УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "ОДИТ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ" КЪМ МИНИСТЪРА НА ФИНАНСИТЕ

В сила от 01.01.2009 г. Приет с ПМС № 346 от 30.12.2008 г.
Обн. ДВ. бр.5 от 20 Януари 2009г., изм. ДВ. бр.34 от 8 Май 2009г., изм. ДВ. бр.34 от 4 Май 2010г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата, организацията на работа и числеността на персонала на Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" към министъра на финансите, наричана по-нататък "агенцията", и на нейните административни звена.

 

Чл. 2. Агенцията е юридическо лице и осъществява дейностите по глава пета от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

 

Чл. 3. (1) Издръжката на агенцията се формира от бюджетни средства и от приходи от собствена дейност.

(2) Изпълнителният директор на агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на финансите.

(3) Приходите от собствена дейност се набират от:

1. издаване и разпространение на брошури, доклади, разработки и други специализирани издания в областта на специфичните одитни дейности по фондове и програми на Европейския съюз;

2. финансирания по съвместни програми с Европейския съюз и други международни организации;

3. участия в международни програми, проекти и споразумения;

4. провеждане на обучения в областта на осъществяването на специфични одитни дейности по фондове и програми на Европейския съюз;

5. други източници.

 

Чл. 4. Администрацията на агенцията подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия и осигурява технически дейността му.

 

Глава втора.
ДЕЙНОСТ, СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 5. (1) Агенцията е орган за осъществяване на специфични одитни дейности по фондове и програми на Европейския съюз в съответствие с международните споразумения за предоставяне на средства от Европейския съюз и съответните регламенти на Европейския съюз, отнасящи се до управлението и контрола на предоставените средства по Структурните фондове, Кохезионния фонд и предприсъединителните фондове на Европейския съюз.

(2) Агенцията:

1. изпълнява функции на одитен орган по Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз и други програми и инициативи, в които е предвидено да извършва одити на средства от Европейския съюз;

2. изпълнява функции на одитен орган по двустранните програми за трансгранично сътрудничество - Оперативна програма България - Македония, Оперативна програма България - Сърбия, Оперативна програма България - Турция;

3. участва в групите на одиторите по двустранните програми за трансгранично сътрудничество - Оперативна програма България - Гърция, България - Румъния;

4. изпълнява функции на одитиращ орган по Инструмента за подобряване на бюджетните парични потоци и за подпомагане изпълнението на Шенгенското споразумение, Европейския фонд "Връщане" и Фонд "Външни граници";

5. изпълнява функции и задачи на сертифициращ орган по програма САПАРД;

6. извършва извадкови проверки и изготвя окончателна декларация по предприсъединителния инструмент ИСПА;

7. осъществява и други функции, произтичащи от документи на Европейския съюз или възложени й с нормативен акт.

(3) Специфичните одитни дейности, изпълнявани от агенцията, имат за цел да се удостовери:

1. адекватността и ефективността на системите за управление и контрол на одитираните организации по отношение на способността им да осигурят съответствие на разходите с условията на международните споразумения за получаване на средства от Европейския съюз, по които Република България е страна, и с действащото законодателство на Европейския съюз от момента на неговото прилагане в Република България;

2. точността, верността и пълнотата на годишните сметки и представените на Европейската комисия финансови отчети и декларации на одитираните организации;

3. наличието и коректността на националния съфинансиращ елемент;

4. съответствие на операциите с критериите на програмите на Европейския съюз, националното законодателство и сключения договор;

5. съответствието на плащанията на бенефициентите с националното законодателство, международните споразумения за получаване на средства от Европейския съюз, по които Република България е страна, и с действащото законодателство на Европейския съюз от момента на неговото прилагане в Република България.

 

Чл. 6. (1) Агенцията е структурирана в обща и специализирана администрация.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2010 г., в сила от 01.05.2010 г.) Общата численост на персонала в административните звена на агенцията е 60 щатни бройки.

(3) Разпределението на общата численост по ал. 2 е посочено в приложението.

(4) Общата и специализираната администрация са организирани в дирекции.

(5) Към дирекциите изпълнителният директор може да създава отдели, а при необходимост към отделите - сектори.

 

Раздел II.
Изпълнителен директор

Чл. 7. (1) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.

(2) Изпълнителният директор се назначава с договор, който се сключва, изменя и прекратява от министъра на финансите съгласувано с министър-председателя за срок 5 години без ограничения в броя на преназначаванията.

 

Чл. 8. (1) Изпълнителният директор:

1. представлява агенцията в страната и в чужбина;

2. ръководи, координира и контролира изпълнението на функциите и задачите на агенцията, както и връзките й с други институции, органи и организации;

3. поставя стратегически и годишни цели за дейността на агенцията, представя на одитния комитет и на министъра на финансите стратегически и годишен одитен план на агенцията и осъществява контрол за тяхното изпълнение;

4. сключва договори, свързани с осъществяването на дейността на агенцията;

5. изготвя и представя на министъра на финансите и на одитния комитет ежегоден доклад за одитната дейност на агенцията;

6. осъществява взаимодействие със Сметната палата на Република България, с управляващите органи, междинните звена, сертифициращия орган и с други институции, органи и организации във връзка с одитната дейност;

7. изпраща на Европейската комисия документите и докладите, предвидени в Регламент № 1083/2006 г. на Съвета;

8. предоставя на Европейската Сметна палата, Европейската комисия, ОЛАФ и на други органи на Европейския съюз информация, поискана във връзка с одитната дейност, и оказва съдействие при осъществяване на дейността им в страната;

9. осъществява сътрудничество със структурите на Европейския съюз, Европейската Сметна палата, одитиращите органи на страните - членки на Европейския съюз, и трети страни в областта на одита на средства по фондове и програми на Европейския съюз;

10. представя на компетентните органи по Финансовия механизъм "Европейско икономическо пространство" информация за резултатите от извършени одити на системите за управление и контрол и одити на проекти;

11. изготвя годишен доклад за одитните дейности по Инструмента за подобряване на бюджетните парични потоци и за подпомагане изпълнението на Шенгенското споразумение, Европейския фонд "Връщане" и Фонд "Външни граници";

12. разработва и прилага система за осигуряване качеството на одитната дейност и организира вътрешни и външни оценки;

13. утвърждава годишен план за обучение на одиторския екип, разпределение на одиторите в екипи за изпълнение на одитните ангажименти и индивидуалните одиторски програми за провеждане на одитните ангажименти;

14. осъществява комуникация и координация със структурите на Европейския съюз, Европейската Сметна палата и с други институции, органи и организации в областта на одита на средства по фондове и програми на Европейския съюз;

15. поддържа връзки с Европейската комисия по въпросите на методологията и качеството на одитната дейност;

16. утвърждава структурата на административните звена, длъжностното разписание на агенцията и длъжностната характеристика на главния секретар;

17. утвърждава вътрешните актове, свързани с организацията на работата в агенцията;

18. назначава държавните служители в агенцията, изменя и прекратява служебните правоотношения с тях;

19. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;

20. разрешава отпуските и командирова служителите в агенцията;

21. създава съвети като консултативни звена за решаване на проблеми от неговата компетентност;

22. създава работни групи за изпълнение на конкретни задачи;

23. осъществява и други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.

(2) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.) Изпълнителният директор може да назначава за сметка на агенцията вещи лица по въпроси, които изискват специални знания и опит.

(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.) Функциите на изпълнителния директор в негово отсъствие се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай висш държавен служител на агенцията.

 

Раздел III.
Одитен комитет

Чл. 9. (1) Одитният комитет е специализиран, наблюдаващ, консултативен орган към агенцията, който е независим от изпълнителния директор.

(2) Предмет на дейността на Одитния комитет е прилагането на професионалните и етичните принципи и стандарти и добрите приложими практики в областта на одита при осъществяване дейността на агенцията.

 

Чл. 10. (1) Одитният комитет се състои от председател и двама членове с доказан опит в областта на финансите и одита.

(2) Одитният комитет се отчита за дейността си пред министъра на финансите.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.) Министърът на финансите назначава и освобождава председателя и членовете, определя възнагражденията им и утвърждава правилата за работа на Одитния комитет.

(4) За председател и членове на Одитния комитет не могат да бъдат назначавани лица, които са служители на агенцията.

(5) (Отм. - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.)

 

Чл. 11. (1) (Предишен текст на чл. 11 - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.) Одитният комитет:

1. дава препоръки по стратегическите и годишните планове за дейността по одита на средствата от Европейския съюз;

2. наблюдава изпълнението на годишните планове за изпълнението на одитите и проверките;

3. наблюдава изискванията за независимост при изпълнението на одитите и проверките;

4. наблюдава спазването на приложимата методология и изискванията за контрол на качеството при изпълнението на одитите и проверките;

5. запознава се и при необходимост взема отношение по докладите за одитните ангажименти, по годишния доклад за дейността по различните програми и по всички значими въпроси, свързани с одита на средствата от Европейския съюз.

6. (отм. - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.)

(2) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г.) В рамките на компетентността на Одитния комитет министърът на финансите може да възлага на председателя и на членовете изпълнението и на други функции и задачи по отношение на дейността по одита на средствата от Европейския съюз.

 

Чл. 12. (1) Членовете на Одитния комитет имат право на неограничен достъп до информацията и документацията, която е на разположение на агенцията и която се отнася до изпълнението на неговите функции, при спазване на действащото законодателство.

(2) Ръководството и служителите на агенцията са длъжни да оказват пълно съдействие на членовете на Одитния комитет при изпълнение на неговите функции.

 

Чл. 13. (1) Дейността на Одитният комитет се ръководи от председателя.

(2) Одитният комитет се свиква на заседания от председателя най-малко веднъж на два месеца.

 

Чл. 14. (1) Одитният комитет дава препоръки до изпълнителния директор за отстраняване на наблюдавани отклонения, непълноти и несъответствия с професионалните и етичните изисквания и неизпълнения на планове и задачи.

(2) Изпълнителният директор има право на своя преценка и решение относно дадените препоръки по ал. 1 и предприемането или непредприемането на последващи действия.

 

Чл. 15. Одитният комитет се отчита пред министъра на финансите най-малко веднъж на всяко тримесечие, като го уведомява за разглежданите въпроси, взетите решения и направените препоръки.

 

Чл. 16. Агенцията осъществява административното обслужване на Одитния комитет.

 

Раздел IV.
Главен секретар

Чл. 17. (1) Административното ръководство на агенцията се осъществява от главен секретар.

(2) Главният секретар:

1. ръководи, координира и контролира функционирането и дейността на административните звена за точното спазване на нормативните актове и на законните разпореждания на изпълнителния директор и отговаря за планирането и отчетността при изпълнението на ежегодните цели на агенцията;

2. представлява агенцията в случаите, когато изрично е упълномощен от изпълнителния директор;

3. организира разпределението на задачите за изпълнение между административните звена на агенцията;

4. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в агенцията;

5. координира и контролира финансово-стопанската дейност на агенцията;

6. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;

7. контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване;

8. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в агенцията;

9. осъществява и други дейности, възложени му от изпълнителния директор.

 

Раздел V.
Обща администрация

Чл. 18. (1) Общата администрация на агенцията е организирана в дирекция "Финансово-стопанска и административна дейност".

(2) Общата администрация подпомага осъществяването на правомощията на изпълнителния директор като ръководител на агенцията, създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и извършва техническите дейности по административното обслужване.

 

Чл. 19. Дирекция "Финансово-стопанска и административна дейност":

1. съставя проектобюджета на агенцията за съответната година;

2. организира и осъществява финансово-счетоводната дейност, осигурява изпълнението на бюджета и следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на паричните средства и ползване на активите на агенцията;

3. подпомага изпълнителния директор в управлението на финансовите ресурси на агенцията;

4. организира и осъществява материално-техническото обслужване на агенцията, ремонта и поддръжката на материалната база;

5. осигурява правно-нормативното обслужване в областта на административното управление на агенцията;

6. осъществява процесуалното представителство на агенцията пред съдебните институции и други юрисдикции, по които агенцията е страна;

7. подготвя и организира провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки за нуждите на агенцията;

8. разработва проекти на вътрешни актове, свързани с организацията на работата в агенцията;

9. изготвя документите, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения на служителите, както и на другите актове по Кодекса на труда и Закона за държавния служител;

10. изготвя длъжностното разписание, поименното разписание на длъжностите и работните заплати и проектите на длъжностни характеристики на служителите в агенцията и контролира спазването на щатната дисциплина;

11. осъществява дейности, свързани с обучението, квалификацията и преквалификацията на служителите в агенцията;

12. организира внедряването на нови информационни и комуникационни технологии в агенцията и извършва поддръжка на компютърната техника и програмно осигуряване;

13. осигурява взаимодействието с автоматизираните информационни системи, функциониращи в други държавни органи и институции;

14. организира и осъществява деловодната и архивната дейност в агенцията;

15. организира осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд на служителите в агенцията.

 

Чл. 20. Специализираната администрация на агенцията е организирана в две дирекции:

1. дирекция "Одитна дейност";

2. дирекция "Правно-методологично осигуряване на одитната дейност".

 

Чл. 21. Дирекция "Одитна дейност":

1. организира и извършва в съответствие с изискванията на приложимите регламенти на Европейския съюз и международно признатите одитни стандарти специфични одитни дейности и проверки върху дейността на органите, осъществяващи функции по управление и контрол на средства по: предприсъединителните програми САПАРД и ИСПА, оперативните програми "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", "Развитие на човешките ресурси", "Административен капацитет", "Околна среда", "Транспорт", "Регионално развитие", "Техническа помощ", Инструмента "Шенген", Европейския фонд "Връщане", Фонд "Външни граници" и други финансови инструменти; Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, оперативните програми за трансгранично сътрудничество България - Македония, България - Сърбия, България - Турция;

2. участва в групите на одиторите по оперативните програми за трансгранично сътрудничество България - Гърция, България - Румъния и програми за транснационално сътрудничество, в които участва Република България;

3. ръководи извършването на одитните ангажименти и проверките на лицата (бенефициентите), финансирани със средства по фондове и програми на Европейския съюз, по отношение на тези средства;

4. разработва и представя за утвърждаване от изпълнителния директор:

а) годишен одитен доклад, годишно одитно мнение и декларация за приключване съгласно Регламент № 1083/2006 на Съвета;

б) годишен доклад за резултатите от извършени одити на системите за управление и контрол и одити на проекти и декларации за приключване по Предприсъединителна програма ИСПА;

в) годишен сертификат на сметките по Предприсъединителна програма САПАРД;

г) одитен доклад за одитните дейности по Инструмента за подобряване на бюджетните парични потоци и за подпомагане изпълнението на Шенгенското споразумение, Европейския фонд "Връщане" и Фонд "Външни граници";

д) необходимите документи във връзка с осъществяваните одитни дейности в съответствие с международните споразумения за предоставяне на средства от Европейския съюз и съответните регламенти на Европейския съюз за представяне на Европейската комисия;

е) детайлна одитна програма за извършване на одитните ангажименти, включително одиторските извадки;

5. извършва проверки за изпълнението на препоръките от одитните доклади;

6. осигурява качество при изпълнението на всички етапи от одита и спазването на етичните професионални принципи на работа;

7. събира информация и поддържа база данни за усвояването на средствата по оперативните програми и по проекти във всяка оперативна програма;

8. идентифицира и оценява видовете рискове, свързани с управлението, усвояването и отчитането на средствата от Европейския съюз, като определя рисковите области, подлежащи на приоритетно включване в годишната програма за одитната дейност;

9. разработва и представя за утвърждаване от изпълнителния директор:

а) проект на стратегия за одитната дейност за всеки следващ тригодишен период;

б) годишна програма за одитната дейност;

в) проект на годишен план за обучение на базата на анализ на нуждите от обучение на одиторския екип;

г) разпределение на одиторите в одитни екипи за изпълнение на одитните ангажименти, включени в годишната програма за одитната дейност;

10. следи и текущо контролира спазването на сроковете съгласно утвърдените графици за изпълнение на одитните ангажименти;

11. периодично анализира, обобщава и отчита пред изпълнителния директор на агенцията резултатите от одитната дейност.

 

Чл. 22. Дирекция "Правно-методологично осигуряване на одитната дейност":

1. дава консултации и изготвя становища по правните въпроси на одитната дейност;

2. участва в разработването на проекти на нормативни и вътрешни актове, касаещи одитната дейност на агенцията, и дава становища по проекти на нормативни актове, получени от други държавни органи за съгласуване;

3. разработва наръчник за одит на средствата от Европейския съюз съвместно с дирекция "Одитна дейност";

4. подготвя и предлага на изпълнителния директор за одобряване методически указания по принципни въпроси и конкретни казуси, свързани с одитната дейност;

5. разяснява прилагането на правила, регламенти и наръчници;

6. анализира прилагането на наръчника и други вътрешни актове, приети от агенцията, и оценява действието им с цел тяхното актуализиране;

7. оказва методическо съдействие на изпълнителния директор и на другите дирекции от специализираната администрация по изпълнението на одитните ангажименти; включително осигуряване на експертна помощ и предоставяне на второ независимо мнение по изпълнението на определен одитен ангажимент или проблемен въпрос;

8. осъществява контрол и извършва проверки за оценка на качеството на одитната дейност;

9. подпомага обучението на одиторите.

 

Глава трета.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА В АГЕНЦИЯТА

Чл. 23. Директорите на дирекции ръководят, организират и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция в съответствие с определените с правилника функции.

 

Чл. 24. Освен определените с правилника функции дирекциите изпълняват и други задачи, възложени им от ръководството на агенцията в кръга на дейността й.

 

Чл. 25. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

 

Чл. 26. (1) За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите могат да бъдат награждавани с отличия, с парични или предметни награди със заповед на изпълнителния директор по предложение на главния секретар и директорите на дирекции.

(2) Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

 

Чл. 27. (1) Документите, изпратени до агенцията от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.

(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

 

Чл. 28. (1) Служебните преписки се разпределят от изпълнителния директор с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изпълнение, дата и подпис.

(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на един или повече служители, като конкретизират задачите.

 

Чл. 29. Изходящите от агенцията материали се съставят в два екземпляра и се завеждат в изходящ регистър. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва датата.

 

Чл. 30. (1) Работното време на служителите при 5-дневна работна седмица е 8 часа дневно и 40 часа седмично.

(2) Работното време е от 9,00 до 17,30 ч. с обедна почивка от 12,30 до 13,00 ч.

 

Заключителни разпоредби

§ 1. Изпълнителният директор на агенцията в срок до един месец от влизането в сила на правилника утвърждава длъжностното разписание и организира утвърждаването на длъжностните характеристики на работещите в агенцията.

 

§ 2. Правилникът се приема на основание чл. 55 от Закона за администрацията.

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 92 ОТ 21 АПРИЛ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "ОДИТ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ" КЪМ МИНИСТЪРА НА ФИНАНСИТЕ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 346 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2008 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 34 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2009 Г.)

§ 4. Постановлението влиза в сила от 1 януари 2009 г.

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 80 ОТ 23 АПРИЛ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 34 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 01.05.2010 Г.)

§ 5. Постановлението влиза в сила от 1 май 2010 г. с изключение на § 4, който влиза в сила от 26 март 2010 г.

 

Приложение към чл. 6, ал. 3
Приложение към чл. 6, ал. 3

(Изм. - ДВ, бр. 34 от 2010 г., в сила от 01.05.2010 г.)

Численост на персонала в администрацията на Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" - 60 щатни бройки
 

Изпълнителен директор 1
Главен секретар 1
Обща администрация 4
в т.ч.:  
дирекция "Финансово-стопанска и административна дейност" 4
Специализирана администрация 54
в т.ч.:  
дирекция "Одитна дейност" 46
дирекция "Правно-методологично осигуряване на одитната дейност" 8

 

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив