Обн. ДВ. бр.64 от 11 Август 2009г., попр. ДВ. бр.78 от 2 Октомври 2009г.
(2) Министерството на физическото възпитание и спорта е администрация, която подпомага министъра при осъществяването на правомощията му, осигурява технически неговата дейност и административното обслужване на гражданите и юридическите лица.
(2) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от двама заместник-министри.
(3) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(4) Функциите на министъра в негово отсъствие се изпълняват от определен за всеки конкретен случай заместник-министър.
1. провежда единната държавна политика в областта на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм;
2. подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет национална стратегия, национални програми и програми за развитие на физическото възпитание и спорта;
3. ръководи организирането съвместно със спортните организации, администрациите на изпълнителната власт и Националното сдружение на общините в Република България разработването и провеждането на държавната политика за физическото възпитание и спорта, както и за социалния туризъм;
4. координира дейността на административните структури в системата на изпълнителната власт, общините и спортните организации при изпълнението на Националната програма за физическото възпитание и спорта;
5. осъществява надзор върху дейността на спортните организации за спазването на Закона за физическото възпитание и спорта;
6. осъществява финансирането на програми за подготовка и участие на българските спортисти на олимпийски игри в изпълнение на Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм, съвместно със спортните федерации и с Българския олимпийски комитет;
7. подпомага общественополезната дейност на спортните федерации и други юридически лица с нестопанска цел при провеждането на държавната политика в областта на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм;
8. представлява министерството като юридическо лице;
9. управлява спортните обекти и съоръжения - държавна собственост, предоставени от Министерския съвет;
10. упражнява правата на едноличния собственик на капитала в еднолични търговски дружества и правата на собственик на капитала на държавата в търговски дружества в областта на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм, в които държавата е акционер или съдружник, в рамките на предоставените му правомощия;
11. упражнява контрол по спазването на режима за ползване на националните спортни обекти и съоръжения - държавна (или общинска) собственост, за нуждите на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм;
12. назначава и освобождава органите на управление на Българския спортен тотализатор, сключва договори за възлагане на управлението с всеки от членовете на управителния съвет и с изпълнителния директор, прави предложение за приемане на устройствения му правилник от Министерския съвет;
13. издава лицензии на спортните федерации и на националните спортни организации за извършване на спортна дейност;
14. представлява Република България при сключването на международни договори за сътрудничество в областта на физическото възпитание и спорта и координира действията по изпълнението им;
15. в съответствие с изискванията на международните спортни организации след съгласуване с други държавни и общински органи разрешава провеждането на регионални, европейски и световни първенства на територията на Република България;
16. организира превенцията и контрола върху употребата на допинг в спорта;
17. подпомага компетентните държавни и общински органи в борбата против насилието в спорта;
18. приема програми за повишаване квалификацията на спортните специалисти и за подготовка на инструктори за нуждите на масовия спорт, както и подпомага изпълнението им;
19. разпределя субсидиите от държавния бюджет и другите държавни средства за физическото възпитание и спорта, както и за социалния туризъм, финансира одобрените от него програми и проекти на спортните организации и осъществява контрол за целевото разходване на тези средства;
20. разпределя субсидиите от държавния бюджет и другите държавни средства за спорта на хората с увреждания и на лицата в неравностойно положение, както и ръководи проектите, свързани с тази дейност;
21. съдейства за осъществяването на държавната политика по отношение на предоставянето на възможности и равен шанс на хората с увреждания;
22. утвърждава критериите, условията и реда за награждаване на спортисти, спортни специалисти и деятели, както и на млади таланти в различни сфери на обществения живот;
23. предлага на министъра на финансите за утвърждаване схемите за разпределяне на постъпленията от Българския спортен тотализатор;
24. разпределя средствата от постъпленията на Българския спортен тотализатор за развитие на физическото възпитание и спорта в съответствие с приетата от Министерския съвет национална програма;
25. разпределя средства и контролира финансовата дейност на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити в структурата на министерството;
26. създава съвети или експертни работни групи като консултативни звена за изготвяне на проекти или за предлагане решения на конкретни въпроси;
27. дава предложения и становища по хармонизиране законодателството на Република България в областта на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм, с международните правни норми;
28. утвърждава длъжностното разписание и бюджета на министерството, разпределен по организационни и административни структури;
29. упражнява правомощия на орган по назначаване и освобождаване по отношение на държавните служители и на работодател по отношение на служителите, работещи по трудово правоотношение;
30. представя ежегодно в Министерския съвет доклад за дейността на министерството;
31. осъществява и други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.
(2) При осъществяване на правомощията по ал. 1 министърът:
1. отговаря за дейността си пред Народното събрание в рамките на процедурата за парламентарен контрол;
2. участва в работата на Министерския съвет;
3. взаимодейства с другите държавни органи.
(3) Министърът издава инструкции, указания, заповеди и други актове в съответствие със Закона за физическото възпитание и спорта и други закони.
(4) В рамките на предоставените му правомощия министърът издава индивидуални административни актове.
(5) Правомощията на министъра в негово отсъствие се осъществяват от упълномощен от него заместник-министър за всеки конкретен случай.
1. подпомагат министъра при разработването и провеждането на държавната политика за физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм;
2. на функционален принцип ръководят, контролират и отговарят за дейността на определените им със заповед на министъра дирекции;
3. осъществяват други дейности, възложени им от министъра.
(2) Политическият кабинет е организационна структура със съвещателни, контролни и информационно-аналитични функции, който обобщава оценките за състоянието и перспективите за развитие на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм, предлага програми за постигане целите на политиката във физическото възпитание и спорта и дава насоки за разработване на прогнози и стратегии за успешното развитие на тази политика.
(3) Политическият кабинет за реализирането на програмата на Министерския съвет предлага на министъра стратегически приоритети, цели и решения, свързани с неговата компетентност, и следи за тяхното изпълнение, като:
1. периодично събира, обобщава и анализира информацията, необходима за разработването на стратегическите цели и приоритети и за вземането на политически решения;
2. обменя информация с политическите кабинети на министър-председателя, на заместник министър-председателите и на останалите членове на Министерския съвет за изпълнението на приетата от правителството политика в конкретната област;
3. разработва прогнози и стратегии в областта на физическото възпитание и спорта;
4. съставя и изпълнява информационната стратегия и политика на министерството в краткосрочен и дългосрочен план;
5. анализира обществените настроения и оценки, свързани с дейността на министерството;
6. подготвя проект на работна програма на министъра, която включва предстоящите задачи за съответния период, сроковете и отговорните за изпълнението им лица;
7. осигурява връзките на министъра с другите държавни органи и с обществеността.
(4) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета. Към политическия кабинет има експертни и технически сътрудници.
(5) Началникът на кабинета, парламентарният секретар, експертните и техническите сътрудници се назначават по трудово правоотношение от министъра.
1. организира работата на политическия кабинет на министъра, участва в съвещанията, ръководени от началника на кабинета на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;
2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството и за текущата кореспонденция, която получава, преглежда и насочва по компетентност, и съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
4. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет;
5. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.
1. организира връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии и го представлява пред тях;
2. изпълнява основните си функции, като:
а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии;
б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;
в) координира, участва и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;
г) проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до отрасъла, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;
д) осъществява размяна на информация между народните представители и министъра за възникнали проблеми в определени райони на страната.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.
(2) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на министерството е 175 щатни бройки. Числеността на отделните организационни структури и административни звена на министерството е посочена в приложение № 1.
(2) Министърът назначава и освобождава държавните служители, сключва трудовите договори с другите служители в администрацията на министерството, както и гражданските договори с експерти, консултанти и сътрудници.
(3) Министърът може да възложи на главния секретар отделни свои правомощия:
1. по служебните правоотношения, с изключение на назначаването и прекратяването, както и по налагането на дисциплинарни наказания;
2. по сключването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите в министерството;
3. по сключването, изменянето и прекратяването на гражданските договори;
4. по административното ръководство на общата и специализираната администрация в министерството и в подчинените му структури.
(2) Главният секретар:
1. подпомага министъра при осъществяването на правомощията му;
2. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в министерството;
3. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на министерството;
4. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
5. осъществява общия контрол по изпълнението на възложените задачи;
6. ръководи, контролира и отговаря за работата с документите и за съхраняването им;
7. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на министъра;
8. отговаря за подготовката и съгласуването по възникването, изменянето и прекратяването на служебните правоотношения, както и за сключването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения;
9. отговаря за изготвянето и контролира изпълнението на заповедите на министъра;
10. организира заседанията на постоянните и временните съвети и комисии в министерството;
11. осъществява координация и контрол в процеса на подготовката и изпълнението на бюджета и разходването на средствата на министерството;
12. организира и контролира дейността за провеждането на процедури за възлагане на обществените поръчки на министерството;
13. координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет, с другите органи на изпълнителната власт и с юридически лица;
14. следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на финансови и материални средства, предоставени на министерството, както и утвърждава разходите по управлението на администрацията;
15. представлява министерството в случаите, когато е изрично упълномощен от министъра;
16. разработва ежегодните цели на администрацията и план за тяхното изпълнение въз основа на утвърдените от министъра стратегически приоритети;
17. изпълнява и други задачи, възложени му от министъра.
(2) Звеното по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Звеното по ал. 1 докладва директно на министъра.
(4) Звеното по ал. 1:
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, с вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнения, извършва обучение и други с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
(2) Инспекторатът осъществява текущ и последващ контрол върху дейността на спортните организации, финансирани от министерството.
(3) Инспекторатът осъществява надзор върху дейността на спортните организации и лицата, които предлагат спортни услуги публично.
(4) Инспекторатът:
1. анализира ефективността на дейността на администрацията;
2. проверява спазването на вътрешните правила за организацията на работата в администрацията;
3. извършва контрол по изпълнението на индивидуалните административни актове на министъра;
4. контролира спазването на предписанията, дадени от компетентните органи при извършени проверки и ревизии;
5. извършва проверка по сигнали, молби и жалби на граждани и организации срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от министерството и от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
6. може да предлага образуване на дисциплинарно производство при констатирани нарушения на служебните задължения, както и на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
7. извършва проверки по предотвратяване и борба с корупцията за установяване конфликт на интереси по реда на глава шеста от Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси и други нарушения на служебните задължения в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
8. разглежда постъпили сигнали за конфликт на интереси и извършва проверки за наличие на корупционни прояви в администрацията;
9. извършва планови проверки по утвърден от министъра годишен план, както и други проверки, възложени му от него;
10. изготвя ежегоден отчет, съдържащ информация за резултатите от извършваната от него контролна дейност, както и за характерните нарушения на финансовата и друга дисциплина, като анализира причините и условията за нарушенията и предлага мерки за отстраняването им;
11. осъществява и други функции във връзка с административния контрол, произтичащи от нормативен акт или възложени му от министъра.
(5) При извършване на проверки служителите на инспектората имат право:
1. да изискват всички необходими счетоводни и други документи във връзка с основната дейност и по предоставената им лицензия, да получават информация за дейността им и да извършват проверки на място;
2. да предлагат на министъра да сезира съда с искане за налагане на обезпечителни мерки върху имуществата на лицата, причинили щети, и да образуват искови производства срещу тях;
3. да присъстват на заседанията на управителните и на контролните органи на проверяваните спортни организации или да изискват техните решения.
(6) Инспекторатът е специализиран контролен орган по смисъла на чл. 66, ал. 1 от Закона за физическото възпитание и спорта.
(2) Служителят по сигурността на информацията изпълнява възложените му в изпълнение на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) задачи, като:
1. следи за спазването на изискванията на ЗЗКИ и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. осъществява процедурата по обикновено проучване съгласно чл. 47 от ЗЗКИ и води регистър на проучените лица;
6. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) при изтичане срока на разрешенията, при напускане или преназначаване на служителя, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;
7. информира незабавно в писмена форма ДКСИ и компетентната служба за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;
8. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира незабавно ДКСИ;
9. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството;
10. (попр. - ДВ, бр. 78 от 2009 г.) организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация;
11. (попр. - ДВ, бр. 78 от 2009 г.) осигурява мрежовата и информационната сигурност на министерството в съответствие с нормативната уредба и политиките и целите за мрежова и информационна сигурност на организацията във взаимодействие със звената за информационно осигуряване и за вътрешен одит;
12. (попр. - ДВ, бр. 78 от 2009 г.) изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
(3) Служителят по сигурността на информацията води регистратура за класифицираната информация и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация.
(4) Служителят по сигурността на информацията подпомага министъра, като:
1. участва в изготвянето на противопожарните и мобилизационните планове на централната администрация, разработва план за привеждане на министерството от мирно на военно положение, военновременен план и план за разсредоточаване и евакуация;
2. отговаря за дейността по отбранително-мобилизационната подготовка;
3. разработва план за действие на системата на спорта при екстремни обстоятелства и провежда съответните мероприятия;
4. разработва план за охрана на министерството чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;
5. осъществява връзки и взаимодействия с националните служби по отношение на мобилизационните дейности и гражданската защита.
(2) Общата администрация е организирана във:
1. дирекция "Административно и правно обслужване";
2. дирекция "Финансово управление";
3. дирекция "Инвестиционна политика и управление на собствеността".
1. подпомага министъра, заместник-министрите, политическия кабинет, главния секретар и административните звена за осъществяване на правно-нормативната дейност на министерството;
2. разработва и дава становища по проекти на актове на Министерския съвет относно физическото възпитание и спорта, както и социалния туризъм;
3. осъществява процесуално представителство пред съдилищата след писмено упълномощаване от министъра;
4. предприема правни действия по събиране вземания на министерството;
5. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на министерството;
6. предлага решения на правни проблеми, свързани с лицензионната, разрешителната, съгласувателната и контролната дейност, от компетентността на министерството;
7. изготвя становища относно управлението на имотите - държавна собственост, предоставени на министерството;
8. дава становища относно проекти на актове, с които министърът упражнява правата на едноличен собственик на капитала в търговските дружества с държавно участие;
9. осъществява взаимодействие с правните дирекции на Министерския съвет, на министерствата и с другите административни структури в рамките на своята компетентност;
10. изготвя заповедите за назначаване на държавните служители, трудовите договори, заповедите за отпуск, освобождаване и пенсиониране на служителите, както и гражданските договори;
11. изготвя и актуализира проектите на длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и отчетите за труда на служителите съгласно действащото законодателство;
12. проучва и дава становища по компетентност относно предложенията за назначаване, преназначаване и освобождаване на служителите;
13. изготвя, оформя, съхранява и ползва служебните и трудовите дела на служителите;
14. организира и осъществява деловодната дейност, като получава, обработва, регистрира и предава кореспонденцията по предназначение; обработва и изпраща изходящата кореспонденция;
15. организира и координира работата с постъпилите жалби, молби, сигнали и предложения на граждани и други документи, като ги картотекира по срок и изпълнител чрез въвеждане в специален регистър и своевременно изготвя справки;
16. осъществява връзките между звената от общата и специализираната администрация по отношение на предаването на копия или оригинали на документи за изпълнение;
17. обработва и съхранява централния деловоден архив на министерството;
18. участва в подготовката и провеждането на обществените поръчки на министерството;
19. съдейства и организира административното обслужване на ръководните служители;
20. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, както и от разпореждания на министъра.
1. обосновава и изпълнява бюджетната програма на министерството, отговаря за ресурсното осигуряване на дейността на организациите от системата на спорта и социалния туризъм;
2. обобщава и обосновава средствата от държавния бюджет, необходими за дейността на министерството;
3. организира единно методическо ръководство при разработването, утвърждаването и изпълнението на бюджета на министерството и разпределянето му по организации, както и по въпросите, свързани с осигуряването на ресурси;
4. участва при разработването и поддържането на система от критерии за разпределяне и контрол при разходването на целеви финансови средства;
5. осъществява контрол за спазване на финансовата и бюджетната дисциплина;
6. участва в подготовката на проекти, правилници, наредби, инструкции и други в областта на финансовата и стопанската дейност, дава становища по проекти;
7. участва в подготовката и провеждането на обществените поръчки на министерството;
8. осигурява придобиването, разпределението и отчетността на дълготрайните материални активи, материални запаси и консумативи за нуждите на министерството;
9. обобщава и анализира информацията, свързана с изготвянето на ежемесечни, тримесечни и годишни отчети, съобразно изискванията на Националните счетоводни стандарти;
10. отговаря за цялостното финансово-счетоводно обслужване на дейността в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството;
11. извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Единния сметкоплан;
12. изготвя месечните ведомости за заплати и извършва плащанията в министерството;
13. изготвя ежемесечната и годишната оборотна ведомост, както и годишния баланс на министерството;
14. изготвя ежемесечни и годишни отчети за изпълнението на бюджетните показатели на министерството;
15. отговаря за съхраняването и ползването на счетоводния архив;
16. упражнява контрол по опазване на движимото и недвижимото имущество, като извършва инвентаризации съгласно Закона за счетоводството;
17. набира и обработва информация за промени в капитала, в органите на управление и във финансовото състояние на търговските дружества с държавно участие в капитала в областта на спорта;
18. осъществява предварителен контрол за законосъобразност съгласно чл. 13, ал. 3, т. 5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор;
19. осъществява проверки и изразява мнение по предложенията за поемане на задължения или за извършване на разходи.
1. обосновава и изпълнява инвестиционната политика на министерството - придобиване на дълготрайни материални активи за нуждите на министерството; проучване на нуждите и изготвяне на предложения за ремонти и ново строителство; организация на изпълнението на строително-монтажните работи и осъществяване на ефективен контрол на обектите;
2. организира процедурите по възлагане на обществени поръчки и контролира сключените въз основа на тях договори; провежда процедурите за отдаване под наем на имоти по Закона за държавната собственост и правилника за прилагането му и контролира сключените договори; води регистър на имотите на министерството;
3. организира дейността по формиране и провеждане на политиката за управление на държавната собственост и формиране на стратегията за развитието на материално-техническата база за физическо възпитание, спорт и социален туризъм;
4. осигурява оптималното функциониране и ползване по предназначение на недвижимите имоти, туристически и спортни обекти и съоръжения, предоставени за управление на министерството, съгласно приложение № 2;
5. контролира използването по предназначение на спортните обекти и съоръжения, предоставени по съответния ред на спортните организации, имащи право да осъществят спортна дейност, съгласно изискванията на Закона за физическото възпитание и спорта;
6. предлага и обосновава необходимите капиталови разходи за усъвършенстване обслужването на имоти, управлявани от министерството;
7. организира, разработва, съставя и отчита поименното разпределение на активите в годишната инвестиционна програма на министерството;
8. организира и провежда процедурите по Закона за физическото възпитание и спорта, Закона за държавната собственост и Закона за обществените поръчки;
9. изготвя становища по предварително писмено съгласуване на разпоредителни сделки със спортни обекти и съоръжения - частна държавна собственост, извършвани от ръководителите на ведомствата и областните управители;
10. събира, проверява, съхранява, актуализира и предоставя за ползване информацията в публичния регистър на спортните обекти и съоръжения, води регистър на търговските дружества с държавно участие в капитала, в които министърът упражнява правата на едноличен собственик на капитала в еднолични търговски дружества и правата на собственик на капитала на държавата в търговски дружества в областта на спорта, в които държавата е акционер или съдружник, както и регистрите по чл. 75 от Закона за държавната собственост на имотите на министерството;
11. отговаря за правилното използване, стопанисване и управление на собствеността на министерството;
12. извършва транспортното обслужване на министерството, поддръжката и ремонта на транспортните средства;
13. извършва допълнителни дейности и услуги на физически и юридически лица, свързани с предназначението на спортните обекти и съоръжения;
14. планира и организира текущите и основните ремонти, както и ново строителство в недвижими имоти, туристически и спортни обекти и съоръжения, предоставени за управление на министерството;
15. създава организация по охрана на труда и по техника на безопасността;
16. подпомага министъра при упражняване правата на едноличен собственик на капитала в еднолични търговски дружества и правата на собственик на капитала на държавата в търговски дружества в областта на спорта, в които държавата е акционер или съдружник, както и контрола върху тяхната дейност;
17. изготвя и комплектува искания за актуване на имоти - държавна собственост, предоставени за управление на министерството, води на отчет и съхранява актовете и следи за своевременното им актуализиране.
(2) Специализираната администрация е организирана във:
1. Главна дирекция "Физическо възпитание и спорт в свободното време";
2. дирекция "Физическо възпитание и спорт на учащите";
3. дирекция "Спорт за високи постижения";
4. дирекция "Научно и медицинско осигуряване";
5. дирекция "Национален информационен център".
(3) Броят, седалището, числеността, териториалният обхват и дейността на териториалните звена в областите по чл. 6, ал. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България се определят от министъра.
1. подпомага министъра при изпълнението на държавната политика в областта на спорта в свободното време и социалния туризъм;
2. подпомага министъра при координацията на дейността му с областните администрации, Националното сдружение на общините в Република България, регионалните структури на ведомствата, имащи отношение към спорта, с общините и спортните организации за изпълнение на Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта;
3. осъществява регионалната политика на министерството чрез териториалните си структури, като подпомага и координира дейността на областните администрации, общините и спортните организации по отношение на спорта и социалния туризъм;
4. подготвя предложения до министъра за разпределяне на средствата от държавния бюджет и от постъпления на Българския спортен тотализатор за финансиране на програми за развитие на спорта в свободното време и социалния туризъм;
5. подготвя предложения до министъра за размера на средствата за финансово подпомагане дейностите на национални спортни организации и многоспортови федерации, администриращи спорта на ведомствен и отраслов принцип;
6. мотивира необходимостта и участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани със спорта в свободното време и социалния туризъм;
7. разработва и координира изпълнението на програми и контролира реализирането на проекти за развитието на спорта в свободното време и социалния туризъм;
8. подпомага и координира изпълнението на програми и проекти, свързани с физическото възпитание и спорта за хора с увреждания и деца в неравностойно положение;
9. дава становища на министъра за ползване по предназначение на държавни или общински спортни обекти чрез териториалните си структури;
10. предлага за държавни награди спортни деятели за постигнати високи резултати и за цялостен принос в областта на спорта и социалния туризъм;
11. набира, съхранява и систематизира информация за състоянието на физическото възпитание, спорта в свободното време и социалния туризъм;
12. подпомага методически кадрите, работещи в областта на спорта в свободното време и социалния туризъм, и съдейства за повишаване квалификацията на спортните специалисти.
1. подпомага министъра при изпълнението на държавната политика в областта на спорта за учащите и дейността на спортните училища;
2. мотивира необходимостта и участва в разработването на проекти на нормативни актове, свързани със спорта за учащите и дейността на спортните училища;
3. дава становища на министъра за разкриване, преобразуване и закриване на спортни училища;
4. дава становища на министъра за утвърждаване на държавния план-прием на учениците в спортните училища;
5. разработва тестове и програми за подбор, оценка и контрол за ученици в спортните училища;
6. дава становища за талантливи деца и юноши по различни видове спорт от спортните училища за включването им в програми за спортното развитие;
7. подпомага координацията и провеждането на ученическите и общостудентските игри и състезания;
8. набира, съхранява и анализира информацията за състоянието на физическото възпитание, спорта за учащите и дейността на спортните училища;
9. подпомага методически кадрите, работещи в областта на спорта за учащите, и съдейства за повишаване квалификацията на спортните специалисти и учителите по видове спорт в спортните училища;
10. координира и участва в разработването на стандартите за спортни обекти и съоръжения в училища, детски градини и предучилищни учебни заведения;
11. предлага за държавни награди преподаватели и учители по физическо възпитание и спорт за постигнати високи резултати и за цялостен принос в областта на спорта за учащи.
1. подпомага министъра съвместно с българските спортни федерации, Българския олимпийски комитет, ведомствата и общините при разработването на държавната политика в областта на спорта;
2. подпомага министъра при подготовката и изпълнението на Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта;
3. разработва и предлага съвместно с Българския олимпийски комитет и българските спортни федерации годишна програма за олимпийска подготовка;
4. дава становища по изготвените от българските спортни федерации списъци на талантливи деца и юноши по различни видове спорт и програми за спортното им развитие;
5. координира дейностите по съгласуване на държавния и международния спортен календар;
6. координира организацията и подготовката на официалните български делегации за участие в олимпийски игри и в други международни състезания, изискващи формиране на национални делегации от различни видове спорт;
7. разработва и предлага проекти на правилници, наредби, инструкции и други актове в областта на спорта за високи постижения;
8. подпомага, координира и анализира съвместно с българските спортни федерации тренировъчния процес за високи постижения и подготовката на олимпийските състави в съответствие с програмата за олимпийска подготовка;
9. подпомага изпълнението на програмите на българските спортни федерации за повишаване квалификацията на спортните специалисти в областта на спорта за високи постижения;
10. разработва условията и реда за предоставяне на целеви средства от държавния бюджет и от Българския спортен тотализатор на спортните организации за изпълнение на националната програма, програмата за олимпийска подготовка и други проекти, свързани със спорта за високи постижения;
11. подготвя предложения до министъра и разработва проекти на актове за разпределяне на субсидиите от държавния бюджет и от Българския спортен тотализатор за олимпийската подготовка и дейността на българските спортни федерации;
12. подготвя предложения до министъра и разработва проекти на актове за превеждане на финансови средства на българските спортни федерации съобразно одобрените проекти за финансиране на спортни дейности;
13. предлага на министъра списък на спортните обекти и съоръжения, необходими за осигуряване на тренировъчната и състезателната дейност на спорта за високи постижения;
14. подпомага изпълнението на нормативните изисквания в областта на борбата срещу употребата на допинг, насилието в спорта, спазването на спортната етика и осигуряването на задължителния медицински контрол;
15. води национален регистър на лицензираните спортни организации и на членуващите в тях спортни клубове;
16. събира, систематизира и съхранява информация в Националния регистър на спортните организации;
17. събира, систематизира и съхранява информация за спорта за високи постижения, включително за участието и представянето на българските спортисти на световни и европейски първенства и на олимпийски игри;
18. подпомага министъра при изготвянето на договорите с българските спортни федерации за спортно развитие в частта им за олимпийската подготовка и спорта за високи постижения;
19. проучва, анализира и изготвя годишен отчет във връзка с планирането на тренировъчната и състезателната дейност, селекцията на националните отбори, качеството на провеждане на първенствата от държавния спортен календар, постигнатите резултати на спортни състезания и ефективността на разходваните средства;
20. дава становища по изготвените от български спортни федерации предложения до министъра за разпределение на годишните субсидии за подпомагане дейността на спортните клубове;
21. подпомага и анализира съвместно с българските спортни федерации тренировъчния процес за високи спортни постижения и подготовката на олимпийските състави;
22. предлага за държавни награди спортисти, треньори, учители и спортни деятели за постигнати високи спортни резултати и за цялостен принос в областта на физическото възпитание и спорта, както и на социалния туризъм;
23. съвместно с българските спортни федерации разработва и подпомага изпълнението на програма за дейността на звеното за олимпийска подготовка в спортните училища и спортните клубове, както и на програми за детско-юношески спорт;
24. подпомага методически кадрите, осъществяващи спортна дейност в регионите, спортните училища и ученическите спортни школи, както и специалистите, работещи в областта на спорта.
1. осъществява научно-приложна и изследователска дейност в областта на физическото възпитание и спорта;
2. подпомага министъра при подготовката и изпълнението на Националната програма за развитие на физическото възпитание и спорта в частта й за научноизследователска, научно-приложна и методическа дейност;
3. изготвя критерии за оценка на функционалното състояние, двигателните, спортно-техническите и психическите качества на спортистите;
4. разработва и одобрява нови методики и технически средства за диагностика и тестване на физическите и техническите качества в различните видове спорт и съдейства за своевременното им внедряване в спортната практика;
5. разработва и внедрява ефективни тестови програми за подбор, контрол и оценка на талантливи деца и юноши в системата на детско-юношеския спорт;
6. извършва аналитично-експертна и изследователска дейност на допингови проби от Националната комисия по допингов контрол по време на спортни състезания в съответствие с Наредбата за допингов контрол при тренировъчна и състезателна дейност, приета с Постановление № 128 на Министерския съвет от 2008 г. (ДВ, бр. 54 от 2008 г.);
7. извършва анализи на допинг проби от контрол, извършен от органи, оторизирани от международни или национални спортни федерации, в съответствие с Конвенцията срещу употреба на допинг на Съвета на Европа, ратифицирана със закон от Народното събрание (ДВ, бр. 36 от 1992 г.), и съответните нормативни изисквания на Световната антидопингова агенция;
8. разработва и прилага спортно-педагогически, възстановителни и други средства и методи за активно възстановяване на здравето, физическата и психическата работоспособност;
9. разработва планове, проекти и програми за научно-приложна и изследователска дейност и координира тяхната реализация с други институти и ведомства;
10. разработва, анализира и прилага самостоятелно или съвместно с други ведомства научнообосновани програми за системни занимания с физически упражнения и спорт, както и ефективни форми и методи за оптимизиране на двигателния режим при различни категории от населението с оглед създаване на трайни навици за здравословен начин на живот;
11. създава и поддържа систематизирана база данни за оценка на психо-физическото развитие на населението;
12. създава и поддържа систематизирана база данни на компютърна основа и картотека с видеозаписи и разпространява научно-методическа информация в областта на спорта;
13. извършва комплексни функционални изследвания, анализи, допинг проби, специализирани спортни изследвания, възстановителни процедури и други услуги по договор с външни контрагенти (спортни клубове, федерации, организации, ведомства и др.) извън задължителния контингент срещу финансови постъпления;
14. съдейства за рехабилитация и профилактика на спортисти и лица с трайни или частични увреждания.
(1) Медийна политика:
1. планира дългосрочната медийна политика за изграждане публичния имидж на министъра и на министерството;
2. осигурява публичност и прозрачност в работата на министерството, като осигурява достъпа на гражданите до информация в съответствие с техните конституционни права;
3. осигурява провеждането на информационната дейност на министерството в съответствие с държавната политика в областта на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм;
4. проучва и анализира общественото мнение, като предоставя на министъра информация по актуални въпроси, свързани с физическото възпитание, спорта и социалния туризъм, с цел планиране на адекватна медийна политика по дадена проблематика;
5. координира организирането на семинари, дискусии и кръгли маси;
6. координира връзките с медиите с цел осигуряване на информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство;
7. координира медийното покритие на изявите на министъра, на неговите заместници и на служителите на министерството;
8. съгласува с началника на кабинета медийните изяви на членовете на политическия кабинет;
9. участва в организирането на посещенията на министъра и на неговите заместници в чужбина и отразяването им от медиите;
10. при необходимост и по преценка на министъра участва в подготовката на отговорите на министъра за парламентарен контрол;
11. координира постъпването на информация на страницата на министерството в интернет;
12. осигурява годишния абонамент за периодичния печат, публикации на рекламни карета и обяви за конкурси на министерството;
13. организира архив и медиен мониторинг на медийните изяви на членовете на политическия кабинет.
(2) Международна дейност и протокол:
1. съгласува, организира, реализира и координира дейността на министерството в областта на международното сътрудничество;
2. подпомага и координира участието на страната в двустранни и многостранни междуправителствени дейности в областта на физическото възпитание и спорта;
3. подпомага министъра при съгласуването и подготовката на двустранни и многостранни международни договори в областта на спорта;
4. следи и контролира изпълнението на задълженията на страната, произтичащи от международни договори и от членството в международни организации в областта на физическото възпитание и спорта;
5. проучва, следи и анализира европейските практики в областта на физическото възпитание и спорта;
6. съдейства за информационното осигуряване по отношение на участието на лицензираните спортни организации в международни програми в областта на спорта;
7. разработва и предлага насоки и мерки за успешното участие на български представители в структурите, формиращи международната спортна политика;
8. подготвя, координира и участва в изпълнението на протоколи за пряко сътрудничество, програми и спогодби за сътрудничество в областта на спорта между Република България и други страни;
9. ръководи и координира изпълнението на програми на Европейския съюз в областта на спорта;
10. ръководи и координира изпълнението на програми на UNESCO, ENGSO и др. международни организации в областта на спорта;
11. подготвя информации и справки, свързани с международната спортна дейност;
12. подпомага популяризирането на българския спорт в чужбина;
13. подпомага българските спортни федерации при осигуряването на визи при организирането на спорни прояви в Република България и при получаването на визи за чужбина;
14. осъществява и координира цялостната международна дейност на министерството, в т. ч. подготовка на двустранни и многостранни договори за международно сътрудничество, организация и контрол за тяхното изпълнение; организира и подпомага участието на министъра и другите представители на министерството в международни мисии; осъществява оперативен контакт с чужди посолства в Република България и с правителствени институции в чужбина; подготвя задгранични командировки и осигурява логистичното им обезпечаване, организира международни срещи и осъществява международна протоколна дейност;
15. осигурява преводите при срещи с чуждестранни представители и извършва преводи на материали и документи, свързани с дейността на министерството;
16. изготвя информация за развитието и перспективите в областта на спорта и мястото на българския спорт в световен мащаб с оглед на световните и европейските практики;
17. сътрудничи на другите звена на министерството, като предоставя информация от международни организации в областта на спорта, антидопинга, борбата против насилието в спорта и др.;
18. съдейства на началника на кабинета при изготвяне програмата на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар при официални и работни посещения в чужбина и в страната, както и на официални гости на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар;
19. изготвя и координира програмите за посещения на чуждестранни гости по покана на министъра, на заместник-министрите и на главния секретар;
20. осъществява протоколната кореспонденция на министъра;
21. координира и контролира организирането, провеждането и протоколното осигуряване на работни срещи, дискусии и семинари в министерството;
22. подпомага организирането на приема на чуждестранни гости и провеждането на международни мероприятия у нас;
23. работи в координация с дирекция "Държавен протокол" на Министерството на външните работи за държавни посещения, както и със звената за връзки с обществеността и протокол в администрацията на президента, с дирекция "Правителствена информационна служба" на Министерския съвет и със съответните дирекции на другите министерства и ведомства.
(3) Електронни услуги:
1. организира изграждането и поддържането на вътрешна система за обмен на компютърна информация и комуникации;
2. отговаря за сигурността на информационната система на министерството;
3. събира, обработва, съхранява, актуализира и предоставя информацията за вътрешно ползване и информацията, предназначена за публичен достъп, в т. ч. поддържа регистри;
4. осигурява хардуер и софтуер за поддържане на информационната система на министерството, както и текущото й осъвременяване;
5. осигурява синхрона и съвместимостта на информационната система с информационната система на държавната администрация, както и обмена на информация по електронен път;
6. организира обучението на служителите за работа с компютърни програми и ползването на компютърните комуникации в областта на младежта, физическото възпитание, спорта и социалния туризъм в национален и международен мащаб;
7. съдейства и организира техническото обслужване на ръководните служители;
8. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, както и от разпореждания на министъра.
(2) Министърът по предложение на главния секретар издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота и Инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството.
(2) Награждаването на служителите в администрацията на министерството се извършва със заповед на министъра. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка министърът може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда. Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на държавния служител.
(2) Директорът на дирекция:
1. разработва и докладва на министъра, на заместник-министрите или на главния секретар материалите по въпроси, включени във функциите на ръководената от него дирекция;
2. участва в съвещания и заседания при министъра, при заместник-министрите или при главния секретар;
3. насочва и подписва материали, подготвени по въпроси, включени във функциите на ръководената от него дирекция;
4. разпределя задълженията и работата между служителите в дирекцията.
(3) При отсъствие директорът се замества от най-старшия по длъжност служител в дирекцията, определен от министъра.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(2) За определени административни звена от структурата на министерството министърът може със заповед да определи различно от посоченото в ал. 1 работно време.
Численост на персонала в административните звена на Министерството на физическото възпитание и спорта - 175 щатни бройки |
Министър | |
Заместник-министри | 2 |
Политически кабинет | 5 |
Главен секретар | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Звено за вътрешен одит | 4 |
Инспекторат | 5 |
Обща администрация | 58 |
в т.ч.: | |
дирекция "Административно и правно обслужване" | 17 |
дирекция "Финансово управление" | 21 |
дирекция "Инвестиционна политика и управление на собствеността" | 20 |
Специализирана администрация | 99 |
в т.ч.: | |
Главна дирекция "Физическо възпитание и спорт в свободното време" | 29 |
дирекция "Физическо възпитание и спорт на учащите" | 12 |
дирекция "Спорт за високи постижения" | 17 |
дирекция "Научно и медицинско осигуряване" | 23 |
дирекция "Национален информационен център" | 18 |
Недвижими имоти, туристически и спортни обекти и съоръжения, предоставени за управление на министерството
1. Център за водни спортове "Щъркелово гнездо", язовир "Искър", район "Панчарево", Столична община.
2. Финална кула, бетонова трибуна и двуетажна сграда - язовир "Панчарево", район "Панчарево", Столична община.
3. Национална алпийска ски база "Витоша" - парк Витоша, район "Витоша", Столична община.
4. Поделение "Автотранспорт" - район "Изгрев", Столична община.
5. Терен за лекоатлетическа писта - Петрич.
6. Спортна палата - София, бул. "Васил Левски" № 75, район "Средец", Столична община.
7. Център "Спорт и здраве" - София, спортен комплекс "Диана", ж. к. "Дианабад", Столична община.
8. Почивно-възстановителни бази:
а) вила "Баба Ламбрина" - с. Арбанаси, община Велико Търново;
б) вила в Панчарево, ул. "Ловджийска чешма" № 11, район "Панчарево", Столична община.
9. Спортен комплекс "Българска армия", включващ терен и построените в него стадион "Българска армия", сгради и спортни съоръжения - София, Борисовата градина, местността "Пустинята".
10. Спортно-възстановителен център и хокеен комплекс, представляващи обособена част 2 от УПИ I, кв. 17 от Спортен комплекс "Червено знаме" - София, район "Слатина", Столична община, бул. "Асен Йорданов" № 1, с обща площ 48 711 кв. м.
11. Спортен комплекс "Панчарево", включващ футболна база, стрелбищен комплекс и терен - София, район "Панчарево", Столична община, местността "Лозето".