити и дава методически указания на административните звена на Главната инспекция по труда относно изготвянето на отчетите за касовото изпълнение на бюджета, както и във връзка с текущото счетоводно отчитане и изготвяне на финансовите отчети;
2. организира и осъществява единна счетоводна отчетност по пълна бюджетна класификация и по счетоводни сметки в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти, като изготвя месечни и годишни оборотни ведомости и годишния финансов отчет и годишния баланс на Главната инспекция по труда;
3. изготвя ежемесечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки, както и обобщава данните за Главната инспекция по труда;
4. извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводните сметки от Сметкоплана за бюджетните предприятия по системата на Единната сметка;
5. изготвя месечните ведомости за работни заплати и извършва плащанията в Главната инспекция по труда;
6. изготвя отчет за заетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд, както и документи за пенсиониране, свързани с осигурителния доход;
7. осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции;
8. организира и извършва в установените срокове годишните инвентаризации;
9. анализира и администрира разходите, извършвани от Главната инспекция по труда;
10. участва при организацията, изграждането и функционирането на системите за финансово управление и контрол, включващи системата за предварителен контрол и системата на двойния подпис, с цел законосъобразно и ефективно управление на бюджетните средства;
11. следи за ефективното и законосъобразното разходване на бюджетните, извънбюджетните и целевите средства съгласно отпуснатите лимити при спазване на финансовата дисциплина;
12. организира дейността по прилагане на Закона за обществените поръчки;
13. контролира изпълнението на сключените договори;
14. организира и осъществява материално-техническото осигуряване на Главната инспекция по труда;
15. координира и осигурява поддържането на сигнално-охранителните и пожароизвестителните системи и на системата за контрол на достъпа;
16. организира и осигурява обслужването на администрацията с транспорт, регистрацията, застраховането, ремонта и годишните технически прегледи на моторните превозни средства;
17. изработва, съгласува и предлага за одобряване поименни списъци за придобиване на дълготрайни материални активи;
18. организира и отговаря за правилното, законосъобразното и ефективното ползване, управление и опазване на собствените или предоставените за ползване или стопанисване на Главната инспекция по труда недвижими имоти и движими вещи.
(5) (Нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., отм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.)
1. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) дирекция "Безопасност на труда и анализ на контролната дейност";
2. дирекция "Трудови правоотношения и правно осигуряване";
3. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) дирекция "Международна трудова миграция";
4. (изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) дирекции "Инспекция по труда" - 20 съгласно приложение № 2.
1. организира, координира и участва в осъществяването на контрола по спазване на нормативните изисквания в областта на здравословните и безопасни условия на труд;
2. извършва контрол в рискови предприятия и производства по списък, утвърден от изпълнителния директор;
3. анализира и обобщава информацията за състоянието и проблемите на условията на труд и трудовия травматизъм в предприятията и прави предложения за решаването им;
4. участва в разработването на проекти и в подготовката на становища по проекти на нормативни актове в областта на здравословните и безопасни условия на труд;
5. дава сведения, консултации и технически съвети за най-ефективните методи на спазване на нормативните актове в областта на осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд;
6. разработва указания, процедури и правила за инспектиране в областта на здравословните и безопасни условия на труд;
7. осъществява методическо ръководство на дирекциите "Инспекция по труда" при извършването на контрола по спазване на нормативните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
8. организира и координира взаимодействието с други държавни органи и сътрудничеството със социалните партньори по въпросите, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
9. методически подпомага и контролира дейността на дирекциите "Инспекция по труда" за установяване на причините за възникнали злополуки;
10. осъществява взаимодействие с Националния осигурителен институт при анализа на трудовия травматизъм и професионалната заболеваемост;
11. организира дейността по издаване на разрешения от Главната инспекция по труда в областта на осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд при взривни работи;
12. изготвя годишен и дългосрочен план за дейността на Главната инспекция по труда;
13. изготвя годишния доклад за дейността на Главната инспекция по труда;
14. дава отговори на искания и запитвания на физически и юридически лица по въпросите, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
15. събира, обобщава и предоставя информация за прилагането в Република България на нормативните актове на Европейския съюз в областта на здравословните и безопасни условия на труд;
16. изготвя становища по оспорени принудителни административни мерки за отстраняване нарушения на нормативните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
17. контролира изпълнението на годишния план за дейността на Главната инспекция по труда;
18. дава методически указания по изпълнението на определените в годишния план за дейността на Главната инспекция по труда програми и мерки в областта на здравословните и безопасни условия на труд;
19. организира поддръжката на компютърната техника и системния софтуер на Главната инспекция по труда, както и осигурява защитата на информацията от несанкциониран достъп;
20. поддържа и актуализира електронната страница на Главната инспекция по труда;
21. организира, развива и поддържа информационната система на Главната инспекция по труда;
22. изготвя концепция за развитието на информационната система на Главната инспекция по труда и техническата й обезпеченост;
23. разработва вътрешни правила и процедури за работа с информационната система и по информационната сигурност;
24. методически подпомага дирекциите "Инспекция по труда" при работа с информационната система на Главната инспекция по труда.
1. организира, координира и участва в осъществяването на контрола по спазване на трудовото законодателство и на Закона за интеграция на хората с увреждания;
2. организира, координира и участва в осъществяването на специализирания контрол по спазване на процедурите по информиране при масови уволнения и на специализирания контрол по разходване по предназначение на целеви средства, предоставяни по глави шеста и седма от Закона за насърчаване на заетостта на работодатели, безработни лица, Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и/или нейни териториални звена, лицензирани институции, осъществяващи професионално ориентиране, както и обучаващи институции;
3. анализира и обобщава информацията за проблемите по прилагане на нормативните актове и прави предложения за решаването им;
4. разработва методи, процедури и правила за осъществяване на административнонаказателна дейност и на контрола по спазване на трудовото законодателство и на Закона за интеграция на хората с увреждания;
5. разработва методи, процедури и правила за осъществяване на специализирания контрол по спазване на процедурите по информиране при масови уволнения и на специализирания контрол по разходване по предназначение на целеви средства, предоставяни по глави шеста и седма от Закона за насърчаване на заетостта на работодатели, безработни лица, Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и/или нейни териториални звена, лицензирани институции, осъществяващи професионално ориентиране, както и обучаващи институции;
6. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с упражняването на контрола от Главната инспекция по труда;
7. участва в подготовката на становища по проекти на нормативни актове, свързани с упражняването на контрола от Главната инспекция по труда;
8. организира и координира взаимодействието с други държавни органи и сътрудничеството със социалните партньори в областта на трудовото законодателство;
9. осъществява методическо ръководство на дирекциите "Инспекция по труда" при осъществяване на административнонаказателната дейност и при провеждане на контрола по спазване на трудовото законодателство и на Закона за интеграция на хората с увреждания;
10. осъществява методическо ръководство на дирекциите "Инспекция по труда" при осъществяване на специализирания контрол по спазване на процедурите по информиране при масови уволнения и на специализирания контрол по разходване по предназначение на целеви средства, предоставяни по глави шеста и седма от Закона за насърчаване на заетостта на работодатели, безработни лица, Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и/или нейни териториални звена, лицензирани институции, осъществяващи професионално ориентиране, както и обучаващи институции;
11. съвместно с другите дирекции анализира резултатите от контролната дейност в системата на Главната инспекция по труда;
12. участва в изготвянето на годишен и дългосрочен план за дейността на Главната инспекция по труда;
13. участва в изготвянето на годишния доклад за дейността на Главната инспекция по труда;
14. дава методически указания по изпълнението на определените в годишния план за дейността на Главната инспекция по труда програми и мерки в областта на трудовите правоотношения и контрола по Закона за интеграция на хората с увреждания и по разходването по предназначение на целеви средства, предоставяни по глави шеста и седма от Закона за насърчаване на заетостта на работодатели, безработни лица, Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и/или нейни териториални звена, лицензирани институции, осъществяващи професионално ориентиране, както и обучаващи институции;
15. осигурява законосъобразността при осъществяване дейността на общата и специализираната администрация на Главната инспекция по труда;
16. упражнява наблюдение и контрол по законосъобразност, целесъобразност и спазване на вътрешните указания, процедури и правила върху дейността на дирекции в специализираната администрация;
17. консултира изпълнителния директор и длъжностните лица за законосъобразността на издаваните от тях актове;
18. вписва колективните трудови договори от национално и отраслово значение;
19. организира правната защита при оспорване на приложените принудителни административни мерки и осъществяване на административнонаказателната отговорност от изпълнителния директор;
20. предприема необходимите правни действия за своевременно събиране на вземания на Главната инспекция по труда;
21. дава становища, сведения, консултации и съвети по правилното прилагане на нормативните актове и решава постъпили в Главната инспекция по труда искания, запитвания и сигнали;
22. осъществява дейности, свързани с процесуалното представителство на агенцията и на изпълнителния директор;
23. събира, обобщава и предоставя информация за прилагането в Република България на нормативните актове на Европейския съюз в областта на трудовите правоотношения.
1. организира, координира и участва в осъществяването на специализирания контрол в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
2. анализира и обобщава информацията за проблемите по прилагане на нормативните актове в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа и прави предложения за решаването им;
3. разработва указания, процедури и правила за осъществяване на специализирания контрол по спазване на законодателството в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
4. участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с упражняването на специализирания контрол в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
5. участва в подготовката на становища по проекти на нормативни актове, свързани с упражняването на специализирания контрол в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
6. организира и координира взаимодействието с други държавни органи и социални партньори по въпроси, свързани с осъществяването на специализирания контрол в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
7. участва в изготвянето на годишен и дългосрочен план за дейността на Главната инспекция по труда;
8. дава методически указания във връзка с изпълнението на определените в годишния план за дейността на Главната инспекция по труда програми и мерки в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
9. анализира резултатите от контролната дейност на Главната инспекция по труда в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
10. участва в изготвянето на годишния доклад за дейността на Главната инспекция по труда;
11. събира и обобщава информация за прилагането в Република България на нормативните актове на Европейския съюз в областта на свободното движение на хора, включително при командироване в рамките на предоставяне на услуги и временна заетост;
12. синтезира и предоставя информация за прилагането в Република България на нормативните актове на Европейския съюз в областта на условията на труд и свободното движение на хора;
13. дава становища и решава постъпили в Главната инспекция по труда искания, запитвания и сигнали във връзка със специализирания контрол в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, наемането на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
14. осъществява методическо ръководство на дирекциите "Инспекция по труда" при упражняване на специализирания контрол по спазване на законодателството в областта на командироването на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, за наемане на работа на чужди граждани и извършването на посредническа дейност по наемане на работа;
15. осъществява обмен на информация с компетентни органи на други държави относно националното трудово законодателство и законодателството за наемане на работа на чужденци, както и относно установените нарушения на условията и реда за наемане на работа, включително случаи на незаконно извършване на трудова дейност на български граждани на територията на съответната държава и на чужди граждани на територията на Република България;
16. организира и координира международната дейност на Главната инспекция по труда;
17. подготвя сключването на международни споразумения и спогодби, по които страна е Главната инспекция по труда, включително разработва проекти на споразумения и спогодби и организира тяхното съгласуване и подписване;
18. организира и координира изпълнението на международни споразумения и спогодби, по които страна е Главната инспекция по труда;
19. координира дейността по планиране, подготовка, управление, изпълнение, контрол и отчитане на проекти, в които участва Главната инспекция по труда;
20. събира и систематизира информация във връзка с възможностите за участие на Главната инспекция по труда в международни програми и проекти;
21. организира и осигурява информационно участието на служителите на Главната инспекция по труда в международни събития и прояви;
22. води международната кореспонденция на Главната инспекция по труда;
23. организира и осъществява протоколната дейност на Главната инспекция по труда.
1. осъществяват дейностите по чл. 4;
2. решават по компетентност искания, сигнали и запитвания на физически и юридически лица;
3. информират изпълнителния директор за установени непълноти и недостатъци в нормативните актове и правят предложения за тяхното усъвършенстване във връзка с упражнявания контрол;
4. изготвят планове, отчети, информации и годишен доклад за своята дейност;
5. изготвят и предоставят анализи за трудовия травматизъм и спазването на нормативните актове, контролът по които е възложен на Главната инспекция по труда;
6. събират, обобщават и предоставят информация за прилагането в Република България на нормативните актове на Европейския съюз в областта на здравословните и безопасни условия на труд, трудовите правоотношения и насърчаването на заетостта.
(2) Дирекциите "Инспекция по труда" се ръководят от директори.
(3) Директорите на дирекции "Инспекция по труда":
1. ръководят, координират и контролират дейността на дирекциите "Инспекция по труда" при осъществяване на дейностите по ал. 1;
2. осъществяват правомощия на административнонаказващ орган по смисъла на чл. 47, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания;
3. представляват дирекциите "Инспекция по труда" пред съда, прокуратурата, следствените органи и други държавни органи;
4. възлагат на юрисконсултите и на други лица с юридическо образование осъществяването на представителство пред органите по т. 3 с изрично пълномощно;
5. (нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) подписват споразумения по чл. 415г от Кодекса на труда;
6. (нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) издават решения за разсрочване на задължения с размер до 5000 лв. съгласно чл. 415д, ал. 6, т. 1 от Кодекса на труда.
(4) При отсъствие на директора на дирекция "Инспекция по труда" неговите функции се изпълняват от определено от изпълнителния директор длъжностно лице за всеки отделен случай.
(2) Плановете на дирекциите по ал. 1 отчитат и териториалната структура на икономиката, степента на риска в предприятията, тежестта и вида на нарушенията на трудовото законодателство, равнището на трудовия травматизъм и професионалната заболяемост.
1. по разпореждане на министъра на труда и социалната политика, на изпълнителния директор, на директорите на дирекциите на специализираната администрация, на други държавни органи, изрично определени със закон, и по преценка на инспекторите;
2. по разпореждане на съда, на органите на прокуратурата и на органите, извършващи досъдебно наказателно производство;
3. по искания и сигнали от работници и служители по трудово правоотношение, от организации на работниците и служителите, както и във връзка с информации на средствата за масово осведомяване;
4. за установяване на причините за възникнали злополуки при и по повод извършване на работа.
(2) Инспекторът удостоверява правомощията си със служебна карта.
(3) (Нова - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г.) Формата, съдържанието и материалът на служебната карта се определят със заповед на изпълнителния директор на Главната инспекция по труда.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Правомощия на инспектор имат ръководителите на административни звена в специализираната администрация, служителите, назначени на длъжност инспектор, юрисконсултите, както и други служители на Главната инспекция по труда, назначени на експертни длъжности, които са изрично упълномощени от изпълнителния директор.
(3) (Нова - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Служителите по ал. 2 в дирекция "Безопасност на труда и анализ на контролната дейност", в дирекция "Трудови правоотношения и правно осигуряване" и в дирекция "Международна трудова миграция" имат компетентност на инспектор по труда за цялата територия на Република България.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) При установяване нарушение на законодателството инспекторът:
1. прилага принудителни административни мерки, определени в нормативните актове, по които Главната инспекция по труда осъществява контролна дейност;
2. издава постановление по чл. 405а от Кодекса на труда за обявяване съществуването на трудово правоотношение;
3. съставя акт за установяване на административно нарушение и образува административно наказателно производство;
4. дава устни разпореждания.
(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.) Разпорежданията по ал. 2, т. 4 се дават само ако са установени административни нарушения, които могат да бъдат отстранени в хода на проверката.
(2) Административните звена пряко си взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като се определя водещо звено за обобщаване на окончателното становище.
(3) Изпълнението на дейностите по ал. 2 се осъществява при спазване на следните условия и ред:
1. обща координация:
а) с резолюция изпълнителният директор, главният секретар или директорите на дирекции определят водещото звено и изпълнителя, задачите за изпълнение, други звена за съгласуване и изготвяне на становища, срока;
б) звеното, посочено на първо място като адресат или в резолюция, е водещо и основен изпълнител по възложената задача, като обобщава становищата на другите изпълнители, изготвя и съгласува окончателното становище;
в) ръководителят на административното звено, изготвило и съгласувало съответния документ, задължително го подписва или парафира преди внасянето му за подпис от изпълнителния директор, от главния секретар или от директора на дирекция;
г) административни звена, получили документи с резолюция по въпроси, които не са в рамките на техните функции, ги връщат за пренасочване на ръководителя, извършил разпределението;
2. субординация:
а) служителите от административните звена докладват на прекия си ръководител или на главния секретар по въпросите от своята компетентност;
б) служителите от административните звена докладват изпълнението на възложените им задачи на ръководителя, извършил възлагането;
3. взаимна информираност:
а) доклади, информации и други материали от общ характер се предоставят на заинтересуваните административни звена;
б) административни звена, получили информация и материали от компетентността и на други звена, съобщават това на заинтересуваните;
4. контрол по изпълнението:
а) общият контрол по изпълнението на поставените задачи се осъществява от главния секретар;
б) ръководителите на административните звена в Главната инспекция по труда осъществяват цялостен контрол върху дейността на ръководеното звено, както и по изпълнението на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност.
(2) Сигнали за злоупотреби с власт, корупция, лошо управление, както и за други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на служители на Главната инспекция по труда, се подават до изпълнителния директор.
(3) Изпълнителният директор възлага с писмена резолюция или с административен акт изясняването на случаите по ал. 2.
(4) Решението относно предложението по ал. 1 се взема в срок до два месеца от неговото постъпване и се съобщава на подателя в 7-дневен срок от постановяването му.
(5) Решението по ал. 2 е писмено и мотивирано и се взема в срок до два месеца от постъпването му. Решението се съобщава на подателя в 7-дневен срок от постановяването му, а когато с него се засягат права или законни интереси на други лица, то се съобщава и на тях.
(6) На исканията и питанията се отговаря писмено в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок.
(2) Работното време на администрацията е от 9,00 до 17,30 ч. с обедна почивка 30 минути между 12,00 и 14,00 ч.
(3) За служители в някои от структурните звена на Главната инспекция по труда с оглед спецификата на изпълняваните от тях функции може да се определя работно време, различно от работното време по ал. 2.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 137 ОТ 29 МАЙ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "ГЛАВНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА", ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 83 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.
§ 11. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 85 ОТ 30 АПРИЛ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "ГЛАВНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА", ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 83 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.
§ 11. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
(Изм. - ДВ, бр. 43 от 2009 г., в сила от 09.06.2009 г., предишно Приложение към чл. 7, ал. 2, изм. - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.)
Численост на персонала в Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" - 491 щатни бройки |
Изпълнителен директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Финансов контрольор | 1 |
Обща администрация | 24 |
в т.ч.: | |
дирекция "Управление на човешките ресурси" | 14 |
дирекция "Финансово-стопански дейности" | 10 |
Специализирана администрация | 463 |
в т.ч.: | |
дирекция "Безопасност на труда и анализ на контролната дейност" | 18 |
дирекция "Трудови правоотношения и правно осигуряване" | 12 |
дирекция "Международна трудова миграция" | 9 |
дирекции "Инспекция по труда" - 20 | 424 |
(Ново - ДВ, бр. 35 от 2010 г., в сила от 11.05.2010 г.)
Дирекции "Инспекция по труда" |
Наименование | Седалище |
Дирекция "Инспекция по труда" | Благоевград |
Дирекция "Инспекция по труда" | Бургас |
Дирекция "Инспекция по труда" | Варна |
Дирекция "Инспекция по труда" | Велико Търново |
Дирекция "Инспекция по труда" | Враца |
Дирекция "Инспекция по труда" | Габрово |
Дирекция "Инспекция по труда" | Добрич |
Дирекция "Инспекция по труда" | Кърджали |
Дирекция "Инспекция по труда" | Ловеч |
Дирекция "Инспекция по труда" | Монтана |
Дирекция "Инспекция по труда" | Пазарджик |
Дирекция "Инспекция по труда" | Плевен |
Дирекция "Инспекция по труда" | Пловдив |
Дирекция "Инспекция по труда" | Търговище |
Дирекция "Инспекция по труда" | Русе |
Дирекция "Инспекция по труда" | Сливен |
Дирекция "Инспекция по труда" | София |
Дирекция "Инспекция по труда" | София |
Дирекция "Инспекция по труда" | Стара Загора |
Дирекция "Инспекция по труда" | Шумен |