Обн. ДВ. бр.88 от 6 Ноември 2009г., изм. ДВ. бр.98 от 11 Декември 2009г.
(2) Министерството е администрация, която подпомага министъра на здравеопазването при осъществяване на неговите правомощия.
(2) Министърът на здравеопазването ръководи и представлява Министерството на здравеопазването.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.
1. провежда държавната политика в областта на здравеопазването и преструктурирането на здравния сектор;
2. разработва и контролира изпълнението на националната здравна стратегия;
3. ръководи, координира и контролира дейностите по опазване здравето на гражданите, промоция на здравето и профилактика на болестите;
4. провежда политиката по осъществяване на държавен здравен контрол и контрол на дейностите за ограничаване разпространението на заразните болести;
5. контролира лечебната дейност в случаите, посочени в закон;
6. определя национални и републикански консултанти и утвърждава правила за тяхната работа;
7. ръководи, координира и контролира дейностите, свързани с медицинската експертиза на работоспособността;
8. предприема мерки за здравна закрила на децата и на лицата с физически увреждания и психически разстройства;
9. провежда лекарствената политика;
10. провежда държавната политика за безопасност на храните в съответствие със Закона за храните;
11. издава и отнема разрешения и лицензи по реда на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения, Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки и Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането, издава заповеди по Закона за медицинските изделия;
12. предприема действия за създаване, преобразуване и прекратяване на държавни лечебни заведения и изразява съгласие за създаване и прекратяване на общински лечебни заведения;
13. контролира дейността на националните центрове по проблемите на общественото здраве;
14. издава, съгласува и предлага на Министерския съвет проекти на нормативни актове в областта на здравеопазването и контролира тяхното прилагане;
15. утвърждава методически указания, свързани с лечебната и здравната дейност;
16. сключва международни договори в областта на здравеопазването и контролира действията по изпълнението им;
17. ръководи дейността по разработването, представянето и изпълнението на българските позиции пред структурите на Европейския съюз в областта на здравеопазването;
18. осъществява координация между министерството и другите органи на изпълнителната власт, Националната здравноосигурителна каса и съсловните организации на лекарите, лекарите по дентална медицина, медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и магистър-фармацевтите;
19. създава със заповед консултативни съвети, комисии и експертни работни групи, които се подпомагат от административните звена на министерството;
20. осъществява финансовата политика на министерството;
21. ръководи дейността по управлението и развитието на човешките ресурси;
22. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) отговаря за разработването и поддържането на готовността за изпълнението на военновременния план и комуникационно-информационната система за управление при бедствия;
23. издава удостоверения за признаване на професионална квалификация по медицинска професия и на специализации в областта на здравеопазването;
24. издава разрешения и удостоверения по Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, както и сертификати за минерални води;
25. издава удостоверения на медицински специалисти, свързани с правото да упражняват медицинска професия;
26. създава организация по финансирането, изготвянето на предложения за предоставяне на държавни концесии, провеждането на концесионни процедури за обществени концесии и контрола по концесионни договори при условията и по реда на Закона за концесиите, Правилника за прилагане на Закона за концесиите и Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала;
27. ръководи, организира и контролира дейността по защита на класифицираната информация в министерството;
28. осъществява и други правомощия, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
1. подпомага министъра при формулирането на стратегически приоритети и цели и при изготвянето на решения, осигуряващи провеждането на правителствената политика в областта на здравеопазването и следи за изпълнението им;
2. осъществява връзките на министъра и на министерството с другите органи на изпълнителната и на законодателната власт;
3. организира и осъществява връзките на министъра с обществеността;
4. периодично събира, обобщава и анализира информация, необходима за разработване на политиката в областта на здравеопазването.
(2) Към политическия кабинет на министъра се назначават съветници по определени въпроси и експерти, които нямат функции на управление, както и технически сътрудници.
(2) Началникът на политическия кабинет:
1. организира работата на политическия кабинет, участва в съвещанията, ръководени от началника на политическия кабинет на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;
2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството;
3. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
4. организира и контролира работата на съветниците, експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет;
5. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;
6. възлага изпълнението на задачи, поставени от министъра, и контролира изпълнението им.
(2) В заседанията на политическия кабинет може да участва главният секретар, а при необходимост - и директори на дирекции.
1. организира връзките на министъра и на министерството с Народното събрание, с неговите постоянни и временни комисии, с парламентарните групи, с народните представители и с политическите партии;
2. изпълнява основните си функции, като:
а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и от работата на неговите комисии;
б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;
в) координира, участва във и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;
3. контролира изпълнението на ангажиментите на министерството, произтичащи от законодателната програма на Министерския съвет.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.
1. отговаря за дейността си пред Министерския съвет и Народното събрание;
2. участва в работата на Министерския съвет;
3. осъществява контакти и взаимодейства с други органи на държавната власт;
4. поддържа взаимоотношения с неправителствени организации;
5. осъществява контакти и сътрудничи с държавни органи и с неправителствени организации в други държави, както и с международни организации и институции.
(2) Главният държавен здравен инспектор организира и ръководи на национално равнище:
1. държавния здравен контрол;
2. дейностите по промоция на здраве и интегрирана профилактика на болестите;
3. контрола върху заразните болести;
4. мерките по защита на населението от въздействието на йонизиращи лъчения;
5. профилактичните и противоепидемичните дейности при бедствия, аварии и катастрофи.
(3) Главният държавен здравен инспектор:
1. организира, ръководи, координира и контролира дейността на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве;
2. организира, ръководи, координира и контролира дейността на Националния център по радиобиология и радиационна защита при осъществяване на мерките по защита на населението от въздействието на йонизиращи лъчения;
3. осъществява методическо ръководство и контрол на звената по ведомствен здравен контрол към Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи.
(2) Дейността на главния държавен здравен инспектор се подпомага от администрацията на Министерството на здравеопазването.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена в министерството е 346 щатни бройки.
(3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена в министерството е посочена в приложението.
(2) Главният секретар ръководи, координира, контролира и организира функционирането и дейността на администрацията, като:
1. организира разпределението на задачите за изпълнение между административните звена в министерството;
2. отговаря за условията за нормална и ефективна работа на звената в министерството;
3. осигурява организационна връзка между политическия кабинет и административните звена;
4. ръководи, координира и контролира подготовката на становища на министъра по материали за заседания на Министерския съвет;
5. отговаря за работата и контрола по съхраняването на документите и опазването на държавната и служебната тайна;
6. координира и контролира дейността по стопанисване и управление на държавната собственост, предоставена на министерството;
7. отговаря за организирането, координирането и контрола на дейността по управление при кризи;
8. отговаря за организацията на дейността с жалбите и сигналите на граждани и организации, постъпили в министерството;
9. изпълнява и други задачи, определени с нормативен акт или възложени му от министъра.
(2) Дирекция "Вътрешен одит" осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Дирекция "Вътрешен одит" докладва директно на министъра.
(4) Дирекция "Вътрешен одит":
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и други с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
(2) Инспекторатът извършва проверки по утвърден от министъра годишен план, както и проверки по отделни сигнали и жалби или при случаи с обществен отзвук. Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на министъра.
(3) Дейността на инспектората е насочена към обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване и включва:
1. извършване на проверки по организацията и ефективността на административната дейност на министерството и на администрациите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
2. изготвяне на проекти на наказателни постановления от компетентността на министъра;
3. извършване на проверки за спазването на вътрешните правила за организация на работата в министерството и в административните структури към министъра;
4. осъществяване на дейности по разкриване и предотвратяване конфликти на интереси и корупционни практики в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
5. контрол относно спазването на препоръките на компетентните органи при извършени инспекции и одити на дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
6. разглеждане на предложения и сигнали, постъпили в министерството по реда на Административнопроцесуалния кодекс;
7. осъществяване на контрол върху изпълнението на договорите, по които министерството е страна.
(4) Инспекторатът представя на министъра тримесечен доклад за извършените проверки и за резултатите от тях.
1. изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и следи за спазването на изискванията на този закон и другите нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, както и води на отчет случаите на нерегламентиран достъп и взетите мерки;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството;
7. организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация;
8. осъществява методическо ръководство на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и на организационните единици в министерството по спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация;
9. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
10. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
(2) Звено "Сигурност на информацията" се ръководи от служител по сигурността на информацията, който е пряко подчинен на министъра.
1. дирекция "Бюджет и счетоводство";
2. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Управление на човешките ресурси";
3. дирекция "Канцелария, протокол и връзки с обществеността";
4. дирекция "Административни дейности".
1. участва в разработването на нормативни актове, планове и програми, свързани с финансирането и отчитането на разходите в системата на здравеопазването;
2. определя бюджета на национални програми и проекти в областта на здравеопазването;
3. изготвя проекта и контролира изпълнението на годишния бюджет на министерството и второстепенните му разпоредители;
4. определя потребностите от финансови ресурси съвместно с административните звена на министерството, осигурява финансирането и осъществява контрол върху разходите в областта на здравеопазването;
5. разпределя бюджетните кредити на второстепенните разпоредители и дава методически указания относно спазването на нормативната уредба по съставянето, изпълнението и изготвянето на отчета за касовото изпълнение на бюджета;
6. осъществява предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност, и осъществява проверки при вземането на решения за поемане на задължения и извършване на разход със средства, получени от републиканския бюджет;
7. анализира разходите в здравеопазването, подготвя разчети, прави предложения за финансиране от държавния бюджет и изготвя обобщени финансови отчети на системата на министерството;
8. предлага корекции по бюджета на министерството и отразява промените по дейности и структури в здравеопазването;
9. разработва и съгласува финансовите обосновки към проекти на нормативни актове;
10. участва във формирането на бюджетните приоритети и насоки, в анализа и оценката на стабилността на финансирането на системата на здравеопазването и по координацията и анализирането на бюджетните приходи и разходи и в разпределението на финансирането между министерството, Националната здравноосигурителна каса, общините и другите ведомства;
11. координира изготвянето и участва в обсъждането и съгласуването на основните макроикономически показатели и бюджетната политика в системата на здравеопазването в съответствие с приетите програми и определените параметри с Международния валутен фонд, Международната банка за възстановяване и развитие (Световната банка) и други международни финансови институции;
12. участва в разработването на методологията и координира осъществяването на реформа в програмното бюджетно прогнозиране, планиране, съставяне и отчитане в системата на здравеопазването;
13. изготвя и контролира банковите плащания за лечебни заведения, централните доставки и заемни споразумения в системата за електронни бюджетни разплащания СЕБРА;
14. участва в изготвянето на стандартите за финансиране на делегираните от държавата дейности в областта на здравеопазването;
15. изготвя разчети и организира изпълнението на договорите за субсидиране на преобразувани лечебни заведения за болнична помощ с държавно и общинско участие;
16. участва в разработването на методологията и реда за отчетност и изготвя текущи и периодични отчети и анализи за финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ;
17. осъществява оперативен контрол и организира текущото счетоводно отчитане на средствата по външни заемни споразумения и дарения и осъществява плащанията на министерството в системата на "Единната сметка" и организира разходването на средствата по валутните сметки;
18. изготвя ежемесечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и на извънбюджетните сметки и фондове на министерството, съставя, изпълнява, приключва и отчита бюджетните сметки на министерството и изготвя годишния баланс;
19. съхранява счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции;
20. осигурява управлението на дейностите в областта на държавните помощи;
21. изготвя списък на структурата на капиталовите разходи за второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и за лечебните заведения с държавно участие в капитала и организира утвърждаването му от министъра на финансите;
22. съгласува договорите за централизирани доставки и услуги и за строителство.
1. разработва проекти на прогнози и планове за развитие на човешките ресурси в министерството;
2. разработва проекти на длъжностните разписания, поддържа в актуален вид поименните длъжностни разписания;
3. организира дейността по обявяване на конкурсите за държавни служители и набирането и подбора на служители по трудово правоотношение;
4. координира и подпомага дейността по разработването и актуализирането на длъжностните характеристики в администрацията;
5. изготвя проекта на годишен план за обучение на служителите в администрацията и анализира дейностите по обучението;
6. консултира ръководители и служители по прилагането на процедурите и по проблеми, свързани с управлението на човешките ресурси;
7. разработва материали, необходими за социалния диалог с професионалните организации на служителите в администрацията;
8. осъществява проучвания на мотивацията на служителите в министерството, на организационната култура и подобряването на условията на труд;
9. подготвя становища по проекти на нормативни актове във връзка с управлението на човешките ресурси в държавната администрация;
10. изготвя актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудови и служебни правоотношения на служителите в министерството и на ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра, и поддържа личните им досиета;
11. осигурява дейностите по възлагане управлението на държавни лечебни заведения - търговски дружества, като провежда конкурси, подготвя договори за възлагане на управлението и анекси към тях, поддържа досиета на кандидати и лица, на които е възложено управлението, и др.;
12. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
13. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
14. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
15. осигурява сътрудничеството на министъра с Комисията за защита на личните данни.
1. организира документооборота и архивната дейност в министерството и поддържа единната информационна система за документооборот;
2. ежемесечно изготвя справки за хода на изпълнението на възложените задачи и за движението на преписките;
3. организира подготовката и отговаря за изпращането на материалите за заседанията на Министерския съвет;
4. информира звената в министерството относно актовете на Министерския съвет, свързани с дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
5. поддържа и съхранява досиета на нормативните актове, издадени от министъра или приети от Министерския съвет, по които министърът е вносител;
6. организира и координира дейността по административното обслужване на физическите и юридическите лица;
7. участва в разглеждането на сигнали и жалби, свързани с административното обслужване;
8. отговаря за воденето на Административния регистър по Закона за администрацията;
9. планира медийната политика и публичното представяне на министъра и на министерството и координира връзките с медиите;
10. проучва и анализира общественото мнение във връзка с политиката на министерството;
11. координира организацията на семинари, дискусии и кръгли маси;
12. координира медийното отразяване на изявите на министъра, на членовете на политическия кабинет и на служителите на министерството;
13. организира, координира, контролира и отговаря за поддържането на актуална информация на интернет страницата на министерството;
14. подготвя съобщения до средствата за масово осведомяване по проекти на нормативни актове и организира и отговаря за обявяването на проектите на нормативни актове и на стратегически документи на интернет страницата на министерството и на Портала за обществени консултации;
15. осигурява публичност и прозрачност на дейността на министерството, като организира, координира и отговаря за дейността по предоставяне на достъп до обществена информация съгласно Закона за достъп до обществена информация;
16. участва в подготовката на отговорите на министъра за парламентарен контрол;
17. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет;
18. осигурява изпълнението на програмите за пребиваването на чуждестранни делегации и гости;
19. организира и провежда информационната политика на министерството и изготвя съобщения до медиите за прояви, свързани с дейността на министъра и на министерството;
20. координира връзките с медиите с цел осигуряване на регулярна информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство;
21. организира логистиката на посещенията на министъра и на заместник-министрите в страната и в чужбина и участва в отразяването на посещенията им в медиите;
22. участва в съвместни инициативи с неправителствени организации при провеждане на дискусионни форуми по конкретни проблеми на здравеопазването с участието на служители на министерството;
23. провежда тематични кампании с цел информиране на гражданите и организациите за практическите ползи от предприеманите стъпки на министерството, свързани с изготвянето на електронни здравни карти, достъпа до качествено здравно обслужване, борбата с проявите на нерегламентирани плащания в системата на здравеопазването;
24. организира дейността по поддържане на он-лайн консултации на интернет страницата на министерството по въпроси на здравеопазването.
(2) Дирекция "Канцелария, протокол и връзки с обществеността" координира дейността си със звената за връзки с обществеността на Министерския съвет и на другите министерства и ведомства.
1. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) организира, планира и ръководи дейностите по привеждане на министерството, второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и държавните лечебни заведения в готовност за работа при бедствия;
2. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) оказва методическа помощ при разработването и провеждането на мероприятията по поддържане на плановете за работа в системата на здравеопазването при бедствия;
3. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) организира дейностите по определяне и планиране на запасите, необходими на здравеопазването за работа при бедствия;
4. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) организира осигуряването на здравеопазването с кадрови потенциал за работа в условия на бедствия;
5. разработва план за привеждане на министерството от мирно на военно положение, военновременен план и план за разсредоточаване и евакуация и провежда мероприятия за тяхното изпълнение;
6. организира денонощно дежурство за поддържане готовността на администрацията на министерството и оповестяването му при привеждане на страната от мирно на военно положение и при стихийни бедствия и аварии;
7. организира подготовката на ръководния състав, тренировките и ученията по военновременния план и подпомага ръководството при въвеждането му в действие;
8. участва в организирането и поддържането на съвместимостта на структурите от здравната мрежа на страната със структурите на НАТО и Европейския съюз;
9. организира дейностите по стопанисването и техническото поддържане на сградния фонд, ползван от министерството, ведомствените жилища и гаражите;
10. организира правилната експлоатация на техническите системи в министерството, грижи се за изправното състояние на противопожарната техника и хигиената в сградата на министерството;
11. издава пропуски и следи за спазването на режима за допускане на външни лица в сградата на министерството;
12. извършва транспортното обслужване и отговаря за техническото състояние на автомобилния парк;
13. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) участва в осигуряването на сигурността на информационната инфраструктура на министерството;
14. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) организира, контролира и отговаря за поддържането и изправността на автоматизираната информационна инфраструктура на министерството - локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника и др.
1. дирекция "Стратегическо планиране и управление на медицинските дейности";
2. дирекция "Планиране и управление на общественото здравеопазване";
2а. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Надзор на заразните болести";
3. дирекция "Национална лекарствена политика";
4. дирекция "Оперативни приоритети";
5. дирекция "Наркотични вещества";
6. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Правна";
7. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Управление на проекти и програми";
7а. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Европейски въпроси и международна дейност";
8. дирекция "Управление на специализирани донорски програми";
9. дирекция "Преструктуриране и публично-частно партньорство";
10. дирекция "Електронно здравеопазване";
11. дирекция "Методология на финансиране в здравеопазването";
12. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) дирекция "Образование и квалификация на медицинските специалисти".
1. разработва и съгласува проекти на нормативни актове, свързани с медицинските дейности и здравното осигуряване;
2. разработва проекти на национални здравни програми в областта на медицинските дейности, участва в тях и координира изпълнението им;
3. разработва проекта на Национална здравна стратегия и доклада за нейното изпълнение;
4. отговаря за разработването и обобщаването на годишния доклад за състоянието на здравето на гражданите;
5. осъществява взаимодействие с Изпълнителна агенция "Медицински инспекторат" във връзка с изготвянето на годишен доклад до министъра за състоянието и цялостната дейност по здравно осигуряване;
6. организира дейността по издаване и отнемане на разрешения за лечебна дейност и за асистирана репродукция, както и на разрешения по Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки и по Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането;
7. поддържа съответните регистри и списъци по Закона за лечебните заведения, Закона за здравето, Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането и др.;
8. извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативни актове, свързани с медицинските дейности и здравното осигуряване;
9. анализира здравните потребности на населението и разработва критерии и система за оценка на резултатите от медицинската дейност на лечебните заведения;
10. дава указания на лечебните заведения по прилагане на утвърдените медицински стандарти;
11. ръководи и координира дейността на регионалните центрове по здравеопазване;
12. координира дейността на националните консултанти;
13. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по ръководство и контрол на медицинската експертиза на работоспособността и осъществява взаимодействието с Националната експертна лекарска комисия;
14. организира, координира и отговаря за изпълнението на дейностите, свързани с координация на системите за социална сигурност, в частта здравни грижи;
15. участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към Съвета на Европейския съюз и на Европейската комисия по въпросите в областта на медицинските дейности и здравното осигуряване;
16. осъществява взаимодействието със съсловните организации на медицинските специалисти и с Националната здравноосигурителна каса;
17. извършва проверка за наличие на критериите за представителност на организациите за защита на правата на пациентите;
18. осъществява взаимодействието с организациите за закрила на правата на пациентите и подпомага дейността на Обществения съвет по правата на пациентите;
19. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
20. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
21. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
22. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
23. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
24. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
25. подпомага министъра при упражняване на правомощията му във връзка с дейността по провеждане на медицински научни изследвания върху хора по реда на Закона за здравето;
26. организира дейността, свързана с подпомагане лечението на български граждани в чужбина извън обхвата на задължителното здравно осигуряване и осъществява взаимодействието с Център "Фонд за лечение на деца";
27. поддържа информационна база данни за закупената в държавните лечебни заведения медицинска апаратура, като изисква регулярна информация за това от ръководителите на лечебните заведения.
1. разработва и съгласува проекти на нормативни актове:
а) за обектите с обществено предназначение;
б) за продуктите и стоките със значение за здравето на човека;
в) за дейностите със значение за здравето на човека;
г) за лицата, работещи в определени обекти с обществено предназначение;
д) за факторите на жизнената среда;
2. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) разработва и съгласува проекти на нормативни актове, които транспонират актове на Европейския съюз в областта на държавния здравен, включително радиационен, контрол, безопасността на храните и опазването на общественото здраве;
3. извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативните актове в областта на общественото здраве;
4. разработва инструктивни материали, указания и стандартни оперативни процедури за прилагане на законодателството и провеждането на контролната и профилактичната дейност;
5. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) разработва указания за планиране на дейности по опазване на общественото здраве и държавния здравен контрол, включително контрола за безопасност на храните, контрола върху дейностите с опасни отпадъци и върху химичните вещества и препарати, в съответствие със законодателството в тази област;
6. организира разрешителната и регистрационната дейност и поддържа регистри в областта на опазване на общественото здраве в случаите, предвидени в закон;
7. организационно и методически ръководи, подпомага и контролира дейността на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, както и дейностите по преструктуриране на здравния сектор в областта на общественото здраве;
8. разработва прогнози и анализи и участва в дейността по определяне на потребностите от финансови ресурси в областта на опазване на общественото здраве;
9. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
10. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
11. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
12. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
13. организира и контролира извършването на анализ и оценка на влиянието на факторите на жизнената среда върху здравето на населението, предлага мерки за предотвратяване на вредните последици от рисковите фактори на жизнената среда върху здравето на човека и контролира изпълнението им;
14. организира и ръководи мониторинговите системи по питейните води и водите за къпане, атмосферния въздух, замърсителите в храните, както и Националната система за мониторинг на шума в урбанизираните територии;
15. участва в изготвянето на предложение за определяне на районите в страната с повишен здравен риск от въздействието на факторите на жизнената среда; предлага и ръководи изпълнението на програми за организиране на контролни изследвания и прегледи и провеждането на дейности, свързани с опазване, укрепване и възстановяване здравето на гражданите, които живеят в районите с повишен здравен риск;
16. участва в разработването на годишния доклад на министъра за състоянието на здравето на гражданите, като подготвя раздел "Здраве и околна среда";
17. изготвя, ръководи и координира изпълнението, отчитането и оценката на дейностите по национални профилактични, здравнообразователни и други програми и проекти в областта на общественото здраве;
18. участва в изпълнението на международни програми и проекти в областта на общественото здраве;
19. подпомага организационно и технически дейността на Националния съвет по безопасност на храните, участва със свои специалисти в работни групи и експертни съвети на други ведомства;
20. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с опазване на общественото здраве, държавния здравен контрол;
21. участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към Съвета на Европейския съюз и на Европейската комисия по въпросите в областта на общественото здраве и безопасността на храните;
22. организира и участва в провеждането на мисии и проверки на Европейската комисия в различни области на общественото здраве;
23. изготвя и предоставя на Европейската комисия доклади с резултати от проведен контрол и мониторинг върху безопасността на храните, качествата на водите за къпане и пиене, козметичните продукти и др. стоки, дейности и фактори на жизнената среда със значение за здравето на населението в изпълнение на правото на Европейския съюз;
24. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) осъществява сътрудничество с международни организации по въпросите на държавния здравен контрол, безопасността на храните и опазването на общественото здраве.
1. разработва и съгласува проекти на нормативни актове, които транспонират актове на Европейския съюз в областта на надзора на заразните болести;
2. извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативните актове в областта на надзора на заразните болести;
3. разработва инструктивни материали, указания и стандартни оперативни процедури за прилагане на законодателството и провеждането на контролната дейност в областта на надзора на заразните болести;
4. разработва указания за планиране на дейности в областта на надзора на заразните болести;
5. организационно и методически ръководи, подпомага и контролира дейността на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве в областта на надзора на заразните болести;
6. разработва прогнози и анализи и участва в дейността по определяне на потребностите от финансови ресурси в областта на надзора на заразните болести;
7. анализира епидемичната обстановка в страната, изготвя анализи, оценки и прогнози, свързани с надзора на заразните болести;
8. разработва, изпълнява и координира изпълнението на програми, проекти и дейности, свързани с надзора на заразните болести и имунопрофилактиката, както и изпълнението на Националния имунизационен календар;
9. организира и координира провеждането на граничен здравен контрол за предпазване на страната от внасяне и разпространение на инфекции с висок епидемичен риск;
10. разработва и предлага специфични противоепидемични мерки при възникване на извънредна епидемична обстановка;
11. изготвя, ръководи и координира изпълнението, отчитането и оценката на дейностите по национални програми и проекти в областта на надзора на заразните болести;
12. участва в изпълнението на международни програми и проекти в областта на надзора на заразните болести;
13. участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с надзора на заразните болести;
14. участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към Съвета на Европейския съюз и на Европейската комисия по въпросите в областта на надзора на заразните болести;
15. осъществява сътрудничество с международни организации по въпросите на надзора на заразните болести.
1. планира и провежда лекарствената политика като част от националната здравна политика;
2. разработва проекти на нормативни актове в областта на лекарствената политика;
3. организира дейността по издаване на разрешения и поддържа регистри по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;
4. изготвя анализи, оценки и прогнози по проблемите на лекарствената политика;
5. извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативните актове в областта на лекарствените продукти и медицинските изделия;
6. планира, разпределя и контролира централните доставки на лекарствени продукти за лечебните заведения, като:
а) изготвя предложения до министъра относно необходимите количества лекарствени продукти и свързаните с това финансови средства, заплащани от републиканския бюджет;
б) изготвя спецификации за провеждане на обществени поръчки в областите от компетентност на дирекцията;
в) осъществява контрол върху доставките и разпределянето на лекарствени продукти, заплащани от републиканския бюджет;
7. осъществява методическо ръководство върху лекарствоснабдяването и употребата на лекарствени продукти от крайните получатели на лекарствени продукти, заплащани от републиканския бюджет;
8. събира и обработва данни относно използваните лекарствени продукти в лечебните заведения, извършва анализи, оценки и прогнози по проблемите на лечението с лекарствени продукти;
9. подпомага министъра при упражняване на правомощията му по Закона за медицинските изделия, както и при тяхното планиране, разпределяне и контролиране за нуждите на здравната система;
10. координира дейността на Висшия съвет по фармация, Комисията по позитивния лекарствен списък, Комисията по цените на лекарствените продукти, Комисията по прозрачност и Централната комисия по етика по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;
11. организира информационно-аналитичната дейност по чл. 259, ал. 8 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;
12. организира и координира изготвянето на ценови анализи на лекарствените продукти;
13. организира и поддържа база данни за референтните цени на лекарствените продукти в държавите - членки на Европейския съюз;
14. осъществява взаимодействието с Изпълнителната агенция по лекарствата, с Европейската агенция по лекарствата и с Администрацията по храните и лекарствата на САЩ и участва в годишните им срещи;
15. осъществява взаимодействие с производители и търговци на едро и дребно с лекарствени продукти и медицински изделия с цел провеждане на единна лекарствена политика;
16. участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към Съвета на Европейския съюз и на Европейската комисия по въпросите в областта на лекарствените продукти и медицинските изделия;
17. подпомага министъра на здравеопазването при осъществяване на функциите му по Постановление № 75 на Министерския съвет от 2007 г. за прилагане на чл. 51 - 59б, 60, 62, 63а, 63в, 65, 71, 72 и 79 от Регламент № 918/83 на Съвета (ЕИО) от 28 март 1983 г. относно системата на Общността за митнически освобождавания в областта на лекарствените продукти и медицинските изделия (обн., ДВ, бр. 32 от 2007 г.; изм., бр. 53 от 2008 г.);
18. осъществява мониторинг върху дейностите по клинични изпитвания на лекарствени продукти;
19. организира и участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с провеждането на лекарствената политика;
20. извършва мониторинг върху дейностите на специалистите по клинична фармакология;
21. поддържа информационна база данни за закупените в държавните лечебни заведения медицински изделия, като изисква регулярна информация за това от ръководителите на лечебните заведения.
1. планира, организира, координира и контролира дейността по осигуряване, подобряване и развитие на медицинската помощ, гарантирана от държавата;
2. осъществява методическо ръководство, координация и контрол на дейността на центровете за спешна медицинска помощ;
3. координира дейността на републиканските консултанти;
4. планира, организира, координира и контролира осигуряването на медицинския транспорт;
5. осъществява методологично-развойна дейност по въпросите на финансирането на здравеопазването;
6. събира и анализира информация за състоянието и тенденциите за развитие на здравната система, здравното състояние на населението и потребностите от човешки ресурси в областта на здравеопазването в Република България и за здравните системи в други държави;
7. планира, анализира, осъществява и координира дейностите по здравна закрила на децата и опазване на психичното здраве;
8. планира, анализира, осъществява и координира дейностите по закрила на репродуктивното и генетичното здраве и по асистирана репродукция;
9. подпомага и координира дейността на лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ и държавните домове за медико-социални грижи за деца, в които се осъществяват медицинско наблюдение и специфични грижи за деца;
10. подпомага и координира дейността на центровете за трансфузионна хематология по отношение на качеството и ефективността на дейностите по вземане, обработка, преработка, съхраняване и разпределение на кръв и кръвни съставки;
11. подпомага министъра на здравеопазването при осъществяване на правомощията му в областта на трансплантацията на органи, тъкани и клетки и осъществява взаимодействието с Изпълнителната агенция по трансплантация;
12. организира дейностите по разработване и актуализиране на стратегия за електронно здравеопазване и план за действие;
13. прави предложения във връзка с изпълнението на стратегията и приоритетите за информационно осигуряване на министерството, на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и на лечебните заведения за болнична помощ, като излага съображения за медицинска целесъобразност;
14. изготвя становища и предложения за медицински информационни стандарти за обмен на здравна информация.
1. организира дейностите по издаване, промяна, подновяване и отнемане на лицензии за производство, търговия на едро и дребно с лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества, по чл. 32 и 33 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
2. организира издаването на разрешителни за внос и износ на наркотични вещества, както и на разрешителни по чл. 59 и 73 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
3. организира дейността по издаване на разрешения по чл. 73 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
4. организира дейността по издаване и подновяване на разрешения за осъществяване на субституиращи и поддържащи програми, използващи упойващи вещества, за лица, зависими от наркотични вещества, и осъществява контрол на отчетността, документацията и съхранението на наркотичните вещества, използвани в програмите;
5. поддържа регистри по Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
6. изготвя заповеди за унищожаване на наркотични вещества по реда на чл. 97 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
7. извършва проверки, изготвя предписания и актове за установени нарушения по Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
8. събира, обработва и анализира информация за произведени, преработени, продадени, съхранявани, внесени, изнесени и налични наркотични вещества въз основа на отчетите на производителите и на търговците на едро, както и за отпуснатите от аптеките наркотични вещества и техни препарати;
9. подпомага министъра при осъществяването на контрол по изпълнението на задълженията, произтичащи от международните договори, по които Република България е страна, като изготвя и представя в Международния съвет за контрол на наркотиците съответните отчети по чл. 77 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
10. административно обслужва и подпомага дейността на Националния съвет по наркотичните вещества;
11. координира и методически ръководи дейността на инспекторите по наркотични вещества към регионалните центрове по здравеопазване съгласно чл. 17, ал. 1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;
12. участва в комисии по унищожаване на незаконно придобити растения, наркотични вещества и техните препарати;
13. координира изпълнението на национални стратегии и програми в областта на борбата с наркотиците.
1. изготвя и съгласува проекти на нормативни актове от компетентността на министъра и на Министерския съвет, по които министърът е вносител;
2. изготвя съгласувателни становища по проекти на актове на Министерския съвет, а в определени случаи - съвместно с други дирекции;
3. съгласува за законосъобразност разработването, управлението и изпълнението на международни проекти, програми и споразумения в областта на здравеопазването;
4. съгласува за законосъобразност разработването, представянето и изпълнението на българските позиции пред структурите на Европейския съюз в областта на здравеопазването;
5. организира и участва в разработването на проекти на позиции на Република България, които да бъдат представени пред съдебните институции на Европейския съюз;
6. изготвя проекти, съгласува или дава становища по законосъобразността на индивидуалните административни актове от компетентността на министъра и на главния държавен здравен инспектор;
7. съгласува проектите на наказателни постановления от компетентността на министъра и на главния държавен здравен инспектор;
8. съгласува за законосъобразност проектите на договори, по които министърът е страна;
9. изготвя становища за даване на задължителни предписания и за налагане на принудителни административни мерки и следи за законосъобразното провеждане на производството по налагане на принудителни административни мерки и административнонаказателна отговорност;
10. дава становища и предложения във връзка с решаването на правни проблеми, свързани с лицензионната и регистрационната дейност от компетентността на министерството;
11. оказва правна помощ на министъра при упражняване на функциите му по управление и разпореждане с дълготрайните материални активи на министерството;
12. съгласува актове, свързани с управлението и ползването на обектите - държавна собственост, предоставени на министерството;
13. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) съгласува актове, с които министърът упражнява правата на държавата в капитала на търговските дружества - лечебни заведения, и актове, свързани с концесионната и приватизационната дейност;
14. осъществява методическа помощ и координация по отношение на правното обслужване на дейностите в другите дирекции на министерството и предлага мерки за усъвършенстване процеса на издаване на нормативни и индивидуални административни актове;
15. осигурява правни становища във връзка с прилагането на законодателството в областта на здравеопазването;
16. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) осъществява процесуалното представителство и правната защита на министъра и на министерството по делата пред Комисията за защита от дискриминация, Комисията за защита на конкуренцията и всички съдебни инстанции в страната след писмено упълномощаване от министъра;
17. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) обобщава съдебната практика по дела, свързани с жалби срещу актове на министъра;
18. (нова - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) изготвя становища по конституционни дела, по които министърът е заинтересувана страна.
1. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
2. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
3. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
4. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
5. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
6. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
7. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
8. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
9. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
10. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
11. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
12. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
13. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
14. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
15. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
16. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
17. (отм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
18. участва в разработването и управлението на международни проекти и програми в областта на здравеопазването, финансирани от Европейския съюз или от други международни финансови институции и донори;
19. идентифицира, разработва и участва в разработването, изпълнението и контрола на проекти в областта на здравеопазването в изпълнение на Националната стратегическа референтна рамка, националните планове за развитие и оперативните програми на Република България;
20. осъществява цялостната координация и мониторинг на изпълнението на международните програми и проекти;
21. разработва и актуализира система от критерии и индикатори за мониторинг и оценка на изпълняваните от министерството програми и проекти;
22. докладва за напредъка на проектите пред институциите, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондове на Европейския съюз и международните финансови институции;
23. участва в разработването, съгласуването и прилагането на финансови меморандуми и други споразумения за финансиране от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, както и от други финансиращи институции по програми и проекти в областта на здравеопазването.
1. планира, организира и координира изпълнението на цялостната работа на министерството в областта на европейската интеграция;
2. поддържа оперативни контакти на експертно равнище по въпросите на европейската интеграция, включително чрез Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз, с институциите на Европейския съюз, както и с институции на държавите - членки на Европейския съюз;
3. ръководи и администрира дейността на съответната работна група към Съвета по европейски въпроси и подпомага министерства, агенции и други администрации при разработването и осъществяването по компетентност на политиката в областта на здравеопазването;
4. участва в работата на Съвета по европейските въпроси; осъществява нотификацията пред Европейската комисия на новоприето българско законодателство, въвеждащо актове на Европейския съюз в областта на здравеопазването;
5. разработва и съгласува позиции, рамкови позиции и указания по въпросите, които се разглеждат от институциите на Европейския съюз, както и в процеса по комитология в областта на здравеопазването;
6. извършва анализ на задълженията в областта на здравеопазването, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз, и подготвя материали, документи и становища;
7. изготвя и съгласува необходимата информация във връзка с процедури срещу Република България за неизпълнение на задълженията, произтичащи от правото на Европейския съюз в областта на здравеопазването;
8. осъществява оперативната връзка между министерството и ресорните дирекции на Министерския съвет, Министерството на външните работи и други ведомства по въпросите на европейската интеграция;
9. разработва и участва в разработването на проекти на нормативни актове във връзка с изпълнението на поети ангажименти за хармонизиране на българското законодателство с правото на Европейския съюз в областите от компетентност на министерството;
10. проучва националните законодателства на държави - членки на Европейския съюз, и предоставя сравнителноправни анализи и справки, необходими при изготвяне на конкретни законопроекти в областите от компетентността на министъра;
11. координира международната дейност на министерството, в т.ч. подготовката на двустранни и многостранни договори за международно сътрудничество, организацията и контрола за тяхното изпълнение; организира и подпомага участието на министъра в междуправителствени комисии, на които той е определен за ръководител; осъществява оперативен контакт с чужди посолства в Република България и с правителствени институции в чужбина; организира международни срещи и осъществява международна протоколна дейност;
12. разработва и организира сключването на международни споразумения в областта на здравеопазването и координира тяхното изпълнение;
13. осъществява координацията при участие на министерството в инициативите и програмите на Световната здравна организация и на Съвета на Европейския съюз;
14. координира подготовката и участието в семинари и други мероприятия с международно участие;
15. съгласува и организира приемането и изпращането на чуждестранни делегации, посещенията на министъра и на заместник-министрите в чужбина и обмена на специалисти, изготвя проекти и програми за пребиваването им и оформя командировките в чужбина;
16. създава и поддържа база данни за задграничните командировки на служителите на министерството и неговите структури;
17. участва във и координира изготвянето на нормативни актове в областта на координацията на системите за социална сигурност в частта за здравни грижи.
1. проучва и реализира възможности за участие в специализирани донорски програми в областта на СПИН, туберкулоза, сексуално предавани инфекции (СПИ) и други социално значими заболявания;
2. поддържа база данни за проекти и програми на международни донори и предоставя информация на звената в системата на министерството относно възможните източници на финансиране;
3. разработва политики, стратегии, програми и стандарти в областта на СПИН, туберкулоза и СПИ въз основа на целите и приоритетите на министерството, свързани с разработването и управлението на донорски програми;
4. организира и координира дейностите на министерството по изготвянето, кандидатстването и управлението на специализирани донорски програми в областта на СПИН, туберкулоза, СПИ и други социално значими заболявания;
5. осъществява координация при планиране, изготвяне и изпълнение на националните програми в областта на СПИН, туберкулоза и СПИ и свързаните с тях специализирани донорски програми;
6. разработва и съгласува проекти на нормативни актове в областта на превенцията и контрола на СПИН, туберкулоза и СПИ;
7. анализира епидемичната обстановка в страната, изготвя доклади, оценки и прогнози, свързани с надзора на СПИН, туберкулоза и СПИ;
8. административно обслужва дейността на Националния комитет по профилактика на СПИН и СПИ към Министерския съвет, Националния координационен комитет за борба срещу СПИН и туберкулоза и експертните съвети по СПИН и туберкулоза към министерството;
9. разработва и координира национална система за мониторинг и оценка на резултатите от изпълнението на стратегии, проекти и програми в областта на СПИН, туберкулоза и СПИ;
10. осъществява координация, мониторинг и контрол на програми в областта на СПИН, туберкулоза, СПИ и други социално значими заболявания, изпълнявани от националните центрове по проблемите на общественото здраве, регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, регионалните центрове по здравеопазване и лечебните заведения;
11. изготвя периодични доклади за изпълнението на донорски програми в областта на СПИН, туберкулоза, СПИ и други социално значими заболявания;
12. разработва прогнози и анализи и участва в дейността по определяне на потребностите от финансови ресурси за промоция на здраве, превенция, диагностика и лечение на СПИН, туберкулоза и СПИ;
13. участва в изготвянето на становища и позиции в областта на СПИН, туберкулоза и СПИ, предназначени за работните групи към европейските структури, организации на ООН и международни донори;
14. осъществява връзки с правителствени, неправителствени и международни организации по въпросите на СПИН, туберкулоза, СПИ и други социално значими заболявания, свързани с разработването и изпълнението на специализирани донорски програми;
15. осигурява публичност за дейностите и резултатите по изпълнението на национални и специализирани донорски програми в областта на СПИН, туберкулоза, СПИ и други социално значими заболявания.
1. проучва нуждите на структурите в системата на здравеопазването съобразно инвестиционната стратегия на министерството за осъществяване на здравната реформа и изготвя предложения за ново строителство, реконструкция или ремонт;
2. организира и участва в процедури за приемане на проучвателни и проектни работи, строителство, доставка на обектови машини и съоръжения, медицинска апаратура и консултантски услуги;
3. осъществява пряк контрол при изпълнението на поръчките в областта на инвестиционната дейност за проектиране, строителство, инженеринг, доставка на обектови машини и съоръжения, медицинска апаратура и консултантски услуги до тяхната реализация;
4. оказва техническа и методологична помощ на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и на държавните лечебни заведения - търговски дружества, по въпросите на инвестиционните разходи и по уточняването на собствеността им;
5. изготвя експертни оценки за състоянието на сградния фонд и инсталациите на държавните лечебни и здравни заведения, както и технико-икономически доклади за връзката между инвестиционните и експлоатационните разходи при въвеждане на нови технологии и материали;
6. предприема действия за актуализация на актовете за държавна собственост върху имоти, предоставени на министерството, и съдейства на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра, на лечебните и здравните заведения;
7. организира дейността по управление на собствеността на министерството, на лечебни и здравни заведения;
8. осигурява дейностите по управление на лечебните заведения с държавно участие - търговски дружества;
9. организира и осъществява концесионната политика и дейността по предоставяне на държавни и обществени концесии в областта на здравеопазването;
10. осъществява подготвителни, регулиращи, координиращи, контролни и информационни функции във връзка с процеса на концесиониране;
11. подготвя документите и организира провеждането на процедури за предоставяне на концесии в здравеопазването съвместно с други дирекции в министерството;
12. организира и осъществява превантивен и текущ контрол по предоставянето на концесии и изпълнението на концесионните договори;
13. предприема действия за изпълнение на съдебни решения по Закона за обезщетяване собствениците на одържавени имоти;
14. изразява становища и изготвя проекти на актове на министъра във връзка с преструктуриране и приватизация на лечебни и здравни заведения;
15. организира дейностите по провеждане на обществени поръчки в министерството;
16. планира и координира обществените поръчки и изготвя график за тяхното провеждане през съответната година;
17. разработва документациите по процедурите за възлагане на обществени поръчки;
18. координира изготвянето на спецификациите за обществените поръчки от съответните дирекции;
19. изготвя договорите за обществени поръчки;
20. води досиета на проведените процедури за възлагане на обществени поръчки през съответната година;
21. организира подготвянето и изпращането на информацията, предвидена за вписване в Регистъра на обществените поръчки към Агенцията по обществени поръчки;
22. съхранява документацията по провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки;
23. оказва методическа помощ на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и на държавните лечебни заведения - търговски дружества, по провежданите от тях процедури за възлагане на обществени поръчки;
24. (изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.) оказва съдействие на дирекция "Правна" при процесуалното представителство на министъра по дела, свързани с проведени процедури по възлагане на обществените поръчки;
25. подготвя становища по представените проекти на актове във връзка с прилагането на Закона за обществените поръчки;
26. организира и координира дейностите по осъществяване на функциите на министъра на здравеопазването по Постановление № 75 на Министерския съвет от 2007 г. за прилагане на чл. 51 - 59б, 60, 62, 63а, 63в, 65, 71, 72 и 79 от Регламент № 918/83 на Съвета (ЕИО) от 1983 г. относно системата на Общността за митнически освобождавания.
1. подготвя стратегия за електронно здравеопазване и план за действие в съответствие със Закона за електронното управление;
2. прави предложения от технологична гледна точка във връзка с изпълнението на стратегията и приоритетите за информационно осигуряване на министерството, на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и на лечебните заведения за болнична помощ;
3. организира, координира и контролира функционирането на комуникационно-информационната система за здравеопазване и системите, създаващи условия за развитие на електронно здравеопазване;
4. изгражда, поддържа и организира дейността по използване на информационните бази данни на министерството, съдържащи икономическа, статистическа и научно-техническа информация;
5. разработва и предлага правила за информационно управление и система за достъп до информация;
6. организира внедряването на нови информационни и комуникационни технологии за електронно здравеопазване;
7. участва в изготвянето на проекти за обработка на информацията за нуждите на здравната система;
8. съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията;
9. организира изготвянето на медицински информационни стандарти за обмен на здравна информация.
1. разработва политики, модели и единни правила за остойностяване на медицинските дейности;
2. разработва модели, технологии и програми за финансиране на лечебните заведения за извънболнична и болнична помощ;
3. изготвя системи за класифициране по видове медицински дейности и пациенти в системата на здравеопазването;
4. организира и координира процеса на разработка на методологии и модели за оценка и внедряване на нови медицински технологии;
5. проучва и анализира практиките в държавите - членки на Европейския съюз, и в трети страни в областта на разработването, внедряването и прилагането на правила и методи за остойностяване на медицински дейности;
6. изготвя становища до министъра по проектите на Националния рамков договор и подготвя участието му в преговорния процес в частта относно остойностяване на медицинските дейности, включени в обхвата на здравното осигуряване;
7. създава бази данни от медико-статистическа и икономическа информация за лечебните заведения в национален мащаб и изработва анализи и прогнози за използваемостта на медицинската и денталната помощ в страната;
8. разработва, актуализира и публикува методики и стандарти за кодиране на здравните услуги;
9. сертифицира кодиращите в информационните звена на лечебните заведения за болнична помощ;
10. осъществява методично ръководство, координация и контрол на дейността на информационните звена на лечебните заведения за болнична помощ;
11. извършва мониторинг на процеса на кодиране на медицинските дейности в лечебните и здравните заведения;
12. извършва мониторинг на процеса на внедряване на разработените модели за заплащане на медицински дейности;
13. анализира, прогнозира, развива и внедрява системи за планиране и управление на ресурсите при заплащане на медицинската и денталната помощ;
14. участва в дейността по остойностяване на медицинските дейности в изпълнение на национални и регионални програми и проекти, по които държавата финансира лечебните заведения;
15. участва в разработването на проекти на договори с лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ;
16. оказва методическа помощ на всички структурни звена в системата на министерството, както и на лечебните заведения по въпросите на методологиите за финансиране в здравеопазването;
17. участва в международни, национални и регионални проекти, семинари и обучителни програми в областта на здравеопазването и здравния мениджмънт;
18. участва в разработването на критериите и необходимите данни за изграждане на национална здравна информационна система и необходимите за това документи и формуляри.
1. организира и осъществява процедурите за признаване на професионална квалификация и за признаване на специализация в областта на здравеопазването;
2. планира и координира дейностите по провеждане на следдипломно обучение в системата на здравеопазването;
3. организира и осъществява процедурите по издаване на удостоверения за професионална квалификация и специализация, придобити в Република България, включително за наличие или липса на административни наказания, свързани с правото да се упражнява медицинска професия;
4. организира и осъществява процедурите във връзка с временно упражняване на медицински дейности в Република България от граждани на страни - членки на Европейския съюз, и на държави от Европейското икономическо пространство;
5. осъществява връзки и координира взаимодействието с институциите на Европейския съюз в областта на взаимното признаване на професионални квалификации и специализации в областта на здравеопазването;
6. участва в разработването на проекти на единни държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите по регулираните професии от професионални направления "Медицина", "Дентална медицина", "Обществено здраве", "Здравни грижи" и "Фармация".
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Служебните преписки подлежат на насочване според адресата им.
(4) Насочването се извършва от министъра или от главния секретар и заместник-министрите съобразно разпределението на ресорите.
(5) Всички сигнали, свързани със злоупотреби с власт и корупция, се разпределят на инспектората, проучват се от него и се докладват на министъра. Сигнали за злоупотреби с власт и за корупция, свързани със служители на инспектората, се изпращат на министъра.
(2) Насочването на материалите, включени за разглеждане в дневния ред на заседанията на Министерския съвет, се извършва от главния секретар.
(3) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на определен служител.
1. обща координация:
а) с резолюция на министъра, заместник-министър, главния държавен здравен инспектор, главния секретар и директор на дирекция върху преписките се посочват водещото звено, конкретните задачи за изпълнение и указания за работа, както и срок за изпълнение;
б) водещото звено, посочено на първо място в резолюцията, е основен изпълнител по възложената задача и главен координатор, който осъществява необходимата съгласуваност между звената; отговорните звена изпращат на водещото звено своето становище по въпроси от съвместна компетентност;
в) документите, изготвени от две и повече звена, се съгласуват от техните ръководители;
2. субординация:
а) ръководителите на звената докладват на ресорния заместник-министър, на главния държавен здравен инспектор и на главния секретар въпросите от своята компетентност, както и изпълнението на възложените им задачи;
б) ръководителите на административни звена или служители, които са пряко подчинени на министъра, докладват на него;
3. взаимна информираност:
а) аналитични доклади, информации, паметни бележки и други материали от общ характер се предоставят на заинтересуваните административни звена;
б) административни звена, получили информация и материали от компетентността и на други звена, съобщават това на заинтересуваните по съответния ред;
4. контрол по изпълнението:
а) общият контрол по изпълнението на поставените задачи се осъществява от дирекция "Канцелария, протокол и връзки с обществеността";
б) ръководителите на административните звена в министерството осъществяват цялостен контрол върху дейността на звеното, както и по изпълнението на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност;
в) министърът, заместник-министрите и главният секретар определят експерти, които следят за изпълнението на поставените от тях задачи.
(2) Приемът на граждани и представители на организации за изслушване на техните устни предложения и сигнали е в рамките на приемното време на министерството, което се обявява на неговата страница в интернет и на информационните табла в сградите на министерството.
(2) Министърът може да награждава и други лица за постигнати значителни резултати или за изключителни заслуги в областта на здравеопазването.
(3) Наградите могат да бъдат индивидуални и групови.
(4) Условията и редът за награждаване се определят със заповед на министъра.
(Изм. - ДВ, бр. 98 от 2009 г.)
Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на здравеопазването - 346 щатни бройки
Политически кабинет | 8 |
Главен секретар | 1 |
Дирекция "Вътрешен одит" | 10 |
Главен държавен здравен | 1 |
инспектор на | |
Република България | |
Инспекторат | 12 |
Звено "Сигурност на | 2 |
информацията" | |
Обща администрация | 97 |
в т.ч.: | |
дирекция "Бюджет и счетоводство" | 39 |
дирекция "Управление на | 14 |
човешките | |
ресурси" | |
дирекция "Канцелария, протокол и | 21 |
връзки с обществеността" | |
дирекция "Административни | 23 |
дейности" | |
Специализирана администрация | 215 |
в т.ч.: | |
дирекция "Стратегическо планиране | 13 |
и управление на медицинските | |
дейности" | |
дирекция "Планиране и управление | 26 |
на | |
общественото здравеопазване" | |
дирекция "Надзор на заразните | 9 |
болести" | |
дирекция "Национална лекарствена | 20 |
политика" | |
дирекция "Оперативни приоритети" | 20 |
дирекция "Наркотични вещества" | 9 |
дирекция "Правна" | 24 |
дирекция "Управление на проекти и | 13 |
програми" | |
дирекция "Европейски въпроси и | 16 |
международна дейност" | |
дирекция "Управление на | 11 |
специализирани донорски | |
програми" | |
дирекция "Преструктуриране и | 22 |
публично-частно партньорство" | |
дирекция "Електронно | 8 |
здравеопазване" | |
дирекция "Методология на | 15 |
финансиране в здравеопазването" | |
дирекция "Образование и | 9 |
квалификация на медицинските | |
специалисти" | |