Устройствен правилник на Изпълнителната агенция "Пътища" (Отм. ДВ бр. 77/2006)

МС

Държавен вестник брой: 77

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 19.09.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. С правилника се уреждат устройството, организацията на работа, дейността и числеността на персонала на Изпълнителната агенция "Пътища", наричана по-нататък "агенцията", и на нейните организационни структури и административни звена.

Чл.2. Агенцията е администрация към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Чл.3. Агенцията е юридическо лице със седалище София и адрес на управление бул. Македония 3. Тя има териториални звена в областните центрове на страната.

Чл.4.
(1) Издръжката на агенцията се формира от бюджетни средства и от приходи от собствена дейност.
(2) Бюджетните средства по ал.1 се определят със Закона за държавния бюджет за съответната година.
(3) Агенцията е администратор на следните приходи:
1. (отм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.);
2. (изм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) такси по чл.10 и чл.18, ал. 3, т. 1 от Закона за пътищата;
3. (отм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.);
4. (отм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.);
5. лихви;
6. дарения, помощи и други привлечени средства от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
7. наеми от имущество;
8. продажби на услуги.
(4) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Чл.5.
(1) (Предишен текст на чл. 5, ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Агенцията подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия и осигурява технически дейността му.
(2) (Нова, ДВ, бр. 69 от 2003 г.) Агенцията създава и поддържа регистър на лицата, извършващи пътна помощ.

Глава втора
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР

Чл.6.
(1) Агенцията се ръководи и представлява от изпълнителен директор.
(2) (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Договорът с изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява от министъра на регионалното развитие и благоустройството съгласувано с министър-председателя.
(3) Изпълнителният директор:
1. провежда държавната политика в областта на пътното дело;
2. осъществява общото ръководство на пътното дело в страната;
3. ръководи дейността по проучване, анализиране и прогнозиране на развитието на автомобилното движение;
4. прави предложения до министъра на регионалното развитие и благоустройството за промени в списъка на републиканските пътища;
5. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) привежда в изпълнение плановете за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи при бедствия, аварии и катастрофи, плановете за привеждане от мирно във военно положение, военновременния план и организира взаимодействието с Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавна агенция "Гражданска защита" за осигуряване на движението по пътищата при възникване на кризи и при положение на война;
6. взема решения за провеждане на процедури и възлага обществени поръчки за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища;
7. съгласува инвестиционни проекти, свързани с републиканските пътища;
8. съгласува проекти за изграждане на местни пътища и устройствени планове;
9. съгласува проекти и издава разрешения за специално ползване на републиканските пътища;
10. управлява дейността по събиране на пътни такси и такси за специално ползване на републиканските пътища и осъществява контрол върху транспортните документи на чуждестранните превозвачи в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове в съответствие с международните договори;
11. ръководи контрола над превозните средства по отношение на габарити, общо тегло и осово натоварване с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от разрушаване, като събира такси при превишаване на допустимите стойности;
12. (доп.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) издава индивидуални административни актове и други документи в рамките на своята компетентност;
13. представлява държавната пътна администрация в международните пътни организации; участва в разработването и изпълнението на международни договори, които се отнасят до ползването на пътищата;
14. представя на министъра на регионалното развитие и благоустройството ежегоден доклад за дейността на агенцията; периодични и годишни отчети за изпълнението на бюджета на агенцията; проект на бюджетна сметка на агенцията - за утвърждаване;
15. (изм., ДВ, бр. 83 от 2005 г.) представя на министъра на държавната администрация и административната реформа ежегоден доклад за състоянието на администрацията;
16. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) съгласува разписанията на длъжностите и поименните щатни разписания на специализираните звена по предложение на техните ръководители;
17. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) утвърждава длъжностните характеристики на служителите в централното управление;
18. (изм., ДВ, бр. 69 от 2003 г.) назначава държавните служители в агенцията и прекратява служебните правоотношения с тях;
19. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи в централното управление;

20. (нова, ДВ, бр. 69 от 2003 г.) назначава дисциплинарен съвет и налага дисциплинарни наказания на назначените от него служители;
21. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; предишна т. 20, бр. 69 от 2003 г.) командирова служителите в централното управление;
22. (нова, ДВ, бр. 69 от 2003 г.) издава удостоверения за регистрация на лицата, извършващи пътна помощ, в случите на упълномощаване от министъра на регионалното развитие и благоустройството по чл.148б, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.
(4) (Нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.; изм., бр. 46 от 2006 г.) При осъществяване на своите правомощия изпълнителният директор се подпомага от трима заместник изпълнителни директори. Трудовите правоотношения със заместник изпълнителните директори се сключват, изменят и прекратяват от изпълнителния директор съгласувано с министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(5) (Нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) Изпълнителният директор делегира със заповед правомощия на заместник изпълнителните директори и определя техните функции.
(6) (Предишна ал. 4, изм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) При отсъствие на изпълнителния директор функциите му се изпълняват от определен от него с писмена заповед за всеки отделен случай заместник изпълнителен директор..

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА

Раздел I
Общи положения

Чл.7.
(1) Агенцията е организирана в централно управление и специализирани звена - 27 областни пътни управления, Централна лаборатория по пътища и мостове и управление "Пътни такси и разрешителни".
(2) (Изм., ДВ, бр. 88 от 2001 г., бр. 90 от 2005 г., бр. 46 от 2006 г.) Общата численост на персонала в агенцията е 2602 щатни бройки.
(3) Разпределението на числеността на персонала в централното управление и в специализираните звена е посочено в приложението.

Чл.8.
(1) (Доп., ДВ, бр. 90 от 2005 г.) Централното управление включва обща и специализирана администрация, които са организирани в дирекции и звено за вътрешен одит.
(2) Към дирекциите могат да се създават отдели, а към отделите - сектори.

Чл.9.
(1) Областните пътни управления изпълняват възложените им от изпълнителния директор функции в съответната административна област.
(2) Ръководителите на специализираните звена или упълномощени от тях длъжностни лица представляват агенцията във връзка с дейността, която осъществяват.
(3) Ръководителите на звената по ал.2 или упълномощени от тях длъжностни лица представляват агенцията по съдебни дела, възникнали по правоотношения, свързани с тази дейност.

Чл.10.
(1) Помощен орган на агенцията е експертният технико-икономически съвет, който разглежда, приема и предлага за утвърждаване от изпълнителния директор разработки и проекти за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища.
(2) Експертният технико-икономически съвет по условията на ал.1 изпълнява функциите на държавно-обществен орган в областта на пътищата в случаите, определени със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Раздел II
Главен секретар

Чл.11.
(1) Административното ръководство на административните звена в агенцията се осъществява от главен секретар, който се назначава от изпълнителния директор за срок 5 години.
(2) Главният секретар:
1. ръководи, координира и контролира функционирането на администрацията за точно спазване на нормативните актове и за изпълнение на законовите разпореждания на изпълнителния директор;
2. представлява агенцията в случаите, когато изрично е упълномощен от изпълнителния директор;
3. създава условия за нормална и ефективна работа на административните звена на агенцията;
4. контролира и отговаря за работата с документите и за тяхното съхраняване;
5. координира финансово-стопанската дейност на агенцията;
6. изпълнява и други задачи, възложени му от изпълнителния директор на агенцията;
7. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) отговаря за организацията на дейностите, свързани с поддържането и повишаването на квалификацията на служителите в агенцията.

Раздел IIа
Звено за вътрешен одит
(Нов раздел, ДВ, бр. 90 от 2005 г.)

Чл. 11а.
(1) Звеното за вътрешен одит е на пряко подчинение на изпълнителния директор и докладва директно на него.
(2) Звеното по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в агенцията, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз.
(3) Звеното по ал. 1:
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с Международните стандарти за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, Хартата за вътрешен одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска 3-годишен стратегически план и годишен план за дейността си, които съгласува с изпълнителния директор;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вид и обем на проверките;
4. дава независима и обективна оценка на изпълнителния директор за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от изпълнителния директор;
6. проверява и оценява съответствието на дейността със законите, подзаконовите нормативни актове, вътрешните актове и договорите; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията, както и ефективността, ефикасността и икономичността на операциите и изпълнението на договорите и поетите ангажименти;
7. консултира изпълнителния директор по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контрола, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с изпълнителния директор и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага изпълнителния директор при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на изпълнителния директор годишен доклад за дейността по вътрешен одит, който се изпраща на министъра на регионалното развитие и благоустройството до 31 януари следващата година;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

Раздел III
Обща администрация

Чл.12.
(1) (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Общата администрация е организирана в:
1. дирекция "Административно-правно и информационно обслужване";
2. дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността".
(2) Общата администрация изпълнява функции по техническото осигуряване дейността на изпълнителния директор и на специализираната администрация.

Чл.13. Дирекция "Административно-правно и информационно обслужване":
1. осъществява процесуално представителство на агенцията пред съдилищата;
2. осигурява правно-нормативното обслужване на агенцията;
3. разработва и дава становища по проекти за нормативни актове;
4. участва в комисиите за провеждане на конкурсни процедури по Закона за държавния служител и за провеждането на конкурси по Кодекса на труда и дава становище по законосъобразността на актовете, свързани с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения на служителите в агенцията и нейните специализирани звена;
5. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) участва в подбора на служителите и оформя документите за служебните и трудовите правоотношения; образува, води и съхранява служебни и трудови досиета на служителите в централното управление на агенцията и ръководителите на специализираните звена;
6. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя разписание на длъжностите и поименно щатно разписание на служителите в централното управление на агенцията;
7. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя документи, свързани с възникването, изменението и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения на служителите в централното управление на агенцията и ръководителите на специализираните звена;
8. организира изпълнението на задълженията на агенцията, свързани с подготовката за присъединяване към общоевропейските структури и организации;
9. (доп.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) осъществява контакти с международни организации и институции в областта на пътното дело и връзки с обществеността;
10. извършва преводи и анотации, изготвя становища, подготвя материали и води международна кореспонденция;
11. разглежда технически задания и предварителни проучвания, предоставя информация и извършва консултации с чуждестранни консултанти по международни инициативи;
12. осъществява срещи на държавните служители от агенцията с външни контрагенти и кореспонденти по споразумения, договори и програми от международен характер;
13. отговаря за изграждането и поддържането на информационните фондове на агенцията;
14. организира и осъществява деловодната и архивната дейност;
15. осигурява опазването и съхраняването на документацията в архивни дела;
16. води отчетност и осигурява информация за входящата и изходящата кореспонденция;
17. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; доп., бр. 24 от 2004 г.) осигурява изпълнението на задачите по отбранително-мобилизационната подготовка и гражданската защита, както и на дейностите по създаването, обработването, съхраняването и предоставянето на класифицирана информация съгласно Закона за защита на класифицираната информация;
18. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) осъществява вътрешноведомствен контрол по отношение на дейността на агенцията по възлагане от изпълнителния директор.
19. (нова, ДВ, бр. 69 от 2003 г.) организира издаването на удостоверения и воденето на регистъра на лицата, извършващи пътна помощ.

Чл.14. Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността":
1. отговаря за правилната организация на счетоводството и отчетността на агенцията в съответствие със Закона за счетоводството, Националните счетоводни стандарти, Националния сметкоплан, Закона за устройството на държавния бюджет и други нормативни актове;
2. съставя проекта на бюджета на агенцията;
3. обслужва финансово-счетоводно специализираните звена на агенцията;
4. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) оказва съдействие и контролира правилното прилагане на нормативната уредба, свързана с организацията на работната заплата и персонала на специализираните звена на агенцията, като съгласува изготвените от тях разписания на длъжностите, поименните щатни разписания и работните заплати в звената на агенцията;
5. (пред. т.4,ДВ,бр.43 от 2002 г.) съставя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на агенцията;
6. (пред. т.5,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя месечни и годишни оборотни ведомости;
7. (пред. т.6,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя годишния счетоводен отчет и баланс на агенцията;
8. (пред. т.7,ДВ,бр.43 от 2002 г.) подпомага ръководството на агенцията за правилното и законосъобразното използване на финансовите ресурси, за опазване на собствеността и за предотвратяване на разхищения на стоково-материални ценности;
9. (пред. т.8,ДВ,бр.43 от 2002 г.) подготвя предложения до министъра на регионалното развитие и благоустройството за необходимите корекции по изпълнението на бюджета на агенцията;
10. (пред. т.9,ДВ,бр.43 от 2002 г.) извършва счетоводно отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация и по счетоводни сметки от Единния сметкоплан;
11. (пред. т.10,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира съхраняването и ползването на счетоводния архив;
12. (пред. т.11,ДВ,бр.43 от 2002 г.) контролира опазването на движимото и недвижимото имущество чрез ежегодни инвентаризации;
13. (пред. т.12,изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) ръководи, координира и контролира изграждането и опазването на сградния фонд - публична държавна собственост;
14. (пред. т.13,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира и осъществява материално-техническото обслужване на звената в агенцията, ремонта и поддръжката на материалната база на агенцията;
15. (пред. т.14,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира правилното ползване и управление на собствеността на агенцията;
16. (пред. т.15,ДВ,бр.43 от 2002 г.) поддържа сградния фонд в съответствие с нормите на производствената хигиена и противопожарна охрана;
17. (пред. т.16,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира и осъществява библиотечната дейност;
18. (пред. т.17,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира пропускателния режим и охраната в сградата;
19. (пред. т.18,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира и контролира транспортното обслужване на агенцията;
20. (пред. т.19,ДВ,бр.43 от 2002 г.) организира почивката на служителите в агенцията и техните семейства.
21. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) методически ръководи дейностите на специализираните звена във връзка с издаването от компетентните органи на актовете за държавна собственост за имотите по т.13 и съхраняването на тези актове;
22. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) набира, съхранява и обработва необходимата информация, свързана с икономическата и финансовата политика на агенцията;
23. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) разработва анализи и прогнози за движението на паричните потоци от държавния бюджет, такси върху течните горива, такси за ползване на републиканските пътища, кредити и безвъзмездни помощи;
24. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) обобщава, обвързва финансово и контролира икономическите аспекти на краткосрочните, средносрочните и дългосрочните програми за дейността на агенцията;
25. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) разработва предложения за икономическата политика на агенцията и средствата за нейното осъществяване.

Раздел IV
Специализирана администрация

Чл.15.
(1) (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Специализираната администрация е организирана в:

1. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г., бр. 64 от 2005 г.) дирекция "Усвояване на средства от Европейския съюз";
2. (нова, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) дирекция "Кредитни и бюджетни инвестиции и концесии";
3. (предишна т. 2, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканските пътища";
4. (изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; предишна т. 3, бр. 64 от 2005 г.) дирекция "Планиране, проектиране и нормативна уредба";
5. (предишна т. 4, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) управление "Пътни такси и разрешителни";
6. (предишна т. 5, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) Централна лаборатория по пътища и мостове;
7. (предишна т. 6, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) двадесет и седем областни пътни управления.
(2) Управление "Пътни такси и разрешителни" е със статут на главна дирекция по смисъла на Закона за администрацията, а Централната лаборатория по пътища и мостове и областните пътни управления са със статут на дирекции.

Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 64 от 2005 г.) Дирекция "Усвояване на средства от Европейския съюз":
1. организира и координира дейностите по подготовка, възлагане, управление, наблюдение, отчитане и въвеждане в експлоатация на пътни инфраструктурни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от фондовете на Европейския съюз, в т. ч.:
а) подготвя програми и проекти за финансиране от предприсъединителните фондове на Европейския съюз;
б) организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки в съответствие с изискванията на европейските институции и българското законодателство;
в) осъществява административно и техническо управление на проектите, изпълнявани по европейски програми;
г) осъществява координация с финансиращите институции;
д) извършва дейности по координация на изпълнението, мониторинг и отчитане на програмите и проектите;
е) изготвя и представя доклади за развитието на проектите, изпълнявани по предприсъединителните програми, пред структурите и институциите, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондовете на Европейския съюз;
ж) поддържа финансово наблюдение по реализацията на проектите и програмите;
2. участва в разработването на предложения за инвестиционната политика на агенцията и средствата за нейното осъществяване по отношение усвояването на средства от европейски програми и проекти;
3. участва в работата на Експертния технико-икономически съвет на агенцията и дава становища по научни разработки, нормативни актове, технико-икономически предложения и други въпроси;
4. изпълнява функциите на Междинно звено по Секторна оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г., за което са му делегирани функции от управляващия орган на Секторната оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г.;
5. изготвя предложения за бюджета на дирекцията и отчет за неговото изпълнение.

Чл. 16а. (Нов, ДВ, бр. 64 от 2005 г.) Дирекция "Кредитни и бюджетни инвестиции и концесии":
1. организира, координира и контролира изпълнението и въвеждането в експлоатация на пътни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и бюджетни средства;
2. организира провеждането на процедури за възлагане в съответствие с изискванията на финансиращите институции и българското законодателство;
3. съдейства за издаване на разрешенията за строеж и за осъществяване в процеса на строителството на дейностите по издирване, изучаване и опазване на недвижимите паметници на културата, които попадат в обхвата на републиканските пътища; 4. подпомага подготовката, реализирането и отчитането на проекти, финансирани от чуждестранни финансови институции, и преговорите за осигуряване на чуждестранни инвестиции за обекти от републиканските пътища;
5. организира и оказва съдействие при извършване на подготвителните действия за предоставяне на концесии и при провеждането на процедурите за определяне на концесионери, подпомага преговорите за сключване на концесионни договори, оказва институционална подкрепа и техническа помощ на концесионерите, оказва съдействие при координацията, контрола и отчитане изпълнението на концесионните договори за републикански пътища;
6. участва в смесени международни и национални работни групи за проучване на международни и интермодални транспортни проучвания;
7. участва в разработването на прогнози и програми за развитие на републиканските пътища;
8. изготвя предложения за бюджета на дирекцията и отчет за неговото изпълнение;
9. (нова, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) извършва предварителен контрол на процесите на договаряне и разплащане за гарантиране на съответствие с процедурите и нормативните изисквания на Европейската комисия и Република България в тази сфера;
10. (нова, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) извършва качествен контрол относно проектите на техническите задания и на техническите спецификации с цел осигуряване постигането на целите, заложени в съответния финансов меморандум;
11. (нова, ДВ, бр. 46 от 2006 г.) извършва качествен контрол на тръжните досиета в процеса на договаряне с цел осигуряване изпълняемост на съответното техническо задание.

Чл.17. Дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканските пътища":
1. ръководи, организира, координира и контролира дейностите по ремонта и поддържането на републиканските пътища;
2. разработва планове, бюджети, програми за ремонт и поддържане, въз основа на които прави обосновани искания за разпределение на средствата;
3. разработва и предлага за утвърждаване норми и технически правила за ремонт и поддържане на съществуващите пътища;
4. обобщава и анализира информацията за състоянието на републиканските пътища, въз основа на която прави предложения за коригиране и оптимизиране на компонентите на системата за управление на поддържането;
5. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) осъществява контрол за специалното ползване на пътищата, разрешава и контролира временното използване на части от пътното платно;
6. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) въвежда временна организация на движението при извършване на строително-ремонтни работи, при природни бедствия и при възникване на опасност за сигурността на движението;
7. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) ръководи, организира и координира дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа при възникване на стихийни бедствия, аварии и катастрофи;
8. (пред. т.6,ДВ,бр.43 от 2002 г.) оказва съдействие за привеждане на нормативната уредба по експлоатация на републиканските пътища в съответствие със законодателството на Европейския съюз;
9. (пред. т.7,изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) ръководи управлението и ползването на имотите - частна държавна собственост;
10. (пред. т.8,ДВ,бр.43 от 2002 г.) подготвя предложения за решения на изпълнителния директор за извършване на съгласувания и за издаване на разрешения за специално ползване на пътищата по Закона за пътищата.
11. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя предложения за бюджета на дирекцията и отчет за неговото изпълнение;
12. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) ръководи, координира и контролира изграждането и съхраняването на банка с данни за имотите - частна държавна собственост, и за републиканските пътища като изключителна държавна собственост;
13. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) контролира и координира дейностите по ремонта и стопанисването на имотите по т.12;
14. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) подпомага дейността по промяна на собствеността и други дейности, свързани с имотите - държавна собственост.
15. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) подпомага изпълнителния директор при осъществяването на контрола и предприемането на необходимите действия по установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия по републиканските пътища и подпомага и осигурява изпълнението на предписанията на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към Министерския съвет.

Чл.18. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Дирекция "Планиране, проектиране и нормативна уредба":
1. ръководи, организира и координира дейността по разработването на прогнози и програми за развитие на републиканските пътища и контролира прилагането и изпълнението им;
2. ръководи и контролира разработването на перспективни програми за развитие на републиканските пътища; възлага предпроектни проучвания и анализи и преброяване на движението, свързани с тях;
3. ръководи, координира, организира и контролира проектирането на пътни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт;
4. организира възлагането и отчита изработването на оценки за въздействието върху околната среда и екологични анализи, включително на дейностите в процеса на строителството по издирване, изучаване и опазване на недвижимите паметници на културата на територията на обектите от републиканските пътища;
5. подготвя, координира и контролира отчуждителните процедури за нуждите на инвестиционните проекти на агенцията;
6. организира изготвянето на технико-икономически задания и възлага разработването на научноизследователски и приложни задачи;
7. изработва становища за съгласуване на проектите на други инвеститори, засягащи пътищата, както и на комуникационни и други устройствени планове и разработки;
8. участва в работата на Експертния технико-икономически съвет на агенцията и дава становища по научни разработки, нормативни актове, технико-икономически предложения и по други въпроси;
9. представя становища за икономическите и финансовите аспекти в рамките на технико-икономическите проучвания на пътни обекти и програми;
10. изготвя предложения за бюджета на дирекцията и отчет за неговото изпълнение;
11. участва в разработването на предложения за икономическата политика на агенцията и средствата за нейното осъществяване;
12. възлага и координира разработването на програми за технологично усъвършенстване и нормативно осигуряване на дейностите, свързани с развитието на републиканските пътища, включително координирането им с европейското законодателство;
13. изготвя становища и съгласува документи, разработени от други организации, които засягат икономически, нормативни и технически въпроси.

Чл.19.
(1) Управление "Пътни такси и разрешителни":
1. (изм., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) събира такси за преминаване по отделни републикански пътища и такси за ползване на пътната инфраструктура и отделни съоръжения от транспортни средства с чужда и с българска регистрация;
2. осъществява контрол на разрешителните за международни превози за преминаване през страната на транспортни средства с чужда и с българска регистрация на граничните контролно-пропускателни пунктове;
3. организира преразпределянето и контрола по използването на разрешителни за извършване на международни товарни превози от български превозвачи;
4. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) контролира общата маса, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства, като при превишаване на допустимите стойности изисква съответните разрешителни и събира полагащите се пътни такси и глоби;
5. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) издава разрешителни и събира такси за движение на тежки и извънгабаритни превозни средства и осъществява контрол за правилната експлоатация на пътната мрежа;
6. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) събира такси за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътни обекти и пътни връзки към тях и на рекламни съоръжения в обхвата на пътя и в обслужващите зони;
7. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) участва в комисии и дава становище за съгласуване на проекти и издаване на разрешения за специално ползване на пътищата;
8. (пред. т.6,ДВ,бр.43 от 2002 г.) осъществява контрол при влизане на автомобили с чуждестранна регистрация за комплектуването им с принадлежности.
9. (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) изготвя предложения за бюджета на управлението и отчет за неговото изпълнение.
(2) (Доп., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) Управлението има териториални звена във всички гранични контролно-пропускателни пунктове и във вътрешността на страната.
(3) (нова,ДВ,бр.43 от 2002 г.) При необходимост управлението открива временни и постоянни пунктове по републиканската пътна мрежа за осъществяване на дейностите по ал.1.

Чл.20. Централната лаборатория по пътища и мостове:

1. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) изпълнява научноизследователска и приложна дейност на национално равнище в областта на пътното дело;
2. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) участва в научното сътрудничество между европейските национални пътни лаборатории и институти в областта на пътната инфраструктура, като в сътрудничество и чрез Асоциация "Форум на националните пътни лаборатории и институти в Европа" (FEHRL) участва в изготвянето на препоръки за Европейската комисия по транспорта, пътната индустрия, потребителите на пътища и пътните администрации;
3. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) осигурява научнообоснована база данни за основните пътища и автомагистрали по инженеринговите и пътнотранспортните въпроси;
4. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) съдейства за изграждането и поддържането на ефективна и безопасна за движението пътна мрежа;
5. (предишна т. 1, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) подготвя материали за вземане на управленски решения в областта на проектирането, строителството, ремонта и поддържането на пътищата;
6. (предишна т. 2, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) подготвя предложения за изменение на нормативните актове и технически правила в областта на пътното дело, съдейства за въвеждането на европейските и международните стандарти;
7. (предишна т. 3, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) проучва движението по републиканските пътища и съставя прогнози за неговото развитие;
8. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.; предишна т. 4, бр. 24 от 2004 г.) извършва изследвания, анализ и моделиране на автомобилното движение във връзка с изграждането на нови пътни обекти, както и във връзка с планиране развитието на републиканската пътна мрежа;
9. (предишна т. 4, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 5, бр. 24 от 2004 г.) извършва експертизи на проучвателни, проектни и строителни проблеми в пътното строителство;
10. (предишна т. 5, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 6, бр. 24 от 2004 г.)обследва и оценява експлоатационното състояние на републиканските пътища във връзка с планирането на пътно-ремонтните работи;
11. (предишна т. 6, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 7, бр. 24 от 2004 г.) изготвя изходни данни за разработване на проекти за ремонт на републиканските пътища;
12. (предишна т. 7, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 8, бр. 24 от 2004 г.) изпитва и оценява устойчивостта и състоянието на пътните съоръжения;
13. (предишна т. 8, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 9, бр. 24 от 2004 г.) разработва, поддържа и актуализира централна информационна банка с данни, контролира районните информационни банки с данни;
14. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) контролира качеството на изпълнение на строителните и ремонтните работи на обекти по републиканските пътища;
15. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) контролира качеството и разрешава влагането на материали, използвани при строителството, ремонта и експлоатацията на републиканските пътища;
16. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) контролира и следи за качеството на хоризонталната и вертикалната пътна сигнализация и на пътните принадлежности по републиканските пътища;
17. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) провежда необходимите изследвания за изясняване на причините за възникване на характерни повреди по републиканските пътища;
18. (нова, ДВ, бр. 24 от 2004 г.) разработва и съгласува рецепти за композитни пътно-строителни материали;
19. (предишна т. 9, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 10, бр. 24 от 2004 г.) разработва, поддържа и актуализира системи за управление на пътните настилки и пътните мостове;
20. (предишна т. 10, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 11, бр. 24 от 2004 г.) експериментира и изследва възможностите за усъвършенстване на използваните материали в пътното строителство и одобрява след проверка в лабораторни условия използването на нови видове материали;
21. (предишна т. 11, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 12, бр. 24 от 2004 г.) изпълнява арбитражни функции при технически спорове във връзка с окачествяване на материалите;
22. (предишна т. 12, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 13, бр. 24 от 2004 г.) обследва и разработва мероприятия за обезопасяване на участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия;
23. (предишна т. 13, ДВ, бр. 43 от 2002 г., предишна т. 14, бр. 24 от 2004 г.) осъществява методическо ръководство и контрол на районните пътни лаборатории към областните пътни управления;
24. (предишна т. 14, доп., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; предишна т. 15, бр. 24 от 2004 г.) проучва и разпространява новостите в пътната наука по отношение на материалите, изделията и изпълнените строителни и монтажни работи, технологиите, безопасността на движението и др.;
25. (нова, ДВ, бр. 43 от 2002 г.; предишна т. 16, бр. 24 от 2004 г.) изготвя предложения за бюджета на лабораторията и отчет за неговото изпълнение.

Чл.21. (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Областните пътни управления:
1. представляват агенцията в съответната административна област и осъществяват взаимодействието є с местната администрация;
2. управляват дейността по текущия ремонт и поддържането на републиканските пътища в съответната област;
3. стопанисват, управляват и експлоатират републиканските пътища съгласно Закона за пътищата;
4. (доп., ДВ, бр. 24 от 2004 г.) осъществяват дейности, свързани с подобряване безопасността на движението по пътната мрежа, за която отговарят, като подпомагат изпълнителния директор при предприемане на действия по установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия по републиканските пътища и изпълняват предписанията на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към Министерския съвет;
5. провеждат процедури за възлагане на обществени поръчки, свързани с дейността им;
6. упражняват контрол за качеството на влаганите материали и за изпълнението на работите по поддържането и ремонта на пътищата чрез районните пътни лаборатории или чрез Централната лаборатория по пътища и мостове;
7. контролират количеството и качеството на пътностроителните работи съобразно правомощията си;
8. осъществяват административното управление на договорите, по които са страна;
9. набират, поддържат и актуализират информация и подробна пътна банка с данни за текущото технико-експлоатационно състояние на републиканските пътища, малките пътни съоръжения, пътните принадлежности, крайпътните обслужващи обекти, рекламните съоръжения и пътните имоти;
10. съставят паспорти на всички големи съоръжения по пътната мрежа и периодично актуализират информацията за тяхното технико-експлоатационно състояние;
11. на основата на събраната информация правят анализи и оценки на транспортно-експлоатационното състояние, изготвят прогнози и програми за ремонт на републиканските пътища на територията на областта и ги представят на централното управление на агенцията;
12. контролират изграждането и експлоатацията на пътните връзки към търговските крайпътни обекти и на рекламните съоръжения;
13. по възлагане от изпълнителния директор издават разрешения по Закона за пътищата за изпълнение на различни дейности в обхвата на пътя;
14. организират и провеждат технически съвети за разглеждане на проекти за търговски крайпътни обекти;
15. издават разрешения и събират такси за съгласуване на проекти и други документи за ползване на пътищата, пътните връзки и други обслужващи крайпътни дейности съгласно действащите наредби;
16. стопанисват и управляват обслужващата дейността държавна собственост - опорни пунктове и други пътни имоти; поддържат и актуализират подробни данни за териториите, заети от републиканската пътна мрежа, и пътните имоти в съответствие с изискванията на Закона за кадастъра и имотния регистър;
17. изготвят предложения за бюджети на управленията и отчети за тяхното изпълнение;
18. налагат санкции по Закона за пътищата и събират обезщетенията за причинените вреди;
19. извършват дейности, подпомагащи компетентните органи по актуване на имотите - държавна собственост;
20. подготвят предложения за решения на изпълнителния директор за извършване на съгласувания и за издаване на разрешения за специално ползване на пътищата по Закона за пътищата;
21. организират и изпълняват дейности по текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища, свързани с аварии и бедствия, както и други непредвидени дейности.

Раздел V
Организация на работата в агенцията

Чл.22. Вътрешните правила за работа в агенцията и инструкцията за документооборота се утвърждават от изпълнителния директор по предложение на главния секретар.

Чл.23. В изпълнение на своите функции и възложени конкретни задачи звената в агенцията изготвят становища, отчети, доклади, анализи, концепции, информации, проектни решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове, проекти на международни договори и други документи.

Чл.24. Служителите в агенцията, заемащи ръководни длъжности, съобразно възложените им функции и задачи на ръководеното от тях звено:
1. възлагат задачи на работещите в звеното, контролират и отговарят за тяхното срочно и качествено изпълнение;
2. осигуряват взаимодействието с другите звена в агенцията в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;
3. ежегодно изготвят отчет за дейността на звеното и правят предложения за конкретни мерки за подобряване на дейността в него;
4. предлагат назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в звеното.

Чл.25.
(1) Директорите на дирекциите в централното управление на агенцията ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите, възложени на съответната дирекция в съответствие с определените с правилника функции.
(2) Ръководителите на специализираните териториални звена осъществяват административното ръководство и контрол върху дейността на звената. Те отговарят за изпълнението на функциите и задачите на агенцията в рамките на териториалния им обхват.

Чл.26. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в агенцията, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл.27.
(1) Документите, изпратени до агенцията, се завеждат във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването им.
(2) При завеждане на документите се извършва проверка на наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка, която се представя на главния секретар.
(3) Главният секретар разпределя служебните преписки с резолюция между ръководителите на звената. Адресатите на преписките се отбелязват във входящ дневник. При възлагане на преписката на повече от един ръководител се посочва отговорният от тях.
(4) Служебните преписки се разпределят веднага след постъпването им в агенцията.
(5) На молби и жалби се отговаря в едномесечен срок от получаването им, освен ако в закон е установен друг срок. В тези случаи срокът може да бъде удължаван, но за не повече от 2 месеца, когато се налага извършване на проверка.

Чл.28. Изходящите от агенцията документи се съставят в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва датата.

Чл.29.
(1) Работното време на агенцията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
(2) Работното време на централното управление в агенцията е от 9 до 17 ч. и 30 мин. с почивка от 12 ч. и 30 мин. до 13 ч.

Чл.30.
(1) (изм.,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Служителите в агенцията могат да бъдат награждавани с отличия и награди за образцово изпълнение на служебните си задължения в съответствие със Закона за държавния служител.
(2) Паричните и предметните награди са в размер от 100 до 300 лв. Видът на предметната награда се определя в заповедта на изпълнителния директор, с която лицето се награждава.
(3) Средствата за награди се изплащат от бюджета на агенцията.

Чл.31. (нов,ДВ,бр.43 от 2002 г.) Служителите в агенцията удостоверяват самоличността и длъжността си със служебни карти. Формата и видът на служебните карти се определят със заповед на изпълнителния директор.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Изпълнителният директор в срок до един месец от влизането в сила на правилника утвърждава разписанието на длъжностите и длъжностните характеристики на работещите в агенцията.

§ 2. Правилникът се приема на основание чл.20, ал.2 от Закона за пътищата във връзка с чл.55 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 7, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 43 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 24 от 2004 г.,
бр. 64 от 2005 г., бр. 90 от 2005 г.; изм., бр. 46 от 2006 г.)

Численост на персонала на Изпълнителната агенция "Пътища" - 2602 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 90 от 2005 г., бр. 46 от 2006 г.)

Изпълнителен директор 1
Заместник изпълнителни директори 3
Главен секретар 1
Звено за вътрешен одит 2
Обща администрация
в т. ч:
54
Дирекция "Административно- правно и информационно обслужване" 23
Дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" 31
Специализирана администрация 2831
Дирекция "Усвояване на средства от Европейския съюз" 27
Дирекция "Кредитни и бюджетни инвестиции и концесии" 27
Дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканските пътища" 30
Дирекция "Планиране, проектиране и нормативна уредба" 35
Управление "Пътни такси и разрешителни" 310
Централна лаборатория по пътища и мостове 75
Областни пътни управления 2037

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 59
от 15 март 2004 г.
за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Изпълнителна агенция "Пътища"
(Обн., ДВ, бр. 24 от 23.03.2004 г.)

Преходни и заключителни разпоредби

§ 9. В чл.21, ал. 1 от Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове, приета с Постановление № 104 на Министерския съвет от 2002 г. (ДВ, бр. 54 от 2002 г.), т. 1 се изменя така: "1. събират такси по чл.10 и чл.18, ал. 3, т. 1 от Закона за пътищата;".

§ 10. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив