Устав на Българския институт за стандартизация

БИС

Държавен вестник брой: 37

Година: 2006

Орган на издаване: БИС

Дата на обнародване: 06.05.2006

I. Наименование и седалище

Чл. 1.
(1) Българският институт за стандартизация (БИС) с равностойно изписване на наименованието Bulgarian Institute for Standardisation(BGIS) е създаден по реда на Закона за националната стандартизация (ДВ, бр. 88 от 2005 г., в сила от 5.V.2006 г.) като публичноправна организация, юридическо лице със седалище София.
(2) Адресът на управление на БИС се определя от управителния съвет.

Чл. 2. Българският институт за стандартизация е националният орган за стандартизация в Република България и представлява Република България в международните и европейските организации по стандартизация:
• Международна организация за стандартизация (ISO);
• Международна електротехническа комисия (IEC);
• Европейски комитет за стандартизация (CEN);
• Европейски комитет за стандартизация в електротехниката (CENELEC).

Чл. 3. Българският институт за стандартизация работи за обществена полза и не разпределя печалба.

Чл. 4. Българският институт за стандартизация осъществява своята дейност при спазване на законите на Република България, този устав, правилата за работа по националната стандартизация и решенията на своите органи.

II. Цели. Принципи

Чл. 5. Целите, които трябва да постигне БИС, са:
1. подпомагане развитието и конкурентоспособността на българската икономика в условията на все по-нарастващата международна икономическа интеграция и устойчиво развитие;
2. хармонизиране на националните стандарти с европейските и международните стандарти като предпоставка за повишаване качеството на продуктите, процесите и услугите и ограничаване и постепенно премахване на техническите бариери пред търговията;
3. подпомагане на законодателството по отношение на изискванията за опазване и подобряване на качеството на живота и здравето на хората, безопасните условия на труд, опазването на околната среда и защитата на потребителите, като осигурява единни общоприети изисквания, характеристики, правила, норми и процедури, които да служат за целите на оценяването на съответствието.

Чл. 6. За постигане на целите си БИС спазва следните общоприети принципи:
1. правото на доброволно участие и принос на всички заинтересувани групи при разработването и приемането на българските стандарти;
2. консенсус (общо съгласие) на участниците в работата по стандартизация по отношение на техническото съдържание на стандартите;
3. доминиране на обществените интереси над личните интереси на участниците в работата по стандартизация;
4. прозрачност в работата и предоставяне на възможност за достъп на обществото до българските стандарти;
5. взаимосвързаност на българските стандарти;
6. отразяване на достигнатото ниво на науката и технологиите;
7. спазване на правилата на европейските и международните организации по стандартизация.

III. Предмет на дейност

Чл. 7. За осъществяване на целите си БИС извършва следните дейности:
1. разработва, одобрява и изменя правилата и процедурите за работа по националната стандартизация;
2. изготвя методически указания за разработване на стандарти, одобрявани във ведомства, в отрасли и в предприятия;
3. съставя, одобрява и публикува програма по стандартизация в съответствие с интересите на заинтересуваните от стандартизацията страни;
4. разработва, приема и одобрява или въвежда, препотвърждава, изменя или отменя българските стандарти и българските стандартизационни документи;
5. разпространява български стандарти, проекти на български стандарти и стандартизационни документи;
6. разпространява проекти на европейски стандарти, международни стандарти, чуждестранни национални стандарти и проекти на чуждестранни национални стандарти;
7. създава и поддържа база данни за стандарти и стандартизационни документи;
8. създава и поддържа фонд от национални, международни, европейски и чуждестранни национални стандарти и специализирана библиотека;
9. осъществява обмен на стандарти;
10. създава система за оценяване на съответствието с изискванията на българските стандарти;
11. организира курсове, семинари, конференции и други форми за обучение и разширяване на кръга от участници в дейността по националната стандартизация;
12. издава официален бюлетин и каталог на българските стандарти;
13. публикува годишния доклад за дейността си;
14. осъществява сътрудничество в областта на стандартизацията със сродни организации за стандартизация от други страни;
15. изпълнява задълженията, които произтичат от Споразумението за техническите пречки в търговията и Директива 98/34/ЕС и които са определени в чл.35, 36, 37 и 38 на Закона за националната стандартизация.

IV. Членство. Права и задължения

Чл. 8.
(1) Членуването в БИС е доброволно.
(2) Членове на БИС могат да бъдат лица, които желаят да подкрепят дейността по националната стандартизация и са съгласни да спазват устава на БИС, от следните групи:
1. сдружения на работодатели, браншови камари, производители и търговци;
2. министерства, агенции, комисии и административни структури на изпълнителната власт, създадени със закон или постановление на Министерския съвет;
3. научни организации, институти и висши училища;
4. лица за оценяване на съответствието, органи за контрол, органи за сертификация, лаборатории за изпитване и/или калибриране;
5. сдружения на застрахователите, сдружения на потребителите, професионални организации и съюзи.
(3) Всеки член на БИС определя упълномощен представител за участие в общото събрание. Упълномощаването става чрез писмено заявление.
(4) Упълномощените представители на членовете на БИС не могат да бъдат служители от администрацията на БИС.

Чл. 9. Членството в БИС не може да се прехвърля или преотстъпва.

Видове членство

Чл. 10. Членството в БИС е:
1. със статут на корпоративен член;
2. със статут на наблюдател в работата на техническите комитети;
3. със статут на активно участие с експерти в работата на техническите комитети.

Приемане

Чл. 11.
(1) Приемането на нови членове на БИС става след подаване на писмено заявление до председателя на управителния съвет.
(2) Писменото заявление трябва да съдържа:
1. наименование и адрес на управление на лицето;
2. декларирано съгласие за спазването на устава, решенията на общото събрание и решенията на управителния съвет;
3. трите имена и адрес за кореспонденция на лицето, което е упълномощено да бъде представител в общото събрание на БИС.
(3) За членовете със статут на наблюдатели в работата на техническите комитети заявлението трябва да съдържа и:
1. съгласие за спазването на правилата за работа по националната стандартизация;
2. наименованието/ята на техническия/те комитет/и, в работата на който/които желаят да участват като наблюдатели.
(4) За членовете със статут на активно участие с експерти в работата на техническите комитети заявлението трябва да съдържа освен реквизитите по ал. 2 и:
1. съгласие за спазването на правилата за работа по националната стандартизация;
2. наименованието/ята на техническия/те комитет/и, в работата на който/които желаят да участват активно с експерти;
3. трите имена и адреса за кореспонденция на експерт/и, който/които да участва/т в работата на техническия/те комитет/и.

Чл. 12.
(1) Приемането на новите членове се извършва от общото събрание на БИС.
(2) Общото събрание може с решение да възлага на управителния съвет да разглежда заявленията за членство в периода между две общи събрания и да взема решения за приемане на нови членове.
(3) Решенията на управителния съвет за приемане на нови членове подлежат на потвърждаване от общото събрание.
(4) За решението за членство на кандидата се съобщава писмено.

Чл. 13. Членството в БИС се придобива от датата на решението на управителния съвет и след заплащането на членския внос за съответната календарна година.

Прекратяване на членството

Чл. 14. Членството в БИС се прекратява при:
1. напускане;
2. прекратяване на юридическото лице или едноличния търговец;
3. изключване;
4. прекратяване на дейността на БИС.

Чл. 15. Прекратяването на членството при напускане става с тримесечно писмено предизвестие до председателя на управителния съвет.

Чл. 16. Прекратяването на членството в случая по чл. 14, т. 2 става въз основа на решение на органа по регистрацията за заличаване на юридическото лице или едноличния търговец.

Чл. 17. Прекратяване на членството при изключване се извършва при следните случаи:
1. при невнасяне на членския внос в рамките на една календарна година;
2. при грубо или систематично нарушаване на задълженията си и неспазване на устава и решенията на общото събрание и управителния съвет;
3. при уронване на престижа на БИС.

Чл. 18.
(1) Решенията за прекратяване на членството се вземат от общото събрание.
(2) Общото събрание може да възложи на управителния съвет да вземе решенията за прекратяване на членството по чл. 15, 16 и чл. 17, т. 1 в периода между две общи събрания. Решенията на управителния съвет подлежат на потвърждаване от общото събрание.
(3) Решенията на общото събрание по чл. 17, т. 2 и 3 се вземат след писмена покана и изслушване на засегнатата страна. В случай на неявяване на засегната страна решението се взема без изслушване.
(4) Решенията за прекратяване на членството влизат в сила от датата на вземане на решението.

Чл. 19. При прекратяване на членството членският внос за текущата година не се възстановява.

Възстановяване на членството

Чл. 20. Възстановяването на членството в БИС става след подаване на писмено заявление до председателя на управителния съвет.

Чл. 21.
(1) В случаите на искане за възстановяване на членство, прекратено при условията на чл. 14, т. 3 във връзка с чл. 17, то се възстановява след заплащане на членския внос за периода, през който членството е било прекратено.
(2) Решенията за възстановяване на членството се вземат от управителния съвет. Решенията подлежат на потвърждаване от общото събрание.
(3) Решенията за възстановяване на членството влизат в сила от датата на вземане на решението.

Правоприемство на членството

Чл. 22. Правоприемниците на член на БИС след неговото преобразуване могат да станат членове на БИС, като съобщят за това писмено до председателя на управителния съвет, приложат съответните доказателства и декларират съгласието си да спазват устава и решенията на общото събрание и управителния съвет, без да е необходимо да бъдат приемани по реда на чл. 11 и 12.

Права на членовете на БИС

Чл. 23.
(1) Членовете на БИС със статут на корпоративни членове имат право:
1. да участват с упълномощени представители и да гласуват в общото събрание;
2. да избират и да бъдат избирани в органите на управление на БИС;
3. да изразяват мнението си директно или чрез своя упълномощен представител по отношение на дейността на БИС;
4. да получават приоритетно информация по отношение на националната, европейската и международната стандартизация;
5. да бъдат информирани за дейността на БИС и да получават безплатно официалния бюлетин, каталога, годишния доклад за дейността и други информационни издания на БИС;
6. да получават отстъпка при провеждане на семинари, конференции, курсове за обучение и др., организирани от или със съдействието на БИС.
(2) Членовете на БИС със статут на наблюдатели в техническите комитети по стандартизация имат освен правата по ал. 1 и правото да получават отстъпка при закупуване на стандарти, стандартизационни документи и специализирани издания на БИС.
(3) Членовете на БИС със статут на активно участие с експерти в техническите комитети по стандартизация имат освен правата по ал. 1 и 2 и правото да получават безплатно проектите на българските, европейските и международните стандарти от областта на съответния технически комитет, в който участват, за становища и мнения.
(4) Експертите в техническите комитети получават безплатно работните документи при спазване на авторските права и правата за разпространение на БИС.
(5) Размерът на отстъпките при продажби на стандарти и на стандартизационни документи на членове на БИС се определя с решение на управителния съвет по предложение на контролния съвет.

Задължения на членовете на БИС

Чл. 24.
(1) Членовете на БИС имат следните задължения:
1. да спазват устава и да изпълняват решенията на общото събрание и на управителния съвет;
2. да съдействат за постигането на целите и изпълнението на задачите на БИС;
3. да внасят членски внос до края на първото тримесечие за всяка календарна година;
4. да спазват правилата за работа по националната стандартизация;
5. да спазват авторските права и правата за разпространение на БИС;
6. да не предприемат действия, които са във вреда на целите и интересите на БИС;
7. да подпомагат работата на техническите комитети, в които участват.
(2) Членовете на БИС със статут на активно участие с експерти в техническите комитети по стандартизация имат задължения да дават становища и да гласуват по проектите на българските стандарти, които се разработват в съответните технически комитети.

Членски внос

Чл. 25. Размерът и начинът за внасянето на членския внос се определят с решение на общото събрание по предложение на контролния съвет.

V. Органи на БИС

Чл. 26. Органи на БИС са:
1. общото събрание;
2. управителният съвет;
3. контролният съвет;
4. изпълнителният директор;
5. техническите съвети;
6. техническите комитети.

VI. Общо събрание

Чл. 27.
(1) Върховен орган на БИС е общото събрание.
(2) Общото събрание:
1. приема, изменя и допълва устава;
2. приема и изключва членовете на БИС и определя размера на членския внос;
3. избира и освобождава членовете на управителния съвет и двама от членовете на контролния съвет;
4. приема бюджета на БИС и отчета за изпълнението му;
5. приема отчета за дейността на БИС;
6. може да възложи на управителния съвет вземането на решения за приемането на членове съгласно чл. 12, ал. 2 и за прекратяването на членството съгласно чл. 15 и 16.

Чл. 28.
(1) В общото събрание участват упълномощените представители на всички членове на БИС.
(2) Всеки член на БИС има право на един глас в общото събрание.

Свикване на общото събрание

Чл. 29.
(1) Общото събрание е редовно и извънредно. Редовното общо събрание се провежда ежегодно в седалището на БИС.
(2) Редовното общо събрание се свиква от управителния съвет по негова инициатива или по искане на една трета от членовете на БИС.
(3) Извънредно общо събрание се свиква по решение на управителния съвет или по писмено искане на една трета от членовете на общото събрание.
(4) В случая по ал. 3 управителният съвет свиква извънредно общо събрание в 14-дневен срок от постъпване на искането. Ако управителният съвет не свика извънредно общо събрание в посочения срок, то се свиква от Софийския градски съд.
(5) Поканата за редовно или извънредно общо събрание съдържа дневния ред, датата, часа и мястото на провеждането му и по чия инициатива то се свиква.
(6) Поканата се обнародва в "Държавен вестник" най-малко един месец преди насрочения ден.

Кворум на общото събрание

Чл. 30. Общото събрание е законно, ако присъстват повече от половината от упълномощените представители на всички членове на БИС. При липса на кворум събранието се отлага с един час по-късно, на същото място и при същия дневен ред и може да се проведе колкото и членове да се явят.

Решения на общото събрание

Чл. 31.
(1) Общото събрание взема решения с обикновено или квалифицирано мнозинство от 2/3 от присъстващите упълномощени представители на членовете на БИС.
(2) С квалифицирано мнозинство от 2/3 се вземат решенията за изменения и допълнения на устава, решенията за приемане и изключване на членовете на БИС и решенията за определяне на размера на членския внос.
(3) Решенията за избор на членове на управителния съвет и членове на контролния съвет се взимат с тайно гласуване.

Заседания на общото събрание

Чл. 32.
(1) Заседанията на общото събрание се ръководят от председателя на управителния съвет, а в негово отсъствие-от упълномощения член на управителния съвет, който го замества.
(2) За заседанието се води протокол, който се подписва от председателя на управителния съвет и от избран от заседанието секретар.

VII. Управителен съвет

Състав на управителния съвет

Чл. 33.
(1) Орган на управление на БИС е управителният съвет.
(2) Управителният съвет се състои от 15 членове, в това число председател.
(3) Всяка група по чл. 8, ал. 2 има по трима представители в управителния съвет. Представителите на групите по чл. 8, ал. 2, т. 1, 3, 4 и 5, които са членове на управителния съвет, не могат да бъдат служители в държавната администрация.
(4) Членовете на управителния съвет на БИС се избират измежду упълномощените представители на членовете на БИС. За членове на управителния съвет се избират лица, които:
1. не са били членове на управителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, за което е открито производство по несъстоятелност, или в прекратено поради несъстоятелност дружество, ако са останали неудовлетворени кредитори;
2. не са съпрузи или роднини по права или по съребрена линия до трета степен включително или по сватовство до трета степен включително на друг член на управителния съвет;
3. не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер.

Мандат на управителния съвет

Чл. 34.
(1) Мандатът на управителния съвет е 5 г. Членовете на управителния съвет могат да бъдат преизбирани без ограничение.
(2) Мандатът на член на управителния съвет се прекратява предсрочно:
1. при подаване на оставка;
2. ако престане да отговаря на изискване по чл. 33, ал. 4;
3. при фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си в продължение на повече от 6 месеца;
4. при прекратяване на членството на члена на БИС, чийто представител е лицето;
5. ако не участва без основателна причина в повече от две последователни заседания на управителния съвет.
(3) При предсрочно прекратяване на мандат на член на управителния съвет на негово място се избира друго лице като представител на същата група в общото събрание за остатъка от мандата.

Правомощия на управителния съвет

Чл. 35. Управителният съвет:
1. предлага на общото събрание промени в устава на БИС;
2. приема правилата за работа по националната стандартизация по предложение на изпълнителния директор;
3. избира и освобождава изпълнителния директор и определя размера на възнаграждението му;
4. организира извършването на дейността на БИС и определя приоритетите за работа по националната стандартизация;
5. предлага на общото събрание проекта на бюджет на БИС и отчета за изпълнението му;
6. разпорежда се с недвижимото имущество на БИС;
7. предлага на общото събрание отчета за дейността на БИС;
8. избира и освобождава членовете на техническите съвети;
9. приема правила за финансиране дейността на техническите комитети;
10. приема системата за оценяване на съответствието с изискванията на българските стандарти;
11. взема решения за участие и прекратяване на участие на БИС в други организации;
12. одобрява програмата по стандартизация;
13. определя възнаграждението на председателя на управителния съвет;
14. взема решения за приемане на членове в случая по чл. 12, ал. 2 и за прекратяване на членството в случаите по чл. 15 и 16;
15. определя размера на отстъпките при продажби на стандарти и размера на отстъпките при провеждане на семинари, конференции, курсове за обучение и др. за членовете на БИС след предложение на контролния съвет;
16. утвърждава структурата и числеността на администрацията на БИС по предложение на изпълнителния директор;
17. променя обосновано броя на членовете на техническите съвети.

Заседания на управителния съвет

Чл. 36.
(1) Управителният съвет разглежда и решава всички въпроси, включени в неговата компетентност, на заседания, които се провеждат най-малко веднъж на 3 месеца.
(2) Управителният съвет се свиква на заседание от председателя на управителния съвет или по инициатива на една трета от членовете му.
(3) Заседанията се провеждат, ако присъстват повече от половината от членовете на управителния съвет.
(4) Изпълнителният директор участва в заседанията на управителния съвет, като има право на съвещателен глас.

Решения на управителния съвет

Чл. 37.
(1) Управителният съвет взема решения с явно гласуване и с обикновено или квалифицирано мнозинство от 2/3 от всички членове.
(2) По определени въпроси и след искане от повече от половината членове управителният съвет взема решения с тайно гласуване.
(3) С квалифицирано мнозинство от 2/3 от всички членове се вземат решенията и се прави предложение пред общото събрание за промени в устава, решенията за приемане и изменение на правилата за работа по националната стандартизация и решенията за разпореждане с недвижимото имущество на БИС.
(4) Управителният съвет може да вземе решение и без да бъде провеждано заседание, ако протоколът за взетото решение бъде подписан от всички членове на управителния съвет.

Възнаграждения на членовете на управителния съвет

Чл. 38. Членовете на управителния съвет получават възнаграждение за участие в заседание, равно на минималната месечна работна заплата за страната.

Председател на управителния съвет

Чл. 39.
(1) Управителният съвет избира от своя състав председател за срок 5 години.
(2) Председателят на управителния съвет:
1. представлява БИС;
2. организира изпълнението на решенията на общото събрание и на управителния съвет;
3. свиква и ръководи заседанията на управителния съвет и предлага дневния им ред;
4. сключва договора за управление с изпълнителния директор;
5. ръководи заседанията на общото събрание.
(3) При отсъствие председателят на управителния съвет упълномощава член на управителния съвет, който да го замества.
(4) Председателят на управителния съвет не може да извършва друга платена дейност освен научноизследователска и преподавателска.

VIII. Контролен съвет

Състав на контролния съвет

Чл. 40.
(1) Контролният съвет е орган за контрол на финансовата дейност на БИС.
(2) Контролният съвет се състои от трима членове. Членовете на контролния съвет не могат да бъдат членове на управителния съвет или служители на БИС.
(3) Двама от членовете на контролния съвет се избират пряко от общото събрание. Тези членове не могат да бъдат служители в държавната администрация.
(4) Един от членовете на контролния съвет е представител на Министерството на финансите и се определя от министъра на финансите.
(5) Членовете на контролния съвет се избират за срок 5 г.
(6) Контролният съвет избира от своя състав председател.

Правомощия на контролния съвет

Чл. 41. Контролният съвет:
1. следи за изпълнението на бюджета на БИС;
2. следи за спазването на правилата за финансиране дейността на техническите комитети;
3. следи за законосъобразността на извършваните разходи и при констатиране на нарушения уведомява управителния съвет и изпълнителния директор;
4. дава становище по бюджета на БИС и по отчета за изпълнението му;
5. предлага на общото събрание размера на членския внос на членовете на БИС;
6. дава предложение пред управителния съвет за размера на отстъпките при продажби на стандарти на членовете на БИС.

Чл. 42. Членовете на контролния съвет получават възнаграждение за участие в заседание, равно на минималната месечна работна заплата за страната.

Заседания, кворум и решения на контролния съвет

Чл. 43.
(1) Контролният съвет заседава най-малко веднъж на три месеца, в предварително определен от него ден на редовни заседания, без да е необходимо да бъде свикано, и извънредно-когато стане нужда, по преценка на неговия председател. Заседанието се смята за законно, ако присъстват най-малко двама от членовете му.
(2) Решенията се вземат с явно гласуване при мнозинство от двама от членовете му.

IХ. Изпълнителен директор

Чл. 44.
(1) Изпълнителният директор е орган за управление на текущата дейност на БИС в съответствие с устава и решенията на управителния съвет.
(2) Изпълнителният директор се избира от управителния съвет по предложение на членовете му за срок 5 г. За изпълнителен директор се избира лице с управленски опит и познания в областта на националната, европейската и международната стандартизация и оценяването на съответствието.

Чл. 45. Изпълнителният директор:
1. организира и ръководи текущата дейност на БИС в съответствие с решенията на управителния съвет;
2. разпорежда се с движимото имущество на БИС;
3. сключва и прекратява трудовите договори със служителите на администрацията на БИС;
4. изготвя годишен отчет за дейността на БИС пред управителния съвет;
5. представя отчет за изпълнението на бюджета пред управителния съвет след становище на контролния съвет;
6. одобрява процедурите за работа по националната стандартизация;
7. одобрява националните стандарти;
8. одобрява националните стандартизационни документи;
9. предлага на управителния съвет структурата и числеността на администрацията.

Х. Технически съвети

Състав на техническите съвети

Чл. 46. Управлението на дейността по стандартизация се осъществява от:
1. технически съвет за стандартизация в неелектротехническата област на дейност;
2. технически съвет за стандартизация в областта на електротехниката, енергетиката, електрониката, информационните технологии и далекосъобщенията;
3. технически съвет за оценяване на съответствието с изискванията на българските стандарти.

Чл. 47. Членовете на техническия съвет за стандартизация в неелектротехническата област на дейност са 7, по един от следните сектори на стандартизацията:
1. основополагащи стандарти и стандарти за услуги;
2. здравеопазване и околна среда;
3. строителство и строителни материали;
4. машиностроене и транспорт;
5. химия, текстил и храни;
6. метални и неметални материали;
7. продукти за домакинството и свободно време.

Чл. 48. Членовете на техническия съвет за стандартизация в електротехническата област на дейност са 5, по един от следните сектори на стандартизацията:
1. електротехника;
2. енергетика;
3. електроника;
4. информационни технологии;
5. далекосъобщения.

Чл. 49. Членовете на техническия съвет за оценяване на съответствието с изискванията на българските стандарти са 5, по един от следните дейности по оценяване на съответствието:
1. изпитване;
2. контрол;
3. сертификация на продукти;
4. сертификация на системи за управление;
5. сертификация на лица.

Чл. 50.
(1) Членовете на техническите съвети се избират от управителния съвет измежду признати експерти в областта на стандартизацията и оценяване на съответствието по предложение на секторни съвети, на техническите комитети и на членовете на БИС.
(2) Всеки технически съвет избира от своя състав председател, който организира и ръководи работата му.
(3) Техническите съвети могат да създават секторни съвети за определени сектори на икономиката.

Правомощия на техническите съвети

Чл. 51.
(1) Техническите съвети:
1. вземат решения за разработване, приемане и одобряване на българските стандарти или въвеждане на европейски и международни стандарти като български стандарти;
2. вземат решения за разработване, приемане и одобряване или въвеждане на български стандартизационни документи;
3. създават работни групи за разработване и приемане или въвеждане на български стандарти или български стандартизационни документи;
4. вземат решения за създаването и закриването на технически комитети;
5. произнасят се по разногласия, възникнали между техническите комитети по технически въпроси.
(2) Техническите съвети по чл. 46, т. 1 и 2 одобряват програмата по стандартизация в съответната област, която включва взетите решения по ал. 1, т. 1 и 2, и следят за нейното изпълнение.
(3) Техническият съвет по чл. 46, т. 3 разработва и поддържа система за оценяване на съответствието с изискванията на българските стандарти.

Чл. 52. Правилата и процедурите за работа на техническите съвети са уредени съответно в правилата за работа по националната стандартизация и в процедурите за работа по националната стандартизация.

ХI. Технически комитети

Чл. 53.
(1) Техническите комитети по стандартизация са работни органи на БИС, които отговарят за определени области на стандартизацията.
(2) Техническите комитети се създават и закриват от техническите съвети.
(3) Участието в техническите комитети е доброволно.

Правомощия на техническите комитети

Чл. 54.
(1) Техническите комитети:
1. разработват и приемат проекти на български стандарти и стандартизационни документи;
2. предлагат на изпълнителния директор одобряването на проектите на българските стандарти и стандартизационни документи;
3. участват в разработването на европейските и международните стандарти и стандартизационни документи в съответната област и във въвеждането им като български стандарти.
(2) Правилата и процедурите за работата на техническите комитети са уредени съответно в правилата за работа по националната стандартизация и в процедурите за работа по националната стандартизация.

ХII. Представителство

Чл. 55.
(1) Българският институт за стандартизация се представлява от председателя на управителния съвет.
(2) За определени въпроси от своята компетентност председателят на управителния съвет може да делегира правомощията си на изпълнителния директор.

ХIII. Имущество. Състав. Източници

Чл. 56.
(1) Българският институт за стандартизация формира своето имущество от право на собственост и други вещни права и права върху интелектуална собственост.
(2) Източници на имуществото на БИС са:
1. членски внос от членовете на БИС;
2. субсидия от държавния бюджет;
3. приходи от собствени имоти и дейности;
4. европейски, международни и други програми и фондове;
5. дарения;
6. други източници, разрешени от закона.
(3) Българският институт за стандартизация не може да получава дарения от политически партии и движения.

Приходи

Чл. 57. Приходите по бюджета на БИС се формират от:
1. субсидия от държавния бюджет, утвърдена със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година;
2. членски внос от членовете на БИС;
3. средства, отпуснати за въвеждането на стандарти, включително стандарти, към които препращат нормативни актове, съдържащи технически изисквания;
4. продажба на стандарти и на стандартизационни документи, от предоставяне на услуги, от предоставяне на сертификатна марка за съответствие с българските стандарти и от обучение;
5. участия в европейски, международни и други донорски програми и/или проекти с целеви финансирания от национални, европейски и международни фондове, институции и лица;
6. дарения от физически и юридически лица.

Разходи

Чл. 58.
(1) Българският институт за стандартизация извършва разходите си в изпълнение и в рамките на приетия от общото събрание бюджет.
(2) Общото събрание може да възложи на управителния съвет да взема решения за извършване на корекции в разходната част на приетия бюджет. Решенията подлежат на потвърждаване от общото събрание.
(3) Не могат да се предоставят средства под каквато и да е форма на политически партии и движения.

Допълнително материално стимулиране

Чл. 59.
(1) При преизпълнение на приходната част на бюджета на служителите на БИС се заплаща допълнително материално стимулиране.
(2) Размерът на допълнителното материално стимулиране за изпълнителния директор и за служителите на БИС се определя с решение на управителния съвет съгласувано с контролния съвет.

Парични фондове

Чл. 60.
(1) За постигане на своите цели и задачи при преизпълнение на приходната част на бюджета БИС може да образува парични фондове.
(2) Фондовете по ал. 1 могат да бъдат общи и за конкретни цели, като със средствата по:
1. общите фондове в размер на не повече от 65 % от положителния финансов резултат се осигурява покриването на загуби от предходни години, текущата издръжка за дейността на БИС и обучението и квалификацията на служителите на БИС, вкл. материалното им стимулиране;
2. фондовете за конкретни цели се осигурява финансиране на техническите комитети по стандартизация за задачи без осигурено финансиране.
(3) Решенията за образуване на парични фондове се вземат от управителния съвет по предложение на изпълнителния директор и след становище на контролния съвет.

Този устав е приет от учредителното общо събрание, проведено на 10 април 2006 г.

Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив