Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата, организацията на работа и съставът на Агенцията по туризъм, наричана по-нататък "агенцията".
Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) Агенцията по туризъм е юридическо лице със седалище София - второстепенен рaзпоредител с бюджетни кредити към министъра на културата и туризма.
Чл. 3.
(1) Издръжката на агенцията се формира от бюджетни средства и от приходи от собствена дейност.
(2) Агенцията е администратор на собствени приходи от:
1. предоставяне на комплексни рекламно-информационни и други услуги в областта на туризма;
2. разпространение на периодични издания, бюлетини, каталози, брошури, справочници, карти, на мултимедийни продукти и на други видове специализирани издания в областта на туризма;
3. такси за участия в международни туристически борси, организирани от агенцията;
4. участия в международни проекти, програми и споразумения;
5. глоби и имуществени санкции по Закона за туризма, наложени от изпълнителния директор;
6. спонсорство и дарения;
7. други източници.
Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) Със средствата по чл. 3 се финансира и изпълнението на програмата за национална реклама в областта на туризма, която се приема от Националния съвет по туризъм и се утвърждава от министъра на културата и туризма до края на юни на предходната година.
Чл. 5. Агенцията подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия и осигурява технически дейността му.
Глава втора
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР
Чл. 6.
(1) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
(2) (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) Договорът с изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от министъра на културата и туризма съгласувано с министър-председателя.
(3) При изпълнение на своята дейност изпълнителният директор се подпомага от заместник изпълнителен директор.
(4) (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) Трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от изпълнителния директор съгласувано с министъра на културата и туризма.
Чл. 7.
(1) Изпълнителният директор:
1. представлява агенцията в страната и в чужбина;
2. ръководи, координира и контролира осъществяването на цялостната дейност на агенцията, както и връзките й с други органи и организации;
3. (изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) представя на министъра на културата и туризма ежегоден доклад за дейността на агенцията; периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета на агенцията;
4. определя и организира провеждането на информационната политика на агенцията, като осигурява публичност и прозрачност на дейността й;
5. утвърждава длъжностните и поименните щатни разписания в агенцията;
6. утвърждава правила за вътрешния ред, за работната заплата и наградите в агенцията, както и други вътрешни правила, предвидени с нормативен акт;
7. назначава държавните служители в агенцията, изменя и прекратява служебните правоотношения с тях;
8. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията;
9. разрешава и прекратява отпуските и командирова служителите;
10. ръководи разработването на концепции, планове и програми за национална туристическа реклама;
11. участва в разработването на нормативната уредба в областта на туризма и анализира практиката по прилагането на нормативните актове в областта на туризма;
12. взаимодейства с туристическите сдружения при осъществяването на политиката в областта на туризма и в управлението и контрола върху качеството на туристическия продукт;
13. взаимодейства със съответните ведомства и организира съвместната дейност по развитието и утвърждаването на отделните видове туризъм;
14. разработва и предлага за одобряване от Националния съвет по туризъм годишната програма за национална реклама;
15. изпълнява програмата за национална реклама;
16. съдейства за обучението и повишаване квалификацията на кадрите в туризма съвместно с компетентните ведомства и национално представените туристически сдружения;
17. осъществява методическо ръководство и координация на дейността на регионалните и местните туристически информационни центрове;
18. организира създаването и поддържането на единната система за туристическа информация, включително Националния туристически регистър;
19. координира дейността на българските културни институти и дружества в чужбина по популяризиране на българското културно-историческо наследство;
20. съдейства за информационното обслужване на лицата, извършващи туристически дейности, включително по програми и проекти, финансирани от Европейския съюз и от други международни организации;
21. (изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) съгласувано с министъра на културата и туризма и по предложение на съответните ведомства и сдружения определя със заповед съставите на Експертната комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти (ЕКРТТА) и Експертната комисия по категоризация на туристически обекти (ЕККТО);
22. председателства лично или чрез оправомощено длъжностно лице ЕКРТТА и ЕККТО, като при необходимост привлича и извънщатни сътрудници за изпълнение на специфични функции и задачи на агенцията;
23. осъществява контролни функции в предвидените от Закона за туризма случаи;
24. изисква оперативна статистическа информация за аналитични и прогнозни цели в туризма от лицата по чл.62 от Закона за туризма;
25. изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация;
26. осъществява и други функции, възложени му със закон или с друг нормативен акт.
(2) Със заповед изпълнителният директор определя функции и делегира правомощия на заместник изпълнителния директор.
(3) При отсъствие на изпълнителния директор функциите му се изпълняват от заместник изпълнителния директор или от главния секретар.
Глава трета
ГЛАВЕН СЕКРЕТАР
Чл. 8. Главният секретар на агенцията се назначава от изпълнителния директор и осъществява административното ръководство на общата и специализираната администрация на агенцията, като:
1. ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията за точното спазване на нормативните актове и за изпълнение на законовите разпореждания на изпълнителния директор;
2. създава условия за нормална и ефективна работа на административните звена в агенцията;
3. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в агенцията или упълномощава за това служител на ръководна длъжност;
4. осъществява общ контрол за изпълнението на възложените задачи;
5. контролира и отговаря за работата с документите и за съхраняването им;
6. осъществява контрол върху входящата и изходящата кореспонденция;
7. утвърждава вътрешни правила за административно обслужване на физически и юридически лица и осъществява контрол върху изпълнението им;
8. координира финансово-стопанската дейност на агенцията;
9. изпълнява и други задачи, възложени му от изпълнителния директор.
Глава четвърта
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА
Раздел I
Общи положения
Чл. 9.
(1) Администрацията на агенцията е обща и специализирана според дейностите, които извършва.
(2) Общата и специализираната администрация са организирани в дирекции.
(3) (Изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г., бр. 100 от 2005 г.) Общата численост на персонала на агенцията е 47 щатни бройки.
(4) Разпределението на числеността на персонала е посочено в приложението.
(5) Към дирекциите изпълнителният директор може да създава отдели, а при необходимост към отделите - сектори.
Раздел II
Обща администрация
Чл. 10.
(1) Общата администрация е организирана в дирекция "Финансово-стопанска и административно-правна".
(2) Общата администрация осигурява технически дейността на изпълнителния директор и на специализираната администрация и дейностите по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.
Чл. 11. Дирекция "Финансово-стопанска и административно-правна":
1. организира и осъществява материално-техническото обслужване на агенцията, ремонта и поддръжката на материалната база;
2. отговаря за правилната организация на счетоводството и отчетността на агенцията;
3. съставя проекта на бюджет на агенцията за съответната година;
4. осъществява финансово-счетоводното обслужване на административните звена на агенцията;
5. съставя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на агенцията;
6. изготвя месечни и годишни оборотни ведомости;
7. изготвя годишния финансов отчет на агенцията;
8. подпомага ръководството на агенцията за правилното и законосъобразното използване на финансовите ресурси и за предотвратяване разхищения на стоково-материални ценности;
9. организира съхраняването и ползването на счетоводния архив;
10. контролира ведомствената охрана и спазването на пропускателния режим в сградата на агенцията;
11. следи за произтичащите за агенцията задължения от нормативни актове, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка в страната, и организира тяхното изпълнение;
12. участва в подбора и атестирането на служителите и оформя документите за служебните и трудовите правоотношения; образува, води и съхранява служебните и трудовите досиета на работещите в агенцията;
13. изготвя длъжностните разписания, поименните щатни разписания и работните заплати на работещите в агенцията;
14. разработва вътрешни правила, възложени с нормативен акт, в т. ч. по труда и работната заплата на персонала на агенцията;
15. координира участието на агенцията в проекти по линия на външно финансово съдействие;
16. осъществява процесуално представителство на агенцията и на изпълнителния директор пред съдилищата;
17. осигурява правно-нормативното обслужване на агенцията;
18. изготвя и съгласува договори, по които агенцията е страна;
19. подготвя и осъществява процедурите по Закона за обществените поръчки, когато това е необходимо;
20. участва в разработването на нормативни актове за привеждане на българското законодателство в областта на туризма в съответствие със законодателството на Европейския съюз и със стандартите на международни организации, в които Република България членува;
21. организира и осъществява деловодната и архивната дейност; осигурява опазването и съхраняването на документацията в архивни дела;
22. води отчетност и осигурява информация за входящата и изходящата кореспонденция;
23. разработва и координира изпълнението на стратегията на агенцията за квалификация и преквалификация на служителите;
24. организира и извършва внедряването, поддръжката и обновяването на информационните и комуникационните средства и технологии и бази данни в агенцията и осигурява взаимодействието им с автоматизираните информационни системи на другите държавни органи, институции и лица;
25. извършва поддръжка на компютърната техника и програмното осигуряване, осигурява технически поддръжката на електронната поща и на страницата на агенцията в Интернет;
26. (отм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.).
Раздел III
Специализирана администрация
Чл. 12. Специализираната администрация на агенцията е организирана в три дирекции:
1. дирекция "Регистриране, категоризиране и контрол";
2. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) Главна дирекция "Развитие на туристическия продукт";
3. дирекция "Маркетинг, реклама и информация".
Чл. 13. Дирекция "Регистриране, категоризиране и контрол":
1. извършва административното обслужване на лицата, кандидатстващи за регистрация за извършване на туроператорска или туристическа агентска дейност;
2. извършва административното обслужване на лицата, кандидатстващи за определяне на категорията на туристически обекти, в предвидените от Закона за туризма случаи;
3. изготвя становища, анализира практиката по прилагането на нормативните актове и участва в разработването на нормативната уредба в областта на туризма;
4. води, поддържа, съхранява и актуализира регистър на регистрираните лица и на категоризираните обекти - част от Националния туристически регистър;
5. изготвя анализи и справки относно регистрираните лица за извършване на туристически дейности и категоризираните туристически обекти;
6. подпомага дейността на ЕКРТТА и на ЕККТО;
7. участва в разработването, определянето и прилагането на изисквания за качество в туризма;
8. извършва предварителен контрол при регистриране на лицата, кандидатстващи за регистрация за извършване на туроператорска или туристическа агентска дейност, и при категоризирането на туристически обекти;
9. изготвя методически указания за извършването на периодични и извънредни проверки за спазване на изискванията на нормативните актове във връзка с контрола по Закона за туризма, възложен на агенцията;
10. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) извършва проверки за спазване изискванията към туроператорите и туристическите агенти в предвидените в Закона за туризма случаи;
11. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) извършва проверки за спазване изискванията за категоризация на туристическите обекти в предвидените в Закона за туризма случаи;
12. взаимодейства с туристическите сдружения при осъществяването на контрола върху туристическите дейности.
Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.)
(1) Главна дирекция "Развитие на туристическия продукт":
1. участва в разработването на нормативната уредба в областта на туризма и анализира практиката по прилагането на нормативните актове;
2. взаимодейства с областните управители при провеждането на държавната политика в областта на туризма на територията на съответната област;
3. взаимодейства с кметовете на общини и с туристическите сдружения при управлението и контрола върху качеството на туристическия продукт;
4. координира политиката по разнообразяване и разширяване на туристическия продукт;
5. съдейства за обучението и повишаването на квалификацията на кадрите в туризма съвместно с компетентните ведомства и с национално представените туристически сдружения;
6. осъществява методическо ръководство и координация на дейността на регионалните и местните туристически информационни центрове;
7. съдейства за информационното обслужване на лицата, извършващи туристически дейности, включително по програми и проекти, финансирани от Европейския съюз и от други международни организации;
8. води, поддържа, съхранява и актуализира регистър на туристическите сдружения и регистър на туристическите информационни центрове и бюра - част от Националния туристически регистър;
9. подпомага общинските администрации, туристическите сдружения, консултативните съвети по туризъм на териториите на общините и туристическите информационни центрове по изпълнение на функциите им, предвидени в Закона за туризма;
10. изготвя становища по нормативни актове, свързани с развитието на туристическия продукт;
11. събира информация от общинските и областните структури, от консултативните съвети по туризъм на териториите на общините, от туристическите информационни центрове, туристическите сдружения, от лицата, регистрирани за извършване на туристически дейности, и от лицата, упражняващи дейност в категоризирани туристически обекти за българския туристически продукт и за Република България като дестинация;
12. съдейства за организирането и провеждането на туристически изложения и форуми и координира участието на браншови, продуктови и регионални туристически сдружения и общини в тях;
13. съдейства при подготовката на посещения и изработването на програмите по приемането на журналисти, експедиенти и чуждестранни делегации;
14. съдейства за изграждането на национална мрежа от туристически информационни центрове и бюра;
15. координира дейността на центровете за култура и туризъм.
(2) Главна дирекция "Развитие на туристическия продукт" има териториални звена - центрове за култура и туризъм, с местоположение и териториален обхват, определени от министъра на културата и туризма.
(3) Центровете по ал. 2 подпомагат дейността на агенцията по изпълнението на одобрената от Националния съвет по туризъм програма за национална реклама в областта на туризма, като: предоставят информация, свързана с дейността на агенцията; съдействат за информационното осигуряване на организираните от агенцията мероприятия; взаимодействат с институции, организации, сдружения и представители на бизнеса съобразно териториалния си обхват; осигуряват популяризиране и улеснен достъп на заинтересуваните лица до услугите, предоставяни от агенцията; изпълняват други задачи, възложени им от изпълнителния директор на агенцията.
Чл. 15. Дирекция "Маркетинг, реклама и информация":
1. извършва маркетингови проучвания на целевите и перспективните пазари за българския туристически продукт, които служат за основа при разработването на рекламните и комуникационните кампании;
2. извършва проучвания в сферата на туристическата реклама и анализи на рекламата на националния пазар и на чуждестранни целеви пазари;
3. разработва годишната програма за национална реклама в страната и в чужбина;
4. изготвя и представя на изпълнителния директор отчет за разходите, извършени по изпълнението на програмата за национална реклама за предходната година;
5. осигурява информационното обслужване и подпомага участието на български фирми в панаири и прояви, свързани с туризма;
6. организира работата с чуждестранни рекламни агенции и връзките с обществеността;
7. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) организира обиколки на чуждестранни журналисти и посещения на чужди туроператори и туристически агенти в страната в сътрудничество българските културни институти в чужбина;
8. организира и/или съдейства при създаването и представянето на продукти и програми с информационен и рекламен характер в областта на туризма, предназначени за електронните средства за масово осведомяване;
9. събира и обработва данни за националната туристическа информация;
10. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) организира и осъществява техническата поддръжка, програмното осигуряване и обслужването на единната система за туристическа информация, в т. ч. на Националния туристически регистър;
11. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) поддържа единната система за туристическа информация като единна електрона база данни;
12. (нова, ДВ, бр. 56 от 2005 г.) организира съхранението и сигурността на информацията в единната система за туристическа информация;
13. (предишна т. 12, ДВ, бр. 56 от 2005 г.) поддържа и актуализира официалната страница на българския туризъм в интернет, рекламира и популяризира интернет страницата;
14. (изм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.) събира, обработва, съхранява и актуализира данни за единната система за туристическа информация;
15. (отм., ДВ, бр. 56 от 2005 г.).
Раздел IV
Организация на работата в агенцията
Чл. 16. Вътрешните правила за работа в агенцията и инструкцията за документооборота се утвърждават от изпълнителния директор по предложение на главния секретар.
Чл. 17. В изпълнение на своите функции и на възложени конкретни задачи административните звена в агенцията изготвят становища, отчети, доклади, анализи, концепции, информации, проектни решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове, проекти на международни договори и други документи.
Чл. 18. Служителите в агенцията, заемащи ръководни длъжности, съобразно възложените им функции и задачите на ръководеното от тях звено:
1. възлагат задачи на работещите в звеното, контролират и отговарят за тяхното срочно и качествено изпълнение;
2. осигуряват взаимодействие с другите звена в агенцията в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;
3. изготвят ежегодно отчет за дейността на звеното и правят предложения за конкретни мерки за подобряване на дейността в него;
4. предлагат повишаване, преназначаване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в звеното и участват в процедурите по назначаване на служители.
Чл. 19. Директорите на дирекциите ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите, възложени на съответното административно звено, в съответствие с определените с правилника функции.
Чл. 20. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
Чл. 21.
(1) Документите, изпратени до агенцията, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.
(2) При завеждане на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
Чл. 22.
(1) Всички служебни преписки подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.
(2) Насочването се извършва от изпълнителния директор, заместник изпълнителния директор или главния секретар.
Чл. 23.
(1) Изпълнителният директор, заместник изпълнителният директор или главният секретар разпределят служебните преписки, насочени към тях, с резолюция до съответните директори на дирекции. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис. Адресатите на преписките се отбелязват във входящ дневник. При възлагане на преписката на повече от един ръководител се посочва отговорният от тях.
(2) Директорите на дирекции възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на определен служител. При възлагане на повече от един служител се посочва отговорният от тях.
(3) Разпределянето на служебните преписки за работа се извършва веднага след постъпването им в агенцията.
(4) На молби и жалби се отговаря в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок. В тези случаи срокът може да бъде удължаван, но за не повече от два месеца, когато се налага извършване на проверка.
Чл. 24. Изходящите от агенцията документи се съставят в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва датата.
Чл. 25.
(1) Работното време на служителите в администрацията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
(2) Работното време на агенцията е от 9,00 до 17,30 ч. с почивка от 12,30 до 13,00 ч.
(3) Приемното време на административните звена, които работят с външни лица, е в рамките на работното време, а за специфични случаи то се определя със заповед на изпълнителния директор.
Чл. 26.
(1) Служителите в агенцията могат да бъдат поощрявани и награждавани с отличия и награди за образцово изпълнение на служебните си задължения.
(2) Наградите са парични и предметни. Видът на предметната награда се определя в заповедта на изпълнителния директор, с която лицето се награждава.
(3) Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на наградения служител.
(4) Средствата за награди се изплащат от бюджета на агенцията.
Чл. 27. Служителите в агенцията удостоверяват самоличността и длъжността си със служебни карти. Формата и видът на служебните карти се определят със заповед на изпълнителния директор.
Чл. 28. Достъпът на външни лица в сградата на агенцията се разрешава след издаване на пропуск от охраната.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Правилникът се приема на основание чл.9, ал. 5 от Закона за туризма във връзка с чл.55 от Закона за администрацията.
§ 2. Изпълнителният директор в срок един месец от влизането в сила на правилника утвърждава длъжностното разписание на агенцията.
§ 3. (Изм., ДВ, бр. 29 от 2005 г.) В 3-месечен срок от влизането в сила на устройствения правилник на основание чл.9а, ал. 7 от Закона за туризма изпълнителният директор на агенцията изготвя и предлага на министъра на културата и туризма за одобряване правилници за организация на работата, съставите и дейността на комисиите по чл.9а, ал. 1 от Закона за туризма.
Приложение
към чл. 9, ал. 4
(Изм., ДВ, бр. 100 от 2005 г.)
Численост на персонала на Агенцията по туризъм - 47 щатни бройки
Изпълнителен директор | 1 |
Заместник изпълнителен директор | 1 |
Главен секретар | 1 |
Обща администрация | 10 |
в т.ч.: | |
дирекция "Финансово-стопанска и административно-правна" | 10 |
Специализирана администрация | 34 |
в т.ч.: | |
дирекция "Маркетинг, реклама и информация" | 10 |
дирекция "Регистриране, категоризиране и контрол" | 14 |
Главна дирекция "Развитие на туристическия продукт" | 10 |