Устройствен правилник на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" (отм.)

Държавен вестник брой: 91

Година: 2001

Орган на издаване:

Дата на обнародване: 13.03.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят устройството, дейността, организационната структура, съставът и организацията на работа на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" при Министерския съвет, наричана по-нататък "агенцията".

Чл. 2. (1) Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е специализиран орган на Министерския съвет за провеждане на държавната политика в областта на натрупването, съхраняването и използването на държавните резерви и военновременните запаси на страната в съответствие с интересите на националната сигурност. (2) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с адрес на управление - ул. Московска 3. (3) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на икономиката.

Чл. 3. Агенцията подпомага председателя при осъществяването на неговите правомощия.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Чл. 4. Председателят на агенцията се определя с решение на Министерския съвет и се назначава от министър-председателя.

Чл. 5. (1) Председателят организира и ръководи дейността и представлява агенцията. (2) Председателят: 1. провежда държавната политика в областта на натрупването, съхраняването и използването на държавните резерви и военновременните запаси на страната в съответствие с интересите на националната сигурност; 2. упражнява контрол върху цялостната дейност на агенцията; 3. организира и контролира създаването, съхраняването, опресняването, отчитането и опазването на държавните резерви и военновременните запаси; 4. предлага за утвърждаване от Министерския съвет номенклатурата и нормативите за държавни резерви; 5. деблокира държавни резерви и военновременни запаси съобразно компетентността си; 6. организира и контролира дейностите по отбранително-мобилизационната подготовка и изготвянето на планове за привеждане на дейността от мирно във военно положение и военновременния план на агенцията; 7. организира дейностите по международното сътрудничество, европейската и евроатлантическата интеграция; 8. взема решения за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки и на търгове в съответствие с действащото законодателство, както и сключва договори с физически и юридически лица; 9. утвърждава структурата на персонала и щатното разписание в агенцията; 10. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях, сключва, изменя и прекратява трудовите правоотношения с лицата, работещи в агенцията; 11. командирова служителите в агенцията; 12. утвърждава вътрешни правила за работа и инструкция за документооборота по предложение на главния секретар; 13. представя проекта на годишния бюджет на агенцията и се отчита за неговото изпълнение на министъра на икономиката; 14. издава наказателни постановления при констатирани нарушения по Наредбата за държавни резерви и военновременни запаси и други нормативни актове, които имат отношение към дейността на агенцията; 15. представя отчети за дейността на агенцията пред Министерския съвет и пред Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и мобилизационната готовност на страната; 16. осъществява и други функции, регламентирани с нормативни актове или възложени от Министерския съвет; 17. ръководи и отговаря за работата на инспектората. (3) При осъществяване на своите функции председателят се подпомага от заместник-председател, който се назначава от министър-председателя. Председателят делегира със заповед правомощия на заместник-председателя.

Глава трета
ОРГАНИЗАЦИОННА СТРУКТУРА НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

Чл. 6. (1) Агенцията е организирана в дирекция и в главна дирекция. (2) Към дирекциите по ал. 1 могат да се създават отдели, а към отделите - сектори. (3) (Изм., ДВ, бр. 91 от 2001 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на агенцията е 876 щатни бройки, в т. ч. председателят на агенцията. (4) Числеността на отделните организационни структури и административни звена е посочена в приложението.

Глава четвърта
ФУНКЦИИ НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I
Главен секретар

Чл. 7. Главният секретар осъществява административното ръководство на агенцията в изпълнение на законните разпореждания на председателя. Той се назначава от председателя на агенцията за срок 5 години.

Чл. 8. Главният секретар: 1. ръководи, координира и контролира функционирането на общата и специализираната администрация за точното спазване на нормативните актове; 2. организира и отговаря за управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на агенцията; 3. изготвя предложения за длъжностно разписание и длъжностни характеристики; 4. предлага структурирането и преструктурирането на звената; 5. свиква по своя преценка ръководните служители от съответните звена за обсъждане на различни въпроси и отговаря за изпълнението им; 6. организира и контролира пропускателната система на централното управление; 7. изготвя ежегодно доклад за състоянието на административната дейност, който след утвърждаване от председателя се представя в Министерския съвет; 8. отговаря за и контролира деловодството и документооборота; 9. отговаря за условията на работа на администрацията и за организационно-техническото й обслужване; 10. организира и контролира ползването на моторните превозни средства - собственост на агенцията; 11. изпълнява и други задачи.

Раздел II
Инспекторат

Чл. 9. Инспекторатът е обособена структура, пряко подчинена на председателя на агенцията.

Чл. 10. Инспекторатът: 1. осъществява контрол върху дейността на агенцията; 2. разглежда и извършва проверки на постъпили молби, жалби, сигнали, предложения и др., подготвя отговори и предлага съответни мерки; 3. извършва проверки в агенцията с оглед откриване, предотвратяване и отстраняване на нарушения в системата на агенцията; 4. проверява точното и законосъобразно изпълнение на нарежданията на председателя на агенцията; 5. извършва внезапни проверки в складови бази и други обекти на агенцията, включително на външни съхранители, свързани с начина на съхраняване и опазване на наличностите от стоки и суровини - собственост на агенцията, и прави предложния за вземане на необходимите мерки; 6. контролира изпълнението на сключените договори от агенцията с трети лица; 7. предлага на председателя на агенцията или на главния секретар санкционирането на длъжностни лица за допуснати пропуски или нарушения.

Чл. 11. Инспекторатът представя тримесечен доклад за извършената работа.

Раздел III
Обща администрация

Чл. 12. (1) Общата администрация е организирана в дирекция "Финансови дейности и административно-правно обслужване". (2) Дирекция "Финансови дейности и административно-правно обслужване": 1. във връзка с финансовата дейност: а) организира счетоводната отчетност и финансовата дейност; б) организира формирането на средствата за работна заплата и следи за законосъобразното им разходване; в) осигурява ръководството с финансово-счетоводна информация; г) организира съставянето на годишния счетоводен отчет и представянето му пред първостепенния разпоредител с бюджетни средства; д) следи за разходването на финансовите средства съгласно одобрения бюджет и прави предложения за корекциите му, когато се налага; е) извършва проверки и дава методически указания относно финансовата дейност на териториалните дирекции; 2. във връзка с правно-нормативната дейност: а) осигурява правно-нормативното обслужване; б) осъществява процесуално представителство пред съдилищата; в) участва при съставянето и сключването на договори, по които агенцията е страна; г) съгласува законосъобразното съставяне на административните актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения; д) участва в производството по осъществяване на административнонаказателната отговорност спрямо контролираните лица; е) изготвя проекти на нормативни актове и вътрешни административни актове и правни становища по нормативни актове, изпратени за съгласуване; 3. във връзка с човешките ресурси, канцеларията и административното обслужване: а) подготвя длъжностно и разширено поименно разписание и длъжностни характеристики; б) организира деловодната работа и документооборота; в) организира поддържането на сградата и помещенията в състояние съгласно правилата и нормите на производствената хигиена и противопожарната безопасност и охрана; г) осигурява необходимите инвентарни предмети, канцеларски материали, мебели и други.

Раздел IV
Специализирана администрация

Чл. 13. (1) Специализираната администрация е организирана в Главна дирекция "Управление на държавните резерви и военновременните запаси". (2) Главната дирекция по ал. 1: 1. във връзка с държавните резерви и военновременните запаси: а) организира и контролира създаването, съхраняването, отчитането, опресняването и използването на държавните резерви и военновременните запаси по утвърдена номенклатура; б) организира извършването на проучвания за потребностите от държавни резерви в страната и разработва номенклатурата и нормативите за тях; в) изготвя обобщени годишни отчети за състоянието на наличностите от държавни резерви и военновременни запаси по министерства и ведомства; г) организира разпределението, дислокацията, комплектуването, съхраняването и опресняването на държавните резерви и военновременните запаси; д) организира и осъществява методическо ръководство на териториалните дирекции по състоянието на съхраняваните резерви и запаси; е) дава становища и предложения във връзка с възникнали проблеми по съхраняването, покупката и реализацията на резервите и запасите; ж) проучва новостите в производството, потреблението и съхраняването на резервите и запасите; з) организира и участва в разработката и актуализацията на инструкции за дългосрочно съхраняване на материалите от номенклатурата; и) обобщава и анализира данните и документите за стоките, суровините и материалите от номенклатурата на резервите и запасите и уточнява наличностите за държавни резерви и военновременни запаси по тримесечия и годишно; к) изготвя и предлага становища за деблокиране на държавни резерви и военновременни запаси и изготвя заповеди съгласно взетите решения; л) събира и обобщава ценовата информация за пазарните стойности на материалите от номенклатурата на резервите и запасите; 2. във връзка с контрола, планирането и анализа на дейността: а) организира и провежда цялостното изпълнение на тръжните процедури, процедури за възлагане на обществени поръчки, оформяне на документите за внос и износ на стоки и материали; б) организира борсовата търговия във връзка с дейността на агенцията; в) анализира пазарните цени и влиянието им върху реализацията на стоките; г) организира и отговаря за изпълнението на изискванията на директивите на Европейския съюз по отношение на съхраняването и отчетността на зърнени храни и течни горива; д) ежемесечно обобщава справките за неизпълнените договори, заведените дела и допуснатите отклонения и нарушения по констативните протоколи на териториалните дирекции; 3. във връзка с поддържането на складовите бази: а) контролира състоянието на сградния фонд и подемно-транспортната техника и технологичното оборудване на специализираните складови бази; б) организира извършването на ремонтната дейност на сградния фонд, машините и съоръженията; в) организира изграждането на нови обекти и доставката на машини и съоръжения; г) осъществява контрол, съдействие и методическо ръководство на дирекциите по отношение на строителство и ремонт; 4. във връзка с информационното обезпечаване: а) извършва анализ, проектиране, изграждане и експлоатация на автоматизирана информационна система за управление на държавните резерви и военновременните запаси; б) събира и поддържа информация за осигуряването с държавни резерви и военновременни запаси, за състоянието и складовите бази и за технологичното и техническото оборудване; в) разработва и представя за съгласуване и утвърждаване програми, планове, сметкопланове и отчети за изграждане на подсистемите на автоматизираната информационна система; г) търси и обобщава информация и подготвя доклади за тенденциите в съхраняването на запасите, за промените в цените и изготвя анализи на регионални и териториални решения на сходни проблеми; д) прилага математически и статистически методи за оптимизиране на разходите по издръжката на запасите, правилното им райониране и своевременно използване при кризисни ситуации; е) използва методите на математическото и ситуационното моделиране за подготовка на многовариантни решения по натрупване и опресняване на запасите.

Чл. 14. Главната дирекция има териториални звена: териториални дирекции в София, Пловдив, Бургас, Варна, Шумен, Велико Търново, Плевен и Враца, както и Централна техническа база в с. Соколово, община Дряново. Централната техническа база в с. Соколово, община Дряново, е със статут на териториална дирекция.

Чл. 15. (1) Централната техническа база в с. Соколово, община Дряново, обработва и съхранява техническата документация за усвояване, производство и ремонт на военни изделия. (2) Централната техническа база в с. Соколово, община Дряново: 1. обработва получената лицензионно-техническа документация от специализирани търговски дружества, министерства и ведомства за усвояване, производство и ремонт на военни изделия; 2. съхранява оригинали и копия от лицензионно-техническата документация и от български разработки; 3. съхранява лицензионната научно-техническа документация и я въвежда в информационна система; 4. размножава и предоставя лицензионно-техническа документация на изделия с военно предназначение за нуждите на министерства, ведомства и търговски дружества след писмено разрешение на председателя на агенцията; 5. периодично актуализира съхраняваната техническа документация за постъпилите изменения от търговските дружества и лицензодателя; 6. съхранява в цифров вид лицензионно-техническа документация на изделия с военно предназначение от военновременния план или от редовно производство на търговските дружества и техните поделения; 7. съхранява в цифров вид и във вид на микрофилми лицензионно-техническа документация; 8. възпроизвежда техническа документация върху хартия от микроносители.

Чл. 16. (1) Директорът на териториална дирекция: 1. организира, ръководи и упражнява контрол върху цялостната дейност на дирекцията; 2. организира и контролира заделянето, съхраняването, опресняването, отчитането и опазването на държавните резерви и военновременните запаси в съответните административни области (региони); 3. прави предложения за подмяна на държавни резерви и военновременни запаси, съхранявани в собствените бази; 4. организира и контролира деблокирането на държавни резерви и военновременни запаси съобразно разпорежданията на председателя на агенцията; 5. организира и контролира дейностите по отбранително-мобилизационната подготовка; 6. в рамките на утвърдения от председателя на агенцията числен състав и бюджетни средства определя структурата на дирекцията, конкретните задачи и функционалните връзки на звената; 7. изготвя проекта на годишен бюджет на дирекцията и отчета за неговото изпълнение и ги представя на председателя на агенцията; 8. упражнява контрол и осъществява организация по спазването на утвърдената инструкция за документооборота в системата; 9. осъществява и други функции, регламентирани с нормативни актове или възложени от председателя на агенцията.

Раздел V
Условия и ред за изпълнение на функциите на агенцията във връзка с държавния резерв от зърно

Чл. 17. Агенцията предлага на Министерския съвет да приеме решение за деблокиране на зърно от държавния резерв за задоволяване нуждите на страната в случаите на настъпване на събития, които са непреодолима сила, и когато цената на зърното на вътрешния пазар надвишава с 15 на сто вносната цена CIF в продължение на един месец без прекъсване.

Чл. 18. Съхраняването на държавния резерв от зърно се извършва във: 1. собствени бази и складове - до 60 на сто от резерва; 2. публични складове, които са получили лицензия от Националната служба по зърното към Министерството на земеделието и горите, и при достигане на 500 000 т общ капацитет на публичните складове - не по-малко от 25 на сто от резерва; 3. бази и складове под наем.

Чл. 19. Агенцията извършва покупко-продажбите в страната и в чужбина за натрупване, възстановяване и опресняване на държавния резерв от зърно по начин, който осигурява поддържането на постоянно нетно ниво на резерва за тримесечен период.

Чл. 20. (1) Източник на данните за цената на зърното на вътрешния пазар по чл. 17 е "Система за агропазарна информация" - ООД. Пазарната цена за месеца е съпоставената средна величина на цените на САПИ в рамките на един месец по региони, разположени в близост до главните центрове за внос. (2) Източник на данните за вносната цена CIF по чл. 17, представляваща среднопретеглената цена на тон за месеца, изчислена на базата на статистическата стойност, е Агенция "Митници". Агенция "Митници" предоставя на агенцията два пъти в месеца оперативни данни за статистическата стойност при вноса на пшеница по цени и количества.

Чл. 21. Агенцията осъществява дейностите по организирането и контролирането на заделянето, съхраняването и опресняването на държавния резерв от зърно по начин, който не оказва или оказва минимално влияние върху пазарните цени, като не се намесва на пазара на зърно и не предприема или не извършва действия с цел стабилизиране на цените на зърното.

Чл. 22. Агенцията обявява публично намеренията си да извършва дейностите по чл. 19 за държавния резерв от зърно, като за целта: 1. до 15 декември на предходната година обявява намеренията си за опресняване на държавния резерв от зърно през следващата година съобразно тримесечния период за поддържане на нетното ниво, като публикува информация за това в страницата на агенцията в Интернет; 2. обявява сроковете и продължителността на процедурите по т. 1 за всеки от четирите тримесечни периода; 3. създава интегрирана интерактивна компютърна система, която осигурява пълно обхващане на извършваните дейности, включително управление на наличните количества зърно и финансово-счетоводна отчетност.

Чл. 23. Агенцията изпълнява изискването за едномесечен отчетен период за ДДС и предава ежегодни финансово-счетоводни отчети на Министерския съвет.

Глава пета
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА

Чл. 24. Организацията на работата в агенцията се осъществява съгласно устройствения правилник, вътрешните правила за работа и инструкцията за документооборота.

Чл. 25. (1) Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция. (2) Директорите на дирекции: 1. докладват на председателя на агенцията или на главния секретар материалите по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции; 2. участват в съвещания и заседания при председателя на агенцията или при главния секретар; 3. насочват и подписват материалите по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции, съгласно предоставените им правомощия; 4. разпределят задълженията и работата между служителите в дирекциите и контролират изпълнението им. (3) Освен определените с правилника функции директорите изпълняват и други задачи, възложени им от ръководството на агенцията в кръга на дейността им.

Чл. 26. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 27. Документите, изпратени до агенцията, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.

Чл. 28. (1) Председателят на агенцията или главният секретар възлагат преписките с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис. (2) Служебните преписки се разпределят веднага след постъпването им. Адресатите на преписките се отбелязват във входящия дневник. При възлагането на преписката на повече от един ръководител се посочва отговорният от тях. (3) На молби и жалби се отговаря в едномесечен срок от получаването ми, освен ако със закон е установен друг срок. Председателят на агенцията или главният секретар могат да дават по-кратки срокове в зависимост от спецификата на жалбата или молбата.

Чл. 29. Изходящите от агенцията документи се съставят в 2 екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

Чл. 30. Достъпът на външни лица в сградата на централното управление се разрешава в утвърдени от председателя дни и часове след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането.

Чл. 31. Работното време на администрацията е от 9 до 17 ч. и 30 мин. с обедна почивка 30 минути.

Чл. 32. За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите на агенцията могат да бъдат награждавани от председателя с отличия и с парични или предметни награди в размер до 3 брутни работни заплати на съответното лице за една календарна година.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.48 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 6, ал. 4
от устройствения правилник
(Изм., ДВ, бр. 91 от 2001 г.)

Численост на организационните структури и административните звена в Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" при Министерския съвет - 876 щатни бройки

Председател 1
Заместник-председател 1
Главен секретар 1
Инспекторат 2
Обща администрация 127
Дирекция "Финансови дейности и административно-правно обслужване" 127
Специализирана администрация 744
Главна дирекция "Управление на държавните резерви и военновременните запаси" 744
в т. ч.:
Териториални дирекции и Централна техническа база в с. Соколово, община Дряново 690
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив