Устройствен правилник на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет ( Отм. ДВ. бр.34/2008г.)

МС

Държавен вестник брой: 34

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 02.04.2008

Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.1. С правилника се определят дейността, структурата, организацията на работа и числеността на персонала на Държавната агенция за бежанците, наричана по-нататък "агенцията", и на нейните поделения.

Чл.2.
(1) Държавната агенцията за бежанците е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с териториални поделения в страната.
(2) Агенцията е администрация, която подпомага председателя при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

Чл.3.
(1) (Изм., ДВ, бр. 71 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.) Председателят на агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на вътрешните работи.
(2) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Получените дарения и помощи, както и средствата по международни програми и споразумения постъпват в агенцията по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА АГЕНЦИЯТА

Чл.4.
(1) Председателят на Държавната агенцията за бежанците, наричан по-нататък "председателя", е орган на изпълнителната власт със специална компетентност.
(2) Председателят ръководи и представлява агенцията.
(3) Председателят се определя с решение на Министерския съвет и се назначава от министър-председателя.

Чл.5.
(1) Председателят ръководи, координира и контролира провеждането на държавната политика във връзка с предоставянето на статут на бежанец и хуманитарен статут на чужденци в Република България, като:
1. издава индивидуални административни актове и наказателни постановления в случаите, определени със закон;
2. осигурява изработването на проекти на закони и на подзаконови нормативни актове, свързани с особената закрила, предоставяна на чужденци в Република България;
3. прави мотивирано предложение до Министерския съвет за постановяване на акт за временна закрила и за прекратяване на временна закрила;
4. определя интервюиращите органи, които провеждат ускорено производство;
5. утвърждава образците на документите, издавани от агенцията, с изключение на документите за самоличност на чужденците, търсещи закрила;
6. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) утвърждава длъжностното разписание, правила за работната заплата и наградите;
7. утвърждава правилата за вътрешния ред и за документооборота в агенцията;
8. назначава държавните служители и прекратява служебните правоотношения с тях, сключва и прекратява трудовите договори с лицата, работещи по трудово правоотношение;
9. разрешава отпуските и командирова служителите на агенцията;
10. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) управлява и разпределя средствата от бюджета;
11. управлява имуществото на агенцията;
12. съгласувано с министъра на финансите и с министъра на труда и социалната политика определя разходните норми за подпомагане с материални и финансови средства на чужденците, търсещи закрила, и на получилите статут на бежанец или хуманитарен статут;
13. обявява списъка на информацията, подлежаща на класификация като служебна тайна в съответствие със Закона за защита на класифицираната информация;
14. осъществява контакти и взаимодейства с органите на държавната власт и на местното самоуправление и местната администрация;
15. взаимодейства с неправителствени организации;
16. осъществява контакти и сътрудничи с държавни органи със сходни цели и с неправителствени организации в други държави, както и с международни организации и институции;
17. представя пред Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на агенцията;
18. изпълнява други функции, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) Председателят организира предоставянето на редовна информация на средствата за масово осведомяване и на правителствената информационна служба за работата на агенцията.

Чл.6.
(1) При изпълнение на своята дейност председателят се подпомага от двама заместник-председатели.
(2) Заместник-председателите се назначават от министър-председателя по предложение на председателя на агенцията.
(3) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Председателят определя функциите на заместник-председателите.
(4) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от определен от него заместник-председател.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И СЪСТАВ НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I
Общи положения

Чл.7.
(1) Агенцията е структурирана в 5 дирекции, инспекторат и териториални поделения.
(2) Териториалните поделения на агенцията са:
1. Регистрационно-приемателният център за бежанци - с. Баня, община Нова Загора;
2. Регистрационно-приемателният център за бежанци - София;
3. Интеграционният център за бежанци-София.
(3) (Изм., ДВ, бр. 71 от 2006 г.) Общата численост на персонала на агенцията е 127 щатни бройки.
(4) Числеността на отделните административни звена и на териториалните поделения е посочена в приложението.
(5) Председателят на агенцията може да създава отдели и сектори в дирекциите и в териториалните поделения.

Раздел II
Главен секретар

Чл.8.
(1) Главният секретар осъществява административното ръководство на агенцията в изпълнение на законните разпореждания на председателя.
(2) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Главният секретар се назначава от председателя.

Чл.9.
(1) Главният секретар ръководи, координира и контролира дейността на администрацията, като:
1. осигурява организационната връзка между председателя и административните звена, както и между административните звена в рамките на своите правомощия;
2. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена;
2а. (нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) утвърждава длъжностните характеристики на служителите;
3. създава условия за нормална и ефективна работа и осъществява контрол по изпълнението на възложените задачи;
4. контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна;
5. ръководи процеса по въвеждането на автоматизирани системи в работата на администрацията;
6. координира и контролира дейността по управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;
7. организира подготовката на проекта на бюджет на агенцията;
8. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на председателя;
9. координира оперативното взаимодействие с Администрацията на Министерския съвет и с други органи на изпълнителната власт;
10. представлява агенцията в случаите, когато е упълномощен изрично от председателя;
11. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
(2) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от председателя директор на дирекция.

Раздел III
Инспекторат

Чл.10.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на председателя, който определя и конкретните му задачи.
(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на агенцията, като:
1. извършва цялостни и тематични проверки по заповед на председателя за:
а) правилното и законосъобразното събиране, съхраняване, разходване и отчитане на стоково-материалните ценности;
б) спазването на нормативните актове при управлението и разпореждането с дълготрайни активи;
в) спазването на Закона за обществените поръчки и на подзаконовите нормативни актове в тази област при възлагането на обществени поръчки;
г) спазването на трудовата дисциплина;
2. предоставя на председателя информация за констатациите от направените проверки и дава становища за отстраняване на допуснатите пропуски и нарушения;
3. контролира спазването на предписанията на компетентните органи при извършени проверки и вътрешни одити;
4. контролира спазването на задълженията по Закона за предложенията, сигналите, жалбите и молбите и Закона за достъп до обществена информация;
5. периодично подготвя информация за резултатите от дейността си;
6. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.

Раздел IIIа
Служител по сигурността на информацията
(Нов, ДВ, бр. 52 от 2004 г.)

Чл. 10а.
(1) Служителят по сигурността на информацията е на пряко подчинение на председателя и ръководи регистратура за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация.
(2) Служителят по сигурността на информацията отговаря за дейността по отбранително-мобилизационната подготовка в агенцията и осъществява връзки и взаимодействие с компетентните държавни органи по отношение на мобилизационните дейности и гражданската защита.

Раздел IV
Обща администрация

Чл.11.
(1) Общата администрация осигурява технически дейността на председателя, на специализираната администрация и дейностите по административно обслужване на гражданите и юридическите лица.
(2) Общата администрация е организирана в две дирекции: "Административно-правно и информационно обслужване" и "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността".

Чл.12. Дирекция "Административно-правно и информационно обслужване":
1. участва в разработването на проекти на нормативни актове и изготвя становища по проекти на закони и други нормативни актове;
2. осъществява процесуалното представителство пред съдилищата, с изключение на случаите по чл. 15, т.8 и 9;
3. контролира законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения, на заповедите за отпуск, за налагане на дисциплинарни наказания и за търсене на имуществена отговорност от виновните длъжностни лица;
4. участва при съставянето и контролира сключването и изпълнението на договори, свързани с дейността на агенцията;
5. осигурява правна помощ в работата на административните звена на агенцията и дава становища по правни въпроси;
6. осигурява правно и следи за спазването на нормативните актове при провеждането на процедурите по Закона за обществените поръчки и организира подготовката и изпращането на информация по Наредбата за водене на Регистъра за обществени поръчки;
7. подготвя отговори и дава мнения по постъпили жалби, сигнали и предложения;
8. изготвя анализи, справки и отчети за дейността на администрацията;
9. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) планира, организира и осъществява програми за обучение и професионална квалификация на служителите, организира и участва в процеса на атестирането им;
9а. (нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира дейността на учебен център за поддържане и повишаване на професионалната подготовка на служителите;
10. подготвя и оформя актовете, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения;
11. образува, води на отчет и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите;
12. извършва вписванията в Регистъра на административните структури и на актовете на органите на изпълнителната власт;
13. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и участва в разработването и актуализирането на длъжностните характеристики на служителите и изготвя длъжностното и поименното разписание на администрацията;
14. организира и осъществява програмното и техническото осигуряване на компютърната техника, инсталирането и поддържането й, както и поддържането на автоматизираната информационна система и локалната мрежа;
15. осигурява интегрирането на информационната система на агенцията с информационните системи на другите звена от държавната администрация;
16. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) поддържа страницата на агенцията в Интернет;
17. осъществява връзките с обществеността и информационната дейност на агенцията;
18. организира, осъществява и контролира движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция, води отчетност и осигурява информация по получената и изпратената кореспонденция;
19. (отм., предишна т. 20, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) дава методически указания за работата на деловодствата в териториалните поделения;
20. (предишна т. 21, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и осъществява размножителната и куриерската дейност;
21. (предишна т. 22, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) систематизира, съхранява и обработва документите от архива и организира използването им.

Чл.13. Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността":
1. съставя проекта на бюджет на агенцията;
2. разпределя бюджета на агенцията;
3. извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Единния сметкоплан;
4. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни оборотни ведомости на агенцията;
5. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) изготвя годишния баланс на агенцията;
6. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) отчита средствата, получени като дарения и помощи, както и средствата по международни програми и проекти и тяхното разходване по съответните разходни параграфи според естеството и вида на разхода по отделно обособена за това дейност в Единната бюджетна класификация;
7. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) контролира отчитането на всички постъпления и извършени разходи във и от касата на агенцията при извършването на всички касови операции;
8. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) следи за ефективното и законосъобразното разходване на бюджета при спазване на финансовата дисциплина;
8а. (нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) участва при организацията, изграждането и функционирането на системите за финансово управление и контрол;
9. поддържа контакти с първостепенния разпоредител с бюджетни кредити и с Министерството на финансите и изпълнява техните разпореждания и изисквания;
10. (отм., предишна т. 11, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осигурява съхраняването на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции;
11. (предишна т. 12, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира, осъществява и контролира извършването на инвентаризации съгласно изискванията на Закона за счетоводството;
12. (предишна т. 13, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осигурява условия за проверки и финансов контрол от компетентните органи;
13. (предишна т. 14, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) участва в разработването на длъжностното разписание на агенцията и го парафира;
14. (предишна т. 15, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и отговаря за правилното, законосъобразното и ефективното ползване, управление и опазване на недвижимите имоти и движимите вещи - собственост на агенцията или предоставени й за ползване;
15. (предишна т. 16, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира, осъществява и отговаря за снабдяването, съхраняването и разпределянето на стоково-материалните ценности;
16. (предишна т. 17, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и участва в провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;
17. (предишна т. 18, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осъществява инвестиционно проучване на обектите и изготвя предложения за необходимостта от капитални вложения за основен ремонт, реконструкция и ново строителство;
18. (предишна т. 19, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и контролира извършването на текущи ремонти, планово строителство, капитален ремонт, поправка на дълготрайните материални активи и товарно-разтоварни работи;
19. (предишна т. 20, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира, отговаря и следи за техническата изправност, правилната експлоатация и поддръжката на ведомствения автотранспорт;
20. (предишна т. 21, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и отговаря за поддръжката и ремонта на електрическата, водопроводната, отоплителната, телефонната и други мрежи и съоръжения;
21. (предишна т. 22, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и контролира спазването на изискванията за пожарна и аварийна безопасност; организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в агенцията;
22. (предишна т. 23, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира, осигурява и контролира охранителния и пропускателния режим в агенцията.

Раздел V
Специализирана администрация

Чл.14.
(1) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на председателя.
(2) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Специализираната администрация е организирана в 3 дирекции: "Методика, процесуално представителство", "Приемане и интеграция на бежанците" и "Международно сътрудничество и евроинтеграция".

Чл. 15. (Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Дирекция "Методика, процесуално представителство и документи за самоличност":
1. упражнява контрол за спазване на законовите изисквания за провеждане на производството за предоставяне статут на бежанец или хуманитарен статут;
2. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осъществява методическо ръководство и контролира дейността на интервюиращите органи в транзитните и регистрационно-приемателните центрове във връзка с производството за предоставяне на статут;
3. по искане на Президента на Република България проучва и изяснява факти и обстоятелства и изготвя мотивирано становище по подадена молба за убежище;
4. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) при фактическа или правна сложност извършва процесуални действия в производството за предоставяне на статут;
5. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) дава становища по молби за събиране на семейства, организира и осъществява действията, свързани със събирането на семейства на чужденците с предоставен статут на бежанец;
6. изготвя мотивирани предложения за решения в производството за предоставяне статут на бежанец и хуманитарен статут;
7. дава методически указания и обучава интервюиращите органи, провеждащи ускорено производство;
8. (изм. и доп., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осъществява процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решенията на председателя на агенцията, с които се отказва предоставяне статут на бежанец или хуманитарен статут, прекратява се производството за предоставяне на статут, отнема се статут, отказва се разрешение за събиране на семейство, както и по жалби срещу други решения в производството за предоставяне на статут;
9. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) осъществява процесуалното представителство по административни дела, образувани по жалби срещу решенията на интервюиращите органи за отказ поради явна неоснователност на молбата, за прекратяване на производството и срещу други решения в ускорено производство;
10. участва при изготвянето на становища по проекти на нормативни актове, имащи отношение към производството за предоставяне на статут;
11. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) разработва инструкции и указания във връзка с провеждане на производството за предоставяне на статут и контролира изпълнението им;
12. организира взаимодействието и обмена на информация във връзка с производството за предоставяне на статут между агенцията и други държавни органи;
13. (отм., предишна т. 15, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) дава методически указания и контролира дейността на териториалните поделения по регистрацията на чужденците, търсещи закрила;
14. (отм., предишна т. 16, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и контролира издаването на временно удостоверение на бежанец в ускорено производство и временно удостоверение на бежанец;
15. (предишна т. 17, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) изготвя образците на удостоверителни документи;
16. (предишна т. 18, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира реда за ползването и отговаря за съхраняването на личните дела на чужденците, чието производство за предоставяне на статут е приключило с влязло в сила решение.

Чл. 16. Дирекция "Приемане и интеграция на бежанците":
1. (отм., предишна т. 2, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) разпределя и контролира настаняването на чужденците, търсещи закрила, в транзитните, регистрационно-приемателните центрове и други места за подслон;
2. (предишна т. 3, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) дава методически указания и контролира дейностите по приемането, настаняването и изхранването на чужденците, търсещи закрила, както и за организацията и реда в транзитните и регистрационно-приемателните центрове;
3. (предишна т. 4, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) контролира прилагането на утвърдените разходни норми за подпомагане с материални и финансови средства на чужденците, търсещи закрила, и на получилите статут на бежанец или хуманитарен статут и анализира необходимостта от актуализирането им;
4. (предишна т. 5, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) разработва система за оценка на нуждата от оказване на финансова помощ за настаняване в жилище за срок до 6 месеца на чужденец с предоставен статут на бежанец или хуманитарен статут;
5. (предишна т. 6, бр. 52 от 2004 г.) дава методически указания и контролира дейностите по осигуряване на социална, медицинска и психологическа помощ на чужденците, търсещи или получили закрила;
6. (предишна т. 7, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) води на отчет чужденците със специални нужди, търсещи или получили закрила, и разработва програми за социалната им защита и интеграция;
7. (предишна т. 8, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и координира дейността по извършване на оценка на възрастта на непридружени малолетни и непълнолетни чужденци, търсещи закрила;
8. (предишна т. 9, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира, координира и контролира грижите за непридружените малолетни и непълнолетни чужденци, търсещи или получили закрила, както и за чужденци, търсещи или получили закрила, които поради слабоумие или душевна болест не могат да се грижат за своите работи; съдейства за назначаване на настойник, съответно попечител, както и за настаняването им в специализирани заведения;
9. (предишна т. 10, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) дава методически указания и контролира дейността на интеграционните центрове;
10. (предишна т. 11, изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) разработва проекти и програми за интеграция на чужденците, търсещи или получили закрила, и контролира изпълнението им;
11. (предишна т. 12, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира взаимодействието с държавните органи, с органите на местното самоуправление и местната администрация и с неправителствените организации за създаване на условия за интеграция на чужденците, получили закрила;
12. (предишна т. 13, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и координира дейността по набиране на средства и помощи за материално подпомагане на търсещите или получилите закрила чужденци и контролира разпределянето им;
13. (предишна т. 15, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) предлага организационни и практически действия и координира дейностите по отношение на чужденците, търсещи закрила, при постановяване на акт за временна закрила, при военно или друго извънредно положение, при бедствия, аварии и катастрофи и във връзка с отбранително-мобилизационна подготовка;
14. (отм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.).

Чл. 17. Дирекция "Международно сътрудничество и евроинтеграция":
1. осъществява общата координация на дейността по интеграция с Европейския съюз в областта на убежището и бежанците;
2. следи за промени в международните актове по бежанско право и прави предложения за хармонизиране на законодателството;
3. организира и подпомага сътрудничеството на агенцията с международните правителствени и неправителствени организации, работещи по проблемите на бежанците, както и с европейски бежански служби;
4. участва в разработването и координира изпълнението на съвместни проекти и програми с Европейския съюз, Съвета на Европа и с други международни организации в областта на убежището и бежанците;
5. осъществява взаимодействие със съответните административни звена на министерствата и ведомствата по въпроси, свързани с европейската интеграция в областта на убежището и бежанците, и участва в работни групи;
6. организира и координира взаимодействието с представителствата на Върховния комисар на Организацията на обединените нации за бежанците и с Международната организация по миграция;
7. осъществява взаимодействие и изготвя статистически доклади и аналитични материали за Европейската комисия, за представителството на Върховния комисар на Организацията на обединените нации за бежанците, за Мисията на Република България към Европейските общности в Брюксел и други;
8. (изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) събира, поддържа и актуализира база данни за страни на произход, за сигурни трети страни и за приемащи страни, включваща обща географска, политическа, икономическа и културна информация, информация за правната уредба и за спазването на правата на човека;
9. изготвя седмичен бюлетин за последните събития в кризисните райони и го публикува в страницата на агенцията в Интернет;
10. изготвя и актуализира аналитични доклади и справки за сигурните страни на произход, сигурните трети страни, кризисните райони, приемащите страни и за бежанските потоци;
11. изготвя и предлага за ежегодна актуализация проектите на списъци на сигурни страни на произход и на сигурни трети страни;
12. (отм., предишна т. 13, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира и поддържа фонда на библиотеката на агенцията;
13. (предишна т. 14, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) организира протоколно задграничните командировки на служителите и оформя документите.

Раздел VI
Териториални поделения на агенцията

Чл. 18. Транзитните центрове са териториални поделения на агенцията за регистрация, настаняване, медицинско изследване и провеждане на ускорено производство за чужденците, търсещи закрила.

Чл. 19.
(1) (Предишен текст на чл. 19, ДВ, бр. 52 от 204 г.) Регистрационно-приемателните центрове са териториални поделения на агенцията за регистрация, настаняване, медицинско изследване, социално и медицинско подпомагане и провеждане на производство за предоставяне статут на чужденците, търсещи закрила, до влизането в сила на решението по молбата за закрила.
(2) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Регистрационно-приемателните центрове:
1. организират и осъществяват дейностите по регистрацията и настаняването на чужденците, търсещи закрила;
2. организират и координират дейностите по задължителното медицинско изследване на чужденците;
3. интервюиращите органи провеждат ускорено производство и вземат решения по молбата за закрила в рамките на своите правомощия;
4. интервюиращите органи извършват процесуални действия в производството по общия ред за предоставяне на статут и изготвят становища по молбата за закрила;
5. организират и координират работата по осигуряване на квалифицирани преводачески услуги за производството за предоставяне на статут;
6. комплектуват личните дела на чужденците, подали молба за предоставяне статут на бежанец или хуманитарен статут, и организират и поддържат картотека;
7. организират и осъществяват дейността по издаването на удостоверителни документи;
8. организират дейностите по изхранването и по осигуряването на медицинска и психологическа помощ на настанените в центровете чужденци;
9. организират и осъществяват подпомагането с материални и финансови средства на настанените чужденци съобразно утвърдените разходни норми.

Чл. 20.
(1) (Предишен текст на чл. 20, ДВ, бр. 52 от 204 г.) Интеграционните центрове са териториални поделения на агенцията за осигуряване на обучение по български език, професионална квалификация и други дейности, необходими за интегрирането на чужденците, търсещи или получили закрила в Република България.
(2) (Нова, ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Интеграционните центрове:
1. планират и организират обучението по български език;
2. организират и осъществяват съвместно с регионалните инспекторати по образованието дейностите по установяване степента на придобитите знания по български език на търсещите или получилите закрила чужденци и насочването им към определено учебно заведение;
3. планират и организират професионалната квалификация на чужденците, търсещи или получили закрила, чрез бюрата по труда и чрез обучение в професионалните кабинети в центъра;
4. съдействат на чужденците с предоставен статут на бежанец или хуманитарен статут за намиране на работа чрез бюрата по труда;
5. изпълняват програми за социална защита и интеграция на чужденците със специални нужди;
6. планират и организират спортни и здравно-просветни дейности;
7. организират и осъществяват дейности за културна адаптация на чужденците, търсещи или получили закрила;
8. консултират по въпросите на социалното подпомагане и насочват към общинските служби за социално подпомагане;
9. подготвят и организират издаването на информационни материали за правата и задълженията на чужденците, търсещи или получили закрила.

Чл. 21.
(1) Териториалните поделения на агенцията се ръководят от директори.
(2) Директорите планират, организират, координират и контролират дейността на съответното териториално поделение.
(3) (Отм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.).
(4) Директорите представят ежегоден доклад пред председателя на агенцията.
(5) При отсъствие на директор неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от него началник на отдел или служител.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА В АГЕНЦИЯТА

Чл. 22.
(1) Работното време на администрацията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
(2) Работното време е от 8 ч. и 30 мин. до 17 ч. с почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.
(3) Председателят на агенцията утвърждава списък на длъжностите, на които служителите работят при ненормирано работно време.
(4) Служителите при необходимост полагат дежурства на работното си място и са на разположение по домовете си по график, утвърден от главния секретар.
(5) Транзитните и регистрационно-приемателните центрове при необходимост осигуряват 24-часов режим на работа по график, утвърден от директора на центъра.
(6) За положените дежурства служителите ползват компенсации и почивки при условията, по реда и в размерите, определени със Закона за държавния служител, Кодекса на труда и съответните подзаконови нормативни актове.

Чл. 23. Служителите, заемащи ръководни длъжности:
1. възлагат задачи на служителите в ръководеното от тях административно звено, контролират и отговарят за срочното и качественото им изпълнение;
2. осигуряват взаимодействието с другите административни звена в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;
3. периодично отчитат дейността на административното звено и предлагат конкретни мерки за подобряването й;
4. предлагат назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, дисциплинарни наказания и освобождаване на служителите в ръководеното от тях административно звено.

Чл. 24. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи съобразно длъжностните си характеристики и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата.

Чл. 25.
(1) Служителите на агенцията са длъжни да не разгласяват служебна информация, както и данните, свързани с личността на чужденеца, търсещ или получил закрила, станали им известни по време на производството за предоставяне на статут или по време на пребиваването му на територията на Република България след получаване на статут.
(2) При встъпването си в длъжност служителите на агенцията подписват декларация за съхраняване и неразпространяване на информацията и данните по ал. 1.

Чл. 26.
(1) Документите, постъпващи в агенцията от държавни органи, от юридически или физически лица, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязват датата и часът на получаването им.
(2) При завеждането на документите по ал. 1 се извършва проверка на наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Изходящите от агенцията документи се съставят на бланка в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, изготвил документа, и на съответното административно звено, като се посочва и датата.
(4) Организацията, редът и начинът на движение на служебните преписки се определят с правила за документооборота в агенцията.

Чл. 27. На всички молби и жалби се отговаря писмено в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок. В случаите, когато се налага извършване на проверка, срокът може да бъде удължаван, но за не повече от две седмици.

Чл. 28.
(1) (Доп., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) За образцово изпълнение на служебните си задължения, констатирано в процеса на оценяване на трудовото изпълнение, служителите на агенцията могат да бъдат награждавани с отличия и с награди. Награждаването се извършва със заповед на председателя на агенцията въз основа на мотивиран доклад.
(2) (Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г.) Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на съответния служител.
(3) Служителят може да бъде награден едновременно с отличие и с предметна или парична награда.

Чл. 29. Достъпът на външни лица в сградите на агенцията се разрешава по ред, определен от председателя.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.47, ал. 4 от Закона за убежището и бежанците ичл.48 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 7, ал. 4
(Изм., ДВ, бр. 52 от 2004 г., бр. 71 от 2006 г.)

Численост на персонала на Държавната агенция за бежанците при Министерския съвет - 127 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 71 от 2006 г.)

Председател 1
Заместник-председатели 2
Главен секретар 1
Инспекторат 1
служител по сигурността на информацията 1
Обща администрация 36
в т. ч.:
дирекция "Административно-правно и информационно обслужване" 14
дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" 22
Специализирана администрация 37
в т. ч.:
дирекция "Методика, процесуално представителство и документи за самоличност" 13
дирекция "Приемане и интеграция на бежанците" 10
дирекция "Международно сътрудничество и евроинтеграция" 14
Регистрационно-приемателен център за бежанци - с. Баня, община Нова Загора 10
в т. ч. директор 1
Регистрационно-приемателен център за бежанци - София 30
в т. ч. директор 1
Интеграционен център за бежанци - София 8
в т. ч. директор 1
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив