Обн. ДВ. бр.44 от 12 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.69 от 28 Август 2009г., изм. ДВ. бр.25 от 30 Март 2010г., отм. ДВ. бр.27 от 9 Април 2010г.
(2) Централната администрация на Министерството на отбраната е организирана в административни звена, които подпомагат министъра на отбраната и началника на отбраната при осъществяване на правомощията им, осигуряват технически дейността им и извършват дейности по административното обслужване на физическите и юридическите лица.
(2) Министърът ръководи и представлява Министерството на отбраната.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) Функциите и правомощията на министъра в негово отсъствие от страната, при невъзможност да ги изпълнява в цялост или частично или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен с негова писмена заповед заместник-министър за всеки конкретен случай.
(2) Началникът на отбраната ръководи разработването на стратегическите и оперативните планове на въоръжените сили.
(3) При осъществяване на функциите си по командването и по осигуряването на военна експертиза началникът на отбраната се подпомага от заместник-началника на отбраната, главния сержант на Българската армия, Щаба на отбраната, от специализираната и общата администрация на министерството.
(4) При осъществяване на функциите си по ръководство на военното разузнаване в Българската армия началникът на отбраната се подпомага от обособена структура от служба "Военна информация".
(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и директора на дирекция "Връзки с обществеността".
(3) Работата на кабинета се подпомага от съветници, експерти и технически сътрудници.
1. организира работата на политическия кабинет, участва в заседанията, организирани от началника на кабинета на министър-председателя, и информира министъра и политическия кабинет за взетите решения;
2. подготвя програмата на министъра и координира изпълнението й;
3. организира подготовката и следи за изпълнението на работната програма на министерството и обобщава предложенията на членовете на кабинета за нейното допълване и актуализиране;
4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството, преглежда и насочва по компетентност текущата кореспонденция, която получава, и осъществява контрол по сроковете за изпълнение на възложените от министъра задачи;
5. осъществява връзките на министъра с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;
6. координира работата на съветниците, експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет;
7. организира работата на Съвета по отбрана.
1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии;
2. при покана присъства на заседанията на комисиите на Народното събрание и координира присъствието на други длъжностни лица от министерството;
3. информира министъра и политическия кабинет за всички предложения във връзка със законопроекти, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;
4. координира и контролира подготовката на отговорите на актуални въпроси и питания на депутати;
5. информира министъра и политическия кабинет за дебатите по законопроектите по т. 3, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;
6. поддържа актуална информация за състоянието на законопроектите по т. 3, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра и внесени в Народното събрание;
7. участва в заседанията на парламентарните секретари на министерствата и информира началника на политическия кабинет за взетите решения;
8. участва в изготвянето на проекта на законодателна програма на министерството.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.
(2) Общата численост на персонала в административните звена от централната администрация е посочена в приложението.
(2) Инспекторатът извършва контролни и други проверки по указание на министъра в структурите на министерството по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ по отношение на:
1. спазването на нормативните актове и заповедите на министъра;
2. управлението на човешките ресурси;
3. спазването на правата на човека;
4. опазването на околната среда.
(3) Инспекторатът извършва проверки на бойната подготовка, отбранително-мобилизационната подготовка, войсковия ред и дисциплината и на оперативните способности на формированията от Българската армия.
(4) Инспекторатът извършва проверки по предложенията, сигналите и жалбите, подадени от физически или юридически лица до министъра, докладва резултатите от извършените проверки, като предлага решение на министъра, и уведомява подателите за взетите решения и предприетите мерки.
(5) Инспекторатът осъществява съдействие и контрол по привеждане в изпълнение на препоръките и предложенията на омбудсмана на Република България.
(6) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и се ръководи от главен инспектор.
(7) Организацията на дейността, видовете проверки, както и условията и редът за извършването им се определят с акт на министъра.
(2) Служба "Сигурност на информацията" отговаря непосредствено за защита на класифицираната информация в централната администрация.
(3) Служба "Сигурност на информацията" осъществява дейностите по защитата на класифицираната информация в министерството, като:
1. определя и разработва общите изисквания, правила и основни регламентиращи документи в областта на документалната, персоналната, физическата, индустриалната, криптографската сигурност на информацията и сигурността в автоматизирани информационни системи (АИС) и мрежи;
2. организира разкриването и закриването на регистратури за национална и чуждестранна класифицирана информация;
3. организира и контролира прилагането на изискванията и мерките за видовете сигурност на класифицираната информация;
4. разработва изискванията и правилата за въвеждането в експлоатация на криптографски мрежи при сложни условия;
5. получава, съхранява, разпределя и води отчета на национални криптографски средства и материали за въоръжените сили и тези на НАТО за Република България;
6. разработва политиката и организира издаването, одобряването и прилагането на цифрови сертификати;
7. организира процеса по наблюдение и контрол на АИС и мрежи, анализира уязвимостите за сигурността и предприемането на необходимите мерки за предотвратяването на компютърни инциденти и ликвидирането на последиците от тях;
8. организира разработването на документи, свързани със скритото управление на войските за мирно и военно време;
9. организира и извършва обучение на служителите с функционални задължения в областта на защитата на класифицираната информация;
10. осъществява взаимодействие с национални органи, служби или организации, както и със сродни служби и органи на други държави или международни организации по въпроси, свързани със защитата на класифицираната информация;
11. осъществява методическо ръководство на служителите по сигурността на информацията в структурите на министерството по чл. 77, ал. 2, т. 2, 3 и 5 ЗОВСРБ.
(2) Дирекция "Вътрешен одит" осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и по други програми и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, които нямат изградени звена за вътрешен одит, в съответствие с чл. 13 ЗВОПС.
(3) Директорът на дирекция "Вътрешен одит" докладва директно на министъра.
(4) Дирекция "Вътрешен одит":
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на ЗВОПС, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. при възлагане от министъра дава съвети, мнение и обучава с цел подобряване процесите на управление на риска и контрола;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 ЗВОПС;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
(2) Инспекция "Контрол на въоръженията":
1. участва в работата на структурите на НАТО по планиране, координиране и провеждане на дейности по КВ и МУДС в Европа, във форуми на ОССЕ и в други международни форуми на многостранна или двустранна основа по въпроси на изпълнението на договорите и споразуменията в областта на КВ и МУДС в Европа;
2. планира, организира, осигурява и осъществява цялостната инспекционна дейност на територията на Република България и на чужда територия, задължителна по силата на Договора за обикновените въоръжени сили в Европа (ДОВСЕ), документите по МУДС, Договора за установяване на режима "Открито небе", Конвенцията за забрана на химическото оръжие (КЗХО) и Дейтънското споразумение;
3. разработва становища, позиции и предложения на министерството по въпроси на контрола на въоръженията, МУДС и Кодекса на поведение на държавите в областта на политико-военните аспекти на сигурността, необходими при провеждане на преговори, международни форуми, работни срещи и други;
4. събира, систематизира, анализира и води на отчет цялата постъпваща в министерството информация по изпълнението на задълженията и реализиране правата на Република България и обобщава информацията за министерството, подлежаща на предоставяне на останалите държави участнички в съответствие с договорите и споразуменията в областта на КВ и МУДС в Европа;
5. подпомага и контролира подготовката на обектите за контрол в министерството за приемане на инспекции и посещения за оценка по ДОВСЕ и Виенския документ - 1999 г.;
6. осигурява и провежда подготовка и обучение на военните инспектори, офицерите от групите за съпровождане на чуждестранните инспектори, наблюдателите на военна дейност и определения личен състав за осигуряване изпълнението на наблюдателните полети, обработката и анализа на информационните носители.
1. осигурява извършването на предварителен контрол по законосъобразност по чл. 13, ал. 3, т. 5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност в централната администрация на министерството;
2. извършва предварителен контрол за законосъобразност при провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки по Закона за обществените поръчки, касаещи доставки на стоки и услуги по изпълнението на Единния финансов план за материално-техническо снабдяване (МТС) на министерството и строителство и строителни услуги по Единния поименен списък за строителство и строителни услуги на министерството;
3. извършва материални проверки на материалноотговорните лица в структурите на министерството по отношение на събирането, съхраняването, разходването и отчитането на материалните активи на министерството съгласно чл. 31 от Закона за държавната финансова инспекция;
4. документира резултатите от извършените проверки, като изготвя доклади и актове за начет.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) Общата администрация е организирана в 4 дирекции:
1. дирекция "Административно и информационно обслужване";
2. дирекция "Връзки с обществеността";
3. дирекция "Комендантство";
4. (нова - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) дирекция "Финанси".
1. организира подготовката на ежедневния доклад на министъра и на началника на отбраната;
2. организира и осъществява деловодната и архивната дейност на централната администрация;
3. организира изготвянето на становища на министерството по проекти на нормативни актове и осигурява технически изпращането на материалите за заседания на Министерския съвет;
4. организира информационното и библиотечното обслужване на централната админис-трация;
5. отговаря за проектирането, разработването и техническата поддръжка на интернет страницата на министерството и за техническата поддръжка на интернет страниците на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра с изключение на Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната";
6. планира, организира и осигурява в материално-техническо отношение автоматизираната обработка на информацията в централната администрация;
7. осигурява интегрирането на информационните системи на централната администрация с информационните системи на другите звена от държавната администрация;
8. осъществява административно-техническото и документално-информационното обслужване на министъра, началника на отбраната, политическия кабинет, заместник-началника на отбраната и на главния сержант на Българската армия;
9. подготвя и осигурява провеждането на заседанията на Съвета по отбрана към министъра;
10. подготвя и осигурява провеждането на оперативни съвещания и други мероприятия под ръководството на началника на отбраната и заместник-началника на отбраната.
1. подпомага министъра и началника на отбраната при осъществяване на дългосрочната медийна политика на министерството, като планира, координира и ръководи всички дейности по връзките с обществеността;
2. организира подготовката и провеждането на информационни кампании и ежедневни мероприятия по приоритетите на политиката в областта на отбраната, като осигурява прозрачност, своевременност и обективност;
3. организира публичните изяви на министъра, началника на отбраната и на заместник-министрите;
4. изготвя ежедневни информационни бюлетини;
5. поддържа актуализирането и публикуването на информация на интернет страницата на министерството;
6. осъществява протоколно-представителната дейност в министерството, като осигурява подготовката и провеждането на празници и церемонии;
7. осигурява официалната кореспонденция на министъра, началника на отбраната и членовете на политическия кабинет и съставя и координира общата програма при посещенията им у нас и в чужбина.
1. осигурява стопанисването и управлението на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени за административни нужди на централната администрация;
2. организира и контролира ремонта и поддръжката на сградния фонд, машините, съоръженията и оборудването на централната администрация;
3. организира и извършва годишни инвентаризации на движимите вещи, предоставени на централната администрация в установените срокове;
4. (отм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.)
5. осигурява хигиената в сградите, предоставени за ползване от централната администрация;
6. осигурява противопожарната безопасност в сградите, предоставени за ползване от централната администрация;
7. организира транспортното осигуряване на централната администрация;
8. осигурява дейността на централната администрация във военно време.
1. реализира функциите на министъра като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити по изпълнението на бюджета и извършване на плащанията и администратор на бюджетните приходи съгласно Закона за устройството на държавния бюджет;
2. организира и осъществява разходването на финансовите ресурси по бюджета на министерството в съответствие с приоритетите на провежданата отбранителна политика;
3. извършва банковите разплащания на разпоредителите с бюджетни кредити на министерството, включени в Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА);
4. консолидира финансово-счетоводната информация на министерството за нуждите на управлението на финансовите ресурси и осигурява финансово-счетоводното обслужване на централната администрация;
5. извършва всички разплащания с контрагентите по централизираното материално-техническо осигуряване, строителство и строителни услуги в министерството;
6. организира дейностите по формиране на счетоводната политика, прилагане на данъчното законодателство, финансово-счетоводната отчетност, изплащането на възнагражденията, общественото и здравното осигуряване;
7. контролира дейността по извършването на годишни инвентаризации на имуществото на министерството;
8. организира дейностите по управление и разпореждане, включително чрез стоковите борси или чрез комисионер, с излишните за министерството движими вещи по реда на Закона за държавната собственост и подзаконовите актове по прилагането му и изготвянето на първичните счетоводни документи в съответствие със Закона за счетоводството;
9. ръководи методически финансовите органи в министерството.
(2) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на министъра, началника на отбраната и на заместник-министрите в рамките на делегираните им правомощия и определените им функции.
1. осъществява дейността по отчетността и регистрацията на имотите - държавна собственост, като поддържа Регистър на имотите, съставя актове за публична държавна собственост за имоти, свързани с класифицирана информация, представляваща държавна тайна, или със сигурността и отбраната на страната, и води регистър за тях, както и създава и поддържа специализирани карти;
2. ръководи и координира дейностите по придобиване и управление на недвижимите имоти - публична държавна собственост;
3. координира и организира процеса по преобразуване на собствеността и извършва дейностите по разпореждане с недвижимите имоти;
4. реализира политиката за инвестиции в строителството и модернизацията на военната инфраструктура;
5. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) координира капиталовите инвестиции за военната инфраструктура и предлага включването на обекти в Единния поименен списък за строителство и строителни услуги;
6. оценява съответствието на инвестиционните проекти със съществените изисквания към строежите; координира реализацията на договорите в строителния процес; подпомага министъра при разрешаване ползването на строежите;
7. организира и осъществява дейностите по възлагане на обществени поръчки, международни търгове за строителство и строителни услуги и концесии за строителство;
8. ръководи и организира дейностите по Програмата на НАТО за инвестиции в сигурността (NSIP).
(2) Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" има териториални звена в София, Пловдив, Хасково, Сливен, Варна и Плевен.
1. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2010 г., в сила от 30.03.2010 г.) подпомага разработването на проекти на нормативни актове на министъра, съгласува и/или изготвя становища за законосъобразност на проектите на актове на министъра, началника на отбраната, заместник-министрите и постоянния секретар на отбраната;
2. изготвя или дава становища по законосъобразност на проекти на актове на Народното събрание и на Министерския съвет;
3. изготвя становища по правни въпроси във връзка с дейността и функциите на министерството;
4. организира и осъществява процесуалното представителство на министерството;
5. ръководи методически юрисконсултите от министерството;
6. осигурява в правно отношение дейността по възлагане на обществени поръчки с възложител министърът и по предоставянето на концесии;
7. осигурява в правно отношение дейността по управление и разпореждане с недвижими имоти в управление на министерството;
8. участва в преговори и изготвя проекти на международни договори и дава становища по прилагането на международното право в областта на отбраната;
9. осигурява в правно отношение участието на министерството в дейността на международни организации и инициативи по въпроси, свързани с отбраната и сигурността;
10. организира изпълнението на правомощията на министъра в качеството му на едноличен собственик на капитала в търговските дружества с държавно участие.
1. подпомага министъра в процеса на формиране, провеждане и контрола по изпълнението на политиката за националната и колективната сигурност и отбрана;
2. извършва периодични прегледи и оценка на съответствието на стратегическите документи, свързани с политиката за сигурност и отбрана, с действащата нормативна уредба;
3. координира провеждането на прегледи на отбраната и на въоръжените сили и формулира политиката за тяхното развитие;
4. (доп. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) изготвя Указания по отбранителна политика, Указания за планиране използването на въоръжените сили и Годишен доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили;
5. (отм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.)
6. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) организира определянето на целите на дългосрочното планиране;
7. организира осъществяването на двустранното, многостранното и регионалното сътрудничество в областта на отбраната;
8. координира използването на системата за управление на страната и въоръжените сили за работа във военно време в частта й за министерствата, държавните агенции, областните и общинските администрации и други граждански структури.
9. (отм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.)
10. (отм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.)
11. (отм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.)
1. реализира функциите на министъра като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити по управлението на процесите на планиране, програмиране и годишното планиране на разходите за отбрана;
2. ръководи методически планиращите органи в министерството;
3. разработва указания за отбранително планиране, координира процеса на дългосрочното планиране на отбраната и контролира осъществяването на трансформацията на отбранителните способности на въоръжените сили;
4. организира подготовката и поддържането на държавен военновременен план, неговото ресурсно осигуряване и контрол, изготвя проект на военновременен бюджет на министерството и участва в изготвянето на проект на военновременен бюджет на страната;
5. планира и координира дейностите на структурите от министерството по чл. 77, ал. 2 от ЗОВСРБ по защита при бедствия, опасност от терористичен акт и във военно време;
6. планира и организира отбранително-мобилизационната подготовка на министерството и на страната;
7. разработва средносрочни бюджетни прогнози, проектобюджет и бюджет на министерството в съответствие с националното законодателство;
8. изготвя Единен финансов план за материално-техническо снабдяване на министерството и Единен поименен списък за строителство и строителни услуги;
9. координира, коригира и утвърждава разходите и плащанията, контролира лимитите за разход и съгласува финансовите параметри на решения за откриване на процедури и проекти на договори за реализиране на плановете за материално-техническо осигуряване, строителство и строителни услуги;
10. участва със свои представители в комисии за провеждане на процедури по Закона за обществените поръчки с възложител министърът;
11. провежда годишен програмен преглед и обобщава разработването на отбранителните програми за Програмния съвет;
12. организира и прилага Интегрираната система за управление на ресурсите за отбрана в министерството;
13. съгласува националния принос към отбранителните способности на НАТО и ЕС с отбранителните програми в министерството по отношение на финансовата макрорамка в средносрочен и дългосрочен период;
14. разработва методология за остойностяване на отбранителните разходи в министерството.
1. подпомага министъра при формиране и осъществяване на кадровата политика в министерството;
2. подпомага министъра при осъществяване на дейностите по кадровото и кариерното развитие на военнослужещите от министерството;
3. организира и координира дейността по подбора, назначаването и отчета на военнослужещите и цивилните служители от министерството, работещи в национални представителства, щабове и органи на международни организации;
4. подпомага министъра при осъществяване на общото ръководство и контрол по прилагане на държавната политика и държавните стандарти за образование, обучение и квалификация във военните академии и във висшите военни училища;
5. предлага на министъра насоките за организиране и контрол на дейността по провеждане на обучението на кадри от министерството във военни и граждански академии и училища в чужбина;
6. координира дейността по безопасни и здравословни условия на труд на работните места в министерството и осъществява контрол по спазването й;
7. организира изграждането и развитието на автоматизираната система за управление на човешките ресурси и води отчета на личния състав на министерството с изключение на личния състав на структурите по чл. 77, ал. 2, т. 4 ЗОВСРБ;
8. администрира възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения на личния състав в централната администрация, в т.ч. планира и организира повишаването на квалификацията му;
9. разработва длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и възнагражденията на личния състав в централната администрация;
10. организира изготвянето на тестове за определяне нивото на владеене на чужди езици и провеждането на изпити съгласно стандартите на НАТО.
1. подпомага министъра при формиране на политиката в областта на развитието на въоръжението и техниката;
2. подпомага министъра при формиране на политиката в областта на изследванията и технологиите за отбрана и координира нейната реализация;
3. координира планирането и управлението на проектите за придобиване на отбранителни продукти;
4. осъществява сътрудничеството и координира изпълнението на политиката на доставките в областта на въоръженията, изследванията и технологиите за отбрана и отбранителната индустрия в рамките на Европейския съюз и НАТО;
5. осъществява координация и контрол на дейностите по заявяване, сключване на договорите по програмата на САЩ за чуждестранно военно финансиране;
6. координира и осъществява дейностите по международното военнотехническо сътрудничество в областта на отбранителната индустрия;
7. осъществява пазарно проучване на стоки и услуги;
8. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г.) координира придобиването на отбранителни продукти за министерството;
9. осъществява процеса по възлагане на поръчки за доставки и услуги в изпълнение на Единния финансов план за материално-техническо снабдяване на министерството;
10. извършва контрол на търговските договори и офсетните споразумения от страна на възложителя по отношение на спазването на условията за тяхното изпълнение с изключение на строителството и строителните услуги;
11. организира формирането и координира прилагането на интегриран системен подход към качеството на отбранителните продукти през целия им жизнен цикъл;
12. организира и контролира дейността по сертифициране на системите за управление и осигуряване качеството на производителите;
13. организира изграждането и поддръжката на национална кодификационна система, съвместима със системата на Организацията на Северноатлантическия договор, и организира дейностите по кодификация на материални средства за отбрана на страната;
14. организира и координира процеса по ратифицирането, разпространението и прилагането на стандартизационните споразумения на Организацията на Северноатлантическия договор и съюзните публикации и по прилагането на стандартите на Европейския съюз - на Европейската организация по стандартизация (CEN) и на Европейската агенция за отбрана (EDA);
15. подпомага министъра при формиране на политиката в областта на разработването на военни стандарти и военни технически спецификации на продукти с военно предназначение;
16. подпомага министъра при формиране политиката на министерството в областта на измерванията и метрологичния контрол и организира и контролира нейното изпълнение;
17. осъществява дейностите по защита и използване на индустриалната собственост на министерството;
18. подпомага министъра при формиране на политиката по осигуряване на авиационна безопасност и летателна годност на военните въздухоплавателни средства;
19. подпомага министъра при формиране на политиката в областта на изпитванията на отбранителни продукти и системи и организира тяхното осъществяване;
20. координира и осъществява дейностите по взаимоотношенията и взаимодействието на министерството с националната отбранителна индустрия и с научни организации, работещи в сферата на сигурността.
(2) Щабът на отбраната подпомага министъра на отбраната с военна експертиза при реализирането на държавната политика в областта на отбраната и началника на отбраната при изпълнение на командните му правомощия по отношение на Българската армия.
1. организира изграждането и поддържа система за командване и управление на въоръжените сили;
2. организира разработването на военни доктрини, устави и други документи, регламентиращи дейността на въоръжените сили;
3. подпомага началника на отбраната при поддържането на бойната готовност на въоръжените сили и изготвя предложения до министъра на отбраната за привеждането им в по-високи степени, както и за провеждането на обща или частична мобилизация;
4. участва в планирането и контрола на операциите на стратегическо ниво;
5. подпомага началника на отбраната при планирането и ръководството на стратегическото развръщане на Българската армия и преподчиняването на определените за участие в операцията формирования на Съвместното оперативно командване;
6. разработва указания по мерките за защита на силите и средствата и правилата за използване на сила;
7. организира общото ръководство на използването на способностите на Българската армия по ядрена, химическа и биологическа защита и екология и инженерното осигуряване;
8. разработва военнотехнически анализи на провежданите операции;
9. разработва националната програма за подготовка и сертифициране на щабовете и формированията от въоръжените сили;
10. анализира последствията от бедствия на територията на страната и координира дейността на военните формирования по оказване помощ на населението;
11. организира дейностите по гражданско-военно сътрудничество във въоръжените сили;
12. планира мобилизационното развръщане на формированията от въоръжените сили, използването на резерва и попълване на загубите от личен състав, ръководи военния отчет на личния състав и техника от резерва, необходими за въоръжените сили;
13. организира разработването на военна експертиза и осъществява междуведомствена координация по охраната на въздушното и морското пространство и отбраната на страната;
14. провежда операционни анализи за осигуряване процесите на управление в областта на отбраната;
15. организира, координира и планира дейностите по съвместно използване на военни съоръжения на територията на Република България в съответствие със сключените международни договори.
1. организира разработването на концепции, доктрини и други документи, регламентиращи логистичното осигуряване на въоръжените сили;
2. участва в отбранителното и оперативното планиране на стратегическо ниво;
3. участва в планирането на бойната готовност на въоръжените сили;
4. координира организационното изграждане и модернизацията на Системата за логистично осигуряване на Българската армия;
5. координира и разработва план за снемане от употреба на отбранителни продукти на Българската армия;
6. води отчета и извършва анализ на отбранителните продукти за Българската армия;
7. управлява процеса на експлоатация на отбранителните продукти;
8. организира създаването и поддържането на запаси от материални средства за стратегическото и мобилизационното развръщане на въоръжените сили;
9. планира и координира транспортното осигуряване на стратегическото развръщане на въоръжените сили;
10. организира поддръжка на съюзнически войски на територията на Република България като страна домакин;
11. участва в планирането на медицинското осигуряване на Българската армия във взаимодействие с Военномедицинската академия;
12. определя военновременните потребности на въоръжените сили, анализира и води отчет на състоянието на осигуреността на Българската армия с основни образци въоръжение и техника и участва в системата за експортен контрол.
1. организира разработването на Националната военна стратегия, концепции и други документи, регламентиращи дейността на въоръжените сили;
2. участва в отбранителното планиране, като осъществява дългосрочно и средносрочно планиране на необходимите способности, организационно изграждане, развитие и използване на Българската армия;
3. организира и ръководи предварителното оперативно планиране на стратегическо ниво;
4. координира дейностите на Българската армия по интеграцията в НАТО, Европейския съюз и при участие в мероприятия по регионалното военно сътрудничество;
5. разработва военна експертиза за участие в съюзното отбранително планиране;
6. участва в цялостния процес на функциониране на Интегрираната система за управление на ресурсите за отбрана, включително разработване на финансови анекси и разчети към стратегическите планове и програми;
7. осъществява дейностите по организационно-щатното изграждане на Българската армия и на контингентите, участващи в мисии и операции извън територията на страната.
1. планира и координира изграждането и развитието и поддръжката на комуникационно-информационната система на въоръжените сили;
2. организира и ръководи за нуждите на отбраната процеса на оперативно и технологично съвместяване и интеграция на комуникационната и информационната система на въоръжените сили с комуникационните и информационните системи на министерствата и ведомствата;
3. планира и организира изграждането на системата за командване, управление, комуникации, компютри и информация (C4I) на структурите на министерството по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ;
4. планира и координира използването на комуникационните и информационните ресурси на обществените пощенски и електронни съобщителни мрежи в интерес на отбраната на страната;
5. участва в разпределянето на националния честотен спектър и управлява честотния ресурс, предоставен за нуждите на отбраната в интерес на национални, съюзнически и коалиционни сили, развърнати на територията на страната;
6. организира и ръководи процеса на оперативно и технологично съвместяване, интеграцията на комуникационно-информационните, навигационните и сензорните системи на Българската армия с комуникационните и информационните системи на НАТО и Европейския съюз;
7. планира защитата на комуникационните и информационните системи за нуждите на структурите на министерството по чл. 77, ал. 2 ЗОВСРБ;
8. формулира насоките за развитие и превъоръжаване с навигационни системи и сензори.
(2) Административните звена в централната администрация осъществяват функциите си по компетентност с пряк обмен на информация помежду си, а при изпълнение на задачи от смесена компетентност водещото звено обобщава окончателното становище.
(3) Министърът издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота в централната администрация.
(2) Ръководителите на административни звена дават задължителни указания в рамките на своята компетентност за осигуряване изпълнението на актовете на Министерския съвет, на министъра, заместник-министрите и началника на отбраната.
1. ръководи повереното му административно звено за изпълнение на функциите му по правилника;
2. организира работата в съответното звено, контролира и отговаря за срочното изпълнение на задачите;
3. (изм. - ДВ, бр. 25 от 2010 г., в сила от 30.03.2010 г.) докладва на началника на отбраната, заместник-министрите на отбраната, началника на политическия кабинет и на постоянния секретар на отбраната по въпроси от тяхната компетентност;
4. участва при покана в работата на политическия кабинет;
5. осигурява взаимодействието с другите звена на министерството;
6. изготвя ежегодно отчет за дейността на ръководеното от него звено и предлага мерки за усъвършенстване на дейността му;
7. предлага назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в съответното звено служители;
8. дава предложения за повишаване квалификацията на служителите от звеното в съответствие с функциите му.
(2) Ръководителите на административни звена по ал. 1 периодично представят на контролиращите ги длъжностни лица информация за изпълнението на поставените задачи.
(2) При необходимост ръководителите на административни звена по ал. 1 организират създаването на работни групи за решаване на възникналите проблеми.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.
(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на преписките на един или повече служители, като конкретизират задачите.
(2) Пропускът съдържа трите имена на посетителя и на лицето, при което той отива. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 25 от 2010 г., в сила от 30.03.2010 г.) Приемното време на министъра, началника на отбраната, заместник-министрите, главния инспектор, постоянния секретар на отбраната и ръководителите на административни звена, обслужващи физически и юридически лица, се оповестява на интернет страницата и в приемната на министерството.
(3) Предложенията и сигналите - писмени или устни - могат да бъдат подадени лично или чрез упълномощен представител. Редът за регистрация, както и организацията на работа с предложенията и сигналите в министерството се уреждат с акт на министъра.
(4) Не се образува производство по анонимни предложения и сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 211 ОТ 20 АВГУСТ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 140 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2009 Г.
§ 13. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 51 ОТ 26 МАРТ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 1. В Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 140 на Министерския съвет от 2009 г. (обн., ДВ, бр. 44 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 69 от 2009 г.), се правят следните изменения:
.. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ...
2. Навсякъде в правилника думите "главен/главния/главният секретар" се заменят съответно с "постоянен/постоянния/постоянният секретар на отбраната".
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 51 ОТ 26 МАРТ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
§ 6. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
(Изм. - ДВ, бр. 69 от 2009 г., в сила от 28.08.2009 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2010 г., в сила от 30.03.2010 г.)
Обща численост на персонала в административните звена в централната администрация на Министерството на отбраната - 1432 щатни бройки |
Началник на отбраната | 1 |
Заместник-началник на отбраната | 1 |
Главен сержант на Българската армия | 1 |
Политически кабинет | 20 |
Постоянен секретар на отбраната | 1 |
Инспекторат | 44 |
служба "Сигурност на информацията" | 86 |
дирекция "Вътрешен одит" | 25 |
инспекция "Контрол на въоръженията" | 23 |
Звено "Финансов контрол и материални проверки" | 10 |
Обща администрация | 375 |
в т.ч.: | |
дирекция "Административно и информационно обслужване" | 135 |
дирекция "Връзки с обществеността" | 30 |
дирекция "Комендантство" | 140 |
дирекция "Финанси" | 70 |
Специализирана администрация | 602 |
в т.ч.: | |
Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" | 183 |
дирекция "Правно-нормативна дейност" | 50 |
дирекция "Политика за сигурност и отбрана" | 67 |
дирекция "Планиране, програмиране и бюджет" | 82 |
дирекция "Управление на човешките ресурси" | 80 |
дирекция "Политика по въоръженията" | 140 |
Щаб на отбраната | 243 |
в т.ч.: | |
дирекция "Операции" | 86 |
дирекция "Логистика" | 49 |
дирекция "Стратегическо планиране" | 60 |
дирекция "Комуникационни и информационни системи" | 48 |