Обн. ДВ. бр.98 от 11 Декември 2009г., изм. ДВ. бр.28 от 13 Април 2010г.
(2) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването, със седалище София.
(3) Дейността на агенцията се финансира от бюджетни средства и приходи от собствена дейност.
(2) Агенцията е структурирана в обща и специализирана администрация, организирана в 4 дирекции, и служител по сигурността на информацията.
(3) Структурата на дирекциите се определя с писмена заповед на изпълнителния директор по предложение на директорите на дирекции.
(4) Числеността на персонала в административните звена на агенцията е посочена в приложението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) Изпълнителният директор е орган на изпълнителната власт за контрол на медицинското обслужване на гражданите и на дейностите, свързани със задължителното и доброволното здравно осигуряване.
(3) Изпълнителен директор на агенцията е лице със:
1. придобито висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" по медицина и призната специалност;
2. квалификация по здравен мениджмънт - магистър или специалност;
3. десет години професионален опит в областта на управлението на здравеопазването.
(4) Трудовият договор с изпълнителния директор на агенцията се сключва, изменя и прекратява от министъра на здравеопазването съгласувано с министър-председателя.
(5) Изпълнителният директор:
1. ръководи, координира, контролира и представлява агенцията;
2. сключва договори, свързани с осъществяване дейността на агенцията;
3. носи отговорност за управлението на финансовите средства и за законосъобразното и целесъобразното им разходване;
4. налага принудителни административни мерки и издава наказателни постановления в случаите, предвидени със закон;
5. дава указания и задължителни предписания на лечебните заведения, свързани с медицинското обслужване, вътрешния ред и организацията на дейността им;
6. изпълнява функциите на възложител на обществени поръчки;
7. изготвя и представя на министъра на здравеопазването ежегоден доклад за дейността на агенцията;
8. определя и организира провеждането на информационна политика; утвърждава структурата на административните звена в дирекциите, длъжностното разписание, вътрешните правила за работната заплата, както и стандартните процедури и инструкции за работа на агенцията;
9. утвърждава методиките и правилата за осъществяване на контролната дейност на агенцията;
10. изпълнява функциите на орган по назначаване/работодател на служителите в агенцията; осигурява условия за повишаване професионалната квалификация на служителите в агенцията;
11. утвърждава вътрешни правила за определяне на допълнително материално стимулиране към основната заплата за работа в агенцията по чл. 116е от Закона за здравето;
12. при необходимост създава комисии със съвещателен характер, които изготвят становища и мнения в областта на медицинското обслужване на гражданите, както и участват с експертни становища в извършваните проверки на лечебни заведения;
13. издава заповеди за определяне на комисии за осъществяване на контролната дейност на агенцията;
14. утвърждава план за извършване на проверки;
15. (нова - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) участва в международни инициативи, програми и проекти в областта на качеството и медицинския одит;
16. (предишна т. 15 - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) осъществява и други дейности по управлението на агенцията, възложени му с нормативен акт или от министъра на здравеопазването.
(2) (Нова - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) Заместник-директорът на агенцията е служител по трудово правоотношение, който се назначава и освобождава от директора.
(3) (Нова - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) Директорът на агенцията делегира със заповед правомощия на заместник-директора и определя неговите функции.
1. осигурява организационната връзка между изпълнителния директор и административните звена;
2. организира разпределението на задачите между административните звена на агенцията и осъществява общ контрол по изпълнението им;
3. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;
4. упражнява контрол върху документооборота и съхраняването на документите в архива на агенцията;
5. организира и ръководи информационното осигуряване;
6. организира и ръководи процеса на взаимодействие и координация с органите на изпълнителната власт;
7. изготвя ежегодно доклад до изпълнителния директор за състоянието на административната дейност в агенцията;
8. изпълнява други задачи, възложени му от изпълнителния директор.
(2) Служителят по сигурността на информацията:
1. организира, контролира и изпълнява задачи, произтичащи от Закона за защита на класифицираната информация;
2. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства, както и план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение.
(2) Общата администрация е организирана в дирекция "Административно, правно, стопанско и информационно обслужване".
1. организира и координира документооборота, деловодната и архивната дейност;
2. осъществява дейностите по управление на човешките ресурси, поддържа и съхранява трудовите и служебните досиета на работещите в агенцията;
3. оказва правна помощ, изготвя и дава становища по законосъобразността на проекти на административни актове и договори, по които агенцията е страна;
4. осъществява процесуално представителство;
5. организира и координира провеждането на обществени поръчки;
6. изготвя бюджетна прогноза и проект на бюджет за приходите и разходите на агенцията;
7. организира и осъществява управлението на активите и материално-техническото снабдяване;
8. осъществява протоколната дейност, връзките с обществеността и с медиите;
9. организира дейностите, свързани с определяне и изплащане на допълнително материално стимулиране на служителите в агенцията;
10. планира, въвежда и поддържа информационната система в агенцията;
11. осигурява автоматизирана обработка на информацията при събиране, обобщаване и отчитане на резултатите от дейността на агенцията;
12. планира, организира и координира вътрешната и външната информационна политика на агенцията, поддържа и актуализира интернет страницата;
13. организира обучението на служителите в агенцията в областта на информационните технологии;
14. организира и осигурява охранителния и пропускателния режим и транспортното обслужване.
1. дирекция "Методология на контрола";
2. (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) дирекция "Контрол на медицинските дейности";
3. дирекция "Контрол на снабдяването и потреблението на лекарствените продукти в лечебните заведения".
1. изработва методически ръководства и инструкции за осъществяване на медицински контрол;
2. изработва набор от спецификации, справки, таблици и инструменти за осъществяване контрол на лечебните заведения;
3. участва съвместно със съсловните организации и научните дружества в изработването на медицински стандарти, правила за добра медицинска практика и индикатори за оценка на качеството на медицинската дейност;
4. текущо изразява становища по документи и актове, отразяващи резултатите от инспекционната дейност;
5. предлага на изпълнителния директор на агенцията или на упълномощени от него длъжностни лица последващи мерки за реализация на резултатите от инспекционната дейност;
6. регистрира в информационната система на агенцията резултатите от всяка конкретна проверка;
7. анализира причините и условията за нарушенията на финансовата дисциплина, установени при медицинския контрол, и предлага мерки за отстраняването им пред компетентните органи;
8. извършва мониторинг и организира събирането на данни, на базата на които изработва анализи и предложения, свързани със системата за управление на качеството;
9. организира събирането и обработката на месечните справки от контролната дейност от дирекциите на агенцията;
10. изготвя анализи на базата на събраната и обобщената информация, отнасяща се до дейността на лечебните заведения и контролната дейност, както и оценка на въздействието на прилагането на нормативни актове, свързани с медицинското обслужване и здравното осигуряване;
11. изготвя анализи и становища по материали, получени от дирекциите на агенцията, регионалните центрове по здравеопазване, Националната здравноосигурителна каса/районните здравноосигурителни каси, свързани с осъществяването на медицинския контрол на изпълнителите на медицинска и дентална помощ;
12. разработва система и методическо ръководство за оценка на качеството на предоставената медицинска помощ от лечебните заведения и рейтинг на лечебните заведения;
13. разработва система за периодична оценка на ефективността на медицинския контрол по отношение на идентифициране на проблеми от контролиращите екипи и резултатите от контролната дейност;
14. прави предложения по програми за обучения на лицата, които участват в извършването на проверките;
15. (нова - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) организира и провежда обучение в областта на качеството и медицинския одит;
16. (предишна т. 15, изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) дава становища по докладите от извършения медицински контрол и участва в производството по реализиране на имуществена и административно-наказателна отговорност;
17. (предишна т. 16 - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) участва в събирането и анализирането на информация за състоянието и тенденциите за развитие на здравноосигурителната система, здравното състояние на населението, потребностите от кадрови ресурси в областта на здравеопазването и други въпроси, свързани с него;
18. (предишна т. 17 - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с медицинското обслужване и здравното осигуряване;
19. (нова - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) участва в международни инициативи, програми и проекти в областта на качеството и медицинския одит.
1. извършва проверки:
а) за съответствието на структурата, управлението, дейността и организацията на медицинското обслужване в лечебните заведения с изискванията на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения и нормативните актове по прилагането им;
б) за спазването на правата на пациентите в лечебните заведения;
в) (доп. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) за спазването на медицинските стандарти и осигуряване качество на медицинското обслужване в лечебните заведения;
г) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по молби на граждани и юридически лица, свързани с медицинското обслужване и здравното осигуряване;
д) за начина, по който лечебните заведения разходват средства, предоставени им от републиканския бюджет по реда на чл. 82 от Закона за здравето;
2. подготвя проекти на мотивирани предложения:
а) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по чл. 116б, т. 9 от Закона за здравето - за заличаване от регистъра на лечебни заведения по чл. 8 и чл. 10, т. 5 от Закона за лечебните заведения, които нарушават правата на пациента и не спазват медицинските стандарти;
б) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по чл. 116б, т. 10 от Закона за здравето - за отнемане на разрешения за лечебна дейност на лечебни заведения по чл. 9 и чл. 10, т. 3, 4, 6 и 7 от Закона за лечебните заведения, които нарушават правата на пациента и не спазват медицинските стандарти;
в) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по чл. 116б, т. 11 от Закона за здравето - за прекратяване на договора на управителя или изпълнителния директор на лечебното заведение по чл. 64, ал. 2 от Закона за лечебните заведения;
г) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по чл. 116б, т. 12 от Закона за здравето - за налагане на дисциплинарно наказание на директора на лечебното заведение по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения;
д) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) по чл. 116б, т. 13 от Закона за здравето - за налагане на дисциплинарни наказания на медицински специалисти;
е) съставя констативни протоколи и актове за установяване на административни нарушения от извършените проверки в случаите, предвидени със закон;
3. (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) осъществява непосредствения медицински контрол върху дейностите, свързани със задължителното и доброволното здравно осигуряване, по реда на глава четвърта от Закона за здравното осигуряване, като:
а) извършва проверки във връзка с предоставянето на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса, както и във връзка с предоставянето на здравните дейности, гарантирани от дружествата за доброволно здравно осигуряване;
б) в случаите по чл. 101, т. 3 от Закона за здравното осигуряване подготвя за предоставяне информацията за физическите лица, за юридическите лица и за лечебните и здравните заведения, които извършват дейност по доброволно здравно осигуряване без лицензия;
в) изготвя проекти на становища по съдържанието и изпълнимостта на здравноосигурителните пакети, предлагани от здравноосигурителните дружества в случаите по чл. 101, т. 4 от Закона за здравното осигуряване;
г) изготвя проект на годишен доклад до министъра на здравеопазването за състоянието и цялостната дейност по здравното осигуряване;
д) (изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.) изисква и проверява договори между районни здравноосигурителни каси и изпълнители на медицинска помощ; здравноосигурителни дружества и изпълнители на медицинска помощ;
е) изисква от Националната здравноосигурителна каса и от дружествата за доброволно здравно осигуряване 6-месечна справка по образец, съдържаща данни за броя на обслужените лица, вида и обема на предоставените услуги по договори с районните здравноосигурителни каси и дружества за доброволно здравно осигуряване;
4. участва в проверки за установяване на административни нарушения;
5. участва в подготовката на проекти на наказателни постановления;
6. осъществява други дейности, възложени от изпълнителния директор.
1. извършва проверки:
а) в лечебните заведения за болнична помощ и в диспансерите за начина на разходване на лекарствените продукти и медицинските изделия, доставени по реда на Наредба № 34 от 2005 г. за реда за заплащане от републиканския бюджет на лечението на българските граждани за заболявания извън обхвата на задължителното здравно осигуряване (обн., ДВ, бр. 95 от 2005 г.; изм. и доп., бр. 16, 48 и 95 от 2006 г., бр. 31, 69, 89, 90 и 96 от 2008 г. и бр. 24 от 2009 г.), и на национални здравни програми;
б) в лечебните заведения за болнична помощ и в диспансерите за спазване изискванията на раздели II и III от Наредба № 34 от 2005 г. за реда за заплащане от републиканския бюджет на лечението на българските граждани за заболявания извън обхвата на задължителното здравно осигуряване;
в) по реда на глава четвърта от Закона за здравното осигуряване, свързани с лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;
г) по молби на граждани и юридически лица, свързани с правомощията по букви "а", "б" и "в";
2. подготвя проекти на мотивирани предложения:
а) до районните центрове по здравеопазване за заличаване от регистъра на лечебните заведения, които нарушават правата на пациента, свързани със снабдяването и потреблението на лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;
б) до министъра на здравеопазването за отнемане на разрешения за лечебна дейност на лечебни заведения, които нарушават правата на пациента, свързани със снабдяването и потреблението на лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;
в) до съответния министър за налагане на дисциплинарно наказание на директора на лечебното заведение по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения;
г) до ръководителите на лечебните заведения за налагане на дисциплинарни наказания на медицинските специалисти;
д) за прекратяване на договора на управителя или изпълнителния директор на лечебното заведение по реда на чл. 64, ал. 2 от Закона за лечебните заведения;
3. участва в проверки за установяване на административни нарушения, свързани с лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;
4. участва в подготовката на наказателни постановления, свързани с лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, в рамките на компетентността на агенцията;
5. осъществява други дейности, възложени от изпълнителния директор, свързани с контрола върху снабдяването и потреблението на лекарствени продукти в лечебните заведения;
6. съставя констативни протоколи и актове за установяване на административни нарушения от извършените проверки в случаите, предвидени със закон;
7. осъществява дейности по откриване и предотвратяване на корупционни прояви и практики в лечебните заведения, свързани с лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели.
(2) Външни лица се допускат в сградата на агенцията след издаване на пропуск.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Редът за образуване и движение на служебните преписки се определя с вътрешни правила, изготвени от главния секретар и утвърдени от изпълнителния директор.
(2) Работното време на служителите в администрацията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
(2) Стойността на наградата не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.
(3) Награждаването на служителите в администрацията се извършва със заповед на изпълнителния директор.
(2) Служителите получават допълнително материално стимулиране при следните условия:
1. ако не са отсъствали повече от половината от законоустановеното работно време през съответния период;
2. ако са получили оценка за изпълнение на задълженията си не по-ниска от 3 "Изпълнението отговаря на изискванията" по реда на Наредбата за условията и реда за атестиране на служителите в държавната администрация, приета с ПМС № 105 от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 54 от 2002 г.; изм., бр. 6 и 46 от 2004 г., бр. 83 от 2005 г., бр. 46 от 2006 г., бр. 64 и 92 от 2008 г. и бр. 5 от 2009 г.);
3. ако нямат наложени дисциплинарни наказания през съответния период;
4. ако са изпълнили плановите проверки през съответния период;
5. ако има събрани приходи по бюджета на агенцията.
(3) Сумите за допълнително материално стимулиране се определят за всяка дирекция поотделно, като за длъжностите "изпълнителен директор",
"главен секретар" и "служител по сигурността на информацията" се определя обща сума.
(4) Сумите по ал. 2 се разпределят по утвърдени от изпълнителния директор правила.
(5) Сумите за допълнителното материално стимулиране се отпускат със заповед на изпълнителния директор поименно за всеки служител.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 60 ОТ 6 АПРИЛ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "МЕДИЦИНСКИ ИНСПЕКТОРАТ", ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 287 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2009 Г.
§ 12. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в Държавен вестник.
(Предишно Приложение към чл. 4, ал. 3, изм. - ДВ, бр. 28 от 2010 г., в сила от 13.04.2010 г.)
Численост на персонала в административните звена на Изпълнителна агенция "Медицински одит" - 50 щатни бройки |
Изпълнителен директор | 1 |
Заместник-директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Обща администрация | 17 |
в т.ч.: | |
дирекция "Административно, правно, стопанско и информационно обслужване" | 7 |
Специализирана администрация | 29 |
в т.ч.: | |
дирекция "Методология на контрола" | 8 |
дирекция "Контрол на медицинските дейности" | 13 |
дирекция "Контрол на снабдяването и потреблението на лекарствените продукти в лечебните заведения" | 8 |