Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С правилника се определят дейността, структурата, функциите и числеността на персонала на Държавната агенция по горите, наричана по-нататък "агенцията", и на нейните структури и специализирани териториални звена.
Чл. 2.
(1) Държавната агенция по горите е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.
(2) Държавната агенция по горите е специализиран орган на Министерския съвет за разработване и осъществяване на държавната политика в областта на горите и ловното стопанство.
(3) Агенцията осъществява охраната на рибните ресурси във водните обекти, ползвани за любителски риболов в териториалния обхват на дейност на нейните структури и специализирани териториални звена, и контрол по спазване на правилата за любителски риболов.
(4) Агенцията е администрация, която подпомага председателя при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административно обслужване на гражданите и юридическите лица.
(5) При осъществяване на своята дейност администрацията се ръководи от принципите на законност, откритост, достъпност, отговорност и координация в рамките на своята компетентност.
Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ
Раздел I
Общи положения
ПРАВОМОЩИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ
Раздел I
Общи положения
Чл. 3.
(1) Агенцията се ръководи и представлява от председател, който се определя с решение на Министерския съвет и се назначава от министър-председателя.
(2) Председателят ръководи и представлява агенцията.
(3) Председателят на агенцията е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити.
(4) Председателят на агенцията осъществява правомощията си пряко и чрез структурите и специализираните териториални звена на агенцията.
Чл. 4.
(1) При осъществяване на правомощията си председателят на агенцията се подпомага от трима заместник-председатели.
(2) Заместник-председателите се назначават от министър-председателя по предложение на председателя на агенцията.
Раздел II
Правомощия на председателя
Правомощия на председателя
Чл. 5.
(1) Председателят на агенцията има следните правомощия:
1. провежда единната държавна политика в областта на горите, горското и ловното стопанство;
2. управлява и контролира дейността на агенцията и осъществява общо ръководство на нейните структури и специализирани териториални звена;
3. упражнява правомощията, възложени му по закон лично, чрез оправомощени от него длъжностни лица или чрез ръководителите на структурите и специализираните териториални звена на агенцията;
4. представя на Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на агенцията;
5. представлява Република България при сключването на международни договори за сътрудничество в областта на горското и ловното стопанство в рамките на предоставената му компетентност;
6. подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет национална стратегия в областта на горите и ловното стопанство;
7. сключва договори и издава актове за възникване, изменяне и прекратяване на трудовите и служебните правоотношения на служителите в агенцията и ръководителите на нейните структури и специализирани териториални звена;
8. утвърждава длъжностното разписание в агенцията и длъжностните разписания, числеността и средната месечна брутна работна заплата на нейните структури и специализираните териториални звена на агенцията;
9. утвърждава бюджета на структурите и специализираните териториални звена на пряко подчинение на агенцията и обобщен бюджет за държавните лесничейства по регионални дирекции по горите;
10. утвърждава типови длъжностни характеристики за длъжностите в структурите и специализираните териториални звена на агенцията;
11. сключва браншов колективен трудов договор и договор със синдикалната организация на държавните служители в агенцията;
12. сключва договори, свързани с научното обслужване и внедрителската дейност в горскостопанската дейност и ловното стопанство;
13. утвърждава правилник за вътрешния трудов ред и организация на работната заплата в агенцията;
14. създава и закрива отдели и сектори в структурата на агенцията;
15. утвърждава образците на документите, издавани от агенцията;
16. управлява и разпределя средствата от бюджета;
17. управлява имуществото на агенцията;
18. обявява списъка на информацията, подлежаща на класификация като служебна тайна в съответствие със Закона за защита на класифицираната информация;
19. създава съвети или експертни работни групи като консултативни звена за изготвяне на проекти или за предлагане на решения на конкретни въпроси;
20. утвърждава Правила за вътрешния ред и издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота в агенцията;
21. издава инструкция за охраната и пропускателния режим в агенцията;
22. образува, преобразува, закрива и определя района на дейност на регионалните дирекции по горите, държавните лесничейства и специализираните териториални звена на агенцията;
23. командирова в страната служителите от агенцията и ръководителите на структурите и специализираните териториални звена, а в чужбина - всички служители от агенцията и от нейните структури и специализирани териториални звена;
24. разработва и внася за приемане проекти на вътрешни и международни нормативни актове в областта на своята компетентност;
25. участва в разработването и прилагането на двустранни и многостранни споразумения за икономическо и научно-техническо сътрудничество;
26. сключва договори, необходими за осъществяване дейността на агенцията и нейните структури и специализирани териториални звена, съобразно своите правомощия;
27. упражнява правата на едноличния собственик на капитала и правата на собственост на държавата в търговски дружества с държавно участие в капитала в областта на горскостопанската дейност и ловното стопанство;
28. упражнява правата на собственост на държавата в държавните дивечовъдни станции и провежда политиката на държавата в областта на организацията на ловната площ, опазването и стопанисването на дивеча;
29. разпределя субсидиите от държавния бюджет и другите държавни средства в областта на горскостопанската дейност и ловното стопанство;
30. със заповед делегира правомощия на заместник-председателите на агенцията или на главния секретар и на ръководителите на структурите и специализираните териториални звена;
31. организира, финансира и контролира дейността на професионалните гимназии в областта на горския сектор;
32. осигурява условия и създава организация за работа с горската техника съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ);
33. изпълнява други функции, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) При отсъствие на председателя на агенцията функциите му се изпълняват от определен от него с писмена заповед заместник-председател.
(3) В изпълнение на своите правомощия председателят на агенцията издава индивидуални административни актове и наказателни постановления в случаите, определени със закон.
(4) Председателят на агенцията създава на свое пряко подчинение консултативен съвет, който го подпомага при формулирането и разработването на конкретни решения за провеждане политиката на правителството, както и при осъществяването на връзките с другите държавни органи.
(5) Консултативният съвет се състои от експерти, съветници и сътрудници. Съставът, редът за осъществяване на дейността, функциите и задачите на консултативния съвет се определят с акт на председателя на агенцията.
Раздел III
Национален съвет по горите
Национален съвет по горите
Чл. 6. (1) Председателят на агенцията създава на свое пряко подчинение Национален съвет по горите като консултативен орган за обсъждане на основни въпроси по управлението на горите.
(2) Националният съвет по горите се състои от представители на Министерството на околната среда и водите, Министерството на вътрешните работи, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на финансите, Министерството на правосъдието, Министерството на земеделието и продоволствието, Държавната агенция по горите, Контролно-техническата инспекция и Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури при Министерството на земеделието и продоволствието, Института по гората към Българската академия на науките, Лесотехническия университет, Съюза на лесовъдите в България и други юридически лица с нестопанска цел, чиято дейност е свързана със стопанисването, опазването и охраната на горите.
(3) Съставът на Националния съвет по горите се определя със заповед на председателя на агенцията.
Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ
Раздел I
Общи положения
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ
Раздел I
Общи положения
Чл. 7.
(1) Държавната агенция по горите е структурирана в дирекция "Вътрешен одит", инспекторат, обща и специализирана администрация, регионални управления на горите, държавни лесничейства и специализирани териториални звена.
(2) Общата численост на персонала в агенцията и в нейните структури и специализирани териториални звена е 7538 щатни бройки.
(3) Разпределението на числеността на персонала в агенцията и в нейните структури и специализирани териториални звена е посочено в приложението.
Чл. 8.
(1) Общата администрация в агенцията е организирана в две дирекции: дирекция "Финансово-стопански дейности" и дирекция "Административно-правно обслужване и човешки ресурси".
(2) Специализираната администрация в агенцията е организирана в 5 дирекции: дирекция "Горско стопанство и природозащитни дейности", дирекция "Ловно стопанство", дирекция "Охрана на горите, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов", дирекция "Наука, образование и международна дейност" и дирекция "Информационно обслужване и връзки с обществеността".
Раздел II
Главен секретар
Главен секретар
Чл. 9. Главният секретар ръководи, координира и контролира дейността на администрацията, като:
1. ръководи административното обслужване;
2. отговаря за планирането и отчетността при изпълнението на ежегодните цели на администрацията;
3. ръководи дейността по управление на човешките ресурси.
Чл. 10. Главният секретар:
1. осъществява административното ръководство в изпълнение на законните разпореждания на председателя на агенцията;
2. отговаря за подготовката и съгласуването на актовете за възникване, изменяне и прекратяване на служебните и трудовите правоотношения;
3. ръководи, координира и контролира администрацията за точното спазване на нормативните актове;
4. координира оперативното взаимодействие с администрацията на Министерския съвет, с други органи на изпълнителната власт и с неправителствени организации;
5. осигурява, организира и контролира дейността по предоставянето на информация на граждани, юридически лица и органите на държавната власт;
6. отчита дейността си пред председателя на агенцията;
7. контролира спазването на етичните правила и разглеждане на постъпили сигнали за конфликт на интереси и други нарушения на служебните задължения, като осъществява контрол по спазването на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, приет с Постановление № 126 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 53 от 2004 г.);
8. изготвя ежегоден доклад за състоянието на администрацията и го представя на председателя на агенцията;
9. разработва ежегодните цели на администрацията и план за тяхното изпълнение въз основа на утвърдените от председателя стратегически приоритети;
10. организира и контролира административната дейност по приемане и обработване на постъпили сигнали, жалби и предложения от юридически и физически лица;
11. изпълнява и други функции и задачи, възложени му от председателя на агенцията.
Раздел III
Инспекторат
Инспекторат
Чл. 11.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на председателя на агенцията и осигурява изпълнението на контролните му функции върху дейността на администрацията.
(2) Инспекторатът извършва цялостни и тематични проверки на структурите и специализираните териториални звена на агенцията, както и внезапни проверки по отделни сигнали, жалби или при случаи с обществен отзвук. Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на председателя на агенцията.
(3) Дейността на инспектората е насочена към всеобхватно, обективно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за решаването им и включва:
1. извършване на проверки по организацията и осъществяването на административната дейност на агенцията, нейните структури и специализирани териториални звена;
2. участие в разработването на проекти на нормативни актове, както и на вътрешни актове, уреждащи дейността на агенцията;
3. извършване анализ на ефективността на дейността на администрацията;
4. осъществяване на дейности по разкриване и борба с корупцията в администрацията на агенцията, в нейните структури и специализирани териториални звена;
5. контролиране спазването на етичните правила и разглеждане на постъпили сигнали за конфликт на интереси и други нарушения на служебните задължения, като осъществява контрол по спазването на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
6. извършване на проверки и изготвяне на писмени отговори по постъпили в агенцията жалби, молби и сигнали срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията;
7. контролиране спазването на предписанията, дадени от компетентните органи при извършени проверки и ревизии;
8. анализиране на причините и условията за констатираните нарушения и предлагане на мерки за отстраняването им;
9. изготвяне на предложения до председателя на агенцията за образуване на дисциплинарни производства при констатирани нарушения на трудовата дисциплина и неизпълнение на служебните задължения, предвидени в Кодекса на труда, в Закона за държавния служител и в Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
10. периодично изготвяне на информация до председателя на агенцията за резултатите от дейността си;
11. осъществяване на други функции във връзка с административния контрол, произтичащи от нормативни актове или възложени му от председателя на агенцията.
(4) Организацията на дейността на инспектората се определя в утвърден от председателя на агенцията вътрешен правилник.
Раздел IV
Финансов контрольор
Финансов контрольор
Чл. 12. Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия на агенцията, свързани с финансовата й дейност; осъществява проверки и преди вземането на решения за поемане на задължения и извършване на разход със средства, получени от републиканския бюджет. При осъществяването на предварителния контрол финансовият контрольор одобрява или отхвърля предложенията на председателя на агенцията за поемане на задължения или за извършване на разходи.
Чл. 13. Финансовият контрольор е на пряко подчинение на председателя на агенцията.
Раздел V
Дирекция "Вътрешен одит"
Дирекция "Вътрешен одит"
Чл. 14.
(1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на председателя на агенцията и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(2) Дирекцията осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в агенцията в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Дирекцията докладва директно на председателя на агенцията.
(4) Дирекция "Вътрешен одит":
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от председателя на агенцията, като годишният план се координира с годишния план на звеното за вътрешен одит на Министерския съвет;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на председателя на агенцията независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от председателя на агенцията;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира председателя на агенцията по негово искане, като дава съвети, мнение, извършва обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с председателя на агенцията и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага директора при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на председателя на агенцията годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
Раздел VI
Служител по сигурността на информацията
Служител по сигурността на информацията
Чл. 15.
(1) Служителят по сигурността на информацията е на пряко подчинение на председателя на агенцията и ръководи регистратура за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) задачи и отговоря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация.
(2) Служителят по сигурността на информацията изпълнява възложените му в изпълнение на ЗЗКИ задачи, като:
1. следи за спазването на изискванията на ЗЗКИ и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. извършва обикновено проучване по чл. 47 ЗЗКИ;
6. осъществява процедурата по обикновено проучване съгласно чл. 47 ЗЗКИ и води регистър на проучените лица;
7. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) при изтичане срока на разрешенията, при напускане или преназначаване на служителя, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;
8. информира незабавно в писмена форма ДКСИ и компетентната служба за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;
9. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира незабавно ДКСИ;
10. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в агенцията;
11. организира и провежда обучението на служителите в агенцията в областта на защитата на класифицираната информация;
12. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативните актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
(3) Служителят по сигурността на информацията води регистратура за класифицираната информация и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация.
(4) Служителят по сигурността на информацията подпомага председателя на агенцията, като:
1. участва в изготвянето на противопожарните и мобилизационните планове на агенцията, разработва план за привеждане на агенцията от мирно на военно положение, военновременен план и план за разсредоточаване и евакуация;
2. отговаря за дейността по отбранително-мобилизационната подготовка;
3. разработва план за действие на системата на горския сектор при екстремни обстоятелства и провежда съответните мероприятия;
4. разработва план за охрана на агенцията чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
5. осъществява връзки и взаимодействия с националните служби по отношение на мобилизационните дейности и гражданската защита.
Раздел VII
Обща администрация
Обща администрация
Чл. 16.
(1) Общата администрация подпомага осъществяването на правомощията на председателя на агенцията, създава условия за осъществяване дейността на специализираната администрация и извършва техническите дейности по административното обслужване.
(2) Общата администрация е организирана в дирекциите "Финансово-стопански дейности" и "Административно-правно обслужване и човешки ресурси".
Чл. 17. Дирекция "Финансово-стопански дейности":
1. разработва мерки и прави анализи, свързани с провеждането на инвестиционната политика на агенцията;
2. участва в разработването на нормативни актове по планирането и управлението на финансовите средства;
3. разработва анализи, стратегии и решения в областта на икономическите регулатори, данъчния режим и финансово-кредитната политика в горите;
4. извършва обработка на документация, която отразява стопанските процеси, свързани с дейността на агенцията и на нейните структури и специализирани териториални звена;
5. координира дейностите по изпълнението на бюджета на структурите и специализираните териториални звена на агенцията;
6. осъществява методическо ръководство на структурите и специализираните териториални звена на агенцията по прилагането на Закона за счетоводството и актовете по прилагането му;
7. участва в разработването и прилагането на двустранни и многостранни споразумения за икономическо сътрудничество в областта на горския сектор;
8. предлага на председателя на агенцията разпределението на бюджетните кредити по структурите и териториалните звена на агенцията;
9. участва в работата на смесени комисии за търговско и икономическо сътрудничество;
10. участва в разработването на стандарти, свързани с горското и ловното стопанство;
11. осъществява контрол по Системата за електронни бюджетни разплащания "СЕБРА".
Чл. 18. Дирекция "Административно-правно обслужване и човешки ресурси":
1. подпомага председателя, заместник-председателите, главния секретар и административните звена за осъществяване на административно-правната дейност на агенцията: организира и контролира поддържането и съхраняването на материалната база на агенцията, нейните структури и териториални звена;
2. участва в разработването на нормативни актове и изразява становища по тях;
3. осъществява процесуалното представителство на председателя и на агенцията пред съдилищата;
4. изготвя и актуализира проектите на длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите в агенцията;
5. изготвя актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения;
6. изготвя, оформя и съхранява служебните и личните досиета на служителите в агенцията;
7. разработва съвместно с другите компетентни органи проекти и програми за условията на труд и техническа безопасност;
8. предприема правни действия по събиране вземания на агенцията;
9. осъществява взаимодействие с правните дирекции на Министерския съвет, на министерствата и с другите административни структури в рамките на своята компетентност;
10. организира, подпомага и изпълнява дейности по възлагане на обществени поръчки;
11. дава становища по законосъобразността на проекти на договори, заповеди и други актове и документи, свързани с дейността на агенцията;
12. организира дейностите по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на агенцията;
13. организира и контролира поддържането на материалната база на агенцията, нейните структури и специализирани териториални звена; предлага на председателя на агенцията мерки за хармонизиране законодателството на Република България с директивите, регламентите и стандартите на Европейския съюз (ЕС) в областта на горското и ловното стопанство;
14. организира и осъществява деловодната дейност, като получава, обработва и изпраща изходящата кореспонденция;
15. организира и координира работата с постъпилите жалби, молби, сигнали и предложения на граждани и други документи;
16. създава и поддържа регистър на недвижимите имоти - държавна собственост, предоставени за управление на агенцията, нейните структури и специализирани териториални звена, както и на дивечовъдните станции;
17. организира правната помощ на администрацията за законосъобразното осъществяване на нейните функции;
18. осъществява връзките между звената от общата и специализираната администрация по отношение на предаването на документи за изпълнение;
19. обработва и съхранява централния деловоден архив на агенцията;
20. организира административното и техническото обслужване на заемащите ръководни длъжности;
21. разработва военновременен план на агенцията и организира оперативната подготовка на личния състав в условия на криза;
22. ръководи транспортното обслужване - регистрация на моторните превозни средства, застраховане, поддръжка и ремонт, годишни прегледи.
Раздел VIII
Специализирана администрация
Специализирана администрация
Чл. 19.
(1) Специализираната администрация подпомага и осигурява председателя на агенцията при осъществяване на неговите правомощия.
(2) Специализираната администрация е организирана във:
1. дирекция "Горско стопанство и природозащитни дейности";
2. дирекция "Ловно стопанство";
3. дирекция "Охрана на горите, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов";
4. дирекция "Наука, образование и международна дейност";
5. дирекция "Информационно обслужване и връзки с обществеността".
Чл. 20. Дирекция "Горско стопанство и природозащитни дейности":
1. организира, контролира, координира и отчита дейността по създаването, възобновяването и стопанисването на горите и на земите от горския фонд;
2. организира, контролира и отчита дейността по устройството, инвентаризацията, оценката и промените в горския фонд;
3. организира, контролира, възлага и отчита дейността по научното обслужване и внедряването на научните постижения в областта на горското стопанство;
4. участва в работата на смесени комисии за научно-техническо сътрудничество;
5. разработва и препоръчва екологосъобразни методи, системи и технологии за възпроизводство и ползване на горите и внедряването им в областта на горското стопанство;
6. организира и ръководи изработването, поддържането, съхраняването и ползването на специализирани карти и регистри за земите и горите от горския фонд, както и за районите на произход на горските репродуктивни материали;
7. организира борбата с ерозията в горския фонд чрез лесовъдски методи и способи;
8. участва в разработването на програми за обучение, подготовка, квалификация и преквалификация на кадрите, необходими за горския отрасъл;
9. контролира горската селекция, интродукцията на горско-дървесни видове, производството и търговията на горските репродуктивни материали и съхраняването на горските генетични ресурси;
10. изгражда и поддържа система за прогноза и сигнализация за болестите и вредителите в горите;
11. организира изготвянето и контролира изпълнението на проекти, планове и програми, свързани с възобновяването, стопанисването, ползването и опазването на горите, и извършва инвеститорски надзор;
12. отчита дейността по защитата на горите и земите от горския фонд;
13. предлага категоризирането и прекатегоризирането на горите;
14. участва в разработването на програми за насърчаване участието на собствениците на недържавни гори във всички етапи на възобновяване, стопанисване, управление и опазване на горите;
15. подпомага чрез консултиране и извършване на административни услуги собствениците на гори при управлението и стопанисването на горите им;
16. участва в разработването на механизми за устойчиво, природосъобразно и икономически ефективно стопанисване на горите;
17. участва в разработването и осъществяването на национални и международни програми и проекти в областта на горското стопанство;
18. изготвя анализи и подпомага председателя на агенцията при определянето на националните приоритети в областта на горското стопанство в съответствие с националните интереси и критериите за членство в ЕС;
19. отговаря за планирането, изготвянето и прилагането на националните програми ФАР в частта за горското стопанство в съответствие с Наръчника на Децентрализираната система за изпълнение на ФАР, както и за координацията с други институции и донори, свързани с финансираните от ФАР проекти; отговаря за наблюдението и контрола по изпълнението на националните програми ФАР в горското стопанство;
20. участва в програмирането, прилагането и наблюдението на мерките от Националната програма за развитие на селските райони 2007 - 2013 и от програмите, финансирани от Разплащателната агенция в областта на горското и ловното стопанство и любителския риболов;
21. осигурява развитието на устойчиво горско стопанство и въвеждането на световните и европейските критерии за устойчиво развитие на горските екосистеми;
22. води и съхранява следните регистри:
а) национална база данни за горите и земите от горския фонд;
б) списък "генна банка" за иглолистни и широколистни семена;
в) публичен регистър на лицата, упражняващи частна лесовъдска практика;
г) публичен регистър на търговците, имащи право да извършват дейности в горския фонд;
д) публичен списък на одобрените базови източници за горски репродуктивни материали;
е) публичен регистър за доставчиците на горски репродуктивни материали;
ж) списък на изпълнителите с отрицателна търговска репутация, които са извършвали дейности по възпроизводство на горите в държавния горски фонд;
23. контролира воденето и съхраняването на следните регистри:
а) регистър на горската семепроизводствена база;
б) регистър на водосборите с поройна активност;
24. организира, контролира, координира и отчита дейностите по отдаване на ползванията в горите и възлагане на лесокултурните мероприятия;
25. анализира статистическата информация за горите;
26. контролира и отчита страничните ползвания от горите;
27. събира и предоставя информация за състоянието и тенденцията на пазарите на дървесина и други суровини и продукти, добивани от горския фонд;
28. анализира развитието на вътрешния пазар на горски продукти и световната пазарна конюнктура и дава предложения за формиране на търговската политика в сектора;
29. извършва маркетингови проучвания на горските продукти, изготвя и разпространява анализи за тях;
30. осъществява контакти между български и чуждестранни партньори за осъществяване на търговски сделки между заинтересуваните страни и за привличане на чуждестранни инвестиции в областта на горското стопанство;
31. организира маркетинга, както и търговията и реализацията на дървесина от горите - държавна собственост;
32. контролира дейността на структурите на агенцията, свързана с маркетинга, търговията и реализацията на дървесина;
33. организира и координира дейността по изпълнението на национални стратегии и планове за действие, произтичащи от международни конвенции, които са част от вътрешното право на страната, както и от проекти в областта на горите;
34. управлява, контролира, координира и отчита дейностите в природните паркове, защитените природни територии и природните забележителности на територията на горския фонд, по отношение на които се прилагат разпоредбите на Закона за горите;
35. организира и координира изпълнението на национални стратегии и планове за действие в областта на опазването на горските екосистеми и биологичното разнообразие в тях;
36. осъществява и организира изпълнението на поддържащи, направляващи, регулиращи и възстановителни дейности в горските екосистеми;
37. организира и участва в разработването на програми за обучение, подготовка и квалификация на служители, ангажирани с природозащитните дейности в горите;
38. организира изготвянето и контролира изпълнението на проекти, планове и програми, свързани с природозащитните дейности в горите;
39. участва в разработването и изпълнението на национални и международни програми, свързани с опазването на горските екосистеми и биологичното разнообразие в горите;
40. осъществява мониторинг върху горските екосистеми и биологичното разнообразие в тях и изготвя ежегоден доклад за състоянието им;
41. организира и координира взаимодействието на агенцията с Министерството на околната среда и водите и с Министерството на земеделието и продоволствието, с научни и неправителствени организации в областта на природозащитните дейности, провеждани в горите;
42. организира и ръководи представянето на информация от специализираните карти и регистри за горите и земите от горския фонд за отразяването им в цифровите модели в Картата на възстановената собственост (КВС) и в Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП).
Чл. 21. Дирекция "Ловно стопанство":
1. подпомага председателя на агенцията при провеждането на държавната политика в областта на ловното стопанство;
2. организира, управлява и контролира:
а) организацията на ловното стопанство;
б) стопанисването, опазването и ползването на дивеча;
в) придобиването и упражняването на правото на лов;
г) провеждането на организиран ловен туризъм;
д) търговията с дивеч и дивечови продукти;
е) финансирането на дейностите в ловностопанските райони, стопанисвани от агенцията и нейните структури;
3. организира изготвянето и контролира изпълнението на проекти, планове и програми, свързани със стопанисването, ползването и опазването на дивеча;
4. участва в изработването на стандарти, свързани с ловното стопанство;
5. извършва анализи и прогнози и разработва програми за развитието на ловното стопанство;
6. води и съхранява следните регистри:
а) регистър за удостоверенията за подборен отстрел и ловни водачи;
б) регистър на издадените и заверените билети за лов на чужди граждани;
в) регистър за резултатите от проведената годишна таксация на дивеча;
г) регистър за издадените разрешения за ловуване с научноизследователски цели;
д) регистър на категоризираните ловни бази;
7. организира и участва в разработването на програми за обучение, подготовка и квалификация на служители, ангажирани с ловното стопанство;
8. контролира и координира дейностите на структурите и специализираните териториални звена на агенцията, свързани с ловното стопанство;
9. участва в програмирането, прилагането и наблюдението на програмите, финансирани от Разплащателната агенция в областта на ловното стопанство и любителския риболов.
Чл. 22. Дирекция "Охрана на горите, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов":
1. организира, координира и контролира охраната на горите и земите от горския фонд без тези в защитените територии - изключителна държавна собственост;
2. организира, контролира, координира и отчита дейностите по охрана на дивеча и рибните ресурси във водните обекти, ползвани за любителски риболов;
3. отчита дейностите по опазване на горите от пожари, охраната на горите и земите от горския фонд, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов;
4. организира и участва в разработването на програми за обучение, подготовка и квалификация на служители, ангажирани с охраната на горите, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов;
5. организира изготвянето и контролира изпълнението на проекти, планове и програми, свързани с опазването на горите от пожари;
6. участва в разработването и изпълнението на национални и международни програми, свързани с опазването на горите от пожари и с охраната на горите и земите от горския фонд, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов;
7. координира и контролира дейностите на структурите и териториалните звена на агенцията, свързани с опазването на горите от пожари и с охраната на горите и земите от горския фонд, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов;
8. осъществява координация с Министерството на вътрешните работи и други институции за участие в специализирани акции за проверка на сигнали за нарушения в горите;
9. осъществява координация и взаимодействие с Министерството на вътрешните работи, с Министерството на държавната политика при бедствия и аварии и с други институции с цел опазване от пожари на горите и земите от горския фонд;
10. разработва оперативна документация, свързана с организацията, контрола, планирането и отчитането на дейностите по опазване на горите и земите от горския фонд от пожари;
11. разработва схеми за прилагане при охраната на горите и земите от горския фонд;
12. създава и поддържа национална база данни за горските марки.
Чл. 23. Дирекция "Наука, образование и международна дейност":
1. подпомага председателя на агенцията при осъществяването на дейности в областта на науката и образованието в горския сектор;
2. участва в изработването на програми за развитие на обучението в научните звена и структури в горския сектор;
3. изразява становища за приемането на държавните образователни изисквания за училищата, които се финансират чрез агенцията;
4. изразява становища по списъка, който се утвърждава от министъра на образованието и науката, за професиите и специалностите, които се придобиват в училищата, финансирани чрез агенцията;
5. подпомага председателя на агенцията при съгласуването на държавната поръчка за прием на ученици и студенти в специализираните учебни заведения;
6. осъществява контакти със съответните органи на Европейската комисия, с държавни органи и международни организации;
7. подпомага и взаимодейства със структурите на агенцията във връзка с планирането и изпълнението на програмите и проектите, финансирани от ЕС и от други международни донори;
8. организира и координира дейностите на агенцията по годишното и многогодишното програмиране по международни програми и проекти в горския сектор;
9. участва в съгласуването на проекти на финансови меморандуми и други споразумения в сферата на компетентност на агенцията, с които се предоставя финансова помощ от ЕС и от други международни донори;
10. отговаря за поддръжката на информационната система за програми и проекти, финансирани от ЕС и от международни организации и донори;
11. организира и координира дейностите на агенцията по управление на международни донорски програми, финансирани от други държави, държавни институции или международни донори извън посочените в т. 10;
12. осъществява взаимодействие с административните структури на съответния донор, както и с определените органи за управление на конкретната програма;
13. организира, контролира и отчита работата с неправителствените организации и международното сътрудничество;
14. организира и координира разработването и прилагането на двустранни и многостранни споразумения за икономическо и научно-техническо сътрудничество в областта на горския сектор;
15. участва в работата на международни организации в областта на горския сектор;
16. участва в работата на смесени комисии за търговско, икономическо и научно-техническо сътрудничество.
Чл. 24. Дирекция "Информационно обслужване и връзки с обществеността":
1. осигурява провеждането на информационната политика на агенцията, осъществява нейната функционална връзка, планиране и реализация;
2. осигурява достъпа до обществената информация в съответствие с конституционните права на гражданите;
3. осигурява интегрирането на информационните системи на агенцията със системите на други звена от държавната администрация;
4. осигурява правилното функциониране на необходимите средства за обработка и пренасяне на информацията - хардуера и софтуера, както и на процесите на събиране и обработване на информацията;
5. организира и контролира проектирането и създаването на информационни системи за нуждите на агенцията;
6. събира, обобщава и съхранява информацията, получена от структурите и териториалните звена на агенцията;
7. разработва и внедрява информационна система за горите в Република България;
8. съгласува програми, обслужващи информационната дейност на структурите и териториалните звена на агенцията;
9. упражнява методическо ръководство при използването на електронноизчислителната техника и обработката на данни;
10. координира разпространяването и внедряването на програмни продукти в практиката на структурите и териториалните звена на агенцията;
11. внедрява и поддържа локална мрежа, интернет и други средства за комуникация в агенцията и в нейните структури и специализирани териториални звена;
12. участва в комисии и експертни съвети по внедряването, поддържането и използването на програмни продукти, база данни и електронна техника;
13. организира и технически осигурява публичните изяви на председателя на агенцията;
14. отговаря за предоставянето на редовна и изчерпателна информация на средствата за масово осведомяване;
15. разработва програма за представяне дейността на агенцията пред обществото и пред средствата за масово осведомяване.
Раздел IX
Организация на работата
Организация на работата
Чл. 25.
(1) Организацията на работата в агенцията се осъществява по реда на правилника и в съответствие с вътрешните правила за работа в администрацията, които се утвърждават от председателя на агенцията по предложение на главния секретар.
(2) Председателят на агенцията по предложение на главния секретар издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота и Инструкция за охраната и пропускателния режим на агенцията.
Чл. 26. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
Чл. 27. За образцово изпълнение на служебните си задължения държавните служители в агенцията имат право на отличия и награди в съответствие със Закона за държавния служител.
Чл. 28.
(1) Непосредственото ръководство на дирекциите се осъществява от техните директори.
(2) Директорът на дирекция:
1. разработва и докладва на председателя на агенцията, на заместник-председателите или на главния секретар материалите по въпроси, включени във функциите на ръководената от него дирекция;
2. участва в съвещания и заседания при председателя на агенцията, при заместник-председателите или при главния секретар;
3. насочва и подписва материали, подготвени по въпроси, включени във функциите на ръководената от него дирекция;
4. разпределя задълженията и работата между служителите в дирекцията.
Чл. 29.
(1) Документите, изпратени до агенцията от държавни органи, юридически или физически лица, се завеждат в дирекция "Административно-правно обслужване" във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(3) Жалбите, предложенията и сигналите, постъпили в агенцията, се завеждат в регистър от технически сътрудник, определен със заповед на председателя.
(4) Техническият сътрудник извършва проверка за наличието на всички материали, описани като приложения в жалбата, предложението или сигнала. Когато липсват някои от описаните като приложения документи, това обстоятелство се отразява в регистъра и върху жалбата, предложението или сигнала.
(5) След завеждането им жалбите, предложенията и сигналите се предават от техническия сътрудник, извършил регистрацията по ал. 1, на директора на дирекция "Административно-правно обслужване и човешки ресурси" за резолюция според адресата или съдържанието им.
Чл. 30. Служебните преписки подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.
Чл. 31. Достъпът на външни лица в сградата на агенцията се разрешава след издаване на временен пропуск от охрана или след представяне на документ, разрешаващ влизането съгласно инструкцията за охраната и пропускателния режим в агенцията.
Чл. 32. Приемното време на председателя на агенцията, включително за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали, на заместник-председателите и на главния секретар, както и на административните звена, обслужващи граждани, се оповестява на специално обозначени места в сградата на агенцията и на електронния й сайт.
Чл. 33. Работното време на администрацията е от 9,00 ч. до 17,30 ч. с обедна почивка от 12,30 ч. до 13,00 ч.
Заключителни разпоредби
§ 1. Правилникът се приема на основание чл. 48 от Закона за администрацията.
§ 2. Изпълнението на правилника се възлага на председателя на Държавната агенция по горите.
Приложение
към чл. 7, ал. 3
Численост на персонала в Държавната агенция по горите и в нейните структури и специализирани териториални звена - 7538 щатни бройки
Председател | 1 |
Заместник-председатели | 3 |
Главен секретар | 1 |
дирекция "Вътрешен одит" | 10 |
Служител по сигурността на информацията |
1 |
Финансов контрольор | 1 |
Инспекторат | 10 |
Обща администрация | 70 |
в т.ч.: | |
дирекция "Финансово-стопански дейности" |
35 |
дирекция "Административно-правно обслужване и човешки ресурси" | 35 |
Специализирана администрация | 126 |
в т.ч.: | |
дирекция "Горско стопанство и природозащитни дейности" |
55 |
дирекция "Ловно стопанство" | 18 |
дирекция "Охрана на горите, дивеча и рибните ресурси, ползвани за любителски риболов" | 19 |
дирекция "Наука, образование и международна дейност" | 20 |
дирекция "Информационно обслужване и връзки с обществеността" |
15 |
Структури и специализирани териториални звена на Държавната агенция по горите | 7315 |